Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+13
Secrist
Regndrottning
marxisten
formsvackan
Mollgan
SiP
berralarzon
RedMentalCase
redalert
Thetaxpayer
RedCloud
F.I.S.T
R.O.F.L
17 posters

    I dag döps Estelle.

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  F.I.S.T 2012-05-23, 12:32

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    marxisten skrev:
    Thetaxpayer skrev: Sedan så är det alls inte odemokratiskt.

    Var ligger det demokratiska i att ha en icke valbar statschef?

    Vi har valt detta statsskicket. Däri ligger det demokratiska.

    Har vi haft omröstning i frågan?

    Ja, vart 4:e år.

    Det har jag missat. Jag läser partipolitiken och har inte hört att någon parti har gått till val på monarkins vara eller icke vara.

    Försök igen... Har vi haft omröstning i denna fråga?

    Du förstår RD de gillar inte när folket får välja,de ogillar demokrati
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  formsvackan 2012-05-23, 12:41

    RedMentalCase skrev:Du påstod ju att ett av de främsta skälen till att ogilla monarki var att det gick i arv, det tycks inte bekymra dig att det sker i hög grad inom politiken också, ridå för dig.
    Sker detta mer inom politikerbranschen än inom andra branscher? Jag tvivlar rejält. Oavsett detta är väl "jobben" inom kungahuset de enda "yrken" som man kan födas till. Du som gillar marknad och konkurrens kanske ska tänka till en aning, om du nu kan det vill säga.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 14:56

    Secrist skrev:
    marxisten skrev:
    Thetaxpayer skrev: Sedan så är det alls inte odemokratiskt.

    Var ligger det demokratiska i att ha en icke valbar statschef?

    Vi har valt detta statsskicket. Däri ligger det demokratiska.

    Har vi? Hade för mig det infördes innan demokratin i Sverige, och är en kvarleva från den tiden.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 15:03

    RedMentalCase skrev:
    Du påstod ju att ett av de främsta skälen till att ogilla monarki var att det gick i arv, det tycks inte bekymra dig att det sker i hög grad inom politiken också, ridå för dig.

    Hade för mig vi valde politiker. Och att ett yrke "går i arv" inom en specifik släkt är väldigt vanligt, i min släkt är det exempelvis gott om glasarbetare, då ett flertal glasbruk finns på orten. Men man föds inte precis med titeln "hyttmästare".

    Med kungen är skillnad, han FÖDS till tronarvinge, ingen föds till politiker, skogshuggare eller vad du vill ta. Tronföljare är det enda man föds till. Sluta att blanda äpplen och päron. Att välja jobba med samma sak som sina föräldrar är en sak, men att födas till det en annan. Och att Sverige har en icke vald statschef är hur du än vänder på det odemokratiskt.

    EDIT: Hyttmästare ska de vara, inte glasmästare...


    Senast ändrad av marxisten den 2012-05-23, 15:46, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-23, 15:40

    marxisten skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Du påstod ju att ett av de främsta skälen till att ogilla monarki var att det gick i arv, det tycks inte bekymra dig att det sker i hög grad inom politiken också, ridå för dig.

    Hade för mig vi valde politiker. Och att ett yrke "går i arv" inom en specifik släkt är väldigt vanligt, i min släkt är det exempelvis gott om glasarbetare, då ett flertal glasbruk finns på orten. Men man föds inte precis med titeln "glasmästare".

    Med kungen är skillnad, han FÖDS till tronarvinge, ingen föds till politiker, skogshuggare eller vad du vill ta. Tronföljare är det enda man föds till. Sluta att blanda äpplen och päron. Att välja jobba med samma sak som sina föräldrar är en sak, men att födas till det en annan. Och att Sverige har en icke vald statschef är hur du än vänder på det odemokratiskt.



    Kolla på Mona Sahlin som fixade praktikplats i Washington tror jag det var för sin dotter. Tror du att Benke soffligares dotter hade fått samma chans?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Sniperace 2012-05-23, 15:41

    en chef med noll bestämmanderätt, bara en galjonsfigur mot omvärden, men demokratiskt är det för vi har valt att behålla kungahuset genom vår riksdag,det stora problemet är att vi HAR en majoritet i landet för denna roll till 100% utan makt, och så länge det inte finns majoritet att avskaffa denna roll bör den få finnas kvar, jag skiter högaktningsfullt i om den finns eller avskaffas, detta betyder inget för mig, det finns andra mycket viktigare frågor i våra liv.

