Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Grisben i "judiska" gravar.......

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Infra 2013-02-13, 23:49

    Hatte Furuhagen var inte bara rolig i sina glansdagar.
    Han är också en världskänd arkeolog och historiker.
    Över 80 år ifrågasätter han nu det mesta av amsagorna
    ur bibeln. Det finns inga utgrävningar som bekräftar
    Joshuas erövringar av 31 städer i Kaanans land.

    Det finns inga spår av arken. Det finns inga spår av kung
    Davids rike. På denna sista punkt har han stort stöd i
    forskarvärden.

    I sin jakt på bevis för kung Davids stad har Jerusalem
    penetrerats tills den blivit som en sweiserost: inga spår
    av bibliska Jerusalem alls.

    Det är knappast den enda amsagan i bibeln. Skelett som sades
    häröra från Massadas försvarare begravdes med pompa och ståt.
    Men grisbenen som hittades bland "försvararna" talades det tyst om.
    Furuhagen menar att "israeliterna" lika gärna kan stamma ur
    ganska blygsamma grupper av fåraherdar.


    "– Jag har skrivit en debattskrift, säger Furuhagen som i sin bok, "Bibeln och arkeologerna", redogör för hur arkeologin just i Mellanöstern alltför ofta fastnat i ett enögt letande efter bevis på att bibelns kronologi är riktig och innehållet sant. Ska man återupprätta Kung Davids rike är det ju bra om det funnits.

    Furuhagen berättar om hur många utgrävningar bekostats av amerikanska fundamentalister som envist gett sig in i arkeologin med bibeln i ena handen och spaden i den andra.

    – Det står i bibeln att Josua erövrade 31 städer i Kanaans land, alltså har man gett sig ut för att hitta dessa. Med skiftande resultat för det går inte att hitta några bevis för vare sig uttåget ur Egypten eller för Josuas erövring av Kaanan."


    http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/bibeln-star-i-vagen-for-arkeologin



    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  R.O.F.L 2013-02-14, 00:09

    Infra skrev:Hatte Furuhagen var inte bara rolig i sina glansdagar.
    Han är också en världskänd arkeolog och historiker.
    Över 80 år ifrågasätter han nu det mesta av amsagorna
    ur bibeln. Det finns inga utgrävningar som bekräftar
    Joshuas erövringar av 31 städer i Kaanans land.

    Det finns inga spår av arken. Det finns inga spår av kung
    Davids rike. På denna sista punkt har han stort stöd i
    forskarvärden.

    I sin jakt på bevis för kung Davids stad har Jerusalem
    penetrerats tills den blivit som en sweiserost: inga spår
    av bibliska Jerusalem alls.

    Det är knappast den enda amsagan i bibeln. Skelett som sades
    häröra från Massadas försvarare begravdes med pompa och ståt.
    Men grisbenen som hittades bland "försvararna" talades det tyst om.
    Furuhagen menar att "israeliterna" lika gärna kan stamma ur
    ganska blygsamma grupper av fåraherdar.


    "– Jag har skrivit en debattskrift, säger Furuhagen som i sin bok, "Bibeln och arkeologerna", redogör för hur arkeologin just i Mellanöstern alltför ofta fastnat i ett enögt letande efter bevis på att bibelns kronologi är riktig och innehållet sant. Ska man återupprätta Kung Davids rike är det ju bra om det funnits.

    Furuhagen berättar om hur många utgrävningar bekostats av amerikanska fundamentalister som envist gett sig in i arkeologin med bibeln i ena handen och spaden i den andra.

    – Det står i bibeln att Josua erövrade 31 städer i Kanaans land, alltså har man gett sig ut för att hitta dessa. Med skiftande resultat för det går inte att hitta några bevis för vare sig uttåget ur Egypten eller för Josuas erövring av Kaanan."


    http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/bibeln-star-i-vagen-for-arkeologin




    därom tvista di lärde.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Infra 2013-02-14, 02:26


    Det är väl snarare så att de lärde tvistar med de troende.

    De troende hittar det de vill hitta när de gräver med bibeln i
    ena handen och spaden i den andra.

    De lärde, däremot, hittar ingenting av allt storslaget som bibeln
    dillar om. Nada.

    Och Arken. Var blev den av?


    [img]Grisben i "judiska" gravar....... Noasark[/img]
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-14, 02:56

    Infra skrev:
    Det är väl snarare så att de lärde tvistar med de troende.

    De troende hittar det de vill hitta när de gräver med bibeln i ena handen och spaden i den andra.

    De lärde, däremot, hittar ingenting av allt storslaget som bibeln dillar om. Nada.

    Och Arken. Var blev den av?


    [img]Grisben i "judiska" gravar....... Noasark[/img]
    Som sagt, vissa av oss hävdar att det mesta är sagor (oavsett religion) fast du är väl ingen ateist? Cool
    De som letade kanske inte var några duktiga "ark-eologer"? Laughing
    Menar du att Arken och Noah aldrig har existerat? Då går du ju emot Koranen? Är inte det farligt att klampa in på Zayeds moské med den åsikten? Laughing

    Om dessa forskare skulle undersöka din hjärna så skulle de troligtvis inte finna minsta spår av intellekt. Twisted Evil

    En liten länk om den där moskén. http://danielarrospidealata.blogspot.se/2011/10/vad-jag-sag-i-mosken-vid.html

    Fast man kanske inte skall lita på allt som den där miljöpartisten skrev? Laughing

    http://www.swedenconfidential.info/2012/04/22/miljopartisten-daniel-jesus-arrospide-alata-fick-14-ars-fangelse/
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Infra 2013-02-14, 08:38

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Det är väl snarare så att de lärde tvistar med de troende.

