Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    " Man anmäler inte en kollega"

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    " Man anmäler inte en kollega" Empty " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  Susz X 2009-03-14, 17:54

    "Man anmäler inte en kollega"
    Brottsligheten inom Polis/Vaktyrken- övergrepp-
    ett hot mot vårt rättssamhälle?



    Han har jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan och delar med sig av sina erfarenheter av jobbet som resulterade i att han polisanmälde en kollega för grov misshandel. Efteråt blev han trakasserad - "för man anmäler ju inte en kollega"

    "Jag skriver det här inlägget på grund av att jag tror på rättvisan och på tryggheten för varje enskild medborgare i samhället. I vår dagliga liv möter vi diskriminering, rasism och hatbrott, men juridiken är det enda som verkligen enar oss oberoende av hudfärg, religionstillhörighet eller etnicitet.
    Jag tog jobbet som ordningsvakt på grund av att jag hade och har kvar viljan att göra väl. Viljan att hjälpa människor och skaffa mig livserfarenhet på vägen, och finns det då ett bättre sätt än att arbeta nära inpå människor? Dock så hamnade jag väldigt snabbt i ett vägskäl där jag blev tvingad att ta ställning i en fråga som visade sig vara oerhört omfattande och svår."


    Skriver signaturen "Herr Glad" i sin blogg ang "man anmäler inte en kollega"..Läs "Herr Glads blogg- de stödjande /hotande kommentarerna till hans anmälan:


    http://upprattelse.nu/2008/09/18/veckans-debattartikel-man-anmaler-inte-en-kollega/

    "Det finns ett pris på ditt huvud"
    Ett exempel till:
    "På onsdagen väcktes åtal i en känslig utredning vid Stockholmspolisens interna enhet. En 18-åring som tidigare slagits blodig av en polisman ska ha dödshotats inför den kommande rättegången. Det finns ett pris på ditt huvud, löd budskapet enligt åtalet."

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=832354



    Den misshandlade 18åringen hotades och uppmanades att inte vittna mot polismannen. Personen påstod att det fanns ett pris på 75.000 kronor på vittnets huvud..
    På onsdagen åtalades "hotaren" för övergrepp i rättssak mot den 18-årige pojken. Han är 26 år gammal, ledargestalt inom en idrottssupporterklubb och nyligen straffad för misshandel och vållande till kroppsskada. Ingen koppling finns mellan 26-åringen och den misshandlade. Dock har 26-åringen varit i kontakt med ett vaktbolag "som styr Stureplan". Samma vaktbolag påstås ha goda kontakter inom Stockholmspolisen.


    -Viljan att göra väl- viljan att hjälpa människor- är en grundvärdering som borde vara ett krav för att alls få jobba i vaktbolags och polisiära yrken kan jag tycka!
    Dock är det låntifrån så i dagens Svedala ..
    -En Eloge till den person i yrket som rakryggad står upp och anmäler misshandlare/brottslingar i polis/ vaktyrket!
    Har dessa yrken på vissa platser i Sverige blivit enbart redskap för egna maktbehov?
    -Är det rimligt att polisiär verksamhet/vakbolag pysslar med sånt här?Vem sätter stopp-vem skall allmänheten vända sig till?
    -Kan vi lita på polis/vakter- eller har övergreppen blivit ett hot mot svenska rättssamhället?


    " Man anmäler inte en kollega" Godpolis" Man anmäler inte en kollega" 12775372


    I en forumstråd på AB kunde jag läsa hur en individ som såg
    pågående trafficking i STHM blev illa behandlad av vakter samt av dem tillkallad polis...Ingen ville ens ta upp en anmälan
    - bara tysta ned ett vittne...Vad händer? Är detta rimligt?

