Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Stefan
GustavAnder
R.O.F.L
blueheaven
Dao
KickTheRasist
Vercingetorix
Regndrottning
DanielStark
Susz X
14 posters

    Upprörd över kidnappad kristendom...

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-31, 22:34

    Vercingetorix

    "Det finns ingenting som så till den milda grad satt käppar i hjulet för det mänskliga framåtskridandet - som religion."


    Detta kan du troligen inte bedömma. Det mänskliga framåtskridandet är inte vad som har varit på tapeten de senaste 500 åren, utan bara det materiella. Och där har religionen, med sin moral och etik, givetvis satt käppar i hjulet.



    "Hade medeltidens religiösa fåntrattar till ledare haft tillgång till den teknologin, hade vi sannolikt, om vi öht kommit till, fått framleva våra dagar på en askhög till planet."

    Dagens teknologi är ett resultat av positivismen, som i sin tur uppkom som ett svar på behovet av en sekulariserad världsbild. Att religionerna, främst i Europa, före det varit de som först utvecklingen framåt är något som är grundläggande historisk fakta idag. Men då religiösa människor satte sig i motvärn när vi började förstöra mer av miljön, utrota djuren och faktiskt döda människor - ja, då kom religionen att vara "obekväm" och från då har man gjort allt för att demonisera religionerna!

    Religiösa människor kan givetvis göra dåliga saker, som massförstörelsevapen och liknande. Men de skulle aldrig acceptera att bygga upp ett samhälle som skulle se sådana företeelser som självklara!


    "Allt detta underbara, helt utan religiös inblandning."

    Snälla rara... Du har så fel man bara kan ha!

    Yttrandefrihet - De första moderna människorna som ville bygga upp enn helt jämlikt samhälle, med REN demokrati och yttrandefrihet, var kristna - förutom de gamla samhällena som delvis fortfarande finns kvar. Alla dessa försök kallas av vissa för "kommunism" och man bestrider dessa, inte sällan med våld!

    Högteknologi - Religionen lade grunden till dagens högteknologi! Däremot satte moralen käppar i hjulet till den form av högteknologi som skapar miljöförstörelse och fattigdom, och liknande...

    Slaveriet - De religiösa stod i fronten när det gäller bekämpandet av slaveriet!

    Kunskap, Fri sjukvård, sociala kunskap - Allt bär religionens prägel, även idag! Utbildningen i väst, och arabvärlden, sattes igång genom religiösa institutioner...

    Det finns massor av exempel!

    men då bör man nog hålla sig till historisk fakta!


    "Förr stenades man ifall man ifrågasatte de religiösa texternas "vetenskapliga värde"."

    I den kristna världen skedde detta enbart under en kort period, och då var det sekulariserade krafter som stod bakom detta! Prästerskapet fördömde mestadels detta. Detta gäller exempelvis antisemitismen i Europa. Det var ekonomiska och sociala faktorer som låg bakom, iklädda "religiös" skrud...

    "Allt jag begär är ett enda litet bevis. Ett enda.."

    Ingen kommer att kunna ge dig bevis! Men vissa upptäcker efter hand att de levt omgiven av bevisen varje dag i sitt liv...

    Men varför ser du ner på religionerna, bara för att du själv inte förstår dem?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-31, 22:39

    Susz X skrev:Varför inte låta människor ha sin tro - du har ju din
    och jag har min..
    Och - varför ska allt gå att bevisa?
    Kan du bevisa motsatsen?
    Att det just du inte vet inte heller existerar?

    En gång i tiden hade du väl hängt på att jorden var platt oxå..
    bara för att något annat inte upptäckts då.. Wink

    Det är märkligt hur kunskap om verkligheten så lätt kan viftas bort med religion som argument. Är det med logiken, och humanismen överensstämmande att som vore det sanningen, sprida en lära som på ett otal sätt kunnat motbevisas?

    Varför bevis behövs? Därför att det är det enda sättet att förhålla sig till verkligheten på. Att framhärda det motsatta är på gränsen till imbecillt.
    Varje gång vetenskapen gör ett nytt framsteg vrider sig religionstolkarna i åttor för att kunna anpassa religionen till de nya bevisen. Patetiskt.
    T o m Luther lär ha sagt att kunskapen är religionens störste fiende.

