Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
cleopatra
x-medborgare
Thrakath
7 posters

    Teckning, målning, trä och metall

    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  smilet 2009-05-09, 00:12

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 P1000859

    Myggholkar + humleholkar. Behövs nu när våren kommit.Myggen behöver ju
    ett bo.Humlor någonstans för drottningen att lägga sina ägg.
    Sådana här gör jag varje år.

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty hehe

    Inlägg  theward 2009-05-09, 10:23

    smilet skrev:Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 P1000859

    Myggholkar + humleholkar. Behövs nu när våren kommit.Myggen behöver ju
    ett bo.Humlor någonstans för drottningen att lägga sina ägg.
    Sådana här gör jag varje år.


    Ja humlorna de har jag inget emot...
    Erfarenheten säger att där det finns mkt humlor är det lite getingar.
    Jag är hyperallergisk mot getingar affraid

    Mygg är heller inte så farliga, får inte ens utslag, se de damerna kan suga bäst de vill Wink

    hoppas du inte gör knottholkar, för knott är det värsta jag vet tongue
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Susz X 2009-05-09, 21:45

    Vore inte det bra? Då vet man ju var man har dem.. knotten.Surprised
    Fina holkar! Har en hel del humlor här..
    Tar du upp beställning Smilet?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Susz X 2009-05-09, 21:48

    x-medborgare skrev:Susx
    Tja nog är det indianer en "kultur" som jag beundrar deras förhållande till allt. himmel jord djur och människor.

    theward
    När jag var liten gorde jag också sådana där "byar" fast mitt tema var ju indianer och cowboys..
    satt t.o.m och målade dessa små gubbar som fanns och köpa.Hur stora var dom 2,5-3cm höga.

    Ja- de hade förstånd att leva MED naturen..ett härligt liv egentligen..
    Skulle mer än gärna lära mig lite mer om traditioner/ sedvänjor och tro
    från Indianer- men var ska man börja? Tips?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  x-medborgare 2009-05-11, 19:04

    Det finns ju mycket böcker som behandlar delar eller olika tids epoker.
    de första böckerna jag läste var faktiskt av Uncas Englund.
    Men en bok som beskriver ganska så sammanfattande är
    Atlas of The north american indian. Av Carl Waldman.
    Vet faktiskt inte om den finns på svenska men det bör den väl ???
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Corven 2009-05-11, 19:19

    theward skrev:

    Mygg är heller inte så farliga, får inte ens utslag, se de damerna kan suga bäst de vill Wink

    Du borde komma och hälsa på oss i stugan, nån gång runt midsommar. Jag garanterar att du kommer ändra uppfattning om mygg då......
    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  smilet 2009-05-11, 21:46

    Susz X skrev:
    Vore inte det bra? Då vet man ju var man har dem.. knotten.Surprised
    Fina holkar! Har en hel del humlor här..
    Tar du upp beställning Smilet?

    Ja sätt in några spänn på cancerfonden eller till rädda barnen
    så kommer det på posten.....Kanske om jag vet vart de ska skickas.

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Svårt att tro

    Inlägg  theward 2009-05-11, 22:38

    Corven skrev:
    theward skrev:

    Mygg är heller inte så farliga, får inte ens utslag, se de damerna kan suga bäst de vill Wink

    Du borde komma och hälsa på oss i stugan, nån gång runt midsommar. Jag garanterar att du kommer ändra uppfattning om mygg då......

    Men men..
    brukar iaf klara av att ha c:a 100 mygg på kroppen samtidigt.
    jupp jag har räknat några ggr Wink

    Däremot knott så man inte ens kan andas är inget trevligt alls Wink
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Corven 2009-05-11, 22:47

    theward skrev:

    Däremot knott så man inte ens kan andas är inget trevligt alls Wink

    I området runt Gysinge, där vi har stugan, så är myggsvärmarna som knottsvärmar....

    Om man sätter ut myggfällor, så brukar man säga att det är mycket mygg om man fångar över 2000 på ett dygn. Förra sommaren fångade man över 77000 på ett dygn vid Gysinge...

    Det går an när man är ute på sjön, men när man närmar sig land, då gäller det att rycka det man ska ha med sig av packning, och springa så fort man kommer i land. Och då gillar inte ens myggen mig.....

    Det är dessutom mygg av en ovanligt ettrig sort. Normalt så brukar myggan landa, knalla runt lite, och så sticka, men Ochlerutatus Sticticus, den landar med gadden nere och sticker direkt....
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Det vore helt klart en utmaning

    Inlägg  theward 2009-05-11, 23:36

    Corven skrev:
    theward skrev:

    Däremot knott så man inte ens kan andas är inget trevligt alls Wink

    I området runt Gysinge, där vi har stugan, så är myggsvärmarna som knottsvärmar....

