Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+13
Sniperace
Infra
Secrist
Susz X
Dao
Thetaxpayer
Redvictory
Vercingetorix
Regndrottning
Blåfront
formsvackan
lazy
Ezzlirsk
17 posters

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-04, 02:19

    Dao skrev:Man har forskat i detta inom religionsocilogin, faktiskt!

    Där märkte man att många kvinnor som i sitt hemland hatade slöjan, efter några år i Sverige självmant tar på sig detta igen! Alltså av eget val!!!

    Nu resonerade man på varför det var så, och det var intressant att höra, faktiskt:

    Den dominerande tanken var att konsekvensen av utanförskapet skapade ett behov av att förtydliga sin identitet - och därför tog till något som de annars ogillade, men som var en del av deras tidigare idetitet - slöjan.

    En annan tanke, också en konsekvens av utanförskapet, var att de "anpassade sig" till VÅR bild av islam. Generellt tycker väldigt få muslmer att slöjan har med islam att göra, utan med andra aspekter av samhället. Men här i Sverige hade folk svårt att se dem som muslimer när de var utan slöja, utan istället fann det mycket jobbigt att hela tiden förklara att hon minsann fortfarande var muslim, och hela tiden ständigt försöka förklara för fördomsfulla om slöjor och kvinnosyn, etc, etc... Många fann att om de hade på sig slöjan så försvann en hel del av dessa ständiga frågor...

    En annan fosrkning var intressant, om svenska kvinnor som konverterat till islam. Detta ofta när de gift sig med en muslimsk man, och där männen oftast inte krävde att kvinnorna skulle vara muslimer... Dessa kvinnor valde själva att bli muslimer, och då tog de på sig slöjor... Eftersom VÅR KULTUR anser att muslimska kvinnor skall göra detta.

    Sedan kom det att för ca 15 - 20 år sedan var det en muslimsk världskonferens i Stockholm, och dit kom många muslimska kvinnor från hela världen. Nästan enbart de som kom från västerländer hade på sig slöjor, och alla konverterade svenskor hade det. Kvinnor från de muslimska länderna blev nyfikna och frågade varför de bar slöjor! Svenskorna svarade lite försynt att de var ju muslimer... Då möttes de av skratt, och kvinnorna från de muslimska länderna sade att det där hade de lagt av med för länge sedan!!!

    Ganska tankeväckande, faktiskt!! Smile

    Jo, det är nog så.... Ingen predikar ljudligare än den nyfrälste, så att säga. En nykonverterad till islam vill kanske vara extra tydlig och nyfiken, och anamma fler seder än vad som kanske är vanligt bland de som fötts in i det, för att kanske sedan, efter en tid, behålla de seder som känns mest rätt.

    Det du beskriver i ditt första stycke har jag egen erfarenhet av, faktiskt. Jag har aldrig känt mig så svensk, och så beredd att försvara det svenska som när jag bodde i USA. Man blir på något sätt övertydlig i sin egen kultur, när omgivningens kultur saknar just de elementen som är typiska för den egna.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 02:31

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Man har forskat i detta inom religionsocilogin, faktiskt!

    Där märkte man att många kvinnor som i sitt hemland hatade slöjan, efter några år i Sverige självmant tar på sig detta igen! Alltså av eget val!!!

    Nu resonerade man på varför det var så, och det var intressant att höra, faktiskt:

    Den dominerande tanken var att konsekvensen av utanförskapet skapade ett behov av att förtydliga sin identitet - och därför tog till något som de annars ogillade, men som var en del av deras tidigare idetitet - slöjan.

    En annan tanke, också en konsekvens av utanförskapet, var att de "anpassade sig" till VÅR bild av islam. Generellt tycker väldigt få muslmer att slöjan har med islam att göra, utan med andra aspekter av samhället. Men här i Sverige hade folk svårt att se dem som muslimer när de var utan slöja, utan istället fann det mycket jobbigt att hela tiden förklara att hon minsann fortfarande var muslim, och hela tiden ständigt försöka förklara för fördomsfulla om slöjor och kvinnosyn, etc, etc... Många fann att om de hade på sig slöjan så försvann en hel del av dessa ständiga frågor...

