Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
lazy
Sniperace
Thetaxpayer
DirtyDog
Dao
redalert
F.I.S.T
11 posters

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-25, 01:32

    Ha ha ha ... de flesta "frågorna" kom från SD-are och människor som "inte röstar på SD men....." ...

    Och det ser rätt likt ut hur vissa forumhöger på AC "debatterar".
    Måste dock tillstå att JG är betydligt vassare på att ta ner dessa hatare på jorden än vad jag är ... Very Happy



    Jan Guillou:
    Någon gång måste man ge upp och det gör jag nu. Men jag är rätt säker på att de som följt det här samtalet har fått en representativ bild av hur det såg ut, även om man naturligtvis bara hinner svara på ett mindre antal frågor.

    Jan Guillou:
    Moderaterna så klart.

    Kommentar från Per Olsson
    Vilka sprider mest ha enligt dig är det vänstern eller är det moderaterna?

    Jan Guillou:
    Sverige har faktiskt världens bästa kvällstidningar. Det innebär inte att allt som finns där är utmärkt eller ens sant. Men för mig som kolumnist är det ett privilegium att skriva i Sveriges största tidning.

    Kommentar från Åke
    Får man fråga varför du, som ska anses som en respekterad individ och vara så väldigt insatt i en rad olika ämnen, jobbar med aftonbladet som inte verkar tycka att trovärdigheten i sina artiklar är speciellt viktig?

    Jan Guillou:
    Jag vet inte riktigt vad som menas med etniska svenskar, det är ett påhitt av Fredrik Reinfeldt. Jag själv platsar nog inte som sådan. Det är ett mycket litet bekymmer, men det ligger i rasismens enfaldiga natur att den kan slå mot allt och alla.

    Kommentar från Johan Niklasson
    Finns det rasism riktad mot etniska svenskar?

    Jan Guillou:
    Nej. Och vad bevisar det?

    Kommentar från sandra
    kan du då tala om varför jag blev våldtagen av en flykting?

    Jan Guillou:
    Och hur konstruktivt menar du att det här inlägget var?

    Kommentar från Alexander
    Jan, detta ær mitt fjærde inlægg! Nya inlægg nya møjligheter kan man ju tycka. Varfør publicerar du så många kommentarer som uppenbarligen æør? Mina tre tidigare inlægg ær konstruktiva, och dom blir inte publicerade. Man kan ju førestælla sig hur många andra konstruktiva inlægg blir førbisedda till førdel før många skræpkommentarer. Jag ifrågasætter ditt urval Jan!

    Jan Guillou:
    Mörkrädd? Det där med att alla människor har lika värde, eller vad?

    Kommentar från jjj
    janna, jag gillar dej som person men dina åsikter gör mej mörkrädd.

    Jan Guillou:
    Naturligtvis ingenstans. Det finns i politiken. Det är underförstått och ingen rasist kan vara omedveten om det.

    Kommentar från Anna E
    Var i SD:s partiprogram finns muslimhatet?

    Jan Guillou:
    Det är som synes svårt att diskutera med SD. Men man kan inte ge upp innan man har försökt.

    Kommentar från Guest
    Tror du det går att resonera med SD på något sätt som gör alla ingående parter nöjda?

    Jan Guillou:
    Antagligen eftersom SD hr shoppat runt i alla andras partiprogram för att få ihop någonting som ser ut som politik förutom främlingshatet.

    Kommentar från myggan
    Har SD något hållbart ekonomiskt argument?

    Jan Guillou:
    Intressant synpunkt.

    Kommentar från Robin o_O
    Jan du är en bajspuppa

    Jan Guillou:
    Det är ungefär som att man säger att man tycker illa om kristna. Det finns en oändligt antal variationer att vara kristen och muslim.

    Kommentar från Pelle
    Varför tycker man illa om muslimer? Finns det inga anledningar ?

    Jan Guillou:
    Alla jävlar vill i alla tider skärpa straffen för våldsbrottslingar. Hård kamp har pågått mellan S och M i 30 år.

    Kommentar från Jonas
    - Nja, nu råkar ju SD vara det enda partiet som faktiskt vill skärpa straffen för våldsbrottslingar. Vad tycker du om det?

    Jan Guillou:
    Nej, det är inte vettigt att springa runt. Då hörs man för mycket.

    Kommentar från yrrol
    Är det vettigt att springa runt med en bössa i skogen och vara stolt över det?

    Jan Guillou:
    Därför att de måste ha en enda liten annorlunda profilfråga än främlingshatet.

    Kommentar från John
    Jan, varför är SD det enda partiet som vill förbjuda djursex?

    Jan Guillou:
    Vänsterpropaganda i SVT och SR? Vänsterextremister som Mats Knutsson och Lars Adaktusson? Gomorron.

    Kommentar från Mats
    "Allt politisk sekterism bygger på föreställningen om att vi, de invigda, ensamma besitter sanningen." Vilket klart beskriver vänsterpropagandan som sker genom bland annat våra statliga medier.

    Jan Guillou:
    Ja, jag tror att han kunde ha blivit inbjuden under min tid som ordförande för PK.

    Kommentar från Cilla
    Var det rätt av PK-Stina att ta med mr Avpixlat?

    Jan Guillou:
    Nej, hon kallade dörrvakten för svartskalle. Och fick betala ett högt politiskt pris för den dumheten.

    Kommentar från sandra
    Minns du SSU hon som kallade en dörrvakt för neger hmm vad säger du om de?

    Jan Guillou:
    Detta är alltså en nazistisk teori. Dagens vänster hatar inte judar eftersom vänstern per definition inte är rasistisk. Att SD har bytt från sin historiska antisemitism till glada anhängare av Israels krigspolitik beror dels på att SD:arna hatar muslimer, dels på att man vill göra sig av med sitt historiska arv.

    Kommentar från Sven E
    Du kanske kan förklara den märkliga paradoxen att judarna skapade kommunismen, och det västliga judiska världskongressen(?) deklarerade Tyskland krig på 1930-talet, men dagens vänster hatar judar(Israel) och att det idag är högern, t.ex SD som försvarar judarna. Jag får inte ihop det, får du?

    Jan Guillou:
    Jag tycker det gick utmärkt. Vi fick en omfattande diskussion. Det sexuellt betingade näthatet minskade betydligt.

    Kommentar från Johan
    Vad tycker du om Åsa linderborgs magplask med siten "Nu granskar vi skiten"? Det gick ju heller inte så bra.

    Jan Guillou:
    Ja, men jag sliter med frågan.

    Kommentar från ??
    Du är tjock

    Jan Guillou:
    Det här är en mycket vanlig kommentar. Den uttrycker en tydlig känsla av underlägsenhet och förhastad skadeglädje.

    Kommentar från sandra
    Jag kan tacka dig Jan... du är så otroligt duktig så fler kommer att rösta på SD för du är så otroligt korkad hahaha

    Jan Guillou:
    Jag har aldrig någonsin uttryckt någon sympati för islamismen. Tvärtom. Vad SD beträffar är de naturligtvis demokrater så länge de är i minoritet.

    Kommentar från Janne
    Är du ens demokrat? Du ser stora problem med ett parti (SD) som värnar demokratin, men inte med islamister som vill avskaffa demokratin! Kan du förklara?

    Jan Guillou:
    Nej, inte för den åsikten i alla fall.

    Kommentar från David R
    Hur kan jag med åsikten att sverige borde se över sin integrationspolitik försvara mig mot att bli kallad rasist? Anser du att jag är en rasist Jan G?

    Jan Guillou:
    Nej, det är inte jag som flyttar debatten. Det är alla SD:are som vill försvara näthat med att de har rätt i sak om invandrare.

    Kommentar från Erik Jönsson
    Fascinerande att du lyckats flyttat debatten från näthat till invandringspolitik. Tror tyvärr att det var olyckligt att gå så hårt efter SD...Håller du med och kan vi återställa detta nu?

    Jan Guillou:
    Nej, och det är högst begripligt.

    Kommentar från juna
    Folk vill inte få KGB på sig fattar du väl.

    Jan Guillou:
    Därför att historien också har så ljusa partier vilket fascismen inte har.

    Kommentar från Guest
    Hur kan vänsterns hat vara finare med den historia den bär på?

    Jan Guillou:
    Nej, det är du som generaliserar. Läs min text.

    Kommentar från Jonas
    Tycker du inte att du generaliserar enormt när du SD-stämplar alla näthatare...? Vad vet du om deras sexuella nödlidande och partitillhörighet?

    Jan Guillou:
    Nej, på båda.

    Kommentar från Thomas
    Får du nån hotmail?

    Kommentar från Jack
    Jan, kommer det någon ny Hamilton bok?

    Jan Guillou:
    Ja, det tycks så och det är ju inte så konstigt.

    Kommentar från Daniel
    Måste man vara anonym för att näthata?

    Jan Guillou:
    Därför SD är främlingsfientliga och koncentrerar sig på muslimer på samma sätt so liknande partier runt om i världen. Främlingsfientligheten är jämte kravet på förbud mot djursex det enda som särskiljer SD från andra partier.

    Kommentar från Caroline
    Varför kallar du SD för främlingsfientliga?! Är man fientligt inställd, om man vill begränsa invandringen..förstår inte detta resonemang...Jag ser det bara som ett uttryck för att tysta debatten. Fegt och oansvarigt och ett hån mot alla de, som ser hur samhället ser ut idag. Ser du inte att våldet ökar, våra äldre får det sämre, sjukvården, går på knä..o.s.v i all oändlighet. Detta ofog, dessutom att kalla alla för svenskar, så fort man passerat gränsen. Ursäkta svordomen, men när fan har en svensk begått terrorhandlingar, någonsin?! Avskyvärt och oerhört kränkande!!

