Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
Infra
RedMentalCase
PE Dal
lazy
ericTheDog
formsvackan
Thetaxpayer
redalert
Sniperace
ANNA2LINK
Vercingetorix
15 posters

    Klassamhällets nödvändighet.

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  RedMentalCase 2011-10-18, 01:10

    Vercingetorix skrev:
    ericTheDog skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Vercingetorix skrev:Är det t ex rimligt att en sketen truckförare med en tvåveckors förarkurs som enda merit tjänar 30000:- per månad, medan en lågstadielärare med nio terminers högskoleutbildning i bagaget endast tjänar lite över 20000:- ?


    Jag tror inte ens att en undersköterska tjänar över 20 000/mån men det är väl för att hon ofta är kvinna...


    20000 är en bedrövlig lön för den som utbildat sig på högskola.

    Svårt att säga nåt generellt, men jag kan tycka att läraren bör ha 10000 mer än truckföraren.

    Återigen... Överens...

    För att Sverige ska kunna bibehålla sin position som högteknologiskt samhälle med en generell hög utbildningsnivå tillsammans med en god konkurrensfördel MÅSTE högre studier löna sig i betydligt högre utsträckning än idag. Det vinner även de som inte läser vidare på i slutändan.
    Kanske svårt för många att inse.

    Kan verc nämna de företag där en truckförare med 2 veckors kurs tjänar 30000???, existerar inte.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 01:16

    RedMentalCase skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag har alltid hävdat att jag, tvärt emot vad många andra vill, vill ha ett klassamhälle i Sverige. Med klassamhälle avser jag att kvalificerade yrkesgrupper med omfattande utbildningskrav MÅSTE få tjäna betydligt mer än de som har mindre kvalificerade arbeten, och jag menar att den skillnaden idag är alldeles för liten.
    Idag har vi gått emot en homogenisering av lönebildning i Sverige där det för många arbetsgrupper inte lönar sig att ha genomgått akademisk utbildning.
    Dett visar också en studie SACO nyligen genomfört.

    http://www.expressen.se/ekonomi/1.2593624/inte-alltid-lonsamt-med-examen

    Så till knäckfrågan: Är det rimligt att "livslönen" är lägre för en högutbildad, än för någon som börjat jobba direkt efter avslutad gymnasieexamen? Vad ger detta för signaler till blivande studenter, och vad leder detta till i slutändan i ett samhällsekonomiskt perspektiv?

    Om man utbildar sig på universitet betyder det inte att man per automatik ska tjäna mer under sitt arbetsliv, det beror ju på om det man utbildat sig till efterfrågas,
    det vimlar av nollor som utbildat sig till genusvetare journalister konstvetare statsvetare, och annat, yrken som knappast efterfrågas .

    Utbildar man sig däremot till vårdyrken eller ingenjör exempelvis, så nog tusan tjänar man mer, och det ska man göra också.

    Om yrkeskompetensen inte efterfrågas, kommer naturligtvis ingen akademikerlön i yrket att kunna avkrävas heller. Det borde nog stå klart för alla och envar.

    Dock motbevisar SACO's undersökning din tes om att lönespridningen i många yrkeskategorier är såpass stor att en universitetsutbildning lönar sig sett över tid.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 01:17

    RedMentalCase skrev:
    Vercingetorix skrev:
    ericTheDog skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Vercingetorix skrev:Är det t ex rimligt att en sketen truckförare med en tvåveckors förarkurs som enda merit tjänar 30000:- per månad, medan en lågstadielärare med nio terminers högskoleutbildning i bagaget endast tjänar lite över 20000:- ?


    Jag tror inte ens att en undersköterska tjänar över 20 000/mån men det är väl för att hon ofta är kvinna...


    20000 är en bedrövlig lön för den som utbildat sig på högskola.

    Svårt att säga nåt generellt, men jag kan tycka att läraren bör ha 10000 mer än truckföraren.

    Återigen... Överens...