    En annan fosrkning var intressant, om svenska kvinnor som konverterat till islam. Detta ofta när de gift sig med en muslimsk man, och där männen oftast inte krävde att kvinnorna skulle vara muslimer... Dessa kvinnor valde själva att bli muslimer, och då tog de på sig slöjor... Eftersom VÅR KULTUR anser att muslimska kvinnor skall göra detta.

    Sedan kom det att för ca 15 - 20 år sedan var det en muslimsk världskonferens i Stockholm, och dit kom många muslimska kvinnor från hela världen. Nästan enbart de som kom från västerländer hade på sig slöjor, och alla konverterade svenskor hade det. Kvinnor från de muslimska länderna blev nyfikna och frågade varför de bar slöjor! Svenskorna svarade lite försynt att de var ju muslimer... Då möttes de av skratt, och kvinnorna från de muslimska länderna sade att det där hade de lagt av med för länge sedan!!!

    Ganska tankeväckande, faktiskt!! Smile

    Jo, det är nog så.... Ingen predikar ljudligare än den nyfrälste, så att säga. En nykonverterad till islam vill kanske vara extra tydlig och nyfiken, och anamma fler seder än vad som kanske är vanligt bland de som fötts in i det, för att kanske sedan, efter en tid, behålla de seder som känns mest rätt.

    Det du beskriver i ditt första stycke har jag egen erfarenhet av, faktiskt. Jag har aldrig känt mig så svensk, och så beredd att försvara det svenska som när jag bodde i USA. Man blir på något sätt övertydlig i sin egen kultur, när omgivningens kultur saknar just de elementen som är typiska för den egna.

    Ja, de svenska traditionerna utövas nästan mer intensivt i svenskbyggderna i USA än hemma, faktiskt! Har hört att även NY har ganska rejäla svenska midsommarfiranden! Smile

    Men svenskarna har aldrig varit u utanförskap i USA. Och just detta tror jag förstärker mycket! Jag vet att det är därför många invandrare söker sig till förorterna, bland annat. Hellre en förortsidetitet än ingen identitet!

    Då kan man faktiskt titta på de invandraresom som per automatik hamnat på utanförskap i USA, kineser, italienare, irländare... liksom latinos och svarta.

    Då kan man lite grand faktiskt förstå utvecklingen i Sverige de senaste åren...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-04, 02:37

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Man har forskat i detta inom religionsocilogin, faktiskt!

    Där märkte man att många kvinnor som i sitt hemland hatade slöjan, efter några år i Sverige självmant tar på sig detta igen! Alltså av eget val!!!

    Nu resonerade man på varför det var så, och det var intressant att höra, faktiskt:

    Den dominerande tanken var att konsekvensen av utanförskapet skapade ett behov av att förtydliga sin identitet - och därför tog till något som de annars ogillade, men som var en del av deras tidigare idetitet - slöjan.

    En annan tanke, också en konsekvens av utanförskapet, var att de "anpassade sig" till VÅR bild av islam. Generellt tycker väldigt få muslmer att slöjan har med islam att göra, utan med andra aspekter av samhället. Men här i Sverige hade folk svårt att se dem som muslimer när de var utan slöja, utan istället fann det mycket jobbigt att hela tiden förklara att hon minsann fortfarande var muslim, och hela tiden ständigt försöka förklara för fördomsfulla om slöjor och kvinnosyn, etc, etc... Många fann att om de hade på sig slöjan så försvann en hel del av dessa ständiga frågor...

