Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Sniperace
Vercingetorix
cleopatra
Kakmonstret
kanaljen
formsvackan
MammaGuevara
theward
Regndrottning
Susz X
14 posters

    På ropet...?

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-27, 13:26

    Susz X skrev:Siffrorna 4 och 7..har de någon specifik betydelse?

    Hahaha!

    Ledsen SusX... Trots jag finner detta intressant så är jag ingen uppslagsverk i detta ämne! Very Happy

    Vad jag vet så har inte dessa siffror någon särskild betydelse.... Sju, kanske för att Gud skapade veckor på just sju dagar.... men det tycker jag är ett svart 'argument'.

    Och att ha tilltro till lyckotal, heliga siffror och turnummer är bara skrock... åtminstone enligt den kristna kyrkan....


    queen
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 13:29

    "Man undrar ju NÄR kvinnan degraderades och skuldbelades."

    TC har en intressant teori om att det skedde när människan blev bofast, från att tidigare levt som jägare - samlare, och det privata ägandet skapades.

    Jag tror hon har delvis rätt. Tidpunkten stämmer, men jag misstänker att den direkta orsaken är upptäckten att mixen av gammal säd, vatten och honung kan bli en intressant brygd, ifall man låter det stå och puttra ett tag. Sedan dess väntade mannen bara på tipsextra, för att på så vis fullborda treenigheten av "f", dvs fitta, fotboll och finkel...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 13:33

    Vercingetorix skrev:"Man undrar ju NÄR kvinnan degraderades och skuldbelades."

    TC har en intressant teori om att det skedde när människan blev bofast, från att tidigare levt som jägare - samlare, och det privata ägandet skapades.

    Jag tror hon har delvis rätt. Tidpunkten stämmer, men jag misstänker att den direkta orsaken är upptäckten att mixen av gammal säd, vatten och honung kan bli en intressant brygd, ifall man låter det stå och puttra ett tag. Sedan dess väntade mannen bara på tipsextra, för att på så vis fullborda treenigheten av "f", dvs fitta, fotboll och finkel...

    Heheheheheh..de tr f:en alien
    Finns en gammal trudelutt som handlar om det..
    Har fått höra av en gammal sångare att det även var "snus, mus å brännevin"..
    "snus å mus å brännevin har gud förlänat miig,
    snuset det tuggar jag,
    musen den luggar jag,
    brännvinet drecker ja uur.."

    Det var den .. Embarassed


    Jag tror när det var de dogmatiska prästerna i kristendomen tog över
    - när naturmedicinskt kunniga kvinnor och kvinnor som väckte de manliga
    hormonerna till besatthet..Dessa ladys brändes ju på bål- och kallades
    "häxor"..


    Senast ändrad av Susz X den 2009-04-27, 13:41, ändrad totalt 1 gång
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 13:40

    Susz X skrev:
    Vercingetorix skrev:"Man undrar ju NÄR kvinnan degraderades och skuldbelades."

    TC har en intressant teori om att det skedde när människan blev bofast, från att tidigare levt som jägare - samlare, och det privata ägandet skapades.

    Jag tror hon har delvis rätt. Tidpunkten stämmer, men jag misstänker att den direkta orsaken är upptäckten att mixen av gammal säd, vatten och honung kan bli en intressant brygd, ifall man låter det stå och puttra ett tag. Sedan dess väntade mannen bara på tipsextra, för att på så vis fullborda treenigheten av "f", dvs fitta, fotboll och finkel...

    Heheheheheh..de tr f:en alien
    Jag tror när det var de dogmatiska prästerna i kristendomen tog över
    - när naturmedicinskt kunniga kvinnor och kvinnor som väckte de manliga
    hormonerna till besatthet..Dessa ladys brändes ju på bål- och kallades
    "häxor"..

    Ja, de monoteistiska irrlärorna har förorsakat outsägligt många kvinnors lidande. (och mäns, gamlingars och barns)
    Det räcker ju med att se var den annars jämlikt delade makten hamnat, för att förstå sambanden.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 13:41

    Det slog mig just att den numerologiska ekvivalenten till "fff" blir "666"...
    Känn på den, Evert...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 13:46

    Makten ja- den är åt helsike feel! I dag är det de okunniga som har den..
    okunniga i kunskapen om vikten i att lyssna på sin kropp-
    fåglarna och naturen..Det gör de andra djuren.
    Om de inte sitter i bur som homosapiens..Samtidigt har vi människor möjligheten
    att välja bort den buren- inte alltid lätt- men det går..om man är tillsammans
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 13:48

    Vercingetorix skrev:Det slog mig just att den numerologiska ekvivalenten till "fff" blir "666"...
    Känn på den, Evert...

