Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
blueheaven
formsvackan
MartinLindgren
Nixons_näsa
cleopatra
Mollgan
Susz X
Kakmonstret
KickTheRasist
lazy
IK HAAT COMMUNISME
15 posters

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Tillsyn

    Inlägg  Mollgan 2009-04-19, 01:07

    Susz X skrev:Sant- och med en sådan "vaghet" kan ju vad som helst förekomma egentligen.
    Ett paradis för oseriösa- inte sant? Och det är dito inte sena
    att utnyttja givetvis. Knepigt egentligen att inga krav finns på en rak,
    klar och tydlig "delegationsordning " inom samtliga företag/ organisationer.
    Med kvalitetssäkring som har sin grund i brukaren och dennes närstående kan jag tycka.
    Varför är det inte så?
    Motarbetas det på ett visst plan månde?
    Borde vara ett krav ..

    Länsstyret har tillsynsansvar, men det fungerar sällan. Verkar inte som de tar egna initiativ. Utreder bara när de får anmälningar. Ett oacceptabelt system. Vem som helst tycks kunna starta behandlingshem. Socialtjänstern skall ju kolla vilka de lägger över ansvaret på, men den skyfflar ansvaret till vem som helst och är glada att de slipper jobba. Tidsbrist. Varje socialsekreterare har dubbelt så många ärenden som är rimligt, för att ha kontroll. Ingen lönekonpensation.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 01:24

    Mollgan skrev:
    Susz X skrev:Sant- och med en sådan "vaghet" kan ju vad som helst förekomma egentligen.
    Ett paradis för oseriösa- inte sant? Och det är dito inte sena
    att utnyttja givetvis. Knepigt egentligen att inga krav finns på en rak,
    klar och tydlig "delegationsordning " inom samtliga företag/ organisationer.
    Med kvalitetssäkring som har sin grund i brukaren och dennes närstående kan jag tycka.
    Varför är det inte så?
    Motarbetas det på ett visst plan månde?
    Borde vara ett krav ..

    Länsstyret har tillsynsansvar, men det fungerar sällan. Verkar inte som de tar egna initiativ. Utreder bara när de får anmälningar. Ett oacceptabelt system. Vem som helst tycks kunna starta behandlingshem. Socialtjänstern skall ju kolla vilka de lägger över ansvaret på, men den skyfflar ansvaret till vem som helst och är glada att de slipper jobba. Tidsbrist. Varje socialsekreterare har dubbelt så många ärenden som är rimligt, för att ha kontroll. Ingen lönekonpensation.

    Japp- systemet är fullständigt oacceptabelt. Vad jag vet har länsstyrelsen gjort några få "stickprov"- då i
    äldre- handikappomsorgen/ hemsjukvård. Verksamhetsansvariga fick veta det
    långt i förväg och triggade personalen att vara X-tra noga med dokumentationer...vilket var det enda som gjordes sk "stickprov " på
    - samt en intervju med en positivt inställd vårdtagare som var ganska
    pigg i förhållande till övriga.
    Så går det till .Illa- mycket illa.
    Nu var detta alltså ingen privat sektor
    - har aldrig hört att det gjorts tillsyn där- och om det nu har det så
    är väl knappast tillvägagångssättet tillrådigt alls egentligen?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 10:44

    Ungdomarnas synvinkel , Sofies vänner har ett budskap, ett budskap
    så många försökt framföra- men ingen vill välja att se. Inte ens i politiska diskussioner på forum..jo- en handfull personer har varit intresserade:


    Saxat ur AB:

    "Behandlingshemmet. Socialtjänst-en. Rättsväsendet.

    Varför fick inte Sofie, 15, den hjälp och det stöd som hon hade rätt till?"


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/monicagunne/article4926419.ab

    Vad tycker du - gör man det lätt för sig själv när man enbart stirrar sig blind på att "hänga" skyldiga?
    Vem hjälper ett sådant tänk egentligen? Ungdomarna?
    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Mollgan 2009-04-19, 13:51

    Jag ger ungdomarna rätt när de säger att vuxenvärlden sviker. Föräldrarna orkar inte, de ringer soc. Soc orkar inte, de ringer behandlingshemmet. Behandlingshemmet tar betalt men vad gör de egentligen. Övergrepp från personal är alls inte ovanligt när det gäller unga tjejer.