    En annan fosrkning var intressant, om svenska kvinnor som konverterat till islam. Detta ofta när de gift sig med en muslimsk man, och där männen oftast inte krävde att kvinnorna skulle vara muslimer... Dessa kvinnor valde själva att bli muslimer, och då tog de på sig slöjor... Eftersom VÅR KULTUR anser att muslimska kvinnor skall göra detta.

    Sedan kom det att för ca 15 - 20 år sedan var det en muslimsk världskonferens i Stockholm, och dit kom många muslimska kvinnor från hela världen. Nästan enbart de som kom från västerländer hade på sig slöjor, och alla konverterade svenskor hade det. Kvinnor från de muslimska länderna blev nyfikna och frågade varför de bar slöjor! Svenskorna svarade lite försynt att de var ju muslimer... Då möttes de av skratt, och kvinnorna från de muslimska länderna sade att det där hade de lagt av med för länge sedan!!!

    Ganska tankeväckande, faktiskt!! Smile

    Jo, det är nog så.... Ingen predikar ljudligare än den nyfrälste, så att säga. En nykonverterad till islam vill kanske vara extra tydlig och nyfiken, och anamma fler seder än vad som kanske är vanligt bland de som fötts in i det, för att kanske sedan, efter en tid, behålla de seder som känns mest rätt.

    Det du beskriver i ditt första stycke har jag egen erfarenhet av, faktiskt. Jag har aldrig känt mig så svensk, och så beredd att försvara det svenska som när jag bodde i USA. Man blir på något sätt övertydlig i sin egen kultur, när omgivningens kultur saknar just de elementen som är typiska för den egna.

    Ja, de svenska traditionerna utövas nästan mer intensivt i svenskbyggderna i USA än hemma, faktiskt! Har hört att även NY har ganska rejäla svenska midsommarfiranden! Smile

    Men svenskarna har aldrig varit u utanförskap i USA. Och just detta tror jag förstärker mycket! Jag vet att det är därför många invandrare söker sig till förorterna, bland annat. Hellre en förortsidetitet än ingen identitet!

    Då kan man faktiskt titta på de invandraresom som per automatik hamnat på utanförskap i USA, kineser, italienare, irländare... liksom latinos och svarta.

    Då kan man lite grand faktiskt förstå utvecklingen i Sverige de senaste åren...

    USA är vanskligt att jämföra med, då landet är så ungt och egentligen inte har en egen nationell identitet på samma vis som vad vi har "i den gamla världen". Kulturkrockarna blir s a s mindre när det inte finns någon allmän inhemsk nationell kultur att stöta sig med. Så på det sättet är det egentligen svårare för en immigrant i Europa, som måste inlemma sig i en ny kultur, än för en immigrant i USA där man i större utsträckning kan behålla sin gamla.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-04, 02:40

    Utanförskapet immigranter i USA upplever har mindre med kulturell identitet i USA att göra, än motsvarande i Europa.
    Det är lättare för en indier att ta sig fram i USA än i Europa, kulturidentitetsmässigt sett.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 02:49

    Vercingetorix

    Men utanförskap är utanförskap!

    Och det resulterar nästan alltid till ölad kriminalitet... Bland annat!

    Och den moderna kulturen i Europa är lika ung som kulturen Europa. Så mycket från 1700-talet och bakåt har vi inte kvar i vår nuvarande kultur...

    Annars stämmer det hyggligt med USA - men också det jag skriver. De som är i utanförskapet står för de flesta brotten! Och vilken gammal kultur har de svarta att vända sig till..?

    Nej, jag tror helt enkelt inte at utanförskapet har med kultur att göra - utan med inställningen hos de människorna som finns i landet!

    Och en indier har nog betydligt lättare att bli accepterad i England än i USA...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-04, 03:03

    Dao skrev:Vercingetorix

    Men utanförskap är utanförskap!

    Och det resulterar nästan alltid till ölad kriminalitet... Bland annat!

    Och den moderna kulturen i Europa är lika ung som kulturen Europa. Så mycket från 1700-talet och bakåt har vi inte kvar i vår nuvarande kultur...