    Jan Guillou:
    Det är många som har suttit i fängelse utan att tappa trovärdigheten. En och annan har till och med korsfästs.

    Kommentar från Kal
    Du har suttit i fängelse. Varför skall man lita på dig då?

    Jan Guillou:
    Nej, jag får överhuvudtaget mycket lite hatpost.

    Kommentar från Anders
    Får du färre eller fler hatbrev efter att du klev in i debatten om näthat?

    Jan Guillou:
    Expressen och jag själv håller inte varandra om ryggen för att bara ge dig ett tydligt exempel.

    Kommentar från Rune
    Janne, varför sitter alltid journalister och håller varandra om ryggen??

    Jan Guillou:
    Nej, jag har varit Djurgårdare sedan 1955.

    Kommentar från Geijer
    Du verkar ju vara en vettig kille Jan (även fast du bosatt dig på Östermalm ?). Visst är du en inbiten gnagare, som käkar gårdare till frukost Smile ?

    Jan Guillou:
    Naturligtvis inte. Jag skriver ju under eget namn i Sveriges största tidning.

    Kommentar från hej
    Har du näthatat nån gång?

    Jan Guillou:
    Jag är emot rasism. I alla dess former.

    Kommentar från anna
    VAD HAR DU ATT SÄGA OM HOTEN MOT OSS JUDAR; FRÅN MUSLIMER?????????

    Jan Guillou:
    Nej.

    Kommentar från bosse
    I england har man redan islamska domstolar, lokalt i t,ex äktenskapsfrågor - kan det vara en möjlighet i sverige oxo ?

    Jan Guillou:
    Jag kallade mig själv feminist fram tills dess statsminister Göran Persson sa att han var det. Då förlorade ordet all innebörd.

    Kommentar från svea
    Är du feminist?

    Jan Guillou:
    Likheten mellan mig och den rumänske diktatorn med det svårstavade namnet är att vi båda intresserat oss för jakt. I övrigt intet.

    Kommentar från Nisse
    I Rumänien hade Nicolae Ceausescu samma attityd som du. Han stod mässande på sin balkong och räknade med hyllande jubel, men fick bu-rop som du får för din arroganta attityd från elfenbenstornet. Han skyllde upproret i Timisoara på CIA-agenter, på samma sätt som du nedlåtande avfärdar folkets protester mot invandringshaveriet. Tycker du inte dina likheter med en mördande diktator och hans arrogans utan verklighetskontakt är besvärande?

    Jan Guillou:
    Allt politisk sekterism bygger på föreställningen om att vi, de invigda, ensamma besitter sanningen.

    Kommentar från Jean Banan
    Jan det är ingen vanföreställning att ni mörkar saker som är direkt kopplat till invandringen. Om ni skrev sanningen om den så skulle sidor som Avpixlat inte behövas. Förstår ni inte det? Och det är inga lögner dom skriver heller, allt går att kolla upp. Det skulle jag vilja säga är typiskt för journalisterna och slå detta ifrån sig som att vi har vanföreställningar. Verkligheten är ingen vanförreställning, ingen illusion, däremot är tomma ord och falskskriverier eran verklighet. Nej jag är inte full och inte drogad, har bara jobbat i 12 timmar. Men du ska ha en eloge för att du står för dina åsikter och dina ibland "dryga" och träffsäkra kommentarer .

    Jan Guillou:
    Ja, det är verkligen frågan. Men all demokratisk diskussion bygger på föreställningen att man ska kunna övertyga folk som har fel med rätta sortens argument. Det är själva teorin. Praktiken kan vara mycket svårare än så.

    Kommentar från John
    Jan, tror du att du genom din publicistiska gärning minskar främlingsfientlighet och rasism i Sverige?

    Jan Guillou:
    Nej, i dag ser analysen annorlunda ut. Efter mitt reportage i Aftonbladet gick Åkesson ut och deklarerade att Islam var det största hotet mot Sverige sedan Hitler. Där inledde han en ny epok.

    Kommentar från Gustav Landström
    För några årsedan gjorde du ett tv-inslag där du följde Jimmie Åkesson, skulle du göra samma analys idag som du gör där i inslaget att Sverigedemokraterna och Åkesson inte är rasister?

    Jan Guillou:
    Jag gör mitt bästa. Det är det enda jag kan säga.

    Kommentar från mrpokemon
    Påtal om "urval" Jan Guillou. Med handen på härtat nu; är det inte så att du/ni väljer frågor som faktiskt visar vilka åsikter, värderingar osv gällande "nätet" ni är partiska för? Vill du inte vara mer "objektiv" i denna fråga och kunna se båda sidors synpunkter? Selektivt urval av information är något sekter sysslar med, propaganda livnär sig på och jag tänker inte droppa bomben men, även Nordkorea använder för att hålla starkt grepp över deras folk. Jag upplever att nyhetstidningar börjar tillämpa mer och mer informationsselektivitet vilket är tragiskt om tidningen ska hävda vara "opartisk" och "objektiv".

    Jan Guillou:
    instämmer.

    Kommentar från snigeluno
    Skitsnack

    Jan Guillou:
    När jag var ung fanns inte Hamas.

    Kommentar från Gösta H
    Kan du förklara varför du i din ungdom under en period vistades hos den terrorstämplade organisationen Hamas ?

    Jan Guillou:
    Expressens överdrifter i det fallet var ett iögonenfallande undantag.

    Kommentar från Fd sossen Therese
    Är det en martyridè att medierna är särskilt orättvisa mot och förföljer SD när Expressen, som du själv skriver, gjorde just det? Är inte ditt konstaterande där en motsägelse av grövsta sort?

    Jan Guillou:
    Nej, manlig homosexualitet existerade inte i Sverige på 1600-talet. Det skulle ha avspeglat sig i brottstatistiken. Vi avrättade exempelvis 700 män för tidelag. Varför homosexualiteten inte existerade då är en helt annan fråga jag inte kan svara på.

    Kommentar från Theo
    Du skrev / sa nån gång att homosexualitet inte fanns på 1600-talet. Eller nåt i den stilen. Tror du faktiskt att det var så eller bara att det inte skrevs om?

    Jan Guillou:
    Det räcker inte med att känna sig kränkt för att kunna polisanmäla ett diskussionsinlägg. Du måste kunna peka på ett konkret brott. Make my day.

    Kommentar från Guest
    "På flashback kommer ju alla som skriver med och här måste vi köra med ett urval. För den som är riktigt idiotisk kan det då vara mer attraktivt att vända sig till flashback." Skulle gärna vilja berätta att jag tänker anmäla dig Jan Guillou vem du nu än är, för jag sitter på flashback rätt mycket och känner mig kränkt utan att du kallar mig idiotisk. MVH Daniel

    Jan Guillou:
    Det är det sannerligen inte tyst om. AFA och deras avläggare bland extrema djurvänner tillhör den svenska politikens mest våldsinriktade kategorier. Det har jag läst i tidningen, många gånger.

    Kommentar från Peter
    AFA hotar och hatar hundra gånger mer än Sd! Varför är du tyst om det?

    Jan Guillou:
    Det finns ju en stor internationell konsensus om att hotet i dag kommer från Islam och muslimer. På samma sätt var det på 30-talet, men då var det judarna som var skurken.

    Kommentar från älskar Sverige
    varför alla de rasista partiet hotar bara islam inte judar eller någon annan relgion .är det sant att Israel dom driver dem ?

    Jan Guillou:
    Ja, men då för man ansvara i efterhand för de brott man kan begå med sin yttrandefrihet. Jag är alltså emot förhandscensur.

    Kommentar från Bender
    Är du för total yttrandefrihet?

    Jan Guillou:
    Du och jag lever inte i samma verklighet.

    Kommentar från Tom
    En miljon muslimer som man försöker tvångs integrera som inte vill i ett kristet land där man hatar den bofasta befolkningen för deras tro och tycker deras kvinnor är horor och män könlösa och som gäst i vårat land aldrig kan få nog moskéer böneutrop . Och om man nu gjorde detta i Södertälje hur länge tror du det bönetornet står.

    Jan Guillou:
    Nej, men jag var nära i dagens text.

    Kommentar från hej
    Använder du ordet hen?

    Jan Guillou:
    Jag tror att just denna känsla av maktlöshet och otillräcklighet är en av SD:s största tillgängar.

    Kommentar från Marcus
    Fy fan Jan Guillou, de svaren du ger här verkar som gjorda för att driva så många idioter som möjligt i armarna på SD, jag sticker härifrån innan t.o.m. jag blir så arg att jag proteströstar på SD istället för att rösta blankt. Fan!

    Jan Guillou:
    Erkänner.

    Kommentar från tina för sverige i tiden
    var inte du med i yrrol ?

    Jan Guillou:
    Jag tror det skulle bli en väldigt tungrodd och komplicerade procedur. Just nu gör jag mitt bästa för att ge en så representativ bild av diskussionen som möjligt.

    Kommentar från Joakim
    Det är väl knappast så att ni "måste" köra med ett urval, det är väl snarare det upplägget som Aftonbladet aktivt har valt själva? Hur vore det om folk fick ställa frågor som andra sen fick rösta på om de ville se, de populäraste svarar ni på, vågar Aftonbladet detta tro?

    Jan Guillou:
    En perfekt illustration på SD-demagogi. När skulle jag någonsin ha sagt något så korkat?

    Kommentar från anonym
    Bidrar inte du till näthatet genom att kalla flashbacks användare för idioter?

    Jan Guillou:
    Det är ovanligt med miljonärer bland vänsteranhängare. Så just det lilla bekymret kan du nog leva med.

