Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Thetaxpayer
Sniperace
redalert
Infra
Secrist
Dao
10 posters

    "Demokratin" i Egypten

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-27, 23:47

    Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Secrist 2013-11-28, 00:31

    Dao skrev:Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Varför skulle vi göra det?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-28, 00:34

    Secrist skrev:
    Dao skrev:Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Varför skulle vi göra det?
    Ni har gjort det alltsedan militärkuppen och de första massakrerna efter detta. Varför inte nu?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Secrist 2013-11-28, 00:59

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Varför skulle vi göra det?
    Ni har gjort det alltsedan militärkuppen och de första massakrerna efter detta. Varför inte nu?
    Visa gärna var jag har firat.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Infra 2013-11-28, 05:33

    Secrist skrev:
    Dao skrev:Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Varför skulle vi göra det?
    Vad sa jag om att spela dum när det passar? De flesta av högergökarna härinne
    har ju visat prov på tydliga fascistoida tendenser. Inte mins du, SD-Secrist.  


    Senast ändrad av Infra den 2013-11-28, 19:09, ändrad totalt 1 gång
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Secrist 2013-11-28, 08:56

    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Kollar på Aktuellt i SVT2, och märker att högerns älskade diktatur åter verkar vara tillbaka i landet! Nu har de infört lagar mot demonstrationer. Tydligt polisvåld mot en fredlig demonstration. 80 personer gripna, och många släpptes senare ut, långt ut i öknen...

    Skall ni fira nu, forumhögern?
    Varför skulle vi göra det?
    Vad sa jag om att spela dum när det passar? De flesta av högergökarna härinne
    har ju visat prov på tydliga fascistiska tendenser. Inte mins du, SD-Secrist.  
    Försöker du impa på din husbonde KP-RC? Laughing

    Ett tips. Det ser bara töntigt ut.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-28, 10:39

    Hur kan forumhögern helt plötsligt ha "glömt" hur de försvarade militärkuppen och det efterföljande blodbadet, och hur de skrev att att NU minsann skulle Egypten bli "demokratisk", trots att det just var demokratin som då krossades i landet?

    Skall ni försöka tysta ner det hela som alla andra gånger högern under historien stöttat krossande av länders demokratiska utveckling, eller kanske till och med ljuga, vilket inte heller är ovanligt, och säga att ni inte ALLS stödde militärkuppen???
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  redalert 2013-11-28, 11:24

    Dao skrev:Hur kan forumhögern helt plötsligt ha "glömt" hur de försvarade militärkuppen och det efterföljande blodbadet, och hur de skrev att att NU minsann skulle Egypten bli "demokratisk", trots att det just var demokratin som då krossades i landet?

    Skall ni försöka tysta ner det hela som alla andra gånger högern under historien stöttat krossande av länders demokratiska utveckling, eller kanske till och med ljuga, vilket inte heller är ovanligt, och säga att ni inte ALLS stödde militärkuppen???
    Ursäkta men vad är det du svamlar om dao? Rolling Eyes 
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Sniperace 2013-11-28, 13:04

    ser ut att vara det normala i sådana länder.

    själv hoppas jag fortfarande på att de ska ordna upp sig, det hoppet har daoren övergivit, för honom existerar bara demokrati med islamistisk överhöghet.

    när dessa har makten skiter han i om demonstranter skjuts osv
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-28, 19:22

    Sniperace skrev:ser ut att vara det normala i sådana länder.
    Ja, i västerländska diktaturer i tredje världen är detta absolut inte ovanligt!

    Sniperace skrev:själv hoppas jag fortfarande på att de ska ordna upp sig, det hoppet har daoren övergivit, för honom existerar bara demokrati med islamistisk överhöghet.
    Hoppas kan du ju göra, samtidigt som båten sjunker under dig. Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...

    Sniperace skrev:när dessa har makten skiter han i om demonstranter skjuts osv
    Saknar du argument igen, Sniper...