    De troende hittar det de vill hitta när de gräver med bibeln i ena handen och spaden i den andra.

    De lärde, däremot, hittar ingenting av allt storslaget som bibeln dillar om. Nada.

    Och Arken. Var blev den av?


    [img]Grisben i "judiska" gravar....... Noasark[/img]
    Som sagt, vissa av oss hävdar att det mesta är sagor (oavsett religion) fast du är väl ingen ateist? Cool
    De som letade kanske inte var några duktiga "ark-eologer"? Laughing
    Menar du att Arken och Noah aldrig har existerat? Då går du ju emot Koranen? Är inte det farligt att klampa in på Zayeds moské med den åsikten? Laughing

    Om dessa forskare skulle undersöka din hjärna så skulle de troligtvis inte finna minsta spår av intellekt. Twisted Evil

    En liten länk om den där moskén. http://danielarrospidealata.blogspot.se/2011/10/vad-jag-sag-i-mosken-vid.html

    Fast man kanske inte skall lita på allt som den där miljöpartisten skrev? Laughing

    http://www.swedenconfidential.info/2012/04/22/miljopartisten-daniel-jesus-arrospide-alata-fick-14-ars-fangelse/
    Vill du att nån ska läsa dina länkar så vänd dig till nån annan.
    Din ointelligens gjorde visst litet nytta den här gången iaf.

    Menar du att Arken och Noah aldrig har existerat? Då går du ju emot Koranen?
    Inte bara mot koranen din ointelligenta jöns. Mot alla
    de tre abrahamitiska, monoteistiska religionerna. Jag skulle ha avslutat
    mitt förra inlägg med den knorren men glömde det medan jag skrev. Din
    totala brist på intelligens räddade mig ur den knipan den här gången.
    Dutti idiot!
    Laughing
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-14, 20:34

    Infra skrev:Vill du att nån ska läsa dina länkar så vänd dig till nån annan.
    Din ointelligens gjorde visst litet nytta den här gången iaf.
    Nu inbillar du dig väl inte att mina länkar bara är ämnade för dig? Tänkte att du skulle vara mest intresserad av att läsa om din favoritmoské? Laughing
    Sen undrar nog många vad det är som "gjort nytta"? Du är lite otydlig, fast det kanske är ett sjukdomssyndrom? Twisted Evil

    Infra skrev:
    Menar du att Arken och Noah aldrig har existerat? Då går du ju emot Koranen?
    Inte bara mot koranen din ointelligenta jöns. Mot alla de tre abrahamitiska, monoteistiska religionerna. Jag skulle ha avslutat mitt förra inlägg med den knorren men glömde det medan jag skrev. Din totala brist på intelligens räddade mig ur den knipan den här gången.
    Dutti idiot!
    Snacka om idiot! Twisted Evil
    Du nämnde själv bibeln i ditt inlägg och gjorde narr av att den inte stämde med verkligheten. Att du samtidigt gjorde narr av Koranen beror nog på att du inte insåg att den var lika omnämnd där. Därmed försvann hela idén med ditt ironiska inlägg. Sen spelar det ju ingen roll hur många religioner som omnämner skiten. Det är ni som tror på sagor som är bortgjorda. Twisted Evil
    De flesta vet att gamla testamentet (där dessa sagor förekommer) i stort överensstämmer med vad judar tror på. Alla de tre religionerna är med andra ord lika patetiska. Laughing

    Sen är det alltid lika underhållande att läsa dina åsikter om andras intelligens. Undrar hur många som anser att jag genom mitt inlägg "räddade" dig? bounce bounce bounce bounce bounce
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Infra 2013-02-14, 22:12


    Fanns där ingen idiot att argumentera med så är du tvungen
    att uppfinna en för att rädda din suveräna självbild och din
    mentala ballans.

    Det är klart att Furuhagens upptäkter inte bara slår mot
    Koranen utan främst mot Tora och mot Bibeln. Alltså dras tre
    världsreligioner in i hans vetenskapliga teoribildningar.

    Hittar man inga spår efter bibelns berättelser när man gräver
    är dessa berättelser antagligen inte sanna.

    Detta är alltså Hatte Furuhagens åsikter och upptäkter. men vad
    gör du: börjar kritisera mig för vad han slår fast.

    Som sagt, Dirty: Forats obesegrade pajas.
    clown Laughing



    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Dao 2013-02-14, 22:18

    Det är nog frapperande för vissa att det saknas fysiska bevis för vare sig Kung Davids eller Kung Salomons existens, eller ens av en mosaisk "storisrael" en gång i tiden...

    Med dessa lösa religiösa antaganden, försvarar Israels terror mot omgivningen idag!

    Sponsored content


    Grisben i "judiska" gravar....... Empty Sv: Grisben i "judiska" gravar.......

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 21:24