Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
lazy
palmevara
6 posters

    När ska LO agera?

    avatar
    palmevara


    Antal inlägg : 82
    Join date : 09-02-15

    När ska LO agera? Empty När ska LO agera?

    Inlägg  palmevara 2009-02-23, 15:46

    Vad gör LO idag? Jag ser LO sitta i organisationen "Svenskt Näringsliv" är detta så bra för en arbetarnas talesman? Organisationen "Svenskt Näringsliv" med VD Urban Bäckström i spetsen jagar framförallt billig arbetskraft! Alltså inte någon organisation för att minska arbetslöshet. Snarare tvärtom, de vill ha ett stort utbud av arbetare att vraka och välja mellan! Varför låter LO sin media källa styras av Allians positiva chefer och journalister? Folket får i detta en felaktig verklighets bild. Är LO även dessa toppstyrda i dagsläget?

    Har LO i Sverige tappat förståndet?
    Varför sker inga protester i Sverige?
    Våra politiska chanser att påverka har havererat totalt i Sverige, politiker lovar/ ljuger / och sviker på löpande band. Allt utan att någon kan ingripa!
    LO sitter tyst undertiden.

    Hur toppstyrt är Sverige idag i verkligheten?
    Utarbetade arbetare har bara en chans att få tillgång till vad som idag sker i vårt land, detta genom media. Många arbetare vänder sig då till Aftonbladet pga att denna är ägd av LO.
    Men ack så vilseleda de blir. I aftonbladet härskar sponsorer och deras till tvingade journalister. I aftonbladet styr allians anhängare. Mycket unga människor vinklar reportage och styr debatter!
    LO sitter tyst och låter det ske!

    Min kritik är riktad mot LO som sitter passivt och inte agerar utifrån arbetarnas bästa. Jag kan inte gärna kritisera högern för att de lyckats ta över en arbetar ägd tidning inifrån! De är ju genialt, LO betalar och finansierar dessas budskap!

    Jag hoppas vid min själ att detta forum blommar upp och blir en knytpunkt för folket! Inte för toppstyrd censurerad propaganda skit!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  lazy 2009-02-23, 18:17

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 18:28, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  Susz X 2009-02-23, 18:36

    palmevara skrev:

    Min kritik är riktad mot LO som sitter passivt och inte agerar utifrån arbetarnas bästa. Jag kan inte gärna kritisera högern för att de lyckats ta över en arbetar ägd tidning inifrån! De är ju genialt, LO betalar och finansierar dessas budskap!

    Jag hoppas vid min själ att detta forum blommar upp och blir en knytpunkt för folket! Inte för toppstyrd censurerad propaganda skit!

    Kan inte annat än hålla med här..men är inte så säker på att det enbart är M
    som härjar..
    Nåväl - det viktigaste är att man inte blundar för det..Vad gäller LO så undrar jag oxå vad de håller på med..antingen smider de nya planer- eller så har personerna suttit för länge på sina stolar där!
    Enda som hänt de senaste åren tycker jag handlar om tecknande av försäkringar via
    Folksam typ...som egentligen inte är såå himla fördelaktiga? Neutral
    För övrigt har jag samma förhoppning som Palmevaras själ....

    flower


    Senast ändrad av Susz X den 2009-02-23, 18:40, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-23, 18:39

    Susz X skrev:
    palmevara skrev:

    Min kritik är riktad mot LO som sitter passivt och inte agerar utifrån arbetarnas bästa. Jag kan inte gärna kritisera högern för att de lyckats ta över en arbetar ägd tidning inifrån! De är ju genialt, LO betalar och finansierar dessas budskap!

    Jag hoppas vid min själ att detta forum blommar upp och blir en knytpunkt för folket! Inte för toppstyrd censurerad propaganda skit!

    Kan inte annat än hålla med här..men är inte så säker på att det enbart är M
    som härjar..
    Nåväl - det viktigaste är att man inte blundar för det..Vad gäller LO så undrar jag oxå vad de håller på med..antingen smider de nya planer- eller så har personerna suttit för länge på sina stolar där!
    Enda som hänt de senaste åren tycker jag handlar om tecknande av försäkringar via
    Folksam typ...som egentligen inte är såå himla fördelaktiga?
    Neutral


    enkel fråga.. vem är huvudägare i folksam..

    så funkar sossepolitiken..

    "arbetarrörelsen" (s) består bland annat av:

    * LO. Landsorganisationen med nära två miljoner medlemmar är i det närmaste en gren av SAP och driver gemensamt en valkampanj med sossarna. Varje år betalar LO ett antal miljoner till sossarnas partikassa. Fram till i början av 1990-talet var man tvångsansluten i SAP om man ville vara med i LO. SAP har genom åren gett LO mer och mer makt och LO har in sin tur stött sossarna på alla möjliga sätt. Tjänster och gentjänster. Ordföranden Wanja Lundy Wedin sitter även i Socialdemokraternas styrelse. LO äger 50,1% av Aftonbladet.

    * KF. Kooperativa förbundet är även en viktig del av arbetarrörelsen. Det ägs formelt av medlemmarna men kontrolleras i praktiken i SAP. Nina Jarlbäck (fd. kommunalråd (s) i Eskiltuna) är ordförande och Jan Andersson (fd. landstingsråd (s). I styrelsen sitter även fler socialdemokrater. KF äger 42% av COOP norden och kontrollerar också Akademibokhandeln, Nordstedt förlag och Bokus.

    * Folksam är ett av Sveriges största försäkringsbolag. Anders Sundström (fd. minister (s)) är VD. Wanja Lundy Wedin (ordförande LO, men i SAP:s partistyrelse) är ordförande Folksam sak. Nina Jarlbäck ( ordförande KF, fd. landstingsråd (s) Eskiltuna) ordförande Folksam liv. Alla i styrelsen har dessutom bakgrund inom s.