    Kontroll och hot av journalister, förbud för fredliga demonstrationer, godtyckligt statligt dödande och användande av tortyr, samt närmast total lydnad gentemot Israel/USA. Bland annat...

    Klarar du av att ogilla sådant även om du inte ens kan fantisera fram någon "religiös" anknytning?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-11-28, 19:41

    [quote="Dao"][ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    RedclownIII
    RedclownIII


    Antal inlägg : 2772
    Join date : 11-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  RedclownIII 2013-11-28, 19:51

    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Ja det blir gärna så när diktatorsämnen skall spela folkliga. affraid 
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Sniperace 2013-11-28, 21:04

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:ser ut att vara det normala i sådana länder.
    Ja, i västerländska diktaturer i tredje världen är detta absolut inte ovanligt!

    Sniperace skrev:själv hoppas jag fortfarande på att de ska ordna upp sig, det hoppet har daoren övergivit, för honom existerar bara demokrati med islamistisk överhöghet.
    Hoppas kan du ju göra, samtidigt som båten sjunker under dig. Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...

    Sniperace skrev:när dessa har makten skiter han i om demonstranter skjuts osv
    Saknar du argument igen, Sniper...

    Kontroll och hot av journalister, förbud för fredliga demonstrationer, godtyckligt statligt dödande och användande av tortyr, samt närmast total lydnad gentemot Israel/USA. Bland annat...

    Klarar du av att ogilla sådant även om du inte ens kan fantisera fram någon "religiös" anknytning?
    så du menar att det är mycket bättre i de andra teokratiskt styrda länderna, är de fina demokratier?
    tycker du det var en fin lag att sänka giftermåsåldern till 12 år i egypten, tycker du de lagar som stiftades där makten till presidenten ökades väldigt mycket osv

    tja,m du kanske gillar sådan "demokrati" jag såg det som flera steg tillbaka, och egypten från nasser till nu har gått helt åt helvete, men så brukar det bli när fanatiska islamister får makt
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-28, 22:55

    Sniperace skrev:så du menar att det är mycket bättre i de andra teokratiskt styrda länderna, är de fina demokratier?
    På vilket sätt är Egypten ett "teokratiskt styrt land"?

    Sniperace skrev:tycker du det var en fin lag att sänka giftermåsåldern till 12 år i egypten, tycker du de lagar som stiftades där makten till presidenten ökades väldigt mycket osv
    Nej! Men det fanns fortfarande inget hot mot demokratin, så DE delarna kunde ganska lätt åtgärdas!

    Sniperace skrev:tja,m du kanske gillar sådan "demokrati" jag såg det som flera steg tillbaka, och egypten från nasser till nu har gått helt åt helvete, men så brukar det bli när fanatiska islamister får makt
    Jag gillar demokrati, och stegen att GÅ DIT. Det gjorde Egypten före militärkuppen. Nu är de på väg att gå tillbaka igen!

    Och DET gillar jag INTE!

    Hur är det med dig? Ingen idag FÖRSÖKER ens hävda, att Egypten är på väg att utveckla demokrati!

    Givetvis kommer egypterna få demokrati efterhand, men det ser inte ut att göra det under det nuvarande militärstyret!

    HUR kunde du jubla när militärkuppen och de efterföljande massakrerna skedde???
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-28, 22:56

    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-11-29, 00:11

    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!




    Varför gör du det då?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-29, 00:16

    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!



    Varför gör du det då?
    Det gör jag inte! Många av forumhögern jublade och beskrev hur glada de var när den demokratiskt valde regeringschefen tvingades bort genom en militärkupp. Sedan följde ett antal massakrer och folk från forumhögern blev åter jätteglada (och skylde givetvis på "islamisterna").

    Nu har det visat sig att stegen FRÅN en demokratisk utveckling har blivit tydligare, och då undrar jag givetvis om samma personer i forumhögern jublar nu också!?