    Kommentar från Oscar
    Du lallar ju runt med miljonerna. Ni i vänstermaffian kränker oss arbetare.

    Jan Guillou:
    Nej, inte i princip eftersom jag är demokrat. En man en röst. Däremot är många kommentarer från sverigedemokrater på så låg nivå att de framstår som just underlägsna.

    Kommentar från Kal
    Tycker du att ditt ord är värt mer än från en SD-sympatisör?

    Jan Guillou:
    Jag känner mig förkrossad.

    Jan Guillou:
    Du har stavat fel på Ahmed.

    Kommentar från musdolf piggler
    Du är redan bortgjord Jan.

    Kommentar från Achmed
    Den här debatten handlar inte om näthat, den handlar om dit egna uppblåsta ego.

    Jan Guillou:
    Som med invandrare menar du enbart fattiga människor och helst kriminella och arbetslösa? Majoriteten av Sveriges invandrare har jobb och lever utomordentligt hederligt. Utan invandrare stannar Sverige.

    Kommentar från Dansken
    "Östermalm i Stockholm där jag tidvis bor är ett av Sveriges mest invandrartäta områden." Knappast flyktingar eller andra generationens invadrare. Möjligtvis utländska medborgade som kommer ifrån andra EU nationer. Elitkompetens med andra ord. Löjligt att använda sig av halvfakta för att väcka irritation. Tar jag som att man är väl medveten om att motparten har en poäng.

    Jan Guillou:
    Nej, jag har inte den läggningen. Men jag skulle inte heller ställa upp i en heterorulle. Och varför tror jag inte ens att jag behöver förklara.

    Kommentar från sven
    skulle vilja se dig i en prulle för homosexuella, ställer du upp?

    Jan Guillou:
    Det är en fantastisk vanföreställning att man hittar all information på nätet.

    Kommentar från Daniel
    Ja, det har ju till och med chefredaköterna bekräftat att SD behandlas på ett annorlunda sätt än de andra riksdagspartierna. Jan, du kan inte lura folk eftersom man numera hittar all information på nätet.http://bjornhager.blogspot.se/2012/07/problempartiet-en-bok-om-mediernas-syn.html

    Jan Guillou:
    Därför att det historiskt kan länkas in i teorierna om klasskampen därför att det aldrig är racistiskt och därför att vänstern till skillnad från populisthögern har intellektuella ambitioner och därför att vänstern är feministisk. Det är finare.

    Kommentar från bo
    Varför är vänsterns hat "finare" ?

    Jan Guillou:
    Aldrig i livet! Ska man ta risken att göra bort sig måste det ske för en god sak.

    Kommentar från Alex
    Jag skulle gärna ser dig i Lets dance...Skulle du vilja delta?

    Jan Guillou:
    På flashback kommer ju alla som skriver med och här måste vi köra med ett urval. För den som är riktigt idiotisk kan det då vara mer attraktivt att vända sig till flashback.

    Kommentar från Gabrielle
    Det pågår en debatt utan censur på Flashback just nu, om denna debatt, där dina svar analyseras och de frågor du vägrar kommentera diskuteras. Vad har du att säga om att det råder mer aktivitet på Flashback än här? https://www.flashback.org/t2088491

    Jan Guillou:
    Just så här tror jag det ser ut i huvudet på många nya sympatisörer.

    Kommentar från Stefan
    Undrar bara vad folket på aftonbladet tänker, jag själv tycker det börjar bli löjligt med alla dessa kampanjer, speciellt den senaste om näthatet. Känns så jävla barnsligt bara. Finns det verkligen folk som tar den här skiten på allvar? Jävla PK sverige, tål ingenting och nej jag sympatiserar inte med SD men jag tänker fan proteströsta på de för att jag är trött på vart sverige är påväg med alla gnälliga jävla kärringar.

    Jan Guillou:
    Ja, det är ett intressant fenomen att sverigedemokraterna fick ökade sympatier efter järnrörsincidenten. Jag tror det beror på att Expressen till den milda grad överexploaterade sitt scoop så att de oavsiktligt kom att bekräfta SD:s vanligaste martyridé, nämligen att medierna är särskilt orättvisa mot och förföljer SD.

    Kommentar från Guest
    Du jan, det är onekligen så att SD har fått stå i rampljuset under en viss tid i och med händelsen om SD-topparna som beväpnade sig med järnrör i stan. Detta och i samband med det missnöje gentemot överheten som råder ledde då till en ökning i väljarstöd för dem, men detta är väl bara något kortsiktigt? Det faktum att SD under de senaste åren ökat i väljarstöd beror väl till övervägande del på missnöjet och som du sa ett sätt att peka långfingret mot överheten? SD kommer väl inte att ha någon större roll i framtiden?

    Jan Guillou:
    Ja, det är jag som fifflar.

    Kommentar från Sormgren
    varför kommer inte mina sweeta frågor med? är det du som fifflar Jan G?

    Jan Guillou:
    Ett mycket typiskt sverigedemokratiskt inlägg. Det finns en journalistkonspiration som riktar sig mot folket där vi alla, oavsett vilken tidning vi arbetar på, går in för att ljuga. Det här är både fantasifullt och otäckt som vanföreställning.

    Kommentar från Jean Banan
    Hur länge ska ni journalister mörka vad som hä'nder i dagens Sverige, och att invandringen är det som har förstört mest? Sveriges flykting politik är under all kritik. Hur kan du Jan få sitta och kväsa ur dig ditt vänstersvammel men när vi vanliga svenskar tystas så fort vi säger sanningen. Ni kommer förlora detta "krig". Ni föder hatet. Ni är lögnare. Varför Jan? Varför? Vad är ni rädda för?

    Jan Guillou:
    Vad gäller Dressman så har jag bara konstaterat att det är ett framsteg från tiden med bomberjackor och svarta kängor.

    Kommentar från Jon
    Kan det inte vara så att anledningen till att högerpopulistiska partier ökar i olika länder beror på att vänstern och socialdemokratin inte längre driver arbetarnas frågor och intressen? Nuförtiden hånar ju vänstern "underklassen" och kallar dem för obildade rasister och "bonnläppar" (se bara på hur Guillou driver med Åkessons dressman-klädsel t.ex). Min fråga till Jan Guillou: Hur kan socialdemokratin och vänstern vinna tillbaka arbetarnas förtroende så att de inte behöver vända sig till högerpopulister?

    Jan Guillou:
    Du menar han som så fruktansvärt nog också var bög? Han är populär i frågorna, så därför har jag bara besvarat sådana synunkter en gång.

    Kommentar från Daniel
    Har tittat igenom kommentarerna lite snabbt och såg att du duckade frågan om sossen som näthatat och

    Jan Guillou:
    Nej, som jag sa. Lagstiftningen vi har är tillräcklig. Frågan är snarare om polisen ska börja tillämpa den. För som det nu har varit räknas internet inte som på riktigt.

    Kommentar från Kalle
    Hej Jan, vill gärna ställa en seriös fråga gällande ämnet som egentligen ska diskuteras. Om näthatet verkar vara den nya normen i dagsläget som tydligen eskaleras från båda hållen vare sig det är sant gällande SD:s påstående. Vart tycker du att lagstiftaren bör angripa problemet för att åtgärda detta i relation till de grundläggande rättigheterna yttrandefrihet och det skydd vi får genom tryckfrihetsförordningen(anonymitet)?

    Jan Guillou:
    Nej, familjen Wallenberg har åstadkommit mycket för Sveriges industriella uppgång. Vad det nu har med saken att göra.

    Kommentar från Hojt
    Hur skulle Sverige se ut utan familjer likt familjen Wallenberg? Skulle vi ha lika många företag och kompetens som det finns i Sverige då?

    Jan Guillou:
    Exakt så här såg den nazistiska antisemitismen ut. "Judarna arbetar inte, men är ändå rika" alltså är vi fattiga hyggliga svenska förtryckta av judarna. Och nu skulle du alltså vara förtryckt av somalier?

    Kommentar från Magnus
    Fattig invandrare? Berätta för mig var jag hittar dom? finns bara sådana som åker Mercedes, Bmw och sprillans nya Volvo SUV:ar här, inte ser jag dom arbeta heller, någonsin.

    Jan Guillou:
    SD rekryterar flest sympatisörer från socialdemokraterna, det är sant. Men det socialdemokratiska partiet skulle aldrig officiellt bli främlingsfientligt. En sådan ståndpunkt skulle spränga partiet i småsmulor.

    Kommentar från Johann
    Detta om M och Sd var slag under bältet - sedan när blev du politisk expert. De flesta sd är fd socialdemokrater - varpå S och Sd vore troligare i ett läge du beskriver.

    Jan Guillou:
    Många nätaktiva tycks tro att de befinner sig i världens intellektuella centrum. Men tänk på att den överväldigande majoriteten av svenskarna överhuvudtaget inte håller på med nätdiskussioner av det här slaget.

    Kommentar från JF
    Näthat eller inte. Är det inte problem att vi gradvis reducerar våra mellanmänskliga kontakter till just det skrivna ordet? På nätet, via telefonen etc. Reptilhjärnans snabbt tyckta mer eller mindre illa formulerade och onyanserade. Närmre mellan husen och längre mellan människor...

    Jan Guillou:
    Du blandar ihop vänster och höger.

    Kommentar från Juaea Nygea
    typiskt vänstern, inget fel på rika människor. De är rika av en anledning!

    Jan Guillou:
    Nej, näthat råkar jag naturligtvis ut för dagligen. Men det jag inte har råkat ut för är faktiskt rena hot av vare sig sexuell eller annan natur. Och det är rätt intressant med tanke på vad som drabbar mina kvinnliga kollegor.

