Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
redalert
theward
RedMentalCase
ANNA2LINK
x-medborgare
DMustaine
lazy
R.O.F.L
Dao
berralarzon
Secrist
15 posters

    Grattis!

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 16:47

    Corven skrev:Fast det är ju inte teatraliskt, det är verklighet. De tidigare reglerade branscherna, som avreglerats har blivit dyrare, ( i förhållande till inflationen) och servicen har inte blivit bättre.

    Det är väl snarare så att det är bara just telekomsektorn, som blivit både billigare och bättre.


    Har det verkligen blivit helt avreglerat då, hur är det med el tex, är skatten ca 70% eller så?

    Om statliga subventioner försvinner så borde ju dessa synliggöras vid en avreglering det fattar väl alla eller?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 16:48

    Dao skrev:

    Hur har telecomsektorn blivit bättre?



    Vad jag ser, så är telekomsektorn den enda sektor som fått den utveckling som utlovades vid avregleringen. Utbudet/valfriheten har blivit större, och det har blivit billigare för konsumenterna.

    Men som formsvackan säger, mycket av det har inte med avregleringen att göra.

    Men andra sektorer har också utvecklats tekniskt, utan att det har gett konsumenterna några kostnadsminskningar.

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 16:51

    redalert skrev:

    Har det verkligen blivit helt avreglerat då, hur är det med el tex, är skatten ca 70% eller så?

    Om statliga subventioner försvinner så borde ju dessa synliggöras vid en avreglering det fattar väl alla eller?

    Varför syns dom inte i telekomsektorn då?

    På vilket sätt subventionerade staten Taxi?

    Statliga Vattenfall går med miljardvinster, och ändå har elpriset stigit betydligt mer än vad inflationen har gjort. Och mer än enbart de höjda elskatterna kan förklara.




    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 16:54

    Corven skrev:
    Dao skrev:

    Hur har telecomsektorn blivit bättre?



    Vad jag ser, så är telekomsektorn den enda sektor som fått den utveckling som utlovades vid avregleringen. Utbudet/valfriheten har blivit större, och det har blivit billigare för konsumenterna.

    Men som formsvackan säger, mycket av det har inte med avregleringen att göra.

    Men andra sektorer har också utvecklats tekniskt, utan att det har gett konsumenterna några kostnadsminskningar.


    Måste väl fortfarande vara brist på konkurrens i sådana fall?

    Konkurrens är det enda som leder till optimala priser!

    Eller menar corven att varor skall subventioneras bakvägen (kostnader osynliggöras)?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 16:58

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Har det verkligen blivit helt avreglerat då, hur är det med el tex, är skatten ca 70% eller så?

    Om statliga subventioner försvinner så borde ju dessa synliggöras vid en avreglering det fattar väl alla eller?

    Varför syns dom inte i telekomsektorn då?

    På vilket sätt subventionerade staten Taxi?

    Statliga Vattenfall går med miljardvinster, och ändå har elpriset stigit betydligt mer än vad inflationen har gjort. Och mer än enbart de höjda elskatterna kan förklara.





    Där har vi försäljningen av överskott till andra länder, denna säljer de då till de priser som gäller DÄR, och de får inte ta högre pris av dem än av oss, därför höjs prisetr till OSS till samma som ex i tyskland, de säler mao till högstbjudande.

    det rätta vore naturligtvis att sälja inom sverige till lågpris, och ett annat exportpris, men så fer ju inte samma vinst tyvärr.

    Men tyvärr tror jag INTE att det skulle gjort skillnad om svenskproducerad el var till 100% statsägd, vi skulle fått det på samma sätt ändå...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 17:00

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Har det verkligen blivit helt avreglerat då, hur är det med el tex, är skatten ca 70% eller så?

    Om statliga subventioner försvinner så borde ju dessa synliggöras vid en avreglering det fattar väl alla eller?

    Varför syns dom inte i telekomsektorn då?

    På vilket sätt subventionerade staten Taxi?

    Statliga Vattenfall går med miljardvinster, och ändå har elpriset stigit betydligt mer än vad inflationen har gjort. Och mer än enbart de höjda elskatterna kan förklara.





    Statliga vattenfall, ja smaka på den, ingenting annat än en överbeskattning av folk som är möjlig på grund av reglering i detta fall en mer eller mindre monopolspelare på en marknad som trots namnet är allt annat än fri!