    Inget konstigt alls!!!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  lazy 2013-11-29, 00:28

    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!


    Varför gör du det då?
    Det gör jag inte! Många av forumhögern jublade och beskrev hur glada de var när den demokratiskt valde regeringschefen tvingades bort genom en militärkupp. Sedan följde ett antal massakrer och folk från forumhögern blev åter jätteglada (och skylde givetvis på "islamisterna").

    Nu har det visat sig att stegen FRÅN en demokratisk utveckling har blivit tydligare, och då undrar jag givetvis om samma personer i forumhögern jublar nu också!?

    Inget konstigt alls!!!
    Dao är ute och seglar med sina lögner igen, som vanligt. Jag beskrev hur många egyptier ansåg att det var demokrati att lyssna på alla de som demonstrerade och avsätta Mursi, precis som man gjorde med Mubarak, Dao håller inte med om det och det är väl OK för honom att tycka så men i det här fallet är det nog egyptierna och inte Dao vi ska lyssna på, majoriteten ville ha bort Mubarak, fine. Majoriteten ville ha bort Mursi, fine. Vad som kommer härnäst får vi helt enkelt vänta och se.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-11-29, 00:34

    lazy skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!

    Varför gör du det då?
    Det gör jag inte! Många av forumhögern jublade och beskrev hur glada de var när den demokratiskt valde regeringschefen tvingades bort genom en militärkupp. Sedan följde ett antal massakrer och folk från forumhögern blev åter jätteglada (och skylde givetvis på "islamisterna").

    Nu har det visat sig att stegen FRÅN en demokratisk utveckling har blivit tydligare, och då undrar jag givetvis om samma personer i forumhögern jublar nu också!?

    Inget konstigt alls!!!
    Dao är ute och seglar med sina lögner igen, som vanligt. Jag beskrev hur många egyptier ansåg att det var demokrati att lyssna på alla de som demonstrerade och avsätta Mursi, precis som man gjorde med Mubarak, Dao håller inte med om det och det är väl OK för honom att tycka så men i det här fallet är det nog egyptierna och inte Dao vi ska lyssna på, majoriteten ville ha bort Mubarak, fine. Majoriteten ville ha bort Mursi, fine. Vad som kommer härnäst får vi helt enkelt vänta och se.






    Klart han ljuger. Jag har aldrig hyllat någon diktatur i alla fall eller jublat över några militärkupper.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  R.O.F.L 2013-11-29, 00:36

    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:[ Tack, men jag bestämmer helst själv var jag föredrar. Du har nästan alltid helt galet fel när du talar om vad jag tycker...[/size]





    Men du får tydligen tala om för alla andra vad de tycker. Rolling Eyes 
    Nej!

    Varför gör du det då?
    Det gör jag inte! Många av forumhögern jublade och beskrev hur glada de var när den demokratiskt valde regeringschefen tvingades bort genom en militärkupp. Sedan följde ett antal massakrer och folk från forumhögern blev åter jätteglada (och skylde givetvis på "islamisterna").

    Nu har det visat sig att stegen FRÅN en demokratisk utveckling har blivit tydligare, och då undrar jag givetvis om samma personer i forumhögern jublar nu också!?

    Inget konstigt alls!!!
    Man kan konstatera att våldsamma revolter fungerar dåligt, speciellt under den arabiska rötmånaden Smile , I Egyptens fall visade sig att Mursi och hans lakejer inte var regeringsdugliga.
    Att revoltera sig till västerländsk demokrati kan man glömma.

