Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
Regndrottning
Sniperace
MammaGuevara
R.O.F.L
Susz X
9 posters

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-01, 02:53

    MammaGuevara skrev:
    Susz X skrev:
    Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
    de var handelsmän..
    Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?

    Vilken himla märklig reaktion!!! Men tack för att du förringar min kunskap.

    Fakta är dock inte din uppfattning om vikingarna, det var inte som att de åkte runt och besökte de lokala marknadsplatserna i de länder de besökte. De handlade med befolkningen dit de kom om folket ville handla med dem. Fanns inte den vilja så tog de vad de ville i allafall.

    Besöker man Irland så kan man längs de flesta floder se de så kallade Rund Tornen, höga raka byggnader där dörren är flera meter ovanför marken. De tillhörde de irlanksa klostren, och munkarna gömde sig där med klostrens skatter. Man Trog upp en stege, och vikingarna kunde inte komma upp. Anledningen till att dessa rundtorn existerar var i främsta hand vikingarnas härjningar, då de i de flatbottnade drakskeppen kunde resa i flodsystemen utan problem.

    Jag tror att både R.O.F.L:s "tack" och din reaktion båda härrör från att jag har mage att sticka ut hakan och räta ut begreppen kring kristendom.
    Det hittas på så förbannat mycket kring dem, och det anser jag är lika oacceptabelt som alla fria (illasinnade) fantasier kring islam.

    Gör jag? Så den kunskap du har är den enda rätta - är det så du menar?
    Att allt är antingen svart eller vitt? Då menar du alltså att alla andra oxå
    förringar din kunskap? Tycker faktiskt att det är du som förringar min..

    Bara ett enda exempel:
    http://www.mimersbrunn.se/Vikingarna_6191.htm


    Svaret är även ämnat till Snipe..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-01, 03:08

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:
    Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
    de var handelsmän..
    Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?

    så du tror INTE att vikingar även plundrade och mördade?

    Vilka fakta har du för det, en samfälld forskning säger ju att detta var väldigt förekommande?

    Gör den Snipe-så den forskningen är samfälld säger du? Fått lära dig i skolan? I så fall är du inte ensam om det- det lärde jag mig oxå då..Samma historieförfalskning som att Sverige var neutralt under andra världskriget...

    Se ett enda exempel i ovanstående inlägg..Finns fler..bara att googla!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-01, 11:45

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:
    Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
    de var handelsmän..
    Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?

    så du tror INTE att vikingar även plundrade och mördade?

    Vilka fakta har du för det, en samfälld forskning säger ju att detta var väldigt förekommande?

    Gör den Snipe-så den forskningen är samfälld säger du? Fått lära dig i skolan? I så fall är du inte ensam om det- det lärde jag mig oxå då..Samma historieförfalskning som att Sverige var neutralt under andra världskriget...

    Se ett enda exempel i ovanstående inlägg..Finns fler..bara att googla!

    Visst, och genom att googla kan jag hitta MASSOR som säget att Nazismen var god, och hitta massor som säger att det är lögner att nassarna gjorde vad de gjorde mot Judarna... men det tor du väl inte på, att något finns att läsa på intenet betyder inte att det är SANNING

    En sak ÄR säker, vilket INGEN seriös forskare förnekar, det ÄR att vikingarna även var erövrare och plundrare, varför är det så svårt att tro? för att de ska ses som något ytterst FINT i vår historia som in te får innehålla något negativt?

