Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
lazy
Dao
redalert
Secrist
Sniperace
DirtyDog
10 posters

    Studentprotester i Venezuela

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-10, 11:07

    Här är mer "kommunistisk ensidig propaganda":

    http://www.cepr.net/index.php/blogs/the-americas-blog/what-is-happening-in-venezuela

    Denna gång från en ekonomisk tidskrift.

    "Conclusion

    Venezuela is not facing a Ukraine-like crisis as some in the opposition have suggested. The president retains support throughout the country. Neither is it on the verge of a fratricidal conflict similar to what has taken place in Syria. A large part, but apparently not a majority of the society remains bitterly alienated from the government. Undoubtedly, Venezuela faces real economic and social problems. However, opposition efforts to topple the government will only exacerbate these problems and continue to raise tensions in the country."

    "There is no evidence that broad sectors of society, especially the urban poor who provide the most support to the government, have joined the protests initiated by middle and upper class sectors. This division led one Colombian commentator to state, “Venezuela is an odd country, the only place were the rich protest and the poor celebrate.” It is doubtful the opposition can sustain the present level of protests. By seeking Maduro’s ouster through undemocratic means and without majority support, the opposition has once again entered a “callejon sin salida,” a political dead end. After the debacle of the 2002-03 oil strike that cost the country over 14 billion dollars in lost revenue, they saved face by calling for Chávez’s recall. Under the present electoral calendar they have no such option.

    The opposition will find it difficult to save face after this round of protests and many question their commitment to democratic principles and their ability to unite all of Venezuela. Having radicalized their base, they now face the daunting task of demobilizing their followers if they are to salvage any credibility in future elections."

    "There is, however, evidence that some elected opposition political leaders are starting to distance themselves from the street violence as well. This is because people are tired of the disruptions in their lives. The opposition mayors of Baruta, Sucre and El Hatillo all part of greater Caracas have called for an end to violence and disavowed the street protests that create siege-like conditions."

    Kanske folket i landet kan få lite lugn och ro, och kanske oppositionen kan vara delaktiga i att lösa de aktuella problem som faktiskt finns i landet. Det går att hitta en fredlig lösning, som de facto möjliggör att även oppositionen i framtiden blir en trovärdig demokratisk motståndare. Efter vad de nu gjort, verkar den trovärdigheten vara naggad i kanten...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-10, 11:13

    DirtyDog skrev:
    Du är ju nästan brottsligt korkad och sen så hävdar du att informationen som du sprider är sanningen?

    Och i vilket inlägg skulle jag ha hävdat att de rapporter jag länkar till är "sanningen"?

    På tal om "nästan brottsligt korkad"...

    Det är NI som kommer med "sanningar" som man inte får ifrågasätta. Jag kommer med länkar till folk som faktiskt kommer med en helt annan bild än den ni vill förmedla.

    Men aldrig har jag hävdat att dessa är mer sanna än de länkar som NI gett! Jag har först och främst sett till att er ensidiga och svartvita världsbild liksom inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten.

    Givetvis anser du mig vara "korkad" när jag går emot era åsikter.

    Det tillhör er norm numera! Brukar vara ett gott tecken på osäkerhet.

    Synd att du inte klarar bättre...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-10, 12:32

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:
    Du är ju nästan brottsligt korkad och sen så hävdar du att informationen som du sprider är sanningen?

    Och i vilket inlägg skulle jag ha hävdat att de rapporter jag länkar till är "sanningen"?

    På tal om "nästan brottsligt korkad"...
    Tja, i inlägget som du citerade så finns ett citat från dig.
    "Här är en genomgång vad som hänt angående priserna i Venezuela"


    Är det alltså lögner som du presenterat?  Annars är det väl sant?  Hur skall du ha det?

    Jag resonerade emot lögnerna utifrån logik och inte med några länkar. Det är helt uppenbart att du inte klarar av samma sak eftersom du aldrig bemöter mina resonemang för hur demokratisk handel ser ut.  Istället kommer du med nya länkar från efterblivna idioter och när man bemöter dem så tar du avstånd från dem och hävdar att det inte är dina åsikter utan någon annans.

    Jag vill ha DIN åsikt om huruvida det är rimligt att staten skall kunna bestämma hur mycket pengar en bagare skall ta för sina pizzor?  Hur i helvete tänker du egentligen?  Baka dina egna jävla pizzor om priset inte passar herrn!