    Hypotesen om en platt jord kunde man redan under antiken förpassa till fåntrattarnas lärobok, då man kunde observera en timmes skillnad i soluppgången, enbart genom att resa 15 längdgrader rakt ost eller väst (ca 1667 km). Följdaktligen kunde det bevisas att vårt runda klot är just ett sådant. Den kunskapen, och mycket med den, begravdes sedan under kristendomens våta filt (vilken överraskning!), för att sedan åter få blomma upp under renässansen flera hundra år senare. That's religon for ya... (Eratosthenes, geodesins fader, född 276 fKr använde förvisso en trigonometrisk metod för att fastställa storleken på jordklotet, och hade endast en ca 10%-ig felberäkning på jordens omkrets.)

    Hur många genier har inte fått lida skam- och dödsstraff för att de kunde bevisa att religionen har haft fel på ett antal specifika punkter? Minns hur Galileo Galilei av kyrkan fick livstids husarrest utdömt för att ha haft fräckheten att påstå att solen är vårt solsystems centrum, och inte jorden. Han undgick dödsstraff endast genom att hävda att han hade fel...

    Den enda kvarvarande kopian av Arkimedes Codex hittades för något år sedan, överskriven till, just det, en bönebok... Med hjälp av vetenskapen har man nu lyckats få rester av det borttvättade bläcket att blottlägga Arkimedes stora geni.

    Vidare följer jag ingen tro. Dyrkandet av grundlösa hypoteser överlämnar jag med varm hand till de mindre vetande.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-31, 22:59

    Vercingetorix

    "Det är märkligt hur kunskap om verkligheten så lätt kan viftas bort med religion som argument."


    Detta kommer från den som gör om den historiska forskningen till sin egen "verklighet"...

    "Är det med logiken, och humanismen överensstämmande att som vore det sanningen, sprida en lära som på ett otal sätt kunnat motbevisas?"

    Nej!

    "Varför bevis behövs? Därför att det är det enda sättet att förhålla sig till verkligheten på. Att framhärda det motsatta är på gränsen till imbecillt."

    Imbecillt är detta att delta i en debatt utan att läsa vad den man debettar mot skriver! Förstår att du så lätt skriver om historien...

    "Varje gång vetenskapen gör ett nytt framsteg vrider sig religionstolkarna i åttor för att kunna anpassa religionen till de nya bevisen."

    Vart har du fått det ifrån?

    "T o m Luther lär ha sagt att kunskapen är religionens störste fiende."

    Luther sa en massa konstiga saker. Exempelvis att judar var onda...

    Under en period, mot slutet av medeltiden och några århundraden framåt, försökte den religiösa institutionen, påven, att tvinga folk att ta till sig vissa "sanningar", och liknande... Märk väl att även i detta fallet var det sekulariserade krafter bakom - nämligen pengar och makt! Religionen hade inte mycket med detta att göra alls!

    I själva verket räddades och utvecklades de gamla grekernas kunskaper av muslimerna, under denna tid av "mörker" i Europa. Muslimerna hade en religiös syn på kunskap, som man egentligen även har i kristendomen också, att kunskap om Guds skapelse var något gott!


    "Hur många genier har inte fått lida skam- och dödsstraff för att de kunde bevisa att religionen har haft fel på ett antal specifika punkter."

    Ingen som jag känner till. Däremot finns det som du tar upp, alltså en kamp mot främst påvens försök att ta sig rätten att bestämma vad som är sanning! Men vad religionen har med det att göra, får du nog gärna utveckla, Vercingetorix...

    "Vidare följer jag ingen tro."

    Du har visst valt att tro. Det du skrivit i flera inlägg här i debatten går emot historievetenskapen ganska rejält, och är enbart baserad på din tro. Främst din tro på vad religion är, en tro som inte överrensstämmer med vad de religiösa tror religion är. Det innebär att dessa båda grupper - de du anser dig representera, och den andra, de troende, talar om skilda saker.

