Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Stefan
GustavAnder
R.O.F.L
blueheaven
Dao
KickTheRasist
Vercingetorix
Regndrottning
DanielStark
Susz X
14 posters

    Upprörd över kidnappad kristendom...

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-29, 02:46

    SaxaT:

    "Österrikes biskop är upprörd över hur det högerextrema partiet FPÖ har missbrukat kristendomen i sin valkampanj. “Korset är en symbol för kärlek och i det ingår inte våld eller hat, förklarade han för BBC.

    Det är inte första gången i den här valrörelsen som högerextremister hamnar i blåsväder för sina jesus- och gudsanspelningar. Även British National Party har fått kritik för sitt påstådda försvar av kristna värden.

    Det är ingen slump. När extremhögern pekar ut islam och muslimer som det yttre hotet behövs en kristen profil för att stärka trovärdigheten.

    I dag är det inte bara de egna ländernas kultur och identitet som ska “bevaras” och försvaras. Extremhögern rycker också ut till försvar för hela den västerländska civilisationen – och därmed kristendomen och judendomen, som i extremhögerns propaganda ställs upp som en motsats till islam."


    Sverigedemokraterna har hängt på trenden. Även om partiet har hållit gud långt borta EU-valrörelsen.

    http://eu09.wordpress.com/2009/05/26/kidnappad-kristendom/#respond
    DanielStark
    DanielStark


    Antal inlägg : 4
    Join date : 09-05-29

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  DanielStark 2009-05-29, 12:20

    Knappast konstigt, rasism, kvinnoförnedring och homohat allt hittar du i sagoboken bibeln. Så har man detta på sitt partiprogram så är kristendomen en bra utgångspunkt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-29, 12:37

    DanielStark skrev:Knappast konstigt, rasism, kvinnoförnedring och homohat allt hittar du i sagoboken bibeln. Så har man detta på sitt partiprogram så är kristendomen en bra utgångspunkt.

    Bara om man själv tolkar den så va?
    Personligen tolkar jag bibeln son en historiebok
    som beskriver hur det var då den skrevs..
    Vet dock inget om det du här skriver Daniel
    eftersom mina egna bibelstudier endast var i söndagsskolan
    där gav man 25 öre varje söndag till barn som svalt i andra
    länder och sjöng: "Jesus älskar alla barnen på vår jord.röd och gul och vit och svart- gör detsamma har han sagt.. cat " ..
    DanielStark
    DanielStark


    Antal inlägg : 4
    Join date : 09-05-29

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  DanielStark 2009-05-29, 16:48

    "Bara om man själv tolkar den så va?"
    Självklart, och det är väl problemet, du har en bok som på ena sidan säger fina saker om kärlek sedan byter du blad och får instruktioner att döda oliktänkande, ja efter att gud är klar med sina blodbad så klart.

    "Personligen tolkar jag bibeln son en historiebok som beskriver hur det var då den skrevs.."
    Då med undantag att den skrevs 300 efter jesus påstås ha levt som ett beställningsjobb för att skapa en stadsreligion. Och inte är något annat än ett ihopplock av berättelser som är upp till flera tusen år äldre, tex jesus som är horus och noah som är gilgamesh. Samma sagor fast med nya namn på huvudpersonerna.

    Jag har väldigt svårt att förstå hur kvinnor kan försvara bibeln, har ni inget problem med att ni värderas mindre än mannen där? Det är ett hån mot alla kvinnor(och män) som kämpat för lika rättigheter.

    Ge pengar till barn som svälter i andra länder och sjunga att jesus älskar barn, komiskt. Om han nu älskade barn så vore inte det på sin tid att han trollar fram lite fiskar och bröd igen? Självklart inte, han och gud är för upptagna med att tortera oliktänkande, speciellt homosexuella, i helvetet. Att hjälpa de som har det svårt ja det är naturligtvis fint, men det är ingen kristen egenskap, det är en mänsklig egenskap.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-29, 17:08

    Jag har väldigt svårt att förstå hur kvinnor kan försvara bibeln, har ni inget problem med att ni värderas mindre än mannen där? Det är ett hån mot alla kvinnor(och män) som kämpat för lika rättigheter.

    Nej, det går inte att försvara som kvinna. Läser man bibeln kritisk så ser man många berättelser som anses sedeslärande, där kvinnor behandlas illa.

    Det är egentligen bara Kristus som står upp för kvinnans rättigheter. Han behandlade kvinnor med respekt och jämställdhet.