    Annars stämmer det hyggligt med USA - men också det jag skriver. De som är i utanförskapet står för de flesta brotten! Och vilken gammal kultur har de svarta att vända sig till..?

    Nej, jag tror helt enkelt inte at utanförskapet har med kultur att göra - utan med inställningen hos de människorna som finns i landet!

    Och en indier har nog betydligt lättare att bli accepterad i England än i USA...

    Visst är det det, men för att råda bot på utanförskap bör man ju söka rätt på orsakerna.

    För den oinvigde nysvensken finns massor av otydliga och svårforcerade konventioner i vår "folklore" som säkert har anor längre tillbaka än 1700-talet. Det är mer än Coca Cola och Idol som invandrare måste lära sig att förhålla sig till. USA har ingen kultur, men på ett annat sätt all kultur, om än väldigt "shallow". Den som vistats ett tag i det landet vet vad jag menar.

    Svarta? De räknas väl inte? (Du förstår säkert den beska cynismen.)
    Sedan "apartheidlagarna" officiellt avskaffades har det skett en tydlig neo-afrikanisering av kulturen hos den afro-amerikanska befolkningen, där det afrikanska arvet lyfts fram, bejakas och odlas på ett sätt som tidigare ej varit möjligt. Eftersom de varit åsidosatta och förtryckta i så många generationer är det inte svårt att förstå att de känner en större samhörighet med ett, låt vara, romantiserat "motherland" än med det land de är födda och bor i.

    Vad gäller en indier i London har det nog mer att göra med kolonialtiden, snarare än synergieffekter mellan de skilda kulturella arven.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 03:18

    "Visst är det det, men för att råda bot på utanförskap bör man ju söka rätt på orakerna."

    Just min ståndpunkt här inne på forumet!!!

    Jag tror nog att få svarta i USA har ens en uns koppling till afrikansk kultur!

    Vilket fall som helst är jag rätt övertgad om att utanförskapet är en av de största orsaken till negativa invandrarrelaterade företeelser i landet. Även att muslimska kvinnor väljer slöjan (även om jag inte tror alla gör det av den anledningen).

    Så det är det utanförskapet vi måste analysera och åtgärda!
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Infra 2009-12-04, 03:42

    Ezzlirsk skrev:Satt framför teven häromdagen och lät mig skymta en gardinsbärande muslim. Denna uppenbarligen islamistpropagandistiska apologet har fiskat sympati från vänsterförespråkande media som i dagarna sänder en s k snyfthistoria om denna MENA-kulturistiska medeltidskvinna som anser att man som barnmorska skall få täcka hela sitt ansikte. Som den auktoritära position som denna dehumaniserade kvinna besitter är hon onekligen ett konkret hot mot våra barns beteendevetenskapliga kunskap och värderingar. Hon väljer att se ut som (och som ett resultat gråter hon nu ut i teve) antidemokratiskt "spöke" och - som media väljer att se det - "kämpar för rätten att dölja sitt ansikte". Det problematiska är självfallet de facto att denna resignations-projektionistiska kvinna kämpar för att bära detta heltäckande täcke på arbetstid, bland barn. Vänsterpropagandisterna ser detta som ännu en chans att öppna debatt om "minaritetsrädda" xenofober och rasister, när det i realitet handlar om sunt förnuft när det handlar om vad vi skall utsätta våra barn för, i denna tidiga ålder. En barnmorska (som i övrigt skall handla som en förebild för barnen) som indirekt förespråkar förtrycksimage och medeltidsnormer skall inte sätta sin fot på en skola, än mindre bland småbarn.

