Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
F.I.S.T
Dao
6 posters

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-12, 23:34

    Här är både frågorna och svaren, så vi kan starta en debatt om detta:

    Källa:

    Faktum, nr 94, Maj 2010.

    Fråga 1: Nyanlända invandrare måste i Holland underteckna ett integrationskontrakt med staten. Före detta immigrationsminister Rita Verdonk föreslog också en plikt till alla invandrare att bära ett "integrationsmärke" på kläderna.

    Sant eller falskt?

    Svar: Sant!



    Fråga 2: "Vi är, över allt annat, ett europeiskt folk av den vita rasen, av grekisk och latinsk kultur och kristne tro/.../ Muslimerna - har ni sett dem, med deras turbaner och djellabas) Ni kan klart och tydligt se att de inte är franska!/.../ Försök blanda olja och vinäger. Skaka flaskan. Efter en minut skiljs de åt igen. Araber är araber, fransmän är fransmän."

    Sagt av Jean Le Pen, ledare för front national i Frankrike.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Det var Charles de Gaulle, Frankrikes president, som sade detta 1959!



    Fråga 3: 57 procent av Tysklands muslimer tillmäter integration högsta betydelse.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Den korrekta siffran är 97 procent. (Mühe, Nina (2007): "Muslims in the EU. Germany)




    Fråga 4: År 1994 har 2000 skolflickor någon form av slöja i Frankrike enligt franska inrikesministeriet. År 2003, ett år innan nationalförsamlingen lagstadgade om förbud mot alla "iögonfallande" religiösa symboler i offentliga skolor, hade antalet växt till 45 000.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Antalet minskade till 1 254 skolflickor år 2003 - det innebar att en halv procent av alla muslimska skolflickor har någon form av slöja (Laurence, Jonathan & Vaisse, Justin (2006): "Integrating Islam - Political and Religious Challenges in Contemporary France.)




    Fråga 5: Ahmad Waizy fick 2008 inte genomföra en internetbetalning på Skandiabanken. Han fick veta att det fanns en spärr i bankens system mot muslimskt klingande namn.

    Sant eller falskt?

    Svar: Sant! Det finns ett EU-direktiv om att svartlista namn. däribland Ahmed, som bärs av ca 4 000 invånare i Sverige (Alexandra Hernadi & Tobias Olsson: "Utländska namn hinder vid bankärenden", Svenska Dagbladet 25/8 2008)




    Fråga 6:"Men när det nu är en skam för kvinnan at klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad", står att läsa i Koranen, tjugofjärde suran.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Citatet är taget från Paulus som säger detta i 1 Kor. 11:3-6 i Bibeln. Koranens tjugofjärde sura säger att de troende kvinnorna inte bör: "visa mer av sina behag än vad som (anständigt) kan vara synligt, låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen".





    Fråga 7: Den demokratiska styrelseformen föredras av 98 procent av befolkningen i Egypten och Bangladesh, i Storbritannien av 78 procent.

    Sant eller falskt?

    Svar: Sant! (World Values Survey)




    Fråga 8: "Bunkeflostrand är en av de få sista utposterna i närheten av Malmö att fly till om man vill slippa araber inpå knutarna. Vad är det för mening at flytta hit en hoper araber som inte kan försörja sig, sannolikt är kriminellt belastade och inte har ett uns av vilja att anpassa sig utan endast ställer krav."

    Sagt av ett par som 2001 protesterade mot att två familjer från Rosengård skulle få flytta in i en villa i Bunkeflostrand.

    Sant eller falskt?

    Svar: Sant! (Olle Rothenborg: "Villaägare säger nej till muslimer", DN 5/6, 2002)




    Fråga 9: "Vår nation är utvald av Gud och förordnad av historien att vara en förebild av världen."

    Sagt av Ayatollah Khomeini, 1979.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Åsikten är uttalad av George W Bush, 2002!






    Fråga 10: 67 procent av befolkningen i USA instämmer i påståendet "bombningar ch andra attacker som avsiktligt riktas mot civila är aldrig berättigade". I Iran är motsvarande siffra 70 procent.

    Sant eller falskt?

    Svar: Falskt! Endast 46 procent av amerikanerna ställer upp på påståendet jämfört med 80 procent av iranierna (Gallup-institutet, 2007)

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-13, 01:17

    Jaha... Här var inte intresset stort nog, ser jag...

    Det faktum att så många högaktar demokrati i Egypten, till skillnad från England, är inte konstigt för alla de som sagt det motsatta?

    Eller att medborgare i USA mer accepterar bombdåd mot civila, än invånare i Iran?

    Att Hollands f.d. integrationsminister ville införa speciella märken på kläderna upprör ingen?

    Och detta om slöjor för skolflickor?

    Ingen reaktion alls?

    Eller är det bara för känsligt för de som vill styra vad som är "sanning" eller inte?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-13, 01:26

    Dao skrev:Jaha... Här var inte intresset stort nog, ser jag...

    Det faktum att så många högaktar demokrati i Egypten, till skillnad från England, är inte konstigt för alla de som sagt det motsatta?

    Eller att medborgare i USA mer accepterar bombdåd mot civila, än invånare i Iran?

    Att Hollands f.d. integrationsminister ville införa speciella märken på kläderna upprör ingen?

    Och detta om slöjor för skolflickor?

    Ingen reaktion alls?

    Eller är det bara för känsligt för de som vill styra vad som är "sanning" eller inte?

    Lugn du DAO... jag ska tids nog in och tycka här oxå .... Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-13, 01:32

    Du är välkommen, Fist - men det skulle vara kul om alla våra islamofober här inne kommenterade dem...