    Men en sak anser jag väldigt viktigt, det är om man avskaffar kungahuset så ska det INTE ersättas med en ny post som president eller annat som kommer bli lika dyrt eller dyrare, at vårt land styrs av valda representanter som våra ministrar varav statsminister är den högsta posten räcker, varför skulle vi behöva mer?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 15:43

    Thetaxpayer skrev:Kolla på Mona Sahlin som fixade praktikplats i Washington tror jag det var för sin dotter. Tror du att Benke soffligares dotter hade fått samma chans?

    Har jag sagt det är något positivt med sådant (nu har jag inte läst något om just denna händelse utan talar generellt)?

    Men det är väl inget försvar att behålla ett odemokratiskt element för det finns andra tvivelaktiga saker som sker i samhället. Lika lite som det är ett försvar att begå ett brott för någon annan gör det.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  RedCloud 2012-05-23, 15:45

    Det är intressant att se forumhögern försöka försvar det odemokratiska med ärvda ämbeten.

    Diktatur och odemokratiska tendenser är ajjabajja när det passar, men går bra i vissa utvalda lägen.

    Hyckleri, anyone ?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  berralarzon 2012-05-23, 15:47

    SiP skrev:
    Mollgan skrev:Berra rules//Mollgan

    tss tss tss, har du supit bort inloggen till berra nicket nu igen Niklas..

    tss... på dig själv DU och som jag funderar hur tänkte DU nu eller tänkte du inte till alls..

    //berra=Niklas
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Sniperace 2012-05-23, 15:50

    RedCloud skrev:Det är intressant att se forumhögern försöka försvar det odemokratiska med ärvda ämbeten.

    Diktatur och odemokratiska tendenser är ajjabajja när det passar, men går bra i vissa utvalda lägen.

    Hyckleri, anyone ?
    javisst är det hyckleri med demokrati, demokratin har under väldigt många år i sverige kunnat avskaffa mnarkin men valt att behålla denna just med folkviljan so orsak, demokrati är inte vad någon vill, utan vad majoriteten vill, och vill majoriteten behålla kungadömet så bör det väl behållas oavsett vad minoriteten önskar?

    nu kan ju det eller de partier/riksdagsmän som vill varje år motionera om kunghusets nedläggning, men det görs inte, varför? jo för att de vet att det ännu inte är folkviljan
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  RedCloud 2012-05-23, 15:55

    javisst är det hyckleri med demokrati

    Att ÄRVA ett ämbete 2012 är inte demokrati....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Sniperace 2012-05-23, 16:01

    RedCloud skrev:
    javisst är det hyckleri med demokrati

    Att ÄRVA ett ämbete 2012 är inte demokrati....

    jo, det blir det om det bestäms demokratiskt eller inte tas bort demokratiskt, det enda som krävs är att en demokratisk majoritet tar bort detta så är det borta, men så vill ju inte en majoritet eller hur?

    är det demokratiskt att vägra genomföra ett demokratiskt beslut för att man själv har en annan åsikt?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  F.I.S.T 2012-05-23, 16:07

    Sniperace skrev:
    jo, det blir det om det bestäms demokratiskt eller inte tas bort demokratiskt, det enda som krävs är att en demokratisk majoritet tar bort detta så är det borta, men så vill ju inte en majoritet eller hur?


    Problemet är väl att om det är i grundlagen så räcker inte en majoritet, det måste väl vara uppåt 2/3 väl ?

    Sniperace skrev:är det demokratiskt att vägra genomföra ett demokratiskt beslut för att man själv har en annan åsikt?

    Vem vägrar ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Sniperace 2012-05-23, 16:20

    nej, det räcker med att en majoritet beslutar så två gånger MED ett riksdagsval mellan.

    vissa vägrar acceptera att vi har kungadöme, och att det inte avskaffats trots att en majoritet är för att behålla detta.

    Anser du att man ska gå emot folkviljan och avskaffa kungahuset, eller bör man vänta tills det görs i demokratisk ordning?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 16:44

    Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  redalert 2012-05-23, 16:45

    marxisten skrev:Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?

    Den är bra!

    Nu återstår bara nicknamnet! Laughing
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 16:46

    redalert skrev:
    marxisten skrev:Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?

    Den är bra!

    Nu återstår bara nicknamnet! Laughing

    Nicket byter jag inte. Very Happy

    Så, vet du vad samtliga 6 symboler står för?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  redalert 2012-05-23, 16:47

    marxisten skrev:
    redalert skrev:
    marxisten skrev:Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?

    Den är bra!

    Nu återstår bara nicknamnet! Laughing

    Nicket byter jag inte. Very Happy

    Så, vet du vad samtliga 6 symboler står för?

    Det är datorprylar.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 16:49

    redalert skrev:
    marxisten skrev:
    redalert skrev:
    marxisten skrev:Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?