    Visst de var ÄVEN handelsmän, det har INGEN förnekat.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-01, 14:34

    Men Snipe- du får lära dig att vara källkritisk som alla andra..
    Jisses- ungdomar jobbar stanhårt med sådant nuförtiden..
    Man får lixom hänga med bubben..Eller tycker du att det du fått lära dig
    är det enda rätta- att allt är svart eller vitt? Själv försöker jag iaf
    att inte se så på omvärlden- du har ju oxå lärt mig massor- im radioamatörer tex..
    Det jag fick lära i grundskolan var enbart att vikingar rövade /plundrade- INGET annat!
    Varför ska man förvånas över att en enda historieberättare enbart ger SIN egen syn ???
    Det enda som faktiskt är intressant är olika människors syn och faktakunskap
    tycker iaf denna tanta..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-01, 15:36

    Susz X skrev:Men Snipe- du får lära dig att vara källkritisk som alla andra..
    Jisses- ungdomar jobbar stanhårt med sådant nuförtiden..
    Man får lixom hänga med bubben..Eller tycker du att det du fått lära dig
    är det enda rätta- att allt är svart eller vitt? Själv försöker jag iaf
    att inte se så på omvärlden- du har ju oxå lärt mig massor- im radioamatörer tex..
    Det jag fick lära i grundskolan var enbart att vikingar rövade /plundrade- INGET annat!
    Varför ska man förvånas över att en enda historieberättare enbart ger SIN egen syn ???
    Det enda som faktiskt är intressant är olika människors syn och faktakunskap
    tycker iaf denna tanta..

    oj, är du mycket äldre än jag eller?

    Jag fick iallafall lära mig att de rövade och plundrade, men ÄVEN att de handlade.... och samma säger mina barn?

    Och just det med källkritik verkar du ju sakna eftersom du tror att detta med plundring bara är lögner....

    Källkritik är INTE att bara välja ut det man tycker PASSAR ens åsikter, utan att försöka avgöra vad som är sanning osv.

    Och det lovar jag dig, du hittar inte EN seriös forskare som håller med att de INTE även sysslade med just plundring.

    btw, din länk gick till en essä som skrivits av gymnasieskolelever.... inte till någon erkänd forskare eller så
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-01, 16:00

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Men Snipe- du får lära dig att vara källkritisk som alla andra..
    Jisses- ungdomar jobbar stanhårt med sådant nuförtiden..
    Man får lixom hänga med bubben..Eller tycker du att det du fått lära dig
    är det enda rätta- att allt är svart eller vitt? Själv försöker jag iaf
    att inte se så på omvärlden- du har ju oxå lärt mig massor- im radioamatörer tex..
    Det jag fick lära i grundskolan var enbart att vikingar rövade /plundrade- INGET annat!
    Varför ska man förvånas över att en enda historieberättare enbart ger SIN egen syn ???
    Det enda som faktiskt är intressant är olika människors syn och faktakunskap
    tycker iaf denna tanta..

    oj, är du mycket äldre än jag eller?

    Jag fick iallafall lära mig att de rövade och plundrade, men ÄVEN att de handlade.... och samma säger mina barn?

    Och just det med källkritik verkar du ju sakna eftersom du tror att detta med plundring bara är lögner....

    Källkritik är INTE att bara välja ut det man tycker PASSAR ens åsikter, utan att försöka avgöra vad som är sanning osv.

    Och det lovar jag dig, du hittar inte EN seriös forskare som håller med att de INTE även sysslade med just plundring.

    btw, din länk gick till en essä som skrivits av gymnasieskolelever.... inte till någon erkänd forskare eller så

    Men herrejösses- såg du vad denna använt för källor i sin "rappotbeskrivning"?
    Tydligen ick alls...
    Nedvärdera inte ungdomars kunskap i sådant här..Vet du ens hur det går till att skriva i rapportform? Verkar inte så..Det lärde jag mig när jag som vuxen läste in 3- årigt gymnasie..på komvux.
    Icka fakta accepteras enbart i egna reflektioner- som det avslytas med..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-01, 16:27

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Men Snipe- du får lära dig att vara källkritisk som alla andra..
    Jisses- ungdomar jobbar stanhårt med sådant nuförtiden..
    Man får lixom hänga med bubben..Eller tycker du att det du fått lära dig
    är det enda rätta- att allt är svart eller vitt? Själv försöker jag iaf
    att inte se så på omvärlden- du har ju oxå lärt mig massor- im radioamatörer tex..
    Det jag fick lära i grundskolan var enbart att vikingar rövade /plundrade- INGET annat!
    Varför ska man förvånas över att en enda historieberättare enbart ger SIN egen syn ???
    Det enda som faktiskt är intressant är olika människors syn och faktakunskap
    tycker iaf denna tanta..

    oj, är du mycket äldre än jag eller?

