Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
formsvackan
KickTheRasist
lazy
7 posters

    Desperationen får ett ansikte

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Sniperace 2009-05-12, 22:40

    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:
    lazy skrev:Nej KTR, det finns en massa streamade "kanaler" där du inte behöver
    betala en 50-öring vilket SVT också har upptäckt och där igenom att
    propagera för först licens på alla datorer för att sen propagera för
    all kameraövervakning visar verkligen hur desperata de är. Laughing

    Ok och hur tror du egentligen att du för Streamade kanaler på skärmen ..
    är det kanske den Heliga Maria som är snäll mot dig??

    genom INTERNET, och de flesta ställen som har övervakad kameraövervakning kan även se nätsändningar på modern utrustning

    Ja och denna moderna utrustning har oftast en härligt
    NVIDIA grafik accelerator ... och enligt svensk lag
    innehavare av en sådant på sitt dator (eller något annat utrustning) är skyldigt
    att betala TV licensen helt enkelt är så!!


    Har jag fel ??

    MVH

    //KTR

    Ja, du har fel, IDAG, men inom kort har du nog rätt, enbart grafikkort gör inte datorn licenspliktig ännu, men om man har TVKORT då blir den licenspliktig IDAG, och som sagt ny lag KOMMER, var så säker!



    Och Lazy kommer att betala TV licensen
    som alla andra idag här i Sverige ...

    Wink

    Ja, och troligen jag med, för datorn gör jag mig inte av med, och även om jag gjorde det så har jag ju mobiltelefon, så även jag kommer bli tvingad till detta (jag HAR ingen TV idag)


    Du skrev mobile ... intressant !!
    Blir det samma med mobiler också??

    mvh
    //ktr

    Javisst, alla moderna mobiler kan ta emot tv via gprs osv....
    så vi blir TVINGADE vad vi än gör, och senare kommer det troligen läggas på SKATTEN istället, och då blir det nog alla som betalar skatt, även om man är flera i hushållet, idag betalas ju bara en licens per hushåll, men det blir det nog ändring på...allt för att dra oss på pengar

    Där sätter jag faktisk gränsen ... man kan ju för fan inte kräva att folk skall betala licensen på allt som kan fånga något sort av TV sändning eller??

    Men jag tror faktisk om man väll betalar licensen redan .. då kanske sliper man betala dubbelt eller??

    mvh
    //ktr
    Jo, tyvärr är det så de vill att det ska vara och så ÄR det snart
    Ja, idag kan det INTE bli dubbelt...
    men OM det istället läggs på skatten fär alla inkomsttagare betala.

    Idag är det så att om man har en tvmottagare och bor i en norrländsk avkrok där det är TOTALT omöjligt att ta emot tv, så måste man ÄNDÅ betala, man betalar INTE för att KUNNA se, utan för att man har apparaten för sådant.
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-12, 22:45

    Jo, tyvärr är det så de vill att det ska vara och så ÄR det snart
    Ja, idag kan det INTE bli dubbelt...
    men OM det istället läggs på skatten fär alla inkomsttagare betala.

    Idag är det så att om man har en tvmottagare och bor i en norrländsk avkrok där det är TOTALT omöjligt att ta emot tv, så måste man ÄNDÅ betala, man betalar INTE för att KUNNA se, utan för att man har apparaten för sådant.[/quote]


    r
    Läste häromdagen på AB tror jag om jag har inte fel .. om en snubbe som hade
    en väldigt gammal TV som är egentligen utställnings vara typ som i en Museum ..

    Men han var tvungen att betala Licensen för det ...


    Jag tyckte att detta är väldigt "SJUKT" måste jag säga .. ibland
    blir man väldigt väck av Radiotjänstens krav ...


    Har du läst den??

    mvh
    //ktr
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Susz X 2009-05-12, 22:49

    lazy skrev:
    formsvackan skrev:
    lazy skrev:tittar på det jag vill i datorn.
    Utan TV-licens !

    Jag har i och för sig en stor plattTV med licens, parabolpaket och en attans massa kanaler. I år har jag slagit på skiten TVÅ gånger, en gång i januari och en gång i mars. Man är nog råkorkad som betalar flera hundra varje månad för nåt man inte nyttjar mer än så.

