Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+14
MammaGuevara
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
KickTheRasist
lazy
Regndrottning
RedCloud
Susz X
Corven
MartinLindgren
cleopatra
Kakmonstret
IK HAAT COMMUNISME
18 posters

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-15, 00:13

    Var fjärde tonårsflicka i Sthlm får inte ha pojkvän och måste dessutom vara oskuld när denne gifter sig. Ungefär 25 procent av huvudstadens befolkning består således av hedersrelaterade invandrare (inte bara muslimer!).

    http://svtplay.se/v/1518013/aktuellt/13_4_-_textat

    Titta fram till 2.55 i sändningen!

    Vad skall vi göra åt detta? Skall familjen bestämma vad döttrarna skall göra med sina liv pga hederskulturen som där beträffas?

    Tyvärr är det väl bara att invänta rasiststämplingarna från vänstern här.
    Problemet skall för alltid ignoreras antar jag.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Kakmonstret 2009-04-15, 00:27

    Vi ska ta till oss muslimernas underbara kultur </vänsterretorik>
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-15, 00:35

    Rule Britannia skrev:Vi ska ta till oss muslimernas underbara kultur </vänsterretorik>

    Om det krävs för att inte verka sämre för omvärlden är det den vägen vänstern är beredd att gå.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 12:08

    Efter att ha sett inslaget är jag varken chockad eller förvånad, inte heller fick jag höra något jag inte redan visste. Det är ju detta jag hävdat i all oändlighet både på AB och här, och med stor säkerhet är det mina åsikter om patriarkatets vidriga kvinnosyn som renderat mig epitetet "islamofob". Det enda argumentet jag fått höra in absurdum är "det är bara ett fåtal fundamentalister som förtrycker kvinnorna". Om detta är sant så blir jag rädd, det innebär att MINST 1/4 av Stockholms befolkning är muslimska fundamentalister affraid Shocked (Obs! För dem som inte förstår ironi, bortse från den sista meningen Wink )
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-15, 12:17

    Nu hann du före mig Cleopatra, tänkte precis kommentera att en 1/4 del i Sthlm får inte han en pojkvän?
    En 1/4 del av vadå, helt missvisande med andra ord?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 12:43

    Jag tycker det är för djävligt att ungdomarna upplever detta.

    Vad kan man göra?

    Problemet grundar sig på gamla värderingar och normer, som inte anpassats till det samhälle Sverige är. Hur ändrar man då såna värderingar? Inte genom att banka folk i huvudet och kalla dom imbecilla okunninga idioter i alla fall. Inte genom att fördöma deras uråldriga vanor heller.

    Man förändrar värderingar genom information och upplysning.


    Jag vill å det bestämdaste klargöra att jag på inget sätt försvarar hederskulturen! Så har vi det klart för oss, ok?


    Men jag kan ändå ha en viss förståelse för de problem som uppstår. En familj som kommer från denna kultur kommer av olika anledningar hit till Sverige. På senare år har orsaken oftast varit krig och förföljelse i hemlandet.

    Skillnaden i kulturer är ENORM. Och det är inte bara att kasta alla gamla värderingar över axeln och anamma den svenska kulturen. Vi människor fungerar helt enkelt inte så. Det tar tid att anpassa sig. Lång tid. Och med vår havererade integrationspolitik, så lämnas dessa familjer vind för våg, ungdomarna växer in i det, men föräldrarnas lämnas utanför, pga utebliven integrering. Och i det läget är det nog väldigt lätt att fastna i sina gamla värderingar, och envetet bita sig fast i dom, då de representerar trygghet. Det är något man förstår, och kan greppa.

    Vår kultur är något helt annat, och med handen på hjärtat, hur många av våra mor och farfäldrar är bekväma med hur det ser ut idag?

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Susz X 2009-04-15, 13:10

    IdiotHelvetesJavlaCP skrev:Var fjärde tonårsflicka i Sthlm får inte ha pojkvän och måste dessutom vara oskuld när denne gifter sig. Ungefär 25 procent av huvudstadens befolkning består således av hedersrelaterade invandrare (inte bara muslimer!).

    http://svtplay.se/v/1518013/aktuellt/13_4_-_textat

    Titta fram till 2.55 i sändningen!

    Vad skall vi göra åt detta? Skall familjen bestämma vad döttrarna skall göra med sina liv pga hederskulturen som där beträffas?

