Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
seadog
Susz X
Leena-66
keanita
womanlover
carlwiss
fredrik rahm70
Rainman
Redvictory
KickTheRasist
Regndrottning
15 posters

    Mat förslag

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-29, 17:55

    Helgfrossa....

    Vi börjar med en tonfiskcocktail med apelsinskivor och en ädelostdressing på en ruccolabädd...


    Mat förslag - Sida 3 Tonfiskcocktailmedapels


    Varmrätten var en rådjursgryta gjort på Grand Venuersås.... enkelt och lätt att förbereda. Bara att värma upp.

    Mat förslag - Sida 3 Rdjursgryta2

    Dessert blev smörstekta bananer med farin som fick puttra lite i pressad apelsin juice. Serverades med mandaringlass. Kanongott!

    Mat förslag - Sida 3 Smrstektbananmedrsocker

    Och dagens brunch blev Ägg Benediktine....*dregel*


    Mat förslag - Sida 3 Ggbenadikt2
    [img][/img]

    Ikväll blir det pasta med champignoner och gorgonzolasås... Very Happy

    queen
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-02, 12:45


    Påsktips

    Jag tyckte att dessa lät goda.....[/
    b]




    [b]Ägghalvor fyllda med rökt lax och pepparrot eller rökt renstek och äpple



    5 ägg
    50 g kallrökt lax
    100 g crème bonjour
    1 msk riven pepparrot
    2 msk skuren dill
    1 citron

    ELLER
    5 ägg
    50 g rökt renstek
    1 rött äpple
    100 g crème bonjour
    1 tsk dijonsenap
    1 msk skuren gräslök


    Lägg ner äggen i kokande vatten och koka i 8 minuter. Spola äggen kalla. Skala dem och ta bort lite av botten och toppen så att de kan stå och dela äggen.

    Skär laxen i små tärningar. Blanda dem med crème bonjour, pepparrot och dill. Smaksätt med salt, peppar och några droppar citronsaft. Fördela laxröran på ägghalvorna och garnera med riven pepparrot.

    Tärna renstek och äpple. Blanda med crème bonjour och smaksätt med senap, salt och peppar. Fördela rensteksröran på ägghalvorna och garnera med skuren gräslök och strimlat äpple.



    Annas nubberöra


    1 burk matjessill (200 g)
    1 kokt ägg
    1 rödlök
    1 äpple
    1/2 dl majonnäs
    1/2 dl crème fraiche
    1 msk kaviar på tub
    1 msk hackad gräslök
    1 msk finhackad dill
    peppar


    Skär sillen i små bitar. Skala och finhacka ägg, rödlök, äpple.

    Blanda majonnäs, crème fraiche och kaviar. Rör ner de övriga ingredienserna. Smaka av med peppar.


    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-05, 13:26

    Regndrottning skrev:Och inför jordgubbssäsongen... (lite tidigt, jag vet)....



    Mat förslag - Sida 3 Jordgubbsmoussetrta2


    Visst ser det smarrigt ut? Very Happy

    queen

    WOW! En tårta som både ser otroligt läcker ut och samtidigt verkar superenkel att göra! bounce Passar mig utmärkt, detta blir efterrätten efter påskmidagen!! Ungarna kommer dö av lycka! Tack för tipset och den läckra bilden Regndrottning!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-05, 13:35

    Varsegod, Cleopatra!

    Ja, tårtan är enkel... fast det är inte dags för jordgubbar än? De frysta funkar utmärkt till moussen men till garnering? De spanska jordgubbar som finns att köpa nu är INTE goda, enligt mig.

    Idag håller jag på att lag mat till påskfesten imorgon. Här skall kokas potatis till sallad, göra petitchouxrullar och steka kycklingklubbor i ugen. Jag lade dem i marinad igår kväll... 10 kg kycklingklubbor!

    Samt så måste jag skal ett kilo räkor.....

    Hur kommer det att gå med katterna?
    Wink

    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-05, 14:53

    Regndrottning skrev:Helgfrossa....

    Vi börjar med en tonfiskcocktail med apelsinskivor och en ädelostdressing på en ruccolabädd...


    Mat förslag - Sida 3 Tonfiskcocktailmedapels


    Varmrätten var en rådjursgryta gjort på Grand Venuersås.... enkelt och lätt att förbereda. Bara att värma upp.

    Mat förslag - Sida 3 Rdjursgryta2

    Dessert blev smörstekta bananer med farin som fick puttra lite i pressad apelsin juice. Serverades med mandaringlass. Kanongott!

