Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Djurhållning

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Djurhållning Empty Djurhållning

    Inlägg  Corven 2009-05-13, 09:36

    Med tanke på diskussionen som dök upp i Symboler-tråden, så startar jag en egen om djurhållning.

    I Sverige har vi en tradition att ta hand om våra husdjur, och inte släppa dom vind för våg. Detta gäller framförallt hundar. Och vi har inte de problem som man har i framförallt sydligare europeiska länder med gatuhundar.

    Katter har däremot lite mer problem, och i de flesta städer finns idag vilda katter. Och problemet växer, trots många frivilliga föreningar som tar hand om så många av dessa katter dom bara kan.

    Kattproblemet har funnits länge. Jag minns alla historier som skrev om sommarkatter redan från när jag växte upp på sextiotalet. Och tyvärr ser det likadant ut än idag. Folk skaffar sig en kattunge på sommaren när dom är ute på landet, men när dom sen åker hem till stan, så lämnar dom katten kvar. Många lämnar en massa mat på altanen, och så får katten springa lös. På sommaren, när dom kommer tillbaka varje helg, så funkar det, katten finns där när dom kommer. Men sen slutar dom åka till landet, och katten blir helt övergiven, och måste helt ta hand om sig själv. Och folk anser att dom gör katten en tjänst när dom låter den stanna på landet. Kommer gärna med kommentarer i stil med: "det är naturligt för katten att springa fritt, och jaga sin föda."

    Men katten är ju född i fångenskap, och har inte fått lära sig jaga på rätt sätt av sin mamma. Det är en ganska plågsam process för den att lära sig detta på egen hand, och många katter överlever inte, utan svälter helt enkelt ihjäl.

    De allra flesta skulle inte komma med samma påståenden om hundar. Trots att hunden också är ett rovdjur, som jagar sin föda.

    När det kommer till tamkatterna, så är det också många som låter sina katter ströva fritt i bostadsområdena. Och katterna använder barnens sandlådor som toaletter. Okastrerade katter går runt och markerar sina revir, helst på grannarnas utemöbler och så. Vilket skapar konflikter i områdena.

    En tamkatt som går fritt jagar, och dödar t ex småfåglar. Men inte för att få föda, utan bara för att deras instinkter säger att dom ska jaga. Det enda positiva med att det går lösa katter i ett bostadsområde är att möss och råttor minskar i antal.

    Medelålder på ett tamkatt som går ute är ca 3 år. Medans en tamkatt som inte får gå fritt ute har en medelålder på ca 15 år.

    Jag anser att man ska ha kontroll över sina husdjur, och inte låta dom ströva fritt utan uppsikt. Och ska djuret inte användas i avel, så är det mer humant att kastrera dom. Dels så blir djuret lugnare, och sen slipper dom den stress som drifterna ändå är. Att som en hanhund behöva genomgå den enorma stress som drifterna är två gånger om året, det kan inte vara trevligt. Att gå runt och vara stenkåt, och bara ha det i huvudet, men aldrig få utlopp för det, det måste vara värre än att inte ha drifterna. Och tar man beslut tidigt om att inte använda djuret i avel, så kastrerar man så snart kulorna har ramlat på plats, vilket gör att hunden/katten aldrig ens har upplevt drifterna.

    Och katter som går lösa ska definitivt kastreras anser jag, för att minska problemet med lösspringande/vilda katter.

    Exempel på föreningar som tar hand om vilda/skadade katter:

    KKS har jag tagit flera katter ifrån, men kan ibland tycka att dom går för långt i sin iver att rädda katter. Man vårdar katter som jag anser borde avlivas. Det finns så enormt mycket katter, och att då lägga 40-50 000 kr och många månaders plågor bara för att det är möjligt känns för mig främmande. Det är i det läget mer humant att avliva djuret.

    TopCats akutgrupp kommer min senaste föreningskatt ifrån. Kolla under Vi behöver hem, sen Vi har fått hem. Turbo är vår lilla vildkatt.


    Kattkommando Syd

    Föreningen Samvetet/Uppsala Katthem

    TopCats akutgrupp

    Länkar till andra kattföreningar
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Djurhållning Empty Sv: Djurhållning

    Inlägg  Sniperace 2009-05-13, 10:06

    Jag är imponerad, ett riktigt sakligt inlägg om djurhållning och inte en partsinlaga med katternas lov osv.

    En sak som retar mig, och väldigt många andra är just tanken att en katt ska få springa fritt och göra vad den VILL, oaktat om denna skadar och förstör för grannar och annat djurliv, sådant är ju fruktansvärt egoistiskt att de inte bryr sig om andra än sig själva och sin katt.

    Som jag skrev i andra tråden, jag gillar katter, men det innebär INTE att jag tycker man ska påtvinga andra sin kelgris så att denna springer in och ex markerar INNE hos grannen som kanske är kattallergiker, och älskar man sin katt så känns det ju naturligt att INTE utsätta denna för utelivets faror.

