Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Sunrise
fredrik rahm70
6 posters

    Var femte med sjukersättning fuskade

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-17, 14:15

    STOCKHOLM. Var femte person med förtidspension som granskades hade fått sin ersättning felaktigt, visar en riktad kontroll som Försäkringskassan genomfört i 600 ärenden.

    I snitt har de fått ut drygt 350 000 kronor i felaktiga bidrag.

    Personerna i undersökningen hade deklarerat en deklaration på 100 000 kronor eller mer under 2005, trots att de vid tillfället hade sjukersättning, som det numera heter, utan att anmäla ändrade förhållanden till Försäkringskassan.

    Totalt handlar det om 45 miljoner kronor som betalats ut felaktigt. I 72 ärenden har en polisanmälan gjorts, enligt ett pressmeddelande från Försäkringskassan.

    Sedan årsskiftet 2008/2009 finns nya regler som gör att den som har en icke-tidsbegränsad sjukersättning beviljad före den 1 juli 2008 kan arbeta utan att förlora ersättningen. Men då måste måste man ansöka om det.

    De riktade granskningarna ska fortsätta under 2009.
    avatar
    Sunrise


    Antal inlägg : 35
    Join date : 09-02-17

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  Sunrise 2009-02-17, 15:14

    Jag tycker att det är synnerligen angeläget att få bort alla fuskare. På det viset kanske vi kan ha råd med de som verkligen är sjuka på riktigt. Alla dessa fuskare förstör ju för den som är sjuk. Bedrövligt hur lågt folk sjunkit i jakten på pengar de inte har rätt till. På grund av dessa individer drabbas ju alla när nya strikta regler tillkommer. Den som är riktigt sjuk idag får ju inte den hjälp personen behöver. No
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-17, 15:34

    Jag påstår att det inte går fuska till sig sjukersättning (sjukpension), ett dåligt allianspåstående för att rättfärdiga sig själva,
    Jag har gått igenom FK:s utredning innan man beviljas, hur bär man sig åt för att lyckas lura flera läkare att skriva falska intyg? Hur lurar man kassans handläggare och förtroende läkare?
    För att tillslut få med sig den politiskt sammansatta socialförsäkringsnämnden som har sista ordet?
    Och alla dessa inblandade ska luras varannat år?
    Nej det största fusket med sjukersättningar är när fullt friska männisakor stannar hemma från jobbet med jämna mellanrum, inte alla, men dom som gör så misstänkligör samtidigt oskyldiga sjuka människor utan betänkligheter!
    Och då inte att förglömma att förtroende läkare och försäkringsnämden träffar man aldrig personligen,
    Jag är helt säker på att det finns flera fullt berättigade som får avslag, än det finns fuskare som lyckats, men alla avslag snackas det av någon anledning inte om!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-17, 15:40

    martin7lindgren skrev:Jag påstår att det inte går fuska till sig sjukersättning (sjukpension), ett dåligt allianspåstående för att rättfärdiga sig själva,
    Jag har gått igenom FK:s utredning innan man beviljas, hur bär man sig åt för att lyckas lura flera läkare att skriva falska intyg? Hur lurar man kassans handläggare och förtroende läkare?
    För att tillslut få med sig den politiskt sammansatta socialförsäkringsnämnden som har sista ordet?
    Och alla dessa inblandade ska luras varannat år?
    Nej det största fusket med sjukersättningar är när fullt friska männisakor stannar hemma från jobbet med jämna mellanrum, inte alla, men dom som gör så misstänkligör samtidigt oskyldiga sjuka människor utan betänkligheter!
    Och då inte att förglömma att förtroende läkare och försäkringsnämden träffar man aldrig personligen,
    Jag är helt säker på att det finns flera fullt berättigade som får avslag, än det finns fuskare som lyckats, men alla avslag snackas det av någon anledning inte om!

    35000 avslag 2006 av sossarna


    och du påstår tvärt emot media och fk då??

    kanske var det JAG som postade denna nyhet till alla tidnigarna??=)
    avatar
    palmevara


    Antal inlägg : 82
    Join date : 09-02-15

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Siktet från Eko brott flyttat till småttingarna?

    Inlägg  palmevara 2009-02-17, 15:43

    Riktad kontroll utförd av försäkringskassans "Doktorer" eller ev deras "Ekonomer"?
    Moderaterna vill få bort Ekobrottsmyndigheternas spanare från toppskiktet, då sänder man dem efter små brottslingarna.

