Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Dao
RedCloud
6 posters

    Grattis FN

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 21:58

    Secrist skrev:En marionettregering tillsatt av USA under olagliga val...jo tjena vilken auktoritet.....

    Tror jag hade föredragit en marionettregering hellre än talibanerna dock.

    Varför skall du avgöra afghanernas liv?

    Då stödet för talibanerna ökar i landet, tyvärr, så verkar inte afghanerna hålla med dig här!

    Jag vet att DU kanske inte tycker det är mycket att gnälla om, men afghanerna ogillar att bli godtyckligt bombade, fängslade och torterade stup i kvarten! Och de har erfarenhet av talibanerna redan - ändå anses det som DE står för vara ett bättre alternativ än ockupationsmaktens alternativ...

    Synd, men så är det...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Talibaner i pyjamas

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:06

    ändå anses det som DE står för vara ett bättre alternativ än ockupationsmaktens alternativ...

    Det tvivlar jag starkt på med självklart minskar stödet för de allierade när civila dör. Men ni verkar glömma varför kriget började. Talibanerna stödde en gruppering som ägnade sig åt synnerligen aggresiv utrikesverksamhet. De hade chansen att samrbeta med västmakterna genom att lämna ut ledande Al Quida men vägrade. Och tyvärr var det detsamma som en krigsförklaring.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  RedCloud 2009-10-25, 22:08

    Talibanerna stödde en gruppering som ägnade sig åt synnerligen aggresiv utrikesverksamhet.

    nu backar vi bandet lite Secrist, VEM beväpnade och tränade Talibanerna ?

    Ryssarna ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Talibaner i pyjamas

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:11

    nu backar vi bandet lite Secrist, VEM beväpnade och tränade Talibanerna ?

    Min historia kan jag. Men det ursäktar inte talibanernas fortsatta agerande. Men visst är storpolitik cynisk. USA skapade ett monster de tappade kontroll över.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:14

    Secrist skrev:ändå anses det som DE står för vara ett bättre alternativ än ockupationsmaktens alternativ...

    Det tvivlar jag starkt på med självklart minskar stödet för de allierade när civila dör. Men ni verkar glömma varför kriget började. Talibanerna stödde en gruppering som ägnade sig åt synnerligen aggresiv utrikesverksamhet. De hade chansen att samrbeta med västmakterna genom att lämna ut ledande Al Quida men vägrade. Och tyvärr var det detsamma som en krigsförklaring.

    Kriget började före det! De regerande talibanerna var inte emot att lämna ut bin Ladin. Men de ställde ett krav som vilken regering som helst skulle göra - de ville se bevisen!

    men USA vill inte kompromissa om någonting (se debatten om kärnvapen), så därför är det krig - och det mot USA forna kompisar - talibanerna!

    Det du ocksåmåste förstå är att USA VILE in i Afghanistan! Därför sade de också nej till hjälp från Iran - en hjälp som troligen hade resulterat i att bin Ladin hade tagits till fånga ganska snabbt!


    Senast ändrad av Dao den 2009-10-25, 22:16, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  RedCloud 2009-10-25, 22:15

    Min historia kan jag.

    Synd att det inte märks i debatten.....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Fakta

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:18

    Synd att det inte märks i debatten......

    Jodå, om du plockar av dina röda glasögon så ska du se att världen är komplex och svår.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:19

    Secrist skrev:nu backar vi bandet lite Secrist, VEM beväpnade och tränade Talibanerna ?

    Min historia kan jag. Men det ursäktar inte talibanernas fortsatta agerande. Men visst är storpolitik cynisk. USA skapade ett monster de tappade kontroll över.

    Varför skall vi bry oss om DIN historia? Jag bryr mig bara om den historia som faktiskt utspelade sig!

    USA:s agerande här är inget undantag världen de senaste 100 åren. Du nämnde själv exempelvis Somalia tidigare - bara ytterligare en konsekvens av deras våldsamma initiativ!

    Inte konstigt att man ute i världen idag funderar om vad som är värst: Att USA får igenom sin vilja, eller att de misslyckas!?
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Kakmonstret 2009-10-25, 22:19

    Dock var ju ryssarna orsaken till Talibanernas bildande.

