Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
Sniperace
blueheaven
Regndrottning
formsvackan
GustavAnder
9 posters

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-14, 10:04

    Medelklassen anses nu utgöra 2.5 miljarder av världens befolkning.
    De senaste 15 åren har 1.3 !! miljarder av dessa kommit från fattigdom tack vare liberalism frihandel och kapitalism.
    Och utvecklingen fortsätter trots dagens kris. När väl utvecklingen börjat så rullar den på allt fortare då välbeställda är mer lyckliga, mer optimistiska och mer villiga att investera än mer i utvecklingen.

    Sorry rödmuppar, ni får färre och färre befolkningslager att rekrytera nyttiga idioter från.Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  formsvackan 2009-05-14, 10:33

    GustavAnder skrev:Medelklassen anses nu utgöra 2.5 miljarder av världens befolkning.
    Baserat på vilka kriterier anser vem vad då ?
    Betraktar du och din fantasigenerator alla som lever på 2,5 dollar om dagen till medelklass ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-14, 10:36

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Medelklassen anses nu utgöra 2.5 miljarder av världens befolkning.
    Baserat på vilka kriterier anser vem vad då ?

    Förmodligen en konspiration av nyliberaler som motarbetar världsrevolutionen ?, eller det kanske det är bäst att du själv formulerar dina egna hjärnspöken ? Smile
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 11:17


    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 11:59

    Regndrottning skrev:
    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen

    Betydligt fler är rika idag än någonsin, men vänstern kanske inte ger sig för än alla är lika fattiga?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 12:07

    Betydligt fler är rika idag än någonsin, men vänstern kanske inte ger sig för än alla är lika fattiga?

    Jag tror inte du menar att 4,77 miljarder är rika och 2,5 miljarder tillhör medelklassen?

    Vänstern vill inte att alla skall vara 'lika fattiga' som du skriver. Vänstern sträver efter jämlikhet. Att alla skall kunna ha liknande stardard. Inte några superrika som vältrar sig i lyx medans andra svälter. Vänstern vill att världens resurser skall fördelas så att alla får ta del av dem.

    Ja, en del skulle bli 'fattiga' då men majoriten skulle bli 'rika'. Jämfört med vad de var innan. Men ingen är tänkt att vara svält-fattig, om du förstår vad jag menar.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 12:24

    Regndrottning skrev:
    Betydligt fler är rika idag än någonsin, men vänstern kanske inte ger sig för än alla är lika fattiga?

    Jag tror inte du menar att 4,77 miljarder är rika och 2,5 miljarder tillhör medelklassen?

    Vänstern vill inte att alla skall vara 'lika fattiga' som du skriver. Vänstern sträver efter jämlikhet. Att alla skall kunna ha liknande stardard. Inte några superrika som vältrar sig i lyx medans andra svälter. Vänstern vill att världens resurser skall fördelas så att alla får ta del av dem.

    Ja, en del skulle bli 'fattiga' då men majoriten skulle bli 'rika'. Jämfört med vad de var innan. Men ingen är tänkt att vara svält-fattig, om du förstår vad jag menar.


    queen

    Låter juste men hur låter detta sig göras i praktiken?

    Om alla jordens tillgångar och rikedomar fördelades precis lika mellan alla invånare på planeten idag så skulle stora skillnader uppvisas redan i morgon! affraid
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 12:30

    Låter juste men hur låter detta sig göras i praktiken?

    Om alla jordens tillgångar och rikedomar fördelades precis lika mellan alla invånare på planeten idag så skulle stora skillnader uppvisas redan i morgon!


    Låter det just? Det finns hopp för dig! Very Happy

    Ärligt så har jag ingen aning om HUR det skulle kunna gå till. Samhället är inte uppbyggd för att en jämn fördelning skall kunna ske. Men, jag misstänker att om vi fortsätter med dagens förbrukningstakt av resurserna kommer alla väldens människor vara betydligt fattigare om ett par-tre generationer. Världen håller inte för vår nuvarande förbrukningstakt.

