Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
lazy
theward
cleopatra
Susz X
8 posters

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 13:03

    "Beslutet grundas på en rapport från Världshälsoorganisationen 2007 där det framhölls att nattarbete troligen kan orsaka cancer hos människor.

    Det pågår flera internationella studier om ett eventuellt samband mellan bröstcancer och nattarbete."


    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2705935

    Har du erfarenhet av att nattarbete kan vara skadligt på sikt?
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  cleopatra 2009-03-18, 14:02

    Jag hörde talas om rapporten när den kom och uttryckte redan då min åsikt om att man som nattarbetare borde få ett "risktillägg". Förutom att nattarbete sliter mer på kroppen eftersom det är emot kroppens inbyggda klocka har vi nu också en ökad risk att utveckla cancer. Att få ersättning för detta tycker jag borde vara självklart. Dessutom borde vi få grundliga läkarundersökningar en gång om året, givetvis ska då mammografi då ingå i den.
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

    Jag har arbetat natt i snart 10 år och min erfarenhet är att de som får problem med nattarbete snabbt byter till ett dagskift. Det vanligaste är mycket riktigt sömnstörningar och magproblem, men risken för både förslitningsskador och arbetsrelaterade skador är också högre eftersom vi på natten arbetar 10 timmar istället för 8, och under en tid då kroppen är inställd på vila. Nu arbetar de flesta av oss inte heltid, jag arbetar 72%, men jag kan lova att man är betydligt tröttare efter ett nattpass på 10 timmar än efter ett 8-timmars på dagen.
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

    Sen beror det ju lite på var man arbetar. Jag jobbar på förlossningen och där spelar det ju ingen roll om det är natt eller dag, bebisarna tar ingen hänsyn till det Very Happy På tex långvården eller andra patientavdelningar där de inlagda sover på natten finns ju större utrymme för vila än hos oss. När vi har mycket att göra kan vi springa i alla tio timmar och får gå på toa om vi hinner och dricka och äta i farten bounce Just nu är det full fart kan jag berätta eftersom alla barn som tillverkades under midsommarhelgen -08 ska ut nu Wink Jag har egen erfarenhet av det även som patient, för jag har ett som tillverkades midsommarafton -91... Embarassed
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 23:58

    Mysigt jobb Du har.
    Men det du skriver om sömnstörningar- är det väldigt vanligt?
    Tänker på de risker för tex psykoser sömstörningar kan ge upphov till..Någon kan vara jättekänslig- medan någon annan klarar av sömnstörningar lite längre..
    Märks det på natt-arbetsplatser?
    confused
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty jag vet ju inte sambandet

    Inlägg  theward 2009-03-19, 09:23

    mellan sjukdom och nattarbete för egen del iaf.

    Har jobbat treskift första 4:e delen av detta årtionde.
    Hände även att jag jobbade ständig natt i perioder.

    Under denna tid mådde jag faktiskt bättre än jag gjorde innan Rolling Eyes
    Men det har mindre med jobbet att göra, än med min "opålitliga" kropp.

    Jag tyckte att skiftarbete passade mig utmärkt, eftersom jag aldrig i stort sett har haft problem med sömn eller mage( magen var bra då, men inte nu)

    Bättre betalt, mer självständigt jobb, mera fritid.
    Såg inga nackdelar just då faktiskt.

    Nu skulle jag dock inte ha en chans att klara av ett skiftarbete.
    Fast blir jag bra mkt bättre av sjukdommen.
    Så är inte skift eller nattjobb helt uteslutet i framtiden.

    Så jag tror det har mera med om man trivs och om man är anpassningbar till skift eller nattjobb att göra.

    De som tvingas in ett skiftjobb, de löper nog större chans att bli sjuka.
    Eller de som börjar slarva med mat, sömn och motion
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  lazy 2009-03-19, 10:45

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:47, ändrad totalt 1 gång
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  cleopatra 2009-03-19, 11:17

    Susz X skrev:Mysigt jobb Du har.
    Men det du skriver om sömnstörningar- är det väldigt vanligt?
    Tänker på de risker för tex psykoser sömstörningar kan ge upphov till..Någon kan vara jättekänslig- medan någon annan klarar av sömnstörningar lite längre..
    Märks det på natt-arbetsplatser?
    confused

    Ja, jag tycker jag har det bästa jobbet man kan ha sunny Mer som ett privilegium än ett arbete faktiskt, man får ju vara med och dela ett av de största ögonblicken i folks liv.

    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven


    Precis som Lazy skriver har jag heller aldrig varken hört eller sett att sömnrubbningar skulle leda till psykos. De som får problem slutar att arbeta natt och över går till dagskift. Lätta sömnrubbningar under korta perioder tror jag de flesta nattarbetare har någon gång, men det kan ju även de som arbetar dag drabbas av.