    Mat förslag - Sida 3 Smrstektbananmedrsocker

    Och dagens brunch blev Ägg Benediktine....*dregel*


    Mat förslag - Sida 3 Ggbenadikt2
    [img][/img]

    Ikväll blir det pasta med champignoner och gorgonzolasås... Very Happy

    queen

    Hörrödudu! Är det en professionell kock du ska flytta ihop med? Suspect Jag tycker att MIN gubbe är en duktig kock, men han är definitivt inte lika konstnärlig som din "hustomte" santa Jag älskar allt med banan i, kan gå till "kinan" bara för att beställa friterad banan med glass och blev hysteriskt ilsken när Mc Donalds slutade med bananmilkshake Evil or Very Mad

    Dessutom är rådjur det godaste köttet enligt mig, min mormor bjöd ofta på en rådjurssadel med en sås som inte var av denna världen! *dreglar ner hela tangentbordet vid minnet*


    Varsegod, Cleopatra!

    Ja, tårtan är enkel... fast det är inte dags för jordgubbar än? De frysta funkar utmärkt till moussen men till garnering? De spanska jordgubbar som finns att köpa nu är INTE goda, enligt mig.

    Idag håller jag på att lag mat till påskfesten imorgon. Här skall kokas potatis till sallad, göra petitchouxrullar och steka kycklingklubbor i ugen. Jag lade dem i marinad igår kväll... 10 kg kycklingklubbor!

    Samt så måste jag skal ett kilo räkor.....

    Hur kommer det att gå med katterna? Wink

    queen

    Själv ska jag städa hela dagen, ja eller så länge som ryggen håller iaf.... tongue

    Tror du inte det går om man köper styckfrysta jordgubbar? De brukar inte bli lika "slemmiga" som vanliga frysta när man tinar dem. Annars får jag väl följa mammas goda råd för att göra de spanska goda: Hon lade dem i en lag av ättika och socker! Jag vet att det låter uräckligt, men de blir faktiskt söta och goda och påminner iaf om svenska.

    Du får väl binda fast katterna vid elementet när du skalar räkor, det gör jag med ungarna när jag tröttnar på dem Wink (OBS!! Skämt, så ingen anmäler mig till baranvårdsnämden)

    Lycka till med matlagningen idag!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-05, 15:02

    Hahaha!

    Nej varken Hustomten eller jag är proffskockar... (en del av matlagningen står jag för). Men vi gillar GOD mat och vi tar tid med tillagningen. Det är en hobby vi tycker om att pyssla med.

    Ja, de styckfrysta jordgubbarna är utmärkta att göra moussen på. Däremot är de inte tillräckligt fasta för garnering. Fast jag skall definitivt prova din tips om spanska jordgubbarna. Tack för den!

    Jag håller med dig angående rådjursadel... Visst är det underbart gott! Själv brukar jag tillaga den på ett mycket enkelt sätt. Salta hela sadeln och täck med baconskivor.... In i ugnen.... Svårare än så är det inte! Serveras gärna med murkelsås eller Grand Venueursås.... *dregel*


    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-06, 13:16

    Eftersom jag har Österrikiskt påbrå så är jag uppvuxen på Gulasch. Varje familj har ju sitt recept, och jag tänkte dela med mig av vår familjs. Denna goda och enkla gryta har jag serverat till många gäster genom åren som älskat den och tom bett om att få den serverad igen. Den är utmärkt att bjuda på när man är många och kan med fördel frysas och ta med till tex landet eller campingturer där matlagningsmöjligheterna är begränsade då den är både lätt att värma och ofta smakar bättre vid uppvärmning eftersom kryddorna då kommer fram mer. Den ska serveras med ris och en fräsch grönsallad. Den godaste drycken till är ÖL!!!!


    Mat förslag - Sida 3 11



    Tillagningstid: 20 minuters aktivt arbete, 2 timmars koktid
    Räcker till 5-6 personer


    Ett kilo kött (man kan använda både fläsk och nöt)
    12 dl vatten
    4 stora gula lökar
    mjöl till redning
    svartpeppar
    salt
    paprikapulver (en halv STOR burk)
    cayennpeppar efter smak
    3 oxbuljongtärningar
    1 dl olja till stekning

    Hetta upp oljan i en gryta (helst en gjutgärnsgryta) hacka löken grovt och stek den mjuk. Skär köttet i bitar efter smak, jag tycker det är godast med ganska små bitar. Rulla dessa i mjöl och lägg i grytan. Krydda med salt och peppar och stek köttet och löken tillsammans i några minuter (rör runt i grytan ofta då det annars lätt bränner fast). Slå över vattnet och lägg i buljongtärningarna. Häll i cayennpeppar och paprikapulver (ja det SKA vara en halv stor burk, jag skrev INTE fel i ingredienslistan Very Happy )och rör om tills allt blandats. Låt grytan koka upp under omrörning. När den börjar koka, sänk till LÅG värme och låt den sjuda i ca 2 timmar. Rör i grytan ca var 10:e minut. Grytan bör svalna i ca 10 minuter innan servering.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-06, 13:23

    Tack för den Cleo!