    Vafan snackar du för skit Lazy. Sitta och dubbelnicka. Skäms med dig din fuling! Tala ur skägget för helvete! Om du har nåt? Det har du säkert. Du är ju för fan personlighetsstörd. Grabbar (och tjejer): Nu har Lazy fått ett skov igen. Nu "är" hon Zlisk!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Susz X 2009-12-04, 04:08

    Jahapp- som alltid- kan inte personen söka vård? Det blir bättre sedan då..
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Utanför

    Inlägg  Secrist 2009-12-04, 07:39

    Så det är det utanförskapet vi måste analysera och åtgärda!

    En bra början vore väl att inte bosätta sig i områden där chansen att få ett jobb är minimal och kontakten med svenska samhället obefintligt.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 10:26

    Secrist skrev:Så det är det utanförskapet vi måste analysera och åtgärda!

    En bra början vore väl att inte bosätta sig i områden där chansen att få ett jobb är minimal och kontakten med svenska samhället obefintligt.

    Just DEN biten är oftast en KONSEKVENS av utanförskapet, inte tvärt om!

    Här kan vi lära av utanförskapet i USA, där det snart uppstod chinatowns, little italy och nästam helt svarta områden - och där brottsligheten var skyhög!

    Det var just de grupper som redan när de kom till Amerika blev stämplade som andra klassens medborgare...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Sniperace 2009-12-04, 10:44

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så det är det utanförskapet vi måste analysera och åtgärda!

    En bra början vore väl att inte bosätta sig i områden där chansen att få ett jobb är minimal och kontakten med svenska samhället obefintligt.

    Just DEN biten är oftast en KONSEKVENS av utanförskapet, inte tvärt om!

    Här kan vi lära av utanförskapet i USA, där det snart uppstod chinatowns, little italy och nästam helt svarta områden - och där brottsligheten var skyhög!

    Det var just de grupper som redan när de kom till Amerika blev stämplade som andra klassens medborgare...

    Är den?

    Mycket få av dem som aktivt väljer att INTE som första plats bosätta sig i sådsana områden överväger ens senare att flytta dit.....

    Snarare är det så att de redan från BÖRJAN kräver att få bo där deras släkt/vänner/landsmän redan finns, och då finns inte utanförskapet för dem, det kommer när de väl är på plats.

    Att vilja bo där det finns landsmän, släkt och vänner är naturligt, men tyvärr drabbar det negativt.

    Samma sak gäller SVENSKAR som bosätter sig i svenskområden i frankrike och spanien, de blir oftast illa sedda av lokalbefolkningen, men skillnaden är här att dessa har pengar bak och lider inte av det, men de är oftast inte sedda med goda ögon från landets övriga innevånare, just för att de lär sig inte språket, de anpassar sig inte till landets seder och bruk osv.

    MEN de svenskar som väljer att INTE bosätta sig i svenskområdena, de blir oftats mycket väl mottagna, de lär sig språket och anpassar sig.

    Vilka av dessa skulle ni vilja vara?
    jag skulle otvivelaktigt valt den senare gruppen.

    Och de invandrare som kommer hit, och väljer bort invandrarområdena, är de som lyckas och till mycket större del slipper utanförskapet
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Redclown 2009-12-04, 11:12

    Infra skrev:
    Ezzlirsk skrev:Satt framför teven häromdagen och lät mig skymta en gardinsbärande muslim. Denna uppenbarligen islamistpropagandistiska apologet har fiskat sympati från vänsterförespråkande media som i dagarna sänder en s k snyfthistoria om denna MENA-kulturistiska medeltidskvinna som anser att man som barnmorska skall få täcka hela sitt ansikte. Som den auktoritära position som denna dehumaniserade kvinna besitter är hon onekligen ett konkret hot mot våra barns beteendevetenskapliga kunskap och värderingar. Hon väljer att se ut som (och som ett resultat gråter hon nu ut i teve) antidemokratiskt "spöke" och - som media väljer att se det - "kämpar för rätten att dölja sitt ansikte". Det problematiska är självfallet de facto att denna resignations-projektionistiska kvinna kämpar för att bära detta heltäckande täcke på arbetstid, bland barn. Vänsterpropagandisterna ser detta som ännu en chans att öppna debatt om "minaritetsrädda" xenofober och rasister, när det i realitet handlar om sunt förnuft när det handlar om vad vi skall utsätta våra barn för, i denna tidiga ålder. En barnmorska (som i övrigt skall handla som en förebild för barnen) som indirekt förespråkar förtrycksimage och medeltidsnormer skall inte sätta sin fot på en skola, än mindre bland småbarn.