    Men med tanke på att de inte ens vågade ta testen, så kanske man inte skall hoppas på för mycket! Wink
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  x-medborgare 2010-07-14, 21:17

    Min första och spontana kommentar till testet var fråga 9 lätt.
    USA är kända för att tycka sig vara störst och bäst..
    Men inte vackrast för det är jag Very Happy
    Så uttalandet från dåvarande president förvånar mig inte.. Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-14, 21:24

    x-medborgare skrev:Min första och spontana kommentar till testet var fråga 9 lätt.
    USA är kända för att tycka sig vara störst och bäst..
    Men inte vackrast för det är jag Very Happy
    Så uttalandet från dåvarande president förvånar mig inte.. Very Happy

    Inget förvånar EGENTLIGEN!

    Jag blev bara lite förvånad hur lätt man hade halkat in på stolliga fördomar!!!

    Men, men... Du är nog smartare än jag! Wink
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  x-medborgare 2010-07-14, 21:28

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:Min första och spontana kommentar till testet var fråga 9 lätt.
    USA är kända för att tycka sig vara störst och bäst..
    Men inte vackrast för det är jag Very Happy
    Så uttalandet från dåvarande president förvånar mig inte.. Very Happy

    Inget förvånar EGENTLIGEN!

    Jag blev bara lite förvånad hur lätt man hade halkat in på stolliga fördomar!!!

    Men, men... Du är nog smartare än jag! Wink

    Nä det tror jag inte.. Men visst härjar fördomar mer eller mindre hos alla även mig små som stora.. ibland behöver man bara tänka till lite innan man tycker och tror..
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  x-medborgare 2010-07-14, 21:29

    Faktum är att tro sig veta att USA tror sig vara störst bäst. Men som sagt vad inte vackrast Very Happy
    Kan ju även det vara en fördom.. Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  lazy 2010-07-14, 22:21

    Människor som inte känner att de har demokrati är de som längtar mest
    efter det.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-14, 22:58

    lazy skrev:Människor som inte känner att de har demokrati är de som längtar mest
    efter det.

    Det tror jag faktiskt stämmer! De som är uppväxta i en demokrat, tar den lite för givet.

    Hörde en kinesisk dissident som var med på Himmelska Fridens torg när det var massaker där. Han sade: "Frihet är som syre - det är först när man får ont om det som man förstår hur viktigt det är!"

    Detta eftar att i några år bott i väst och själv börjat ta demokrati och frihet lite för givet...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-14, 23:00

    Frågan om slöjorna i Frankrike var intressant, med tanke på att Frankrike i dagarna antagit förbudet för slöjor på allmän plats! Detta i den naiva tron att de då bekämpar islamism! Laughing
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  redalert 2010-07-14, 23:52

    Dao skrev:Frågan om slöjorna i Frankrike var intressant, med tanke på att Frankrike i dagarna antagit förbudet för slöjor på allmän plats! Detta i den naiva tron att de då bekämpar islamism! Laughing

    Ett bra beslut av Frankrike det är dags att lämna medeltiden och kvinnoförtrycket bakom oss!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-15, 11:31

    redalert skrev:
    Dao skrev:Frågan om slöjorna i Frankrike var intressant, med tanke på att Frankrike i dagarna antagit förbudet för slöjor på allmän plats! Detta i den naiva tron att de då bekämpar islamism! Laughing

    Ett bra beslut av Frankrike det är dags att lämna medeltiden och kvinnoförtrycket bakom oss!

    Du menar det kvinnoförtryck som gör att de får mindre lön för samma jobb tex ...
    ... härligt att få med dig i jämställdhetskampen BH Very Happy


    .... Det är lustigt att ni propagerar för att folk ska få göra som dom vill när det kommer till sexköp ... men inte när det gäller vissa som vill ha en scarf över huvet Shocked
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-15, 11:34

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:Frågan om slöjorna i Frankrike var intressant, med tanke på att Frankrike i dagarna antagit förbudet för slöjor på allmän plats! Detta i den naiva tron att de då bekämpar islamism! Laughing

    Ett bra beslut av Frankrike det är dags att lämna medeltiden och kvinnoförtrycket bakom oss!

    Du menar det kvinnoförtryck som gör att de får mindre lön för samma jobb tex ...
    ... härligt att få med dig i jämställdhetskampen BH Very Happy

    Han kanske menar att demokrati och mänskliga rättigheter tillhör medeltiden? Shocked
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Infra 2010-07-15, 11:43

    lazy skrev:Människor som inte känner att de har demokrati är de som längtar mest
    efter det.

    Skarp iaktagelse. Vi ser fenomenet i arabland efer arabland.
    När de sedan tillämpar demokrati som i Algeriet 1990 eller
    påalestina år 2006 så röstar de "fel". Vilket missbruk av
    rösträtten, va, Lazy?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Dao 2010-07-15, 14:27

    Infra skrev:
    lazy skrev:Människor som inte känner att de har demokrati är de som längtar mest
    efter det.

    Skarp iaktagelse. Vi ser fenomenet i arabland efer arabland.
    När de sedan tillämpar demokrati som i Algeriet 1990 eller
    påalestina år 2006 så röstar de "fel". Vilket missbruk av
    rösträtten, va, Lazy?

    För att inte tala om när de bekämpas direkt, för att förhindra att de får demokratier - som i Iran och Irak på 50-talet, Egypten under en ganska lång process (vilket i landet gynnade islamismen), Libanon för några år sedan och i Saudiarabien permanent!

    Och dett bara i de länder som finns i Mellanöstern!

    Läg därtill Filipinerna, Indonesien, Pakistan och Indien...

    Har säkert glömt några länder...

    I alla dessa länder är det VÄSTS intressen som hindrat en demokratisk utveckling, i strid MOT muslimernas intressen!

    Sponsored content


    Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam Empty Sv: Frågorna OCH svaren till kunskapstestet om Islam

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 14:59