    Hur visste du att jag älskar gulasch!

    Jag har nu kopierat och skrivit ut receptet. Och den skall provas nån gång efter påsk...

    Tack igen! Very Happy

    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-06, 17:00

    Vassego! flower Jag LOVAR att du inte blir besviken! farao
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Mat förslag - Sida 3 Empty Jordärtskocka!

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-07, 16:11

    Jag vill passa på och slå ett slag för denna eminenta, men tyvärr lite bortglömda rotfrukt, som med fördel kan användas på samma sätt som potatis. (lite kortare tillagningstid, dock) Både smak, doft och konsistens påminner lite om svartrot. Den ger en "nötig" smak när den blandas t ex i potatismos.
    Skockan är väldigt lättodlad och växer som ogräs i trädgårdslandet.

    Nåväl.. Dagens middag bestod av rotmos och rimmat/kokt fläsklägg (med benet kvar för buljongens skull).. En husmansmiddag som om man följer följande är så gott att det knullar i munnen..

    Koka först läggen tillsammans med lök, morot, lagerblad och några pepparkorn. Lägg köttet åt sidan, sila av spadet/buljongen och koka tärnad kålrot(ca 35%), jordärtskocka (35%), potatis (15%) och morot (15%) i buljongen efter köttkoket. Mosa och puréa rotfrukterna med en elvisp på hög hastighet så det blir luftigt samtidigt som man blandar i en rejäl klick smör och en buljongtärning.

    Jag testade olika senapssorter och fann att Druvans Calvadossenap gifte sig alldeles utmärkt med rätten.

    Givetvis dricks en iskall lager till detta, så smakerna får idka gruppsex på tungan. ;-)
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  RedCloud 2009-04-07, 17:00

    Japp Verc. fantastisk rotfrukt.

    Jag brukar göra en otroligt god soppa på den.

    Skär ner den i småbitar, koka mjuk, mixa.
    Späd den med grädde & buljong.
    Den ska serveras relativt tjock.

    Serveras med nybakat vitt bröd.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-08, 15:39

    Jag hade äran av att laga mat för 30 pers, en påskbuffe för en förening.

    Här är resultatet:


    Mat förslag - Sida 3 Pskkorg

    Mat förslag - Sida 3 Pskbuff

    Ägg och sill

    Petitchousrulle med räkor, rökt lax och rom..

    Potatissallad och stekt kycklinglår

    Och billigt blev det också! Klarade mig på 700 kr och det blev rester! Så jag har sluppit laga mat i ett par dagar.


    Här är en trevlig och enkel tips till påskbordet...

    Grilla några potatiskivor i ugen till de är mjuka och gyllene. Toppa med caviar, gräddfil och rödlök. Mumsigt!


    Mat förslag - Sida 3 Frrtt
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-09, 00:51

    Det där såg ju jättegott ut Regndrottning, nu blev jag hungrig igen.... Rolling Eyes

    Ett litet tips inför påskbordet:

    Alla gillar inte Hovmästarsås i min familj så vi gör en sås på röd rom, finhackad lök, creme fraiche lite olja och salt och peppar. Den passar också bra till allt annat på jul- och påskbordet, inte bara laxen.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-10, 15:21

    Middagen var klar när jag kom hem från min syjunta igår....

    (Jag älskar min Hustomte....
    Smile )

    En underbar god kycklingpaj med äggstanning.


    Mat förslag - Sida 3 Kycklingpaj2z
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Corven 2009-04-13, 21:00

    Å så mycket godare det såg ut än det jag fägnades med på sjukhuset. Jag fick nöja mig med slät soppa till påskmiddag.... Sad
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  KickTheRasist 2009-04-14, 22:34

    Regndrottning skrev:Middagen var klar när jag kom hem från min syjunta igår....

    (Jag älskar min Hustomte....
    Smile )

    En underbar god kycklingpaj med äggstanning.


    Mat förslag - Sida 3 Kycklingpaj2z


    Jävlar tjejen det knäcker ju .... Shocked


    Är du gift Wink


    MVH
    //KTR
    keanita
    keanita


    Antal inlägg : 14
    Join date : 09-03-10
    Ort : n.värmland

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  keanita 2009-04-16, 20:59

    den pajen skulle jag vilja göra snarast, mycket gott. Imorgon äter jag laxfilé med kall örtsås och potatis. Lax en gång i veckan Exclamation mmmm

    Du (RD) skickade ett meddelande till mig för flera veckor sen och jag läste det nyss... Jag är nästan aldrig vid datorn numer. Det känns som om inte tiden räcker till.