    Dao skrev:Det är NI som kommer med "sanningar" som man inte får ifrågasätta.
    Och denna lögn upprepar du som en mentalt störd papegoja!
    Jag skriver mina ÅSIKTER!  Har du ett problem med det?
    Var i mitt inlägg står det att mina åsikter är "sanningen"?  Nu är det förvisso helt normalt att man upplever sina egna åsikter som sanningen så även om jag hade skrivit så (vilket jag alltså inte gjorde) så skulle det inte varit fel.  När man däremot refererar till saker som påstås ha "hänt" så kan det som någon kallar för "sanningen" vara en lögn.
    Att någon säljer dollar till en kurs som är 4000% högre än den officiella kursen så är det ingen lögn utan snarare ett dåligt skämt.

    Varför påstår du sen hela tiden att du inte får "ifrågasätta" mina inlägg?
    När man ifrågasätter någons åsikter så tar man upp dem och pekar på brister i resonemang och logik.  Detta undviker du däremot varenda jävla gång utan istället kommer du med intetsägande svar som ovan och nya lögner som vi förväntas bemöta.

    Du bedriver i praktiken ingen diskussion utan kommer endast med citat (som du snabbt tar avstånd ifrån om de ifrågasätts) och ömkliga påståenden om att vi är enkelspåriga.

    Du är en ömklig person Dao!
    Dao skrev:Jag kommer med länkar till folk som faktiskt kommer med en helt annan bild än den ni vill förmedla.

    Men aldrig har jag hävdat att dessa är mer sanna än de länkar som NI gett! Jag har först och främst sett till att er ensidiga och svartvita världsbild liksom inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten.
    Är du så jävla korkad att du tror att det är en nyhet för oss att det finns idioter med andra åsikter?  Om du inte själv vill försvara skiten som du presenterar så blir det ju värdelös information.  Då kunde jag sitta här och klistra in texter från nazi-sidor som du kan bemöta som osanningar varpå jag kan svara "-Jag påstod aldrig att det var sanningar. Jag har först och främst sett till att er ensidiga och svartvita världsbild liksom inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten."

    Skulle du bli imponerad då?  Speciellt efter det 10:e länken till en efterbliven nazze-sida?

    Själv skulle jag givetvis slå ifrån mig om nån påstod att jag stödde nazisterna då det ju inte var "mina" åsikter utan bara nåt jag presenterade för att "balansera" debatten lite?
    Dao skrev:Givetvis anser du mig vara "korkad" när jag går emot era åsikter.

    Det tillhör er norm numera! Brukar vara ett gott tecken på osäkerhet.

    Synd att du inte klarar bättre...
    Jo, jag känner ju mig så JÄVLA osäker!   cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops 

    Du är ju för FEG för att gå emot våra åsikter. Du presenterar ju aldrig dina åsikter och om du nån gång skriver något som FRAMSTÅR som dina åsikter så skriker du högt om vi sedan hävdar att det är dina åsikter.

    Du är i sanning en riktigt sorglig figur, men då jag mest är här för att släppa på trycket så skall jag väl inte gnälla över att du existerar.  Twisted Evil
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-10, 19:34

    DirtyDog skrev:Jo, jag känner ju mig så JÄVLA osäker!  

    Svårt att riktigt förstå din översittarmentalitet på annat sätt. Hade du varit säker på din sak, hade du inte behövt hålla på, på det sättet hela tiden...

    Men du kanske inte riktigt vill bli tagen på allvar, möjligen...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-10, 23:11

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jo, jag känner ju mig så JÄVLA osäker!  

    Svårt att riktigt förstå din översittarmentalitet på annat sätt. Hade du varit säker på din sak, hade du inte behövt hålla på, på det sättet hela tiden...

    Men du kanske inte riktigt vill bli tagen på allvar, möjligen...
    Som vanligt har du inga svar på det som tråden och debatten handlar om och väljer istället att klaga på vårt sätt att framföra våra åsikter. Du försöker dig även på nån jävla amatörpsykologi och kommer med diagnoser som t.ex "Brukar vara ett gott tecken på osäkerhet".

    När jag ironisk svarar att jag är SÅ jävla osäker så kallar du MIG för en översittare?