    Sedan fick vi 'Paulusdom' som föraktade kvinnorna i sedvanlig ordning.

    queen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-29, 21:36

    DanielStark skrev:"Bara om man själv tolkar den så va?"
    Självklart, och det är väl problemet, du har en bok som på ena sidan säger fina saker om kärlek sedan byter du blad och får instruktioner att döda oliktänkande, ja efter att gud är klar med sina blodbad så klart.

    "Personligen tolkar jag bibeln son en historiebok som beskriver hur det var då den skrevs.."
    Då med undantag att den skrevs 300 efter jesus påstås ha levt som ett beställningsjobb för att skapa en stadsreligion. Och inte är något annat än ett ihopplock av berättelser som är upp till flera tusen år äldre, tex jesus som är horus och noah som är gilgamesh. Samma sagor fast med nya namn på huvudpersonerna.

    Jag har väldigt svårt att förstå hur kvinnor kan försvara bibeln, har ni inget problem med att ni värderas mindre än mannen där? Det är ett hån mot alla kvinnor(och män) som kämpat för lika rättigheter.

    Ge pengar till barn som svälter i andra länder och sjunga att jesus älskar barn, komiskt. Om han nu älskade barn så vore inte det på sin tid att han trollar fram lite fiskar och bröd igen? Självklart inte, han och gud är för upptagna med att tortera oliktänkande, speciellt homosexuella, i helvetet. Att hjälpa de som har det svårt ja det är naturligtvis fint, men det är ingen kristen egenskap, det är en mänsklig egenskap.

    Sant som du skriver- och samtidigt intressant eftersom jag inte läst bibeln så ingående precis..
    Vem har sagt att jag försvarar den?
    Jag kan tycka att det ft är intressant med olika synvinklar på den..så din kunskap är värdefull här !
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-29, 22:55

    “Korset är en symbol för kärlek och i det ingår inte våld eller hat, förklarade han för BBC.


    Njä... Korset är en symbol för ett tortyrinstrument...

    Fast å andra sidan finns det ju en viss tjusning med utövad fysisk kärlek med inblandning av tortyrinstrument... ;-)
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-29, 23:04

    Vercingetorix skrev:“Korset är en symbol för kärlek och i det ingår inte våld eller hat, förklarade han för BBC.


    Njä... Korset är en symbol för ett tortyrinstrument...

    Fast å andra sidan finns det ju en viss tjusning med utövad fysisk kärlek med inblandning av tortyrinstrument... ;-)



    Här instämmer jag faktisk till 50 %


    mvh

    //ktr
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 11:50

    Kristendom, liksom alla andra religioner, har kärleken som grund. Visst finns det konstigheter i religionerna som kan uppröra de petnoga, men vi får inte glömma att det i många fall är just de religiösa som driver freden, återuppbyggnaderna, fattigdomsbekämpningen och kampen mot förtryck vidare! Inte sällan ensamma, utan hjälp från mer "pragmatiska" näringslivet och parlament!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-30, 12:04

    Dao skrev:Kristendom, liksom alla andra religioner, har kärleken som grund. Visst finns det konstigheter i religionerna som kan uppröra de petnoga, men vi får inte glömma att det i många fall är just de religiösa som driver freden, återuppbyggnaderna, fattigdomsbekämpningen och kampen mot förtryck vidare! Inte sällan ensamma, utan hjälp från mer "pragmatiska" näringslivet och parlament!

    Sant- och mänskligheter som inte alltid mäste vara bundna till en religion oxo
    - som ex läkare utan gränser, Amnesty, Avaaz etc..
    Har en granne som var "pastor" men var tvungen att flytta från sin hemby pga att alla
    innevånare lade sig i deras liv..för att få en integritet flyttade hon till Borås.
    Kyrkan hon var aktiv i bedrev en skola i Kongikinshasa där de lärde mammorna göra näringsrik
    mat till sina spädbarn...
    Så mycket gott görs- det får man inte glömma- det är sant och viktigt det du skriver Dao!

    Och visst- det beror på hur man ser det- men-
    inte sjutton kan man lägga ansvaret på en bok hur man själv beter
    sig som människa- det ansvaret kan aldrig bli någon annans...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 12:14

    Närtan inga lägger ansvaret på sin tro på en bok, utan på sin egen känsla!