    På vilket sätt skulle taxi blivit dyrare undantaget skattepålagorna?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:06

    redalert skrev:

    Måste väl fortfarande vara brist på konkurrens i sådana fall?

    Konkurrens är det enda som leder till optimala priser!

    Eller menar corven att varor skall subventioneras bakvägen (kostnader osynliggöras)?


    Brist på konkurrens inom elbranschen har vi pga att vi har tre stora bolag, som konkurrerar ut dom andra. Och genom deras dominans, så får vi inte någon marknad där priset blir ett konkurrensmedel. Speciellt inte som de små bolag som försöker sticka upp tvingas betala stora summor till de stora bolagen för att få använda deras nät.

    Vad det gäller Taxi, så finns det konkurrens, i alla fall i storstäderna, men det har ändå inte lett till lägre priser. Varför vet jag inte, men det är ändå så.


    Och var har jag förordat att det ska subventioneras?

    Det finns branscher jag kunde tänka mig att staten gick in i med subventioner, för att det skulle gynna så väldigt många människor.

    Dock ingen av de branscher som avreglerats.

    Jag skulle kunna tänka mig att staten gick in med subventioner för att bygga nya bostäder. Det råder stor bostadsbrist, och om staten gick in med subventioner, så skulle det generera väldigt många jobb.

    Dels inom byggbranschen, som skulle växa rejält, sen inom transport, som skulle behöva växa för att leverera byggvarorna, sen skulle infrastrukturen i de nya områdena ge nya jobb, som skulle fortsätta finnas när själva byggandet är klart. Allt detta skulle generera både jobb och skatteintäkter.

    Men det är nog faktiskt det enda jag skulle kunna tänka mig att staten skulle gå in med subventioner i.





    Senast ändrad av Corven den 2010-07-22, 17:08, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavfel)
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:07

    redalert skrev:

    Statliga vattenfall, ja smaka på den, ingenting annat än en överbeskattning av folk som är möjlig på grund av reglering i detta fall en mer eller mindre monopolspelare på en marknad som trots namnet är allt annat än fri!

    På vilket sätt skulle taxi blivit dyrare undantaget skattepålagorna?

    Subventionerade staten Taxi tidigare?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:10


    Vad det gäller Taxi, så finns det konkurrens, i alla fall i storstäderna, men det har ändå itne lett till lägre priser. Varför vet jag inte, men det är ändå så.

    Det beror väl till stor del på taxis kostnader, bensinen har ökat stort i pris, bilar och kringutrustning som ska betalat har ökat i pris, löner, skatter och allt, så tyvärr är det nog omöjligt att LAGLIGT kunna köra taxi billigare än vad de gör.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 17:15

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Måste väl fortfarande vara brist på konkurrens i sådana fall?

    Konkurrens är det enda som leder till optimala priser!

    Eller menar corven att varor skall subventioneras bakvägen (kostnader osynliggöras)?


    Brist på konkurrens inom elbranschen har vi pga att vi har tre stora bolag, som konkurrerar ut dom andra. Och genom deras dominans, så får vi inte någon marknad där priset blir ett konkurrensmedel. Speciellt inte som de små bolag som försöker sticka upp tvingas betala stora summor till de stora bolagen för att få använda deras nät.

    Vad det gäller Taxi, så finns det konkurrens, i alla fall i storstäderna, men det har ändå inte lett till lägre priser. Varför vet jag inte, men det är ändå så.


    Och var har jag förordat att det ska subventioneras?

    Det finns branscher jag kunde tänka mig att staten gick in i med subventioner, för att det skulle gynna så väldigt många människor.

    Dock ingen av de branscher som avreglerats.

    Jag skulle kunna tänka mig att staten gick in med subventioner för att bygga nya bostäder. Det råder stor bostadsbrist, och om staten gick in med subventioner, så skulle det generera väldigt många jobb.

    Dels inom byggbranschen, som skulle växa rejält, sen inom transport, som skulle behöva växa för att leverera byggvarorna, sen skulle infrastrukturen i de nya områdena ge nya jobb, som skulle fortsätta finnas när själva byggandet är klart. Allt detta skulle generera både jobb och skatteintäkter.

    Men det är nog faktiskt det enda jag skulle kunna tänka mig att staten skulle gå in med subventioner i.




