Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Secrist
MartinLindgren
berralarzon
Regndrottning
Kakmonstret
formsvackan
Dao
lazy
fingubben
RedCloud
14 posters

    Den fantastiska marknadsekonomin #1

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-18, 17:20

    Det går inte att hålla ögonen öppna under tiominutersrasten.
    30 graders värme och 15-timmars arbetspass tvingar arbetarna i Xbox-fabriken att ta minsta chans till sömn.
    – Det lät som tortyr när jag först hörde talas om det, säger en människorättsrepresentant.
    Toalettbesök är inte tillåtna förutom på rasten i KYE Systems fabrik i Dongguan i södra Kina.
    Här tillverkas spelkontroller åt Xbox. 30 procent av fabrikens produkter som datormöss och webbkameror tillverkas för Microsofts räkning, skriver Daily Mail.
    För mindre än 3,50 i timmen jobbar män och kvinnor upp till 15 timmar om dagen, sex eller sju dagar i veckan.
    Ibland med 1 000 personer hopträngda på en yta på 32 gånger 32 meter.
    10 minuters rast
    Samtal är inte tillåtna. Ingen musik får spelas och arbetarna bor i fabrikens sovsalar där man tvingas sova på plywoodskivor om man inte köper en egen madrass. De här bilderna har smugglats ut från fabriken.
    En visar arbetare som använder den 10 minuter långa lunchpausen till att försöka återhämta lite av sin förlorade sömn.
    – Utan övertid kan jag inte försörja min familj. När jag jobbat klart mina fyra timmars övertid är jag helt utmattad.
    – Om någon hade erbjudit mig en lyxmiddag då hade jag troligen tackat nej. Då vill jag bara sova, säger en fabriksarbetare.
    Bilden kommer från människorättsorganisationen NLC som kämpar mot sweatshop-fabriker och dåliga arbetsvillkor.
    – Det lät som tortyr. Den rasande farten vid monteringslinjen, samma enformiga rörelser om och om igen i 12 timmar eller ännu mer, säger Charles Kernaghan på NLC som släppt en rapport om förhållandena på fabriken.
    Microsoft har påbörjat en undersökning och en talesman för företaget betonar för Daily Mail att företaget ser allvarligt på uppgifterna.
    KYE Systems tillverkar också produkter åt Hewlett-Packard, Samsung, Acer och Logitech.

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Zmicrotopp_1180522l

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6973780.ab

    Förespråkarna för ohämmad marknadsekonomi, mår ni bra nu ?
    avatar
    fingubben


    Antal inlägg : 450
    Join date : 10-04-10

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  fingubben 2010-04-18, 17:31

    RedCloud skrev:Det går inte att hålla ögonen öppna under tiominutersrasten.
    30 graders värme och 15-timmars arbetspass tvingar arbetarna i Xbox-fabriken att ta minsta chans till sömn.
    – Det lät som tortyr när jag först hörde talas om det, säger en människorättsrepresentant.
    Toalettbesök är inte tillåtna förutom på rasten i KYE Systems fabrik i Dongguan i södra Kina.
    Här tillverkas spelkontroller åt Xbox. 30 procent av fabrikens produkter som datormöss och webbkameror tillverkas för Microsofts räkning, skriver Daily Mail.
    För mindre än 3,50 i timmen jobbar män och kvinnor upp till 15 timmar om dagen, sex eller sju dagar i veckan.
    Ibland med 1 000 personer hopträngda på en yta på 32 gånger 32 meter.
    10 minuters rast
    Samtal är inte tillåtna. Ingen musik får spelas och arbetarna bor i fabrikens sovsalar där man tvingas sova på plywoodskivor om man inte köper en egen madrass. De här bilderna har smugglats ut från fabriken.
    En visar arbetare som använder den 10 minuter långa lunchpausen till att försöka återhämta lite av sin förlorade sömn.
    – Utan övertid kan jag inte försörja min familj. När jag jobbat klart mina fyra timmars övertid är jag helt utmattad.
    – Om någon hade erbjudit mig en lyxmiddag då hade jag troligen tackat nej. Då vill jag bara sova, säger en fabriksarbetare.
    Bilden kommer från människorättsorganisationen NLC som kämpar mot sweatshop-fabriker och dåliga arbetsvillkor.
    – Det lät som tortyr. Den rasande farten vid monteringslinjen, samma enformiga rörelser om och om igen i 12 timmar eller ännu mer, säger Charles Kernaghan på NLC som släppt en rapport om förhållandena på fabriken.
    Microsoft har påbörjat en undersökning och en talesman för företaget betonar för Daily Mail att företaget ser allvarligt på uppgifterna.
    KYE Systems tillverkar också produkter åt Hewlett-Packard, Samsung, Acer och Logitech.