    Tyvärr är det väl bara att invänta rasiststämplingarna från vänstern här.
    Problemet skall för alltid ignoreras antar jag.

    Med handen på hjärtat cpjavel- tror du hel ärligt på att man kan "förändra" andra människor?
    Ta det i så fall lite lungt och tänk efter ett tag- hur reagerar DU SJÄLV när någon vill ändra på DIG?

    Men jisses- så var det ju förr i Sverige oxå- det är fasen inte längesedan alls som kvinnor fick rösträtt- eller fick och fick förresten? Efter en lång tids kamp
    mot ett gemensamt mål var väl vad det då handlade om.

    Ändra på andra? Nopp grabben- "Det enda man kan ändra på är sig själv- sitt eget sätt att se- sitt eget tänk" ...
    MEN- man kan finnas där som stöd för dessa ungdomars kamp- genom att visa på redskap som kan vara dem till nytta.
    Väljer man att se det- det är väl förutsättningen för förändring- inte sant?
    Att bara KRÄVA föder enbart självförsvar och motstånd ju- pga rädsla/ osäkerhet.
    Kan de va nåt cpjavel?
    Fundera ett tag iaf...man behöver lixom inte gå längre än till sig själv egentligen..


    Senast ändrad av Susz X den 2009-04-15, 13:19, ändrad totalt 1 gång
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 13:11

    Du har helt rätt Corven. Problemet är att, förutom att de bryter mot svensk lag, så orsakar dessa enorma kulturskillnader stora integreringsproblem. Ska man göra undantag för dem i svensk lag för att de kommer från en annan kultur?

    Det är möjligt att din mormor inte är nöjd med samhället av idag, men hon bryter inte mot lagen och gifter bort din mor med en okänd man, kräver återgång till gamla seder och normer eller på andra sätt kränker mänskliga rättigheter.

    1/4 syftade på att 25% av Stockholms tonårstjejer har utländskt påbrå och föräldrar som inte låter dem träffa pojkar eller välja make själv.

    Du missförstod min ironi Laughing Jag menade att om det, som vissa påstår, bara är fundamentalister som har taskig kvinnosyn så måste ju alla dessa 25% tonårsflickor ha minst en förälder som är fundamentalist. Och antalet föräldrar är ju iaf inte mindre än antalet tonårstjejer, därför min slutsats att 25% av befolkningen i Stockholm är patriarkaliska fundamentalister.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Susz X 2009-04-15, 13:23

    Dom /de /vi/ dig/ mig/ puuuhhh...när i hela fridens namn ska vi välja att se vikten i att finnas som stöd för ungdomars kamp att bli fria människor?Utan att för den skull få dessas föräldrar att känna sig förtryckta? Barn älskar väl sina föräldrar eller vaddå? Hänvisar oxå till tidigare svar till cpjavel.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-15, 13:35

    Det betyder ju att mina två tjejer, har sina killar sen länge, ingen har lagt sig, är alltså lyckligt lottade?
    Det var ju skönt att höra, det är dom värda! Very Happy


    Men jag begriper ändå inte den där 1/4 delen, om 25% av stans tonårstjejer har utländskt påbrå, betyder ju inte det att alla har dom kraven på sig, eller menas en 1/4 del av 25%?
    Hur många är det vi snackar om?
    Men skit samma, en är ju en för mycket!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 13:38

    cleopatra skrev:Du har helt rätt Corven. Problemet är att, förutom att de bryter mot svensk lag, så orsakar dessa enorma kulturskillnader stora integreringsproblem. Ska man göra undantag för dem i svensk lag för att de kommer från en annan kultur?

    Självklart ska vi inte ändra några lagar. Vi ska ändra integreringspolitiken, och ge folk en rimlig chans att ta till sig vår kultur. Detta behöver för den skull inte betyda att de måste ge upp sin egen totalt. Men de delar som bryter mot vår lagstiftning måste så klart anpassas så de passar till vår lag. Inte tvärtom.

    Men att bara fördöma, som väldigt många gör, det leder bara till värre fundamentalism, och leder till ännu större problem.