    Allternativ är att avliva hälften av väldens befolking. Mer kvar för de kvarvarande.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 12:37

    Regndrottning skrev:
    Låter juste men hur låter detta sig göras i praktiken?

    Om alla jordens tillgångar och rikedomar fördelades precis lika mellan alla invånare på planeten idag så skulle stora skillnader uppvisas redan i morgon!


    Låter det just? Det finns hopp för dig! Very Happy

    Ärligt så har jag ingen aning om HUR det skulle kunna gå till. Samhället är inte uppbyggd för att en jämn fördelning skall kunna ske. Men, jag misstänker att om vi fortsätter med dagens förbrukningstakt av resurserna kommer alla väldens människor vara betydligt fattigare om ett par-tre generationer. Världen håller inte för vår nuvarande förbrukningstakt.

    Allternativ är att avliva hälften av väldens befolking. Mer kvar för de kvarvarande.


    queen

    Nu är ju inte jordens alla rikedomar konstanta som bara ligger där och väntar på att fördelas i så fall skulle befolkningen på Jesus tid ha varit offantligt rika?

    För att rikedom skall kunna fördelas så måste rikedom också skapas!

    Man kan inte ligga i hängmattan och hoppas på att bli rik eller?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty jaa.

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-14, 12:40

    Regndrottning skrev:
    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen


    Ja det är väl "bra siffror" med tanke på utvecklingen från fattigdom mot medelklass .
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 12:48

    Nackdelen är hur definerar man rik? Är det att ha ett överflöd av något man inte behöver? Att ha råd med det man vill utan att behöva anstränga sig? Vad är en korrekt defination på 'rik'?

    Enligt svensk standard är jag att räknas som fattig. Enligt en väldsstandard tillhör jag den 10% rikaste delen. Så vad är rik?

    Enligt mig skulle 'rik' vara att kunna leva bekvämt, utan att behöva oroa sig. Inte leva vräkigt och ägna sig åt lyxkonsumtion. Att kunna ha råd inte bara det nödvändigaste utan även 'vill ha'. Att vara rik handlar heller inte enbart om pengar utan även om förnöjsamhet. Har jag allt jag vill ha så är jag rik.... även om allt jag vill ha är en koja i skogen.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 12:52

    Regndrottning skrev:Nackdelen är hur definerar man rik? Är det att ha ett överflöd av något man inte behöver? Att ha råd med det man vill utan att behöva anstränga sig? Vad är en korrekt defination på 'rik'?

    Enligt svensk standard är jag att räknas som fattig. Enligt en väldsstandard tillhör jag den 10% rikaste delen. Så vad är rik?

    Enligt mig skulle 'rik' vara att kunna leva bekvämt, utan att behöva oroa sig. Inte leva vräkigt och ägna sig åt lyxkonsumtion. Att kunna ha råd inte bara det nödvändigaste utan även 'vill ha'. Att vara rik handlar heller inte enbart om pengar utan även om förnöjsamhet. Har jag allt jag vill ha så är jag rik.... även om allt jag vill ha är en koja i skogen.


    queen

    Naturfolk är rika utan att ha några ägodelar!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 13:00

    Naturfolk är rika utan att ha några ägodelar!

    Är de? Det är mer än jag vet..... Men rikedom är ett sinnestillstånd. Jag har mina idéer angående detta men då måste jag flumma ut.

    Jag tänker att det är mest omogna människor som känner sig tvunga att samla på sig sedvanliga rikedomar...pengar, flott leverne och dyligt. Människor som inte är trygga i sig själva utan måste han omgivningens godkännande för att få bekräftelse. Och dessa människor kan då aldrig bli nöjda då de ständigt måste söka nya bekräftelser i form av ny konsumtion.