    Täbys komuns utförsäljning av Statliga fastigheter och bolag borde granskas ordentligt. Här ligger inte bara en hund begraven.

    Dessa har sålts ut till gamla hederliga svågrar. Alltså svågerpolitiska beslut.

    Borde inte vi Svenskar vara lite mera rädda om vår rosade välfärd än att köpa första bästa gris som erbjuds i säcken? Ni vet väll vart allt leder?
    Detta kommer leda till att bidragstagarna blir ofrade först, men sedan följer....Ja vilka? Allt i jakten på mera pengar åt de som redan har.
    Men tyvär, bidragstagare konsumerar, alltså är de kunder åt företagen. Detta mina vänner är cirkels normala väg.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-17, 15:47

    palmevara skrev:Riktad kontroll utförd av försäkringskassans "Doktorer" eller ev deras "Ekonomer"?
    Moderaterna vill få bort Ekobrottsmyndigheternas spanare från toppskiktet, då sänder man dem efter små brottslingarna.

    Täbys komuns utförsäljning av Statliga fastigheter och bolag borde granskas ordentligt. Här ligger inte bara en hund begraven.

    Dessa har sålts ut till gamla hederliga svågrar. Alltså svågerpolitiska beslut.

    Borde inte vi Svenskar vara lite mera rädda om vår rosade välfärd än att köpa första bästa gris som erbjuds i säcken? Ni vet väll vart allt leder?
    Detta kommer leda till att bidragstagarna blir ofrade först, men sedan följer....Ja vilka? Allt i jakten på mera pengar åt de som redan har.
    Men tyvär, bidragstagare konsumerar, alltså är de kunder åt företagen. Detta mina vänner är cirkels normala väg.


    har du NÅN källa eller NÅGRA fakta på det du skriver??

    eller var det bara ett vanligt skrik på borgarna och drifta över och byt ämne inlägg??

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-17, 16:33

    JA DU FREDRIK RAHM2, DU FÅR VÄL WALLRAFFA FK, FÖRSÖK GÄRNA FUSKA TILL DIG SJUKERSÄTTNING/PENSION,
    SÅ FÅR DU VÄL SE HUR LÄTT DET ÄR ATT LURA SYSTEMET, JAG PÅSTÅR ATT DET GÅR INTE!
    DU LÄR INTE KOMMA SÄRSKILT LÅNGT, DET GARANTERAR JAG!
    HELT OMÖJLIGT ATT FÅ FALSKA LÄKARINTYG,LURA FÖRTROENDELÄKARE OCH HANDLÄGGARE,HUR DU TILL SLUT KAN FÅ FÖRSÄKRINGSNÄMDEN ATT BEVILJA DIG BEGRIPER INTE JAG IALLAFALL? Cool
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-17, 17:11

    martin7lindgren skrev:JA DU FREDRIK RAHM2, DU FÅR VÄL WALLRAFFA FK, FÖRSÖK GÄRNA FUSKA TILL DIG SJUKERSÄTTNING/PENSION,
    SÅ FÅR DU VÄL SE HUR LÄTT DET ÄR ATT LURA SYSTEMET, JAG PÅSTÅR ATT DET GÅR INTE!
    DU LÄR INTE KOMMA SÄRSKILT LÅNGT, DET GARANTERAR JAG!
    HELT OMÖJLIGT ATT FÅ FALSKA LÄKARINTYG,LURA FÖRTROENDELÄKARE OCH HANDLÄGGARE,HUR DU TILL SLUT KAN FÅ FÖRSÄKRINGSNÄMDEN ATT BEVILJA DIG BEGRIPER INTE JAG IALLAFALL? Cool

    Mår du bra??
    för saken och personen är väl olika??

    Eller anklagar du nu mej att ha hittat på fk´s utredning som fins i flera större tidningar och presenterades av tt?=)
    försäkringsnämnden, är den myndigheten helt ny??=)

    (personligen har jag länsförsäkringar som drulle liv och hem försäkring)


    mman kan bara garva åt detta smått desperata troll lol!
    avatar
    Sunrise


    Antal inlägg : 35
    Join date : 09-02-17

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Till Martin!

