Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
theward
RedMentalCase
ericTheDog
Redvictory
F.I.S.T
9 posters

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-06, 07:52

    Arbetarpartiet Moderaterna är ett nytt påfund, men i alla tider har partiet påstått sig företräda småföretagare. Därför var det med stor trovärdighet som Moderaterna förra gången gick till val på löftet att det skulle bli enkelt, roligt och lönsamt att driva företag i Sverige.

    I själva verket blev det dyrare och krångligare. Alliansens första åtgärd var att höja arbetsgivaravgiften med fem procentenheter för de minsta företagen

    Moderaterna .... partiet som skapar fler jobb ?? .. nä skulle inte tro det
    !!!


    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7412306.ab
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Redvictory 2010-07-06, 09:00

    F.I.S.T skrev:
    Arbetarpartiet Moderaterna är ett nytt påfund, men i alla tider har partiet påstått sig företräda småföretagare. Därför var det med stor trovärdighet som Moderaterna förra gången gick till val på löftet att det skulle bli enkelt, roligt och lönsamt att driva företag i Sverige.

    I själva verket blev det dyrare och krångligare. Alliansens första åtgärd var att höja arbetsgivaravgiften med fem procentenheter för de minsta företagen

    Moderaterna .... partiet som skapar fler jobb ?? .. nä skulle inte tro det
    !!!


    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7412306.ab

    Jag kan bara instämma som egen småföretagare med ett stort nätverk där samtliga är jävligt besviken på Alliansregeringen! det har bl,a varit svårt för många att ta in extrapersonal som är arbetslösa eftersom de tappar stämplingsdagar om de enbart har jobb i 3-4 dagar i veckan! detta leder till att de arbetslösa väljer att stanna hemma! tycker ni att sånt är bra och blir ni nöjda och belåtna anhängare?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 10:20

    Sluta gnäll. Ni gillar ju att betala skatt.

    Och har inte alla människor rätt till heltid? Tydligen inte i rv's företag.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-06, 10:25

    Har jag fått min ag avgift höjd 5%, det var som f-n, måste gensat kolla denna nyhet från muppvänstern, deras insikt och kunskap är mig översvallande.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  theward 2010-07-06, 11:07

    ericTheDog skrev:Sluta gnäll. Ni gillar ju att betala skatt.

    Och har inte alla människor rätt till heltid? Tydligen inte i rv's företag.

    Ska du lära dig att skjuta rakt någongång och faktiskt sluta irra om kring i blindo saom du göär 99% av tiden...

    Nu var det inte skatten som sådan RV "gnällde" på, utan at det blivit ändå dyrare att anställa...vilket leder till färre anställningar.
    ÄR DET BRA?

    Sen var det inte allas rätt till heltid som diskuterades, utan det faktum att pga av alliansen ändringar i a-kassan, har inte folk är arbetslösa råd att jobba deltid(efter 75 dagar) eller hoppa in några timmar upp till 1 eller 2 dagar i veckan. Efter att de 75 dagarna gått

    Detta missgynnar givetvis inte bara företagarna utan i högsta grad de som vill, men inte kan/har råd att arbeta pga dumma regler

    ÄR DETTA BRA?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 11:20

    theWard,

    Nej, det är inte bra att höja skatten så att det blir dyrare att anställa. Totalt sett har Alliansen sänkt skatten ganska rejält. Vänstern har motarbetat samtliga skattesänkningar, då ni vill att arbete ska vara så dyrt som möjligt.

    Vänsterns krav på rätt till heltid anser du gör tillvaron lättare för en småföretagare?

    Tidigare kunde man deltidsstämpla i upp till 18 år. Var det bra?





    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 11:20

    RedMentalCase skrev:Har jag fått min ag avgift höjd 5%, det var som f-n, måste gensat kolla denna nyhet från muppvänstern, deras insikt och kunskap är mig översvallande.


    Du har inte fått avgiften höjd med 5%. Vänstern ljuger.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  theward 2010-07-06, 11:38

    [quote="ericTheDog"]theWard,

    Nej, det är inte bra att höja skatten så att det blir dyrare att anställa. Totalt sett har Alliansen sänkt skatten ganska rejält. Vänstern har motarbetat samtliga skattesänkningar, då ni vill att arbete ska vara så dyrt som möjligt.

    Vänsterns krav på rätt till heltid anser du gör tillvaron lättare för en småföretagare?

    Tidigare kunde man deltidsstämpla i upp till 18 år. Var det bra?


