Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Susz X
Secrist
lazy
Infra
fingubben
Dao
RedCloud
Kakmonstret
12 posters

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Förneka

    Inlägg  Secrist 2010-04-14, 12:11

    Vem vill du ska ta ansvar för hur Sovjet styrdes? Dao?

    Ni ska ta ansvar för de brott, och erkänna de brott, som begås av den ideologi som nu hyllar. Svårare än så är det inte.
    avatar
    croz


    Antal inlägg : 278
    Join date : 09-03-24

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  croz 2010-04-14, 12:23

    Secrist skrev:Vem vill du ska ta ansvar för hur Sovjet styrdes? Dao?

    Ni ska ta ansvar för de brott, och erkänna de brott, som begås av den ideologi som nu hyllar. Svårare än så är det inte.


    1. Vilka brott är det du anser att kommunister förnekar?

    2. På vilket sätt vill du att kommunister världen över ska ta ansvar?
    Ska dem säga att det är deras fel att dessa brott begåtts?

    Jag är inte kommunist själv, så jag kan tyvärr inte säga att det är mitt fel..
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:32

    croz skrev:
    Secrist skrev:Bra skrivet DAO,, men du kommer inte få svar av dom

    Det finns inte så mycket att svara. Så länge ni inte klarar av att ta ert ansvar för kommunismens brott mot mänskligheten utan likt högerextremister som förnekar förintelsen fortsätter att revidera historien så den passar er politiska uppfattning, så länge så känns det rätt meningslöst att "diskutera". Det är ändå bara som att tala till en vägg. Ni har er uppfattning klar, alla kommunister är oändligt goda och därför kan inga, i nutid eller dåtid, stater vara kommunistiska eftersom de uppenbarligen aldrig är goda.

    Det är inte kommunismens brott, det är enskilda personers brott du pratar om. Det finns ingen som förnekar vad som har hänt men jag tror att Dao menar att du kan inte skylla på en ideologi vad enskilda personer gör.
    Det är till exempel inte Islams fel att vissa fanatiska muslimer dödar i dess namn. Det är inte Sverige som lands fel att vissa rasister dödar i dess namn.

    Så fort ett land är en diktatur så är det inte kommunistiskt enligt Marx lära. Däremet så kan man kalla saker för vad det inte är, bara för att ett uttalat kommunistiskt parti styr ett land så inebär inte det att ideologin kommunism praktiseras.

    Det jag menar har jag klargjort tydligt innan. Du kanske inte var här då, så jag tar det kortfattat igen:

    Det finns en ideologi som kallas för kommunism. Den kan se annorunda ut från region till region, men grunden är Marx och Engels tankar utifrån en redan då befintlig definition av ordet - jämlikhet!

    Sedan finns det en annan ideologi, som i sig är ideologilös. Dess främsta syfte är att skaffa sig makt, och bibehålla denna. För detta använder de de metoder och den retorik som behövs för att klara detta.

    Nu tittar man på de "kommunistiska" diktaturerna, och ser efter VILKEN AV DESSA IDEOLOGIER DERAS AGERANDE PASSAR IN I!

    För anti-kommunisterna räcker det med att despoterna HÄVDAR att de är kommunister för att det skall räcka som bevis. Men av någon anledning gäller inte samma resonemang på andra plan; Ledarna i DDR hävdade att deras land var demokratiskt.Skall man då anse att de är demokratiska, bara för att de HÄVDAR detta - på samma sätt som de anses vara kommunistiska för att de HÄVDAR detta!

    Utöver det FINNS det redan undersökningar inom historievertenskapen,. som visar att Sovjets diktatur inte var baserat på Marx teorier förutom till en liten del.

    Det finns mer, ex. att Sovjetledarna själva aldrig hävdade att Sovjet var kommunistisk, utan att det var deras MÅL, etc, etc...

    Sen kan man ju givetrvis också hävda det du skriver - att en ideologi i sig aldrig kan göra något, men det ser jag som en annan fråga!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:33

    Secrist skrev:Det är inte Sverige som lands fel att vissa rasister dödar i dess namn.

    Fast nu pratar vi om stater. Inte enskilda individer.

    Så fort ett land är en diktatur så är det inte kommunistiskt enligt Marx lära. Däremet så kan man kalla saker för vad det inte är, bara för att ett uttalat kommunistiskt parti styr ett land så inebär inte det att ideologin kommunism praktiseras.

    Det är ju onekligen ett synnerligen bekvämt sätt att försöka undfly ansvar. Så fort saker och ting går åt h-e så tvår ni era händer.