    Kan ju inte annat än sucka o hålla med Formsvackan, jag har 2 datorer
    och ingen TV men jag kan ändå se det mesta som ni ser på TV:n o det
    har tydligen Radiotjänst i Kiruna upptäckt.

    Är det inte på tiden att radiotjänst i Kiruna kastar in handduken?
    De borde inte tafsa på redan avgiftsbelagda nätanslutningar iaf..
    Och- vad i jisse namn ska jag med en TV till? Den går inte att kommunicera med..
    Tvärtom- den försoffar homosapiens..totalt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  lazy 2009-05-12, 23:03

    Är det inte på tiden att radiotjänst i Kiruna kastar in handduken?
    De borde inte tafsa på redan avgiftsbelagda nätanslutningar iaf..

    För en gångs skull håller jag med Susz X, det är bättre att gå
    ut på nätet o ha ngt slags "betalservice" för de som mot förmodan
    vill se deras program.
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-12, 23:05

    Är det inte på tiden att radiotjänst i Kiruna kastar in handduken?
    De borde inte tafsa på redan avgiftsbelagda nätanslutningar iaf..
    Och- vad i jisse namn ska jag med en TV till? Den går inte att kommunicera med..
    Tvärtom- den försoffar homosapiens..totalt.
    [/quote]

    Ja det har du rätt i man skall inte indriva pengar
    i vad som helst !!


    Sen instämmer jag faktisk inte inne i din sista meningen
    detta är faktisk så att folk vill ha TV-n på grund av
    att dem klarar inte sitta som jag och du framför datorn ..
    än dem vill ha serverat nyheter och resten speciellt våra
    gamla !!



    MVH

    //KTR
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  formsvackan 2009-05-12, 23:05

    Susz X skrev:Är det inte på tiden att radiotjänst i Kiruna kastar in handduken?
    Jo, idag gör de väl knappast något mer än finansierar sig själva.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  lazy 2009-05-12, 23:15

    T.o.m våra "gamla" KTR får seniorkurser i datakunskap så de
    flesta lär sej ganska snabbt hur de ska undkomma avgifter för
    t.ex TV, min erfarenhet är att de flesta som lär sej mer om
    nätet inser att de kan spara pengar genom att använda datorn
    antagligen därför vissa vill införa begränsningar där. Wink
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  KickTheRasist 2009-05-12, 23:19

    lazy skrev:T.o.m våra "gamla" KTR får seniorkurser i datakunskap så de
    flesta lär sej ganska snabbt hur de ska undkomma avgifter för
    t.ex TV, min erfarenhet är att de flesta som lär sej mer om
    nätet inser att de kan spara pengar genom att använda datorn
    antagligen därför vissa vill införa begränsningar där. Wink


    Tack men mina IT-kunskaper är
    "vällldigt" stora så du behöver inte
    oroa dig...

    Sen om du vill spara pengar genom att
    sno andras svett och tårar på grund av
    deras hårda arbetet .. är faktisk ditt
    eget problem ..
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  lazy 2009-05-12, 23:35

    Tack men mina IT-kunskaper är
    "vällldigt" stora så du behöver inte
    oroa dig...

    Sen om du vill spara pengar genom att
    sno andras svett och tårar på grund av
    deras hårda arbetet .. är faktisk ditt
    eget problem ..

    Det här är faktiskt riktigt roligt, brukar låta precis tvärtom
    annars! Very Happy Men du vill alltså att alla handlare ska betala
    TV-licens för att de har en kameraövervakning som SKULLE kunna
    sända ut TV-program OM de inte hade fullt upp med att övervaka
    människor som EVENTUELLT skulle orsaka svinn i affären? Vi ska
    också betala via datorn för ngt vi inte vill ha? Är det inte bättre
    att via datorn betala för ngt man VILL ha?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 00:37

    KickTheRasist skrev:Är det inte på tiden att radiotjänst i Kiruna kastar in handduken?
    De borde inte tafsa på redan avgiftsbelagda nätanslutningar iaf..
    Och- vad i jisse namn ska jag med en TV till? Den går inte att kommunicera med..
    Tvärtom- den försoffar homosapiens..totalt.

    Ja det har du rätt i man skall inte indriva pengar
    i vad som helst !!


    Sen instämmer jag faktisk inte inne i din sista meningen
    detta är faktisk så att folk vill ha TV-n på grund av
    att dem klarar inte sitta som jag och du framför datorn ..
    än dem vill ha serverat nyheter och resten speciellt våra
    gamla !!