    Skattesänkningen på inkomstskatten, gör inte kostnaden för arbete mindre för företagare. Det är inte dom som betalar inkomstskatten

    Arbete dyrt? Du kanske skulle lära se skillnaden, mellan viljan att betala för bra välfärd som vänsterna har och oviljan till betala skatt som högern har.

    ja från 18 år till 75dagar, ser jag ett enorm steg...
    Fast dessa åtgärder som Alliansen gjort i jobb o sjukpoltik får mästerkatens sjumilakliv at se mikroskopiska ut

    Personlihgen har jag aldrig stämplat upp, men jag ser inga problem att man kan göra det...
    Minimum borde iaf vara 300dagar, sen borde det bedömmas invidulellt om man ska kunna få 300 dagar till..
    Ensamstående småbarnsföräldrar och människor nära pensionsålder borde tex få en period till..

    ps 18 år tycker inte jag det ska vara, jag heller...
    Rätten till heltid, är jag kluven till, jag stödjer inte någons politik til absurdum...
    Menar att visst vore det bra om alla kunde få heltid om de ville det, men det finns en massa praktiska bekymmer med detta och kan inte företagarna erbjuda detta, så ter sig 75dars regeln ännu märkligare




    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 11:53

    Självfallet är det arbetsgivren som betlar både inkomstskatt, arbetsgivaravgift och nettolön. Resten är fördelning mellan dessa. Arbetsgivaren ansvarar ju t.o.m själv för att dessa tre poster betalas in på olika konton.

    rv vill inte anställa eftersom han lurat i sig själv att det blivit dyrare. Men han vill inget hellre än betala mer för välfärden. Vad hindrar honom att göra en frivillig inbetalning?

    När det gäller 75 dagar så går det ju bara åt en kvarts dag om dagen för den som jobbar 75% och stämplar upp till hundra.



    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  theward 2010-07-06, 12:05

    ericTheDog skrev:Självfallet är det arbetsgivren som betlar både inkomstskatt, arbetsgivaravgift och nettolön. Resten är fördelning mellan dessa. Arbetsgivaren ansvarar ju t.o.m själv för att dessa tre poster betalas in på olika konton.

    rv vill inte anställa eftersom han lurat i sig själv att det blivit dyrare. Men han vill inget hellre än betala mer för välfärden. Vad hindrar honom att göra en frivillig inbetalning?

    När det gäller 75 dagar så går det ju bara åt en kvarts dag om dagen för den som jobbar 75% och stämplar upp till hundra.




    helt fel Eric men vad var de att vänta sig...
    Menar du att du inte betalar din egen skatt på lönen..
    Oavsett om arbetsgivaren betalar in den eller inte , är det din utgift inte hans

    totalfel Eric...det dras inte en kvartsdag om du jobbar 75%..
    Det dras en hel dag...
    Det borde du ha vetat Wink

    dagarna dras rakt av..oavsett arbetsprocent sas

    Alltså kan du stämla upp typ 3,5-4 månader sen är det kört

    Samma gäller sjukpenningen...
    hela dagar dras oavsett hur många procent du är sjukskriven
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-06, 12:14

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:30


    Jag syftade på redVictory, och han är ju vänster. Tydligen är skatt bra ända tills det drabbar en liten vänstermupp.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:32

    theward skrev:
    ericTheDog skrev:Självfallet är det arbetsgivren som betlar både inkomstskatt, arbetsgivaravgift och nettolön. Resten är fördelning mellan dessa. Arbetsgivaren ansvarar ju t.o.m själv för att dessa tre poster betalas in på olika konton.

    rv vill inte anställa eftersom han lurat i sig själv att det blivit dyrare. Men han vill inget hellre än betala mer för välfärden. Vad hindrar honom att göra en frivillig inbetalning?

    När det gäller 75 dagar så går det ju bara åt en kvarts dag om dagen för den som jobbar 75% och stämplar upp till hundra.




    helt fel Eric men vad var de att vänta sig...
    Menar du att du inte betalar din egen skatt på lönen..
    Oavsett om arbetsgivaren betalar in den eller inte , är det din utgift inte hans

    totalfel Eric...det dras inte en kvartsdag om du jobbar 75%..
    Det dras en hel dag...
    Det borde du ha vetat Wink

    dagarna dras rakt av..oavsett arbetsprocent sas

    Alltså kan du stämla upp typ 3,5-4 månader sen är det kört

    Samma gäller sjukpenningen...
    hela dagar dras oavsett hur många procent du är sjukskriven


    Det är inte alls kört. Efter 75 dagar har man 225 dagar kvar. Visserligen kan man inte jobbar under dessa, men man kan inte få allt.