    Jag fick iallafall lära mig att de rövade och plundrade, men ÄVEN att de handlade.... och samma säger mina barn?

    Och just det med källkritik verkar du ju sakna eftersom du tror att detta med plundring bara är lögner....

    Källkritik är INTE att bara välja ut det man tycker PASSAR ens åsikter, utan att försöka avgöra vad som är sanning osv.

    Och det lovar jag dig, du hittar inte EN seriös forskare som håller med att de INTE även sysslade med just plundring.

    btw, din länk gick till en essä som skrivits av gymnasieskolelever.... inte till någon erkänd forskare eller så

    Men herrejösses- såg du vad denna använt för källor i sin "rappotbeskrivning"?
    Tydligen ick alls...
    Nedvärdera inte ungdomars kunskap i sådant här..Vet du ens hur det går till att skriva i rapportform? Verkar inte så..Det lärde jag mig när jag som vuxen läste in 3- årigt gymnasie..på komvux.
    Icka fakta accepteras enbart i egna reflektioner- som det avslytas med..

    Och DU läste inte heller på länken?, de skriver att det ÄVEN handlade om PLUNDRING, men det bortser du ifrån?
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-01, 23:29

    Susz X skrev:
    Gör jag? Så den kunskap du har är den enda rätta - är det så du menar?
    Att allt är antingen svart eller vitt? Då menar du alltså att alla andra oxå
    förringar din kunskap? Tycker faktiskt att det är du som förringar min..

    Bara ett enda exempel:
    http://www.mimersbrunn.se/Vikingarna_6191.htm


    Svaret är även ämnat till Snipe..

    Nu verkar du helt tossig. Du har varit rätt oförskämd i denna tråd mot alla som inte har din syn på saken. Var förringar jag din kunskap? Är det i och med att jag inte köper din glorifierade bild av vikingar och asatro? Om man inte vill ha andra infallsvinklar eller uppfattningar om det man skiver, så kanske man ska diskutera frågan in någon annan form än en öppen tråd? Och nej, jag menar inte att "alla andra förringar min kunskap också" Förklara istället varför du blev så provocerad av R.O.F.L:s kommentar till mitt svar. Och varför du är så nedlåtande mot sniper. Om du tycker på ett sätt är en sak, du får mycket väl vara intresserad av vikingar, men då får du ju vara det utifrån de FAKTA som finns, och vikingar var INTE i huvudsak fredliga handelsmän. Innan du fortsätter med din glorifiering så kan du väl ta del av andra länders historiebeskrivning av vikingarna.

    Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
    de var handelsmän..
    Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?

    Snacka om att ha en svartvit syn på saker och ting. Vikingarnas härjingar är belagda i samtliga länder de "besökte", och även om de i flera fall etablerade bosättningar i t.ex England och Irland och därmed uppgick resp land, så kom de från början inte i fredliga syften. Get a grip. "Bara fakta" förresten??? Det är väl fakta man vill använda sig av om det inte är fiktion man vill ägna sig åt?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 00:33

    Okej Mama G- jag lägger inte nån större vikt vid en massa löjligt tjafs.
    Vill du hävda att det enda rätta är det du själv skriver så okej.
    Till och med Snipe hade kunskap i att det inte enbart var barnbari
    det handlade om.
    Varför ger du dig inte på honom oxå?
    Nu struntar jag i dig. Trevlig sommar!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 00:35

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Men Snipe- du får lära dig att vara källkritisk som alla andra..
    Jisses- ungdomar jobbar stanhårt med sådant nuförtiden..
    Man får lixom hänga med bubben..Eller tycker du att det du fått lära dig
    är det enda rätta- att allt är svart eller vitt? Själv försöker jag iaf
    att inte se så på omvärlden- du har ju oxå lärt mig massor- im radioamatörer tex..
    Det jag fick lära i grundskolan var enbart att vikingar rövade /plundrade- INGET annat!
    Varför ska man förvånas över att en enda historieberättare enbart ger SIN egen syn ???
    Det enda som faktiskt är intressant är olika människors syn och faktakunskap
    tycker iaf denna tanta..

    oj, är du mycket äldre än jag eller?