    För att Sverige ska kunna bibehålla sin position som högteknologiskt samhälle med en generell hög utbildningsnivå tillsammans med en god konkurrensfördel MÅSTE högre studier löna sig i betydligt högre utsträckning än idag. Det vinner även de som inte läser vidare på i slutändan.
    Kanske svårt för många att inse.

    Kan verc nämna de företag där en truckförare med 2 veckors kurs tjänar 30000???, existerar inte.

    Jag överdrev för att markera en poäng. Dock är överdriften inte större än vad som vore önskvärt.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  RedMentalCase 2011-10-18, 01:27

    Vercingetorix skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag har alltid hävdat att jag, tvärt emot vad många andra vill, vill ha ett klassamhälle i Sverige. Med klassamhälle avser jag att kvalificerade yrkesgrupper med omfattande utbildningskrav MÅSTE få tjäna betydligt mer än de som har mindre kvalificerade arbeten, och jag menar att den skillnaden idag är alldeles för liten.
    Idag har vi gått emot en homogenisering av lönebildning i Sverige där det för många arbetsgrupper inte lönar sig att ha genomgått akademisk utbildning.
    Dett visar också en studie SACO nyligen genomfört.

    http://www.expressen.se/ekonomi/1.2593624/inte-alltid-lonsamt-med-examen

    Så till knäckfrågan: Är det rimligt att "livslönen" är lägre för en högutbildad, än för någon som börjat jobba direkt efter avslutad gymnasieexamen? Vad ger detta för signaler till blivande studenter, och vad leder detta till i slutändan i ett samhällsekonomiskt perspektiv?

    Om man utbildar sig på universitet betyder det inte att man per automatik ska tjäna mer under sitt arbetsliv, det beror ju på om det man utbildat sig till efterfrågas,
    det vimlar av nollor som utbildat sig till genusvetare journalister konstvetare statsvetare, och annat, yrken som knappast efterfrågas .

    Utbildar man sig däremot till vårdyrken eller ingenjör exempelvis, så nog tusan tjänar man mer, och det ska man göra också.

    Om yrkeskompetensen inte efterfrågas, kommer naturligtvis ingen akademikerlön i yrket att kunna avkrävas heller. Det borde nog stå klart för alla och envar.

    Dock motbevisar SACO's undersökning din tes om att lönespridningen i många yrkeskategorier är såpass stor att en universitetsutbildning lönar sig sett över tid.

    Nja, tar man med alla de som utbildar sig i "nonsens", så är det kanske inte så konstigt att man kan prestera statistik att det inte lönar sig,
    men om man tittar sig omkring i verkligheten så menar jag att nog lönar det sig att utbilda sig, om man pratar generellt.

    Problemen med den svenska arbetsmarknaden som jag ser det, är att man allt för ofta klumpar ihop stora grupper, och kräver löneökningar för dem, jag tycker exempelvis inte att alla lärare ska ha 30000 ´, vissa är inte värda 18!
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Okvalificerad

    Inlägg  PE Dal 2011-10-18, 01:37

    """Jag säger det igen... För små skillnader i lönesättning mellan okvalificerat arbete och akademikeryrken kommer att leda till att vi har fantastiskt många duktiga verkstadsarbetare, men inga som kan utbilda ingenjörerna som i sin tur ska tala om för alla dessa verkstadsarbetare vad de ska tillverka. Lite hårddraget, kanske, but you get the drift..."""


    Okvalificerat arbete? Finns det?

    Tror knappast att ungdomar tycker att arbetslivets valmöjligheter står mellan, typ Truckförarutbildning/Akademisk utbildning på Högskola.??

    Arbetsvärdering/lönenivå bör baseras på statistisk yrkes-medellivslängd, utsatthet och risk för arbetsskada/arbetsrelaterad risk,arbetsmiljöaspekten, möjlighet till kompetensutveckling, social yrkesstatus, ev skuldsättning för utbildning till yrket,psykosociala aspekter pga arbetet,jämförbar livinkomst, graden av personlig utveckling, som bieffekt av arbetet,... Bör kanske dessutom betraktas som en löneförmån,,,dessutom ev beskattas, allt enl gängse Vänsternorm?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 02:30

    Med kvalificerat arbete avser jag yrken där högskoleexamina eller motsvarande är prerekvisit.

