Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Valet i USA

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Valet i USA Empty Valet i USA

    Inlägg  Dao 2012-11-10, 23:55

    Nå? Vad tycker ni?

    Är Obama det bästa valet för världen, av de två enda valbara i USA:s demokratiska system?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Infra 2012-11-11, 00:41


    Själv kände jag en viss likgiltighet inför valutgången. Nu när du
    tar upp det så tror jag att jag ser valet som vem som ska administrera
    det amerikanska sönderfall vi kunnat iakta c:a ett decennium snart.

    Bobubblan som sprack, Funny May och Freddy Mack startade förfallet
    av USA.s ekonomi.

    Inom ett decennium har USA distanserats av Kina som världens ledande
    stormakt. Valutakrigen grasserar redan världen runt. Sedelpressarna
    har gått varma i Fed:s källarvarv den senaste 10 åren och USA har
    pumpat ut dollar på världsmarknaden i syfte att försvaga (förasvaga)
    dollarn. Ses som ett sätt att rädda USA:s ekonomi.

    Den nuvarande och de två kommande presidenterna kommer att ha som
    främsta uppgift att administrera nerförsbacken utan att det slutar
    alltför illa. Få se hur det går.

    Men ur mitt perspektiv var Obama det bästa alternativet för M-Ö:s del.
    Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  DirtyDog 2012-11-11, 04:35

    Dao skrev:Är Obama det bästa valet för världen, av de två enda valbara i USA:s demokratiska system?
    Ja, dels är han det bästa alternativet för "världen" och dessutom troligen det bästa valet på lång sikt för USA.
    Romney hade dock varit ett på kort sikt betydligt bättre val för det amerikanska folket (om de vill få ordning på ekonomin).

    För resten av världen är det inte nödvändigt att USA ökar sin konkurrenskraft och minskar beskattningen på sin inhemska produktion. Smile

    USA röstade fel, och det hjälper oss (åtminstone på kort sikt).

    Som experterna påstod så tror även jag att republikanerna hade vunnit en jordskredsseger ifall de hade fått fram en bättre kandidat.
    Det går inte att ogilla Obama, men nåt lyft för den amerikanska ekonomin har han knappast varit och oddsen för att han skall bli det är inte skyhöga även om det inte beror så mycket på honom utan på hans ekonomiska rådgivare.

    Hade han inte varit svart så hade nog inte jag föredragit honom (och förmodligen inte de amerikanska väljarna heller). Lite av omvänd rasism alltså. Wink
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-11-11, 11:30

    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:Är Obama det bästa valet för världen, av de två enda valbara i USA:s demokratiska system?
    Ja, dels är han det bästa alternativet för "världen" och dessutom troligen det bästa valet på lång sikt för USA.
    Romney hade dock varit ett på kort sikt betydligt bättre val för det amerikanska folket (om de vill få ordning på ekonomin).

    För resten av världen är det inte nödvändigt att USA ökar sin konkurrenskraft och minskar beskattningen på sin inhemska produktion. Smile

    USA röstade fel, och det hjälper oss (åtminstone på kort sikt).

    Som experterna påstod så tror även jag att republikanerna hade vunnit en jordskredsseger ifall de hade fått fram en bättre kandidat.
    Det går inte att ogilla Obama, men nåt lyft för den amerikanska ekonomin har han knappast varit och oddsen för att han skall bli det är inte skyhöga även om det inte beror så mycket på honom utan på hans ekonomiska rådgivare.

    Hade han inte varit svart så hade nog inte jag föredragit honom (och förmodligen inte de amerikanska väljarna heller). Lite av omvänd rasism alltså. Wink





    Hallå där, Han är väl lika mycket vit som svart? Varför fokusera på den svarta halvan? Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Dao 2012-11-11, 11:31

    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:Är Obama det bästa valet för världen, av de två enda valbara i USA:s demokratiska system?
    Ja, dels är han det bästa alternativet för "världen" och dessutom troligen det bästa valet på lång sikt för USA.
    Romney hade dock varit ett på kort sikt betydligt bättre val för det amerikanska folket (om de vill få ordning på ekonomin).

    För resten av världen är det inte nödvändigt att USA ökar sin konkurrenskraft och minskar beskattningen på sin inhemska produktion. Smile

    USA röstade fel, och det hjälper oss (åtminstone på kort sikt).