    Jag tror lika lite som du på dessa etablerade och instutionaliserade religionerna, men när jag bedömer dem väljer jag hellre att utgå från de troendes tro, än dina fabricerade och smått paranoida föreställningar!


    "Dyrkandet av grundlösa hypoteser överlämnar jag med varm hand till de mindre vetande."

    Tycker nog mest det är du som gör detta här...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-31, 23:03

    "Detta kan du troligen inte bedömma."

    Hört talas om "The Dark Ages"?

    "De första moderna människorna som ville bygga upp enn helt jämlikt samhälle, med REN demokrati och yttrandefrihet, var kristna"

    Ja, det såg vi hur det gick med det... Korståg, inkvisition, missionärer och annat horribelt. Låt vara att dessa förehavanden kan ha haft andra syften, men utfördes ändå av djupt troende kristna.

    "Religionen lade grunden till dagens högteknologi! Däremot satte moralen käppar i hjulet till den form av högteknologi som skapar miljöförstörelse och fattigdom, och liknande..."

    Nej, religionen satte sig i motvärn när det uppdagades att teknologin och det som medföljde, kunde ifrågasätta autenciteten i de religiösa dogmerna. Se Galileo Galilei m fl vetenskapsmän som fick det hett om öronen p g a sina vetenskapliga upptäckter.

    "Kunskap, Fri sjukvård, sociala kunskap - Allt bär religionens prägel, även idag! Utbildningen i väst, och arabvärlden, sattes igång genom religiösa institutioner..."


    Är det så överraskande då, när i princip all verksamhet på den tiden hade religiösa förtecken?


    "Men varför ser du ner på religionerna, bara för att du själv inte förstår dem?"

    Jag förstår nog mycket väl vad religion är och dess syfte. Jag vänder mig emot alla former av irrläror, spridda som vore de sanning.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-05-31, 23:33

    "Hört talas om "The Dark Ages"?"

    Javisst! Känner du till bakgrunden till detta begrepp, och om hur historievetenskapen slutat använda det?

    "Ja, det såg vi hur det gick med det..."

    Ja, de blev krossade av det omgivande samhället, som inte kunde acceptera att alla inte var formade efter deras mallar. De mallarna var formade efter sekulariserade behov!

    "Korståg, inkvisition, missionärer och annat horribelt."

    Dessa tycker heller inte de kristna om! Korstågen och inkvisitionen hade helt klart sekulariserade krafter som låg bakom - dags att läsa på lite eller? Missionen har bakgrunden från Paulus, och kritiken mot detta ställer jag mig bakom!

    Dock hade dessa saker inget med de samhällen jag tog upp att göra...

    Även Jesus försökte skapa jämlikhet och fred, enligt evangelierna...


    "Nej, religionen satte sig i motvärn när det uppdagades att teknologin och det som medföljde, kunde ifrågasätta autenciteten i de religiösa dogmerna."

    Detta har jag redan besvarat! Det var inte religionen, utan den makt som stod bakom dessa "dogmer" - alltså främst påvemakten. Känner man till historien lite, så ser man att påveämbetet enbart ibland kom att ha något med religion att göra...

    "Se Galileo Galilei m fl vetenskapsmän som fick det hett om öronen p g a sina vetenskapliga upptäckter."

    Som sagt - det var inte i kamp mot religionen, utan mot toppstyret inom kyrkan. Galileo Galilei var till exempel troende kristen...

    "Är det så överraskande då, när i princip all verksamhet på den tiden hade religiösa förtecken?"

    Så du ändrar ditt tidiga påstående att detta inte hade ett spår av religion i sig?

    "Jag förstår nog mycket väl vad religion är och dess syfte."

    Det som är HELT klart utifrån dina inlägg är att du INTE förstår vad religion är, då du anser att kyrkans toppstyrning har med religionen att göra, eller när du blundar för fakta som att ex. korståg, inkisition och förföljandet av vetenskapsmän under en kort period, hade betydligt mer sekulära bakgrunder än religiösa, visar att du antingen hade en dålig religionslärare, eller sov på lektionerna...

    "Jag vänder mig emot alla former av irrläror, spridda som vore de sanning."