    De flesta kristna är medvetna om att det står saker i Bibelkns som kan verka frånstötande. Men för en troende finns det alltid en förklaring bakom de ord som skrivs. Det vi kan lära av detta är inte hur just jag, eller någon annan, tolkar text och stycken i Bibeln, utan att den dominerande synen inom kristendomen är fromhet och fred - vad för konstigheter man än tycker sig hitta i Bibeln!


    Ärligt talat verkar det bara vara vissa grupperingar, extrema kristna liksom extrema ateister, som verkar bry sig om rena bokstavstolkningar!
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-30, 12:27

    Dao skrev:Närtan inga lägger ansvaret på sin tro på en bok, utan på sin egen känsla!

    De flesta kristna är medvetna om att det står saker i Bibelkns som kan verka frånstötande. Men för en troende finns det alltid en förklaring bakom de ord som skrivs. Det vi kan lära av detta är inte hur just jag, eller någon annan, tolkar text och stycken i Bibeln, utan att den dominerande synen inom kristendomen är fromhet och fred - vad för konstigheter man än tycker sig hitta i Bibeln!


    Ärligt talat verkar det bara vara vissa grupperingar, extrema kristna liksom extrema ateister, som verkar bry sig om rena bokstavstolkningar!


    Glöm inte extrema Judar och även Muslimer !!



    Wink

    MVH
    //KTR
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-30, 12:30

    Dao skrev:Närtan inga lägger ansvaret på sin tro på en bok, utan på sin egen känsla!

    De flesta kristna är medvetna om att det står saker i Bibelkns som kan verka frånstötande. Men för en troende finns det alltid en förklaring bakom de ord som skrivs. Det vi kan lära av detta är inte hur just jag, eller någon annan, tolkar text och stycken i Bibeln, utan att den dominerande synen inom kristendomen är fromhet och fred - vad för konstigheter man än tycker sig hitta i Bibeln!


    Ärligt talat verkar det bara vara vissa grupperingar, extrema kristna liksom extrema ateister, som verkar bry sig om rena bokstavstolkningar!

    Jag är förvisso döpt kristen- men har egna grundvärderingar Dao
    - och är definitivt en fri människa eftersom jag är såväl religiöst som politiskt oberoende.
    Kalla mig en "holistisk humanist" så har du rätt.

    Kanske är det en fördel att inte blivit indoktrinerad i något alls...kan jag tycka..

    Och- det du skriver Dao stämmer så bra..som om dessa extremister av någon anledning har
    en oförmåga att se helheten- i stället enbart ägnar sig åt ett fragmentariskt tänk...
    Vad det nu kan bero på?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 12:51

    KTH

    Inom alla samhällsgrupper finns det fördomar!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 12:59

    Susz X

    Själv är jag ateist, daoismen är en ateistisk religion!

    Jag tror att många människor har behov av demonisera en företeelse. En del religiösa gör det, liksom en del ateister. Problemet ligger då snarats hos dem själva, istället för den föreställningen man vill demonisera...

    Frågan är i mina ögon mer psykologisk än religiös!

    Att vara ateist är in mina ögon inte detsamma som att vara religionshatare, vilket en del verkar fått för sig. För mig är det bara så att jag inte tro på en intelligent Gud, och inte att han har en son, eller utsett specifika profeter, eller liknande. Det är en oerhört främmande tanke i mina ögon. Detta gör mig till ateist. Men som sagt - jag har respekt, och även en stor förståelse, för de som tror på sådant!

    Samma respekt har många religiösa gentemot andra religiösa. Varför skulle man inte ha det bara för att man är ateist?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-30, 13:49

    Fromhet, godhet och kärlek har aldrig haft med religion att göra. Däremot är religionen aldrig sen att anspela på dessa, hos mänskligheten inneboende egenskaper. Även ateister och agnostiker är klart förmögna att hysa dessa dygder.

    Drömmen vore en "religion", eller snarare en lära som uppmuntrar godhet och altruism utan att för den skull blanda in hokus pokus och blidkandet av någon hittepåfigur för att försäkra sig om en plats i en högst tvivelaktig evighet.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-30, 13:59

    Vercingetorix skrev:Fromhet, godhet och kärlek har aldrig haft med religion att göra. Däremot är religionen aldrig sen att anspela på dessa, hos mänskligheten inneboende egenskaper. Även ateister och agnostiker är klart förmögna att hysa dessa dygder.

    Drömmen vore en "religion", eller snarare en lära som uppmuntrar godhet och altruism utan att för den skull blanda in hokus pokus och blidkandet av någon hittepåfigur för att försäkra sig om en plats i en högst tvivelaktig evighet.