    Förlåt, fick uppfattningen att det var bättre förr när det var statligt och att du på grund av detta ville förstatliga mera, därav min förundran!

    Varför råder det bostadsbrist och varför måste detta subventioneras menar du?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:17

    Sniperace skrev:

    Det beror väl till stor del på taxis kostnader, bensinen har ökat stort i pris, bilar och kringutrustning som ska betalat har ökat i pris, löner, skatter och allt, så tyvärr är det nog omöjligt att LAGLIGT kunna köra taxi billigare än vad de gör.

    Fast det borde ju omfattas av inflationen. Och priserna har stigit mer än inflationen gjort. Det är något annat som gör att priserna ligger där dom ligger.

    Så min fråga kvarstår, för jag vet inte hur det var, men subventionerade staten verkligen Taxi innan avregleringen?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:18

    redalert skrev:
    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Måste väl fortfarande vara brist på konkurrens i sådana fall?

    Konkurrens är det enda som leder till optimala priser!

    Eller menar corven att varor skall subventioneras bakvägen (kostnader osynliggöras)?


    Brist på konkurrens inom elbranschen har vi pga att vi har tre stora bolag, som konkurrerar ut dom andra. Och genom deras dominans, så får vi inte någon marknad där priset blir ett konkurrensmedel. Speciellt inte som de små bolag som försöker sticka upp tvingas betala stora summor till de stora bolagen för att få använda deras nät.

    Vad det gäller Taxi, så finns det konkurrens, i alla fall i storstäderna, men det har ändå inte lett till lägre priser. Varför vet jag inte, men det är ändå så.


    Och var har jag förordat att det ska subventioneras?

    Det finns branscher jag kunde tänka mig att staten gick in i med subventioner, för att det skulle gynna så väldigt många människor.

    Dock ingen av de branscher som avreglerats.

    Jag skulle kunna tänka mig att staten gick in med subventioner för att bygga nya bostäder. Det råder stor bostadsbrist, och om staten gick in med subventioner, så skulle det generera väldigt många jobb.

    Dels inom byggbranschen, som skulle växa rejält, sen inom transport, som skulle behöva växa för att leverera byggvarorna, sen skulle infrastrukturen i de nya områdena ge nya jobb, som skulle fortsätta finnas när själva byggandet är klart. Allt detta skulle generera både jobb och skatteintäkter.

    Men det är nog faktiskt det enda jag skulle kunna tänka mig att staten skulle gå in med subventioner i.




    Förlåt, fick uppfattningen att det var bättre förr när det var statligt och att du på grund av detta ville förstatliga mera, därav min förundran!

    Varför råder det bostadsbrist och varför måste detta subventioneras menar du?

    Bostadsbrist råder pga befolkningsökning OCH befolkningsförflyttning, i storstäder råder brist, i glesbyggd och småstäder finns ofta överskott där lägenheter står tomma pga att det inte finns arbetsunderlag i dess närhet.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:23

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    Det beror väl till stor del på taxis kostnader, bensinen har ökat stort i pris, bilar och kringutrustning som ska betalat har ökat i pris, löner, skatter och allt, så tyvärr är det nog omöjligt att LAGLIGT kunna köra taxi billigare än vad de gör.

    Fast det borde ju omfattas av inflationen. Och priserna har stigit mer än inflationen gjort. Det är något annat som gör att priserna ligger där dom ligger.

    Så min fråga kvarstår, för jag vet inte hur det var, men subventionerade staten verkligen Taxi innan avregleringen?

    Nej, det tror jag INTE de gjorde, men just taxi är väl en bransh som drabbats hårt av just inflationen, för räkna vad bilen kostar i drift med bränsle, skatt försäkringar och arbete så märker man att det finns inte mycket att ge på om man ska ha en anständig lön och pengarna ska räcka till bilens underhåll mm, samt att när denna är slutkörd kunna skaffa en ny.

    MAn måste ju räkna med en hel dem tomkörningar osv, och detta måste ju kunderna stå för i slutänden.

    och just bränslepriserna är ju något som ökat starkt, inte minst med skatterna som ju är mer mer än 100 procet av inköpspriset...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Dao 2010-07-22, 17:23

    Sniperace skrev:Bostadsbrist råder pga befolkningsökning OCH befolkningsförflyttning, i storstäder råder brist, i glesbyggd och småstäder finns ofta överskott där lägenheter står tomma pga att det inte finns arbetsunderlag i dess närhet.