    Med okvalificerat arbete menar jag yrken där lägsta kompetenskrav är att man kan stå upprätt...

    "Tror knappast att ungdomar tycker att arbetslivets valmöjligheter står mellan, typ Truckförarutbildning/Akademisk utbildning på Högskola.??"

    Tala om för en nittonåring varför denne ska skuldsätta sig för att påbörja t ex en mångårig lärar- eller sjuksköterskeutbildning som i det långa loppet inte lönar sig, jämfört med att gå ut i arbetslivet direkt.

    Arbeten med höga akademiska kompetenskrav måste värderas mycket högre än arbeten som alla kan utföra.

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Infra 2011-10-18, 02:39

    ANNA2LINK skrev:Skillnader ska vi ha i smhället när det gäller löner men snälla Vercingetorix större skillnader än idag skulle skapa ännu störra problem i landet med avundsjuka osv. Vi skulle få ett bättre samhälle med mindre klyftor. Jämställdhet och jämlikhet mår de flesta bra av varför ska vi ha ett ökat orättvist samhälle och tro att det löser alla problem? Vi har ett alldeles för orättvist samhälle idag...
    Jag tror att V-torix är ute efter att det ska löna sig med utbildning. Om en obehörig lärare kan tjäna mer än en som har 1000:- kronor i studielånsåterbetalning per månad är nåt snett. Om de har samma lön hamnar hon ju då, under sin okvalificerade kollega i standard trots att hon kostat på sig att studera.
    Studierna s a s straffar sig och det kanske borde va tvärtom.
    Very Happy
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Alla vill?

    Inlägg  PE Dal 2011-10-18, 02:57

    """Arbeten med höga akademiska kompetenskrav måste värderas mycket högre än arbeten som alla kan utföra."""

    Alla kan utföra? Jag skulle nog hellre uttrycka mig,,,,Alla vill utföra?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  DirtyDog 2011-10-18, 04:00

    Vercingetorix skrev:Så till knäckfrågan: Är det rimligt att "livslönen" är lägre för en högutbildad, än för någon som börjat jobba direkt efter avslutad gymnasieexamen? Vad ger detta för signaler till blivande studenter, och vad leder detta till i slutändan i ett samhällsekonomiskt perspektiv?
    Verkligheten är dock att de flesta jobb "behövs" i ett samhälle. Alla kan ju inte utbilda sig till läkare eller dataingenjörer. Isåfall krävs ett samhälle som "importerar" en ansenlig mängd arbetare från utlandet som utför allt skitjobb och vi får ett samhälle med djupa sociala skillnader, eller om man så vill, med ett "A" och ett "B" lag.

    Alla jobb kräver inte så lång utbildning (gissar att den inte är så lång för sopgubbar, diskare och liknande) men ofta är lågkvalificerade jobb inte speciellt eftertraktade heller, även om lönen är densamma som för en forskare eller läkare.

    Det finns alltså inte brist på motivation för utbildning och även det faktum att behovet av diskare trots allt är begränsat gör att inte alla kan räkna med att få ett sådant jobb även om de önskade. Om det är lönen (och inte arbetsuppgifterna) som motiverar folk till att bli läkare så får vi också de läkare som vi förtjänar (eller gör vi det?).

    Det finns folk som utbildar sig år efter år och drar på sig gigantiska studielån utan att för den skulle kunna garanteras att få det jobb som de utbildat sig till. Det kan finnas många orsaker, men det troligaste är väl ändå att antalet sökande är större än antalet platser. Här kan väldigt små marginaler avgöra VEM som får det eftertraktade och högavlönade jobbet. Deras studieskulder är desamma och det råder nog ingen tvivel om VEM av dem som kommer få den lägsta "livslönen" i detta scenario.