    Kommentar från Marcus
    En stor del av kommentarerna som jag läser här skulle jag själv vilja klassa som ett slags näthat (om än av ett kanske mildare slag i jämförelse), vad får dig att anse att du själv aldrig har utsatts för det?

    Jan Guillou:
    Jo, det är ett problem hur man ska bemöta sverigedemokrater eftersom de är så känsliga för kritik. Jag försöker hålla ungefär samma ton som när jag talar om folkpartister.

    Kommentar från Magnus
    Jag har full förståelse för din och Aftonbladets syrliga och sarkastiska ton mot SD och dess fotsoldater. Men tror du inte att det bara förvärra problemet med hatet att ha en sådan ton? Diskussionen här är bra ambitionen, men jag tror tyvärr att ni missar målet när ni ser ner på näthaterna. Anledningen till hatet tror jag beror just på detta (i min tolkning i alla fall)

    Jan Guillou:
    Om du alltid har röstat på V så måste du haft många skäl för det som är viktigare än frågan om invandringens nivå. Om man har röstat på V så är det lite väl magstarkt att byta till högerpopulism.

    Kommentar från Daniel
    Jag har alltid röstat på V, Men jag vill minska invandringen. Vad anser du om mig? Vad ska jag rösta på ?

    Jan Guillou:
    Fremskrittspartiet i Norge har fler strängar på sin lyra än främlingsfientlighet. Exempelvis kravet att redan i dag fördela oljerikedomen på folket. Dansk folkeparti har haft mycket längre tid på sig än Sverigedemokraterna. Efter Ny demokratis undergång var vi i Sverige länge immuna mot den här typen av högerpopulism.

    Kommentar från bo
    Varför är SD:S motsvarigheter i våra grannländer nästa dubbelt så stora jmf med sd ?

    Jan Guillou:
    Detta tycks vara en av de allra mest populära frågorna. Om det nu är som ni säger att bröststekaren var sosse så var han en utomordentligt originell sosse, möjligen psykiskt störd. Men de sverigedemokratiska sexhoten mot kvinnliga intellektuella är inte originella, tvärtom skrämmande vanliga.

    Kommentar från Nisse
    Vad säger du om att den värste näthataren "bröststekaren" visade sig vara en socialdemokratisk valarbetare som undertecknade sina hatmejl med en moderats namn?

    Jan Guillou:
    Jag har inga sosselik i garderoben, det kan du vara förvissad om.

    Kommentar från larsson
    varför så ryggradslös jan? är det jobbigt att försvara vad du sa sist när ni står med brallerna vid knäna och försöker gömma sosselik i garderoben?

    Jan Guillou:
    Nazisterna i Tyskland kom som bäst upp i 34 procent. Det gjorde dem inte rumsrena.

    Kommentar från Bosse
    Vid vilken procentsats av röetmängden blir SD "rumsrena"?

    Jan Guillou:
    Jag svär på att jag skriver fortare än du - på skrivmaskin.

    Kommentar från Erik
    Jamen herregud Jan hur långsamt skriver du egentligen? Trodde du var van vid tangentbord!

    Jan Guillou:
    Nej, jag undviker de som håller med.

    Kommentar från Guest
    Godkänner du kommentarerna, Jan? Så du kan ta de som styrker dina argument, och de som har nått vettigt att säga blir tystade?

    Jan Guillou:
    Jag väljer frågor för att ge ett så representativt intryck av diskussionen som möjligt. Därför jag exempelvis över alla upprepningar, men det är inget lätt jobb.

    Kommentar från Guest
    Fråga till dig/ni som väljer vilka frågor som ska släppas fram. Varför väljer ni att släppa fram en massa tramskommentarer såsom "du är en ful gubbe" när det uppenbarligen skickas in massor av seriösa, välformulerade frågor? Hade det inte gjort diskussionen intressantare? Varför väljer ni att släppa fram dessa kommentarer? Även om det här inlägget inte är riktat till Jan specifikt så kanske du som ser det här får något att reflektera över..

    Jan Guillou:
    Östermalm i Stockholm där jag tidvis bor är ett av Sveriges mest invandrartäta områden.

    Kommentar från Hojt
    Varför bor du inte i ett mångkulturellt område (Rosengård, Rinkeby, Hageby osv), eftersom mångkulturen är så fin?

    Jan Guillou:
    Nej, jag tror inte på skärpt lagstiftning. De lagar vi har om olaga hot, hets mot folkgrupp och så vidare är fullt tillräckliga.

    Kommentar från Kp
    Tror du att skärpt lagstiftning och strängare straff kommer lösa detta problem? Det skrämmer mig att så många skriker efter straff och förbud samtidigt som ytterst få tycks förespråka en attitydförändring genom dialog.

    Jan Guillou:
    Imbeciller var ett kul ord.

    Kommentar från patrickpunktf
    Ok att jag inte heller brukar hålla med Guillou i hans åsikter alltid, men vad fan är detta för sandlådenivå på kommentarerna?? Ni gör bort er och bekräftar verkligen att ni är imbeciller..

    Jan Guillou:
    Och här han vi en till som inte har läst vad jag skrivit innan det ska käftas emot.

    Kommentar från Vlado
    För det första så är det bara att konstatera att du faktiskt är ett klassiskt nättroll Jan, oavsett om du skriver under eget namn. Jag har alltid gillat dig som författare och av det jag har sett på TV och i tidningar så vågar jag påstå att du verkar vara en skön person och en bra människa trots att jag aldrig har träffat dig personligen. Men jag delar verkligen inte dina åsikter, måste det innebära att jag ska känna förakt mot dig? Kan man inte bara respektera andras åsikter som man borde göra i en demokrati? Jag är ganska less på all skit och provokation som SD får trots att jag inte sympatiserar med dom i många frågor. Den retorik du använder är precis samma som du antyder att de använder, och det är just det som är så ironiskt. Näthat har absolut ingenting med SD att göra alls, jag tror faktiskt tom att det inte har mycket med politik att göra alls. Kan du försöka förklara varför du är övertygad om att det är SD som står för näthatet utan att använda samma retorik som dem använder?

    Jan Guillou:
    Inget alls. Men du menar antagligen att det är sverigedemokraternas politik som vore den föredömliga.

    Kommentar från Uno
    Varför är det fel att vilja ha en ansvarsfull migrationspolitik?

    Jan Guillou:
    Du har helt enkelt fel. Gör det, byt ut ordet sverigedemokrat mot araber och jag lovar att jag kommer att klara mig undan rättvisans bart huggande svärd.

    Kommentar från Jan Svennsson
    Byter man ut Sverigedemokrat mot arab eller annan etnisk grupp i din text här på AB är det hets mot folkgrupp . Varför är ditt hat bättre än någon annans hat ?

    Jan Guillou:
    Att kvinnliga journalister är särskilt utsatta tror jag beror på att hatarna är små fega män som räknar med att hot och hat skrämmer kvinnor mer än män. Det där om fotbollspelare kunde vara en spännande sak att undersöka.

    Kommentar från Z
    Varför är det bara kvinliga jorunalister som får uppmärksamhet? Det hade varit spännande att t.ex. ta en titt i manliga fotbollsspelares mailbox och läsa allt hat de får. Men det är väl inte lika häftigt när män hatas, de är ju ändå djur eller hur?

    Jan Guillou:
    Jag utövar mitt politiska inflytande mer i min kolumn än vad jag skulle göra med en röstsedel. Jag har också den uppfattningen att politiker inte ska ha applåder från pressläktare. Jag företräder alltså aldrig något politisk parti när jag skriver.

    Kommentar från Tomas Roth
    Ser att du inte röstar. Är det för att du inte "tror" på vår skendemokrati, den representativa (demokratin), eller paralamentarismen i största allmänhet. (Du kanske tiiltalas av anarkismen?) Som jag ser är det 3:e största partiet ickeröstarna (som jag för övrigt själv tillhör). Hur ser du på oss (soffliggarna)? Du vet att vi är runt 20% av de röstberättigade. Som jämförselse kan man ju nämna USA som räknas till världens största demokratiska nation (bortsett Indien?) där nästan hälften av befolkningen ger f-n i att rösta...

    Jan Guillou:
    Det är jag som väljer frågorna. Och det är synd att du inte använder din betydande energi till att formulera något mera användbart.

    Kommentar från Sinan
    detta är det värsta jag varit med om, allt är ju förfan riggat och han svarar inte ens på frågorna som spelar roll. Ni som väljer kommentarerna kan dra åt helvete, jävla kommunister, välj riktiga frågar istället för ful gubbe trams, fegisar...

    Jan Guillou:
    Jag kan inte erinra mig en endaste kolumnist som har mordhotat sina politiska motståndare. Inte ens jag har kommit på tanken.

    Kommentar från Johan
    Hur mycket får man provocera i en krönika utan att få skit tillbaka. Tycker du Dock ej mordhot å våldtäktshot för det är bara helfel

    Jan Guillou:
    Ett skäl till pixlandet kan vara att invandrare åker ut i tidningen långt innan de är dömda. När svenskar åker ut i tidningen så vet man på redaktionen att de är skyldiga.

    Kommentar från Tom
    En fråga varför pixlar man alltid invandrare när dom gjort brott som ex våldtäkter, skottlossningar mord ,och andra grova brott som sker i princip ett i veckan men är det en Svensk blond så hänger man ut dom direkt. Gör man det för att det skall bli en medkänsla för även Svenskar begår grova brott . Man kan säga att gemene man man pratar med är så oerhört trötta på detta.

    Jan Guillou:
    Mycket intressant fråga. Men vänstern riktar alltid sin kritik uppåt och bedriver klasskamp, vi dom fattiga mot ni dom rika. Högerpopulismen väljer en annan fiende som är mycket lättare att känna sig överlägsen, nämligen den fattige invandraren. Och det är mycket lättare att känna sig överlägsen en fattig invandrare än en riskkapitalist på Cayman Islands.