    Bra med matförslag och recept cheers
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-16, 21:18

    Kycklingpaj med ruccola

    1 grillad kycklin
    2 vitlöksklyftor
    2 skivor bacon
    50 g ruccolasallad
    3 ägg
    1 dl mellangrädde
    2 dl mjölk
    ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 dl riven, lagrad ost
    ruccolasallad till servering.


    Gör en pajdeg. Kavla ut eller tryck ut den i en pajform, ca 24 cm. Nagga med en gaffel. Låt skalet vila i kylen 15-30 minuter.

    Sätt ugnen på 200 grader. Rensa kycklingen och dela köttet i bitar. Skal och hacka vitlöken. Strimla baconet och grovhacka nästan all ruccolasallad. Spara lite till garnering.

    Fräs vitlök och bacon i en stekpanna. Rör ner ruccola och kyckling. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt och peppar.

    Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Lägg i kycklingröran och osten. Häll över äggsmeten.

    Grädda pajen i mitten av ugnen 35-40 minuter.


    queen
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-25, 11:05

    [color=white][b]Något riktigt gott till grillat...

    Mat förslag - Sida 3 Rabarberchutey2

    Rabarberchutney

    ¾ kopp socker
    1/3 kopp äppelcidervinäger
    1 msk hackad färsk ingefära
    1 msk vitlökspulver
    1 tsk kummin
    ½ tsk kanel
    ½ tsk malen nejlika
    ¼ tsk chilipeppar
    4 koppar hackade rabarber
    ½ kopp hackad rödlök
    1/3 kopp gula russin



    Blanda socker, vinäger, ingefära, vitlök, kummin, kanel, nejlika och chilipeppar i en kastrull. Sjud på låg värme till sockret har löst sig. Tillsätt rabarber, lök och russin och höj värmen. Koka tills rabarbern har mjuknat och blandningen har tjocknat något. Ta av från spisen och låt svalna.

    Jag lovar... Detta är riktigt, riktigt gott! Passar perfekt till grillad och särskild fläskkött och kyckling. Fräscht och syrligt....

    Håller drygt ett år i kylen också.

    Tro mig, Du vill ha!


    queen


    Senast ändrad av Regndrottning den 2009-04-25, 22:08, ändrad totalt 2 gånger
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  cleopatra 2009-04-25, 22:05

    Det DÄR var ett bra tips RD! Har alltid svårt med vad vi ska ha för sås till grillat. Börjar tröttna på Aioli och kall Bearnaise tongue
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-25, 23:44

    cleopatra skrev:Det DÄR var ett bra tips RD! Har alltid svårt med vad vi ska ha för sås till grillat. Börjar tröttna på Aioli och kall Bearnaise tongue

    Lita på mig här, Cleo...

    Créme Fraiche + lagom med thai chili-sås.. Brukar hamna på ca 2/3 Cr.fr o 1/3 Th.Ch.. + lite salt o vitpeppar... Rör ihop o låt dra i kylen en liten stund.

    Sinnessjukt gott till grillat m.m....
    Nästan för lätt för att vara sant..
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-25, 23:47

    Gjorde björnbärschutney i höstas, RD.. Skigott till en stek el liknande...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-25, 23:49

    Vercingetorix skrev:Gjorde björnbärschutney i höstas, RD.. Skigott till en stek el liknande...

    Hur? Recept, tack... För det låter syndigt gott. Very Happy

    queen
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-25, 23:54

    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:Gjorde björnbärschutney i höstas, RD.. Skigott till en stek el liknande...

    Hur? Recept, tack... För det låter syndigt gott. Very Happy

    queen

    När jag är inblandad blir precis allt syndigt gott.. ;-)

    Farsan hittade receptet i nåt gammal nr av Ica kuriren..
    Tror det blir svårt att hitta, dessvärr
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-26, 07:47

    Vercingetorix....

    Vardet den här?

    Kryddig björnbärschutney


    1-2 burkar, 20 minuter
    500 g björnbär
    1 rödlök
    3 msk hackad färsk ingefära
    knappt 2 dl socker
    2 msk dijonsenap
    salt
    nymalen svart- eller vitpeppar
    1 1/2 dl äppelcidervinäger

    Skala och skiva rödlöken tunt. Skala och hacka ingefäran.
    Häll upp björnbär, lök, ingefära, socker och senap i en rymlig rostfri kastrull. Hetta upp på medelvärme och rör om tills björnbären börjar mosas sönder. Krydda med salt och peppar. Tillsätt vinägern och låt puttra sakta utan lock i tio minuter. Låt svalna, häll upp i väl rengjord glasburk och sätt på lock genast.


    queen

    Sponsored content


    Mat förslag - Sida 3 Empty Sv: Mat förslag

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 05:16