    Nej, jag kan inte betala in min skatt om jag inte får dessa pengar av min arbetsgivare. Inte en chans att jag kan stå för denna kostnad själv.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Redvictory 2010-07-06, 12:33


    Bra länkar F.I.S.T! det ska bli spännande att se vad anhängarna förklarar detta med! Ljuger svenskt näringsliv också? och råttan! mitt företag är inte redo för anställningar än! jag tog upp mina kompisars företag som har problem att få extra folk efter de nya sjuka reglerna med a-kassan som gör att det inte lönar sig att arbeta! en av mina kompisar som ofta behöver extra folk samlar ihop dagarna de jobbat så att det blir en sammanhängande vecka för att de inte skall tappa stämplingsdagar! det är säkert olagligt men vad gör en företagare då han behöver folk! på så sätt har dagens skitregering ställt till det! men det kommer vissa av er anhängare aldrig erkänna! (det är en svaghet att ni inte kan det!)
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:37

    Rv,

    Fists länkar bekräftar ju att du ljög. Arbetsgivaravgiften har inte höjts med 5%.

    Den maximala höjningen landar på futtiga 37000 om året. Hur många heltida årslöner tror du det räcker till.

    D.v.s när man kommit upp i en omsättning som motiverar några anställda så är det ingen skillnad i kostnad för att anställa "en till".
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:39

    Jaså du rv, din vän företagaren tycker inte dessa människor har rätt till heltid?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Redvictory 2010-07-06, 12:39

    ericTheDog skrev:Rv,

    Fists länkar bekräftar ju att du ljög. Arbetsgivaravgiften har inte höjts med 5%.

    Den maximala höjningen landar på futtiga 37000 om året. Hur många heltida årslöner tror du det räcker till.

    D.v.s när man kommit upp i en omsättning som motiverar några anställda så är det ingen skillnad i kostnad för att anställa "en till".

    Var! exakt var har jag nämnt Arbetsgivaravgiften råttan?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-06, 12:40

    ericTheDog skrev:

    Jag syftade på redVictory, och han är ju vänster. Tydligen är skatt bra ända tills det drabbar en liten vänstermupp.

    Kommentera gärna länkarna Very Happy ... det är från källor jag tror du gärna ser som trovärdiga !!!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Redvictory 2010-07-06, 12:42

    ericTheDog skrev:Jaså du rv, din vän företagaren tycker inte dessa människor har rätt till heltid?

    Tvärtom råttan! mina vänner vill att de som vill ska kunna arbeta! däremot kan de inte bedriva nån slags välgörenhetsorganisation som låter folk gå på verkstan och skrota då det inte finns jobb! du har inte varit företagare va?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  theward 2010-07-06, 12:43

    ericTheDog skrev:Rv,

    Fists länkar bekräftar ju att du ljög. Arbetsgivaravgiften har inte höjts med 5%.

    Den maximala höjningen landar på futtiga 37000 om året. Hur många heltida årslöner tror du det räcker till.

    D.v.s när man kommit upp i en omsättning som motiverar några anställda så är det ingen skillnad i kostnad för att anställa "en till".

    öhh futtiga 37000, hur tänker du nu???
    vet iaf att små arbetsgivare inte tycker en ökad kostnad på 37000 är futtig...

    Då måste ju dina omkostnader för arbete på 3500, var ultrafuttiga isåfall.
    Fast de är ju i ditt fall helt valfria...
    Arbetsgivaren kan inte välja om denne ska betala arbetsgivaravgift eller inte
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-06, 12:45

    ericTheDog skrev:Rv,

    Fists länkar bekräftar ju att du ljög. Arbetsgivaravgiften har inte höjts med 5%.

    Den maximala höjningen landar på futtiga 37000 om året. Hur många heltida årslöner tror du det räcker till.

    D.v.s när man kommit upp i en omsättning som motiverar några anställda så är det ingen skillnad i kostnad för att anställa "en till".

    Futtiga ??.... du byter åsikter oftare än Reinfeldt tänker på skattesänkningar Cool
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:50

    Redvictory skrev:
    ericTheDog skrev:Jaså du rv, din vän företagaren tycker inte dessa människor har rätt till heltid?