    Soc följer inte upp hur den inskrivna har det. Vid besök sitter personal med, och förhindrar att ungdomen säger sanningen.

    Här måste man sträcka upp ordentligt lagstitningsmässigt. Det räcker inte med en LVU-lag som stadgar att socialtjänsten har det ytterstya ansvaret för barn och ungdomars väl och ve. Vad
    fyller en sån lag för syfte om socialtjänsten smiter från ansvaret.

    Ungdomarna har rätt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 14:00

    Mollgan skrev:Jag ger ungdomarna rätt när de säger att vuxenvärlden sviker. Föräldrarna orkar inte, de ringer soc. Soc orkar inte, de ringer behandlingshemmet. Behandlingshemmet tar betalt men vad gör de egentligen. Övergrepp från personal är alls inte ovanligt när det gäller unga tjejer.

    Soc följer inte upp hur den inskrivna har det. Vid besök sitter personal med, och förhindrar att ungdomen säger sanningen.

    Här måste man sträcka upp ordentligt lagstitningsmässigt. Det räcker inte med en LVU-lag som stadgar att socialtjänsten har det ytterstya ansvaret för barn och ungdomars väl och ve. Vad
    fyller en sån lag för syfte om socialtjänsten smiter från ansvaret.

    Ungdomarna har rätt.

    Visst har de det Mollgan. Intet förglömma det som skrivs i journalers villervalla- med total avsaknad av helhetssyn. En beskrivning av oupptäckt tinnitus kan se ut så här:
    "Oberäknelig, inte social, smyger går helst runt för sig själv " No ..

    Nu är jag inte lite nyfiken på vad du har som yrke Mollgan..
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-19, 14:04

    x-medborgare skrev:Måste nog hålla med om att man inte bör lägga ut uppgifter på en icke dömd person.
    Vet inte hur lagen ser på att man sprider vidare uppgifter.
    Men upp maningen sök på hans mamma.
    Vad har hon med detta att göra.
    Hur kommer hon drabbas av att namnuppgifter läggs ut???
    Och uppmaningen att han bor hos henne..???

    Han frågade var han bor, och jag sade att han bor hos sin mor så om han vill få ut en adress får han söka på hennes namn... Very Happy
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-19, 14:06

    formsvackan skrev:Att lägga ut ej dömda på detta sätt, är ett mycket osmakligt beteende !

    Cry me a river!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-19, 14:16

    Alexi skrev:
    formsvackan skrev:Att lägga ut ej dömda på detta sätt, är ett mycket osmakligt beteende !

    Cry me a river!

    Alltså, är det då rätt, enligt dig, att hänga ut oskyldiga människor?

    Jag tänker på fallet med Anna Lindhs mord. En oskyldig man hängdes ut till allmän beskådan enbart för folk ville ha snabba svar. Att sedan svaret var felaktig är tydligen av mindre konsekvens.

    Att däremot hänga ut dömda, skyldiga människor ser jag inga större fel med.


    queen
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-19, 14:18

    Regndrottning skrev:

    queen

    Nu är ju problemet att fanskapet med all sannolikhet är skyldig fast pga en rättslig skandal inte kan dömas i nuläget.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-19, 14:25

    Alexi skrev:
    Regndrottning skrev:

    queen

    Nu är ju problemet att fanskapet med all sannolikhet är skyldig fast pga en rättslig skandal inte kan dömas i nuläget.

    Sannolikt räcker inte.... Jag håller med dig i detta att han troligtvis är skyldig... men det räcker inte.

    Tänk vilket elände det lätt skulle kunna bli om det vore tillåtet att hänga ut oskyldiga människor. Det skulle då räcka att din granne hyser agg mot dig för att du skulle få din bild publicerat som våldtäktsman.... Är det så du vill ha det?


    queen
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-19, 14:28

    Regndrottning skrev:

    Sannolikt räcker inte.... Jag håller med dig i detta att han troligtvis är skyldig... men det räcker inte.