    Samma här! Därför kan jag inte köpa det du skriver i dina inlägg!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 00:25

    "Korstågen och inkvisitionen hade helt klart sekulariserade krafter som låg bakom - dags att läsa på lite eller?"

    Vilket jag också redogjorde för, men som du lite lägligt valde att bortse ifrån.

    "Så du ändrar ditt tidiga påstående att detta inte hade ett spår av religion i sig?"

    Var har du fått det ifrån? Bara för att något växer fram i en religiös miljö, betyder det inte att det måste ha religiösa förtecken.

    Underkastelsen av en inbillad högre makt, som dessutom i många fall är inpräntad sedan barnsben, är en hämsko för den fria tanken, den fria människan och det fria samhället. Religion är i teorin, liksom kommunismen en vacker tanke, men blir i praktiken, per automatik ett förtryckarinstrument. Bara för att en tanke är vacker betyder det inte att den är med sanningen överensstämmande, och spridande av livslögner av den magnituden är kanske den största dödssynden.

    Jodå, jag förstår vad religion är. Det jag däremot inte förstår är hur man kan stå bakom smörjan, som har logiska luckor stora nog för en långtradare att köra igenom. I synnerhet som den mänskliga godheten inte ens har spåret av behov av religion för att kunna existera.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 00:42

    "Vilket jag också redogjorde för, men som du lite lägligt valde att bortse ifrån."

    Så du skyller på "religionen" för något som sekulariserade krafter står bakom?

    "Bara för att något växer fram i en religiös miljö, betyder det inte att det måste ha religiösa förtecken."

    Jo, om det är de religiösa som står bakom skeendet!

    Klostren och kyrkorna har haft en oerhörd stor del i ökandet av läskunnigheten, och skrivkunnandet, vuilket i sin tur lade grunden till det vi kallr demokrati!


    "Underkastelsen av en inbillad högre makt, som dessutom i många fall är inpräntad sedan barnsben, är en hämsko för den fria tanken, den fria människan och det fria samhället."

    Ja, om "underkastelse" är detsamma som diktatur, så är det helt klart fel. Men i de flesta fall är "underkastelse" enbart ett sätt att beskriva att man accepterar hur det är. Idag "underkastar" vi oss vetenskapen, och det betyder inte per automatik att det är fel!

    "Religion är i teorin, liksom kommunismen en vacker tanke, men blir i praktiken, per automatik ett förtryckarinstrument."

    Religion är ytterst sällan, eller aldrig, en fråga om teori! Det är nästan helt underställt praktiken - alltså människans funktion i samhället! Därför räknas inte religioner till exempel till ideologierna, dit kommunismen tillhör - och andra ideologier som aldrig fungerat, som liberalism och nyliberalism! Wink

    "Bara för att en tanke är vacker betyder det inte att den är med sanningen överensstämmande, och spridande av livslögner av den magnituden är kanske den största dödssynden."

    Vems sanning talar du om här? Att det inte stämmer överrens med DIN sanning är DIN sak! Det finns liksom ingen direkt sanning i religionerna, mer än att de är en del av människan som huden på vår kropp. Utan den kan vi inte fungera i samhället... Och pratar jag INTE om Bibeln, eller andra religiösa texter, eller vad makthungriga potentater inom religiösa institutioner försökt styra upp - utan hur vanliga människor fungerar!

    "Det jag däremot inte förstår är hur man kan stå bakom smörjan, som har logiska luckor stora nog för en långtradare att köra igenom."

    Det är inte din sak att förstå andras tro. Det du däremot skall lära dig att göra, är att acceptera andra människors inre övertygelser, liksom respektera dem - oavsett din egen inställning!

    Detta med långtradare anser jag passar mer in på ditt resonemang än på de troendes, men jag respekterar givetvis din ståndpunkt. Har svårt att förstå dock varför du inte kan utgå från de troendes syn om du skall kritisera deras tro.

    Om du kritiserar t.ex. socialdemokratin - så utgår du väl ändå från vad de står för, istället för vad du själv ANSER de står för?

    De har då svårt att föklara sin hållning om du hittar på konstigheter om dem...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-06-01, 01:17

    blueheaven skrev:
    Susz X skrev:Varför inte låta människor ha sin tro - du har ju din
    och jag har min..
    Och - varför ska allt gå att bevisa?
    Kan du bevisa motsatsen?
    Att det just du inte vet inte heller existerar?