    Jag fick iallafall lära mig att de rövade och plundrade, men ÄVEN att de handlade.... och samma säger mina barn?

    Och just det med källkritik verkar du ju sakna eftersom du tror att detta med plundring bara är lögner....

    Källkritik är INTE att bara välja ut det man tycker PASSAR ens åsikter, utan att försöka avgöra vad som är sanning osv.

    Och det lovar jag dig, du hittar inte EN seriös forskare som håller med att de INTE även sysslade med just plundring.

    btw, din länk gick till en essä som skrivits av gymnasieskolelever.... inte till någon erkänd forskare eller så

    Men herrejösses- såg du vad denna använt för källor i sin "rappotbeskrivning"?
    Tydligen ick alls...
    Nedvärdera inte ungdomars kunskap i sådant här..Vet du ens hur det går till att skriva i rapportform? Verkar inte så..Det lärde jag mig när jag som vuxen läste in 3- årigt gymnasie..på komvux.
    Icka fakta accepteras enbart i egna reflektioner- som det avslytas med..

    Och DU läste inte heller på länken?, de skriver att det ÄVEN handlade om PLUNDRING, men det bortser du ifrån?

    Men Snipe- du har inget förstått- jag bortser inte från det- jag skrev att det var det ENDA jag och några till fick lära sig i skolan.Det finns en skillnad.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-02, 11:51

    suck, du FÖRNEKADE att vikingarna även var PLUNDRARE, jag tror inte att NÅGON förnekar att de även sysslade med handel....
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 14:34

    Sniperace skrev:suck, du FÖRNEKADE att vikingarna även var PLUNDRARE, jag tror inte att NÅGON förnekar att de även sysslade med handel....

    Jasså- i så fall är det du som har missförstått mig totalt-
    och inte LÄST vad jag skrivit alls.. eller så var jag otydlig Snipe..Det har jag aldrig förnekat- inte ens i min alldeles egen hjärna.
    Men läser du mamag: s inlägg så är det enbart hon som har rätt
    - och att alla var barbarer.
    Däremot finn det de som förnekar att alla vikingar inte var det
    - utan var fredliga handelsmän ..
    Mycket tjööt om en sak kan jag tycka..inte vidare värst utvecklande diskussion om asatron heller för den delen. Tyvärr.Så kan det bli...Trist. geek
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-02, 19:47

    Susz X skrev:Okej Mama G- jag lägger inte nån större vikt vid en massa löjligt tjafs.
    Vill du hävda att det enda rätta är det du själv skriver så okej.
    Till och med Snipe hade kunskap i att det inte enbart var barnbari
    det handlade om.
    Varför ger du dig inte på honom oxå?
    Nu struntar jag i dig. Trevlig sommar!

    Vad fan, kan du inte läsa innantill?????? Det finns inte ett enda ställa där jag påstår att jag sitter på enda sanningen, eller ens att vikingarna BARA var plundrare. Men du förnekar ju att de var det överhuvudtaget. Jobbigt med fakta ibland va? Men visst, strunta i sanningen du, det kan ju vara skönt ibland, även om man framstår som djävligt barnslig
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-02, 19:50

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:suck, du FÖRNEKADE att vikingarna även var PLUNDRARE, jag tror inte att NÅGON förnekar att de även sysslade med handel....


    Men läser du mamag: s inlägg så är det enbart hon som har rätt
    - och att alla var barbarer.