    Ja jäklar! Smart du är! Men vem är Evert?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 15:21

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 15:35


    Höhöhöh- du har väl rätt till viss del- men det finns minsann kvinnor som e lika och värre..
    Känner en del just män som är bra vän - och inte att det finns nån satan i mina äkta vänner inte..Snopen?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 15:43

    Synd, för jag gillar den karaktären bättre än han, den där med harpan, bland molnen... Twisted Evil
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 15:45

    Vercingetorix skrev:Synd, för jag gillar den karaktären bättre än han, den där med harpan, bland molnen... Twisted Evil

    Förklara lite närmare e du sööööt..pyss och tack i förskott..
    Allt e juh upp till betraktarens öga oxå.. Cool
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 18:04

    Bodycount Satan: 0
    Bodycount god: millions and millions

    På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp. Han är svartsjuk och stolt över att vara det, en småsint, orättvis, icke-förlåtande kontroll-freak, en hämndlysten, blodtörstig etnisk utrensare, en kvinnofientlig, homofobisk rasistisk barnamördare, folkmördare, sonmördare, dödsbringande och storhetsvansinnig typ.
    (Delcitat från "Illusionen om gud" av Richard Dawkins.)

    Satan är bara en enkel hedonist, som jag. ;-)

    (Puss o snusk tebax...)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-27, 20:34

    Vercingetorix skrev:Bodycount Satan: 0
    Bodycount god: millions and millions

    På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp. Han är svartsjuk och stolt över att vara det, en småsint, orättvis, icke-förlåtande kontroll-freak, en hämndlysten, blodtörstig etnisk utrensare, en kvinnofientlig, homofobisk rasistisk barnamördare, folkmördare, sonmördare, dödsbringande och storhetsvansinnig typ.
    (Delcitat från "Illusionen om gud" av Richard Dawkins.)

    Satan är bara en enkel hedonist, som jag. ;-)

    (Puss o snusk tebax...)

    Nu är du väl ute och reser, att av väldigt uppmärksammade mord i USA utfördes av djävulsdyrkare Har jag inbte fel för mig var det väl Manson-morden där några filmstjärnor mördaders i satans namn osv.

    sedan kan man ju även gå så lång att säga att alla de som mördades av sådana som sade sig vara kristna i verkligheten följde satan i spåren.. Laughing
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 20:38

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Bodycount Satan: 0
    Bodycount god: millions and millions

    På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp. Han är svartsjuk och stolt över att vara det, en småsint, orättvis, icke-förlåtande kontroll-freak, en hämndlysten, blodtörstig etnisk utrensare, en kvinnofientlig, homofobisk rasistisk barnamördare, folkmördare, sonmördare, dödsbringande och storhetsvansinnig typ.
    (Delcitat från "Illusionen om gud" av Richard Dawkins.)

    Satan är bara en enkel hedonist, som jag. ;-)

    (Puss o snusk tebax...)

    Nu är du väl ute och reser, att av väldigt uppmärksammade mord i USA utfördes av djävulsdyrkare Har jag inbte fel för mig var det väl Manson-morden där några filmstjärnor mördaders i satans namn osv.

    sedan kan man ju även gå så lång att säga att alla de som mördades av sådana som sade sig vara kristna i verkligheten följde satan i spåren.. Laughing

    Nu är det nog du som har passet i högsta hugg, Sniper.. Jag är definitivt inte ute och reser. Däremot pratar jag om mord utförda personligen av dessa bägge deiteter... Där ligger Satan definitivt i lä, åtminstone av magnituden som tidigare beskrivits. Vad folk gör i den eller dets namn är i sammanhanget ointressant.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-27, 21:02

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Bodycount Satan: 0
    Bodycount god: millions and millions

    På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp. Han är svartsjuk och stolt över att vara det, en småsint, orättvis, icke-förlåtande kontroll-freak, en hämndlysten, blodtörstig etnisk utrensare, en kvinnofientlig, homofobisk rasistisk barnamördare, folkmördare, sonmördare, dödsbringande och storhetsvansinnig typ.
    (Delcitat från "Illusionen om gud" av Richard Dawkins.)

    Satan är bara en enkel hedonist, som jag. ;-)

    (Puss o snusk tebax...)