    Det bästa för utvecklingen hade varit om Afghanistans monarki aldrig avskaffats. USA borde ha hjälpt till att återinföra monarkin, då Kungen kan fungera som en enande kraft i hela samhället. Även monarkin i Irak borde återinförts. Det var delvis fel att försöka etablera en irakisk demokrati påminnande om den amerikanska med en konstitution och allt.

    Afghanistan avskaffade bl.a. dödsstraffet innan Sverie gjorde det. Under 1900-talets första hälft var det det mest moderata muslimska landet, i Kabul hade många börjat leva efter västerländska mönster. Att ta till sig nya kulturella inslag är ju inget negativt, eller?
    Kabul kallades för Österns pärla. Hade inte ryssarna börjat blanda sig i (redan från 1950-talet) hade Afghanistan kunnat gå en riktig ljus framtid till mötes och varit ett väl utvecklat land idag.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Bevis

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:20

    Kriget började före det! De regerande talibanerna var inte emot att lämna ut bin Ladin. Men de ställde ett krav som vilken regering som helst skulle göra - de ville se bevisen!

    Med tanke på att Al Quida gick ut med videoband där de tog på sig skulden så vet jag inte vilka mer bevis de ville ha. Troligen ville de bara inte samarbeta med "den stora djävulen".
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty USA

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:22

    Varför skall vi bry oss om DIN historia? Jag bryr mig bara om den historia som faktiskt utspelade sig!

    Därför att er historeskrivning är så grovt förenklad. Allt bottnar i USA-hat. Allt är USA:s fel.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Kakmonstret 2009-10-25, 22:24

    Secrist skrev:Kriget började före det! De regerande talibanerna var inte emot att lämna ut bin Ladin. Men de ställde ett krav som vilken regering som helst skulle göra - de ville se bevisen!

    Med tanke på att Al Quida gick ut med videoband där de tog på sig skulden så vet jag inte vilka mer bevis de ville ha. Troligen ville de bara inte samarbeta med "den stora djävulen".

    Talibanerna vägrade att lämna ut Bin Laden till ett icke-muslimskt land.

    Dock hade USA varit lite kyligare, hade de eventuellt kunnat bomba bort Usama, då han ändå gavs skydd av talibanerna.

    Hade Hitler lyckats gömma sig i Madrid efter andra världskirget, så skulle knappast Franco ha kunnat ställa några krav för ett utlämnande.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:26

    TMB skrev:Dock var ju ryssarna orsaken till Talibanernas bildande.

    Det bästa för utvecklingen hade varit om Afghanistans monarki aldrig avskaffats. USA borde ha hjälpt till att återinföra monarkin, då Kungen kan fungera som en enande kraft i hela samhället. Även monarkin i Irak borde återinförts. Det var delvis fel att försöka etablera en irakisk demokrati påminnande om den amerikanska med en konstitution och allt.

    Afghanistan avskaffade bl.a. dödsstraffet innan Sverie gjorde det. Under 1900-talets första hälft var det det mest moderata muslimska landet, i Kabul hade många börjat leva efter västerländska mönster. Att ta till sig nya kulturella inslag är ju inget negativt, eller?
    Kabul kallades för Österns pärla. Hade inte ryssarna börjat blanda sig i (redan från 1950-talet) hade Afghanistan kunnat gå en riktig ljus framtid till mötes och varit ett väl utvecklat land idag.

    Njaee...

    Ryssarna skapade INTE talibanerna. Inte USA heller egentligen. De bildades på 90-talet, men de är baserade på de som USA hjälpte organisera sig, och beväpnade under 80-talet!

    Förövrigt fanns det en början till en afghansk demokrati just innan USA och Sovjet startade krig där!

    Du har bra kunskaper om Afghanistan, och det är skönt att se!

    Glöm inte att religionen hade en mycket svag makt i landet före 80-talet!

    Det var inte heller enbart ryssarna som blandade sig i Afghanistans inre angelägenheter, ocj det började inte på 50-talet! Britterna var där långt tidigare och krigade!

    Trots Sovjets inblandning, var landet på väg att få en fungerande demokrati! men USA ville annorlunda - de engagerade sig i landet på 70talet, med målet att få Sovjet att invadera. Tyvärr lyckades de med sina planer!

    Afghanerna var då, som nu, bara kanonmat som offrades!

    Av BÅDA supermakterna!

