Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
Redvictory
cleopatra
Sniperace
Leena-66
SiP
theward
visuellt
fredrik rahm70
lazy
ANNA2LINK
MartinLindgren
Regndrottning
16 posters

    Bjud på dig själv!

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 14:29

    Nu är jag här RD! det jag tänkte berätta handlar om en adlig släkting till mig!
    jag blir så full i skratt då jag inser att jag tänker som henne!
    Denna kvinna som jag inte minns namnet på men typ magnusdotter eller nåt i efternamn
    hon hade det bra ställt eftersom hon var av adlig börd men det hindrade henne inte att lägga fram sanningen som tyvärr blev hennes död! präster och högt uppsatta män utnyttjade pigor sexuellt och gjorde dem med barn vilket gjorde att de fick leva med skammen och bära fram som det hette oäktingar!

    När detta kom fram till denna kvinna så begavhon sig till stadsportarna som var den tidens "Nyhetstidning" och skrev vad prästerna sysslade med dagar och tidpunkter.
    dessa män blev mycket skraj och varnade henne men hon fortsate skriva på stadsportarna till en dag då ett barn pekade ut henne som häxa!
    det som var mycket uppseendeväckade var att hon inte bara blev bränd utan också hängd vilket skulle vara en varning till alla om vad som skulle ske om detta
    upprepades! jag ska försöka ta fram hennes namn för det borde skrivas en bok om henne eller hur?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 16:11

    Ja, skriv en bok! För modiga kvinnor glöms bort alltför mycket i historien. Om man läser historia handlar den nästan uteslutande om män.

    Själv har jag inte släktforskat så mycket. På morsidan har jag kommit bakåt ca 7 generationer på kvinnosidan. Detta var lätt då de alla kom från samma ställe. Männen på morssidan, däremot, kom från alla möjliga orter. Den mest söder ifrån kom grån Gbg.

    På Fars sidan har jag forskat mindre. Min farafrs föräldrar var bosatta i Luleå och flyttade senare till Kiruna. jag har hört att det finns sameblod där men jag har inte fått det bekräftat.

    Kanske borde jag släktforska lite mer.... det har väl blivit lättare nu med internet? Har du några tips så tar jag tacksamt emot dem.
    Very Happy

    queen
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 16:33

    Regndrottning skrev:Ja, skriv en bok! För modiga kvinnor glöms bort alltför mycket i historien. Om man läser historia handlar den nästan uteslutande om män.

    Själv har jag inte släktforskat så mycket. På morsidan har jag kommit bakåt ca 7 generationer på kvinnosidan. Detta var lätt då de alla kom från samma ställe. Männen på morssidan, däremot, kom från alla möjliga orter. Den mest söder ifrån kom grån Gbg.

    På Fars sidan har jag forskat mindre. Min farafrs föräldrar var bosatta i Luleå och flyttade senare till Kiruna. jag har hört att det finns sameblod där men jag har inte fått det bekräftat.

    Kanske borde jag släktforska lite mer.... det har väl blivit lättare nu med internet? Har du några tips så tar jag tacksamt emot dem.
    Very Happy

    queen

    Tro det eller ej men min farfar som släktforskade hade turen att i vår släkt finns en hel del präster och deras kyrkböcker förvarades på ett bättre sätt andra
    min mor har kopior på dem och de flesta är handskrivna och farfar letade i arkiven
    på den tiden så det var ett gigantiskt detektivarbete han gjorde!

    tråkigt att min adel försvann för det hade varit kul att retas med kanaljen och de andra högeralliansarna här! det är spännande när man känner igen sig i hur vissa släktingar tänkte och handlade! även när det gäller valonsläkten då jag gillar att tillverka saker och arbeta med järnsmide! att hjälpa andra människor speciellt de som har det svårt är också nåt jag gillar! det finns kanske i blodet. Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 17:59

    Cleo... Stora 'flytta ihop dagen' blir 1 juni. Då skall han vara mantalskriven hos mig. Vad han inte vet är att jag har satt upp en namnskylt på dörren redan nu.


    RV... Även jag tycker om att tillverka saker. Jag stickar mycket, (är snart på väg till min syjunta) och jag var på åtgärd ett år på tapetserarverkstad. DET älksade jag! Jag tycker det är hur kul och givande som helst att klä om möbler. Särskild när jag fick fria händer att välja tyger...
    Very Happy

    queen
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 19:27

    Regndrottning skrev:Cleo... Stora 'flytta ihop dagen' blir 1 juni. Då skall han vara mantalskriven hos mig. Vad han inte vet är att jag har satt upp en namnskylt på dörren redan nu.