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Zmicrotopp_1180522l

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6973780.ab

    Förespråkarna för ohämmad marknadsekonomi, mår ni bra nu ?

    Ja, säg det till kommuniststaten Kina. Det är knappast Sverige som driver arbetarna till sjukdom.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  lazy 2010-04-18, 17:40

    Förespråkarna för ohämmad marknadsekonomi, mår ni bra nu ?

    Nej, det här är definitivt inte ngt jag förespråkar.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-18, 17:44

    säg det till kommuniststaten Kina.

    *asg*

    Kom in i matchen nån gång Kanaljen, Kina är inte kommunistiskt...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Dao 2010-04-18, 17:49

    fingubben skrev:Tja, säg det till kommuniststaten Kina. Det är knappast Sverige som driver arbetarna till sjukdom.

    Jo, våra företag, tllsammans med andra västländers, är de som mest av allt hindrar fackliga rättigheter i Kina. Den kinesiska regimen kan bara bocka och tacka!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  formsvackan 2010-04-18, 18:32

    Vad globaliseringskramarna inte beaktar är att detta sakta men säkert slår tillbaka mot vår egen "frihet". Vilka aktörer kommer framöver att ha ekonomiska möjligheter att distribuera och marknadsföra tillräckliga volymer av de produkter som dessa slavarbetare framställer ?

    Monopolbyggande någon ?
    avatar
    fingubben


    Antal inlägg : 450
    Join date : 10-04-10

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  fingubben 2010-04-18, 18:52

    Dao skrev:
    fingubben skrev:Tja, säg det till kommuniststaten Kina. Det är knappast Sverige som driver arbetarna till sjukdom.

    Jo, våra företag, tllsammans med andra västländers, är de som mest av allt hindrar fackliga rättigheter i Kina. Den kinesiska regimen kan bara bocka och tacka!


    Tror du själv på all din skit du skriver? Visst, vi gör fel som köper billiga varor men samtidigt måste hela arbetslagstiftningen reformeras i kommuniststaten Kina. Det är ingenting jag som konsument kan påverka. Men jag tycker att EU borde införa import avgifter på kinesisk varor. Kalla det för vad som helst, "rädda lilla kommunistarbetaren i kina" eller dylikt.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Kakmonstret 2010-04-18, 20:52

    Kina går jättebra ekonomiskt sedan de övergav planekonomin till stora delar Smile
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-18, 20:53

    Kina går jättebra ekonomiskt sedan de övergav planekonomin till stora delar

    Skulle du vilja att din dotter jobbade 15 timmar om dygnet för 3:-/timmen ?
    avatar
    fingubben


    Antal inlägg : 450
    Join date : 10-04-10

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  fingubben 2010-04-18, 20:59

    RedCloud skrev:
    Kina går jättebra ekonomiskt sedan de övergav planekonomin till stora delar

    Skulle du vilja att din dotter jobbade 15 timmar om dygnet för 3:-/timmen ?

    Säj det till dina kommunistpolare.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-18, 21:02

    Säj det till dina kommunistpolare.