    Tänk vilket elände det lätt skulle kunna bli om det vore tillåtet att hänga ut oskyldiga människor. Det skulle då räcka att din granne hyser agg mot dig för att du skulle få din bild publicerat som våldtäktsman.... Är det så du vill ha det?


    queen

    Men han är inte oskyldig, då spelar det ingen roll. Det sista han förtjänar är att ha ett bra liv...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-19, 15:18

    Alexi skrev:
    Regndrottning skrev:

    Sannolikt räcker inte.... Jag håller med dig i detta att han troligtvis är skyldig... men det räcker inte.

    Tänk vilket elände det lätt skulle kunna bli om det vore tillåtet att hänga ut oskyldiga människor. Det skulle då räcka att din granne hyser agg mot dig för att du skulle få din bild publicerat som våldtäktsman.... Är det så du vill ha det?


    queen

    Men han är inte oskyldig, då spelar det ingen roll. Det sista han förtjänar är att ha ett bra liv...

    Så du undviker att besvara det jag skriver om... principen. Du tycks vara för ivrig att hänga ut denne person utan att se vad det kan leda till. Tänker du inte på konsekvenser av ett allmänt uthängade av personer?

    queen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Susz X 2009-04-22, 23:39

    Mollgan skrev:Jag ger ungdomarna rätt när de säger att vuxenvärlden sviker. Föräldrarna orkar inte, de ringer soc. Soc orkar inte, de ringer behandlingshemmet. Behandlingshemmet tar betalt men vad gör de egentligen. Övergrepp från personal är alls inte ovanligt när det gäller unga tjejer.

    Soc följer inte upp hur den inskrivna har det. Vid besök sitter personal med, och förhindrar att ungdomen säger sanningen.

    Här måste man sträcka upp ordentligt lagstitningsmässigt. Det räcker inte med en LVU-lag som stadgar att socialtjänsten har det ytterstya ansvaret för barn och ungdomars väl och ve. Vad
    fyller en sån lag för syfte om socialtjänsten smiter från ansvaret.

    Ungdomarna har rätt.

    Japp- de har det. Och du har mycket kunskap Mollgan..
    Någon tanke om hur en förändring skulle kunna införlivas?
    Var ska man börja? Att lyfta fram ungdomar som har rätt?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 01:06

    Ja det finns något man kan göra- men man måste göra det tillsammans..
    För att förstå så läs även Mollgans inlägg här i tråden- och för att få en
    helhetsbild så läs om Felicia som Admin startat en tråd i..läs det Felicias
    mamma skriver- det är värdefull kunskap.

    https://acbladet.swedishforum.se/-f21/felicia-mordet-information-t191.htm#19672
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Blåfront 2009-05-02, 08:39

    IK HAAT COMMUNISME skrev:har nu fått namnet på han som misstänkts ha våldtagit den 15 åriga flickan som begick självmord.

    Men det är ju PK Sverige, polisen är väl på en direkt... Sad
    Arbetslös och bor hos sin mamma gör han också... Very Happy

    Är det någon med utlänsk bakrund?

    För PK media vill ju få det som att det är etniska svenskar som begår dom?

    Men skriva sanningen om tex södertälje gör man itne
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  cleopatra 2009-05-02, 09:54

    Blåfront skrev:
    IK HAAT COMMUNISME skrev:har nu fått namnet på han som misstänkts ha våldtagit den 15 åriga flickan som begick självmord.

    Men det är ju PK Sverige, polisen är väl på en direkt... Sad
    Arbetslös och bor hos sin mamma gör han också... Very Happy

    Är det någon med utlänsk bakrund?

    För PK media vill ju få det som att det är etniska svenskar som begår dom?

    Men skriva sanningen om tex södertälje gör man itne


    Nej han har ett svenskt namn även om jag inte tycker det spelar någon roll. Ett svin är ett svin och grymtar lika illa vilket språk det än sker på. Fast du har rätt i att media gärna hänger ut svenskar med namn, men drar sig för att göra det om gärningsmannen inte är av svensk härkomst.

    Det väl inte undgått någon att gärningsmännen i s-tälje är av utländsk härkomst eftersom de skrivit att de tillhör samma förening och att två dömts till utvisning efter avtjänat straff.

    Sponsored content


    Ska jag hänga ut våldtäktsmannen? - Sida 3 Empty Sv: Ska jag hänga ut våldtäktsmannen?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 16:44