Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+25
Secrist
patriot
formsvackan
Vercingetorix
SilverSurfer
Thetaxpayer
Blåfront
x-medborgare
ANNA2LINK
lärare
captaincodd
berralarzon
Susz X
Regndrottning
GustavAnder
DMustaine
RedCloud
Redvictory
R.O.F.L
lazy
blueheaven
MartinLindgren
marxisten
råttan.
theward
29 posters

    NYA SIFFROR/OPINION...!

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 15:41

    råttan skrev:
    martin7lindgren skrev:Vad menar du Mr.Råtta, skulle jag förbjudas att bli bjuden på middag om någon vill bjuda mig på det?

    Du upphör inte att förvåna trots att du visar upp ditt rätta nylle? No


    Jag menar att du skulle kunna arbeta. Se på theWard som faktiskt gör sitt bästa.

    Tack Smile ja jag gör det bästa jag kan..
    Jobbade faktiskt idag ..fast febern fortfarande sitter i, men det var lite kris på jobbet. Så jag ställde upp...(tog det extra lugnt, gjorde bara det nödvändigaste)

    Fast nu ska jag bädda ner mig i soffan och hoppas morgondagen känns lite bättre Wink
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  råttan. 2009-08-31, 15:43

    Jag tycker inte att man ska jobba när man har feber. Men jag förstår hur du tänkte och har själv gjort likadant.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  marxisten 2009-08-31, 15:48

    råttan skrev:Jag tycker inte att man ska jobba när man har feber. Men jag förstår hur du tänkte och har själv gjort likadant.

    Största problemet som jag ser när folk jobbar förkylda etc. är kanske inte att de inte klarar det, utan att man riskera att smitta sina arbetskamrater. Om folk stannade hemma när de är krassliga istället så skulle förmodligen stor influensaspridningar och andra sjukdomar på arbetsplatser liksom skolor kunna begränsas avsevärt.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 15:49

    råttan skrev:Jag tycker inte att man ska jobba när man har feber. Men jag förstår hur du tänkte och har själv gjort likadant.

    nä jag tycker inte heller man ska det, men nu blev det så idag
    Sen beror det på arbetets natur också. har man fysikt krävande jobb ska man absolut inte jobba med feber
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  marxisten 2009-08-31, 15:54

    theward skrev:
    råttan skrev:Jag tycker inte att man ska jobba när man har feber. Men jag förstår hur du tänkte och har själv gjort likadant.

    nä jag tycker inte heller man ska det, men nu blev det så idag
    Sen beror det på arbetets natur också. har man fysikt krävande jobb ska man absolut inte jobba med feber

    Egentligen inte på nån arbetsplatsplats. Det kan vara något som smittar och så sprids det. Man måste även tänka på arbetskamraterna.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 15:56

    marxisten skrev:
    theward skrev:
    råttan skrev:Jag tycker inte att man ska jobba när man har feber. Men jag förstår hur du tänkte och har själv gjort likadant.

    nä jag tycker inte heller man ska det, men nu blev det så idag
    Sen beror det på arbetets natur också. har man fysikt krävande jobb ska man absolut inte jobba med feber

    Egentligen inte på nån arbetsplatsplats. Det kan vara något som smittar och så sprids det. Man måste även tänka på arbetskamraterna.

    ja fast det var det jag gjorde idag Wink
    vi är så få, så två kan inte vara borta samtidigt Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 21:53

    Ja går folk till jobbet med influensa och feber så förmodar jag att man med säkerhet vet att man dras med svininfluensan?

    Men skiter man i andra om man smittar ner dom, ja då går man till jobbet!
    Det är väl antagligen ett av skälen till att den nya influensan sprider sig rekordsnabbt?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 21:59

    Du vet väl inte vad som skiljer The Wards diagnos från min, är han också pensionerad livet ut p.g.a handikapp,

    Du snackar mycket och tänker sen Mr.Råtta?
    Är du gudomlig, läkare eller medium Mr.Råtta som kan ställa diagnoser på distans och dömma ut folk efter behag, utan att veta vemdu dömmer,

    JA DÅ ÄR DU STOR MR.RÅTTA, KANSKE T.O.M DOKTOR RÅTTA?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 22:10

    martin7lindgren skrev:Ja går folk till jobbet med influensa och feber så förmodar jag att man med säkerhet vet att man dras med svininfluensan?

    Men skiter man i andra om man smittar ner dom, ja då går man till jobbet!
    Det är väl antagligen ett av skälen till att den nya influensan sprider sig rekordsnabbt?

    Nu är det så att om man inte ska stänga igen små företag med få anställda måste de som kan jobba...

    Dock får man ju vara försiktigt med sin o andras hälsa och minmera risken
    Behöver ju inte stå och hosta eller nysa på folk....

    Men skulle alla fyra som jobbar på macken stanna hemma samtidigt, vad tror du händer då??
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 23:03

    Men låt säga om man är som i ditt fall en av fyra, och går till macken med feber och influensa i dessa dagar när det kan vara svininfluensa, antar att du inte vet det,
    Hur många kunder hanterar du på ett pass som kan bli smittade?
    Antar du inte har testat vilken influensa du dras med, men den du beskriver kan ju finnas anledning att testa?