    FINE!
    Den logiken gör att du verkligen förtjänar att kallas för en idiot och enligt säker källa så börjar många historiker bli överens om att så är fallet.  jocolor  jocolor  jocolor 

    Hur vore det om du istället för allt trams försökte dig på att bemöta sakargumenten istället. Är det kanske så att du helt saknar argument och därför försöker vrida över diskussionen till nåt annat?

    Lär dig acceptera att vi alla har olika sätt att argumentera på och koncentrera dig istället på DINA argument.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-10, 23:49

    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jo, jag känner ju mig så JÄVLA osäker!  

    Svårt att riktigt förstå din översittarmentalitet på annat sätt. Hade du varit säker på din sak, hade du inte behövt hålla på, på det sättet hela tiden...

    Men du kanske inte riktigt vill bli tagen på allvar, möjligen...
    Som vanligt har du inga svar på det som tråden och debatten handlar om och väljer istället att klaga på vårt sätt att framföra våra åsikter.  Du försöker dig även på nån jävla amatörpsykologi och kommer med diagnoser som t.ex "Brukar vara ett gott tecken på osäkerhet".

    När jag ironisk svarar att jag är SÅ jävla osäker så kallar du MIG för en översittare?

    FINE!
    Den logiken gör att du verkligen förtjänar att kallas för en idiot och enligt säker källa så börjar många historiker bli överens om att så är fallet.  jocolor  jocolor  jocolor 

    Hur vore det om du istället för allt trams försökte dig på att bemöta sakargumenten istället.  Är det kanske så att du helt saknar argument och därför försöker vrida över diskussionen till nåt annat?

    Lär dig acceptera att vi alla har olika sätt att argumentera på och koncentrera dig istället på DINA argument.

    Huruvida du tycker jag är dum eller inte, är knappast vad tråden handlar om! Du kör med översittarfasoner, där du gör allt du kan för att förnedra din meningsmotståndare - istället för att argumentera med sakliga argument.

    Skulle DU gilla att bli bemött på det sättet?

    VILKA sakargument? Jag måste ju sortera ut först alla glåpord om hur korkad jag är, och sedan sålla bort saker som inte ens har med sakfrågan att göra. Någonstans däremellan går att finna sakargumenten, men då har jag tröttnat på att leta efter dem!

    Jag framför mina argument hela tiden.

    OLIKA SÄTT ATT ARGUMENTERA??? Är du helt...????

    SKULLE DU ACCEPTERA ATT BLI BEMÖTT SOM DU BEMÖTER MIG???

    Skärp dig!!!

    Som jag skrivit tidigare, verkar du vettig i grunden - och faktiskt den enda inom forumhögern som jag sett som verkar åtminstone ha LITE hum om vad källkritik innebär. Men du slösar energi på att komma med bara förolämpningar, som gör att de du debatterar med helt enkelt bara kommer att vända om och gå!

    ÄR DET vad du vill?

    Vi har olika åsikter om mycket, och det respekterar jag - men jag tänker ALDRIG respektera dig, när du ständigt kör med översittarfasoner!!!

    ALDRIG!!!

    Och det lär ingen annan heller göra, som du bemöter på samma sätt!!!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-11, 02:46

    Dao skrev:Huruvida du tycker jag är dum eller inte, är knappast vad tråden handlar om!
    Nej, det är ÅSIKTER och inga ARGUMENT.
    Vem fan har bett dig att bemöta mina ÅSIKTER?  Det är mina ARGUMENT som du skall bemöta. Varför har du så jävla svårt att fatta???
    Är det konstigt att man kallar dig för idiot när du bemöter FEL saker?

    Själv blir jag TVINGAD att bemöta dina ÅSIKTER om mig eftersom det är det ENDA som du har att komma med. INGENTING av det du skriver har med trådens ämne att göra, eller hur?
    Dao skrev:Du kör med översittarfasoner, där du gör allt du kan för att förnedra din meningsmotståndare - istället för att argumentera med sakliga argument.
    Lär dig att begripa skillnaden mellan en debatt och en diskussion för helvete!
    Slå upp var ordet debatt kommer ifrån!
    Dao skrev:Skulle DU gilla att bli bemött på det sättet?
    Är inte det ganska tydligt?  Huvudsaken är väl att några ARGUMENT smyger sig in i inläggen och att man BESVARAR andras argument. Gör man inte det så blir det ju ingen debatt. Du VÄGRAR ju konstant att bemöta mina argument.  Anser du att staten skall få bestämma priset på pizzor eller gäller detta endast kylskåp, TV-apparater och mobiltelefoner?  

