Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Ondskans tillkomst

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Ondskans tillkomst Empty Ondskans tillkomst

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-08, 14:08

    Jag tar upp denna tråd utifrån ett påstående RV gjorde på en annan tråd. Och för att inte få ett STOOORT sidospår på den, tar jag en ny tråd....
    "Husnark/Pehrsson = starkaste vapnet mot ohälsotalen (utsänd från djävulen)"

    Jag tillhör dom som tror att Mörker, alltså mörkret typ det som är nu under vintern.... bara helt enkelt är frånvaro av ljus.

    Och på samma sätt tror jag att ondska eg bara är frånvaro av godhet, dvs kärlek.

    Tillhör dom som tror att människan föds god, men sedan påverkas människan av miljö och omgivning, samt ICKE att förglömma, sina egna val...Och tillika är jag övertygad om att en människa är ansvarig för sina egna handlingar och val (detta gäller givetvis inte högerregeringar, eftersom deras beslut. val och handlingar är Sossarnas, de sjukas, finanskrisens och Försäkringskassans fel Cool )

    Men ondska frodas i frånvaro av kärlek, Ondskan har lättare att födas när klyftor ökar. Ondskan har lättare att födas när pengar i överflöd finns. Ondskan är hårt förknippad med MAKT.

    Så i i princip alla människor har funnits något gott.....men vissa har gått in på ett vägval, medvetet vägval, där de tappat sina mänskliga sidor ... se ovan
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  Redvictory 2010-01-08, 18:43

    F.I.S.T skrev:Jag tar upp denna tråd utifrån ett påstående RV gjorde på en annan tråd. Och för att inte få ett STOOORT sidospår på den, tar jag en ny tråd....
    "Husnark/Pehrsson = starkaste vapnet mot ohälsotalen (utsänd från djävulen)"

    Jag tillhör dom som tror att Mörker, alltså mörkret typ det som är nu under vintern.... bara helt enkelt är frånvaro av ljus.

    Och på samma sätt tror jag att ondska eg bara är frånvaro av godhet, dvs kärlek.

    Tillhör dom som tror att människan föds god, men sedan påverkas människan av miljö och omgivning, samt ICKE att förglömma, sina egna val...Och tillika är jag övertygad om att en människa är ansvarig för sina egna handlingar och val (detta gäller givetvis inte högerregeringar, eftersom deras beslut. val och handlingar är Sossarnas, de sjukas, finanskrisens och Försäkringskassans fel Cool )

    Men ondska frodas i frånvaro av kärlek, Ondskan har lättare att födas när klyftor ökar. Ondskan har lättare att födas när pengar i överflöd finns. Ondskan är hårt förknippad med MAKT.

    Så i i princip alla människor har funnits något gott.....men vissa har gått in på ett vägval, medvetet vägval, där de tappat sina mänskliga sidor ... se ovan

    Ondska och makt hör i allra högsta grad ihop! se länken!
    http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/vad-goer-man-med-en-psykopat
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-08, 18:49

    Sen är det som så att dom som tappat sina männskliga sidor där vid vägvalet är dom sista att begripa det själva!

    I stället stärks i sin inbillning dom här människorna i sin tro att vara ändå överlägnsare och gudomligare jämfört med andra!

    Vilket dom alltså inte är och aldrig kommer vara! No
    Redcluod
    Redcluod


    Antal inlägg : 84
    Join date : 10-01-06

    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  Redcluod 2010-01-09, 03:14

    Nu börjar de röda att förstå !

    Allianzen är djävulen !

    Vi är arvtagarna till Moses !

    Revolutionen är nära !

    Med de rödas klokhet går vi mot seger !

    Segra eller dö !

    Nu blev jag så konstig igen !

    Jag vill ju inte dö som Arne !

    Översättningsfel !

    pgbl oårky kwp0el´2w eroopzå+zl´lf !
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  Susz X 2010-01-11, 04:26

    Är vår egen rädsla förutsättningen för ondskan att ta makten?
    Ondskans tillkomst Rdsla

    Att vara rädd är det mänskligt att vara- det är inte samma sak som att inte bry sig alls.
    Kan man kombinera religion/ideologi med rädsla har man verktygen att göra människor till slavar...
    Ett otäckt faktum som många "stora ledare" använder sig av..


    Vågar du välja att se din egen rädsla/ osäkerhet???

    Ondskans tillkomst Radsla_fobi
    .Ett resonemang som har med rädsla att göra, låter helt annorlunda än när rädslan inte finns där...och när man erkänner sin osäkerhet..


    Jag har länge funderat över vem som kan tjäna på att människor är rädda. Och jag har kommit fram till att det är många. Motivet är så klart pengar och / eller makt.

    Det parti , den sekt den säljare eller person som använder känsloargument och visar en hel del siffror som kan skrämma vem som helst..den som sprider oriktiga hotbilder om verkligheten eller hot om våld........

    Hur som helst. Rädslan är ingen bra grogrund för sunda beslut. Tvärtom är min övertygelse att det vi behöver är att bli fri från vår rädsla. Både när det gäller våra nära relationer, vårt arbetsliv och samhället vi lever i.



    Varför?



    Rädsla förlamar.
    Rädsla är grogrund för hat.
    Rädsla är en dålig grund för beslut.
    Beslut som bygger på rädsla föder rädsla och osäkerhet.



    Låt oss börja med oss själva - varför kallar vi det för fel att vara rädd/ osäker?


    Är det inte mänskligt att känna rädsla/ osäkerhet ??? Är det inte bättre att känna igen - erkänna sin egen rädsla/ osäkerhet när den kommer.. Våga se och namnge känslan?



    -För att alls kunna hantera den - få makt över den själv för att alls övervinna sin egen rädsla?
    - För att alls kunna hindra föraktet att gro...?
    -Är det rentutav nödvändig för att tillåta sig själv och sina medmänniskor att erkänna sin osäkerhet??? Kan det vara så att den erkända osäkerheten föder fram förhandlinssituationer , viljan att diskutera och förstå
    varandra bättre?


    Ondskans tillkomst Nofear
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  Susz X 2010-01-12, 17:08

    Upp.. sunny

    Sponsored content


    Ondskans tillkomst Empty Sv: Ondskans tillkomst

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 10:06