Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
MartinLindgren
Corven
6 posters

    Delar av AF och FK slås ihop

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  Corven 2009-05-11, 07:53

    Stäng arbetsförmedlingen

    Ett förslag från sossarna. Nu skulle jag iofs vilja läsa mer om hur det är tänkt. Men jag tycker det låter vettigt.

    Att ingen kommit på att slå ihop fk och af tidigare är underligt, eftersom dom två ju faktiskt hänger ihop ganska mycket....

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Sv: Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  MartinLindgren 2009-05-11, 08:58

    Tycker också förslaget är bra, särskilt det här med att den som kan eller vill,
    Att även dom som är hela och friska mitt arbetslivet omfattas tror jag många gillar,
    Man kan alltså vidareutbilda sig om man vill det!


    Känns iallafall inte som någon piska när man läser den korta presentationen,
    skyldigheter ska gå hand i hand med rättigheter, bra!
    Framför allt ska ingen kastas ut från några försäkringar, bra!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Sv: Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-11, 09:21

    Jag är tveksam....

    Visst det låter det rätt bra, bättre än nuvarande system, iaf, men om det verkligen blir någon skillnad har jag svårt att se. Papperarbetet blir bra något annorlunda...

    Nåja, det skulle inte bli sämre....

    Något som jag tror skulle vara bra för statskassan är en utbetalningsmyndighet. Allt som skall betalas ut som a-kassa, sjukersättning, bostadsbidrag, bidrag från soc, osv fick gå via denna utbetalnigsmyndighet. Då skulle inte fusk med ersättningar och bidrag kunna förekomma. Denna myndighet skulle se direkt om två olika utbetalningar görs till en person. Det skulle gå att fuska sig till något.


    queen
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Enligt förslaget

    Inlägg  theward 2009-05-11, 13:02

    Regndrottning skrev:Jag är tveksam....

    Visst det låter det rätt bra, bättre än nuvarande system, iaf, men om det verkligen blir någon skillnad har jag svårt att se. Papperarbetet blir bra något annorlunda...

    Nåja, det skulle inte bli sämre....

    Något som jag tror skulle vara bra för statskassan är en utbetalningsmyndighet. Allt som skall betalas ut som a-kassa, sjukersättning, bostadsbidrag, bidrag från soc, osv fick gå via denna utbetalnigsmyndighet. Då skulle inte fusk med ersättningar och bidrag kunna förekomma. Denna myndighet skulle se direkt om två olika utbetalningar görs till en person. Det skulle gå att fuska sig till något.


    queen

    Skulle ju fler få riktig lön, dvs bidragen blir ju högre.
    för den enskilde..men mindre för staten.
    Då lönebidragsjobb ska erbjudas många fler

    Ta tex min arbetsgivare... han ska efter min prövoperiod är färdigt

    Betala 40% av min total lönekostnad..
    Staten står för 60%...

    Det innebär för det första att jag får en mkt bättre inkomst, jag utför dessutom ett arbete och staten betalar mindre för mig än om jag är sjukskriven, arbetslös eller går på någon åtgärd..

    Tycker detta förslag är ett stport steg i rätt riktning faktiskt....

    Det verkar tvärtemot alliansen jobblinje, inte leda till utslagning.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Sv: Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  x-medborgare 2009-05-11, 14:21

    Håller med korven vill gärna veta mer.. Men låter som en strålande ide. Very Happy
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Delar av AF och FK slås ihop Empty Sv: Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  cleopatra 2009-05-12, 04:13

    Det låter ju som ett jättebra upplägg och intentionerna verkar goda. Hoppas det funkar lika bra i verkligheten sen bara. Att fånga upp dem som hamnar mellan FK och AF är ju en jätteviktig bit, då det ofta blir moment 22 för dessa. För frisk för att vara sjukskriven, men för sjuk för att jobba. Dessutom tror jag att det kommer bli svårare att fuska om det är samma myndighet.

    En annan fördel är ju att de administrativa kostnaderna säkert går att minska ned på och man kan säkert göra sig av med en del chefer på "mellannivå". Om detta sedan görs återstår ju att se... Wink

    Den enda risken som jag ser det i det här läget, med den info man hitintills har fått, är att det blir en för "tung" organisation och därigenom svårmanövrerad.

    Sponsored content


    Delar av AF och FK slås ihop Empty Sv: Delar av AF och FK slås ihop

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 07:46