    Nu är du väl ute och reser, att av väldigt uppmärksammade mord i USA utfördes av djävulsdyrkare Har jag inbte fel för mig var det väl Manson-morden där några filmstjärnor mördaders i satans namn osv.

    sedan kan man ju även gå så lång att säga att alla de som mördades av sådana som sade sig vara kristna i verkligheten följde satan i spåren.. Laughing

    Nu är det nog du som har passet i högsta hugg, Sniper.. Jag är definitivt inte ute och reser. Däremot pratar jag om mord utförda personligen av dessa bägge deiteter... Där ligger Satan definitivt i lä, åtminstone av magnituden som tidigare beskrivits. Vad folk gör i den eller dets namn är i sammanhanget ointressant.

    då är du ändå ute och reser eftersom det inte kan påvisas att JESUS dödat en enda människa, och eftersom nu gudar inte lär existera, för vi talar väl inte om bara myter utan sådant vi VET att har hänt?

    Tror du personligen att Gud och satan är något existerande och att berättelserna om vad dessa gjort är 100%-ig sanning? *s*
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 21:17

    Du får läsa lite noggrannare, Sniper...

    "På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp."

    Observera "litterärt verk" och således pratar jag bara om ett par helt fiktiva karaktärer, men när nu folk envisas med att tro på skiten, kan man väl välja att dyrka den som liknar en massmördare allra minst.

    F.ö. dog inte Jesus på korset, han utövade cross training under pondus-pilates...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-27, 21:38

    Vercingetorix skrev:Du får läsa lite noggrannare, Sniper...

    "På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp."

    Observera "litterärt verk" och således pratar jag bara om ett par helt fiktiva karaktärer, men när nu folk envisas med att tro på skiten, kan man väl välja att dyrka den som liknar en massmördare allra minst.

    F.ö. dog inte Jesus på korset, han utövade cross training under pondus-pilates...

    Men går vi efter detta så är det ju satan som ändå är värst, enligt dessa skrifter hamnar ju alla som inte följer guds ord, och PLÅGAS en evighet av SATAN, och samtidigt kämpar ju satan FÖR att de ska hamna hos honom, så han är nog värst ändå *s*

    jag föredrar fridsbudskapet FÖRE egoism och ett bra liv på andras bekostnad där jag INTE skadar andra för att ha det bra.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 21:51

    Vercingetorix skrev:Bodycount Satan: 0
    Bodycount god: millions and millions

    På det stora hela tycks Satan vara en betydligt fridsammare karaktär än den judeo-kristna guden som inte är annat än den obehagligaste gestalten något litterärt verk kan visa upp. Han är svartsjuk och stolt över att vara det, en småsint, orättvis, icke-förlåtande kontroll-freak, en hämndlysten, blodtörstig etnisk utrensare, en kvinnofientlig, homofobisk rasistisk barnamördare, folkmördare, sonmördare, dödsbringande och storhetsvansinnig typ.
    (Delcitat från "Illusionen om gud" av Richard Dawkins.)

    Satan är bara en enkel hedonist, som jag. ;-)

    (Puss o snusk tebax...)

    Pöss på dig själv- vad är du för en cool liten filur med fjädrar på myssan? Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-27, 22:04

    "Men går vi efter detta så är det ju satan som ändå är värst, enligt dessa skrifter hamnar ju alla som inte följer guds ord, och PLÅGAS en evighet av SATAN, och samtidigt kämpar ju satan FÖR att de ska hamna hos honom, så han är nog värst ändå *s*"

    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)


    "vad är du för en cool liten filur med fjädrar på myssan?"


    Min avatar har sin egen lilla treenighet...
    *Hornen på hjälmen symboliserar Vercingetorix - En gallerhövding som ledde gallernas uppror mot den imperialistiske Julius Caesar, efter hans annektering och skövling av Gallien.

    *South Parkframtoningen på figuren har att göra med att S.P. är en av de mest fantastiskt respektlösa tv-serierna, jag någonsin sett, och inte drar sig för att driva med de mest förbjudna ämnena.

    Gitarren finns där pga att jag själv är musiker/musiklärare.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 23:12

    Vercingetorix skrev:"Men går vi efter detta så är det ju satan som ändå är värst, enligt dessa skrifter hamnar ju alla som inte följer guds ord, och PLÅGAS en evighet av SATAN, och samtidigt kämpar ju satan FÖR att de ska hamna hos honom, så han är nog värst ändå *s*"

    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)


    "vad är du för en cool liten filur med fjädrar på myssan?"


    Min avatar har sin egen lilla treenighet...
    *Hornen på hjälmen symboliserar Vercingetorix - En gallerhövding som ledde gallernas uppror mot den imperialistiske Julius Caesar, efter hans annektering och skövling av Gallien.

    *South Parkframtoningen på figuren har att göra med att S.P. är en av de mest fantastiskt respektlösa tv-serierna, jag någonsin sett, och inte drar sig för att driva med de mest förbjudna ämnena.