    Integrationen brister ju direkt. Under tiden man väntar på besked om uppehållstillstånd osv, så borde man kunna lägga massor av krut på att utbilda de nykomna i vår kultur. Istället för som i dag när dom bara sitter passivt och väntar, för att dom inte får något vettigt att göra. Självklart måste utbildningen vara anpassad utifrån var folk kommer ifrån, en chilenare behöver en helt annan utbildning om svensk kultur än en iranier t ex.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 13:40

    martin7lindgren skrev:
    Hur många är det vi snackar om?

    Enligt inslaget rörde det sig om ungefär 4000 tjejer i Stockholms län.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 13:52

    [quote="Corven"]
    cleopatra skrev:Du har helt rätt Corven. Problemet är att, förutom att de bryter mot svensk lag, så orsakar dessa enorma kulturskillnader stora integreringsproblem. Ska man göra undantag för dem i svensk lag för att de kommer från en annan kultur?

    Självklart ska vi inte ändra några lagar. Vi ska ändra integreringspolitiken, och ge folk en rimlig chans att ta till sig vår kultur. Detta behöver för den skull inte betyda att de måste ge upp sin egen totalt. Men de delar som bryter mot vår lagstiftning måste så klart anpassas så de passar till vår lag. Inte tvärtom.

    Men att bara fördöma, som väldigt många gör, det leder bara till värre fundamentalism, och leder till ännu större problem.

    Integrationen brister ju direkt. Under tiden man väntar på besked om uppehållstillstånd osv, så borde man kunna lägga massor av krut på att utbilda de nykomna i vår kultur. Istället för som i dag när dom bara sitter passivt och väntar, för att dom inte får något vettigt att göra. Självklart måste utbildningen vara anpassad utifrån var folk kommer ifrån, en chilenare behöver en helt annan utbildning om svensk kultur än en iranier t ex.
    [/quote



    Jag förstår vad du menar Corven och humanitärt har du rätt. Dock tycker jag att det är konstigt att man måste berätta för vuxna människor att man inte får kränka de mänskliga rättigheterna och att alla människor har lika värde och egen bestämmanderätt. Det är något som borde sitta i ryggmärgen hos alla, tycker du inte? Att Sveriges invandrings- och integreringspolitik är ett stort fiasko är ju ingen nyhet, men det får du inte säga högt för då är du främlingsfientlig.

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 13:57

    cleopatra skrev:
    Jag förstår vad du menar Corven och humanitärt har du rätt. Dock tycker jag att det är konstigt att man måste berätta för vuxna människor att man inte får kränka de mänskliga rättigheterna och att alla människor har lika värde och egen bestämmanderätt. Det är något som borde sitta i ryggmärgen hos alla, tycker du inte? Att Sveriges invandrings- och integreringspolitik är ett stort fiasko är ju ingen nyhet, men det får du inte säga högt för då är du främlingsfientlig.


    För oss är det självklart. Vi får oss det itutat med modersmjölken. Men du måste tänka på att dessa människor kommer från kulturer där det INTE är självklart. Dom har förmodligen aldrig hört talas om mänskliga rättigheter och jämlikhet. Hur kan vi då kräva att dom ska förstå utan att vi förklarar?

    Minns du filmen Gudarna måste vara tokiga? Det är lite samma sak för många som kommer hit....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  RedCloud 2009-04-15, 14:03

    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 14:15

    För oss är det självklart. Vi får oss det itutat med modersmjölken. Men du måste tänka på att dessa människor kommer från kulturer där det INTE är självklart. Dom har förmodligen aldrig hört talas om mänskliga rättigheter och jämlikhet. Hur kan vi då kräva att dom ska förstå utan att vi förklarar?

    Minns du filmen Gudarna måste vara tokiga? Det är lite samma sak för många som kommer hit....



    Jo visst är det så, vi är indoktrinerade på vårt vis och de på sitt, det har jag många gånger kallats rasist för när jag hävdat. Det jag tycker är mycket underligt är dock att de VÄLDIGT fort lär sig hävda diskriminering pgra etisk tillhörighet så fort något går emot dem, medan de i samma andetag diskriminerar kvinnor utan att blinka och dessutom har VÄLDIGT svårt att lära om när det gäller detta. För mig framstår det lite som ordspråket "man hör vad man vill höra" fast då "man lär vad man vill lära"

    En av tjejerna sa ju just detta i inslaget. Hon var livrädd för sina föräldrar för som hon sa: "man kan inte lära gamla hundar sitta" och hävdade också att hennes föräldrar ALDRIG skulle ändra inställning till detta.