    En gång i tiden hade du väl hängt på att jorden var platt oxå..
    bara för att något annat inte upptäckts då.. Wink

    Lägg ned, vänsterextremist och AFA anhängare!

    Jisses. Hur mår du egentligen..inte så särskilt bra precis va..
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty VERCINGETORIX

    Inlägg  R.O.F.L 2009-06-01, 01:19

    Efter att ha läst er spännande debatt om gusds tro så blev jag tvungen att sticka in lite,Vercingtorix, för det första påstår du att bevisbördan ligger hos den som påstår att något existerar, inte hos den som förnekar existens. Det innebär att ateistens övertygelse är den självklara utgångspunkten och att det är den gudstroende ensam som måste rättfärdiga sin övertygelse med argument. Det är förstås bekvämt att definiera frågan så, men är det riktigt?
    Låt mg ta ett exempel: Ett höghus har förfallit och måste rivas. Firman som fått uppdraget att jämna det med marken leds av två personer. De börjar diskutera om huset verkligen är tomt på människor, så att rivningen kan påbörjas. Är det då bara den som tror att det finns människor kvar i huset som måste motivera sin ståndpunkt? Måste inte också den som tror att huset är tomt ge skäl för den övertygelsen? Det finns ingen intellektuell förkörsrätt för den som hävdar icke-existens, oavsett om det gäller rivningskåkars innehåll eller Gud.

    Frågan om Gud är oundvikligen relaterad till frågan om vad som är förklaringen till den här världen. I utgångsläget finns det åtminstone två möjliga svar på den frågan: Antingen är världen sin egen förklaring (det finns ingen Gud) eller så har en världen en förklaring utanför sig själv (det finns en Gud). Inget av alternativen är självklart - båda sidor måste argumentera för sin sak.

    För det andra jämför du återkommande gudstro med tomtetro. Men det är av flera skäl en ogiltig liknelse. De enda som tror på tomtens existens,små barn –har fått denna övertygelse från vuxna som själva vet att tomten inte finns. Barnen upptäcker snabbt själva att de blivit lurade och överger tomtetron, därför att det inte finns några rationella skäl för tomtens existens. Det finns därför bland vuxna inga omvändelser från ”a-tomtism” till tomtetro.

    Inget av detta stämmer på gudstron. De föräldrar som för vidare tron till sina barn gör det av övertygelse. Många som har växt upp med gudstro förblir gudstroende hela livet, därför att de finner det vara en välgrundad tro. Och viktigast: Historien är fylld av människor som växt upp utan gudstro men som efter moget övervägande i vuxen ålder kommer fram till att Gud finns. Detta gäller också bland framstående vetenskapsmän och filosofer, t ex den välkände ateistiske filosofen Anthony Flew, som för ett par år sedan övergav ateismen och blev gudstroende. Orsak? Han menar att argumenten idag pekar i riktning mot Gud. Den kända ateistiska filosofen Quentin Smith har inga problem med att erkänna att ”många av de skarppaste filosoferna idag är gudstroende”.

    Min poäng är att liknelsen med tomten (och med troll och vättar och andra sagoväsen som ofta förekommer i dina inlägg ang. religion) är falsk; den hör hemma i propagandans värld, inte i ett debatt som gör höga anspråk på förnuftsmässighet.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Exakt samma

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 01:33

    Att som Vercingtorix jämföra gudstro med tomtar och troll är helt och fullt relevant.

    Religioner är inget annat än lite upphausad tomte tro med en historia av makt och förtryck.


    "För det andra jämför du återkommande gudstro med tomtetro. Men det är av flera skäl en ogiltig liknelse. De enda som tror på tomtens existens,små barn –har fått denna övertygelse från vuxna som själva vet att tomten inte finns. Barnen upptäcker snabbt själva att de blivit lurade och överger tomtetron, därför att det inte finns några rationella skäl för tomtens existens. Det finns därför bland vuxna inga omvändelser från ”a-tomtism” till tomtetro."