    Tvärtom råttan! mina vänner vill att de som vill ska kunna arbeta! däremot kan de inte bedriva nån slags välgörenhetsorganisation som låter folk gå på verkstan och skrota då det inte finns jobb! du har inte varit företagare va?


    Visst har jag varit företagare. Dock inte lika gnällig som du och dina kompisar. Men visst håller jag med om att heltid inte är någon rättighet. Snarare är det individens ansvar att skaffa sig försörjning. Så jag har full förståelse för att dina kompisar inte kan anställa någon på heltid. Det är en stor risk. Och med vårt skattesystem är det väldigt dyrt. Trots Alliansens skattesänkningar.

    Jag bara ironiserar över att du sympatiserar med den vänster som ser dina kompisar som parasiter.

    Det är alltid svårt att anställa någon på deltid då det inte är lätt att hitta folk som vill arbeta just deltid. Det kan dock aldrig vara en långsiktig lösning att låta en arbetslös stämpla upp till heltid. Däremot skulle dina kompisar kunna anlita ett bemanningsföretag. Det vore en utmärkt lösning.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-06, 12:52

    theward skrev:
    ericTheDog skrev:Rv,

    Fists länkar bekräftar ju att du ljög. Arbetsgivaravgiften har inte höjts med 5%.

    Den maximala höjningen landar på futtiga 37000 om året. Hur många heltida årslöner tror du det räcker till.

    D.v.s när man kommit upp i en omsättning som motiverar några anställda så är det ingen skillnad i kostnad för att anställa "en till".

    öhh futtiga 37000, hur tänker du nu???
    vet iaf att små arbetsgivare inte tycker en ökad kostnad på 37000 är futtig...

    Då måste ju dina omkostnader för arbete på 3500, var ultrafuttiga isåfall.
    Fast de är ju i ditt fall helt valfria...
    Arbetsgivaren kan inte välja om denne ska betala arbetsgivaravgift eller inte

    Du kan inte jämföra företagets pengar med privata d:o. Däremellan har en proppmätt beskattning skett. En faktor 4 är rätt vettig.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-06, 12:55

    ericTheDog skrev:
    Redvictory skrev:
    ericTheDog skrev:Jaså du rv, din vän företagaren tycker inte dessa människor har rätt till heltid?

    Tvärtom råttan! mina vänner vill att de som vill ska kunna arbeta! däremot kan de inte bedriva nån slags välgörenhetsorganisation som låter folk gå på verkstan och skrota då det inte finns jobb! du har inte varit företagare va?


    Jag bara ironiserar över att du sympatiserar med den vänster som ser dina kompisar som parasiter.

    Nämn gärna vilken vänster som tycker det, och vart de har skrivit detta ?? Laughing
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Redvictory 2010-07-06, 13:12

    ericTheDog skrev:
    Redvictory skrev:
    ericTheDog skrev:Jaså du rv, din vän företagaren tycker inte dessa människor har rätt till heltid?

    Tvärtom råttan! mina vänner vill att de som vill ska kunna arbeta! däremot kan de inte bedriva nån slags välgörenhetsorganisation som låter folk gå på verkstan och skrota då det inte finns jobb! du har inte varit företagare va?


    Visst har jag varit företagare. Dock inte lika gnällig som du och dina kompisar. Men visst håller jag med om att heltid inte är någon rättighet. Snarare är det individens ansvar att skaffa sig försörjning. Så jag har full förståelse för att dina kompisar inte kan anställa någon på heltid. Det är en stor risk. Och med vårt skattesystem är det väldigt dyrt. Trots Alliansens skattesänkningar.

    Jag bara ironiserar över att du sympatiserar med den vänster som ser dina kompisar som parasiter.

    Det är alltid svårt att anställa någon på deltid då det inte är lätt att hitta folk som vill arbeta just deltid. Det kan dock aldrig vara en långsiktig lösning att låta en arbetslös stämpla upp till heltid. Däremot skulle dina kompisar kunna anlita ett bemanningsföretag. Det vore en utmärkt lösning.

    Det vore absolut ingen bra lösning råttan! vad tror du de tar ut för varje anställd? du tror väl inte att de nöjer sig med att förmedla arbetstagarna till en liten kaffepeng? det skulle tom bli dyrare än att de lät killarna gå och skrota på verkstan! (jag tvivlar starkt på att du har varit företagare)

    Sponsored content


    Så svek Reinfeldt oss småföretagare Empty Sv: Så svek Reinfeldt oss småföretagare

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 05:03