    Vad ska vi göra med dem som vägrar ta till sig detta då? Du hävdar också att sådant här tar tid, hur lång tid ska de ha på sig? Ett år? Fem år? Tio år? Hur många flickor hinner bli bortgifta under den tiden?

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 14:42

    Det är just därför det ska med i introduktionen när dom kommer hit. Det är nog fan den allra viktigaste kunskapen. Att lära sig att leva i vår kultur. Och följa våra lagar. Språket kommer för mig i andra hand. Man måste inte kunna svenska för att leva enligt svenska lagar.

    Jag tror också att resten av integrationen skulle gå så mycket smidigare, om man redan från början har spelreglerna klara för sig.

    När man som idag sitter passivt, och inte har något vettigt att göra, så är det väldigt lätt att bara ta till sig det man mest har nytta av. Resten, som kanske kräver lite mer, är lättare att "glömma".



    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-15, 14:43

    Det är naturligt att när man flyttar till främmande kultur så blir man MER av det man var innan...

    Svenskar som flyttar utomlands lägger större vikt på de svenska sederna än vad de gjorde i hemlandet för då var allting 'det vanliga'. Samma sak med amerikaner...de ser till att fira sina helger ordentligt istället för slentriansmässigt.

    Är det då så konstigt att invandrare håller fast vid sin kultur, sina värderingar när de kommer till ett sånt främmande land som Sverige? De vill ju ha något de känner igen i sina liv. Något som får dem att känna sig hemma....det vill vi alla!


    queen
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 14:50

    cleopatra skrev:

    Vad ska vi göra med dem som vägrar ta till sig detta då? Du hävdar också att sådant här tar tid, hur lång tid ska de ha på sig? Ett år? Fem år? Tio år? Hur många flickor hinner bli bortgifta under den tiden?


    Jag tror inte att någon från början vägrar ta till sig saker. Men ju tidigare man sätter in utbildning, ju bättre. Jag tror att den största orsaken är att man passiviseras när man kommer hit. Och i frustration över att inte ha något att göra, inte kunna försörja sig själv, så går man bakåt, in i fundamentalism, och biter sig fast i det man känner till. Och är man då del av en större grupp med samma problem att komma in i samhället, så biter det sig ännu hårdare fast.

    Det finns inget givet schema för hur länge det tar. 1-2-3 generationer? Det beror på så många olika saker. För dom som snabbt kommer in i samhället går det ganska fort. för dom som inte kommer in tar det längre tid.

    Lösningen är inte enbart att vi måste lära de vuxna vad som gäller. För det kan ta för lång tid. Vi måste också finnas där för dom ungdomar som lever med dessa föräldrar, så att dom kan få sin rättmätiga frihet, trots föräldrarnas protester. På samma sätt som vi måste finnas där för andra ungdomar som får problem på olika sätt. Det är ingen skillnad i samhällets ansvar där.

    Jag skriver ungdomar, då problemet inte bara gäller tjejer, det tar sig bara andra uttryck när det gäller killar, men dom lider också av det.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 15:18

    Corven skrev:
    cleopatra skrev:

    Vad ska vi göra med dem som vägrar ta till sig detta då? Du hävdar också att sådant här tar tid, hur lång tid ska de ha på sig? Ett år? Fem år? Tio år? Hur många flickor hinner bli bortgifta under den tiden?


    Jag tror inte att någon från början vägrar ta till sig saker. Men ju tidigare man sätter in utbildning, ju bättre. Jag tror att den största orsaken är att man passiviseras när man kommer hit. Och i frustration över att inte ha något att göra, inte kunna försörja sig själv, så går man bakåt, in i fundamentalism, och biter sig fast i det man känner till. Och är man då del av en större grupp med samma problem att komma in i samhället, så biter det sig ännu hårdare fast.

    Det finns inget givet schema för hur länge det tar. 1-2-3 generationer? Det beror på så många olika saker. För dom som snabbt kommer in i samhället går det ganska fort. för dom som inte kommer in tar det längre tid.

    Lösningen är inte enbart att vi måste lära de vuxna vad som gäller. För det kan ta för lång tid. Vi måste också finnas där för dom ungdomar som lever med dessa föräldrar, så att dom kan få sin rättmätiga frihet, trots föräldrarnas protester. På samma sätt som vi måste finnas där för andra ungdomar som får problem på olika sätt. Det är ingen skillnad i samhällets ansvar där.