    En gemensam värdegrund som genomsyras av alturism , holostisk humanism och våra konventeioner
    - är det typ så du menar?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-30, 14:11

    Vercingetorix

    "Fromhet, godhet och kärlek har aldrig haft med religion att göra."

    Det är det centrala budskapet i ALLA religioner!

    "Däremot är religionen aldrig sen att anspela på dessa, hos mänskligheten inneboende egenskaper."

    Religion handlar just OM mänsklighetens inneboende egenskaper!

    " Även ateister och agnostiker är klart förmögna att hysa dessa dygder."

    Självklart! Inge religiös skulle vlja hävda att de på något sätt har ensamrätt på våra mänskliga egenskaper!

    "Drömmen vore en "religion", eller snarare en lära som uppmuntrar godhet och altruism utan att för den skull blanda in hokus pokus och blidkandet av någon hittepåfigur för att försäkra sig om en plats i en högst tvivelaktig evighet."

    Det finns redan, i världsreligionerna. De som tror anser inte att det är "hokus-pokus", eller "hittepåfigurer". Vad gäller ex. Jesus är nog de de flesta troende överrens om att man skall skilja på Kristus och Jesus. Jesus är den personlige mannen, och Kristus är den som kristendomen skapat, som skall symbolisera allt de anser sig vilja stå för.

    I själva verket har de flesta gudar och ritualer kunnat förklarats om att man manifesterar några mänskliga goda drag, i kampen att begränsa mänsklighetens dåliga drag.

    Är inte detta bra?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-30, 14:25

    Dao skrev:Vercingetorix

    "Fromhet, godhet och kärlek har aldrig haft med religion att göra."

    Det är det centrala budskapet i ALLA religioner!

    "Däremot är religionen aldrig sen att anspela på dessa, hos mänskligheten inneboende egenskaper."

    Religion handlar just OM mänsklighetens inneboende egenskaper!

    " Även ateister och agnostiker är klart förmögna att hysa dessa dygder."

    Självklart! Inge religiös skulle vlja hävda att de på något sätt har ensamrätt på våra mänskliga egenskaper!

    "Drömmen vore en "religion", eller snarare en lära som uppmuntrar godhet och altruism utan att för den skull blanda in hokus pokus och blidkandet av någon hittepåfigur för att försäkra sig om en plats i en högst tvivelaktig evighet."

    Det finns redan, i världsreligionerna. De som tror anser inte att det är "hokus-pokus", eller "hittepåfigurer". Vad gäller ex. Jesus är nog de de flesta troende överrens om att man skall skilja på Kristus och Jesus. Jesus är den personlige mannen, och Kristus är den som kristendomen skapat, som skall symbolisera allt de anser sig vilja stå för.

    I själva verket har de flesta gudar och ritualer kunnat förklarats om att man manifesterar några mänskliga goda drag, i kampen att begränsa mänsklighetens dåliga drag.

    Är inte detta bra?

    Där gör du ett tankefel Dao. Det jag menar är att religion åker "snålskjuts" på något redan inneboende hos människan, och därigenom drar nytta av detta. Självklart är hittepåguden högst reell för den troende, men fortfarande ej påvisbar, vilket gör det till hokus pokus för den utomstående, som genom detta skyggar från att ta del av ett kanske annars gott budskap.

    Det jag efterlyser är en upplyst livsfilosofi utan deiteter. Roten till godhet finner du inte i världsreligionerna, utan endast ett högst tvivelaktigt medel för att beskriva just denna godhet. En godhet som den strukturella religionen har lagt bakom sig för länge sedan. Altruism är högst påtaglig även i djurriket, gudar förutan, även om den religiöse säkert har synpunkter på detta sista uttalande.

    Ifall bibeln endast är en lärobok i godhet, är det nog dags för en rejält reviderad upplaga.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-31, 01:28

    Roten av godhet skriver du- är man inte fri som människa- hur ska man då kunna finna den..för det är väl enbart hos sig själv man måste börja egentligen..
    Utan själkännedom och bejakande av sina fördomar/ känslomässiga hämningar/ beroende eller bejakande av sin egen sårbarhet/ utsatthet/ behov..utan den kunskapen- hur ska man då någonsin kunna uppnå en gemensam värdegrund som plattform? Det kan ta låång tid att komma dithän i sin egen utveckling- under tiden kan det behövas en annans plattform som präglar ..då menar jag inte den onda- utan livet som det är- med försök till balans som mål ..
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-31, 13:38

    Anser nog att det är DU som gör ett tankefel här! Religionerna åker inte snålskjuts på människans inre, utan snarare är det tvärt om. Religionerna LYFTER FRAM männjiskans inre, så att det blir något konstruktivt av detta!