    Inlägg  Sunrise 2009-02-17, 17:32

    Det går att lura systemet och jag har fått det bekräftat genom bland annat TV. Nu är jag osäker på om det var Kalla Fakta eller uppdrag granskning som visade programmet. Det enklaste sättet är att luras med ryggbesvär. Det går inte att motbevisa om en person påstår sig ha ont i ryggen. Just ryggen är nog det som är lättast att bluffa med. Här visade de en man som var invandrare. Han påstod sig inte kunna köra bilen längre för ryggen värkte så. Han hade problem att gå mm. Så följde TV-teamet efter honom då han skulle på ett möte. Nu minns jag inte om det var försäkringskassan men tror det var så. När ingen såg honom gick han som vanligt till bilen och körde iväg med den. Sedan gick han med lätta fötter ur bilen tills han närmade sig byggnaden. Då började han gå kutryggig och med släpande steg. Väl inne på kontoret blev han konfronterad och fick se filmen de spelat in på honom. Då ryckte han nonchalant på axlarna och sade att går det så går det. Inget mer med det. Nu menar jag INTE att invandrare bluffar mer än andra. Just detta reportaget handlade om en icke svensk. Det finns svenskar som inte är ett dugg bättre.

    Jag har en bekant vars släkting är fullt frisk. Han har dock gått sjukskriven i åratal för ryggproblem. Han sitter och skryter med att han lurar läkaren att skriva intyg och att han inte har dessa problemen alls. Varför? Jo, han slipper att arbeta och är mest hemma och grejar med huset och dricker när han känner för det. Nog finns det folk som lurat till sig både det ena och det andra. Men, det kommer att bli tuffare nu och det är nog kanske inte lika enkelt längre att hitta på några falska historier.

    Håller också med den som säger att det finns folk som stannar hemma och sjukskriver sig utan att vara sjuk. På min mans arbesplats fanns det några som alltid satte i system att vara sjuka fredag och måndag. Detta pågick i åratal. Sedan blev det lite tuffare och jag tror att idag är det nog många som borde vara hemma när de är sjuka men ändå går till jobbet för att de har inte råd att vara hemma.

    Det finns alla varianter av folk som beter sig märkligt.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-17, 18:38

    Jag anklagar inte dig för någonting, men jag påstår att systemet är näst intill omöjligt att lura,
    Jag har ju egen erfarenhet av maskineriet FK, och jag begriper inte hur du ska kunna lura till dig sjukpension, då det föranligger en gigantisk utredning bakom varje ärende!
    Men visst det finns ju alltid undantag från reglerna, och trots allt så gäller ju beslutet bara två i taget,
    Jag påstår att 99% av dom som blir beviljade är fullt berättigade, dessutom tar utredningen närmare ett år innan alla instanser sagt sitt,
    Jag har iallafall inte hört talas om någon fullt frisk som lyckats lura systemet om och om igen,
    Du talar om något du läst, jag talar av min egen erfarenhet, och begriper inte hur man kan lyckas fuska sig igenom!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-17, 18:46

    martin7lindgren skrev:Jag anklagar inte dig för någonting, men jag påstår att systemet är näst intill omöjligt att lura,
    Jag har ju egen erfarenhet av maskineriet FK, och jag begriper inte hur du ska kunna lura till dig sjukpension, då det föranligger en gigantisk utredning bakom varje ärende!
    Men visst det finns ju alltid undantag från reglerna, och trots allt så gäller ju beslutet bara två i taget,
    Jag påstår att 99% av dom som blir beviljade är fullt berättigade, dessutom tar utredningen närmare ett år innan alla instanser sagt sitt,
    Jag har iallafall inte hört talas om någon fullt frisk som lyckats lura systemet om och om igen,
    Du talar om något du läst, jag talar av min egen erfarenhet, och begriper inte hur man kan lyckas fuska sig igenom!


    Martin.

    DU bevisar enkom att du antagligen ej är tillräckligt smart för att fuska
    (enklast är ju att JOBBA svart och samtidigt dra ut pengar men det är ju klart Jobba och martin = no no)

    Dessutom att du inte alls som vanligt ens LÄST vad det handlar om utan har egna "hitta på" åsikter och debatterar ur din lilla snea synvinkel
    r

    ORGINAL artikeln direkt ifrån FK själva
    http://www.forsakringskassan.se/press/p
    essmed/pm2009/pm07_09/

    affraid
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Straffas

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-02-22, 15:44

    Alla sjuka ska inte behöva straffas i dag för att människor fuskar. Fuskar det gör folk överallt och det är ju det stora fusket i samhället som vi ska komma åt. Det gäller ju fusk i näringslivet likaväl som dom sjuka som fuskar...
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  Thors 2010-03-22, 13:51

    upp

    Sponsored content


    Var femte med sjukersättning fuskade Empty Sv: Var femte med sjukersättning fuskade

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 23:18