    I praktiken har du ju redan svarat JA på denna fråga i tidigare inlägg men jag vill dock FÖRVISSA mig om att jag förstått dig rätt och att du anser detta förenligt med demokrati.
    Dao skrev:VILKA sakargument? Jag måste ju sortera ut först alla glåpord om hur korkad jag är, och sedan sålla bort saker som inte ens har med sakfrågan att göra.
    Varför måste du det?  Fattar du inte att du gör fel prioriteringar?
    Främst skall du bemöta argumenten och om du samtidigt kan slänga in lite förolämpningar (som Olof Palme var expert på) så blir det bara lite extra krydda på debatten.  Antar att du föraktade Palme också pga hans debattstil mot snälle Fäldin?
    Dao skrev:Jag framför mina argument hela tiden.
    Nej, bara undantagsvis och när jag bemöter dem väljer du alltid att VÄGRA bemöta mina argument för att dina argument är felaktiga. Debatt handlar om att BEMÖTA andras argument, INTE att gnälla som en jävla kärring över lite oförskämdheter.
    Dao skrev:OLIKA SÄTT ATT ARGUMENTERA??? Är du helt...????
    Helt vad?
    Tror du att du är bättre än mig för att du inte avslutar meningen?  Du är en jävla i........!!!!!
    Dao skrev:SKULLE DU ACCEPTERA ATT BLI BEMÖTT SOM DU BEMÖTER MIG???
    Se mitt svar på samma fråga ovan.
    Dao skrev:Vi har olika åsikter om mycket, och det respekterar jag - men jag tänker ALDRIG respektera dig, när du ständigt kör med översittarfasoner!!!
    Försök att få in i din lilla skalle att jag ALDRIG varit ute efter din "respekt".
    Jag är här för att debattera aktuella händelser och politik med oliktänkande, inte för att försöka vinna nån jävla respekt från idioter!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-11, 11:20

    DirtyDog skrev:Jag är här för att debattera aktuella händelser och politik med oliktänkande, inte för att försöka vinna nån jävla respekt från idioter!

    Och du lär inte hitta någon som lär ta dig på allvar, förrän du lärt dig vad ödmjukhet och respekt innebär!

    Tills det sker, lär du enbart "diskutera" med folk som tycker som du!

    Och du vet nog vad DET leder till, i slutändan...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-11, 18:51

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jag är här för att debattera aktuella händelser och politik med oliktänkande, inte för att försöka vinna nån jävla respekt från idioter!

    Och du lär inte hitta någon som lär ta dig på allvar, förrän du lärt dig vad ödmjukhet och respekt innebär!
    Men du upplever givetvis att övriga här tar DIG på allvar?  cheers  cheers  cheers 
    Man tar sig knappast till ett debattforum för att lära sig ödmjukhet och respekt. Det kan istället vara saker som man har nytta av ändå fast det vet knappast du något om, eller hur? Känner du dig respekterad annat än av likasinnade?
    Dao skrev:Tills det sker, lär du enbart "diskutera" med folk som tycker som du!
    Nej, jag diskuterar sällan med de som har samma åsikter och ligger man nära varann så kan man ändå alltid hitta olikheter som man då riktar in sig på. Detta om man gillar att debattera alltså.
    Dao skrev:Och du vet nog vad DET leder till, i slutändan...
    Berätta gärna, det kan bli spännande.  Smile 
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-11, 21:05

    Lite från al-Jazeera Amerika:

    http://america.aljazeera.com/opinions/2014/3/venezuela-protestsmaduromediapropaganda.html

    "Every news article about Venezuela seemed to reshuffle the same storyline. Over and over again I read the same dozen or so words and phrases: chaos, civil war, 54 percent inflation, crime, exit Maduro, government responsibility, peaceful students, Lopez, Harvard Business graduate, toilet paper, etc.

    Worse, most news sources referred to social media messages and images as their source. Some were even accompanied by bizarre photos showing protesters in Caracas wearing turtlenecks, jackets and sweaters, when the average temperature is about 80 degrees. Others showed toppled buildings. As it turned out, some of those images were from crackdowns on student protesters in Chile two years ago and the 2011 earthquake in Japan."