    Har Du erfarenhet?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    " Man anmäler inte en kollega" Empty Sv: " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-14, 18:11

    Fick höra en annan ovanlig väktar historia igår, när en av tjejerna som jobbar på stadsmissionen ringde mig, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Hon berättade för mig hur missionen tvingats hyra in ett väktarbolag modell större, till den nya stadsmissionsgården som ligger vid mariatorget, Like a Star @ heaven
    P.g.a av att boende i området klagar och anmäler verksamhetenn så mycket dom kan,
    Avsikten med väktarna var att grannar och boende skulle lugna sig och kunna känna sig säkrare, Like a Star @ heaven
    Men nu med facit i hand har väktarbolaget förstått att hemlösa människor måste ju ha någonstans att vara, så numera tar man inte betalt för sina tjänster, man jobbar helt for free! Cool
    En solskenshistoria tycker jag! Very Happy Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    " Man anmäler inte en kollega" Empty Sv: " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  lazy 2009-03-14, 20:06

    Håller om igen med dej martin (måste vara ngt fel eller?) men det
    här är nog vad som behövs att folk förstår att om hemlösa,
    missbrukare m.fl har någonstans att ta vägen så behöver inte s.k
    "vanliga" människor drabbas.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    " Man anmäler inte en kollega" Empty Sv: " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-14, 20:18

    Det är en självklarhet inom vården att man anmäler vid fel. Lex Maria, t.ex.

    Det är bara vid en anmälan som felen uppdagas och blir åtgärdade.

    Det borde vara en självklarhet inom alla yrken.


    queen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    " Man anmäler inte en kollega" Empty Sv: " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  Susz X 2009-03-14, 22:55

    Regndrottning skrev:Det är en självklarhet inom vården att man anmäler vid fel. Lex Maria, t.ex.

    Det är bara vid en anmälan som felen uppdagas och blir åtgärdade.

    Det borde vara en självklarhet inom alla yrken.


    queen

    Där slog du huvet på spiken Regn! Genialt och absolut något att jobba för egentligen
    - att omvandla Lex Sarah och Lex Maria även till den polisiära verksamheten..
    Har jobbat lite för att så ska vara i jost barnomsorgen och det sociala- fast det var ett tag sedan nu..
    Så nu väckte du något! Tack!

    flower flower flower

    Är dettta rimligt?
    Kvinnofridsbrott är överrepresenterade

    ...bland brott som poliser begår utanför tjänsten. Trots att det är ett brott som polisen inte accepterar, får dömda poliser ofta jobba kvar..


    "Utåt sett är polisens bild av mäns våld mot kvinnor kristallklar. Stockholms länspolismästare Carin Götbladh har sagt: ”Att vara polis och kvinnomisshandlare är en omöjlig kombination”. Men när jag granskade polisers kvinnofridsbrott framträdde en helt annan bild. Gång på gång fann jag att facket och myndigheten tycker att misshandlande poliser bör få behålla jobbet. Nyligen sa förbundets vice ordförande Lillemor Melin Sving att misshandelsdömda poliser kan komma att själv utreda kvinnofridsbrott och att
    ”vi utgår från att de gör sitt jobb på ett professionellt sätt”.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article3493738.ab



    Ingen människa är perfekt, varken privat eller i yrket.
    Men kvinnomisshandel eller annan misshandel går långt utöver vad som kan tolereras för människor i allmänhet och för poliser som är satta att bekämpa brott blir läget ännu värre. Jag betvivlar att man bedömer andras misshandelsbrott på rätt sätt om man själv begått samma brott. Tror tyvärr att benägenheten att ta till våld kan ligga nära för några av de som söker sig till yrken som polis/vakt.
    Är det rimligt att dessa brottslingar får jobba med andra människor? Personligen anser jag att kriminella ska inte jobba som poliser helt enkelt ..Den kvinnosyn en man har hemma i köket eller sovrummet stannar inte hemma när han går till jobbet. Därför är kombinationen polisman och kvinnomisshandlare rent omöjlig.
    Anser jag- tycker Du det är rimligt?


    [center]
    " Man anmäler inte en kollega" Kvinnomisshandel

    Sponsored content


    " Man anmäler inte en kollega" Empty Sv: " Man anmäler inte en kollega"

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 15:05