    Jag skriver ungdomar, då problemet inte bara gäller tjejer, det tar sig bara andra uttryck när det gäller killar, men dom lider också av det.

    Hur ska man handskas med problemet i dessa 1-2-3 generationer då? Om vi inte ska internera alla de som bryter mot lagen så MÅSTE vi ju alltså göra undantag vilket jag tycker är helt förkastligt. Dessutom kommer det ju hela tiden nya invandrare som också ska ha 1-2-3 generationer på sig. På detta sätt kommer vi aldrig komma till rätta med problemet utan kommer alltid ha en stor del av befolkningen som bryter mot lagen. Eller ska vi tillåta könsstympning, tvångsgifte och hedersrelaterat våld med motiveringen att de lever så i sina hemländer och därför inte förstår bättre? Det är ju dels en allvarlig kränkning av deras intelligens och bryter dessutom mot allt det vi i Sverige tror på och står för.

    Att ställa upp för ungdomar (för visst drabbas killar också, helt rätt Corven) som vill frigöra sig från patriarkatet och alla andra ungdomar som behöver hjälp är en humanitär självklarhet. Dock kräver detta stora resurser, var ska dessa tas ifrån? Det är lätt att veta VAD som ska göras, problemet är att veta HUR det ska genomföras.
    Dessutom gör du ju en hel generation ungdomar föräldralösa genom att hjälpa dem undan tvångsgifte, vem ska försörja dem tills de kan bli självförsörjande?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 15:40

    cleopatra skrev:Om vi inte ska internera alla de som bryter mot lagen så MÅSTE vi ju alltså göra undantag vilket jag tycker är helt förkastligt. Dessutom kommer det ju hela tiden nya invandrare som också ska ha 1-2-3 generationer på sig.

    Dock kräver detta stora resurser, var ska dessa tas ifrån? Det är lätt att veta VAD som ska göras, problemet är att veta HUR det ska genomföras.
    Dessutom gör du ju en hel generation ungdomar föräldralösa genom att hjälpa dem undan tvångsgifte, vem ska försörja dem tills de kan bli självförsörjande?

    De som kommer hit ska få lära sig hur svensk lag och kultur fungerar direkt. Vi ska inte lämna dom vind för våg, för att kanske eventuellt nån gång lära sig själv. Om man fångar upp dom innan dom hunnit fastna i den alltför vanliga passiviteten är mycket vunnet, för jag tror deras sinnen är ganska öppna när dom kommer hit. Jag tror inte vi fångar alla på det viset, men många.

    Och nej, inga undantag i lagen. Lag är lag, och så ska det vara. Oavsett varifrån man kommer. PUNKT!

    Och det är inte alla ungdomar som lever på detta vis, så det är knappast en hel generation som blir "föräldralösa". Sen tror jag också att om samhället verkligen vågade ta tag i dessa saker, och på ett klart och tydligt sätt stod upp för hur det ska vara, så skulle en del av problemet lösa sig självt, genom att mång skulle inse hur fel det är, just för att samhället visar det. Många förstår helt enkelt inte hur fel det verkligen är.

    Kulturen krockar åt båda håll skulle jag vilja påstå. Likväl som det är svårt för dom att komma hit och anamma vår kultur, har vi svårt att förstå deras kultur. Observera att jag skriver förstå. Jag säger inte att vi ska anamma deras kultur, däremot ska vi acceptera den så långt våra lagar och regler tillåter det.

    Om vi tar en sån sak som rasist och diskrimineringsstämpeln, så fungerar den av en enda orsak, och det är att ingen vågar stå upp emot det. På väldigt typiskt svenskt maner undviker man konflikter, och backar. Tycker gärna synd om, fast det egentligen inte finns någon anlendning till det. Jag hade en jobbarpolare som kom från Chile, som försökte använda sig av det argumentet mot min chef en gång. Hon backade. Det gjorde inte jag. Jag läste lusen av honom, och han gick och bad henne om ursäkt.