    Mina kommunistpolare tycker att det är för djävligt, kapitalismen är sån...profit på bekostnad av människor...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Regndrottning 2010-04-18, 21:10

    Med tanke på att Vänstern vill införa 6-timmars arbetstid, så är det helt fel personer att 'säga till'.... Wink
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  berralarzon 2010-04-18, 21:57

    Regndrottning skrev:Med tanke på att Vänstern vill införa 6-timmars arbetstid, så är det helt fel personer att 'säga till'.... Wink

    Och detta faktum går förbi deras fattningsförmåga dessa små högermörkermänniskor härinne.
    //berra
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  MartinLindgren 2010-04-18, 22:04

    berralarzon skrev:
    Regndrottning skrev:Med tanke på att Vänstern vill införa 6-timmars arbetstid, så är det helt fel personer att 'säga till'.... Wink

    Och detta faktum går förbi deras fattningsförmåga dessa små högermörkermänniskor härinne.
    //berra

    Credit till Regndrottning, för hennes kristallklara påtalande!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Gilla?

    Inlägg  Secrist 2010-04-18, 23:44

    Förespråkarna för ohämmad marknadsekonomi, mår ni bra nu ?

    Var inte barnslig. Det finns ingen här inne som tycker detta är bra.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Kommunism

    Inlägg  Secrist 2010-04-18, 23:46

    Kom in i matchen nån gång Kanaljen, Kina är inte kommunistiskt...

    Jo, Kina styrs av ett kommunistiskt styre. Med klassisk kommunitdikatoriska former.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  redalert 2010-04-19, 00:23

    RedCloud skrev:
    Kina går jättebra ekonomiskt sedan de övergav planekonomin till stora delar

    Skulle du vilja att din dotter jobbade 15 timmar om dygnet för 3:-/timmen ?

    Det är då ca dubbelt så mycket betalt som under Mao's tid!
    Miljontals människor dog under planekonomin men det skiter en kommunist i!
    Glöm inte att även en tusenmilafärd börjar med ett första steg!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-19, 00:35

    Secrist skrev:Kom in i matchen nån gång Kanaljen, Kina är inte kommunistiskt...

    Jo, Kina styrs av ett kommunistiskt styre. Med klassisk kommunitdikatoriska former.

    Kina styrs på det mest klassiska kapitalistiska sätt som går ... med underbetald arbetskraft, Det är dit kapitalismen strävar ... åt att få monopol på sitt område,,, och att ha det närmaste gratis arbetskraft som går....
    Sedan att det är delvis samma gubbar och släkte som sitter vid makten ... bevisar inte ett kommunistiskt styre ...

    Marx ville ju att arbetarna skulle få makt.... Det är ju samma som det nya "arbetarpartiet" då ? .. "det ska löna sig att arbeta"
    Så då är alltså Alliansen Marxister ?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-19, 06:01

    Det är då ca dubbelt så mycket betalt som under Mao's tid!
    Miljontals människor dog under planekonomin men det skiter en kommunist i!
    Glöm inte att även en tusenmilafärd börjar med ett första steg!

    och bilen går bra Marcus ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Diktatur

    Inlägg  Secrist 2010-04-19, 07:40

    Kina styrs på det mest klassiska kapitalistiska sätt som går ... med underbetald arbetskraft, Det är dit kapitalismen strävar ... åt att få monopol på sitt område,,, och att ha det närmaste gratis arbetskraft som går....
    Sedan att det är delvis samma gubbar och släkte som sitter vid makten ... bevisar inte ett kommunistiskt styre ...


    Kina är i dag en märklig blandning av ideologier. I styret så hittar du klassisk kommunistdiktatur med en enpartilösning samtidigt som ekonomin styrs av kapitalismens mest motbjudande former. Tyvärr kräver vänstern att ett underutvecklat och vanstyrt Kina som aldrig upplevt demokrati ska bli ett under av mänskliga rättigheter några månader efter att det började styras över mot marknadsekonomin. Inge ursäkter för att det tar tid accepteras.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-19, 07:44

    I styret så hittar du klassisk kommunistdiktatur med en enpartilösning

    En diktatur. Punkt.