    "I returned to Venezuela on Feb. 23, 11 days after the protests began, to find Caracas surprisingly normal. Buses, subway trains and pedestrian traffic all moved at their usual hectic pace. Streets were filled with schoolchildren and office workers; shops, banks and restaurants were open and bustling. After hours of traversing various zones of the city with errands and seeing absolutely nothing amiss."

    "I turned on the TV to see if the national picture was bleaker. All Venezuelan stations carried a live broadcast of an emergency national peace conference hosted by President Nicolas Maduro in an effort to halt the violence by bringing together diverse sectors of society. I sat transfixed for four hours as prominent Venezuelan academics, journalists and religious, business and opposition leaders shared their concerns about the economy and crime. All expressed commitment to Venezuela’s stability and disdain for the violent tactics of many protesters. Maduro took notes and said his government supported many of the suggestions raised at the conference. Watching the discussion from such an array of Venezuelan stakeholders left me hopeful.

    International headlines the next morning, however, told a different story. “Venezuelan opposition boycotts ‘bad faith’ talks,” read the title of the Miami Herald’s story. A similar focus on the talks’ alleged failure was echoed by most mainstream reports."

    "To be sure, the press is correct to report that Venezuela’s inflation is much too high. But it is also the most economically equal society in all of Latin America. It has eradicated poverty more than any other country in the hemisphere. That is the news the international media rarely report."

    "If only journalists would actually come to Venezuela and leave their five-star hotels, maybe they would figure out why the country has repeatedly re-elected Chavismo in more than a dozen elections for the last 14 years, in what former U.S. President and democracy observer Jimmy Carter calls “the best electoral system in the world.”"

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-11, 21:16

    Här lite om den ekonomiska utmaningen för regeringen i Venezuela:

    https://www.jacobinmag.com/2014/03/the-rights-challenge-to-chavismo/

    "The levels of violence are startling, and serve as an indication of how many weapons are held across the country. In some areas, particularly the frontier states like Táchira, the violence is directed by heavily-armed and ruthless paramilitary groups who operate across the Colombian border and earn enormous profits from an extensive smuggling operation of everything from drugs to oil. The government has been singularly unsuccessful in dealing with these groups in the past, and they are now the allies of the extreme right within the opposition."

    Oppositionen borde kanske hellre förena sig med regeringen för att begränsa kriminaliteten i landet!?

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Secrist 2014-03-12, 00:43

    Dao skrev:Lite från al-Jazeera Amerika:

    http://america.aljazeera.com/opinions/2014/3/venezuela-protestsmaduromediapropaganda.html

    "Every news article about Venezuela seemed to reshuffle the same storyline. Over and over again I read the same dozen or so words and phrases: chaos, civil war, 54 percent inflation, crime, exit Maduro, government responsibility, peaceful students, Lopez, Harvard Business graduate, toilet paper, etc.

    Worse, most news sources referred to social media messages and images as their source. Some were even accompanied by bizarre photos showing protesters in Caracas wearing turtlenecks, jackets and sweaters, when the average temperature is about 80 degrees. Others showed toppled buildings. As it turned out, some of those images were from crackdowns on student protesters in Chile two years ago and the 2011 earthquake in Japan."

    "I returned to Venezuela on Feb. 23, 11 days after the protests began, to find Caracas surprisingly normal. Buses, subway trains and pedestrian traffic all moved at their usual hectic pace. Streets were filled with schoolchildren and office workers; shops, banks and restaurants were open and bustling. After hours of traversing various zones of the city with errands and seeing absolutely nothing amiss."

    "I turned on the TV to see if the national picture was bleaker. All Venezuelan stations carried a live broadcast of an emergency national peace conference hosted by President Nicolas Maduro in an effort to halt the violence by bringing together diverse sectors of society. I sat transfixed for four hours as prominent Venezuelan academics, journalists and religious, business and opposition leaders shared their concerns about the economy and crime. All expressed commitment to Venezuela’s stability and disdain for the violent tactics of many protesters. Maduro took notes and said his government supported many of the suggestions raised at the conference. Watching the discussion from such an array of Venezuelan stakeholders left me hopeful.

    International headlines the next morning, however, told a different story. “Venezuelan opposition boycotts ‘bad faith’ talks,” read the title of the Miami Herald’s story. A similar focus on the talks’ alleged failure was echoed by most mainstream reports."

