Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
cleopatra
boopi
lazy
Dao
Corven
DirtyDog
Sniperace
MartinLindgren
fredrik rahm70
13 posters

    S vill samarbeta med omstridd moské

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty DAO

    Inlägg  Sniperace 2009-03-04, 21:40

    De som skall ha kritik för sina åtaganden, skall vara DE PERSONER som gör de dumma gärningarna. Detta oavsett om de själva kallar sig muslimer, moderater eller marsmänniskor!


    Och det är ju JUST vad jag gjort, JAG kritiserar att det görs ett samarbete med JUST denna källarmoské som har en ledning som arbetar just på ett sätt som INTE är bra för Islams relationer mot andra, dvs det är DENNA källarmoskés LEDNING som ligger bak problemen med religiös styrning med hot och tvång i Rosengård.

    Jag ser hellre ett ORDENTLIGT samarbete med den vanliga moskén där vi har BRA muslimer som verkar för frihet osv...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  lazy 2009-03-04, 21:58

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:39, ändrad totalt 1 gång
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 22:58

    Sniperace skrev:

    Jag ser hellre ett ORDENTLIGT samarbete med den vanliga moskén där vi har BRA muslimer som verkar för frihet osv...

    Nu verkar ju dom redan för frihet.....

    Jag känner inte till syftet med samarbetet det skrivs om, men jag tycker att om syftet är att försöka få de som går till källarmoskén att börja tänka i andra banor, ja då är det definitivt bättre att ha samarbete med källarmosken, än med dom som redan är på rätt väg så att säga.....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:01

    Påtryckningar är ALDRIG ok, var dom än kommer ifrån.

    Alla människor har rätt att välja själva.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Lazy

    Inlägg  Sniperace 2009-03-04, 23:05

    Det är just sådant jag talar om, och att de från den nämnda mosken använder sig av påtryckningar med förtäckta hot och tvång, vilket jag ser som ett problem för en stor del av rosengårds andra muslimer.

    och som jag TIDIGARE poängterat det är en MYCKET LITEN del som står för sådant, men dessa MÅSTE motarbetas
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:07

    Helt enig Sniper.

    Men jag tror ju att förutsättningarna för att lyckas är att gå till källan... Dvs att samarbeta med den stora moskén, som redan är på rätt väg, det ger inget, men att samarbeta med källarmoskén, och kunna påverka inifrån, DET ger resultat...

    (Om det nu är syftet med samarbetet, vilket jag inte vet...)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Corven

    Inlägg  Sniperace 2009-03-04, 23:08

    Jag känner inte till syftet med samarbetet det skrivs om, men jag tycker att om syftet är att försöka få de som går till källarmoskén att börja tänka i andra banor, ja då är det definitivt bättre att ha samarbete med källarmosken, än med dom som redan är på rätt väg så att säga.....

    På det sättet kan man ju då propagera för samarbete med både SD och NSF, för om samarbete kan göra nytta vore väl detta helt rätt väg att gå, men VEM vill samarbete med dessa?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:13

    Fast det är inte riktigt samma sak. SD och NSF är inte så många till antalet, och har inte den sammanhållning som ändå finns bland religiösa grupperingar.

    Dessutom så har dom ändå i grund och botten växt upp med svenska värderingar, och tagit en del av dom på för stort allvar.

    Det vore ju idealiskt om muslimerna kunde lära sig att leva efter svenska normer, men ändå fortsätta vara muslimer, och för det krävs det kunskap om hur det svenska samhället fungerar. Och då känns det som att ett samarbete vore en bra väg att gå.


    Senast ändrad av Corven den 2009-03-04, 23:14, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavfel)
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  lazy 2009-03-04, 23:17

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:40, ändrad totalt 1 gång
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:20

    Vad jag vet, så finns det INGEN här, eller tidigare på AB forum som stödjer extremislamister....

    Lazy, nån kommentar till mina inlägg?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  lazy 2009-03-04, 23:30

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:41, ändrad totalt 1 gång
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:34

    Vad jag vill höra?

    Jag vill gärna höra vad andra tycker och tror.

    Jag tycker ju och tror en hel massa saker Smile

    Och som jag skrivit flera gånger, så vet jag ju inte vad det egentliga syftet med samarbetet är, men om det skullle vara ett samarbete som ska ge de som går till källarmoskén en annan syn på Sverige, så tycker jag att det är bra.

    Så länge du inte förfaller till att skrika en massa okvädingsord och epiteter efter mig, så är jag väldigt intresserad av dina tankar Smile
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:35

    Utan motsatta åsikter blev det aldrig någon debatt....