    Kommentar från A.B.U
    Vad är det som händer i vår samtid som gör att så många människor tar sin tilltro till högerpopulistiska partier i olika länder? Och borde inte vänsterpartier gynnas i lika stor omfång i Sverige som det gör i länder som Grekland, Spanien och Frankrike?

    Jan Guillou:
    Om KD och C åker ur riksdagen kan jag tänka mig att moderaterna vill samverka med SD.

    Kommentar från Susanna
    Förföljelsen av människor med svart hår och mörkare hudfärg på tunnelbanan är ytterligare ett steg mot att välkomna sd i en kommande regering? Eller vad säger du? Kommer moderaterna ge sd en plats i en kommande regering om de vinner valet 2014?

    Jan Guillou:
    Du har rätt, jag använder en del ord som visserligen uttrycker min uppfattning om Assange som man. Men jag borde inte ha skrivit så.

    Kommentar från Guest
    Hur motiverar du ditt eget hatiska tonläge när du skriver om Assange?

    Jan Guillou:
    Min fulhet som intresserar dig så mycket kommer av ett oskickligt val av föräldrar. Min mytomani har jag övat i decennier och använder mig av den i romanerna.

    Kommentar från Sebastian
    Jan varför är du en sån ful mytoman?

    Jan Guillou:
    Va?! Var han bög också? Oerhört.

    Kommentar från Tommy
    Hej, hur känns det att en av dom största "näthatarna" visade sig vara en invandrad, homosexuell socialdemokrat? Känns det inte som lite självmål från er?

    Jan Guillou:
    Jag ska knulla din mamma är annars ett typiskt ryskt uttryck. Det ska inte tolkas bokstavligt utan innebörden är ungefär dra åt helvete.

    Kommentar från Lärare
    Nej Jan G, sadististiska sexhot är typiskt för vissa invandrarkategorier. "Jag ska knulla din mammma" mm som man inte kan skriva här är nästan vardagsmat i vissa invandrarklasser. har aldrig hört svenskar säga så.

    Jan Guillou:
    Så bra att du bidrar till att höja nivån!

    Kommentar från Micke
    Näe, inget av värde sägs här,rena rama sandlådan.

    Jan Guillou:
    Nej, jag skriver under eget namn och jag står alltid för mina åsikter.

    Kommentar från Freddie
    Jag utgår från att du skriver mkt av det du gör på det sättet du gör det på för att provocera fram en reaktion. Ser du dig själv som ett nättroll och om inte, kan du förklara skillnaden?

    Jan Guillou:
    Autograf är okej. Men ingen gratisbok.

    Kommentar från Katten
    Jan Guillou - Även om jag tycker din åsikt är lite förolämpande eftersom jag själv är en Sverigedemokrat men.. Kan jag få din autograf? Och en gratis bok på köpet?

    Jan Guillou:
    Here we go again.

    Kommentar från Sebastian
    du är en väldigt ful gubbe Jan, väldigt ful.

    Jan Guillou:
    Nej, jag tycker att det är viktigt att man försöker att diskutera också med sverigedemokrater.

    Kommentar från Katerzina
    Tycker du inte att det är pinnsammt att Aftonbladet använder dig till att höja antal "klickar" på sidan?

    Jan Guillou:
    Näthat handlar inte så mycket om teknik som om språk och politik.

    Kommentar från Mats
    När blev Jan Guillou expert på hur nätet fungerar? Använder han sig av Twitter och andra sociala medier. Att han har erfarenheter av olika former av hat betvivlar jag inte, men varför är det Jan som två veckor i rad får chatta som expert på just NÄT-hat?

    Jan Guillou:
    Jag har väldigt svårt att tro att det finns några sverigedemokrater på vare sig Aftonbladet eller Expressen.

    Kommentar från Niklas
    Hur tror du det är för de/den journalist som röstar sd att jobba på Aftonbladet?

    Jan Guillou:
    Återigen. Om ni inte läser vad jag skriver så vet ni ju inte vad ni polemiserar mot.

    Kommentar från martin
    Men snälla Janne, sluta nu att automatiskt koppla ihop näthat med Sverigedemokrater, dom lär väl knappast va ensamma på den arenan i alla fall

    Jan Guillou:
    Det är intressant när andra svarar i mitt ställe. Julgranen är i alla fall svensk sedan 1800-talet då den importerades från Tyskland. Det italienska helgonet Lucia infördes så sent som på 1950-talet och så här kan vi hålla på.

    Kommentar från Jörgen
    Om du tänkt svara att det inte finns något svenskt eller någon svensk kultur så måste det ju med samma sorts logik gälla alla andra kulturer i världen också, ingen kultur är ju fri från influenser

    Jan Guillou:
    Förra gången var den här typen av argumentation faktiskt den vanligaste. Jag antar att du nu tycker att du verkligen fick till ett förintande argument.

    Kommentar från Sebastian
    du är en ful gubbe

    Jan Guillou:
    Janne Josefssons insatser kan man säga mycket om. En hel del är bra. En hel del är bara favoritsporten "jakt på liten tjänsteman".

    Kommentar från Lars
    Vad tycker du om Janne Josefsson (uppdrag granskning) är han bra eller dålig för Sverige?

    Jan Guillou:
    Det beror på vad du menar med "invandrarkritisk". Om du menar det jag tror ska du naturligtvis rösta på SD som är vårt enda främlingsfientliga parti. Om du bara är lite sådär emot invandrare kan jag rekommendera kristdemokraterna, moderaterna eller folkpartiet.

    Kommentar från Leif
    Vem ska man rösta på om man är invandrarkritisk om inte SD?

    Jan Guillou:
    Det finns många sanna historier om tragiska utkastanden av flyktingar. Det finns många sanna historier om skandalöst uppträdande. Det som är sant ska stå i tidningen.

    Kommentar från Jonas
    Varför är det hela tiden snyftisar om invandrare men bara skit emot SD här på AB?

    Jan Guillou:
    Fin stavning, förödande argument.

    Kommentar från fuck off
    Din gammla gubbe.

    Jan Guillou:
    Ja, det är ett problem. Sverigedeomkratiska debattörer är i regel så intellektuellt och språkligt underlägsna att man får ta det varligt, annars skapar man bara sympatier av just det slag du antyder.

    Kommentar från Berit
    Jan. Är du medveten om att det är sådana som du som skapar näthat?

    Jan Guillou:
    Jag är expert på språk oavsett om det är skrivet på papper eller elektroniskt.

    Kommentar från MrP
    Du vet ingenting om datorer, internet eller dess historia. Varför tror du att du är expert på näthatet?

    Jan Guillou:
    Typisk sverigedemokratisk polemik. Vadå älskar muslimer? Du har inte heller läst vad jag skrivit i ämnet. Detta är ett klassiskt skällsord: Nigger lover!

    Kommentar från Lars
    Jan du är ju vänster, hur kan du älska islam o försvara muslimer, dom hatar judar, så indirekt hatar du judar?

    Jan Guillou:
    Läs min text innan du polemiserar mot den.

    Kommentar från Guest
    Kan du backa upp ditt påstående om att "Sadististiska sexhot däremot är typiskt för Sverigedemokratiska debattörer" eller är det bara svammel från din sida?

    Jan Guillou:
    Därför att Nobelstiftelsen inte bjöd honom. Och den naturliga inställningen är ju inte nobelstiftelsen särskilt ensamma om. Åkesson kommer säkert att bjudas på kungamiddag om han inte redan har varit där. Det är mer än vad jag kan räkna med. Livet är orättvist.

    Kommentar från Ragnar Ö
    Varför fick Åkesson inte vara med på Nobelfesten? När folk ifrån Nordkorea var inbjudna.

    Jan Guillou:
    Att vi inte har lärt från framstående invandrarnationer som USA hur man tar emot invandrare och införlivar dem i samhället.

    Kommentar från Poppe
    Vilket är Sveriges största misstag när det gäller invandringsfrågan tycker du?

    Jan Guillou:
    Jag anser inte att hot och dumheter på något sätt blir bättre för att avsändaren är socialdemokrat. Och det trodde du väl inte heller?

    Kommentar från Kennet
    Du svarade inte på frågan från Peter Borg "Hotbreven i Uppdrag Granskning kom från invandrad socialdemokrat. Vad anser du om det? Varför nämns inte detta med ett ord i PK-media? Varför?

    Jan Guillou:
    Ja, han åt onekligen ihjäl sig.

    Kommentar från Lars
    Vad tyckte du om stenbeck? Åt han för mycket?

    Jan Guillou:
    Nej, jag har faktiskt inte råkat ut för något näthot. Det styrker mig i uppfattningen att näthotarna föredrar att ge sig på kvinnor.

    Kommentar från karl
    Hej! Kan vara ett felaktigt antagande, men jag tror att du råkat ut för en del näthot, hur reagerar du när det drabbar dig och har du något bra råd hur man bör bemöta sådant

    Jan Guillou:
    Jag har aldrig sympatiserat med VPK, beroende på partiets historiska anknytning till den östeuropeiska stalinismen. Och i dag finner jag VPK:s EU-motstånd omöjligt att acceptera. För övrigt röstar jag inte.

    Kommentar från Mostafa
    Vilket parti röstar du på nu när inte VPK finns?

    Jan Guillou:
    Problemet med SD:arnas martyrskap är att då och då dyker upp exempel på hur man karvar hakkors i sin egen panna. Eller bränner upp sin egen lägenhet och skyller på vänstern. Vi vet alla att exempelvis AFA:s mötesstörningar skapade mer sympati för SD än motsatsen. Efter denna erfarenhet tycks SD ha specialiserat sig på martyrskap och lidande. Därför min skepsis mot sådana historier.