    "To be sure, the press is correct to report that Venezuela’s inflation is much too high. But it is also the most economically equal society in all of Latin America. It has eradicated poverty more than any other country in the hemisphere. That is the news the international media rarely report."

    "If only journalists would actually come to Venezuela and leave their five-star hotels, maybe they would figure out why the country has repeatedly re-elected Chavismo in more than a dozen elections for the last 14 years, in what former U.S. President and democracy observer Jimmy Carter calls “the best electoral system in the world.”"


    Som avslutas så här....

    The views expressed in this article are the author's own and do not necessarily reflect Al Jazeera America's editorial policy.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 00:55

    Dao skrev:Lite från al-Jazeera Amerika:
    Från en fristående oidentifierbar bloggare som reggade sig på Twitter strax innan inlägget menar du?

    Nåja, det är väl kanske inte så noga om källan är en existerande person eller representant för Maduro. Det är åsikter helt enkelt.

    Under inlägget så fann jag förvisso en annan åsikt som är lika intressant.

    I'm currently living in Venezuela and have to agree with the writer the points about the current government's progress in combating poverty, availability of education and the distortion of the media's presentation of what's happening in many parts of the country. Violence sells, and that is sadly what you mainly see on television without showing much the peaceful demonstrations from both supporters and opposition sides that have a far greater attendance in all the major parts of the country than the violent resistance movements. I agree with Ms. Sullivan that the government has to step up its efforts to end the 25,000+ murders that happen (and the depressingly low prosecution rate) and fix the problems with shortages of basic necessities.

    Unfortunately, I have to wholeheartedly disagree with her presentation of Venezuela as going about their daily business as though nothing is happening. Clearly the writer doesn't seem to understand why people don't protest in the barrios. If you have a machine gun or two pointed at your head by the colectivos and told not to raise your voice about concerns (which has happened to me on a few occasions), you do as you're told.

    What the writer doesn't mention that the protesters that come to the wealthier areas in Caracas such Chacao and Altamira come from all different parts of the city, including the barrios, but they are too afraid with threats of death to express their opinions within their own neighborhoods.

    What the writer doesn't mention is that the GNB (the Venezuelan National Guard) has been regularly shooting their rifles and tear gas at civilians, protesters and non-protesters alike, in these opposition strongholds to cause fear and hesitation on people to continue protesting.

    It is a shame that some anti-government protesters are posting distressing and provocative images from situations that aren't tied to this situation, because it makes people like Ms. Sullivan discount the authenticity of countless other authentic images and videos that have been distributed around social media. I have seen with my own eyes the GNB destroying cars and property with their anti riot trucks and shooting at innocent people.

    I walked around parts of town with my eyes welling up because of the tear gas lingering in the streets. Doesn't the media blockage within Venezuela of these protests make one ponder the reasons behind the government's censoring?

    To discount the millions of people voicing their concerns is disconcerting to their efforts to make Venezuela a better nation. As the poor have felt before Chavez came into power, media blockage is marginalizing the concerns of this large sector of society, and this is equally as bad with the current administration.

    Everyday, I pray for a Venezuelan government that listens to and works to combat the concerns of all the people, not just for the ones that voted them into power.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 01:14

    Secrist skrev:The views expressed in this article are the author's own and do not necessarily reflect Al Jazeera America's editorial policy.
    Självklart inte, bara för att Åkesson skriver en insändare i SvD så innebär inte detta att SvD delar hans åsikter. Tror knappast att Dao begriper sig på sånt.

    Såhär skildrar dock deras RIKTIGA reportrar Venezuela.
    Venezuela, where a pack of gum costs more than filling an SUV with gas

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 10:54

    Secrist skrev:Som avslutas så här....

    The views expressed in this article are the author's own and do not necessarily reflect Al Jazeera America's editorial policy.

    Och? Är inte det fallet med ALLA artiklar i massmedia, utom de s.k. "ledarna"?

    VAD är ni så rädda för????
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 10:57

    DirtyDog skrev:Såhär skildrar dock deras RIKTIGA reportrar Venezuela.

    Forumhögerns svar på Kim Jong Il har sagt sitt...