    RV... Även jag tycker om att tillverka saker. Jag stickar mycket, (är snart på väg till min syjunta) och jag var på åtgärd ett år på tapetserarverkstad. DET älksade jag! Jag tycker det är hur kul och givande som helst att klä om möbler. Särskild när jag fick fria händer att välja tyger...
    Very Happy

    queen

    Vad kul RD! men du som verkar vara så driftig! varför startar du inte ett litet företag (i vissa kommuner får du stämpla ett år dessutom) men annars går det ju att tjuvstarta med en liten verkstad hemma i nåt förråd eller nåt!

    Man ska syssla med det som man gillar och nu i kristider så köper inte alla nytt heller! gamla klenoder behöver alltid fixas! du kan ju söka efter gamla redskap på nätet och köpa in nåt då och då och önska dig i present av hustomten.

    sätt upp en lapp i varuhuset gära med en bild på nåt du fixat till!
    det råder stor brist på tapetserare iaf här! jag lagar mest bilar åtar och husvagnar som jag sen säljer. just nu fixar jag en liten plastbåt om jag
    fick eftersom det var hål i botten på den. jag måste ha nåt att göra för nästa vecka börjar jag med cellgifterna och då kanke jag inte orkar göra så mycket

    Tänk på det jag sa nu R! och jag kan coacha dig när du behöver hjälp om du vill Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 22:54

    I min stad råder det inte brist på tapetserare. Så jag vet inte hur lönsamt det skulle bli att starta upp en sådan verksamhet. Särskild som jag skulle behöva en sömmerska också. För sy-delen kan jag inte!

    Samt att det lönar sig inte att klä om möbler. Räkna med ca 10 meter tyg till en soffa och tygkostnaden är allt från 300 till 700 kr/m. Samt att det skall till vadd och annat....

    Jag har heller ingen utbildning inom området. Jag har bara lärt mig en del...men inte allt.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 22:59

    Regndrottning skrev:I min stad råder det inte brist på tapetserare. Så jag vet inte hur lönsamt det skulle bli att starta upp en sådan verksamhet. Särskild som jag skulle behöva en sömmerska också. För sy-delen kan jag inte!

    Samt att det lönar sig inte att klä om möbler. Räkna med ca 10 meter tyg till en soffa och tygkostnaden är allt från 300 till 700 kr/m. Samt att det skall till vadd och annat....

    Jag har heller ingen utbildning inom området. Jag har bara lärt mig en del...men inte allt.


    queen

    Våga satsa nu rd!
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Möbeltapetserare

    Inlägg  seadog 2009-05-14, 23:05

    Regndrottning:

    Som möbeltapetserare får du nog mycket att göra. I den relativt stora staden intill finns endast en kvinna som fortfarande har sin verksamhet kvar. Och hon har jobb, massor av jobb. Jag fick stå på kö innan hon kunde åta sig att klä om en gammal släktfåtölj som hade farit illa under förvaringstiden.

    Men kvaliteten på utfört arbete uppväger mer än nog kostnaden. Och så är det så härligt att verkligen kunna ta fram ett utseende igen på en kär gammal möbel tillsammans med en erfaren hantverkerska.

    Hon har nu hållit på i 27 år och kommer att fortsätta tills en tyvärr inte alltför avlägsen pension.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 23:07

    blueheaven skrev:
    Regndrottning skrev:I min stad råder det inte brist på tapetserare. Så jag vet inte hur lönsamt det skulle bli att starta upp en sådan verksamhet. Särskild som jag skulle behöva en sömmerska också. För sy-delen kan jag inte!

    Samt att det lönar sig inte att klä om möbler. Räkna med ca 10 meter tyg till en soffa och tygkostnaden är allt från 300 till 700 kr/m. Samt att det skall till vadd och annat....

    Jag har heller ingen utbildning inom området. Jag har bara lärt mig en del...men inte allt.


    queen

    Våga satsa nu rd!

    Nej, nej... Det krävs dokumenterat utbildning till allt numera. Vilket ä'r nå¨got jag inte har. Samt att jag har aldrig velat vara egen företagare. Ej heller vill jag behöva skuldsätta mig för att starta upp något.

    Och inom just tapetseringen VET jag att jag inte kan tillräckligt för att påsta att jag kan jobbet.