    Vad gäller hanhunden och två gånger per år som stenkåt?
    njaa, HANHUNDEN är alltid redo blir stenkåt när TIKARNA löper, lukten sprids LÅÅNGT och de blir totalt spattiga, gnäller skriker och kämpar frenetiskt att komma till den underbara lukten, detta innebär att i princip kan hunden känna detta mycket oftare, men TIKEN hon löper två gånger per år, och där är det samma sak, de lider också av att inte "få"
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Djurhållning Empty Sv: Djurhållning

    Inlägg  Corven 2009-05-13, 11:51

    Sniperace skrev:

    Vad gäller hanhunden och två gånger per år som stenkåt?
    njaa, HANHUNDEN är alltid redo blir stenkåt när TIKARNA löper, lukten sprids LÅÅNGT och de blir totalt spattiga, gnäller skriker och kämpar frenetiskt att komma till den underbara lukten, detta innebär att i princip kan hunden känna detta mycket oftare, men TIKEN hon löper två gånger per år, och där är det samma sak, de lider också av att inte "få"

    Ofta är det perioder på vår och höst, som tikarna löper, därav mitt påstående om två gånger om året. Jag vet att det kan variera, ofta beroende på om det bor flera tikar i samma område. Har haft hanhundar i rätt många år, och min förra var inte kastrerad, och varje vår och höst blev han totalt ohanterlig, och hörde absolut ingenting. Vår nuvarande är kastrerad, och det är betydligt enklare med honom. Han var dessutom över 3 år när vi kastrerade honom, och han verkar ändå må väldigt bra av det.

    Jag älskar katter, och kan för mitt liv inte tänka mig att vara utan katt. Älskar även hundar, dock inte lika passionerat som jag älskar katterna... Men det betyder ju inte att jag är blind för vad katter och hundar kan ställa till för omgivningen, och jag anser att man är lika skyldig att respektera sina grannars åsikter, som man är skyldig att ta väl han om de djur man valt att ha.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Djurhållning Empty Sv: Djurhållning

    Inlägg  Sniperace 2009-05-13, 12:32

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    Vad gäller hanhunden och två gånger per år som stenkåt?
    njaa, HANHUNDEN är alltid redo blir stenkåt när TIKARNA löper, lukten sprids LÅÅNGT och de blir totalt spattiga, gnäller skriker och kämpar frenetiskt att komma till den underbara lukten, detta innebär att i princip kan hunden känna detta mycket oftare, men TIKEN hon löper två gånger per år, och där är det samma sak, de lider också av att inte "få"

    Ofta är det perioder på vår och höst, som tikarna löper, därav mitt påstående om två gånger om året. Jag vet att det kan variera, ofta beroende på om det bor flera tikar i samma område. Har haft hanhundar i rätt många år, och min förra var inte kastrerad, och varje vår och höst blev han totalt ohanterlig, och hörde absolut ingenting. Vår nuvarande är kastrerad, och det är betydligt enklare med honom. Han var dessutom över 3 år när vi kastrerade honom, och han verkar ändå må väldigt bra av det.

    Jag älskar katter, och kan för mitt liv inte tänka mig att vara utan katt. Älskar även hundar, dock inte lika passionerat som jag älskar katterna... Men det betyder ju inte att jag är blind för vad katter och hundar kan ställa till för omgivningen, och jag anser att man är lika skyldig att respektera sina grannars åsikter, som man är skyldig att ta väl han om de djur man valt att ha.

    Min sons amstaffhane är helt nipprig så snart det finns en tik i närheten ÄVEN om denna inte löper, där får vi hela tiden hålla koll och se till att han inte rider dem, jag har hans dotter, och så snart han är med sonen här så försöker han sätta på (mer dominans än kåthet?) och blir helt förtvivlad när vi inte tillåter det :roll

    Jo, att inte visa hänsyn till grannar genom att låta katter löpa vind för våg är EN stor orsak till osämja mellan grannar (eller hundar som springer vind för våg, där känner jag till ett fall där en hundägare lät dem springa ute när de ville, dessa hundar massakrerade en äldre mans kaniner,tamhöns och ankor som allihopa befann sig i en inhägnad med 80cm högt staket, denna hundägare tyckte det var den andres sak att se till att ha ett så högt staket att hans hundar INTE kunde komma över)
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Djurhållning Empty Sv: Djurhållning

    Inlägg  cleopatra 2009-05-15, 16:30

    Vi har ganska många lösa katter i vårt bostadsområde så det ligger alltid kattskit i sandlådorna. En sak som jag oroade mig för när jag väntade mina sista fyra barn var att storasyskonen skulle få kattbajs på sig i sandlådan. En del katter (speciellt utekatter) bär på parasiter som kan orsaka infektionssjukdomen Toxoplasmos. Den är livsfarlig för foster, både för djur och människor, och kan orsaka svåra skador på det centrala nervsystemet eller missfall.

    Hur mycket jag än älskar katter (och det gör jag) så älskar jag barn mer. Det är inte rätt att gravida ska riskera fosterskador eller missfall bara för att folk släpper ut sina katter vind för våg i tätbebyggda områden. Ofta får jag också in katter i lägenheten eftersom vi bor längst ner. Jag har hittat dem i sängar, i soffan och i badkaret Rolling Eyes Eftersom min man och min yngste son är tokallergiska så får jag byta sängkläder i alla sängar och dammsuga varje gång det händer. Det kan väl inte vara meningen att jag måste ha min balkongdörr stängd för att andra har utekatter? Dessutom pissar de på mina stolsdynor på balkongen tongue Kattpiss luktar inte gott....

    Sponsored content


    Djurhållning Empty Sv: Djurhållning

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-07, 12:35