    Ja, effekten av "marknaden" påverkar folks frihet markant...
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:26

    redalert skrev:

    Förlåt, fick uppfattningen att det var bättre förr när det var statligt och att du på grund av detta ville förstatliga mera, därav min förundran!

    Varför råder det bostadsbrist och varför måste detta subventioneras menar du?

    En del av bostadsbristen hänger nog ihop med avregleringen av bankerna, och avskaffandet av de tidigare räntesubventioner som fanns. När man tog bort dessa, stannade bostadsbyggandet mer eller mindre av helt.

    Problemet är ju att de flesta har inte råd att bo i nybyggda bostäder. Vad det är som drivit upp kostnaderna för bostadsbyggande så högt vet jag inte. Jag vet att en del gärna försöker lägga skulden på att arbetarnas löner inom bygg är för höga, men det tror inte jag stämmer. Lönekostnaderna är inte tillräcklig förklaring på det höga kostnadsläget.

    Nu vet ju inte jag säkert, men jag tvivlar starkt på att de hus som byggts där byggjobbarna hyrts in från andra länder, med lägre löner, skulle vara något billigare att bo i, än hus byggda av svenska byggjobbare.


    Och anledningen till att jag kan tänka mig subventioner just där, men ingen annanstans, är ju att det i längden ger så många saker som kommer samhället till gagn. Jag tror staten får in det subventionerna kostar, genom att fler kommer i arbete.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:26

    Sniperace skrev:
    Nej, det tror jag INTE de gjorde, men just taxi är väl en bransh som drabbats hårt av just inflationen, för räkna vad bilen kostar i drift med bränsle, skatt försäkringar och arbete så märker man att det finns inte mycket att ge på om man ska ha en anständig lön och pengarna ska räcka till bilens underhåll mm, samt att när denna är slutkörd kunna skaffa en ny.

    MAn måste ju räkna med en hel dem tomkörningar osv, och detta måste ju kunderna stå för i slutänden.

    och just bränslepriserna är ju något som ökat starkt, inte minst med skatterna som ju är mer mer än 100 procet av inköpspriset...

    Men priserna har stigit MER än inflationen gjort.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Dao 2010-07-22, 17:27

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Förlåt, fick uppfattningen att det var bättre förr när det var statligt och att du på grund av detta ville förstatliga mera, därav min förundran!

    Varför råder det bostadsbrist och varför måste detta subventioneras menar du?

    En del av bostadsbristen hänger nog ihop med avregleringen av bankerna, och avskaffandet av de tidigare räntesubventioner som fanns. När man tog bort dessa, stannade bostadsbyggandet mer eller mindre av helt.

    Problemet är ju att de flesta har inte råd att bo i nybyggda bostäder. Vad det är som drivit upp kostnaderna för bostadsbyggande så högt vet jag inte. Jag vet att en del gärna försöker lägga skulden på att arbetarnas löner inom bygg är för höga, men det tror inte jag stämmer. Lönekostnaderna är inte tillräcklig förklaring på det höga kostnadsläget.

    Nu vet ju inte jag säkert, men jag tvivlar starkt på att de hus som byggts där byggjobbarna hyrts in från andra länder, med lägre löner, skulle vara något billigare att bo i, än hus byggda av svenska byggjobbare.


    Och anledningen till att jag kan tänka mig subventioner just där, men ingen annanstans, är ju att det i längden ger så många saker som kommer samhället till gagn. Jag tror staten får in det subventionerna kostar, genom att fler kommer i arbete.

    Bakgrunden till senaste "krisen" kan vara en ledtråd..! Laughing
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 17:31

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:
    Nej, det tror jag INTE de gjorde, men just taxi är väl en bransh som drabbats hårt av just inflationen, för räkna vad bilen kostar i drift med bränsle, skatt försäkringar och arbete så märker man att det finns inte mycket att ge på om man ska ha en anständig lön och pengarna ska räcka till bilens underhåll mm, samt att när denna är slutkörd kunna skaffa en ny.

    MAn måste ju räkna med en hel dem tomkörningar osv, och detta måste ju kunderna stå för i slutänden.

    och just bränslepriserna är ju något som ökat starkt, inte minst med skatterna som ju är mer mer än 100 procet av inköpspriset...

    Men priserna har stigit MER än inflationen gjort.