    I succéboken Dead Aid skriver Dambisa Moyo att de allra fattigaste länderna i Afrika inte inledningsvis behöver demokrati à la Väst, utan snarare en ”godartad diktator” som respekterar folket och genomför de ekonomiska reformer som behövs för att få landet på fötter. Det kan ligga en hel del i vad hon säger, även om slutsatsen går stick i stäv med våra vanliga uppfattningar.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-29, 00:54

    lazy skrev:Dao är ute och seglar med sina lögner igen, som vanligt. Jag beskrev hur många egyptier ansåg att det var demokrati att lyssna på alla de som demonstrerade och avsätta Mursi, precis som man gjorde med Mubarak, Dao håller inte med om det och det är väl OK för honom att tycka så men i det här fallet är det nog egyptierna och inte Dao vi ska lyssna på, majoriteten ville ha bort Mubarak, fine. Majoriteten ville ha bort Mursi, fine. Vad som kommer härnäst får vi helt enkelt vänta och se.
    Vad exakt DU skrev har jag inte nu i huvudet, men Sniper och några till beskrev klart och tydligt hur GLADA de blev med militärkuppen!!!

    Att lyssna på demonstranter är viktigt i en demokrati. Men det var knappast "demokrater" som ville avsätta med militärkupp! Med just demokrati kan man VÄLJA BORT den som är oönskad!!! Mubarak kunde man inte välja bort, men Mursi kunde man göra detta med!

    Så det räcker med många kräver "ta bort" en demokratiskt val regering så är det RÄTT???

    Det finns MINST lika många som demonstrerar mot Israel regering? Skulle det rättfärdiga en militärkupp där också?

    Eller USA, med "occupy"-rörelsen, eller "teaparty"? Rättfärdigar DE OCKSÅ en militärkupp?

    Och varför "vänta och se"? Varför inte införa demokrati NU? Varför inte bara återinsätt den som blev vald, och ordna ett nyval i Egypten?

    Måste folk DÖ???
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  lazy 2013-11-29, 00:55

    R.O.F.L skrev:

    Man kan konstatera att våldsamma revolter fungerar dåligt, speciellt under den arabiska rötmånaden Smile , I Egyptens fall visade sig att Mursi och hans lakejer inte var regeringsdugliga.
    Att revoltera sig till västerländsk demokrati kan man glömma.

    I succéboken Dead Aid skriver Dambisa Moyo att de allra fattigaste länderna i Afrika inte inledningsvis behöver demokrati à la Väst, utan snarare en ”godartad diktator” som respekterar folket och genomför de ekonomiska reformer som behövs för att få landet på fötter. Det kan ligga en hel del i vad hon säger, även om slutsatsen går stick i stäv med våra vanliga uppfattningar.
    Vilket Dao också kunde tagit till sig om han lyssnat på ngn annan än Gardell, Hjärpe, Mankell m.fl. T.o.m Andreas Malm backade när det gällde Mursi med anhang men Dao valde att blunda för det.

    Västerländsk demokrati i MÖ kommer att ta decennier så länge som Islam är tongivande, sekularitet är grunden för demokrati.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  lazy 2013-11-29, 00:59

    Dao skrev:
    lazy skrev:Dao är ute och seglar med sina lögner igen, som vanligt. Jag beskrev hur många egyptier ansåg att det var demokrati att lyssna på alla de som demonstrerade och avsätta Mursi, precis som man gjorde med Mubarak, Dao håller inte med om det och det är väl OK för honom att tycka så men i det här fallet är det nog egyptierna och inte Dao vi ska lyssna på, majoriteten ville ha bort Mubarak, fine. Majoriteten ville ha bort Mursi, fine. Vad som kommer härnäst får vi helt enkelt vänta och se.
    Vad exakt DU skrev har jag inte nu i huvudet, men Sniper och några till beskrev klart och tydligt hur GLADA de blev med militärkuppen!!!

    Att lyssna på demonstranter är viktigt i en demokrati. Men det var knappast "demokrater" som ville avsätta med militärkupp! Med just demokrati kan man VÄLJA BORT den som är oönskad!!! Mubarak kunde man inte välja bort, men Mursi kunde man göra detta med!