    Ryssarna tog dock sina vapen med sig när de lämnade landet -88!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Kanonmat

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:29

    Afghanerna var då, som nu, bara kanonmat som offrades!

    Av BÅDA supermakterna!


    Det kan jag hålla med om dock. Storpolitik är cynisk.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:30

    Secrist skrev:Varför skall vi bry oss om DIN historia? Jag bryr mig bara om den historia som faktiskt utspelade sig!

    Därför att er historeskrivning är så grovt förenklad. Allt bottnar i USA-hat. Allt är USA:s fel.

    Bli nte en av de som ständigt talar om vad jag tycker! Det klarar jag själv, tack!!!

    Och nej - jag anser inte att allt är USA:s fel. Bara att de skall a ansvaret för de fel de gör!

    Problemet är att man inte får debattera USA:s illdåd här, för då får man reda på att man "hatar USA"! Du måste lära dig att allt inte är svart-vitt!

    Och nej - jag har ingen egen historieskrivning, som du - utan jag tar helst uppgifter från det som historievetenskapen kommer fram till!

    Du borde testa detta!!!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Vems fel

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:32

    Problemet är att man inte får debattera USA:s illdåd här, för då får man reda på att man "hatar USA"! Du måste lära dig att allt inte är svart-vitt!

    Visa det då genom att även peka ut tex Ryssarna och Kina som idag bedriver en synnerligen aggressiv utrikespolitik när det gäller kampen om naturtillgångar.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:33

    Secrist skrev:Kriget började före det! De regerande talibanerna var inte emot att lämna ut bin Ladin. Men de ställde ett krav som vilken regering som helst skulle göra - de ville se bevisen!

    Med tanke på att Al Quida gick ut med videoband där de tog på sig skulden så vet jag inte vilka mer bevis de ville ha. Troligen ville de bara inte samarbeta med "den stora djävulen".

    Det videobandet måste vara en del av din egna privata samling, för den har helt klart inte syns till utanför ditt huvud!

    De videoband som fanns då, fanns det inga sådana erkännande i. Långt senare har det kommit fram ett ljudband, där bin Ladin (?) indirekt erkände dådet - om det nu var han som talade!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Skuld

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:35

    De videoband som fanns då, fanns det inga sådana erkännande i. Långt senare har det kommit fram ett ljudband, där bin Ladin (?) indirekt erkände dådet - om det nu var han som talade!

    Har svårt att tro att kontrollfreaks som talibanerna skulle vara ovetandes om Al Quidas agerande.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Kakmonstret 2009-10-25, 22:38

    "Trots Sovjets inblandning, var landet på väg att få en fungerande demokrati! men USA ville annorlunda - de engagerade sig i landet på 70talet, med målet att få Sovjet att invadera. Tyvärr lyckades de med sina planer!"

    Detta tror jag inte på för fem öre, dvs att USA:s plan var att få ryssarna att invadera.

    Jag vet att religionen var svag tidigare, innan Sovjet invaderade Afghanistan fanns endast något dussintal religiösa skolor i gränstrakterna mellan Afghanistan/Pakistan. Idag finns hundratals med religiösa skolor, där fundamentala mullor indoktrinerar unga män till den mest extrema formen av islam. Sovjets invasion bidrog till uppbyggnaden av dessa skolor, och pakistans underrättelsetjänst med viss hjälp av USA bidrog med vapen och logistik till Folkets Muhajedin som kämpade mot ryssarna. Skolorna + vapnen skapade ett frankensteins monster.

    Nyckeln till framgång ligger mycket i Pakistan som fram tills nyligen oftast sett mellan fingrarna på mycket av talibanernas aktioner. Nu är dock även deras eget land hotat.
    Dessutom finns en intressekonflikt mellan Pakistan och Iran om inflytande över Afghanistan, som nästan aldrig uppmärksammas. Iran beskyllde dock pakistans regering för att ligga bakom det relativt nyligen inträffade terrordådet i Iran. Pakistan trodde att talibanerna skulle vara en lättkontrollerad maironettregim, men där misstog de sig.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:38

    Secrist skrev:Problemet är att man inte får debattera USA:s illdåd här, för då får man reda på att man "hatar USA"! Du måste lära dig att allt inte är svart-vitt!