    Skulle du vilja lämna in en soffa till någon som tror sig kunna?


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  blueheaven 2009-05-14, 23:14

    [quote="Regndrottning


    Nej, nej... Det krävs dokumenterat utbildning till allt numera. Vilket ä'r nå¨got jag inte har. Samt att jag har aldrig velat vara egen företagare. Ej heller vill jag behöva skuldsätta mig för att starta upp något.

    Och inom just tapetseringen VET jag att jag inte kan tillräckligt för att påsta att jag kan jobbet.

    Skulle du vilja lämna in en soffa till någon som tror sig kunna?


    queen [/quote]

    Nej det skulle jag inte men jag skulle inte kräva onödiga licenser etc heller, utan det hade räckt att se några exempel på arbeten.

    Vi har väl för bövelen livserfarenhet som bör räcka betydligt längre en dokumenterad utbildning?

    Licenser och utbildningar skall ju inte stoppa folk som har fallenhet eller intresse?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 23:18

    seadog skrev:Regndrottning:

    Som möbeltapetserare får du nog mycket att göra. I den relativt stora staden intill finns endast en kvinna som fortfarande har sin verksamhet kvar. Och hon har jobb, massor av jobb. Jag fick stå på kö innan hon kunde åta sig att klä om en gammal släktfåtölj som hade farit illa under förvaringstiden.

    Men kvaliteten på utfört arbete uppväger mer än nog kostnaden. Och så är det så härligt att verkligen kunna ta fram ett utseende igen på en kär gammal möbel tillsammans med en erfaren hantverkerska.

    Hon har nu hållit på i 27 år och kommer att fortsätta tills en tyvärr inte alltför avlägsen pension.

    27 år för att klä om en fotölj? det var inte illa! blev den bra? Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-14, 23:35

    blueheaven skrev:[quote="Regndrottning


    Nej, nej... Det krävs dokumenterat utbildning till allt numera. Vilket ä'r nå¨got jag inte har. Samt att jag har aldrig velat vara egen företagare. Ej heller vill jag behöva skuldsätta mig för att starta upp något.

    Och inom just tapetseringen VET jag att jag inte kan tillräckligt för att påsta att jag kan jobbet.

    Skulle du vilja lämna in en soffa till någon som tror sig kunna?


    queen

    Nej det skulle jag inte men jag skulle inte kräva onödiga licenser etc heller, utan det hade räckt att se några exempel på arbeten.

    Vi har väl för bövelen livserfarenhet som bör räcka betydligt längre en dokumenterad utbildning?

    Licenser och utbildningar skall ju inte stoppa folk som har fallenhet eller intresse?[/quote]

    Jag kan hålla med dig i princip. För kunnande är bättre än pappersutbildningar, anser jag. Men i mitt fall VET jag att jag inte kan tillräckligt mycket inom tapetseringen. Jag skulle gärna vilja gå en kurs på ca 6 månader för att lära mig det jag inte kan. Men, jag är för gammal för kurser och utbildningar.... Riktiga såna....AMS-kurser blir man aldrig för gammal för. No

    queen
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Ohh du vaksamme!

    Inlägg  seadog 2009-05-14, 23:40

    Ahh, där fick du mig. Very Happy Här inne får man hålla tangenterna rätt i mun.
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sommaren är snart här

    Inlägg  seadog 2009-05-18, 12:46

    ...men tyvärr känns vindarna lite kyliga på detta forum just nu. Jag går ut i solen ett tag och sträcker på benen. Många av er Forumister har jag följt med åren på AB bl.a, och jag vet att det finns en debattvilja och kunskap från både vänster och höger, Israel och Palestina, Svenskar och invandrare samt fattiga och rika. Ni kan bättre!!!

    Min egen insats i det hela är helt obetydligt, men det är alltid intressant att se vad som kommer upp på agendan. Detta forum är inte dött, men genomgår just nu ett stålbad.

    Med en önskan om en trevlig sommar till dig som läser detta. Förhoppningsvis på återseende.
    sunny
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-18, 13:01

    Ja, Seadog... Ha en trevlig dag i solen! Jag blir lite avis då jag skulle vilja lägga mig på balkongen men jag har för mycket att göra inne idag. Nåja, det kommer fler soldagar får jag hoppas!

    Men kom tillbaka!
    Very Happy

    queen
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sol??