    Därav ifrågasätter inte jag att du numera har ett jobb som du grejar, men dina kunders hälsa om du riskerar smitta dom borde ju gå först!
    Jobbar inte du på en okmack,vill verkligen dom att deras personal går till jobbet med feber och influensa?

    Särskilt nu när vi har svininfluensan över oss, för du har ju sagt att du dragits med influensa ett tag nu, eller hur?


    Så hellre en stängd mack några dagar än att kanske smitta ner ett stort antal andra är att föredra?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 23:15

    martin7lindgren skrev:Men låt säga om man är som i ditt fall en av fyra, och går till macken med feber och influensa i dessa dagar när det kan vara svininfluensa, antar att du inte vet det,
    Hur många kunder hanterar du på ett pass som kan bli smittade?
    Antar du inte har testat vilken influensa du dras med, men den du beskriver kan ju finnas anledning att testa?

    Därav ifrågasätter inte jag att du numera har ett jobb som du grejar, men dina kunders hälsa om du riskerar smitta dom borde ju gå först!
    Jobbar inte du på en okmack,vill verkligen dom att deras personal går till jobbet med feber och influensa?

    Särskilt nu när vi har svininfluensan över oss, för du har ju sagt att du dragits med influensa ett tag nu, eller hur?

    vi är fyra som jobbar, en av oss jobbar bara ibland,,
    när ägaren inte kan eller vill

    2 av oss är förkylda och ja visst kan det vara svininfluensan
    Fast denna influensa är som alla andra och hur tror vi har blivit smittade..
    Ska vi förbjuda alla kunder som är minsta förkylda att komma in?
    Ägaren var idag på ett långt tandläkarbesök och ska på onsdag in till sjukhuset och göra ett arbetsekg efter den hjärtinfarkt han hade i julas..

    Vi tilhör OKQ8, men det är ett litet familjföretag som driver macken.

    Det finns inga möjligheter att båda betala sjuklöner och samtidigt ta in reserver. Dessutom finns det inte så många personer med kassavana eller folk som man hinner lära upp på så kort tid

    Så sjukast stannar hemma resten får dela på bördan, tom våra respektive hjälper oavlönat till om det krisar.
    Fast de har egna jobba tt ta hand om också

    tex är min bror mekanikern sjukast men han umgås inte med folk så mkt..

    Fast är han hemma stannar hela verkstaden i princip..
    Vi kan fixa lite ändå..

    Men det jag vil komma till att vi inte bara kan vara hemma, då måste vi ju stänga macken en tid och det har ingen av oss råd med

    Så även om du sak kan ha rätt, funkar det inte i praktiken, nån måste jobba

    Däremot tar jag det mkt lugnt med feber i kroppen, mkt lugnt
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 23:25

    Jag håller inte med dig The Ward, jobbar man i ett serviceyrke med mycket kontakt med människor i dessa influensa tider särskilt med en farligarte influensa än normalt duger det inte att mackägaren snacka om ingen kassavana,

    Han får väl gardera upp så att inte hans kunder smittas i första hand, men det är vad jag tycker?
    Inte tror jag att macken förlorar några kunder om stänger några dagar om det inte går ordna på annat sätt för att inte riskera sprida smitta!


    Det finns ju bemaningsföretag som hyr ut kassapersonal, så det kan ju intevara helt omöjligt att hålla rulljangsen igång,för en kortare period om dom ordinarie slås ut?


    Senast ändrad av martin7lindgren den 2009-08-31, 23:31, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  blueheaven 2009-08-31, 23:28

    Hur skulle det se ut om hela Sverige stängde för minsta förkylning? No
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 23:32

    martin7lindgren skrev:Jag håller inte med dig The Ward, jobbar man i ett serviceyrke med mycket kontakt med människor i dessa influensa tider särskilt med en farligarte influensa än normalt duger det inte att mackägaren snacka om ingen kassavana,

    Han får väl gardera upp så att inte hans kunder smittas i första hand, men det är vad jag tycker?
    Inte tror jag att macken förlorar några kunder om stänger några dagar om det inte går ordna på annat sätt för att inte riskera sprida smitta!

    Du har tydligen gått på hypen med svininfluensan
    Dess farlighet är överdriven..
    Visst är den farlig om man har extrem otur..
    Men den är inget värre än vanliga influensor

    Jaha vem ska betala inkomstbortfallet har du tänkt??

    Menar du på fullt allvar att vi ska typ införa undtagstillstånd, för det är ju det du i princip menar med det du säger?

    innan vaccinet kommit öht(sen om det är bra är en annan sak), så är det möjligt att hundratusentals människor kanske en miljon..vem vet smittats

    Ska vi stänga alla affärer, tycker du?