    Det är du som är ute och cyklar här. För bara nåt hundratal är sen så överfördes tron på vättar troll och annat av vuxna till barn på EXAKT samma premisser som gudstron idag.
    Folk trodde verkligen dessa väsen fanns.
    Min , och alla tänkande människors, förhoppning är att tron på gud går samma väg som tomte tron, det är hela poängen med jämförelsen, för min del i alla fall.

    Och på rätt väg är det, i Europa i alla fall. Allt färre är starkt religiösa.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 01:36

    Vilket underbart inlägg, ROFL!

    Mycket gott att bita i där!!!
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Allt, nästan.

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 01:42

    Är ni religiösa medvetna om att vi kunde haft tomten som gud ?
    Eller stortrollet ?
    Tor och co ?

    Det är faktiskt slumpen och den för tiden rådande makten som styrt in er stackars osjälvständiga på just jesus, eller vad tusan ni nu tror på.

    En komisk tanke, dao sitter och ber till stor-trollet fem ggr om dan, fullt och fast övertygad om att han styr världs alltet. Smile
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-06-01, 01:45

    GustavAnder skrev:Är ni religiösa medvetna om att vi kunde haft tomten som gud ?
    Eller stortrollet ?
    Tor och co ?

    Det är faktiskt slumpen och den för tiden rådande makten som styrt in er stackars osjälvständiga på just jesus, eller vad tusan ni nu tror på.

    En komisk tanke, dao sitter och ber till stor-trollet fem ggr om dan, fullt och fast övertygad om att han styr världs alltet. Smile

    Jisses- som ickereligiös mäste jag ju säga att du snackar emot dig själv.
    Ditt beteende är en förtryckares juh..otäckt.Men samtidigt förstår de flesta att
    det är sådana dubbla budskap man ska akta sig för som du ger vibbar i..
    Har du stora bocken bruse som avgudabild? Du och bh..?


    Senast ändrad av Susz X den 2009-06-01, 01:47, ändrad totalt 1 gång
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 01:46

    ""Vilket jag också redogjorde för, men som du lite lägligt valde att bortse ifrån."

    Så du skyller på "religionen" för något som sekulariserade krafter står bakom?

    "Bara för att något växer fram i en religiös miljö, betyder det inte att det måste ha religiösa förtecken."

    Jo, om det är de religiösa som står bakom skeendet!"


    Hehe... Så påvarna, tempelherrarna, johanniterorden samt fler av kristendomens finaste var inte religiösa nog för att anses stå bakom kampen för att frita det heliga landet från de hemska saracenerna? Och om påvliga dekret inte vuxit fram i en religiös miljö bestående av idel religiösa vet jag inte vad som kan vara det. Det silas mygg och sväljs kameler här, märker jag. ;-)

    "Klostren och kyrkorna har haft en oerhörd stor del i ökandet av läskunnigheten, och skrivkunnandet"

    Ja, i synnerhet som mässorna i mångt hölls på latin, som ingen jävel begrep. Ska man tuta i folk sagor, kan man väl åtminstone berätta dem på ett språk de begriper.

    "Religion är ytterst sällan, eller aldrig, en fråga om teori! Det är nästan helt underställt praktiken..."

    Där har du förvisso en poäng, då teorier inte sällan kan bli föremål för att testas mot empirisk kunskap. Något som religionen till varje pris vill undvika. Och hur det har blivit i praktiken känner vi till...

    Vems sanning talar du om här?

    Den enda. ;-) Och verkligheten är inte subjektiv.

    Det finns liksom ingen direkt sanning i religionerna, mer än att de är en del av människan som huden på vår kropp. Utan den kan vi inte fungera i samhället... Och pratar jag INTE om Bibeln, eller andra religiösa texter, eller vad makthungriga potentater inom religiösa institutioner försökt styra upp - utan hur vanliga människor fungerar!

    Då redefinierar du religion. Där du säger religion, säger jag människans inneboende godhet, vilken inte har något behov alls av att kapslas in i amsagor för att kunna existera och växa.