    Inlägg  theward 2009-05-18, 16:51

    regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-22, 08:53

    theward skrev:regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink

    Här har åskan gjort sig påmind men utan regn! det är bra för jag plastar en båt jag fått av en granne! det är en perfekt fiskebåt 3,75 lång
    lätt att ta med ! ha det bra i vårt avlånga land snart ska jag ut och fiska Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty jag har faktiskt 7 båtar

    Inlägg  theward 2009-05-22, 21:06

    Redvictory skrev:
    theward skrev:regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink

    Här har åskan gjort sig påmind men utan regn! det är bra för jag plastar en båt jag fått av en granne! det är en perfekt fiskebåt 3,75 lång
    lätt att ta med ! ha det bra i vårt avlånga land snart ska jag ut och fiska Very Happy

    tre plastbåtar, en eka och tre lättmetallbåtar...
    Två av plastbåtarna är ganska fina, resten är väl flytbara(men inte mkt mer)

    Har faktiskt inte köpt en enda av dem.
    Utan har fått dem(mer eller skrotade) och rustat upp dem för en billig penning..

    har väl lagt ut c:a 2000 på dessa båtar totalt under årens lopp.

    till hösten ska jag ta hem två av lättmetallbåtarna och göra en nyrenovering på dem.
    så de håller 20 år till minst Very Happy

    ps sen är jag alltid ute efter nya objekt om de dyker upp tongue

    Men jag drar gränsen vi c.a 10 båtar..
    blir för mkt att hålla reda på annars. Ska ju lägga i och ta upp dem sas
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-23, 08:45

    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink

    Här har åskan gjort sig påmind men utan regn! det är bra för jag plastar en båt jag fått av en granne! det är en perfekt fiskebåt 3,75 lång
    lätt att ta med ! ha det bra i vårt avlånga land snart ska jag ut och fiska Very Happy

    tre plastbåtar, en eka och tre lättmetallbåtar...
    Två av plastbåtarna är ganska fina, resten är väl flytbara(men inte mkt mer)

    Har faktiskt inte köpt en enda av dem.
    Utan har fått dem(mer eller skrotade) och rustat upp dem för en billig penning..

    har väl lagt ut c:a 2000 på dessa båtar totalt under årens lopp.

    till hösten ska jag ta hem två av lättmetallbåtarna och göra en nyrenovering på dem.
    så de håller 20 år till minst Very Happy

    ps sen är jag alltid ute efter nya objekt om de dyker upp tongue

    Men jag drar gränsen vi c.a 10 båtar..
    blir för mkt att hålla reda på annars. Ska ju lägga i och ta upp dem sas
    Ja "lagom" är bäst brukar man ju säga men! skulle det knipa så är de lätt att sälja en på nätet! Det är kul att fixa ordning ett vrak! finns det bara fragment kvar så den håller formen går det ju alltid att plasta ihop en båt!jag brukar förstärka de vid årklyksinfästning och sittbrunn för de är ofta klent byggda där.
    nu är jag ute efter en 2-3 hk båtmotor! vet du av nån Theward?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty joo fast jag säljer inga båtar

    Inlägg  theward 2009-05-23, 09:20

    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink

    Här har åskan gjort sig påmind men utan regn! det är bra för jag plastar en båt jag fått av en granne! det är en perfekt fiskebåt 3,75 lång
    lätt att ta med ! ha det bra i vårt avlånga land snart ska jag ut och fiska Very Happy

    tre plastbåtar, en eka och tre lättmetallbåtar...
    Två av plastbåtarna är ganska fina, resten är väl flytbara(men inte mkt mer)

    Har faktiskt inte köpt en enda av dem.
    Utan har fått dem(mer eller skrotade) och rustat upp dem för en billig penning..

    har väl lagt ut c:a 2000 på dessa båtar totalt under årens lopp.

    till hösten ska jag ta hem två av lättmetallbåtarna och göra en nyrenovering på dem.
    så de håller 20 år till minst Very Happy

    ps sen är jag alltid ute efter nya objekt om de dyker upp tongue

    Men jag drar gränsen vi c.a 10 båtar..
    blir för mkt att hålla reda på annars. Ska ju lägga i och ta upp dem sas
    Ja "lagom" är bäst brukar man ju säga men! skulle det knipa så är de lätt att sälja en på nätet! Det är kul att fixa ordning ett vrak! finns det bara fragment kvar så den håller formen går det ju alltid att plasta ihop en båt!jag brukar förstärka de vid årklyksinfästning och sittbrunn för de är ofta klent byggda där.
    nu är jag ute efter en 2-3 hk båtmotor! vet du av nån Theward?