    Resurser och kostnader..... Tja, vill vi komma tillrätta med problemet, så får vi väl se till att få fram dom resurser som behövs. Var pengarna ska tas, det får ekonomerna hitta ut av. Har vi inga pengar, tja, då får vi väl accepterar problemet då, om det nu skulle vara bättre?
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 16:28

    De som kommer hit ska få lära sig hur svensk lag och kultur fungerar direkt. Vi ska inte lämna dom vind för våg, för att kanske eventuellt nån gång lära sig själv. Om man fångar upp dom innan dom hunnit fastna i den alltför vanliga passiviteten är mycket vunnet, för jag tror deras sinnen är ganska öppna när dom kommer hit. Jag tror inte vi fångar alla på det viset, men många.

    Här håller jag med dig, Sveriges flyktingmottagning och våra flyktingförläggningar är under all kritik. Tiden där måste förkortas och dessutom kunna användas till något vettigt som tex undervisning i hur man lever i Sverige.


    Och nej, inga undantag i lagen. Lag är lag, och så ska det vara. Oavsett varifrån man kommer. PUNKT!

    Då SKA vi alltså gripa, döma och fängsla alla? Då får vi bygga många fler anstalter för att få plats med alla. Bara i Stockholm behövs det ju 4000 nya platser.


    Och det är inte alla ungdomar som lever på detta vis, så det är knappast en hel generation som blir "föräldralösa". Sen tror jag också att om samhället verkligen vågade ta tag i dessa saker, och på ett klart och tydligt sätt stod upp för hur det ska vara, så skulle en del av problemet lösa sig självt, genom att mång skulle inse hur fel det är, just för att samhället visar det. Många förstår helt enkelt inte hur fel det verkligen är.

    Nej alla lever inte så, men ganska många iaf. 4000 bara i Stockholm.

    Det finns ingen som vågar ta i ämnet, de reduceras ju då till rasister och islamofober direkt. Ingen politiker med självbevarelsedrift uttalar sig negativt om invandrare eller ställer krav på dem, det kallas nämligen politiskt självmord. De enda som vågat ta upp problematiken på allvar är SD, och hur väl blir det mottaget?


    Kulturen krockar åt båda håll skulle jag vilja påstå. Likväl som det är svårt för dom att komma hit och anamma vår kultur, har vi svårt att förstå deras kultur. Observera att jag skriver förstå. Jag säger inte att vi ska anamma deras kultur, däremot ska vi acceptera den så långt våra lagar och regler tillåter det.

    Jag har inget emot, och det tror jag inte att NÅGON vettig människa har, att de behåller sina högtidsdagar, sin religion eller andra saker i deras kultur som inte bryter mot svensk lag. Det anser jag tvärtom som väldigt viktigt.


    Om vi tar en sån sak som rasist och diskrimineringsstämpeln, så fungerar den av en enda orsak, och det är att ingen vågar stå upp emot det. På väldigt typiskt svenskt maner undviker man konflikter, och backar. Tycker gärna synd om, fast det egentligen inte finns någon anlendning till det. Jag hade en jobbarpolare som kom från Chile, som försökte använda sig av det argumentet mot min chef en gång. Hon backade. Det gjorde inte jag. Jag läste lusen av honom, och han gick och bad henne om ursäkt.

    Bra gjort!!

    Resurser och kostnader..... Tja, vill vi komma tillrätta med problemet, så får vi väl se till att få fram dom resurser som behövs. Var pengarna ska tas, det får ekonomerna hitta ut av. Har vi inga pengar, tja, då får vi väl accepterar problemet då, om det nu skulle vara bättre?

    Nej självklart är det inte bättre att acceptera problemet, men ska man tas på allvar så måste man också ha ett svar på hur en problemlösning ska finansieras. Att bara säga "Det får andra lösa" ger ingen respekt och hur bra åsikter och lösningar man än har negligeras och förpassas man till de verklighetsfrånvarandes skara.

    Min lösning är att stoppa all invandring utom den procent (7% tror jag det var) med ren flyktingstatus. Lägg pengarna som sparas in där på dem som redan är här och lös problemen som finns istället för att öka på problemet genom att ta in ännu fler som vi varken kan ta hand om på ett humant sätt eller lyckas integrera. Men så får man inte heller säga för då är man också rasist Rolling Eyes

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 17:09

    cleopatra skrev:

    Då SKA vi alltså gripa, döma och fängsla alla? Då får vi bygga många fler anstalter för att få plats med alla. Bara i Stockholm behövs det ju 4000 nya platser.

    Nej självklart är det inte bättre att acceptera problemet, men ska man tas på allvar så måste man också ha ett svar på hur en problemlösning ska finansieras. Att bara säga "Det får andra lösa" ger ingen respekt och hur bra åsikter och lösningar man än har negligeras och förpassas man till de verklighetsfrånvarandes skara.