    * OK. Äger 50% av OK-Q8 AB vilket omsätter ca 17 miljarder var år. Ordförande är Ines Uusmann (fd. kommunikationsminister (s)). Även fler sossar sitter i styrelsen

    * HSB. Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsförening har cirka 500 000 medlemmar och kontrollerar därigenom en stor del av Sveriges lägenheter. Ordförande är Gun-Britt Mårtensson (fd. kommunalråd (s) Östersund). Dessutom har fler i styrelsen s bakgrund.

    * Fonus. Sveriges största begravningsfirma. Ägs till största delen av fackföreningarna med LO:s Jörgen Andersson som orförande.

    * Riksbyggen ägs tills 42% av LO, 2,5% av KF. Ca en halv miljon människor bor i Riksbyggens lägenheter. Ordförande är Hans Tills (ordförande Byggnads, i sossarnas partistyrelse). Gav 2004 ca 50 miljoner till sina ägare (läs LO, läs socialdemokraterna). Äger t. ex äventyrsbadet Sydpoolen i Södertälje.

    Det man kan se är att de olika förbunden och företagen tväräger varandra. Många med sina medlemmar som ägare men detta blir ett sådant svagt ägande så i praktiken blir det andra delar av arbetarrörelsen som bestämmer. Gemensamt har de att socialdemokrater sitter på de flesta stolarna.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    När ska LO agera? Empty så funkar sossepolitiken..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-23, 22:39


    enkel fråga.. vem är huvudägare i folksam..



    "arbetarrörelsen" (s) består bland annat av:

    * LO. Landsorganisationen med nära två miljoner medlemmar är i det närmaste en gren av SAP och driver gemensamt en valkampanj med sossarna. Varje år betalar LO ett antal miljoner till sossarnas partikassa. Fram till i början av 1990-talet var man tvångsansluten i SAP om man ville vara med i LO. SAP har genom åren gett LO mer och mer makt och LO har in sin tur stött sossarna på alla möjliga sätt. Tjänster och gentjänster. Ordföranden Wanja Lundy Wedin sitter även i Socialdemokraternas styrelse. LO äger 50,1% av Aftonbladet.

    * KF. Kooperativa förbundet är även en viktig del av arbetarrörelsen. Det ägs formelt av medlemmarna men kontrolleras i praktiken i SAP. Nina Jarlbäck (fd. kommunalråd (s) i Eskiltuna) är ordförande och Jan Andersson (fd. landstingsråd (s). I styrelsen sitter även fler socialdemokrater. KF äger 42% av COOP norden och kontrollerar också Akademibokhandeln, Nordstedt förlag och Bokus.

    * Folksam är ett av Sveriges största försäkringsbolag. Anders Sundström (fd. minister (s)) är VD. Wanja Lundy Wedin (ordförande LO, men i SAP:s partistyrelse) är ordförande Folksam sak. Nina Jarlbäck ( ordförande KF, fd. landstingsråd (s) Eskiltuna) ordförande Folksam liv. Alla i styrelsen har dessutom bakgrund inom s.

    * OK. Äger 50% av OK-Q8 AB vilket omsätter ca 17 miljarder var år. Ordförande är Ines Uusmann (fd. kommunikationsminister (s)). Även fler sossar sitter i styrelsen

    * HSB. Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsförening har cirka 500 000 medlemmar och kontrollerar därigenom en stor del av Sveriges lägenheter. Ordförande är Gun-Britt Mårtensson (fd. kommunalråd (s) Östersund). Dessutom har fler i styrelsen s bakgrund.

    * Fonus. Sveriges största begravningsfirma. Ägs till största delen av fackföreningarna med LO:s Jörgen Andersson som orförande.

    * Riksbyggen ägs tills 42% av LO, 2,5% av KF. Ca en halv miljon människor bor i Riksbyggens lägenheter. Ordförande är Hans Tills (ordförande Byggnads, i sossarnas partistyrelse). Gav 2004 ca 50 miljoner till sina ägare (läs LO, läs socialdemokraterna). Äger t. ex äventyrsbadet Sydpoolen i Södertälje.

    Det man kan se är att de olika förbunden och företagen tväräger varandra. Många med sina medlemmar som ägare men detta blir ett sådant svagt ägande så i praktiken blir det andra delar av arbetarrörelsen som bestämmer. Gemensamt har de att socialdemokrater sitter på de flesta stolarna.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  Regndrottning 2009-02-24, 13:21

    Ja, jag kan inte kritisera fredriks konstanterande i denna fråga.

    Han har helt rätt, som vanligt!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-24, 19:01

    Regndrottning skrev:Ja, jag kan inte kritisera fredriks konstanterande i denna fråga.

    Han har helt rätt, som vanligt!

    tycker det mest är skrämmande hur "alla pengabäckar rinner emot sossrna"

    så går det med en 70 års styre
    avatar
    Gäst
    Gäst


    När ska LO agera? Empty Var nog inte den reaktion från LO vi väntade på.

    Inlägg  Gäst 2009-03-06, 07:10

    Ja nog har LO agerat nu.
    Men det var inte den reaktion som jag efterlängtade. Sänka arbetstiden för arbetare som när som helst riskerar att bli av med jobben och få börja stämpla. Vem arbetar LO för nu? Jobbar det för arbetarna, eller arbetar de för organisationen "Svenskt Näringsliv"? Skillnaden är som Svart och Vit. Den ena vill montera ner arbetarnas rättigheter, den andre skydda. LO sitter idag med en skinka på vardera stol.


    RG
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  Thors 2010-03-22, 13:52

    upp

    Sponsored content


    När ska LO agera? Empty Sv: När ska LO agera?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 15:56