    Visa det då genom att även peka ut tex Ryssarna och Kina som idag bedriver en synnerligen aggressiv utrikespolitik när det gäller kampen om naturtillgångar.

    Det har jag gjort när sådana debatter har kommit igång! Förgäves försökte jag på Aftonbladet få igång en debatt o Tibet, och mina åsikter om Kinas "ekonomiska språng" är nog ingen hemlighet här inne. Inte heller vad jag anser om Putin hans företrädare, och vad ryssarna håller på med i Tjetjenien!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:39

    Secrist skrev:De videoband som fanns då, fanns det inga sådana erkännande i. Långt senare har det kommit fram ett ljudband, där bin Ladin (?) indirekt erkände dådet - om det nu var han som talade!

    Har svårt att tro att kontrollfreaks som talibanerna skulle vara ovetandes om Al Quidas agerande.

    Nu räcker inte dina gissningar långt, vad gäller den internationella rätten!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty USA

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:40

    Det har jag gjort när sådana debatter har kommit igång! Förgäves försökte jag på Aftonbladet få igång en debatt o Tibet, och mina åsikter om Kinas "ekonomiska språng" är nog ingen hemlighet här inne. Inte heller vad jag anser om Putin hans företrädare, och vad ryssarna håller på med i Tjetjenien!

    Har sett att du gjort det, och det ska du ha en eloge för. Dock är du lite av undantaget som bekräftar regeln. Tyvärr...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis FN - Sida 3 Empty Folkrätt

    Inlägg  Secrist 2009-10-25, 22:41

    Nu räcker inte dina gissningar långt, vad gäller den internationella rätten!

    Fast en kvalificerad gissning är att samtal med en gruppering som skiter i allt vad folkrätt heter torde vara svår att lyckas med.
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Blåfront 2009-10-25, 22:49

    RedCloud skrev:.

    Betalat in sina bidrag har Azerbajdzjan, Australien, Kanada, Kongo, Filippinerna, Finland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Monaco, Nya Zeeland, Niger, Schweiz, Singapore, Slovakien, Sverige, Sydafrika, Tadzjikistan, Tyskland och Österrike.

    Och sen undrar folk varför FN inte fungerar som det ska....

    Inte många muslimska länder som inte betalat där

    Vad tycker Redcloud om det? flower

    Är muslimska länder emot fred? flower
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Dao 2009-10-25, 22:51

    TMB

    "Detta tror jag inte på för fem öre, dvs att USA:s plan var att få ryssarna att invadera."


    Tyvärr är detta ren fakta idag, som inte ens USA säger emot numera. Den ansvariga för operationen, Brzinsky (hur fan han nu stavas), då Carters utrikespolitiske rådgivare, numera Obamas, går till och med omkring och skryter om att han med detta bidrog till Sovjetunionens kollaps!

    Religionens förstärkning i Afghanistan var en del av USA:s strategi i området. De koncentrerade sig på de värsta islamisterna - Hekmatyar stödde de redan på 70-talet - så att deras kamp mot Sovjet skulle spridas till de muslimska sojetstaterna. Detta lyckades till viss del i Tjetjenien, men anars var det ett misslyckande. Islamisterna åkte helt enkelt hem, och tog med sig sina kunskaper dit. Kunskaper som de lärt sig på CIA:s träningsläger i Afghanistan och Pakistan. Flera av dessa läger byggdes av byggheren bin Ladin!

    Resten är, som man säger det, historia!

    Religionen kom att bli ett av de redskap som man använde för att samla afghanerna, då de ryska styrkorna inte kunde kontrollera prästerskapet. Samma problem fick Shah av Iran 1977...

    Annars håller jag med om synen på Pakistan. Genom Paikstan förde USA in alla de fanatiska islamisterna som skulle kriga mot Sovjet, och genom dem fick de massor av vapen och annan utrustning (via Saudiarabien). Konsekvensen av främst USA:s agerande i Afghanistan på 80-talet, har kostat minst lika mycket för pakistanierna som för afghanerna!

    Ja, intressekonflikten mellan Pakistan/USA på ena sidan och Iran på andra sidan är intressant. Framför allt med tanke på att det hade kunna undvikits, om USA tackat ja till rans erbjudande om hjälp i att hitta bin Ladin!

    Sponsored content


    Grattis FN - Sida 3 Empty Sv: Grattis FN

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-14, 13:38