Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+18
redalert
ANNA2LINK
formsvackan
Potatiskungen
Dao
Sniperace
F.I.S.T
DMustaine
Corven
Infra
R.O.F.L
lazy
x-medborgare
Vercingetorix
croz
MartinLindgren
RedCloud
Sossar ee lata
22 posters

    Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Dao 2010-05-20, 13:54

    Potatiskungen skrev:God middag!

    Du missar målet med ditt argument, eftersom det inte spelar någon roll om Vilks är ansvarstagande eller inte. Ansvarstagandet blir en subjektiv bedömning eftersom Vilks påverkar olika grupper på olika sätt, dvs ett moment 22.

    Respekten du talar om handlar inte om att avstå från obekväma yttranden utan om att respektera andras rätt att göra själva yttrandet!

    Yttrandefriheten är kompromisslös och ska fortsätta att vara det.

    God middag på dig också!

    Yttrandefriheten är INTE kompromisslös, och skall inte vara det heller!

    Yttrandefriheten HAR begränsningar, för att ett demokratiskt samhälle skall fungera!

    Givetvis är det svårt att klart och tydligt markera var gränsen går, och det skall det vara också. Hets mot folkgrupp är tillexempel förbjudet. Vad som däremot räknas till detta är en svår bedömning. Rätten ansåg att Vilks rondellhund inte bröt mot detta, men det finns många av oss som tycker att han gjorde detta.

    Än mer gjorde han det under sin föreläsning!

    Testa samma inställning som hans gentemot judar, kvinnor, handikappade eller liknande - så kommer även vissa av forumhögern protestera.

    Men nu handlar det om islam, och då tycks resonemanget vara att de "får skylla sig själva" - enbart för att Vilks, och vissa av forumhögern, har en vriden bild om vad den religionen handlar om!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Dao 2010-05-20, 13:56

    x-medborgare skrev:Man kunna fråga sig om Sir Salman Ahmed Rushdie också är en fara för yttrandefriheten även han har retat upp miljoner muslimer för sin omskrivning av religonens ursprung. Även han har en Fatwa över sig.
    Är även han psykistsjuk och borde tystas ???

    Om han blir mördad är det hans fel och mördaren ett offer Om en Imam lägger en fatwa är det stämpling till mord och borde det bestraffas ????

    Rushdie retade inte upp miljontals muslimer!

    Hans klanighet utnyttjades av Irans toppskick för sina egna syften! En del stolliga indiver tar den dock på allvar - trots att Khomeini i muslimsk tradition inte hade rätt att lägga en fatwa över huvudtaget!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  lazy 2010-05-20, 14:03

    Rushdie retade inte upp miljontals muslimer!

    Du menar att de gillade hans "Satansverser"? confused
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  R.O.F.L 2010-05-20, 14:18

    I demokratier får man såra med ord och utttryck, gränsen går vid hot och hets.
    Dem som störde föreläsningen i Upsala behövede inte gå dit.
    Varför inte rita egna teckningar eller bojkotta eller istället gått med i förra veckans demostration mot hängningarna av homiosexuella kurder i Iran.
    Att människor avrättas i religionens namn borde provocera om något.
    Hur som helst förstår jag muslimernas som tagit illa vid, men det är bara att gilla läget. Jag trodde dem hade flytt från all sån här skit.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Dao 2010-05-20, 14:24

    lazy skrev:
    Rushdie retade inte upp miljontals muslimer!

    Du menar att de gillade hans "Satansverser"? confused

    Du tror inte det finns någr mellansteg..?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Dao 2010-05-20, 14:30

    R.O.F.L skrev:I demokratier får man såra med ord och utttryck, gränsen går vid hot och hets.

    Javisst!

    R.O.F.L skrev:Dem som störde föreläsningen i Upsala behövede inte gå dit.
    Varför inte rita egna teckningar eller bojkotta eller istället gått med i förra veckans demostration mot hängningarna av homiosexuella kurder i Iran.
    Att människor avrättas i religionens namn borde provocera om något.

    ]Så avrättningar utan religiös retorik är INTE provocerande?