    Det som däremot ligger i den mänskliga naturen, är idoliseringen av inspirerande människor, och det är där som problemen uppstår, dvs där det ursprungliga budskapet över tid går förlorat genom upphöjandet av inspiratören till profetiska proportioner. Något vi kunde se år 325 i Niceae, men även idag. Men liksom det upplevda behovet av religion och denna idolisering (och därigenom förminskandet av den egna självbilden) har psykologiska orsaker. Det är väl egentligen där den egentliga kampen står, dvs mellan den inbillade sanningen och den verkliga.
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Stefan 2009-06-01, 01:47

    Man behöver inte va dum för att tro på Gud man behöver inte tro på bibeln heller man kan ändå tro på Gud. Jag tror även att det är en mening med att tro på gestalten Jesus.
    Han beskrevs väl som något som gestalta sig. Undra om inte vi alla gestaltat oss som människor.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-06-01, 01:52

    Kan ju vara så att Gud är/an vara: kärlek till livet med allt vad det inebär och Jesus en symbol för alturism och ödmjukhet. Beror på hur man själv vill se och tolka det mesta...
    Kan oxå vara en känsla för någon annan..en njutning för alla sinnen tex..
    Att vi sedan inte vet exakt gör väl inget- det kanske inte är meningen att människan SKA veta precis allt?!
    Meningen kanske är någon annan- ingen som funderat på det förutom Dao och Stefan?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 02:02

    Människan är begåvad med ett intellekt som har som drift att skapa syntetiska förklaringsmodeller för det den inte begriper. Det är rimligt att anta att man till inte för allt så längesedan blandade in gudar för att förklara t ex åska, jordbävningar, vulkanutbrott. Något som vi idag har en diametralt motsatt syn på. Idag har vetenskapen kommit så långt att religionen är marginaliserad i sådan utsträckning, att den endast har att göra med moraliska frågeställningar, dvs där vetenskapen inte har några egentliga objektiva synpunkter, mer än att den kan beräkna konsekvenserna av moraliska handlingar, samt via utvecklingsläran förklara altruismen ur ett genetiskt perspektiv.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty tacksam

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-01, 02:04

    Susz X skrev:
    GustavAnder skrev:Är ni religiösa medvetna om att vi kunde haft tomten som gud ?
    Eller stortrollet ?
    Tor och co ?

    Det är faktiskt slumpen och den för tiden rådande makten som styrt in er stackars osjälvständiga på just jesus, eller vad tusan ni nu tror på.

    En komisk tanke, dao sitter och ber till stor-trollet fem ggr om dan, fullt och fast övertygad om att han styr världs alltet. Smile

    Jisses- som ickereligiös mäste jag ju säga att du snackar emot dig själv.
    Ditt beteende är en förtryckares juh..otäckt.Men samtidigt förstår de flesta att
    det är sådana dubbla budskap man ska akta sig för som du ger vibbar i..
    Har du stora bocken bruse som avgudabild? Du och bh..?

    Att du är "ickereligiös" är väl tomten tacksam för, eller gud.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Susz X 2009-06-01, 02:07

    Ös på ännu mer dubbelmoral och kappvänderi från din lilla mun..eller är det kanske bara på forum du vågar visa ditt rätta jag?
    Är det så du inte nappat dit namn Ander- så borde du skämmas i dubbel bemärkelse...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 02:10

    Vercingetorix

    "Det silas mygg och sväljs kameler här, märker jag. ;-)"


    Inte då!

    De riddarordnar du tar upp är ett resultat av korstågen, inte del i att de blev av. Visst hade Urban II sina religiösa skäl till att be om västmakterna skulle skicka soldater att hjälpa Byzans i sin kamp, men det var knappast skälet till att soldaterna åkte dit. Hoppas du känner till att dessa soldater, inklusive de krigande prästerna i riddarordnarna, även dödade kristna!?

    En religiös exstas fanns säkerligen hos den stora massan, men enbart den skulle inte försätta någon att ta till korset...

    Givetvis var det möjligheten till rikt byte, och att bli av med besvärande soldater från hemmatrakterna som var den stora skulden till korståget.


    "Ja, i synnerhet som mässorna i mångt hölls på latin, som ingen jävel begrep."

    Metadels hölls predikningarna på det språk som talades i trakten. Mässandet var enbart en ritual...