    Om man sätter ut myggfällor, så brukar man säga att det är mycket mygg om man fångar över 2000 på ett dygn. Förra sommaren fångade man över 77000 på ett dygn vid Gysinge...

    Det går an när man är ute på sjön, men när man närmar sig land, då gäller det att rycka det man ska ha med sig av packning, och springa så fort man kommer i land. Och då gillar inte ens myggen mig.....

    Det är dessutom mygg av en ovanligt ettrig sort. Normalt så brukar myggan landa, knalla runt lite, och så sticka, men Ochlerutatus Sticticus, den landar med gadden nere och sticker direkt....

    Att testa det tongue

    Jag brukar inte ens känna att de sitter på mig.. bara när de råkar träffa en nerv är det obehagligt Wink

    Problemet är väl snarare om de blir så många så de stör en rent "mekaniskt" sas...

    Har tex varit ed om svärmande getingar(detta var innan jag visste att jag var hyperallergisk...)
    Tur det annars hade jag dött av skräck

    Det var så mkt getingar på en ö som vi tältade på att man fick fösa dem bort från sopptallriken och smörgåsen för att öht kunna äta...

    När vi slog upp tältet sent på kvällen fanns inga tecken på getingar..
    Men redan på småtimmarna anande vi oråd..då hela ön dånade av surrande getingar...

    Så efter en mkt besvärlig frukost så kastade vi oss i kanoten och paddlöade snabbt därifrån..

    I det perspektivet ser jag myggor som en baggis Wink

    Eftersom de inte utgör nåt hot mot min hälsa och mitt liv...

    klart skulle man somna ute i skogen därupe så kanske man är tömt på blod på några timmar affraid
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Corven 2009-05-12, 07:30

    Alla stugor däromkring har altaner inbyggda med myggnät. Och hela kvällarna är det en surrande sång utanför. Och med tanke på hur många mygg det är, så är den ganska högljudd. Det är en ganska tät grå massa som surrar runt. Jag har diskuterat dessa mygg med en kille som kommer från Nord-Norge, och han hävdade att det kunde inte vara lika eländigt som det var däruppe. Han ändrade sig när han varit i Färnebofjärdens nationalpark.... Även om det satt hårt åt.

    Myggmedlet MyggA funkar ganska bra mot dom. Jag gjorde en test första året vi hade köpt det mygggmedlet, där jag först satte upp en obehandlad hand mot myggnätet under 15 sekunder, och när jag tog bort handen, så var det en hand av myggor där. Satte på myggmedlet, och satte tillbaka handen, och då satt det inte fler myggor än om jag inte hade satt dit handen.

    Getingar är inte roliga. Nu har jag slutat springa för dom, ids inte längre, men det kryper av obehag när jag hör/ser en geting. Inte för att jag är allergisk, men jag har alltid varit rädd för getingar.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Susz X 2009-05-12, 17:53

    Corven skrev:Alla stugor däromkring har altaner inbyggda med myggnät. Och hela kvällarna är det en surrande sång utanför. Och med tanke på hur många mygg det är, så är den ganska högljudd. Det är en ganska tät grå massa som surrar runt. Jag har diskuterat dessa mygg med en kille som kommer från Nord-Norge, och han hävdade att det kunde inte vara lika eländigt som det var däruppe. Han ändrade sig när han varit i Färnebofjärdens nationalpark.... Även om det satt hårt åt.

    Myggmedlet MyggA funkar ganska bra mot dom. Jag gjorde en test första året vi hade köpt det mygggmedlet, där jag först satte upp en obehandlad hand mot myggnätet under 15 sekunder, och när jag tog bort handen, så var det en hand av myggor där. Satte på myggmedlet, och satte tillbaka handen, och då satt det inte fler myggor än om jag inte hade satt dit handen.

    Getingar är inte roliga. Nu har jag slutat springa för dom, ids inte längre, men det kryper av obehag när jag hör/ser en geting. Inte för att jag är allergisk, men jag har alltid varit rädd för getingar.

    Kanske vore Smilets myggholkar något? Skämt åsido- det finns en grejj som låter-
    en frekvens vi inte kan höra - men myggen skyr den som pesten..
    Har aldrig testat den själv- men vet fler som säger sig vara nöjda..