    R.O.F.L skrev:Hur som helst förstår jag muslimernas som tagit illa vid, men det är bara att gilla läget. Jag trodde dem hade flytt från all sån här skit.

    Just min synpunkt. De flydde hit för att de hoppades bli behandlade med respekt och få ta del av demokrati och mänskliga rättigheter...

    Vilks provokationer ÄR jämförbara med dessa regimers provokationer, och jag tror inte många som stuckit från dessa diktaturer skulle riskera samma hets mot dem här...
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  R.O.F.L 2010-05-20, 14:44

    Dao skrev:
    R.O.F.L skrev:I demokratier får man såra med ord och utttryck, gränsen går vid hot och hets.

    Javisst!

    R.O.F.L skrev:Dem som störde föreläsningen i Upsala behövede inte gå dit.
    Varför inte rita egna teckningar eller bojkotta eller istället gått med i förra veckans demostration mot hängningarna av homiosexuella kurder i Iran.
    Att människor avrättas i religionens namn borde provocera om något.

    ]Så avrättningar utan religiös retorik är INTE provocerande?

    R.O.F.L skrev:Hur som helst förstår jag muslimernas som tagit illa vid, men det är bara att gilla läget. Jag trodde dem hade flytt från all sån här skit.

    Just min synpunkt. De flydde hit för att de hoppades bli behandlade med respekt och få ta del av demokrati och mänskliga rättigheter...

    Vilks provokationer ÄR jämförbara med dessa regimers provokationer, och jag tror inte många som stuckit från dessa diktaturer skulle riskera samma hets mot dem här...

    Fast att jämföra totalitära regimers förtryck med Vilks seriefigurer är ju en aning paradoxalt.
    Här får du tro på vad du vill, klä dig valfritt (hoppas jag att det förblir),
    yppa åsikter utan censur, bestraffning eller tukt, vedegällning etc.

    Folk blir kränkta av olika saker dagligen. Det går inte att komma ifrån. Att lägga sig platt för något är att urholka innebörden av demokrati.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  lazy 2010-05-20, 15:01

    R.O.F.L skrev:
    Folk blir kränkta av olika saker dagligen.

    Läste någonstans att Sveriges befolkning numera går omkring och känner
    sig kränkta i sådan omfattning att det närmast är att betrakta som en
    folksjukdom. Laughing
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  R.O.F.L 2010-05-20, 15:23

    lazy skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Folk blir kränkta av olika saker dagligen.

    Läste någonstans att Sveriges befolkning numera går omkring och känner
    sig kränkta i sådan omfattning att det närmast är att betrakta som en
    folksjukdom. Laughing

    Det måste vara Allianzens fel?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-20, 15:37

    R.O.F.L skrev:
    lazy skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Folk blir kränkta av olika saker dagligen.

    Läste någonstans att Sveriges befolkning numera går omkring och känner
    sig kränkta i sådan omfattning att det närmast är att betrakta som en
    folksjukdom. Laughing

    Det måste vara Allianzens fel?

    Tror du... Cool Cool
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Potatiskungen 2010-05-20, 15:40

    Dao skrev:
    Yttrandefriheten är INTE kompromisslös, och skall inte vara det heller!

    Yttrandefriheten HAR begränsningar, för att ett demokratiskt samhälle skall fungera!

    Absolut inte. Det faller på sin egen orimlighet - om den har begränsningar är det ingen yttrandefrihet.

    Dao skrev:Givetvis är det svårt att klart och tydligt markera var gränsen går, och det skall det vara också. Hets mot folkgrupp är tillexempel förbjudet. Vad som däremot räknas till detta är en svår bedömning. Rätten ansåg att Vilks rondellhund inte bröt mot detta, men det finns många av oss som tycker att han gjorde detta.

    Exakt. Det blir en subjektiv bedömning och så hamnar vi i moment 22 igen. Person X säger konstverk och person Y säger hets - vilket i grund och botten är ett sundhetstecken. Det är just den samhällsdebatten som för oss framåt och gör att vi växer och utvecklas.