    Som experterna påstod så tror även jag att republikanerna hade vunnit en jordskredsseger ifall de hade fått fram en bättre kandidat.
    Det går inte att ogilla Obama, men nåt lyft för den amerikanska ekonomin har han knappast varit och oddsen för att han skall bli det är inte skyhöga även om det inte beror så mycket på honom utan på hans ekonomiska rådgivare.

    Hade han inte varit svart så hade nog inte jag föredragit honom (och förmodligen inte de amerikanska väljarna heller). Lite av omvänd rasism alltså. Wink

    Tror inte hans svarthet i sig betydde något, mer hans bakgrund.

    Då USA:s ekonomi skenat negativt varje gång republikaner suttit vid makten är ganska tydligt. Enda gången USA hade någorlunda positiv ekonomisk balans var under demokraten Clinton. Detta spelade nog stor roll för många.

    Dessutom är presidentens makt ganska begränsad, på gott och ont. Det är en ganska jobbigt tvekamp mellan demokrater och republikaner, som i sin tur ger mtycket dåliga vibbar till sin befolkning, och omvärlden. Begränsningen att bara två högerpartier är valbara för makten har också skakat om förtroendet eh hel del. Hur många röstade denna gången? Var det som vanligt mellan 40-50%? I andra länder skulle sådana siffror leda till enorma kriser i landet. I USA är detta norm. Hade det varit fler som valde, skulle detta lett till kris i Washington, med stor sannolikhet.

    Men av de två valbara var Obama den enda realistiska kandidaten, för med honom har USA åtminstone en möjlighet att förbättra sitt urdåliga rykte ute i resten av världen.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Dao 2012-11-11, 11:36

    Infra skrev:
    Själv kände jag en viss likgiltighet inför valutgången. Nu när du
    tar upp det så tror jag att jag ser valet som vem som ska administrera
    det amerikanska sönderfall vi kunnat iakta c:a ett decennium snart.

    Bobubblan som sprack, Funny May och Freddy Mack startade förfallet
    av USA.s ekonomi.

    Inom ett decennium har USA distanserats av Kina som världens ledande
    stormakt. Valutakrigen grasserar redan världen runt. Sedelpressarna
    har gått varma i Fed:s källarvarv den senaste 10 åren och USA har
    pumpat ut dollar på världsmarknaden i syfte att försvaga (förasvaga)
    dollarn. Ses som ett sätt att rädda USA:s ekonomi.

    Den nuvarande och de två kommande presidenterna kommer att ha som
    främsta uppgift att administrera nerförsbacken utan att det slutar
    alltför illa. Få se hur det går.

    Men ur mitt perspektiv var Obama det bästa alternativet för M-Ö:s del.
    Very Happy

    Har alltid varit ganska likgiltig vilken som vinner valet utifrån USA:s enda reella parti: demopublikanerna. Av dessa är det de som betecknar sig som "demokrater" som är minst extremistiska, men bara en aning.

    Förfallet av USA:s ekonomi har många faktorer. Reagan är nog den största, följt av de båda buskarna. Bobubblan var en del av deras ekonomika politik. Mer lär komma - om "teaparty"-extremisterna får mer möjligheter!
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Infra 2012-11-11, 14:20

    Thetaxpayer skrev:
    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:Är Obama det bästa valet för världen, av de två enda valbara i USA:s demokratiska system?
    Ja, dels är han det bästa alternativet för "världen" och dessutom troligen det bästa valet på lång sikt för USA.
    Romney hade dock varit ett på kort sikt betydligt bättre val för det amerikanska folket (om de vill få ordning på ekonomin).

    För resten av världen är det inte nödvändigt att USA ökar sin konkurrenskraft och minskar beskattningen på sin inhemska produktion. Smile

    USA röstade fel, och det hjälper oss (åtminstone på kort sikt).

    Som experterna påstod så tror även jag att republikanerna hade vunnit en jordskredsseger ifall de hade fått fram en bättre kandidat.
    Det går inte att ogilla Obama, men nåt lyft för den amerikanska ekonomin har han knappast varit och oddsen för att han skall bli det är inte skyhöga även om det inte beror så mycket på honom utan på hans ekonomiska rådgivare.

    Hade han inte varit svart så hade nog inte jag föredragit honom (och förmodligen inte de amerikanska väljarna heller). Lite av omvänd rasism alltså. Wink





    Hallå där, Han är väl lika mycket vit som svart? Varför fokusera på den svarta halvan? Very Happy
    WORD!

    Sponsored content


    Valet i USA Empty Sv: Valet i USA

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 12:33