    Den är bra!

    Nu återstår bara nicknamnet! Laughing

    Nicket byter jag inte. Very Happy

    Så, vet du vad samtliga 6 symboler står för?

    Det är datorprylar.

    Japp, det är de! Jag är semi-hardcore gamer, och är stolt över det, så den avataren passar mig utmärkt tycker jag! Razz

    Hade dock varit lättare att klistra ihop den om de alla hade haft samma storlek på loggorna (helst fyrkantiga), men de gick ju så här med! Very Happy


    Senast ändrad av marxisten den 2012-05-23, 17:04, ändrad totalt 5 gånger
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  F.I.S.T 2012-05-23, 16:57

    redalert skrev:
    marxisten skrev:Thetaxpayer.

    Så, nu har jag haft tid att fixa ny avatar. Vad tycks om den?

    Den är bra!

    Nu återstår bara nicknamnet! Laughing

    Ja visst..... Det är i princip bara forumhöger som fånar sig med nicknames som inte är seriösa "Redmentalcase" "Redalert" "Redclown" "Sossar ee lata" osv ... så kan du ändra det blev det trevligare här Cool
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-05-23, 17:46

    RedCloud skrev:Det är intressant att se forumhögern försöka försvar det odemokratiska med ärvda ämbeten.

    Diktatur och odemokratiska tendenser är ajjabajja när det passar, men går bra i vissa utvalda lägen.

    Hyckleri, anyone ?



    Det är ju inte odemokratiskt har vi ju redan konstaterat i denna tråden. Det är ju ni vänstermuppar som inte fattar det. Ni får helt enkelt jobba hårdare så att V blir en maktfaktor så kan de avskaffa monarkin när de kommer till makten. Hur demokratiskt som helst. Till och med mera demokratiskt än Kubanska val. Very Happy
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  marxisten 2012-05-23, 17:54

    Thetaxpayer skrev:Det är ju inte odemokratiskt har vi ju redan konstaterat i denna tråden.

    Vilka vi? Rolling Eyes
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Secrist 2012-05-23, 18:00

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    marxisten skrev:
    Thetaxpayer skrev: Sedan så är det alls inte odemokratiskt.

    Var ligger det demokratiska i att ha en icke valbar statschef?

    Vi har valt detta statsskicket. Däri ligger det demokratiska.

    Har vi haft omröstning i frågan?

    Ja, vart 4:e år.

    Det har jag missat. Jag läser partipolitiken och har inte hört att någon parti har gått till val på monarkins vara eller icke vara.

    Försök igen... Har vi haft omröstning i denna fråga?

    Hela samhället är fullt av beslut som vi inte ha röstat om specifikt. Det är därför det kallas förtroendevalda. Hade det funnits en stark opinion mot kungahuset hade en folkomröstning kunnat tvingas fram men det gör det inte. Så du får nog nöja dig med att de flesta tycker det är trevligt med ett kungahus.
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  SiP 2012-05-23, 18:00

    RedMentalCase skrev:
    SiP skrev:Har aldrig förstått varför inte staten tar över drifften av drottningholm och de andra egendomarna som kungafamiljen står för via apanaget, bättre om staten anställer folk som sköter det och ger kungafamiljen en prestationbaserad lön...

    Men staten har ju ansvaret för driften av slotten, det sker bara via ombud. Du tror väl inte kungafamiljen gör som dom vill ?

    Låt mig formulera om, att inte staten står för hela driften av de kungliga slott och egendomar och ger kungen en skälig lön, varför skall de ha dryga 50 mille till representationskostnader, när Madeleine gör slut på hälften genom att shopa i New York?

    Vad är då en skälig lön??
    Tja för kungen och drottningen ihop, ca: 3-4 mille om året, då är alla resor som krävs i tjänsten betalda.

    Carl-Philp, tja leka racingsjärna ger inga inkomster så det blir att börja jobba med representation eller nått annat nyttigt för staten Sverige, likaså Madeleine, inget nyttigt för Sverige, inga pengar.

    Viktoria får eftersom hon dock rycker in som regent ibland 1-2 mille om året, hennes man kan väl antingen jobba åt henne som nu eller skaffa ett eget jobb..
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Secrist 2012-05-23, 18:01

    RedCloud skrev:
    javisst är det hyckleri med demokrati

    Att ÄRVA ett ämbete 2012 är inte demokrati....

    Det är grundat på ett demokratiskt beslut. Fasen så mycket mer demokratiskt än ditt tramsande om demokratiska val på Kuba.

    Sponsored content


    I dag döps Estelle. - Sida 5 Empty Sv: I dag döps Estelle.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 05:39