    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven


    Jag stormtrivs med att arbeta natt och skulle nog ha väldigt svårt att anpassa mig till ett dagarbete.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-19, 11:42

    Då undrar man ju med all rätt, hur det kan bli för sjuksköterskor, som känner ett kall till sina jobb,
    När regeringen vägrar skjuta till pengar i dessa kristider, så att så många som 15.000 riskerar bli av med sina jobb,inom kommun och landsting, däribland många sjuksköterskor,
    Så hur arbetsbelastningen blir för dom som blir kvar kan man ju undra, när det redan idag är springlunch som gäller? No
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  cleopatra 2009-03-19, 12:09

    martin7lindgren skrev:Då undrar man ju med all rätt, hur det kan bli för sjuksköterskor, som känner ett kall till sina jobb,
    När regeringen vägrar skjuta till pengar i dessa kristider, så att så många som 15.000 riskerar bli av med sina jobb,inom kommun och landsting, däribland många sjuksköterskor,
    Så hur arbetsbelastningen blir för dom som blir kvar kan man ju undra, när det redan idag är springlunch som gäller? No

    Eftersom vi redan ÄR underbemannade och går på reserven så vågar jag inte ens tänka tanken... tongue Tyvärr är det verklighetsfrånvarande politiker och sparivrande chefer med privata sjukförsäkringar och privat vård som bestämmer detta. Patientsäkerheten och vårdkvaliteten utarmas och det är patienterna som till slut drabbas, hur vi inom vården än försöker trolla med knäna. Sen undrar de varför folk blir utbrända.... No
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-19, 12:25

    Ja, att bara tänka tanken att skära ner i en sådan verksamhet är ju helt åt helvete, på ren svenska, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Som patient på sjukhus är det säkert många som undrat redan innan hur all personal klarar av sina jobb, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Alltid till förfogande för patienters välmående, och då inte att förglömma att många dessutom är vrånga och tjuriga p.g.a sina olika åkommor! No
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Corven 2009-03-19, 12:41

    Jag förstår mig inte på hur dom lägger upp de olika budgetarna.

    Ta ett sjukhus t ex.

    Jag anser att man måste börja i rätt ände när man lägger budgeten.

    Man har x antal sängar. För att ta hand om patienterna i dessa sängar behöver man x antal personal. Personalen kostar x antal kr.

    När man har räknat ut denna kostnad, som är en absolut nödvändig utgift, som det MÅSTE finnas pengar till, så kan man gå vidare med övriga kostnader. Administrativ personal är definitivt mindre viktiga än vårdpersonalen. Ska man skära ned på personal, så är det i administrationen. Gärna bland de lite högre cheferna. Då sparar man mest pengar i förhållande till personalminskningen.

    Idag skär man ner på den operativa personalen, dvs vårdpersonalen. Det säger ju sig självt att man inte kan skära ner i den sektorn, för utan den personalen, så fungerar inte verksamheten. Landstingen kan då inte överhålla vårdgarantin, vilket genererar högre kostnader, då patienterna har rätt att vända sig till andra landsting, på det egna landstingets bekostnad.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 12:45

    corven

    Karolinska i stockholm är ju ett intressant exempel.

    i 25år!!!! har dom gått back..trots allt mer pengar, varje budget år..

    Då borde logiskt sett ej problemet vara mera pengar utan..kanske...dom...bestämmande?

    Nej lägg ner landstingen tycker jag.

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Corven 2009-03-19, 12:54

    Ja, Karolinska är definitivt ett skrämmande exempel, liksom Akademiska i Uppsala.

    Man skär på fel ställen, och lägger ut pengar på andra som man inte borde. Akademiska ska bygga en ny paviljong för Psykiatrin. Då plöjer man ner x antal miljoner på dyra desigers, och designlösningar.....

    Karolinska har säkerligen lagt en massa pengar på onödiga saker också.

    Ja, skrota Landstingen, och skapa en myndighet som enbart sysslar med vård, och inget annat.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 12:58

    se där..liknande åsikter=)

    japp sjukvården innehåller idag för många gamla "politruker" främst misslyckade sossar efter en 70års ensamt styre.

    Inte konstigt att den privata sektion VÄXER som en reaktion på en icke fungerande sjukvård(eller den funkar sisådär, främst pga det omänskliga arbete personalen på golvet gör)lite lotteri vilket landsting du tillhör.

    orsak - verkan.

    Som jag skrev för en 2 år sedan:
    klaga ej på att företag tecknar privata företagssjukförsäkringar klaga på VARFÖR dom gör det.
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 15:52

    Om man är i försäkrings branshen då gäller det att försäkra sig om att det finns hot inte konstigt att de äger banker också..

    Men får man säga så?? Maffians å banksters kallar jag det för...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Susz X 2009-03-21, 23:26

    Ja- man får säga så- det ligger något i det ju..inte bra när dessa börjar få föör mycket makt- inte bra alls.. en signal man skulle belysa mer egentligen..affraid

    Sponsored content


    Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade. Empty Sv: Nattarbete/ Canser/ Ohälsa- Danmark ger ersättning till drabbade.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 07:29