    Vilket ansvar är det jag försöker undslippa? Jag har aldrig ursäktat de dåd som gjordes i Sovjet - på samma sätt som du och andra ursäktar USA:s och Israels dåd!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:34

    Secrist skrev:Vem vill du ska ta ansvar för hur Sovjet styrdes? Dao?

    Ni ska ta ansvar för de brott, och erkänna de brott, som begås av den ideologi som nu hyllar. Svårare än så är det inte.

    Jo, det är svårt - för en sådan inställning kräver att man skriver om historien!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:35

    croz skrev:
    Secrist skrev:Vem vill du ska ta ansvar för hur Sovjet styrdes? Dao?

    Ni ska ta ansvar för de brott, och erkänna de brott, som begås av den ideologi som nu hyllar. Svårare än så är det inte.


    1. Vilka brott är det du anser att kommunister förnekar?

    2. På vilket sätt vill du att kommunister världen över ska ta ansvar?
    Ska dem säga att det är deras fel att dessa brott begåtts?

    Jag är inte kommunist själv, så jag kan tyvärr inte säga att det är mitt fel..

    Är inte heller kommunist, men det vägrar vissa att tro...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 12:46

    Secrist skrev:Vem vill du ska ta ansvar för hur Sovjet styrdes? Dao?

    Ni ska ta ansvar för de brott, och erkänna de brott, som begås av den ideologi som nu hyllar. Svårare än så är det inte.

    Vem skall ta ansvar för brott som skedde innan någon föddes? Varför skall jag vara skyldig för brott som har begåtts av andra innan min tillkomst?

    Är inte detta ett sätt att kollektivbestraffa folk? Skall vi inte också passa på att straffa alla tyskar för WW II?

    Hur långt tillbaka i tiden är folk straffbara för deras förfäders brott? Då är det vettigare att vi svenskar, känner skam och vanära för vikingarnas härjningar.

    Eller skall vi införa presibtionstid?

    För att göra mig tydlig: Jag hyllar inget som skedde i kommunismens namn i det forna Sovjet. Jag försvarar inte Stalinism. Men jag VÄGRAR att känna någon som helst skuld i det inträffade.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 13:11

    För att göra mig tydlig: Jag hyllar inget som skedde i kommunismens namn i det forna Sovjet. Jag försvarar inte Stalinism. Men jag VÄGRAR att känna någon som helst skuld i det inträffade.

    word !!!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Våld

    Inlägg  Secrist 2010-04-14, 15:36

    För att göra mig tydlig: Jag hyllar inget som skedde i kommunismens namn i det forna Sovjet. Jag försvarar inte Stalinism. Men jag VÄGRAR att känna någon som helst skuld i det inträffade.

    Det kan jag förstå eftersom det innebär att man kanske måste granska sin ideologi lite närmare och börja göra upp med sin historia. Då är det lättare att bara rycka på axlarna och säga att det hände för länge sedan eller långt bort eller någon annan krystad ursäkt, så då är det ointressant.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 16:32

    Secrist skrev:För att göra mig tydlig: Jag hyllar inget som skedde i kommunismens namn i det forna Sovjet. Jag försvarar inte Stalinism. Men jag VÄGRAR att känna någon som helst skuld i det inträffade.

    Det kan jag förstå eftersom det innebär att man kanske måste granska sin ideologi lite närmare och börja göra upp med sin historia. Då är det lättare att bara rycka på axlarna och säga att det hände för länge sedan eller långt bort eller någon annan krystad ursäkt, så då är det ointressant.

    Du har inte förklarat, på något sätt, vad stalinism har med mig att göra. Alltså har jag inget att 'göra upp'.....

    Har du gjort upp med nazism?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 16:35

    jag har iallafall fördömt nazismen in hårda ordalag och förklarat att det är idioter som har en sådan ISM, dessutom fördömer jag den kommunism vi alla sett utövas i att antal länder där det dödats fler än vad nazismen gjorde....
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 16:39

    Secrist skrev:För att göra mig tydlig: Jag hyllar inget som skedde i kommunismens namn i det forna Sovjet. Jag försvarar inte Stalinism. Men jag VÄGRAR att känna någon som helst skuld i det inträffade.

    Det kan jag förstå eftersom det innebär att man kanske måste granska sin ideologi lite närmare och börja göra upp med sin historia. Då är det lättare att bara rycka på axlarna och säga att det hände för länge sedan eller långt bort eller någon annan krystad ursäkt, så då är det ointressant.

    Problemet äör att när man studerar ideologin närmare, så ser man inga likheter med vad regimen i Sovjet stod för!

    Sponsored content


    Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor - Sida 3 Empty Sv: Ingen COOP-bojkott av Israeliska varor

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-06-03, 00:14