    En verklig 'rik' person bryr sig inte. Har denne allt vad den vill ha så struntar han i vad omgivningen tycker.

    Jag tycker att förnöjsamhet har blivit ett bortglömd koncept i denna värld av stigande konsumtion.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 13:03

    Regndrottning skrev:
    Naturfolk är rika utan att ha några ägodelar!

    Är de? Det är mer än jag vet..... Men rikedom är ett sinnestillstånd. Jag har mina idéer angående detta men då måste jag flumma ut.

    Jag tänker att det är mest omogna människor som känner sig tvunga att samla på sig sedvanliga rikedomar...pengar, flott leverne och dyligt. Människor som inte är trygga i sig själva utan måste han omgivningens godkännande för att få bekräftelse. Och dessa människor kan då aldrig bli nöjda då de ständigt måste söka nya bekräftelser i form av ny konsumtion.

    En verklig 'rik' person bryr sig inte. Har denne allt vad den vill ha så struntar han i vad omgivningen tycker.

    Jag tycker att förnöjsamhet har blivit ett bortglömd koncept i denna värld av stigande konsumtion.


    queen

    Jovisst är det så.

    Men hur hade du tänkt att den stora fördelningen skall gå till var dock frågan!
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty rik

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-14, 13:09

    Regndrottning skrev:Nackdelen är hur definerar man rik? Är det att ha ett överflöd av något man inte behöver? Att ha råd med det man vill utan att behöva anstränga sig? Vad är en korrekt defination på 'rik'?

    Enligt svensk standard är jag att räknas som fattig. Enligt en väldsstandard tillhör jag den 10% rikaste delen. Så vad är rik?

    Enligt mig skulle 'rik' vara att kunna leva bekvämt, utan att behöva oroa sig. Inte leva vräkigt och ägna sig åt lyxkonsumtion. Att kunna ha råd inte bara det nödvändigaste utan även 'vill ha'. Att vara rik handlar heller inte enbart om pengar utan även om förnöjsamhet. Har jag allt jag vill ha så är jag rik.... även om allt jag vill ha är en koja i skogen.


    queen

    Definitionen av medelklass som pratas om här, tror jag är att man ska ha 1/3 över till godtycklig konsumtion, när hyran och mat är betalt.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 13:14

    Jovisst är det så.

    Men hur hade du tänkt att den stora fördelningen skall gå till var dock frågan!

    Ärligt... Jag har inte en susning om hur det skulle gå till. Inte som samhället är uppbyggd. Nu gäller det hela tiden att öka på siffrorna och detta håller inte i längden. Jag misstänker att en verklig,världsvid katastrof måste nog inträffa för att folk skall få upp ögonen för att vår nuvarande levnadssätt är ohållbar.

    Marknadskrafterna skulle kämpa med näbbar och klor EMOT en 'förnöjsamhetsprincip' som jag anser skulle behövs mera. Marknadskrafterna spelar på våra osäkerheter för att vi skall öka vår konsumtion på deras vilkor. Vi får inte lära oss att vi är bra som vi är. Istället skall alla 'fel' och 'brister' pekas ut och som vi kan då köpa bort. Kanske en början vore att förbjuda reklamen? Wink

    Har du några förslag om hur en fördelning skulle kunna gå till?


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Sniperace 2009-05-14, 13:31

    en liten fundering, är det INTE BRA att andelen medelklass ÖKAT, istället för minskat, ska den inte öka om det inte ger alla på en gång?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Sniperace 2009-05-14, 13:33

    Regndrottning skrev:
    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen

    så det är INTE bra att 1,3 miljarder kommit från fattigdomen eftersom inte ALLA har gjort det, är det så att vad som ska gälla är ALLA eller INGEN?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 13:53

    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:
    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen

    så det är INTE bra att 1,3 miljarder kommit från fattigdomen eftersom inte ALLA har gjort det, är det så att vad som ska gälla är ALLA eller INGEN?