    MVH

    //KTR[/quote]

    Tja- du har väl rätt- klart det ska finnas en valfrihet..
    Men - med handen på hjärtat- mår man inte bättre om man umgåd med folk
    emellan varven? Det är ju egentligen vad "våra gamla" egentligen
    haft som livsstil heela livet..sen när de inte orkar gå- då
    knäpps teven på- som surrogat typ..
    Inte för alla - men alltför många.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  lazy 2009-05-13, 11:30

    formsvackan skrev:
    lazy skrev: jag har 2 datorer och ingen TV men jag kan ändå se det mesta
    Sett denna ?

    https://www.youtube.com/watch?v=2ziHZoCnyfs

    En av mina absoluta favoriter. Mycket bättre kan det inte bli.

    Claptons gitarr o Pavarottis röst, jo det blev gåshud hela
    vägen Very Happy sparar den i favoriter, tack!
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  cleopatra 2009-05-13, 13:08

    lazy skrev:Läste ikväll på textTV att Radiotjänst har gått snäppet längre, nu
    ska det inte längre handla om datorer utan även om kameraövervakning
    ni vet sånt som de flesta försäkringsbolag kräver när man idkar handel.

    Tar förbuds-, avgifts-, och övervakningssverige aldrig paus? Deras påhittighet i ämnet "jaga medborgare" har inga gränser. Att ta ut tv-licens för alla som har en internetuppkoppling är ungefär lika intelligent som att lägga flygbränsleskatten för utlandsresor på avgiften för ett nytt pass eftersom man kan flyga utomlands om man har ett pass Rolling Eyes Självklart ska de bara ta ut licensavgift för dem som vill ha tv via datorn, inte de andra. Sen borde det även finnas möjlighet att köpa vissa program utan att för den skull behöva betala tv-licens. Man kan ju köpa lösnummer av tidningar utan att prenumerera och redan nu köpa vissa filmer via "pay per view", varför skulle det inte gå med tv-utbudet på svt?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-13, 13:14

    Jag tycker det är märkligt....

    Först lägger SVT frivilligt ut sina program på nätet, utan att någon har bett om det. Sedan vill de ha betalt för att folk tittar på det de frivilligt har lagt ut.

    Ok... men ta då betalt för det som folk väljer att se men kräv inte att alla skall betala för en tjänst som de inte har bett om och inte vill ha.

    Eller är det så den 'fria' marknaden fungerar? Att tvinga folk att betala för något de inte vill ha?


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Sniperace 2009-05-13, 13:21

    Regndrottning skrev:Jag tycker det är märkligt....

    Först lägger SVT frivilligt ut sina program på nätet, utan att någon har bett om det. Sedan vill de ha betalt för att folk tittar på det de frivilligt har lagt ut.

    Ok... men ta då betalt för det som folk väljer att se men kräv inte att alla skall betala för en tjänst som de inte har bett om och inte vill ha.

    Eller är det så den 'fria' marknaden fungerar? Att tvinga folk att betala för något de inte vill ha?


    queen

    Problemet är att svt1 och 2 ska vara public servicekanaler som ALLA ska kunna se, utan extra betalning, nu kommer det huvudlösa, Tv-licensen finns INTE för att man har MÖJLIGHET att se dessa, utan för att man har en apparat som om det vill sig väl KAN ta emot dessa kanaler, dvs man behöver INTE kunna se dem för att tvingas betala.

    Som jag tidigare sagt, OM man bor på en plats utan el, utan antenner,utan tele eller bredband och där det INTE går att ta emot TV pga dåliga mottagnignsförhållanden, MEN har en TV apparat som bord DÅ ska man betala licens...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-13, 13:32

    Räcker inte med det, Sniper.

    Det är nog att du har en video- eller dvdspelare som det går att spela in på, men ingen TV så skall du betala licensen. Så tv-innehav, även trasig sådan, räcker inte.


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Sniperace 2009-05-13, 13:38

    Regndrottning skrev:Räcker inte med det, Sniper.

    Det är nog att du har en video- eller dvdspelare som det går att spela in på, men ingen TV så skall du betala licensen. Så tv-innehav, även trasig sådan, räcker inte.


    queen

    om en dvs eller videobandspelare KAN spela in från antenn, då ÄR den per definition en TVMOTTAGARE också...