    Kommentar från Danne
    Som SDare på en mindre ort haglar våldshot och ibland har man kunnat få en sten genom rutan på bilen när man kommer ut på morgonen. Vad anser du om det? Är det att jämra sig? Ska man bara bita ihop eftersom man är SDare förtjänar man det?

    Jan Guillou:
    Jag tvivlar på att du vet vad som menas med Stalinism eftersom du ställer en så bisarr fråga.

    Kommentar från Roland
    Vad har ni stalinister för planer?

    Jan Guillou:
    Det vi ser framför oss är de nazistiska SA-busarna som drar fram på Berlins gator, krossar fönster och misshandlar de åskådare som inte heilar. Detta är själva skräckbilden av de arga unga fascistiska männen.

    Kommentar från Jonas
    Varför är nationalismen så starkt förknippad med unga arga män?

    Jan Guillou:
    Njet!

    Kommentar från Skanske Jan i USA
    Ar du fortfarande pa KGBs "pay roll"?

    Jan Guillou:
    Nationalismen har satt alltför många onda spår i vår historia för att jag ska känna mig frestad.

    Kommentar från Sebastian
    Varför är det så viktigt att Sverige inte får vara nationalstat längre Jan? Jag vill gärna se nationalismen växa ännu mer och att vi skall fira vår nationaldag med stolhet!

    Jan Guillou:
    Jag tror också att mobbning är fel metod. Ökande ungdomsarbetslöshet, en växande känsla av hopplöshet skapar förutsättningar för de allmänna överhetshat som jag tror är den viktigaste kraften bakom sympatierna för SD.

    Kommentar från Mats33
    74 % av studenterna på journalisthögskolan röstade på S, V och MP i förra valet. Kan det vara en fara att den media som skildrar Sverige är så vinklad? För egen del så tror jag att SD växer som dom gör just pga det raljerande som man utsetts för. En grupp som blir känner sig utanför växer sig alltid samman. Jag tror att man gör sig själv en björntjänst när man försöker mobba ut dom.

    Jan Guillou:
    Exempelvis starka underlägsenhetskänslor, obesvarad kärlek, sexuella frustrationer .

    Kommentar från Nikitaras
    Hej Jan! Vilka grundläggande faktorer/drivkrafter tror du ligger bakom fenomenet näthat? Och var tror du detta kommer leda i framtiden (distansering av mänsklighet och läktarbeteende)?

    Jan Guillou:
    Detta är typisk sverigedemokratisk polemik. Var i all fridens namn skulle jag ha skrivit något Sverigehatiskt? Din fråga innehåller tanken att Sverigedemokraterna försvarar nationen och att era politiska motståndare är nationellt opålitliga. Det är klassisk fascistisk retorik.

    Kommentar från Guest
    Varför hyser du sånt förakt mot allt som kan klassas som "svenskt"?

    Jan Guillou:
    ja!

    Kommentar från Guest
    Hej Janne! Är du go eller?

    Jan Guillou:
    Den måste vara problematisk. Partiets kärna är främlingsfientlighet, det är den enda fråga vid sidan av djursex som särskiljer SD från andra partier. Att då förbjuda partimedlemmarna att vara främlingsfientliga måste ju ställa till det ordentligt.

    Kommentar från Daniel
    Hej Jan, vad tycker du om SD's "nolltolllerans" inom sitt parti?

    Jan Guillou:
    Jo, det är möjligt att du skulle. Jag har däremot aldrig sett mina kollegor använda de ord du exemplifierar med.

    Kommentar från MT
    Varför är det ok att kalla SD-väljare för "kräk", "kackerlackor" och dylikt för journalister? Skulle inte jag stämplas som näthatare om jag sa samma sak om journalister?

    Jan Guillou:
    Om jag förstår din fråga rätt så menar du i avseende Sverigedemokrater och rasism. Jag skulle ha satt principerna före taktiken och vågat betydligt mer än Reinfeldt.

    Kommentar från Jons
    Hur skulle du ha agerat om du var statsminister?

    Jan Guillou:
    Jag älskar den här typen av intelligenta kommentarer.

    Kommentar från Emil
    Jan banan

    Jan Guillou:
    Nej, främlingsfientligheten är kärnan i SD:s politik. Den politiska tradition som SD bygger på handlar om extrem nationalism som är grundstenen i all fascism.

    Kommentar från Luzl
    Bara för att du hatar rasism, främlingsfientlighet och fascism så hatar du väl inte nödvändigtvis SD? Det gör väl dom också.

    Jan Guillou:
    Just nu diskuterar du och jag och för det behöver ingen av oss vara expert.

    Kommentar från Micke
    Vem är du Guillou att diskutera desssa frågor? Är du en av dessa självutnämnda experter som besitter "sanningen"?

    Jan Guillou:
    Jag tror inte att främlingsfientligheten är det som är mest attraktivt i SD. Snarare handlar det om att protestera mot allt och alla, räcka långfinger åt överheten och det fungerar ju.

    Kommentar från jocke
    Om folket röstar på SD så måste det väl endå betyda nåt, varför tror du att folk röstar på SD?

    Jan Guillou:
    Det är helt riktigt att SD har blivit mycket Israelvänligt på senare år. Jag tycker mig se två förklaringar till det. För det första att Israel är världens mest aktiva militära motståndare till muslimer. För det andra är SD:s Israelpolitik ett sätt att frigöra sig från partiets nazistiska förflutna.

    Kommentar från pauwi
    Undrar om du känner till att SD tydligt och klart - motsats till vänsterfolket - är starkt israelvänliga. Varför blandar du då in nazism i sammanhanget?

    Jan Guillou:
    SD tycks befinna sig i den fascistiska tradition där man menar att klasser inte existerar och tänker i stil med: Ett folk, en ledare, ett språk, en ras.

    Kommentar från Jocke
    Tror du att SD är rädda för att klasserna i samhället ska försvinna och därmed rasismed och därmed SD?

    Jan Guillou:
    Göran. Ja, det är sannerligen frågan. En metod kan vara som nu, att åtminstone försöka diskutera.

    Kommentar från Göran
    Allt detta "hat" som finns i samhället under senare år. Var kommer det ifrån, och hur blir man av med det?

    Jan Guillou:
    Enbom var en beklagansvärd mytoman som ljög på sig själv och sina kamrater ett långt fängelsestraff som ingen av dem förtjänade.

    Kommentar från Karl-Arne
    Är Fritiof Enbom en av dina förebilder, eller anser du dig vara bättre än honom inom ditt gebit ?

    Jan Guillou:
    Förvånansvärt ofta polemiserar ni mot en text som ni har läst. Jag upphör inte att förvånas över detta fenomen.

    Kommentar från Peter
    Det enda bevis som finns där en hatare har hotat kvinnor så är det ju Socialdemokrater. Hur kan ni utan bevis komma med uttalanden om att det skulle vara från högern även om det inte finns ett enda bevis om det utan tvärt om.

    Jan Guillou:
    Problemet är att "känsliga ämnen" gäller frågor om demokrati, människors lika rättigheter, invandrare och då utlösese de Sverigedemokratiska huggreflexerna och då riskerar Aftonbladet att publicera olagliga texter.

    Kommentar från JanF
    Vad tycker du om att Aftonbladet inte tillater kommentarer i kansliga amnen ?

    Jan Guillou:
    Uppdrag gransking får väl i högsta grad anses vara PK-media?

    Kommentar från Peter Borg
    Hotbreven i Uppdrag Granskning kom från invandrad socialdemokrat. Vad anser du om det? Varför nämns inte detta med ett ord i PK-media?

    Jan Guillou:
    Patrik: Ja, men brottet landsförräderi existerar inte längre.

    Kommentar från Patrik
    Är en spion åt främmande makt en landsförrädare?

    Jan Guillou:
    Guest: Det där med att vara för gammal är lika smart som att jag skulle invända för dig att du är för ung.

    Kommentar från Guest
    Varför skulle inte en SD:are kunna få jämra sig, dom är väl som vanligt folk. Sen tycker jag nog att du är lite för gammal för att förstå dig på internet. Du använder ju själv inte dator, det sa du i ett tv-program för några år sedan, så det du skriverr om näthat är inte mycket värt.

    Jan Guillou:
    Anna: Jag hatar rasism, främlingsfientlighet och fascism.

    Kommentar från Anna
    Janne,hatar du SD?

    Jan Guillou:
    Johan: Alldeles för stora.

    Kommentar från johan
    Hur stora tror du SD är efter nästa val? och vad är receptet för att få dem att åka ur riksdagen?

    Jan Guillou:
    JNilsson: Robban Aschberg och Staffan Heimerson är typisk höger.

    Kommentar från JNilsson
    Det finns ju ingen kolumnist el. journalist på AB som är sverigedemokrat.Tvärtom tycks alla vara sossar och kommunister. Är det då så konstigt att det är ni på Ab som blir utsatt för näthat av högern?

    Jan Guillou:
    Jesper: Det är märkligt att du diskuterar en text som du inte har läst. Just det där om mötesstörningar skrev jag faktiskt om.

    Jan Guillou:
    Guest: Ordet hen kan vara praktiskt när det ersätter omskrivningen "han eller hon". Vi får se om uttrycket arbetar sig in i språket. Jag var faktiskt själv när att använda det i den här texten, men skrev han i stället.

    Jan Guillou:
    Mari: Jag håller för troligt att även socialdemokrater kan vara galna men det är ingenting typiskt för socialdemokratin. Sadististiska sexhot däremot är typiskt för Sverigedemokratiska debattörer.