    Vafan snackar du för skit Lazy. Sitta och dubbelnicka. Skäms med dig din fuling! Tala ur skägget för helvete! Om du har nåt? Det har du säkert. Du är ju för fan personlighetsstörd. Grabbar (och tjejer): Nu har Lazy fått ett skov igen. Nu "är" hon Zlisk!

    Signaturen infra tycks verkligen fått ett spel för galleriet.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Utanförskap

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 00:47

    Just DEN biten är oftast en KONSEKVENS av utanförskapet, inte tvärt om!

    Fast nu är vi ju inne på den klassiska frågan, hönan eller ägget. Vad kom först? Flyttar de dit på grund av utanförskap eller blir det utanförskap på grund av att de flyttar dit?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-05, 01:15

    Secrist skrev:Just DEN biten är oftast en KONSEKVENS av utanförskapet, inte tvärt om!

    Fast nu är vi ju inne på den klassiska frågan, hönan eller ägget. Vad kom först? Flyttar de dit på grund av utanförskap eller blir det utanförskap på grund av att de flyttar dit?

    Ägget kom först!! Det är vetenskapligt bevisat! Very Happy

    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Ägg

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:16

    Ägget kom först!! Det är vetenskapligt bevisat!

    Och med ägg menar du...?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-05, 01:19

    Secrist skrev:Ägget kom först!! Det är vetenskapligt bevisat!

    Och med ägg menar du...?

    Jag menar ägg.... ovala, vita med skal innehållande äggvita och äggula. såna man steker, kokar till frukost, knäcker i kaksmet... du vet säkert... (andra färger förekommer)...

    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Ägg

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:22

    He, he...jo jag vet vad ägg är men i detta fallet är de ju metaforer för något.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-05, 01:25

    Secrist skrev:He, he...jo jag vet vad ägg är men i detta fallet är de ju metaforer för något.

    Jasså, ok... Jag trodde du ville veta svaret på frågan....
    queen
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:30

    Secrist skrev:Just DEN biten är oftast en KONSEKVENS av utanförskapet, inte tvärt om!

    Fast nu är vi ju inne på den klassiska frågan, hönan eller ägget. Vad kom först? Flyttar de dit på grund av utanförskap eller blir det utanförskap på grund av att de flyttar dit?

    Nope! Ingen hönan och ägget här!

    Svårigheterna att komma in i vårt samhälle är väldokumenterat idag! Du kan till och med göra testen själv, som kommer att visa detta klart och tydligt.

    Konsekvenserna av detta utanförskap är heller ingen hemlighet...

    De flesta som vill annat, har inga alternativ!

    HADE det varit MÖJLIGT för de flesta att ta sig ur dessa ghettona, så hade din lek med hönan och ägget varit relevant. Men nu är det inte så!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Utanförskap

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:35

    Svårigheterna att komma in i vårt samhälle är väldokumenterat idag! Du kan till och med göra testen själv, som kommer att visa detta klart och tydligt.

    Är det så dokumenterat? Det var inte så länge sedan det kom en rapport som delvis avfärdade mycket av talet om alla svårigheter som en myt. Och faran med detta menade forskargruppen är just att det blir ett moment 22 över det. Utomeuropeiska invandrare bryr sig inte ens om att försöka komma in i samhället på grund av att de tror att det ändå är meningslöst att försöka. Det blir en ond cirkel.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:43

    Secrist skrev:Svårigheterna att komma in i vårt samhälle är väldokumenterat idag! Du kan till och med göra testen själv, som kommer att visa detta klart och tydligt.