    Men det känns som du missar skogen för alla träden. Alla håller nog med dig om att muslimer blir uppretade av Vilks. Om detta tvistar vi ej. Däremot ska profeten Muhammed inte stå under något särskilt beskydd eller undantag från yttrandefriheten. En religion värd namnet måste kunna utstå externt ifrågasättande utan att skaka i grundvalarna, eftersom även religioner måste förändras över tiden. Samhället är inte en statisk konstruktion, utan en dynamisk process i ständig förändring och utveckling. För religionen innebär det att själva troendet måste stå i centrum och tusentals år gammal text måste omvärderas.

    Dao skrev:Än mer gjorde han det under sin föreläsning!

    Och vad är en bättre plats att behandla obekväma frågor än i en akademi? Själva syftet med en akademi är låta den här typen av frågor argumenteras, så att vi kommer ut lite klokare på andra sidan. Men föreläsningen stoppades med våld och det är ett slag i underlivet på det fria ordets rätt i våra universitet och högskolor.

    Inte okej.

    Dao skrev:Testa samma inställning som hans gentemot judar, kvinnor, handikappade eller liknande - så kommer även vissa av forumhögern protestera.

    Har vi inte varit här tidigare? Minns du inte diskussionen om Life of Brian, Ecce Homo etc?

    Jesus, Abraham, Vishnu, Budda, L. Ron Hubbard osv ska inte heller stå under något särskilt beskydd eller undantag från yttrandefriheten.

    Dao skrev:Men nu handlar det om islam, och då tycks resonemanget vara att de "får skylla sig själva" - enbart för att Vilks, och vissa av forumhögern, har en vriden bild om vad den religionen handlar om!

    Jag vet inte om "skylla sig själva" är rätt uttryck, men de ska absolut kunna leva med det. Vilket de flesta också gör.

    Men brandbomber är alltså inte okej.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-20, 16:36

    [size=18]det finns ju redan begränsningar skrivet i yttrandefriheten PK ...!!

    Det bevisar ju att DAO har rätt i det DAO säger om att det följer ett ansvar med yttrandefriheten..

    För att samhällen och världen skall fungera så krävs det att man visar respekt, och inte spottar på andra i "yttrandefrihetens" namn, som Vilks faktiskt gör, han har ju det som agenda ... att han sen kallar detta för konst, är ju bara en ursäkt....

    Om man skulle föra samma resonemang kring yttrandefriheten, i tex trafiken, som oxå kräver samarbete om den skall fungera...... då skulle det smälla i varenda korsning..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-20, 16:53

    MartinLindgren skrev:Tillåter barnäktenskap? Hur var det, blev inte Jerry Lee Lewis omtalad när han gifte sig med sin 13 åriga systerdotter,
    Något som inte hade med Muhammed och göra!

    men hur blev reaktionen mot honom då?

    jo den blev HÅRD!!

    Ett år efter genombrottet skakades USA av nyheten att Jerry Lee Lewis hade gift sig med Myra Gale Brown som var Jerrys kusins och basists 13-åriga dotter. Skandalen blev slutet på Jerry Lee Lewis tidiga karriär.

    fter skandalen med giftermålet med sin kusindotter fick Jerry allt sämre betalt vid sina spelningar och han började använda droger och alkohol

    när det skrivs så om denne man, får man då skriva samma om Mohammed?

    Very Happy

    trots allt ett sundhetstecken att Jerry fördömdes för detta och att det blev skandal, tycker du inte det?

    jag tycker ALLA pedofiler förtjänar all skit de kan få, oavsett om denne heter Sven, Jerry eller Mohammed
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Potatiskungen 2010-05-20, 17:13

    F.I.S.T skrev:det finns ju redan begränsningar skrivet i yttrandefriheten PK ...!!

    Det bevisar ju att DAO har rätt i det DAO säger om att det följer ett ansvar med yttrandefriheten..

    För att samhällen och världen skall fungera så krävs det att man visar respekt, och inte spottar på andra i "yttrandefrihetens" namn, som Vilks faktiskt gör, han har ju det som agenda ... att han sen kallar detta för konst, är ju bara en ursäkt....