    MEN en TRASIG tv kräver INTE licens, DET hade jag en halvårslång kontrovers med radiotjänst om, och fick med lagens stöd RÄTT, det står nämligen att om den är VARAKTIGT obrukbar så är den inte licenspliktig, och krävs inlämnande till reparatör för att få den att fungera ÄR den varaktigt obrukbar.

    TV,n är INTE skärmen, det är KANALVÄLJAREN som gör till tv.(i dagens gällande lag, som dock kommer ändras till ALLT som kan visa sändningar, alltså även INTERNET...)
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-13, 13:42

    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:Räcker inte med det, Sniper.

    Det är nog att du har en video- eller dvdspelare som det går att spela in på, men ingen TV så skall du betala licensen. Så tv-innehav, även trasig sådan, räcker inte.


    queen

    om en dvs eller videobandspelare KAN spela in från antenn, då ÄR den per definition en TVMOTTAGARE också...

    MEN en TRASIG tv kräver INTE licens, DET hade jag en halvårslång kontrovers med radiotjänst om, och fick med lagens stöd RÄTT, det står nämligen att om den är VARAKTIGT obrukbar så är den inte licenspliktig, och krävs inlämnande till reparatör för att få den att fungera ÄR den varaktigt obrukbar.

    TV,n är INTE skärmen, det är KANALVÄLJAREN som gör till tv.(i dagens gällande lag, som dock kommer ändras till ALLT som kan visa sändningar, alltså även INTERNET...)

    Ok... Sist jag kollade så gällde tv-innhav även för trasiga tv-apparater. Var det inte någon förening som hade fått licenskrav nyligen för en obrukbar apparat?

    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Sniperace 2009-05-13, 13:53

    Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:Räcker inte med det, Sniper.

    Det är nog att du har en video- eller dvdspelare som det går att spela in på, men ingen TV så skall du betala licensen. Så tv-innehav, även trasig sådan, räcker inte.


    queen

    om en dvs eller videobandspelare KAN spela in från antenn, då ÄR den per definition en TVMOTTAGARE också...

    MEN en TRASIG tv kräver INTE licens, DET hade jag en halvårslång kontrovers med radiotjänst om, och fick med lagens stöd RÄTT, det står nämligen att om den är VARAKTIGT obrukbar så är den inte licenspliktig, och krävs inlämnande till reparatör för att få den att fungera ÄR den varaktigt obrukbar.

    TV,n är INTE skärmen, det är KANALVÄLJAREN som gör till tv.(i dagens gällande lag, som dock kommer ändras till ALLT som kan visa sändningar, alltså även INTERNET...)

    Ok... Sist jag kollade så gällde tv-innhav även för trasiga tv-apparater. Var det inte någon förening som hade fått licenskrav nyligen för en obrukbar apparat?

    queen

    Nej, den lagen är gammal, och det fallet du tänker på var egentligen INTE obrukbar, det var bara en trasig antennkontakt, DET förhindrar inte att kanalväljare osv fungerar och att man genom att bara peta in tråden från antennen, man får läsa i Sveriges Rikes LAG, inte vad som står på radiotjänsts hemsida..

    Så, em tv som INTE går igång pga ex trasig nätdel, kass högspänning osv den ÄR varaktigt obrukbar och fyller inte kriterierna för att betala LICENS, MEN radiotjänst försöker ändå in i det sista, tro mig, för jag har haft med dem att göra, och VUNNIT över dem, sedan började de ringa med jämna mellanrum, skicka brev där de undrade om jag hade köpt tv osv, så jag FÖRBJÖD med att ringa eller skriva, det höll tills jag en gång köpte FYRA digitalmottagare på ONOFF, då hörde de av sig med krav på att jag skulle betala tvlicens, jag förklarade att dessa var installerade hos helt andra familjer som ANLITADE mig för detta, och så var karusellen igång igen, denna gången tog det ett par veckor innan de drog tillbaka sitt krav, men först så VAR det licenspliktigt för MIG fastän apparaterna inte fanns i min ägo eller min bostad, gissa om de är ENVETNA och despotiska. man får vara beredd att KÄMPA och inte ge sig

    Sponsored content


    Desperationen får ett ansikte - Sida 2 Empty Sv: Desperationen får ett ansikte

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 22:56