    Fast då blev det inga krig heller....

    Hm, jag tror jag gillar debatt Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Corven

    Inlägg  Sniperace 2009-03-04, 23:46

    Vad jag vet, så finns det INGEN här, eller tidigare på AB forum som stödjer extremislamister....

    Jovisst finns det de som verkar vilja, det är ju så att denna källarmoske tillhör en av de HÅRDASTE fanatikerna inom Islam, och genom samarbete med dessa stöder man dem, samarbetet syftar till att ge dem en ny lokal osv, är du villig att sådan skulle ske med ex NSF avdelningar?

    Jag ser INTE sådana fanatiker som ett spår bättre än dessa eftersom de verkar med tvång och hot, för dem är "kuffar" inte värda osv....

    DÅ ärt det bättre att stödja den vanliga Mosken för att ungdomarna sk komma dit istället för att indoktrineras i denna hårda islamism som de står för
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-04, 23:49

    Gör man verkligen det?

    Som sagt, syftet med samarbetet har aldrig deklarerats vad jag har sett, så det kan vi spekulera om.
    Men jag vill gärna se det som ett sätt att indoktrinera åt "rätt" håll.

    Detta utesluter inte att man samtidigt samarbetar med den vanliga moskén, för det är också viktigt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  lazy 2009-03-05, 00:03

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:42, ändrad totalt 1 gång
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Corven 2009-03-05, 00:24

    Det vore väldigt intressant att få reda på vad dom egentligen vill med detta samarbete.

    Vi kan ju spekulera, och jag, som obotlig optimist, vill ju gärna se det som något positivt, men jag kan samtidigt förstå din skepsis.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  lazy 2009-03-05, 00:36

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:43, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Corven

    Inlägg  Sniperace 2009-03-05, 09:30

    Gör man verkligen det?

    Visst STÖDER man extremister om man ställer upp för dem med samarbete.

    om någon då "samarbetar" med NSF för att ordna samlingslokal åt dessa för att de ska kunna ha en ungdomsverksamhet i en ort där ungdomarna annars kanske driver omkring eftersom de inte är jätteintresserade av ortens utbud av fritidsverksamhet, vore det acceptabelt? (med vanliga svenska ungdomar)

    Visst vi kan säga att samarbetet KANSKE kunde bära frukt och "förändra" NSF,s ledning och dess indoktrinering av ungdomarna, men TROR vi på det?

    Nej, jag tror att NSF fortfarande skulle vara samma bruna typer, att de fortfarande skulle indoktrinera ungdomarna i hat osv, på samma sätt så ställer jag mig MYCKET starkt tvivlande på att ett "samarbete" med denna hårdföra gren skulle bära något gott med sig.

    Jag är nästan helt säker på att de flesta som försvarar detta samarbete aldrig skulle acceptera om ex KNUTBYSEKTEN skulle starta verksamhet och ha "samarbete" för redan utsatta ungdomar/barn.
    IK HAAT COMMUNISME
    IK HAAT COMMUNISME


    Antal inlägg : 575
    Join date : 09-03-07
    Age : 43

    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  IK HAAT COMMUNISME 2009-03-15, 15:55

    Corven skrev:Vad tycker du man ska göra åt det då? Att gå in och slå näven i bordet och säga Fy, så där får ni inte göra! Det tror inte jag funkar särskilt bra. Då torde en infiltrering fungera bättre. Då finns det ju en möjlighet att påverka utan att förmana. Förmaningar är det värsta som finns, och får alla att sparka bakut.
    Att sitta och vänta på att kvinnor ska försöka fly, och först då stötta dom är inte heller bra.

    (Och jag säger fortfarande inte att syftet är så vällovligt som jag utmålar, bara att det är en möjlighet att det är så.)

    Nej, jag vill inte att man gör likadant mot en nazistgrupp. Men å andra sidan haltar den jämförelsen. Nazismen är inte tillåten. Vi uppskattar inte den typ av religiöst tvång som förekommer i t ex Rosengård, men det är ändå inte förbjudet.

    Innan Helge Fossmos mördande, så visste väl ingen utanför församlingen något som helst om Knutbysekten, så det hade vart svårt att göra något åt den....



    Ja, man bör gå in och höta med näven och be dem ta sitt pick och pack och gå och försöka konvertera danmark istället.

    Sponsored content


    S vill samarbeta med omstridd moské - Sida 3 Empty Sv: S vill samarbeta med omstridd moské

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 16:20