    Om man skulle föra samma resonemang kring yttrandefriheten, i tex trafiken, som oxå kräver samarbete om den skall fungera...... då skulle det smälla i varenda korsning..

    Jag vet vad du fiskar efter, men "hets mot folkgrupp" är ett definierat begrepp och därför vill jag inte blanda ihop det begreppet med yttrandefrihet. Men det är väl just här vi skiljer oss åt.

    Anta att Vilks var muslim. Anta dessutom att han, som radikal muslim, hade avbildat profeten som världens vackraste man. En gestaltning av profeten som till och med hade gjort män blöta.

    Är det fortfarande hets mot folkgrupp?

    Är det i så fall rätt, att enligt svensk lag, fängsla en konstnär som vill avbilda sin profet? Detta hade ju blivit konsekvensen av ditt resonemang.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-20, 17:25

    Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:det finns ju redan begränsningar skrivet i yttrandefriheten PK ...!!

    Det bevisar ju att DAO har rätt i det DAO säger om att det följer ett ansvar med yttrandefriheten..

    För att samhällen och världen skall fungera så krävs det att man visar respekt, och inte spottar på andra i "yttrandefrihetens" namn, som Vilks faktiskt gör, han har ju det som agenda ... att han sen kallar detta för konst, är ju bara en ursäkt....

    Om man skulle föra samma resonemang kring yttrandefriheten, i tex trafiken, som oxå kräver samarbete om den skall fungera...... då skulle det smälla i varenda korsning..

    Jag vet vad du fiskar efter, men "hets mot folkgrupp" är ett definierat begrepp och därför vill jag inte blanda ihop det begreppet med yttrandefrihet. Men det är väl just här vi skiljer oss åt.

    Anta att Vilks var muslim. Anta dessutom att han, som radikal muslim, hade avbildat profeten som världens vackraste man. En gestaltning av profeten som till och med hade gjort män blöta.

    Är det fortfarande hets mot folkgrupp?

    Är det i så fall rätt, att enligt svensk lag, fängsla en konstnär som vill avbilda sin profet? Detta hade ju blivit konsekvensen av ditt resonemang.

    Uppriktigt sagt så fattar jag inte hur du svänger till det här, speciellt inte hur du får till att mitt resonemang skulle innebära att man ska fängsla Vilks...
    Problemet är att du och Vilksförespråkarna bara pratar om rättigheter, utan ansvar...
    Det finns inget samhälle, ingen mänsklig rörelse, institution, grupp mm som fungerar utan ansvar...

    Här på denna punkt ... så vill ni/man att ingen behöver ta ansvar för sina handlingar, inte ta ansvar för sina ord...

    Om du och jag hamnar i onåd med varann och jag kallar dig för nåt du tar väldigt illa vid dig av..... och du sedan misshandlar mig fysiskt....
    Så är ju risken stor att jag går fri från straff och du hamnar i finkan va ??

    ... och det är ju riktigt och rätt eftersom det är olagligt att misshandla folk...

    MEN .... jag är ju inte utan ansvar för det, även om jag inte gör något olagligt


    Bara för att en människa KAN göra en sak, säga en sak, innebär det inte att hon bör göra det
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-20, 17:35

    stämmer säkert, det kan ju ex vara farligt att säga emot en afait, så i det fallet bör man hålla tand för tunga, men är det bra?

    Eller säga emot ett nassegäng, att hålla tyst bara för att det inte är lämpligt, de kan ju bli arga?


    att vi får kämpa mot nassar är bra, men eftersom det kanske upprör dessa och de dåkan skada oss, så är det bättre att hålla käften?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  lazy 2010-05-20, 17:39

    Fast nu är det ju så bra ordnat här att även åsikter som andra inte tycker borde framföras faktiskt får framföras
    så länge det inte handlar om hets mot folkgrupp, ngt vi ska vara förbaskat
    tacksamma för.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-20, 17:42

    Sniperace skrev:stämmer säkert, det kan ju ex vara farligt att säga emot en afait, så i det fallet bör man hålla tand för tunga, men är det bra?