    Så det räcker med många kräver "ta bort" en demokratiskt val regering så är det RÄTT???

    Det finns MINST lika många som demonstrerar mot Israel regering? Skulle det rättfärdiga en militärkupp där också?

    Eller USA, med "occupy"-rörelsen, eller "teaparty"? Rättfärdigar DE OCKSÅ en militärkupp?

    Och varför "vänta och se"? Varför inte införa demokrati NU? Varför inte bara återinsätt den som blev vald, och ordna ett nyval i Egypten?

    Måste folk DÖ???
    När Mursi gav sig själv mer makt än Mubarak haft så innebar det i praktiken att han inte längre kunde väljas bort och det var just det egyptierna blev medvetna om.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-29, 01:01

    R.O.F.L skrev:Man kan konstatera att våldsamma revolter fungerar dåligt, speciellt under den arabiska rötmånaden Smile , I Egyptens fall visade sig att Mursi och hans lakejer inte var regeringsdugliga.
    Att revoltera sig till västerländsk demokrati kan man glömma.

    I succéboken Dead Aid skriver Dambisa Moyo att de allra fattigaste länderna i Afrika inte inledningsvis behöver demokrati à la Väst, utan snarare en ”godartad diktator” som respekterar folket och genomför de ekonomiska reformer som behövs för att få landet på fötter. Det kan ligga en hel del i vad hon säger, även om slutsatsen går stick i stäv med våra vanliga uppfattningar.
    Egypten var på väg att bygga upp SIN EGEN form av demokrati! Nu finns det en militärkupp och mördandet och tortyren har åter tagit fart!

    Givetvis finns det skäl till perioder med en välmenande diktatur kan vara en nödvändighet. Men en sådan kan inte vara välmenande i längden, utan måste så snart som möjligt gå till NÅGON FORM av demokrati! Få vill ha samma demokrati som stora delar av väst, dock!

    Det är lite som jag skrev från början. Demokrati TAR TID! Vägen dit kommer att vara kantad av motgångar och framgångar, men så länge den i det stora hela går framåt är det en nödvändig väg att gå.

    Egypterna har redan haft diktatur, och, som sagt, få vill ha en ytlig form av demokrati. Det är därför många tror att med islam så kan de skapa en demokrati som är mer genomgående, och baserat på deras egen kultur!

    Det är detta många islamister kämpar för, till exempel!

    Varför inte ge dem en chans till att SJÄLVA BESTÄMMA???
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Dao 2013-11-29, 01:03

    lazy skrev:
    R.O.F.L skrev:

    Man kan konstatera att våldsamma revolter fungerar dåligt, speciellt under den arabiska rötmånaden Smile , I Egyptens fall visade sig att Mursi och hans lakejer inte var regeringsdugliga.
    Att revoltera sig till västerländsk demokrati kan man glömma.

    I succéboken Dead Aid skriver Dambisa Moyo att de allra fattigaste länderna i Afrika inte inledningsvis behöver demokrati à la Väst, utan snarare en ”godartad diktator” som respekterar folket och genomför de ekonomiska reformer som behövs för att få landet på fötter. Det kan ligga en hel del i vad hon säger, även om slutsatsen går stick i stäv med våra vanliga uppfattningar.
    Vilket Dao också kunde tagit till sig om han lyssnat på ngn annan än Gardell, Hjärpe, Mankell m.fl. T.o.m Andreas Malm backade när det gällde Mursi med anhang men Dao valde att blunda för det.

    Västerländsk demokrati i MÖ kommer att ta decennier så länge som Islam är tongivande, sekularitet är grunden för demokrati.
    Inte heller JAG var speciellt förtjust för Mursi, men det väljer DU att blunda för!

    Och jag vet - jag får inte välja källor som vet något, utan bara de som ni "godkänt"!

    Sponsored content


    "Demokratin" i Egypten Empty Sv: "Demokratin" i Egypten

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 12:20