    Troligtvis bränsleskatterna och en del andra skatter också!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:33


    Problemet är ju att de flesta har inte råd att bo i nybyggda bostäder. Vad det är som drivit upp kostnaderna för bostadsbyggande så högt vet jag inte.

    Byggstandard, BYGGMATERIAL är en stor bov i detta, det är helt enkelt för stora krav på hur byggnader ska vara och då talar jag inte om hållfasthet....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:34

    redalert skrev:

    Troligtvis bränsleskatterna och en del andra skatter också!

    Räknas inte såna saker in i inflationen?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:37

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:
    Nej, det tror jag INTE de gjorde, men just taxi är väl en bransh som drabbats hårt av just inflationen, för räkna vad bilen kostar i drift med bränsle, skatt försäkringar och arbete så märker man att det finns inte mycket att ge på om man ska ha en anständig lön och pengarna ska räcka till bilens underhåll mm, samt att när denna är slutkörd kunna skaffa en ny.

    MAn måste ju räkna med en hel dem tomkörningar osv, och detta måste ju kunderna stå för i slutänden.

    och just bränslepriserna är ju något som ökat starkt, inte minst med skatterna som ju är mer mer än 100 procet av inköpspriset...

    Men priserna har stigit MER än inflationen gjort.

    men vissa saker har ökat mer än andra i pris, man kan inte ta ett medelvärde av allt som ökat i pris...

    titta på cigaretterna, de har ökat mer än vad inflationen säger, just för punktskatter osv...

    så det går inte att stirra sig blin på en inflationssiffra och vänta sig att allt ska ligga inom denna ram, tvärtom, vissa saker har ökat betydligt mer än andra, vissa kan ha sjukit osv så får man ett medelvärde, men så råkar just TAXI ligga i ett område där allt blivit dyrate och inget sänkts eller stannat kvar på samma nivå.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Corven 2010-07-22, 17:37

    Sniperace skrev:

    Byggstandard, BYGGMATERIAL är en stor bov i detta, det är helt enkelt för stora krav på hur byggnader ska vara och då talar jag inte om hållfasthet....

    Framförallt standarden är väl en stor bov.

    Och det "lustiga" är att de allra flesta faktiskt inte alls är så intresserade av den standard man envisas med att bygga in i nybyggda lägenheter.

    De allra flesta skulle nöja sig med den typ av utrustning lägenheterna hade på sjuttiotalet. Och sen själva höja standarden utifrån sina egna behov.




    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 17:45

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    Byggstandard, BYGGMATERIAL är en stor bov i detta, det är helt enkelt för stora krav på hur byggnader ska vara och då talar jag inte om hållfasthet....

    Framförallt standarden är väl en stor bov.

    Och det "lustiga" är att de allra flesta faktiskt inte alls är så intresserade av den standard man envisas med att bygga in i nybyggda lägenheter.

    De allra flesta skulle nöja sig med den typ av utrustning lägenheterna hade på sjuttiotalet. Och sen själva höja standarden utifrån sina egna behov.





    Ja, för oss som växt upp i hem UTAN el i småbarnsålderna, så var rinnande vatten, toa inne, och elljus en fantastisk sak Very Happy

    sedan när man fick tillgång till egen frys istället för en fryshusförening, diskmaskin osv osv....

    men mycket av det kan man utan vidare återgå till, diskmaskin är inte nödvändigt, tvättmaskin i lägenheten klarar man sig utan och kan använda en gemensam i hyreshuset.

    det behöver inte vara ädelträgolv och superlyx Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis! - Sida 4 Empty Bättre

    Inlägg  Secrist 2010-07-23, 00:24

    Hur har telecomsektorn blivit bättre?

    Suck, ingen är så blind som den som inte vill se. Vi kan sitta här och visa hur service och priser har blivit betydligt bättre tills vi blir blå i nyllet utan att nå fram till Dao.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Grattis! - Sida 4 Empty Bättre?

    Inlägg  Secrist 2010-07-23, 00:28

    Någon som kommer ihåg hur taxi var före avregleringen? Så fort det var en dag som var mer hektisk än en vanlig vardag så fick man höra "Taxi, var god dröj". Idag har man en taxi på 10 minuter. Kommer man med flyg eller tåg så är det bara att välja. Då står de på kö och väntar på en.

    Sponsored content


    Grattis! - Sida 4 Empty Sv: Grattis!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 15:13