    Klart de gudar som folk tror på är reella för de troende, men det är bara du som hävdar att de skulle vara påhitt!

    Tro handlar om tro, inte om vetande - alltså är behovet av bevis enbart trams i detta område! Åtminstone bevis enligt postivismens idéer. För den som blir frälst, är det för att något upplevs som ett PERSONLIGT bevis för sin tro. Alltså går det inte att bevisa, eller motbevisa!

    Försöker man med detta, så lurar man enbart sig själv!

    Du efterlyser en tro som du kan tro på, vilket är det som alla söker efter. Vad du anser vara "upplyst" är din egen sak, vilket just religion är!

    Världsreligionerna går att använda både till gott och till ont, då det är människan som styr dessa. Så har även skett med alla formere av "upplysning" - exempelvis är det i samband med att sekulariseringen kommit till och avståndstagandet till religionerna ökat, som massförstörelsevapen, världskrig och världssvält kommit till...

    Den STRUKTURELLA religionen är dock en annan sak. Jag pratar här om religion, om människors tro. Institutionerna, som påven och liknande, är inget jag ens försöker försvara!

    Bibeln är ingen "lärobok i godhet", men en del anser detta - dock inte jag. De flesta troende verkar inte heller anse detta, utan har andra förklaringar till de delar i Bibeln som inte lever upp till deras tro.

    Detta för att TRO är det som är viktigare, före vetande och före det skrivna ordet!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-31, 13:40

    Religion i sig är inget påhitt, utan en natutlig del av människan - som har en förmåga att fundera mycket på de transcendenta frågorna, alltså frågor som inte kan besvaras med förnuft enbart. Försöker man ta bort religionerna, har man bara skapat en ny - då religiositeten är lika naturligt som att vi andas!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-31, 14:26

    Tvärtom. Det finns ingenting som så till den milda grad satt käppar i hjulet för det mänskliga framåtskridandet - som religion.

    Att blanda ihop sekularisering och massförstörelsevapen är ju bara fånigt. Hade medeltidens religiösa fåntrattar till ledare haft tillgång till den teknologin, hade vi sannolikt, om vi öht kommit till, fått framleva våra dagar på en askhög till planet.

    Se istället vad sekulariseringen gjort för ett land som t ex vårt eget, vilket anses som kanske det mest sekulariserade landet i världen. Yttrandefrihet, högteknologi, inget slaveri, kunskap, sociala skyddsnät, kommunikationer, mat på bordet, vetenskap, fri sjukvård, fri utbildning, etc. Allt detta underbara, helt utan religiös inblandning.


    "Tro handlar om tro, inte om vetande - alltså är behovet av bevis enbart trams i detta område!"

    Ja, det är väl säkrast för den religiöse att vara av den åsikten, då vetenskapen för varje dag som går flyttar religionerna allt längre ut bland kulisserna. Förr stenades man ifall man ifrågasatte de religiösa texternas "vetenskapliga värde".

    "Klart de gudar som folk tror på är reella för de troende, men det är bara du som hävdar att de skulle vara påhitt!"

    Åja... Vi är allt några stycken som hävdar detta.
    Allt jag begär är ett enda litet bevis. Ett enda..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-05-31, 20:58

    Varför inte låta människor ha sin tro - du har ju din
    och jag har min..
    Och - varför ska allt gå att bevisa?
    Kan du bevisa motsatsen?
    Att det just du inte vet inte heller existerar?

    En gång i tiden hade du väl hängt på att jorden var platt oxå..
    bara för att något annat inte upptäckts då.. Wink
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  blueheaven 2009-05-31, 22:19

    Susz X skrev:Varför inte låta människor ha sin tro - du har ju din
    och jag har min..
    Och - varför ska allt gå att bevisa?
    Kan du bevisa motsatsen?
    Att det just du inte vet inte heller existerar?

    En gång i tiden hade du väl hängt på att jorden var platt oxå..
    bara för att något annat inte upptäckts då.. Wink

    Lägg ned, vänsterextremist och AFA anhängare!

    Sponsored content


    Upprörd över kidnappad kristendom... Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 18:51