    "Ska man tuta i folk sagor, kan man väl åtminstone berätta dem på ett språk de begriper."

    Vilket ju inte var mässans syfte...

    "Den enda. ;-) Och verkligheten är inte subjektiv."

    Vad gäller de trancendenta frågorna finns inte en sanning, inte ens för dig! Du har bara DIN sanning! Och du har lika lite rätt att hävda att den är den enda sanningen, som Stalin! Eller Påven, om du vill...

    "Då redefinierar du religion."

    Det finns ingen helt självklar definition om vad religion är. Det närmaste man kommit är den linje jag hitills hållit...

    "Där du säger religion, säger jag människans inneboende godhet, vilken inte har något behov alls av att kapslas in i amsagor för att kunna existera och växa."

    Det jag kallar religion, vilket också är den allmänna inställning till religion i sig, så finns det inga alls till amsagor! Det är bara i din uppfattning det är så, och den uppfattningen delas inte av de religiösa, i stort, vilkjet innebär att denna enbart handlar om DIN egenmäktiga tolkning - inget annat!

    Ditt sista stycke håller jag dock med dig i, utom din sista slutsatts - den om det du vill kalla sanningen. Du gör dig själv till den typ av Påve du anser dig ogilla...

    Det problemet som uppstått i de religiösa institutionerna, är att det finns egenmäktiga människor som vill kontrollera vilken sanning som skall vara den rätta.

    Synd att du verkar vara bara ytterligare en av dessa...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 02:12

    "Ett höghus har förfallit och måste rivas. Firman som fått uppdraget att jämna det med marken leds av två personer. De börjar diskutera om huset verkligen är tomt på människor, så att rivningen kan påbörjas. Är det då bara den som tror att det finns människor kvar i huset som måste motivera sin ståndpunkt? Måste inte också den som tror att huset är tomt ge skäl för den övertygelsen? Det finns ingen intellektuell förkörsrätt för den som hävdar icke-existens, oavsett om det gäller rivningskåkars innehåll eller Gud."

    Det finns en gigantisk skillnad, nämligen att ingen tvivlar på att människor faktiskt existerar, och att det därför finns en rimlg chans att människor faktiskt kan befinna sig i rivningskåken.

    Ett korrektare exempel hade varit ifall den ene av de två rivningsingenjörerna hade hävdat att det finns en yeti i huset. ;-)


    Senast ändrad av Vercingetorix den 2009-06-01, 02:13, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 02:13

    GustavAnder

    Det finns inget förbud mot att du debatterar med ärlighet och respekt!

    Försök, är du snäll...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 02:14

    Vercingetorix

    Uppenbarligen hängde du inte med i vad den liknelsen handlade om. Om det är en yeti eller människor i byggnaden förändrar ändå inte det liknelsen handlade om!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 02:21

    "Vad gäller de trancendenta frågorna finns inte en sanning..."

    Forskningen om den mänskliga hjärnan har faktiskt kommit längre än så.

    "Det problemet som uppstått i de religiösa institutionerna, är att det finns egenmäktiga människor som vill kontrollera vilken sanning som skall vara den rätta.

    Synd att du verkar vara bara ytterligare en av dessa..."


    Då misstar du dig, för det enda jag vill är att det är sanning, fakta och empirisk kunskap som ska vara i kontroll. (Om vi nu ska använda oss av den terminologin, vilket jag egentligen ogillar.)
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-01, 02:27

    Dao skrev:Vercingetorix

    Uppenbarligen hängde du inte med i vad den liknelsen handlade om. Om det är en yeti eller människor i byggnaden förändrar ändå inte det liknelsen handlade om!

    Nog förstod jag den, men jämförelsen haltar, då förutsättningarna är hopplöst annorlunda. Du kan inte jämföra en bevisbar plausibel existens med en obevisad. Förstod du min jämförelse, där jag har jämnat ut oddsen en smula, då yetin liksom gud ännu inte kunnat få sin existens vidimerad?

    Sponsored content


    Upprörd över kidnappad kristendom... - Sida 2 Empty Sv: Upprörd över kidnappad kristendom...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 23:15