    Min lösning är att stoppa all invandring utom den procent (7% tror jag det var) med ren flyktingstatus. Lägg pengarna som sparas in där på dem som redan är här och lös problemen som finns istället för att öka på problemet genom att ta in ännu fler som vi varken kan ta hand om på ett humant sätt eller lyckas integrera. Men så får man inte heller säga för då är man också rasist Rolling Eyes


    Nu tror inte jag att alla 4000 behöver interneras. Graden av brotten varierar säkert. Men är brottet grovt nog, så ska dom straffas. Jag har lite svårt att se någon anledning till varför brottslingar inte ska straffas.

    Om jag hade lösningen på hur man skulle finansiera allt, så skulle jag inte sitta här och skriva, då skulle jag vara politiker, och jobba aktivt med det. Jag är inte insatt i Stockholms finanser, men det finns garanterat en massa skrytprojekt som kommunen kunde ta pengar ifrån. Saker som inte borde vara kommunalt finansierade överhuvudtaget, som KO-KO-huset i Uppsala, dvs Uppsala Konsert och Kongress, som byggdes, med kommunala medel, trots invånarnas protester. Kommuner ska inte bygga konserthus för privata aktörer.


    Att stoppa invandringen skulle knappast ge de vinster som många tror. Vi tar för det första inte in så många invandrare. Och många av dom som kommer belastar inte ekonomin, då det handlar om dels hemvändande svenskar, dels andra nordiska medborgare, och andra Eu-invandrare som kommer hit och jobbar eller studerar.

    De flyktingar som kostar mest pengar finns redan här, och kom hit dels från Balkankriget, Somalia, och nu senast från Irakkriget. Vad jag vet är strömmen av flyktingar ganska låg just nu.

    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-04-15, 18:26

    Susz X skrev:
    IdiotHelvetesJavlaCP skrev:Var fjärde tonårsflicka i Sthlm får inte ha pojkvän och måste dessutom vara oskuld när denne gifter sig. Ungefär 25 procent av huvudstadens befolkning består således av hedersrelaterade invandrare (inte bara muslimer!).

    http://svtplay.se/v/1518013/aktuellt/13_4_-_textat

    Titta fram till 2.55 i sändningen!

    Vad skall vi göra åt detta? Skall familjen bestämma vad döttrarna skall göra med sina liv pga hederskulturen som där beträffas?

    Tyvärr är det väl bara att invänta rasiststämplingarna från vänstern här.
    Problemet skall för alltid ignoreras antar jag.

    Med handen på hjärtat cpjavel- tror du hel ärligt på att man kan "förändra" andra människor?
    Ta det i så fall lite lungt och tänk efter ett tag- hur reagerar DU SJÄLV när någon vill ändra på DIG?

    Men jisses- så var det ju förr i Sverige oxå- det är fasen inte längesedan alls som kvinnor fick rösträtt- eller fick och fick förresten? Efter en lång tids kamp
    mot ett gemensamt mål var väl vad det då handlade om.

    Ändra på andra? Nopp grabben- "Det enda man kan ändra på är sig själv- sitt eget sätt att se- sitt eget tänk" ...
    MEN- man kan finnas där som stöd för dessa ungdomars kamp- genom att visa på redskap som kan vara dem till nytta.
    Väljer man att se det- det är väl förutsättningen för förändring- inte sant?
    Att bara KRÄVA föder enbart självförsvar och motstånd ju- pga rädsla/ osäkerhet.
    Kan de va nåt cpjavel?
    Fundera ett tag iaf...man behöver lixom inte gå längre än till sig själv egentligen..

    Att hålla käft när flickor "förtrycks" efter medeltida seder är för mig bara inte acceptabelt. Jag skulle gärna dejta en muslimsk flicka (de brukar vara fina bortsett från slöjan...), och skulle ge blanka fan i om farsan inte gillade det. Dock skulle väl farsan i fråga göra allt för att döda mig, men men.

    Frihet Suss, FRIHET!
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  cleopatra 2009-04-15, 18:27

    Corven skrev:
    cleopatra skrev:

    Då SKA vi alltså gripa, döma och fängsla alla? Då får vi bygga många fler anstalter för att få plats med alla. Bara i Stockholm behövs det ju 4000 nya platser.