    Gitarren finns där pga att jag själv är musiker/musiklärare.

    Trevligt- vad spelar du för typ av musik då?
    Och vem har sagt att satan/ gud är hittepå egentligen?
    Kan ju vara så att de verkligen finns här på jorden...
    Förr i tiden använde sig författare/samhällskritiker av
    liknelser- det är ju inget nytt under solen.

    Varför skulle inte bibeln kunna vara en sammanställning
    av visa människors livskunskap/ beteendekunskap ?
    Där satan är girighet, maktbehov, egoism, avund, jantelagen, bitterhet, ha-begär..känslomässiga hämningar..etc..
    och Gud är känslomässig frihet, ödmjukhet över att finnas här och nu som en liten del av världen,
    att leva och låta leva, se den lilla blomman vid vägen och annat som är riktigt fiint...mao- "himlen på jorden"
    -att njuta med alla sinnen typ...och ta till vara på livet precis som det är...

    Är det så himla omöjligt och irrelevant???
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 08:21

    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)

    Men nu är det ju så att det INTE egentligen är två religioner, Djävulen är ju en figur i den gamla judendomen en ängel som gjorde uppror mot den gamla mosaiska guden, så allt kommer från SAMMA källa, det är mao inte en kamp mellan två religioner.

    Vilket förerdrar du en person som sätter sitt eget välmående framför andras, även om detta medför att den andra råkar illa ut, en som bara sitt eget som högsta mål och skiter i andra, eller en som ser till andra i samma utsträckning som sig själv?

    Vill den ena ha något så TAR han detta även om den andra vill behålla det, du bör mao vara FÖR fildelning och "stöld" av musik då eller hur?

    detta med gud och djävul är inget annat en en metafor mellan ONT och gott, väljer du det ONDA? Smile
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    På ropet...? - Sida 2 Empty Vem menar du är god av dessa två då?

    Inlägg  theward 2009-04-28, 08:32

    Sniperace skrev:
    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)

    Men nu är det ju så att det INTE egentligen är två religioner, Djävulen är ju en figur i den gamla judendomen en ängel som gjorde uppror mot den gamla mosaiska guden, så allt kommer från SAMMA källa, det är mao inte en kamp mellan två religioner.

    Vilket förerdrar du en person som sätter sitt eget välmående framför andras, även om detta medför att den andra råkar illa ut, en som bara sitt eget som högsta mål och skiter i andra, eller en som ser till andra i samma utsträckning som sig själv?

    Vill den ena ha något så TAR han detta även om den andra vill behålla det, du bör mao vara FÖR fildelning och "stöld" av musik då eller hur?

    detta med gud och djävul är inget annat en en metafor mellan ONT och gott, väljer du det ONDA? Smile

    Att se det, är inte alltid så lätt Wink
    Allt är beroende på vad man själv har för ståndpunkter, åskiter och värderingar. Beror även på vad andra försöker få en att tro eller inte tro.
    ta tex musik...den "nya" musiken har alltid varit ond, äldre har sagt att den härstammar från satan osv. Detta har inte bara gällt rock o metal utan detta skede långt tidigare också

    Ska vi tala Om Gud, så tycker han verkar var pompös, självupptagen och kräver total lydnad, för att man ska få det bra i livet, dvs leva för evig i ett "paradis".
    Minsta lilla avvikelse från hans "lagar" då dör man när 70-80 år gått......
    Dessutom skylle han allt dåligt på någon annan (satan) Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 08:45

    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)

    Men nu är det ju så att det INTE egentligen är två religioner, Djävulen är ju en figur i den gamla judendomen en ängel som gjorde uppror mot den gamla mosaiska guden, så allt kommer från SAMMA källa, det är mao inte en kamp mellan två religioner.

    Vilket förerdrar du en person som sätter sitt eget välmående framför andras, även om detta medför att den andra råkar illa ut, en som bara sitt eget som högsta mål och skiter i andra, eller en som ser till andra i samma utsträckning som sig själv?

    Vill den ena ha något så TAR han detta även om den andra vill behålla det, du bör mao vara FÖR fildelning och "stöld" av musik då eller hur?

    detta med gud och djävul är inget annat en en metafor mellan ONT och gott, väljer du det ONDA? Smile

    Att se det, är inte alltid så lätt Wink
    Allt är beroende på vad man själv har för ståndpunkter, åskiter och värderingar.