    Hur patetiskt får det bli...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 11:01

    Om nu Chavez då, och Maduro nu, skulle vara så elaka och onda som forumhögern vill få det till, dels genom "de enda riktiga rapporterna från Venezuela", och dels genom att blint acceptera allt skit som sägs om dessa?

    Varför är det då bara en liten grupp av oppositionen som gör dessa brutala demonstrationer? Varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?

    Varför stöds de av en majoritet av medborgarna i landet?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 12:40

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Som avslutas så här....

    The views expressed in this article are the author's own and do not necessarily reflect Al Jazeera America's editorial policy.

    Och? Är inte det fallet med ALLA artiklar i massmedia, utom de s.k. "ledarna"?

    VAD är ni så rädda för????
    Artiklar?
    De skrivs normalt av journalister. INGEN journalist har dock tidigare hört talas om denna "Bloggerska".
    Jämför du "Blondinbella" med en journalist?  Twisted Evil 
    Nåja, Blondinbella vet ju nån åtminstone vem det är. Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 12:44

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Såhär skildrar dock deras RIKTIGA reportrar Venezuela.

    Forumhögerns svar på Kim Jong Il har sagt sitt...

    Hur patetiskt får det bli...
    Hur tänkte du nu?
    Menar du att min länk inte är det första som kommer upp om man söker på Venezuela bland deras RIKTIGA reportage?  Rolling Eyes 

    Det enda patetiska är väl hur staten slösar bort landets tillgångar genom att göda en smuggling av bensin till omvärlden på statsfinansernas och miljöns bekostnad?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 12:55

    Dao skrev:Om nu Chavez då, och Maduro nu, skulle vara så elaka och onda som forumhögern vill få det till, dels genom "de enda riktiga rapporterna från Venezuela", och dels genom att blint acceptera allt skit som sägs om dessa?

    Varför är det då bara en liten grupp av oppositionen som gör dessa brutala demonstrationer? Varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?
    Av samma orsak som att de som brukar våld inte är i majoritet någonstans. Vilka som brukar mest våld i Venezuela har vi bevisat och ni har inte lyckats presentera något liknande material.
    Om militären i Egypten är så elaka och onda som forumvänstern vill få det till, varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?  Twisted Evil 
    Dao skrev:Varför stöds de av en majoritet av medborgarna i landet?
    Att han vann valet med 1,45% över motståndaren betyder inte att stödet från befolkningen är konstant och att man kan behandla den andra halvan av befolkningen hur man vill.

    Många menar på att de KÖPER de fattigas röster med pengar som de stjäl från privata företag och genom att slumpa ut landets naturresurser till utlandet. Detta kommer dock inte gå i längden och snart är samtliga utblottade.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Secrist 2014-03-12, 13:55

    Dao skrev:Om nu Chavez då, och Maduro nu, skulle vara så elaka och onda som forumhögern vill få det till, dels genom "de enda riktiga rapporterna från Venezuela", och dels genom att blint acceptera allt skit som sägs om dessa?

    Varför är det då bara en liten grupp av oppositionen som gör dessa brutala demonstrationer? Varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?

    Varför stöds de av en majoritet av medborgarna i landet?

    Daos majoritet...


    Venezuelas tillfällige president Nicolás Maduro vinner valet med 51 procent mot 49 för Henrique Capriles, enligt valmyndigheten. ”Jag har vunnit med närmare 300.000 röster. Det är folkets beslut” deklarerade den officiella segraren.

    Venezuelas tillfällige president Nicolás Maduro vinner valet med 51 procent mot 49 för Henrique Capriles, enligt valmyndigheten. ”Jag har vunnit med närmare 300.000 röster. Det är folkets beslut” deklarerade den officiella segraren.

    Hugo Chávez handplockade efterträdare Maduro var hela tiden favorit att vinna presidentvalet, men i opinionsmätningarna knappade rivalen Capriles in rejält. Med 99 procent av rösterna räknade är marginalen dem emellan bara 1,6 procentenheter – 50,66 mot 49,07 procent
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 23:27

    Secrist skrev:
    Dao skrev:Om nu Chavez då, och Maduro nu, skulle vara så elaka och onda som forumhögern vill få det till, dels genom "de enda riktiga rapporterna från Venezuela", och dels genom att blint acceptera allt skit som sägs om dessa?

    Varför är det då bara en liten grupp av oppositionen som gör dessa brutala demonstrationer? Varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?

    Varför stöds de av en majoritet av medborgarna i landet?