    Jan Guillou:
    Per Strandberg: Av samma skäl som det är få judar som är för nazismen.

    ALI G: Det vore förskräckligt om de sexuella och sadistiska fantasier som öst över Aftonbladets kvinnliga journalister skulle komma från fjortisar.

    Jan Guillou:
    Peter: Vikingar kan jag inte tänka mig att jag någonsin kommer att skriva om. För det första är det alldeles för många som gjort det. För det andra är Frans G Bengtssons Röde Orm omöjlig att överträffa.

    Mikael Johansson: Nej, men det är högerextremister som sexhotar och hatar kvinnliga intellektuella i all synnerhet om de har en vänsterprofil.

    Jan Guillou:
    Syr: Jo, men den speciella frågan under de senaste veckorna har varit de sexuellt betingade hoten mot kvinnor och det är en speciell högerextremistisk genre som är både otäck och fascinerande.

    Jan Guillou:
    Hej igen! Vi ger oss inte, vi börjar om. Det måste vara möjligt att diskutera till och med Sverigedemokrater.

    Kommentar från Jesper
    Det skrivs rätt mycke om att näthaten kommer från SD anhängare och hur synd och eländigt det är. Men har ni skriver inte alls om vänstern som trakasserar Sverigedemokraternas torgmöten osv. Där dom både kastar sten och ropar hatiska meddelande. Är det då ett mindre viktigt problem att upplysa?

    Kommentar från Guest
    Hur hjälper ordet Hen könskampen? Finner du att kalla alla transvestiter/hermaphroditer/shemales något som bidrar en positiv aspekt till könskampen?

    Kommentar från Mari
    Anser du att den Sossen som är gripen och har erkännt hundratals hot till tex Blondibella och Anna Hedenmo och Theres Borg är en undercover SD:are som jobbar med Sossarnas valrörelse,Att den sossen är egentligen SD men har inte kommit på det själv ännu. Han hotade med kanibalism och stympning.Ser han ut som en vanlig SD:are?

    Kommentar från ALI G.
    Tyvärr har du alldeles fel. Det är till 90% fjortisser och våra barn som sitter med sina mobiler eller hemma fram för sin PC och tycker att det är kul att tracka

    Kommentar från Per Strandberg
    Hej Jan! Varför tycks det inte finnas några journalister som sympatiserar med SD? Och om det finns någon som gör det tror du han/hon kan framföra sina åsikter utan att bli utfryst?

    Kommentar från Mikael Johansson
    Ni får det att låta som att enbart "höger"/"högerextrema" står bakom "näthat", varför?, det är väl minst lika illa om en från SD utsätts för näthat som om det vore en socialdemokrat eller moderat?

    Kommentar från Peter
    Hej Jan, istället för att slösa bort din tid på chat. Kan inte du skriva något mer i stil med Arn. Kanske om vikingar!

    Kommentar från Syr
    Jag har väldigt svårt att se på vilket sätt näthatarna som riktar sig mot kvinnliga journalister skiljer sig från "vanlig" nätjargong som är närvarande i datorspels-miljön. När jag ser kommentarerna som riktat sig mot dem så påminner de nämligen i hög grad om det en ung (och vuxen) datorspelare utsätts för dagligen. Personligen har jag blivit mordhotad, min familj hotad och folk har hoppas att jag skall dö ett otaligt antal gånger. Somliga mordhot har till och med gjorts genom mikrofonen, då upplevs det som tämligen personligt. Hur som helst, min poäng är att era barn troligen utsätts för detta språkbruk dagligen både på forum och i spel. Och många av dessa vulgära hatare är helt "vanliga" killar "irl" men bakom skyddet av en datorskärm så förvandlas de till kräk, förutsatt att det finns en publik. Livets fostran verkar tydligen inte ha nått tangentbordet - kanske börja där, istället för att mata trollen.


    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  redalert 2013-02-25, 01:37

    JAHA OCH? Rolling Eyes
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-25, 01:38

    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  redalert 2013-02-25, 01:41

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-25, 02:13

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid

    hur har du fått till det ?... menar du på att han bestämmer vad andra ska ha för åsikter iom att han uttrycker sina egna ? affraid
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  redalert 2013-02-25, 11:23

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid

    hur har du fått till det ?... menar du på att han bestämmer vad andra ska ha för åsikter iom att han uttrycker sina egna ? affraid

    NEJ!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-25, 13:48

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid

    hur har du fått till det ?... menar du på att han bestämmer vad andra ska ha för åsikter iom att han uttrycker sina egna ? affraid

    NEJ!

    hur har du fått till det då ? Laughing
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Dao 2013-02-25, 15:01

    Det märks att foljehögern beter sig likadant överallt där de får vara anonyma! Smile

    Tack för en underhållane TS! Smile
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  redalert 2013-02-25, 16:42

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid

    hur har du fått till det ?... menar du på att han bestämmer vad andra ska ha för åsikter iom att han uttrycker sina egna ? affraid

    NEJ!

    hur har du fått till det då ? Laughing

    Gissa det du! Evil or Very Mad
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-25, 17:40

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:JAHA OCH? Rolling Eyes

    Det visar tydligt karaktären på SDs kärnväljare Laughing

    Och Jan G. vad är det för en vänsterextremist som alltid skall tycka och bestämma vad som är politiskt korrekt? affraid

    hur har du fått till det ?... menar du på att han bestämmer vad andra ska ha för åsikter iom att han uttrycker sina egna ? affraid

    NEJ!

    hur har du fått till det då ? Laughing

    Gissa det du! Evil or Very Mad

    Så du känner inte för att debattera då ?
    Laughing
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-27, 00:01

    Kommentar från Nisse
    Vad säger du om att den värste näthataren "bröststekaren" visade sig vara en socialdemokratisk valarbetare som undertecknade sina hatmejl med en moderats namn?

    Jan Guillou:
    Detta tycks vara en av de allra mest populära frågorna. Om det nu är som ni säger att bröststekaren var sosse så var han en utomordentligt originell sosse, möjligen psykiskt störd. Men de sverigedemokratiska sexhoten mot kvinnliga intellektuella är inte originella, tvärtom skrämmande vanliga.

    Jan Guillou:
    Mari: Jag håller för troligt att även socialdemokrater kan vara galna men det är ingenting typiskt för socialdemokratin. Sadististiska sexhot däremot är typiskt för Sverigedemokratiska debattörer.

    Kommentar från Jonas
    Tycker du inte att du generaliserar enormt när du SD-stämplar alla näthatare...? Vad vet du om deras sexuella nödlidande och partitillhörighet?

    Jan Guillou:
    Nej, det är du som generaliserar. Läs min text.


    Som sagt, han resonerar precis som Dao. Twisted Evil

    Jag tror att de flesta håller med om denna kommentar:
    Kommentar från sandra
    Jag kan tacka dig Jan... du är så otroligt duktig så fler kommer att rösta på SD för du är så otroligt korkad hahaha


    Sen lyckades han dock med att fälla en del vettiga kommentarer.

    Jan Guillou:
    Jag kallade mig själv feminist fram tills dess statsminister Göran Persson sa att han var det. Då förlorade ordet all innebörd.

    "Vi vet alla att exempelvis AFA:s mötesstörningar skapade mer sympati för SD än motsatsen."
    "AFA och deras avläggare bland extrema djurvänner tillhör den svenska politikens mest våldsinriktade kategorier."

    Jan Guillou:
    SD rekryterar flest sympatisörer från socialdemokraterna, det är sant.

    F.I.S.T skrev:Måste dock tillstå att JG är betydligt vassare på att ta ner dessa hatare på jorden än vad jag är ... Very Happy
    Jo, men t.o.m. en guldfisk är nog vassare än dig. Dock anser jag inte att JG gjorde bra ifrån sig. Han bekräftade bara den bild de flesta som anser sig marginaliserade har. Att han väljer ut vilka frågor som skall få visas (och besvaras) är bara pinsamt och att hen dessutom gör det så dåligt gör det bara ännu mera pinsamt.

    Ständigt slår han ifrån sig anklagelser om att vara inkonsekvent och partisk och skriver återkommande att folk har missförstått och lägger till "Läs vad jag skriver". Går han i samma debattskola som Dao?
    Sen när någon frågar VAR i SD's program de är rasistiska eller mot muslimer så svarar han att det naturligtvis inte står någonstans utan "finns" i politiken. Då är det tydligen inte så noga med vad man skriver längre?

    Kort och gott, han é en jävla clown! jocolor jocolor jocolor
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-02-27, 00:18

    DirtyDog skrev:Kommentar från Nisse
    Vad säger du om att den värste näthataren "bröststekaren" visade sig vara en socialdemokratisk valarbetare som undertecknade sina hatmejl med en moderats namn?

    Jan Guillou:
    Detta tycks vara en av de allra mest populära frågorna. Om det nu är som ni säger att bröststekaren var sosse så var han en utomordentligt originell sosse, möjligen psykiskt störd. Men de sverigedemokratiska sexhoten mot kvinnliga intellektuella är inte originella, tvärtom skrämmande vanliga.

    Jan Guillou:
    Mari: Jag håller för troligt att även socialdemokrater kan vara galna men det är ingenting typiskt för socialdemokratin. Sadististiska sexhot däremot är typiskt för Sverigedemokratiska debattörer.

    Kommentar från Jonas
    Tycker du inte att du generaliserar enormt när du SD-stämplar alla näthatare...? Vad vet du om deras sexuella nödlidande och partitillhörighet?

    Jan Guillou:
    Nej, det är du som generaliserar. Läs min text.