    Du vet man kan vara smittat innan man känner av det och vissa blir bara lite snuviga...inget mer

    Det är inte digerdöden vi talar om
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  lazy 2009-08-31, 23:32

    Visst vore det bra om alla kunde stanna hemma i influensatider MEN
    då krävs det att man tar bort karensdagen o det tänker varken blå
    el. röd göra, dessutom har inte småföretagare råd att stänga igen
    sina företag för att det kommer flunsa o vinterkräksjukan varje år,
    det är bara att köra på som vanligt martin!


    Senast ändrad av lazy den 2009-08-31, 23:34, ändrad totalt 1 gång
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  theward 2009-08-31, 23:33

    blueheaven skrev:Hur skulle det se ut om hela Sverige stängde för minsta förkylning? No

    nu sa du nåt vettigt Wink
    Du kan ju om du vill Very Happy
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  blueheaven 2009-08-31, 23:35

    theward skrev:
    blueheaven skrev:Hur skulle det se ut om hela Sverige stängde för minsta förkylning? No

    nu sa du nåt vettigt Wink
    Du kan ju om du vill Very Happy

    Ja min ribba ligger över 120 cm inget limbo här inte! Laughing
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 23:38

    Nu kan man ju inte kalla influensa och feber dessa dagar för en vanlig liten förkylning?
    Eftersom svininfluenan klassas som en pandomi,vilket innebär att fyra gånger fler beräknas bli smittade än vanligt så kan man fan inte kalla det en vanlig liten förkylning,
    Det kan du väl inte mena på fullt allvar Mr.Blue? No
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-31, 23:42

    Om nu FK vägrar slopa karensdagar för att minska smittspridningen kan väl inte det skyllas på andra än den sittande alliansregeringen som sätter spelreglerna?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  blueheaven 2009-08-31, 23:42

    martin7lindgren skrev:Nu kan man ju inte kalla influensa och feber dessa dagar för en vanlig liten förkylning?
    Eftersom svininfluenan klassas som en pandomi,vilket innebär att fyra gånger fler beräknas bli smittade än vanligt så kan man fan inte kalla det en vanlig liten förkylning,
    Det kan du väl inte mena på fullt allvar Mr.Blue? No

    Jag förstår andemeningen i ditt inlägg martin men kan inte gå förbi hur snabb du är när du tycker att folk skall vara hemma för det finns ju alltid någon annan som tar ansvaret! No
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  blueheaven 2009-08-31, 23:44

    martin7lindgren skrev:Om nu FK vägrar slopa karensdagar för att minska smittspridningen kan väl inte det skyllas på andra än den sittande alliansregeringen som sätter spelreglerna?

    Dags för lite sans, balans och skärpning martin? Laughing
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  lazy 2009-08-31, 23:47

    blueheaven skrev:
    martin7lindgren skrev:Nu kan man ju inte kalla influensa och feber dessa dagar för en vanlig liten förkylning?
    Eftersom svininfluenan klassas som en pandomi,vilket innebär att fyra gånger fler beräknas bli smittade än vanligt så kan man fan inte kalla det en vanlig liten förkylning,
    Det kan du väl inte mena på fullt allvar Mr.Blue? No

    Jag förstår andemeningen i ditt inlägg martin men kan inte gå förbi hur snabb du är när du tycker att folk skall vara hemma för det finns ju alltid någon annan som tar ansvaret! No

    Fast om alla är mer el. mindre sjuka så kan ju INGEN ta ansvaret, kanske
    martin kan ställa upp?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-09-01, 00:05

    Jag är nog fan en som fått lära sig att det inte går att hålla sig undan på grund av sjukdom,
    Men den här svininfluensan verkar ju vara något vi inte varit med om tidigare under vår livstid, så självklart gäller extra ordinära åtgärder,
    Det är väl självklart att man ska undvika på alla sätt att sprida smittan om man åker på det!

    Vi har ju redan nu ett gäng som ligger i konstgjord lunga, första dödsfallet är konstaterat,och då ser vi ju bara början,
    Så visst finns all anledning att minska spridning med alla medel, några dagar hemma är väl ett rätt enkelt sätt!

    Så en tillfälligt slopad karensdag, är ju det första regeringen borde ta beslut om, hur gör dom själva om dom insjuknar,
    Dom stannar garanterat hemma med full lön!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-09-01, 00:11

    Nu lär ju inte alla drabbas samtidigt, så larva dig inte Lazy,
    Men nu beräknar man att halva vår befolkning kommer smittas, och det är väl illa nog, om den halvan struntar i spridning så riskerar ju alla få skiten!

    Du som har fyra barn borde ju verkligen vara mån att smitta begränsas, dina barn är ju också unga vuxna vad jag förstått och därmed i riskzon!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-09-01, 00:14

    Vad snackar du om, självklart är man orolig, särskilt som min yngsta dotter är gravid i 4:de månaden och därmed löper 5 gånger så stor risk,
    Att hon sen bor i Uppsala,där nu första dödsfallet är konstaterat gör ju inte oron minder!

    Sponsored content


    NYA SIFFROR/OPINION...! Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 18:28