    Dessa getingar är inte fariga Corven-om de inte blir klämda.
    Är oxå allergisk- men kommit över känslan av obehaglighet när de visar sig.
    Men- glömmer aldrig känslan du beskriver för det..
    Testa att vråla BU bara- så flyger de sin kos.. Cool
    Om inte har jag ett litet tips: Ställ ut några flaskor med söt saft och lite vatten i
    - är du ingen djurplågare- så droppa i lite diskmedel typ YES- då drunknar de direkt.
    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Göken

    Inlägg  smilet 2009-05-15, 23:18

    [Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 P1000875

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 W480

    Så var det dax att spika upp gökholken.
    Är det inte trevligt att i vårtider, få höra göken för första gången?
    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  smilet 2009-05-15, 23:27

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 P1000878
    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 W480

    Gökotta?
    Med gök och skogsstjärnan..


    Senast ändrad av smilet den 2009-05-16, 23:16, ändrad totalt 1 gång
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  cleopatra 2009-05-16, 21:17

    Corven skrev:Alla stugor däromkring har altaner inbyggda med myggnät. Och hela kvällarna är det en surrande sång utanför. Och med tanke på hur många mygg det är, så är den ganska högljudd. Det är en ganska tät grå massa som surrar runt. Jag har diskuterat dessa mygg med en kille som kommer från Nord-Norge, och han hävdade att det kunde inte vara lika eländigt som det var däruppe. Han ändrade sig när han varit i Färnebofjärdens nationalpark.... Även om det satt hårt åt.

    Myggmedlet MyggA funkar ganska bra mot dom. Jag gjorde en test första året vi hade köpt det mygggmedlet, där jag först satte upp en obehandlad hand mot myggnätet under 15 sekunder, och när jag tog bort handen, så var det en hand av myggor där. Satte på myggmedlet, och satte tillbaka handen, och då satt det inte fler myggor än om jag inte hade satt dit handen.

    Getingar är inte roliga. Nu har jag slutat springa för dom, ids inte längre, men det kryper av obehag när jag hör/ser en geting. Inte för att jag är allergisk, men jag har alltid varit rädd för getingar.

    Jag reagerar inte så mycket på myggbett och de verkar inte gilla mig heller, gubben däremot skulle nog få knapra antihistaminer som godis i dina trakter Twisted Evil

    Getingar ja.... tongue Har varit paniskt rädd för dem sen jag var liten, jag vet inte varför för jag är inte heller allergisk. En gång höll jag på att sparka av smalbenet på min man när han inte flyttade sig fort nog, jag glömde att jag hade träskor på fötterma när jag kickade till honom.... Embarassed

    Tyvärr har jag överfört min rädsla för dem på barnen, så vi är nog en rolig syn när vi är på picknick. Tänk er sex hysteriska människor som skriker i högan sky, viftar frenetiskt och störtar upp från filten och rusar åt olika håll medan en sitter kvar och himmlar med ögonen... Rolling Eyes Hur har du lyckats lära dig att sitta still Corven, jag kan inte hur mycket jag än försöker. Paniken tar över och sen är det kört!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Susz X 2009-05-16, 21:36

    smilet skrev:
    Susz X skrev:
    Vore inte det bra? Då vet man ju var man har dem.. knotten.Surprised
    Fina holkar! Har en hel del humlor här..
    Tar du upp beställning Smilet?

    Ja sätt in några spänn på cancerfonden eller till rädda barnen
    så kommer det på posten.....Kanske om jag vet vart de ska skickas.



    Är det sant..en underbar ide!
    Är medlem- men ger gärna lite till till insamlingen för Ascbergs prostatacanserinsamling!
    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  smilet 2009-05-16, 23:21

    Susz X skrev:
    smilet skrev:
    Susz X skrev:
    Vore inte det bra? Då vet man ju var man har dem.. knotten.Surprised
    Fina holkar! Har en hel del humlor här..
    Tar du upp beställning Smilet?

    Ja sätt in några spänn på cancerfonden eller till rädda barnen
    så kommer det på posten.....Kanske om jag vet vart de ska skickas.


    Är det sant..en underbar ide!
    Är medlem- men ger gärna lite till till insamlingen för Ascbergs prostatacanserinsamling!

    Ja varför inte en slant till Aschberg och Fylkings prostata canser insamling.
    De lär få fäkta med armarna nu när de kommer upp till Norra Sverige och alla mygg.
    Eller Fylking och en gök holk?

    Sponsored content


    Teckning, målning, trä och metall - Sida 3 Empty Sv: Teckning, målning, trä och metall

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-07, 11:31