    Det som tagit så pass mkt tid att fixa och numera kraft också.
    Det behåller jag. Eftersom jag knappast har orken att börja rusta upp en massa båtar nu iaf. Sen är förtjänsten liten vid försäljning också.
    Då kan jag sälja andra saker isåfall Wink

    nja jag har faktiskt en båtmotor på 2,5 h..
    fast det går inte för närvarande.
    tror det är nåt skitfel... faktiskt.
    typ tät i bränslefiltret elle nåt sånt...

    Den har iaf gått som klockan sedan jag köpte den för 17 år sen Very Happy ...
    Båtmotorer är både plus o minus.
    plusset är att man slipper ro så mkt och att man snabb kan förflytta sig.

    minuset är att den är tung att bära på och att rodden i lagom mängder är bra träning.
    Sen tar den ju c:a 1 liter på 3,5 timme körning också.
    En annan grej är att den nästan går för snabbt för att trolla med..

    Fyrtaktare är att föredra istället Wink

    Ska se om jag kan få igång skrället iaf tongue
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-23, 10:05

    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:regn o rusk snarare..
    Nåja nu är jag iaf tillbaka, efter lite bortavaro..
    Närmast förskräck över vad som verkar ha hänt, under den vecka jag varit borta.

    Skönt att vara ledig på torsdag och jag ska nog försöka jobba in fredagen med om jag orkar...

    på lördag är jag erbjuden att åka med på stcc i karlskoga.
    vipbiljetter Wink

    nappar kanske på det..för det utlovas fest tongue

    men blir vädret, enligt prognosen finare till helgen.
    Då lockar fiske och stugan mer Wink

    Här har åskan gjort sig påmind men utan regn! det är bra för jag plastar en båt jag fått av en granne! det är en perfekt fiskebåt 3,75 lång
    lätt att ta med ! ha det bra i vårt avlånga land snart ska jag ut och fiska Very Happy

    tre plastbåtar, en eka och tre lättmetallbåtar...
    Två av plastbåtarna är ganska fina, resten är väl flytbara(men inte mkt mer)

    Har faktiskt inte köpt en enda av dem.
    Utan har fått dem(mer eller skrotade) och rustat upp dem för en billig penning..

    har väl lagt ut c:a 2000 på dessa båtar totalt under årens lopp.

    till hösten ska jag ta hem två av lättmetallbåtarna och göra en nyrenovering på dem.
    så de håller 20 år till minst Very Happy

    ps sen är jag alltid ute efter nya objekt om de dyker upp tongue

    Men jag drar gränsen vi c.a 10 båtar..
    blir för mkt att hålla reda på annars. Ska ju lägga i och ta upp dem sas
    Ja "lagom" är bäst brukar man ju säga men! skulle det knipa så är de lätt att sälja en på nätet! Det är kul att fixa ordning ett vrak! finns det bara fragment kvar så den håller formen går det ju alltid att plasta ihop en båt!jag brukar förstärka de vid årklyksinfästning och sittbrunn för de är ofta klent byggda där.
    nu är jag ute efter en 2-3 hk båtmotor! vet du av nån Theward?

    Det som tagit så pass mkt tid att fixa och numera kraft också.
    Det behåller jag. Eftersom jag knappast har orken att börja rusta upp en massa båtar nu iaf. Sen är förtjänsten liten vid försäljning också.
    Då kan jag sälja andra saker isåfall Wink

    nja jag har faktiskt en båtmotor på 2,5 h..
    fast det går inte för närvarande.
    tror det är nåt skitfel... faktiskt.
    typ tät i bränslefiltret elle nåt sånt...

    Den har iaf gått som klockan sedan jag köpte den för 17 år sen Very Happy ...
    Båtmotorer är både plus o minus.
    plusset är att man slipper ro så mkt och att man snabb kan förflytta sig.

    minuset är att den är tung att bära på och att rodden i lagom mängder är bra träning.
    Sen tar den ju c:a 1 liter på 3,5 timme körning också.
    En annan grej är att den nästan går för snabbt för att trolla med..