    Sniper.... läs gärna allt jag har skrivit i detta ämne.

    Och nej, det är INTE bra att majoriteten fortfarande lever i fattigdom. Däremot är det bra att procentuellt färre lever i fattigdom så är det inte bra nog!

    Att välståndet ökar är bra på ett sätt. Men inte bra som välståndet hamnar hos en minoritet. Skall välståndet öka så skall alla känna av den. Inte bara kunna betrakta den från avstånd.


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Sniperace 2009-05-14, 14:38

    Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:
    Är dessa bra siffror?

    Med tanke på att världen består av 6,77 miljarder människor. Alltså är det en minoritet som lever som medelklass. För de övriga 4,27 miljarder människor är INTE rika!


    queen

    så det är INTE bra att 1,3 miljarder kommit från fattigdomen eftersom inte ALLA har gjort det, är det så att vad som ska gälla är ALLA eller INGEN?

    Sniper.... läs gärna allt jag har skrivit i detta ämne.

    Och nej, det är INTE bra att majoriteten fortfarande lever i fattigdom. Däremot är det bra att procentuellt färre lever i fattigdom så är det inte bra nog!

    Att välståndet ökar är bra på ett sätt. Men inte bra som välståndet hamnar hos en minoritet. Skall välståndet öka så skall alla känna av den. Inte bara kunna betrakta den från avstånd.


    queen

    Men inte bra nog, är det då bättre att igen får det bättre?
    Jag ser ju hellre att det ökar i långsam takt än att det inte ökar alls, jag tror inte detta är något som går att ändra på en dag, eller ens ett årtionde hur mycket man än försöker, och hur gärna ALLA ställer upp
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  formsvackan 2009-05-14, 15:00

    An additional 46 million people are expected to fall into extreme poverty in 2009 alone

    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 15:18

    Glöm inte att en ekonomisk uppgång börjar med att några blir rikare först!

    Har aldrig inträffat och kommer inte att inträffa att alla blir rikare på en gång och helt plötsligt!

    Om det skall finnas en relevans att räkna fattiga/rika så får man nog använda sig av procental annars blir det lönlöst att kunna avgöra om det minskar eller ökar!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 15:22

    Regndrottning skrev:
    Jovisst är det så.

    Men hur hade du tänkt att den stora fördelningen skall gå till var dock frågan!

    Ärligt... Jag har inte en susning om hur det skulle gå till. Inte som samhället är uppbyggd. Nu gäller det hela tiden att öka på siffrorna och detta håller inte i längden. Jag misstänker att en verklig,världsvid katastrof måste nog inträffa för att folk skall få upp ögonen för att vår nuvarande levnadssätt är ohållbar.

    Marknadskrafterna skulle kämpa med näbbar och klor EMOT en 'förnöjsamhetsprincip' som jag anser skulle behövs mera. Marknadskrafterna spelar på våra osäkerheter för att vi skall öka vår konsumtion på deras vilkor. Vi får inte lära oss att vi är bra som vi är. Istället skall alla 'fel' och 'brister' pekas ut och som vi kan då köpa bort. Kanske en början vore att förbjuda reklamen? Wink

    Har du några förslag om hur en fördelning skulle kunna gå till?


    queen

    Nej det har jag inte men så är det ju inte jag som påstår att det går heller?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty video kungen

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-14, 16:12

    Video kungen publicerar mer "vetande" från Youtube.
    Pröva att läsa en bok eller en seriös tidning istället.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 16:14

    Nej det har jag inte men så är det ju inte jag som påstår att det går heller?

    Hmmmm... jag minns inte att jag har påstått att det går att ändra på. Däremot anser jag att det borde ändras på, det behövs ändras på....

    För som vi lever nu håller inte i längden.


    queen

    Sponsored content


    Den nya medelklassen, 2.5 miljarder Empty Sv: Den nya medelklassen, 2.5 miljarder

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 18:51