    Inge ursäkter för att det tar tid accepteras.

    Västs industrier kan ju undvika att etablera sig där för att få högre profit på bekostnad av mänskligt lidande....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Industri

    Inlägg  Secrist 2010-04-19, 07:48

    Västs industrier kan ju undvika att etablera sig där för att få högre profit på bekostnad av mänskligt lidande....

    Industrin styrs av konsumenterna. Hade människor betalat för bra villkor och närproducerat så hade de inte hamnat i Kina. Men eftersom ingenting får kosta något så söker sig industrin dit för att kapa kostnader.

    En diktatur. Punkt.

    En kommunistdiktatur. Punkt. Var en man och erkänn kommunismens motbjudande baksida.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Dao 2010-04-19, 07:56

    fingubben skrev:
    Dao skrev:
    fingubben skrev:Tja, säg det till kommuniststaten Kina. Det är knappast Sverige som driver arbetarna till sjukdom.

    Jo, våra företag, tllsammans med andra västländers, är de som mest av allt hindrar fackliga rättigheter i Kina. Den kinesiska regimen kan bara bocka och tacka!


    Tror du själv på all din skit du skriver? Visst, vi gör fel som köper billiga varor men samtidigt måste hela arbetslagstiftningen reformeras i kommuniststaten Kina. Det är ingenting jag som konsument kan påverka. Men jag tycker att EU borde införa import avgifter på kinesisk varor. Kalla det för vad som helst, "rädda lilla kommunistarbetaren i kina" eller dylikt.

    För några år sedan försökte regimen i Kina skapa lagar som förbättrade arbetarnas villkor. Då hotade de västerländska företagen med att flytta sina verksamheter till Vietnam, så regimen fick avbryta sina ambitionen.

    Det är konsekvensen av globaliseringen, och vi "konsumenter" i Sverige har större möjligheter att påverka detta än arbetaren i Kina!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Dao 2010-04-19, 08:00

    Secrist skrev:Kina styrs på det mest klassiska kapitalistiska sätt som går ... med underbetald arbetskraft, Det är dit kapitalismen strävar ... åt att få monopol på sitt område,,, och att ha det närmaste gratis arbetskraft som går....
    Sedan att det är delvis samma gubbar och släkte som sitter vid makten ... bevisar inte ett kommunistiskt styre ...


    Kina är i dag en märklig blandning av ideologier. I styret så hittar du klassisk kommunistdiktatur med en enpartilösning samtidigt som ekonomin styrs av kapitalismens mest motbjudande former. Tyvärr kräver vänstern att ett underutvecklat och vanstyrt Kina som aldrig upplevt demokrati ska bli ett under av mänskliga rättigheter några månader efter att det började styras över mot marknadsekonomin. Inge ursäkter för att det tar tid accepteras.

    Det finns ngen blandning av ideologier i Kina. Det är helt klart en vanlig diktatur, som nu styrs av kapitalismen! Västerländska storföretag älskar detta, som vanligt.

    Skillnaden är retoriken. Rent retoriskt är styret i Kina kommunistiskt, och rent retoriskt gillar de västerländska storföretagen konkurrens och demokrati.

    I praktiken älskar båda diktatur och allt vad det medför, vilket går emot BÅDE den kommunistiska grundidén, OCH den liberalistiska grundidén!

    Men för vissa är det uppenbarligen viktigare vad "de säger" istället fr vad "de gör"!

    Jag är nte en av dem!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  RedCloud 2010-04-19, 08:07

    Industrin styrs av konsumenterna.

    ha ha ha årets roligaste....

    Sponsored content


    Den fantastiska marknadsekonomin #1 Empty Sv: Den fantastiska marknadsekonomin #1

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 00:32