    Eller säga emot ett nassegäng, att hålla tyst bara för att det inte är lämpligt, de kan ju bli arga?


    att vi får kämpa mot nassar är bra, men eftersom det kanske upprör dessa och de dåkan skada oss, så är det bättre att hålla käften?

    Nej du missuppfattar ... förmodligen med flit !!

    ... Man skall inte låta bli att säga saker utifrån rädsla för repressalier, utan man KAN VÄLJA att låta bli att säga vissa saker utav respekt för andra människor.

    Om det går förbi en överviktig människa på gatan, anser du dig då att det är yttrandefrihet, att kalla denne för tjockis ??
    det finns ingen poäng med detta annat än att förnedra eller hur ??
    Man skall inte "hålla käft utifrån rädsla".... framför allt inte när det gäller vittnesmål, och sanningen...
    Men försvarandet av det många här kallar för yttrandefrihet har gått till absurdum...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-20, 17:43

    lazy skrev:Fast nu är det ju så bra ordnat här att även åsikter som andra inte tycker borde framföras faktiskt får framföras
    så länge det inte handlar om hets mot folkgrupp, ngt vi ska vara förbaskat
    tacksamma för.

    Men denna åsikt tycks inte vara allas.....
    åsiktsförtryck mot oliktänkande och att vissa saker är tabu att säga emot, ser jag inte som något positivt.

    håll käften annars skadar vi dig..........
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Potatiskungen 2010-05-20, 17:49

    F.I.S.T skrev:Uppriktigt sagt så fattar jag inte hur du svänger till det här, speciellt inte hur du får till att mitt resonemang skulle innebära att man ska fängsla Vilks...

    Hets mot folkgrupp är straffbelagt med upp till två år i fängelse.

    Det innebär att om själva avbildningen ska tolkas som hets, så är det stor risk att avbildaren åker i finkan - oavsett om det är i ett ont eller kärleksfullt syfte. Om jag har förstått dig och Dao rätt, så tolkar ni avbildningen av Muhammed som hets mot folkgrupp.

    Så jag frågar igen: har det någon betydelse hur avbildningen ser ut och vem som gör den? Eller ska en avbildning av profeten Muhammed alltid räknas som "hets mot folkgrupp" och enligt svensk lag leda till fängelsestraff?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-20, 17:52

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:stämmer säkert, det kan ju ex vara farligt att säga emot en afait, så i det fallet bör man hålla tand för tunga, men är det bra?

    Eller säga emot ett nassegäng, att hålla tyst bara för att det inte är lämpligt, de kan ju bli arga?


    att vi får kämpa mot nassar är bra, men eftersom det kanske upprör dessa och de dåkan skada oss, så är det bättre att hålla käften?

    Nej du missuppfattar ... förmodligen med flit !!

    ... Man skall inte låta bli att säga saker utifrån rädsla för repressalier, utan man KAN VÄLJA att låta bli att säga vissa saker utav respekt för andra människor.

    Om det går förbi en överviktig människa på gatan, anser du dig då att det är yttrandefrihet, att kalla denne för tjockis ??
    det finns ingen poäng med detta annat än att förnedra eller hur ??
    Man skall inte "hålla käft utifrån rädsla".... framför allt inte när det gäller vittnesmål, och sanningen...
    Men försvarandet av det många här kallar för yttrandefrihet har gått till absurdum...


    Men skillnaden är inte så stor mellan att kunna yttra sin politiska åsikt eller religiösa, ska man tvingas hålla truten av rädsla att den andre blir förnärmad eller känner sig kränkt?

    bara för att dra en parallell, är rc,s alster mot nassar en bra sak, den kränker dessa, och ger det då dessa rätten att bli arga och då använda våld?

    för den som utsatts för ex islamitisk terror ex en "renegad" ska denne hålla tyst och inte säga emot och hålla på rätten att INTE vara muslim, har denne inte rätten att säga att Islam har fel i sin syn på homosexuella?

    flicka som utsatts för att ha utnyttjats i barnaåren av en muslim som ansåg att det ÄR i enlighet med Islam, får hon inte uttala sig om detta då för att det skadar profeten?

    en religion är inte något att ta fasta på om den inte kan tåla att synas och kritiseras, sedan kvittar det om det är kristendom, buddism, judendom eller Islam.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-20, 17:54

    DAO kan jag inte svara för... men mig har du inte tolkat rätt.....