    Daos majoritet...


    Venezuelas tillfällige president Nicolás Maduro vinner valet med 51 procent mot 49 för Henrique Capriles, enligt valmyndigheten. ”Jag har vunnit med närmare 300.000 röster. Det är folkets beslut” deklarerade den officiella segraren.

    Venezuelas tillfällige president Nicolás Maduro vinner valet med 51 procent mot 49 för Henrique Capriles, enligt valmyndigheten. ”Jag har vunnit med närmare 300.000 röster. Det är folkets beslut” deklarerade den officiella segraren.

    Hugo Chávez handplockade efterträdare Maduro var hela tiden favorit att vinna presidentvalet, men i opinionsmätningarna knappade rivalen Capriles in rejält. Med 99 procent av rösterna räknade är marginalen dem emellan bara 1,6 procentenheter – 50,66 mot 49,07 procent

    Maduro vann ett fritt val, och de nu våldsammaste minoriteten bland oppositionen vet att de inte kommer att kunna vinna fria val.

    Mönstret för "liberal" motreaktion mot demokratisering och förbättringar i tredje världen är tydlig. I Chile i början av 70-talet försökte oppositionen även de med våldsamma demonstrationer och strejker - uppbackade av USA, men när detta inte påverkade Allendes popularitet i Chile, utan istället ÖKADE den, så förstod oppositionen att de inte skulle vinna ett demokratiskt val.

    Det ledde till militärkuppen 11 september 1973, och till diktatur.

    Kommer venezuelanerna att få slippa denna utveckling?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 23:32

    DirtyDog skrev:Hur tänkte du nu?
    Menar du att min länk inte är det första som kommer upp om man söker på Venezuela bland deras RIKTIGA reportage?

    Sorterar man informationen utifrån vad man vill höra - då får man problem med att förstå vad som sker i världen.

    DirtyDog skrev:Det enda patetiska är väl hur staten slösar bort landets tillgångar genom att göda en smuggling av bensin till omvärlden på statsfinansernas och miljöns bekostnad?

    Gör de? Miljön och statsfinanser har nästan ALDRIG haft en stor betydelse för de tidigare "liberala" regeringarna. Idag har de betydelse.

    Landet har rätt att sälja olja till vem de vill!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Dao 2014-03-12, 23:39

    DirtyDog skrev:Av samma orsak som att de som brukar våld inte är i majoritet någonstans.  Vilka som brukar mest våld i Venezuela har vi bevisat och ni har inte lyckats presentera något liknande material.
    Om militären i Egypten är så elaka och onda som forumvänstern vill få det till, varför är inte hela samhället i kaos och på gränsen till inbördeskrig?

    Egyptens regims brutalitet är dokumenterad och beskrivs av många, även utanför forumvänster. Och att tro att den blodiga militärkuppen är ett pr-påhitt av forumvänstern är nog lite väl naivt, även för att vara du! Smile

    Men bra att du insett att den våldsbejakande oppositionen i Venezuela inte är speciellt stor. Kan du förklara detta för Secrist och Sniper, är du snäll!?

    DirtyDog skrev:Att han vann valet med 1,45% över motståndaren betyder inte att stödet från befolkningen är konstant och att man kan behandla den andra halvan av befolkningen hur man vill.

    Många menar på att de KÖPER de fattigas röster med pengar som de stjäl från privata företag och genom att slumpa ut landets naturresurser till utlandet.  Detta kommer dock inte gå i längden och snart är samtliga utblottade.

    En liten vinst är även det en vinst. Han vann ett fritt val! Givetvis är stödet inte garanterad eller självklar. Det är den inte i NÅGON demokrati!

    Ja"många menar" det, självklart. Naturligtvis av de som mest av alla gärna tar betalt för att få deras röst. Hittills är det bara USA som betalat sådana pengar!

    Att stödja fattiga och utsatta, så de får det bättre, kommer av överklassen i tredje världen alltid att ses som ett prpblem. De vill ju inte bli av med sina privilegier...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2014-03-13, 00:46

    Kommer venezuelanerna att få slippa denna utveckling?

    Det får vi hoppas. Och vi får också hoppas att de slipper kommunismen kvävande bojor.

    Sponsored content


    Studentprotester i Venezuela - Sida 12 Empty Sv: Studentprotester i Venezuela

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 06:54