    Som sagt, han resonerar precis som Dao. Twisted Evil

    Jag tror att de flesta håller med om denna kommentar:
    Kommentar från sandra
    Jag kan tacka dig Jan... du är så otroligt duktig så fler kommer att rösta på SD för du är så otroligt korkad hahaha


    Sen lyckades han dock med att fälla en del vettiga kommentarer.

    Jan Guillou:
    Jag kallade mig själv feminist fram tills dess statsminister Göran Persson sa att han var det. Då förlorade ordet all innebörd.

    "Vi vet alla att exempelvis AFA:s mötesstörningar skapade mer sympati för SD än motsatsen."
    "AFA och deras avläggare bland extrema djurvänner tillhör den svenska politikens mest våldsinriktade kategorier."

    Jan Guillou:
    SD rekryterar flest sympatisörer från socialdemokraterna, det är sant.

    F.I.S.T skrev:Måste dock tillstå att JG är betydligt vassare på att ta ner dessa hatare på jorden än vad jag är ... Very Happy
    Jo, men t.o.m. en guldfisk är nog vassare än dig. Dock anser jag inte att JG gjorde bra ifrån sig. Han bekräftade bara den bild de flesta som anser sig marginaliserade har. Att han väljer ut vilka frågor som skall få visas (och besvaras) är bara pinsamt och att hen dessutom gör det så dåligt gör det bara ännu mera pinsamt.

    Ständigt slår han ifrån sig anklagelser om att vara inkonsekvent och partisk och skriver återkommande att folk har missförstått och lägger till "Läs vad jag skriver". Går han i samma debattskola som Dao?
    Sen när någon frågar VAR i SD's program de är rasistiska eller mot muslimer så svarar han att det naturligtvis inte står någonstans utan "finns" i politiken. Då är det tydligen inte så noga med vad man skriver längre?

    Kort och gott, han é en jävla clown! jocolor jocolor jocolor




    Men detta svaret tyckte jag var lite småroligt.

    Jan Guillou:
    Min fulhet som intresserar dig så mycket kommer av ett oskickligt val av föräldrar. Min mytomani har jag övat i decennier och använder mig av den i romanerna.

    Kommentar från Sebastian
    Jan varför är du en sån ful mytoman?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-27, 00:43

    Thetaxpayer skrev:Men detta svaret tyckte jag var lite småroligt.

    Jan Guillou:
    Min fulhet som intresserar dig så mycket kommer av ett oskickligt val av föräldrar. Min mytomani har jag övat i decennier och använder mig av den i romanerna.

    Kommentar från Sebastian
    Jan varför är du en sån ful mytoman?
    Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Dao 2013-02-27, 00:47

    DirtyDog skrev:Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?

    Han förklarade varför han tog med några sådana!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-27, 01:02

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?

    Han förklarade varför han tog med några sådana!
    Några..det blev alldeles för många. De tillförde inte ett piss.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-02-27, 01:09

    DirtyDog skrev:
    Thetaxpayer skrev:Men detta svaret tyckte jag var lite småroligt.

    Jan Guillou:
    Min fulhet som intresserar dig så mycket kommer av ett oskickligt val av föräldrar. Min mytomani har jag övat i decennier och använder mig av den i romanerna.

    Kommentar från Sebastian
    Jan varför är du en sån ful mytoman?
    Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?




    Sant. Men vad annat att förvänta av honom?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Dao 2013-02-27, 01:17

    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?

    Han förklarade varför han tog med några sådana!
    Några..det blev alldeles för många. De tillförde inte ett piss.

    Det får stå för dig! Jag tycker de säger rätt mycket om främst SD:arna och deras kumpaner...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-27, 04:04

    DirtyDog skrev:
    Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?

    Det är oxå viktigt att visa vilken typ av människor det är som näthatar. Näthatarna blev upprörda över att bli kallade näthatare... och då näthatade de än mer....
    Dessutom visade JG de klassiska resonemang bland främlingsfientliga brukar sig av och tog udden av dem direkt, vilket han skall ha heder för.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-27, 11:43

    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:
    Jo, men varför tog han in så många fjortiskommentarer som han besvarade? Det antyder att det är viktigare för honom att visa på att motståndarna är elaka än att föra en diskussion med de som verkligen ville diskutera?
    Det är oxå viktigt att visa vilken typ av människor det är som näthatar. Näthatarna blev upprörda över att bli kallade näthatare... och då näthatade de än mer....
    Det han visade var att "näthatarna" troligtvis var MAX 14 år gamla.
    Kommentar från Emil
    Jan banan
    Jan Guillou:
    Jag älskar den här typen av intelligenta kommentarer.
    Kommentar från fuck off
    Din gammla gubbe.
    Jan Guillou:
    Fin stavning, förödande argument.
    Kommentar från Sebastian
    du är en ful gubbe
    Jan Guillou:
    Förra gången var den här typen av argumentation faktiskt den vanligaste. Jag antar att du nu tycker att du verkligen fick till ett förintande argument.
    Kommentar från Sebastian
    du är en väldigt ful gubbe Jan, väldigt ful.
    Jan Guillou:
    Here we go again.
    Kommentar från Sebastian
    Jan varför är du en sån ful mytoman?
    Kommentar från sven
    skulle vilja se dig i en prulle för homosexuella, ställer du upp?
    Kommentar från ??
    Du är tjock
    Kommentar från Robin o_O
    Jan du är en bajspuppa


    Är det såna här "näthatare" som vi skall bli rädda för?
    F.I.S.T skrev:Dessutom visade JG de klassiska resonemang bland främlingsfientliga brukar sig av och tog udden av dem direkt, vilket han skall ha heder för.
    Själv anser jag att han var väldigt dålig på att ta udden av något. Det han uppvisade var just de pinsamma fördomarna om andra människor som han själv har när han istället borde ha bemött andras fördomar. När man uppvisar samma sjukdomstillstånd blir det hela bara en pinsam föreställning.

    Kommentar från Nikitaras
    Hej Jan! Vilka grundläggande faktorer/drivkrafter tror du ligger bakom fenomenet näthat? Och var tror du detta kommer leda i framtiden (distansering av mänsklighet och läktarbeteende)?

    Jan Guillou:
    Exempelvis starka underlägsenhetskänslor, obesvarad kärlek, sexuella frustrationer .

    Kommentar från Berit
    Jan. Är du medveten om att det är sådana som du som skapar näthat?

    Jan Guillou:
    Ja, det är ett problem. Sverigedeomkratiska debattörer är i regel så intellektuellt och språkligt underlägsna att man får ta det varligt, annars skapar man bara sympatier av just det slag du antyder.

    Kommentar från Achmed
    Den här debatten handlar inte om näthat, den handlar om dit egna uppblåsta ego.

    Jan Guillou:
    Du har stavat fel på Ahmed.


    Är hans svar seriösa? Knappast, den sista är dessutom märklig då skådespelaren Achmed Akkabi knappast håller med om stavningen? Wink
    Sen får vi inte glömma en annan känd Achmed.


    Vad anser du själv om denna kommentar?

    Jan Guillou:
    Jag har aldrig sympatiserat med VPK, beroende på partiets historiska anknytning till den östeuropeiska stalinismen. Och i dag finner jag VPK:s EU-motstånd omöjligt att acceptera. För övrigt röstar jag inte.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Dao 2013-02-27, 12:01

    Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed, antagligen medvetet, så att inga skulle skänna sig allt för träffade...

    Och ja - så ser den högerextrema näthatet ut. Antingen är de fjortisar, eller också är det fuxna som beter sig som sådana.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-02-27, 12:05

    Dao skrev:Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed, antagligen medvetet, så att inga skulle skänna sig allt för träffade...

    Och ja - så ser den högerextrema näthatet ut. Antingen är de fjortisar, eller också är det fuxna som beter sig som sådana.




    Hur ser vänsterns näthat ut anser du? Anser även du som JG att vänsterns hat är finare?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  F.I.S.T 2013-02-27, 12:34

    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed, antagligen medvetet, så att inga skulle skänna sig allt för träffade...

    Och ja - så ser den högerextrema näthatet ut. Antingen är de fjortisar, eller också är det fuxna som beter sig som sådana.




    Hur ser vänsterns näthat ut anser du? Anser även du som JG att vänsterns hat är finare?

    Hat är Hat ..... och alltid destruktivt, vilket i första hand stora delar av forumhögern demonstrerar med sitt näthatande. Däremot är vänsterns agenda och politiska mål finare Cool
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-27, 13:07

    Dao skrev:Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed
    Jan Guillou svarar på frågor om näthat 1402%2520akbi
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Sniperace 2013-02-27, 13:18

    Dao skrev:Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed, antagligen medvetet, så att inga skulle skänna sig allt för träffade...

    Och ja - så ser den högerextrema näthatet ut. Antingen är de fjortisar, eller också är det fuxna som beter sig som sådana.

    Då bevisar du återigen din okunskap, gör en enkel sökning på google så får du se.
    http://babynamesworld.parentsconnect.com/meaning_of_Achmed.html
    här är ett exempel, och det finns tusentals andra, FÖRUTOM den roiliga döda terroristen Smile
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Thetaxpayer 2013-02-27, 14:19

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:Mig veteligen är dockan den ende som heter Achmed, antagligen medvetet, så att inga skulle skänna sig allt för träffade...

    Och ja - så ser den högerextrema näthatet ut. Antingen är de fjortisar, eller också är det fuxna som beter sig som sådana.




    Hur ser vänsterns näthat ut anser du? Anser även du som JG att vänsterns hat är finare?



    Däremot är vänsterns agenda och politiska mål finare Cool [/b][/color]




    Hm,Ja eller hur. Rolling Eyes

    Sponsored content


    Jan Guillou svarar på frågor om näthat Empty Sv: Jan Guillou svarar på frågor om näthat

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 02:52