Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Stefan
GustavAnder
R.O.F.L
blueheaven
Dao
KickTheRasist
Vercingetorix
Regndrottning
DanielStark
Susz X
14 posters

    Upprörd över kidnappad kristendom...

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 11:19

    Vercingetorix

    Då har du samma grundinställning som de flesta religiösa...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 11:21

    Jag förstår dig, Blueheaven... Jag är ju en av de här inne som försöker debattera, och sådana fasoner gillar ju inte du...

    Förstår att du inte klarar det. Men det gör inget, skall du veta. Det finns andra som är beredda att föra en debatt, ändå. Så du behöver inte oroa dig...
    avatar
    brisad


    Antal inlägg : 10
    Join date : 09-03-09

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  brisad 2009-06-02, 12:26

    Det går utmärkt att föra debatt med Dao.

    Jag förstår dina åsikter men kan inte se din hållning som hållbar. Jag drar naturligtvis alla över en kam (och förmodligen mothårs) när jag säger att religionen är ett påhitt som fått sorgliga samhälleliga konsekvenser. Men faktum är att tron missbrukas så enkelt just därför att det är en "tro". Man behöver inte "veta" något. Tro på mig och jag skall befria dig!!

    Alla troende är inte fanatiska extremister, nejdå - långtifrån, men de bidrar till en falsk världsuppfattning. Detta är farligt i förlängningen. Min första kommentar riktade kritik mot bibeln. Jag tycker att denna skrift är en ovärdig kandidat som livets rättesnöre! Berättelserna är en och samma som de övriga religionerna vill förmedla. Kopia på kopia på kopia av samma rappakalja - fast på olika språk. När den används i politiskt syfte blir det näst intill kriminellt.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 12:43

    Brisad

    Tack för ditt stöd!

    "Jag drar naturligtvis alla över en kam (och förmodligen mothårs) när jag säger att religionen är ett påhitt som fått sorgliga samhälleliga konsekvenser."

    Det intressanta är att du i praktiken går emot den samlade vetenskapliga forskningen om religionerna! Religioner i sig är inga påhitt, för alla har en tanke eller idé om de frågor som religiositeten kretsar kring; meningen med livet, vad händer efter döden, etc... Förutom att religionen handlar om vårt förhållningssätt gentemot andra människor, om vår moral och etik.

    Då alla har sådant i sig, innebär detta att alla är religiösa.

    Däremot har jag upptäckt att så gott som alla som är negativt inställda till religioner, oftast menar de religiösa institutionerna, de i många fall mäktiga organisationerna.

    I den kritiken håller nog de flesta vardagstroende med, men ingen kan nog acceptera att de skulle representera religionen i sig!

    Det är ungefär lika illa som att tro att sossarna representerar arbetarrörelsen i den milda grad att sossarna ÄR arbetarrörelsen.


    "Men faktum är att tron missbrukas så enkelt just därför att det är en "tro". Man behöver inte "veta" något."

    Problemet med detta resonemang är att de som tror, vet! Det är bara du som av någon anledning tror att det inte är vetskap inblandad. Det är vetskap i allra högsta grad, men en idividuell sådan. Det en person vet och sig själv är inte samma sak som andra skulle veta om sig själva!

    Den form av "dyrkan" du pratar om, är vardag i vårt vanliga sekulariserade samhälle, fast då gentemot ideologier, idoler och speciella modeflugor...


    "Alla troende är inte fanatiska extremister, nejdå - långtifrån, men de bidrar till en falsk världsuppfattning."

    Att den skulle vara "falsk" är DIN övertygelse, din tro om du vill. Ingen universell sanning! Om du hävdar det, är du inte bättre än alla de påvar, verkliga eller självutnämnda, som ansett sig ha patent på sanningen!

    "Min första kommentar riktade kritik mot bibeln."

    Den kan man ha många synvinklar på. I själva verket är en troende inte begränsad till Bibeln idag, utan kan finna styrka i sin tro från andra böcker, filmer, musik eller bara den ljuvliga vårvind som kommer efter vintern!

    "När den används i politiskt syfte blir det näst intill kriminellt."

    Den kritiken håller jag med om! Men ytterst få religiösa gör sådana ytterligheter...

    Vad gäller tron om innehållet i Bibeln, så är det - enligt mig - upp till var och en, så länge de inte försöker tvinga på mig sin uppfattning. Även jag, som ju inte är kristen, har mycket intressant att hämta från Bibeln. Det är en jätteintressant bok, just av den anledningen att den beskriver saker som kan ha hänt, i verkligheten eller i folks egna uppfattningar, och därför beskriver mycket intressanta företeelser hos människan.

    Teorin om syndafallet tycker jag är oerhört intressant, ur en filosofisk synvinkel!
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Infra 2009-06-02, 14:08

    GustavAnder skrev:Det är kanske jobbigt för de troende att läsa detta.

    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=154899

    "Inte desto mindre talar siffrorna sitt tydliga språk, menar forskarna som står bakom undersökningen. Enligt den har svenskarna en genomsnittlig IQ på 99, och 64 procent svara ja på frågan: "Tvivlar du på existensen av en gud?" I Danmark har invånarna en genomsnittlig IQ på 98, och där tvivlar 46 procent på att det finns en gud. I Zambia och Förenade Arabemiraten, där de har en genomsnittlig IQ på ungefär 71 och 84, är det däremot färre än en procent som inte tror på en gud. "
    Bortsett fråndin intelligentkvotsexcersis, Tjänstemannabyråkraten så länkar du till en intressant artikel. Om man ser på den sista meningen i din artikel så är det märkligt att de s k `Humanisterna` år så religionsfientliga. Så här står det:

    "Det är också anmärkningsvärt att religionen finns utbredd i alla mänskliga kulturer, även hos primitiva stamfolk, som har levt i djup isolering. Det är i sig själv ett gott argument för att spiritualitet och tro ligger förankrade i våra gener."

    Om detta behov av religiositet ligger förankrat som en del av vår mänsklighet så är det ju en väsentlig del av vårt människovarande, vår humanitet. `Humanisterna` har inte bara fel namn. De är dessutom ute och cyklar i sitt religionshat. Jag är troligen själv ateist eller möjligen agnostiker men jag tycker det är förbannat onödigt att hetsa mot religösa människor. "Var och en blir salig på sin tro" som mormor alltid sá.


    http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=32

    Sponsored content


    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 4 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 22:22