    Fyrtaktare är att föredra istället Wink

    Ska se om jag kan få igång skrället iaf tongue

    OK! en kompis tipsade mig om en elsnurra! de går tyst och otrolgt länge på ett batt
    jag gillar tystnaden också! du har rätt i att rodd ger träning men jag har ingen¨
    kraft till det nu när cellgiftsbehandlingen tar allt! den lilla som finns går
    till att ta sig fram med! men när jag är färdigbehandlad så ska jag ro mycket
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty el är bra

    Inlägg  theward 2009-05-23, 10:17

    och den går c.a 3-4 h vill jag minnas innan man får ladda om batteriet Wink

    okq8 har rabatt på fritidsbatterier just nu 895kr i medlemspris, kom och köp hehehe..

    ja jag vet hur det är att vara "stor o stark", men ändå helt kraftlös Rolling Eyes

    ja jag har ju tjejen som kan ro när jag inte orkar eller har för ont Very Happy

    Ska ut om et par timmar, enheldag på sjön blir det...
    Få se om gäddorna är på hugget, ska även prova om abborrarna börjat nappa på mete.

    Ska både spinnfiska och kanske gäddmete lite ..om vi får tag i nåt bete vill säga.
    Fast någon mört eller abborre borde det gå att pimpla upp...

    Har en känsla att det blir nåt stort idag...brukar inte ha fel när den "känslan" infinner sig tongue
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty "känslan" funkar fortfarande

    Inlägg  theward 2009-05-23, 22:41

    Denna fick jag idag... på "semi-ultralätt" spö.
    Draget var en spinnare på 12 gram, som vi använder hela sommaren.
    Har typ 19 st likadana(olika skedfärger iofs)

    Fisken tog väl typ 10-15 minuter att bärga
    Den var "urlekt", men i ganska bra kondition iaf.
    Hugget skedde i en liten vik på bara en dryg halvmeters djup...

    Var rädd att den skulle fastna i någon stock eller stubbe men det gick ju bra
    Gäddan vägde 8,050 kg och var 112cm...
    För några veckor sen hade den vägt drygt 10 kg minst Wink

    Nåja det är den första över metern jag får i denna sjö Very Happy
    Den näst största fick jag mitt i högsommaren förra året, den var en feting.
    Den var endast 96cm och vägde 6,7 kg

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Gddmadam805kg

    ps jag har turhatten på mig... slarvade med den förra sommaren och nog sjutton gick det sämre då...

    Vi fick 9 gäddor idag, totalt. Jag tog fyra av dem och den klart största
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Redvictory 2009-05-24, 10:02

    theward skrev:Denna fick jag idag... på "semi-ultralätt" spö.
    Draget var en spinnare på 12 gram, som vi använder hela sommaren.
    Har typ 19 st likadana(olika skedfärger iofs)

    Fisken tog väl typ 10-15 minuter att bärga
    Den var "urlekt", men i ganska bra kondition iaf.
    Hugget skedde i en liten vik på bara en dryg halvmeters djup...

    Var rädd att den skulle fastna i någon stock eller stubbe men det gick ju bra
    Gäddan vägde 8,050 kg och var 112cm...
    För några veckor sen hade den vägt drygt 10 kg minst Wink

    Nåja det är den första över metern jag får i denna sjö Very Happy
    Den näst största fick jag mitt i högsommaren förra året, den var en feting.
    Den var endast 96cm och vägde 6,7 kg

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Gddmadam805kg

    ps jag har turhatten på mig... slarvade med den förra sommaren och nog sjutton gick det sämre då...

    Vi fick 9 gäddor idag, totalt. Jag tog fyra av dem och den klart största

    Bra fisklycka mao Theward! kul! Very Happy denna kan ju inte alliansen ta ifrån oss iallafall! jag ska ta mig ut och fiska lite i em! först ska jag slipa och måla
    båten! imorrn läggs jag in en vecka för cellgiftsbehandling!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty joo det var kul och vädret var helt ok också

    Inlägg  theward 2009-05-24, 10:25

    få se om det blir lite fiske på måndag med Smile

    ja jag hoppas du får ett riktigt skitfiske Wink hehe
    och att cellgiftsbehandlingen utfaller mkt väl Smile

    tänkte sätta upp poolen idag, men det regnar...
    Nåja får se hur det blir senare idag...
    Den tar iaf 10-12 timmar att fylla Rolling Eyes

    Fast sen kan man ju bada fram til september... om nu sommaren blir någorlunda.
    hade varit bra om vattnet blir varmt till helgen...
    Men de lovade ruskvädret typ på torsdag så det är tveksamt värre

    Sponsored content


    Bjud på dig själv! - Sida 9 Empty Sv: Bjud på dig själv!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-29, 01:18