    Är det så dokumenterat? Det var inte så länge sedan det kom en rapport som delvis avfärdade mycket av talet om alla svårigheter som en myt. Och faran med detta menade forskargruppen är just att det blir ett moment 22 över det. Utomeuropeiska invandrare bryr sig inte ens om att försöka komma in i samhället på grund av att de tror att det ändå är meningslöst att försöka. Det blir en ond cirkel.

    Njae... Det som är ett moment 22 är att anse detta vra en ursäkt för att inte försöka! För det GÅR, det gör det!

    Som sagt - du kan ju göra det testet som många massmedier gör med jämna mellanrum:

    Skicka in lika många ansökan om anställning, eller bostad, med ett rent svenskt namn, som med ett tydligt mellanösternnamn. Enda skillnaden skall vara namnet - annars skall ansökningarna vara identiska och till samma arbeten, respektive bostadsföretag.

    Du kommer då att lägga märke till vem som får flest positiva bemötanden! Smile

    Så din forskningsrapport tror jag inte ett skit på, mer än att KONSEKVENSEN kan bli det du skriver!

    Men det är banne mig inget hönan och ägget här!!!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Myt

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:52

    Du kommer då att lägga märke till vem som får flest positiva bemötanden!

    "Min" forskarrapport hävdar inte att det är lätt. Bara att att det inte är så svårt som ryktet gör gällande. Och vill du vara helt säker på att sumpa alla dina chanser att komma in i det svenska samhället så ska du flytta till tex Rosengård. Och som en annan rapport handlade om (det var en doktorsavhandling) var just den mycket djupa distanseringen från det svenska samhället i tex Rosengård. Någon integration var det inte tal om.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 02:00

    Secrist skrev:Du kommer då att lägga märke till vem som får flest positiva bemötanden!

    "Min" forskarrapport hävdar inte att det är lätt. Bara att att det inte är så svårt som ryktet gör gällande. Och vill du vara helt säker på att sumpa alla dina chanser att komma in i det svenska samhället så ska du flytta till tex Rosengård. Och som en annan rapport handlade om (det var en doktorsavhandling) var just den mycket djupa distanseringen från det svenska samhället i tex Rosengård. Någon integration var det inte tal om.

    Hur i hela friden mäter man vetenskapligt nivån på svårigheten??? Och hur kan man jämföra detta med ett eventuellt rykte???

    Nu ÄR det inget rykte - utan fakta! Nivån på HUR svårt det är skiftar från område till område och från en tid till en annan - men svårigheterna FINNS!!!

    Vart skall man flytta om Rosengård är det enda stället du blir anvisad en lägenhet??

    Dessutom finns det andra aspekter på utanförskapet, som måste räknas med här. Folk i utanförskap har en tendens att leta upp de i liknande situation - så problemet är inte i ENBART svårigheterna att skaffa sig jobb eller bostad, utan också en massa andra aspekter! Invandrare från utomeuropeiska länder får nästan ständigt veta att de inte är RIKTIGA människor, även i de fall då de som uttalar detta gör det utan att mena något negativt...

    Sedan är det olika hur invandrare klarar av att bemöta detta...

    En del reagerar kraftigt, många är tysta och sväljer - och många anpassar sig...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Flytt

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 02:07

    Vart skall man flytta om Rosengård är det enda stället du blir anvisad en lägenhet??

    Ja, nu tvivlar jag starkt på att nyanlända flyktingar blir hänvisade till Rosengård. Staten har ju till och med pratat om att förbjuda folk att bosätta sig där.

    Och dessutom vet jag av erfarenhet att du inte gärna tar till dig fakta som inte stämmer in på de åsikter du redan har. Alla avvikande rapporter förkastas.

    Sponsored content


    Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte - Sida 2 Empty Sv: Snyftpropaganda om rätten att dölja sitt ansikte

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 19:36