    Ska vi tala Om Gud, så tycker han verkar var pompös, självupptagen och kräver total lydnad, för att man ska få det bra i livet, dvs leva för evig i ett "paradis".
    Minsta lilla avvikelse från hans "lagar" då dör man när 70-80 år gått......
    Dessutom skylle han allt dåligt på någon annan (satan) Wink

    Jovisst, men nu är ju de flesta religioner något som skulle styra människan att underordna sig LEVNADSREGLER för att de skulle få ett fungerande samhälle, väldigt mcket rörde sig och KOSHER, det som inte var det var sådant som kunde orsaka problem, sjukdomar osv och för att människor skulle lyda detta så skapades att GUD vill så och så, samntidigt så var det ju naturligt att det skulle finnas en som var mot detta, en OND makt som lurade människan, och att om denne blev lurad så gick det det illa för denne osv

    det är inte på något sätt annorlunda än gamla sagor som skrämde barn för "brunnsgubben", "näcken" dessa uppfanns just för att skrämma barnen att hålla sig ifrån farliga platser...

    Jag ser religionen på samma sätt, att ex gris var oren och inte fick ätas, var inte för inte, den var i dessa områden nästan alltid smittad med TRIKINER och en hälsofara, att kvinnan var oren under månadsreningen var likadant, här hade de upptäckt att hon då var känslig för infektioner osv, varför ett sådant påbud kom så jag ser det inte som speciellt konstigt, tänk på att det är en URGAMMAL religion som kom till på de betingelser som då gällde
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    På ropet...? - Sida 2 Empty Håller med...

    Inlägg  theward 2009-04-28, 08:50

    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    Och vem av dessa två hittepåfigurer har mest att tjäna på att denna version är den gällande uppfattningen? Att misskreditera motståndaren för att själv vinna sympati är inte endast våra kära politiker förunnat. ;-)

    Men nu är det ju så att det INTE egentligen är två religioner, Djävulen är ju en figur i den gamla judendomen en ängel som gjorde uppror mot den gamla mosaiska guden, så allt kommer från SAMMA källa, det är mao inte en kamp mellan två religioner.

    Vilket förerdrar du en person som sätter sitt eget välmående framför andras, även om detta medför att den andra råkar illa ut, en som bara sitt eget som högsta mål och skiter i andra, eller en som ser till andra i samma utsträckning som sig själv?

    Vill den ena ha något så TAR han detta även om den andra vill behålla det, du bör mao vara FÖR fildelning och "stöld" av musik då eller hur?

    detta med gud och djävul är inget annat en en metafor mellan ONT och gott, väljer du det ONDA? Smile

    Att se det, är inte alltid så lätt Wink
    Allt är beroende på vad man själv har för ståndpunkter, åskiter och värderingar.

    Ska vi tala Om Gud, så tycker han verkar var pompös, självupptagen och kräver total lydnad, för att man ska få det bra i livet, dvs leva för evig i ett "paradis".
    Minsta lilla avvikelse från hans "lagar" då dör man när 70-80 år gått......
    Dessutom skylle han allt dåligt på någon annan (satan) Wink

    Jovisst, men nu är ju de flesta religioner något som skulle styra människan att underordna sig LEVNADSREGLER för att de skulle få ett fungerande samhälle, väldigt mcket rörde sig och KOSHER, det som inte var det var sådant som kunde orsaka problem, sjukdomar osv och för att människor skulle lyda detta så skapades att GUD vill så och så, samntidigt så var det ju naturligt att det skulle finnas en som var mot detta, en OND makt som lurade människan, och att om denne blev lurad så gick det det illa för denne osv

    det är inte på något sätt annorlunda än gamla sagor som skrämde barn för "brunnsgubben", "näcken" dessa uppfanns just för att skrämma barnen att hålla sig ifrån farliga platser...

    Jag ser religionen på samma sätt, att ex gris var oren och inte fick ätas, var inte för inte, den var i dessa områden nästan alltid smittad med TRIKINER och en hälsofara, att kvinnan var oren under månadsreningen var likadant, här hade de upptäckt att hon då var känslig för infektioner osv, varför ett sådant påbud kom så jag ser det inte som speciellt konstigt, tänk på att det är en URGAMMAL religion som kom till på de betingelser som då gällde

    Bibeln är en sagobok/lagbok som helt enkelt ska hålla folk civiliserad...
    Tyvärr har densamma skapat monster, ta tex häxbränning, korståg osv.
    Där har människan missbrukat religionen för egna syften..........
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 09:01


    Bibeln är en sagobok/lagbok som helt enkelt ska hålla folk civiliserad...
    Tyvärr har densamma skapat monster, ta tex häxbränning, korståg osv.
    Där har människan missbrukat religionen för egna syften..........

    precis som ex kommunismen, allt människan kan missbruka för egen vinning missbrukas.....

    Sponsored content


    På ropet...? - Sida 2 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 00:20