Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
kanaljen
Susz X
6 posters

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 17:22

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Argf




    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Ett resonemang som har med rädsla att göra, låter helt annorlunda än när rädslan inte finns där...och när man erkänner sin osäkerhet.
    .
    Jag har länge funderat över vem som kan tjäna på att människor är rädda. Och kommit fram till att det är många. Motivet är så klart pengar och / eller makt.

    Det parti , den sekt den säljare eller person som använder känsloargument och visar en hel del siffror som kan skrämma vem som helst..den som sprider oriktiga hotbilder om verkligheten eller hot om våld..

    Hur som helst. Rädslan är ingen bra grogrund för sunda beslut. Tvärtom är min övertygelse att det vi behöver är att bli fri från vår rädsla. Både när det gäller våra nära relationer, vårt arbetsliv och samhället vi lever i.


    Varför?
    -Rädsla förlamar.
    -Rädsla är grogrund för hat.
    -Rädsla är en dålig grund för beslut.
    .Beslut som bygger på rädsla föder rädsla och osäkerhet.



    Låt oss börja med oss själva - varför kallar vi det för fel att vara rädd/ osäker?

    rädsla döljer sin rädsla- med en mask

    Är det inte mänskligt att känna rädsla/ osäkerhet ??? Är det inte bättre att känna igen - erkänna sin egen rädsla/ osäkerhet när den kommer..
    Våga se och namnge känslan?


    -För att alls kunna hantera den - få makt över den själv för att alls övervinna sin egen rädsla?
    - För att alls kunna hindra föraktet att gro...?
    -Är det rentutav nödvändig för att tillåta sig själv och sina medmänniskor att erkänna sin osäkerhet???

    Kan det vara så att den erkända osäkerheten föder fram förhandlinssituationer , viljan att diskutera och förstå
    varandra bättre?


    affraid
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  kanaljen 2009-05-11, 17:46

    Oj vilket intressant ämne detta var då. Blankt, blankt så långt ögat kan nå.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Varför öht

    Inlägg  theward 2009-05-11, 18:07

    kanaljen skrev:Oj vilket intressant ämne detta var då. Blankt, blankt så långt ögat kan nå.

    Skriva nåt då....
    Enda anledning är väl att få hoppa på ...antar jag

    Tycker ämnet är ganska intressant, men givna svar finns inte.
    Tror att det är väldigt inviduellt.
    Det hela handlar om att vara ärlig mot sig själv och sina känslor.
    helt enkelt att vara trygg i sig själv...

    Då törs man göra och säga allt, även om risken finns att mindre självsäkra idiotförklarar och försöker trygga ner en til deras egen nivå
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  x-medborgare 2009-05-11, 19:15

    Ja det är ett svårt ämne faktiskt. Och är inte rädd av mig heller.
    Förutom omedvetet se nedan..
    Kan just nu inte komma på nått som skrämmer mig som person.
    Sedan finns ju det massor av skrämmande skeden utvecklingar.osv
    men det påverkar mig inte med en känsla av räddsla.

    Minns när jag blev påkörd bakifrån en gång för många år sedan vid ett rödljus.
    Ganska länge efteråt vet jag att jag upplevde en räddsla just vid samma plats typ höll hårdare i ratten osv.

    Och i min gröna ungdom blev jag påkörd av en smitare när jag cycklade och det kan jag känna av än idag om jag cycklar med hur ska man säga sämmre balans håller för hårt i styret och därmed får jag obalans förmodar att det är en form av räddsla.
    Men minns inget av olyckan Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  MartinLindgren 2009-05-11, 19:32

    Jag har gjort upp med det här med rädsla för länge sedan,
    har utsatts för just rädsla av många skäl i livet, tills jag bestämde mig för rätt länge sedan, att vägra bli rädd för någonting,
    Bestämde mig helt enkelt för att hellre ta en smäll, antingen bildligt(tunga besked), eller en fysisk smäll om det var det som gällde!


    Något som numera blivit en regel utan undantag, vägra bli rädd, vägra bli skrämmd!
    Det fungerar för mig!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 21:24

    theward skrev:
    kanaljen skrev:Oj vilket intressant ämne detta var då. Blankt, blankt så långt ögat kan nå.

    Skriva nåt då....
    Enda anledning är väl att få hoppa på ...antar jag

    Tycker ämnet är ganska intressant, men givna svar finns inte.
    Tror att det är väldigt inviduellt.
    Det hela handlar om att vara ärlig mot sig själv och sina känslor.
    helt enkelt att vara trygg i sig själv...

    Då törs man göra och säga allt, även om risken finns att mindre självsäkra idiotförklarar och försöker trygga ner en til deras egen nivå

    Sant- finns inga givna svar..alls. Och samtidigt är det kanske det som
    är det allra största hotet mot oss människor- hat grundat av rädsla grundat
    av okunskap..fördomar uppkomna ur dito..
    Tja- själv tycker jag det är värdefullt att diskutera - oxå med sig själv
    - om man uttrycker det så. För- hur det än är- så är väl juste detta hat som växer min egen okunskap något av det destruktivaste som finns? Oxå självdestruktivt
    efter ett tag...?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  formsvackan 2009-05-11, 22:37

    Susz X skrev:Jag har länge funderat över vem som kan tjäna på att människor är rädda. Och kommit fram till att det är många. Motivet är så klart pengar och / eller makt.
    Redan på 300-talet f.Kr menade filosofen Epikuros att rädslan skapar människor som är lättledda. Det är lika sant nu som det var då.
    I ett av sina viktigare verk konstaterade Milton Friedman att "endast en kris - verklig eller inbillad - kan åstadkomma verklig förändring", en taktik som tillämpats åtskilliga gånger av eliten för att omdana "fåren" och "de onyttiga ätarna" för att tala i elitens termer.


    Men, rädsla är en känsla man endast kan uppleva så länge man anser sig ha något att förlora, sedan försvinner den.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 13:47

    Det har jag inte hört förut- men det stämmer ju..samtidigt
    - beror väl ofta rädsla/ hat / fördomar på hur vi vuxit
    upp oxå? Man påverkas ju av sin omgivning..Och vem har sagt att
    den alltid har rätt?

    Vet själv hur påverkad jag varit- när det handlat om "ordet" nazism.
    Man föraktar så mycket att man tar avstånd totalt.
    Missar jag något då? Japp! Absolut! Dels missar jag att lära mig om
    hur denna sekt fungerar. Jag missar att se människan i den..
    För alla är vi människor ju..inte alltid så himla olika
    - dock med olika uppväxt och olika självkännedom..
    Vad dumt egentligen- vara rädd för människor...
    Det är ju bara värderingarna grundade på uppväxten som speglar
    ett beteende...inte personen som den människa denne är..
    eller själv blivit behandlad?


    Man skäller på övergrepp från psykriatrin, polis, etc...
    Men- hur är man själv egentligen- ser man ens en människa?
    Jag har fördomar- och jobbar ständigt med dem..

    Och DU? DU som hatar..alla som inte är som du själv?
    Vad är du rädd/ har fördomar för/ mot? Som bara tänker på iskall hämnd? Är vi människor så himla olika i grunden egentligen?






    Sponsored content


    Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda. Empty Sv: Funderar över det där med rädslan. Hur den förlamar och gör oss blinda.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 21:24