    Jag har aldrig insett att du kan vara så urbota löjlig. Bättre sent än aldrig antar jag.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  lazy 2009-05-02, 22:42

    Dags att även du MammaG bekantar dej ordentligt med "humlan" Smile
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 23:16

    Får ni väl tycka - vem bryr sig? Inte jag..ett tips kan ju vara att du startar en tråd om mig som person och slutar tjafsa sönder andra trådar..
    Rätt lågt tycker jag. Säger väl mest om er själva egentligen.
    Och MamaG- är det inte sant det jag skrev då??? Menar du att jag missat något i vad du skrivit?
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-03, 17:47

    MammaGuevara skrev:
    Susz X skrev:
    Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
    de var handelsmän..
    Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?

    [color=orange]
    Fakta är dock inte din uppfattning om vikingarna, det var inte som att de åkte runt och besökte de lokala marknadsplatserna i de länder de besökte.

    De handlade med befolkningen dit de kom om folket ville handla med dem. Fanns inte den vilja så tog de vad de ville i allafall.

    Besöker man Irland så kan man längs de flesta floder se de så kallade Rund Tornen, höga raka byggnader där dörren är flera meter ovanför marken. De tillhörde de irländska klostren, och munkarna gömde sig där med klostrens skatter. Man drog upp en stege, och vikingarna kunde inte komma upp. Anledningen till att dessa rundtorn existerar var i främsta hand vikingarnas härjningar, då de i de flatbottnade drakskeppen kunde resa i flodsystemen utan problem.

    [/color][/size]

    Ja, ganska mycket till och med. Försök att ta till dig hel stycket. I dina efterfforksninfar har du även missat detta:

    Rädslan för vikingarna
    I västra Europa utlöste angriparna från norr oro och rädsla. Enligt traditionen löd bönen A furore Normannorum libera nos, Domine (För nordmännens raseri, bevare oss, milde herre Gud!) från kyrkor och kloster. Inga samtida källor omtalar emellertid denna fras, men Karl den skalliges antifonarium innehåller en liknande bön: de gente fera Normannica nos libera. Invasionerna av vikingar bidrog till att stärka riddarklassens makt, tillsammans med de återkommande invasionerna av nomader från stäpperna i öst.

    Under nationalromantiken tonades de barbariska sidorna hos vikingarna ned av nordiska författare och historiker. Den norske historikern P.A. Munch hävdade vid mitten av 1800-talet till exempel: att vikingtågen på det hela taget utfördes med en för forna tider sällsynt och med hänsyn till tågens syfte märklig ärlighet och humanitet.


    Är du nationalromantiker Suss?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  formsvackan 2009-05-04, 13:47

    Vikingatiden brukar anses vara mellan år 793, anfallet på Lindisfarne och 1066, slaget vid Hastings. Naturligtvis vara vikingarna ute och "levde rövare" rejält under denna tid. Man kan dock kanske dra några slutsatser av det faktum att man, av vikingarnas båtar från denna tid hittat betydligt flera handelsfartyg än krigsskepp. Detta kan det naturligtvis finnas flera förklaringar till, men att vikingarna bedrev en omfattande handel står utom allt tvivel. Det innebär förmodligen inte att det var samma grupper av vikingar som nödvändigtvis ägnade sig åt både och.

    Det är nog fel att tro att vikingarna var en enda stor sammanhållande grupp av "nordbor". Förmodligen var de värsta fienderna som vikingarna hade, andra vikingar. Den danske hövdingen Harald Blåtand var den som lyckades ena många av dem, men säkerligen inte enbart vid förhandlingsbordet. Avdelning kuriosa: Denna "bedrift" ska vara anledningen till att standarden för sammankoppling av olika elektroniska prylar fått namnet "Bluetooth".

    btw: de "svenska" vikingarna lyser oftast med sin frånvaro i berättelserna om de berömda rövarbanden som terroriserade omvärlden. De figurer som målar sig blågula i ansiktet, sätter en plastpotta med kohorn på huvudet och vrålar Svärje öhhh, Svärje öhhh .. har förmodligen överdrivit romantiseringen en aning.

    Sponsored content


    NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag? - Sida 2 Empty Sv: NORDISK MYTOLOGI- aktuellt än i dag?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 17:26