    Nej självklart är det inte bättre att acceptera problemet, men ska man tas på allvar så måste man också ha ett svar på hur en problemlösning ska finansieras. Att bara säga "Det får andra lösa" ger ingen respekt och hur bra åsikter och lösningar man än har negligeras och förpassas man till de verklighetsfrånvarandes skara.

    Min lösning är att stoppa all invandring utom den procent (7% tror jag det var) med ren flyktingstatus. Lägg pengarna som sparas in där på dem som redan är här och lös problemen som finns istället för att öka på problemet genom att ta in ännu fler som vi varken kan ta hand om på ett humant sätt eller lyckas integrera. Men så får man inte heller säga för då är man också rasist Rolling Eyes


    Nu tror inte jag att alla 4000 behöver interneras. Graden av brotten varierar säkert. Men är brottet grovt nog, så ska dom straffas. Jag har lite svårt att se någon anledning till varför brottslingar inte ska straffas.

    Om jag hade lösningen på hur man skulle finansiera allt, så skulle jag inte sitta här och skriva, då skulle jag vara politiker, och jobba aktivt med det. Jag är inte insatt i Stockholms finanser, men det finns garanterat en massa skrytprojekt som kommunen kunde ta pengar ifrån. Saker som inte borde vara kommunalt finansierade överhuvudtaget, som KO-KO-huset i Uppsala, dvs Uppsala Konsert och Kongress, som byggdes, med kommunala medel, trots invånarnas protester. Kommuner ska inte bygga konserthus för privata aktörer.


    Att stoppa invandringen skulle knappast ge de vinster som många tror. Vi tar för det första inte in så många invandrare. Och många av dom som kommer belastar inte ekonomin, då det handlar om dels hemvändande svenskar, dels andra nordiska medborgare, och andra Eu-invandrare som kommer hit och jobbar eller studerar.

    De flyktingar som kostar mest pengar finns redan här, och kom hit dels från Balkankriget, Somalia, och nu senast från Irakkriget. Vad jag vet är strömmen av flyktingar ganska låg just nu.







    Varför sitter inte alla som gifter bort sina barn, könsstympar dem och behandlar dem som ägodelar i kurran då? Jo, för att det ses genom fingrarna med detta. Detta är ett ÄNNU större svek mot ungdomarna än deras föräldrar begår emot dem, för vi ska ju iaf veta bättre.


    Jag vet inte vad du har för referenser. Själv tycker jag inte att 27 627 000 000 till Sveriges kommuner i kompensation för flyktingmottagning är småsummor.

    http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02U285

    Nu är ju detta bara en motion (att få fram uppgifter om utgifterna för sånt här är ju lika lätt som att krama vatten ur en sten) men man får ju lite grepp om vilka summor vi pratar om. Han (Ohly) vill ju dessutom höja anslagen med 994 000 000 så att kostnaderna för flyktingmottagning minskat är nog en glädjekalkyl. Sverige beviljade förra året 90 021 uppehållstillstånd vilket var en ÖKNING från året innan med fem procent.


    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/119716-fler-uppehallstillstand-2008

    Flyktingströmmen från de länder du nämner har kanske minskat, men inte upphört, och nya har tillkommit. Dessutom är det ju bara en tidsfråga innan nya oroligheter bryter ut någonstans och flyktingströmmen ökar markant.

    http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/15562533-1F55-4B63-80E6-AFF23A96D1F8/133670/InformationsPrognosbrevMars2009.pdf

    Däremot håller jag med dig om att det säkert finns andra ställen man kan spara på också, och du har helt rätt om konserthuset i Uppsala. Dock så minskar man ju inte kostnaderna för flyktingmottagningen om man fortsätter att ta emot i samma fart som nu och då kommer det ju krävas ÄNNU mer besparingar för att få det att gå ihop. Sen måste väl alla vara överens om att vi inte har beredskap för dem vi redan har här och då anser jag det vara både förmätet och inhumant att ta in fler som ska bo i ghetton, vara arbetslösa och förlora framtidstron.

    Stoppet gäller ju dels inte de som VERKLIGEN behöver asyl och dessutom bara tills vi tagit hand om dem som redan är här på ett bra sätt.

    Sponsored content


    1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän! Empty Sv: 1/4 i Stockholm får inte ha pojkvän!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 17:21