    Om jag återupprepar svaret jag gav till Snipe.... förstår du då hur JAG tänker...


    Nej du missuppfattar ... förmodligen med flit !!

    ... Man skall inte låta bli att säga saker utifrån rädsla för repressalier, utan man KAN VÄLJA att låta bli att säga vissa saker utav respekt för andra människor.

    Om det går förbi en överviktig människa på gatan, anser du dig då att det är yttrandefrihet, att kalla denne för tjockis ??
    det finns ingen poäng med detta annat än att förnedra eller hur ??
    Man skall inte "hålla käft utifrån rädsla".... framför allt inte när det gäller vittnesmål, och sanningen...
    Men försvarandet av det många här kallar för yttrandefrihet har gått till absurdum...
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Potatiskungen 2010-05-20, 18:00

    F.I.S.T skrev:DAO kan jag inte svara för... men mig har du inte tolkat rätt.....

    Om jag återupprepar svaret jag gav till Snipe.... förstår du då hur JAG tänker...

    Ja och jag håller med dig. Det finns inget konstruktivt i att gå runt och förolämpa varandra. Helt klart överens!

    Men jag vill inte leva i ett land där jag riskerar två års fängelse om jag ritar en gubbe på ett papper. Det blir nämligen konsekvensen av svensk lag om Vilks teckning ska räknas som hets mot folkgrupp.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-20, 18:04

    Potatiskungen skrev:Men jag vill inte leva i ett land där jag riskerar två års fängelse om jag ritar en gubbe på ett papper. Det blir nämligen konsekvensen av svensk lag om Vilks teckning ska räknas som hets mot folkgrupp.
    Det bör väl vara ditt syfte med uppvisandet av din teckning som avgör gärningens art. Detsamma bör gälla alla andras alster.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-20, 18:06

    Sniperace skrev:Men skillnaden är inte så stor mellan att kunna yttra sin politiska åsikt eller religiösa, ska man tvingas hålla truten av rädsla att den andre blir förnärmad eller känner sig kränkt?

    Pröva och läs mitt inlägg igen !!... så ser du svaret, det handlar om valmöjlighet att av respekt låta bli att säga vissa saker, inte på grund av rädsla för repressalier

    Sniperace skrev:bara för att dra en parallell, är rc,s alster mot nassar en bra sak, den kränker dessa, och ger det då dessa rätten att bli arga och då använda våld?

    Varifrån har du fått att jag eller RC anser att någon har rätt att använda våld??


    Sniperace skrev:för den som utsatts för ex islamitisk terror ex en "renegad" ska denne hålla tyst och inte säga emot och hålla på rätten att INTE vara muslim, har denne inte rätten att säga att Islam har fel i sin syn på homosexuella?
    [/quote]

    Dom allra flesta muslimer diskuterar gärna religion med dig Snipe, och du får kritisera en sån sak som muslimers syn på homosexuelle,,, eller om Islsam har en viss regel kring detta...

    Men du kanske inte kan räkna att muslimen vill diskutera det med dig, om du samtidigt spottar på deras profet


    Sniperace skrev:flicka som utsatts för att ha utnyttjats i barnaåren av en muslim som ansåg att det ÄR i enlighet med Islam, får hon inte uttala sig om detta då för att det skadar profeten?

    Här får du fan förklara dig !!!... va fan menar du egentligen ??
    Detta har inget med islam att göra, det har med en individ, en i särklass avikande individs snedvridna syn på tillvaron att göra inget annat ... och du funderar varför du blir kallad rasist ???


    Sniperace skrev:en religion är inte något att ta fasta på om den inte kan tåla att synas och kritiseras, sedan kvittar det om det är kristendom, buddism, judendom eller Islam.
    ...

    på vilket sätt anser du Lars Vilks Rondellhund, är "kritik" mot en religion ??

    Slutligen tycker jag det är en intressant notering att alla bad guys i dina exempel är muslimer och nazister

    Sponsored content


    Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 3 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 04:51