    I ditt exempel ovan kan man även förtydliga det lite.

    Är det rimligt att en tjej som direkt efter nian börjar jobba inom åldringsvården får en högre "livslön" efter 47 års slit än sin klasskamrat som läste vidare på NA-linjen under 3 år och sedan pluggade till veterinär under ytterligare 6 år och totalt ägnar omkring 38 år av sitt liv med armen upp i arschlet på en ko?

    Tja, vad anser du själv? Samhället behöver onekligen bägge tjejerna även om betydligt fler av dem skulle välja veterinäryrket om de själva fick välja och det även om lönen vore identisk.

    Att säga att "Utbildning måste löna sig" är en klyscha" men inte helt ologiskt. Frågan är dock vad belöningen skall bestå av? Skall det vara ökad chans att få välja vad man vill jobba med eller mer i lön? Jag anser inte själv att svaret är självklart.

    Ett mer "rättvist" system än högre lön vore väl isåfall rätten att "dra av" sina studiekostnader mot sina inkomster. Då får man sina pengar tillbaka (hur avdraget skall räknas fram och fördelas över tid kan givetvis diskuteras) och får dessutom jobba med det man vill syssla med (i bästa fall).

    Idag studerar nästan samtliga studenter vidare och vi vet ju redan på förhand att många av dem trots detta måste jobba på McDonald's i framtiden och det finns ju bara "så" mycket som en universitetsexamen kan göra för att förbättra kvalitén på en BigMac. Wink

    Självklart måste en trevlig, flitig och kunnig snickare kunna tjäna mer pengar än en lat, klantig och otrevlig dito. Utan denna skillnad kommer kompetensen att söka sig nån annanstans och samma sak gäller givetvis inom samtliga yrken.

    Det bör alltså finnas individuella skillnader inom samma yrkeskår men det innebär inte automatiskt att det bör vara stora skillnader mellan olika yrkeskårer. Det som är usla snickare skulle isåfall motiveras att söka sig till ett yrke där de kan tillhöra de "förträffliga" (och bättre avlönade). Att även låta urusla läkare eller lärare tjäna betydligt mer än förträffliga individer inom hemtjänsten är inget som är "självklart" om man skall se till samhällets bästa, eller hur? Det är väl inte endast STUDIERNA som skall stimuleras? Vore det inte bättre om det vore ens arbetsinsatser som stimuleras genom bättre lön inom den yrkeskår som man jobbar i? Skulle inte detta leda till att chanserna blir mycket större för att vi får "rätt man" på "rätt plats" och att de som har FEL yrke stimuleras att släppa fram andra som sköter jobbet bättre?

    Alltså, det är inte enligt mig nödvändigt att UTBILDNING skall löna sig. Den VIKTIGASTE faktorn borde istället vara KUNSKAPEN och den kan vissa vara FÖDDA med och andra kommer aldrig att komma i närheten oavsett hur många år de sitter på ett universitet.

    Det finns ett begränsat behov av t.ex tandläkare. De bästa skall ha bra betalt och de dåliga (som bara var duktiga på att studera) skall fås att byta yrke på ett lämpligt sätt. Vad är lämpligare än att ekonomiskt motivera dem till detta? Wink

    Nåja, det är komplicerade saker detta, så framställ det inte som att allt är så självklart. Alla har vi haft lärare som inte borde haft bättre lön än en städare på Råsunda fotbollsstadion och andra var som lysande stjärnor som genom en högre lön kan motivera andra att ta efter deras egenskaper.

    Politiker motiverar sina höga löner med att lönerna MÅSTE vara höga för att locka kunniga individer till politiken. Och hur bra anser vi att vi har lyckats med det? Snarare är det väl lycksökarna och fifflarna som flockas kring maktens boningar? Att vara en kunnig affärsman betyder inte samtidigt att man därför är lämplig att leda politiken? Vi kan ju inte uteslutande ha politiker som Berlusconi, Bert Karlsson och kanske rentav Ingvar Kamprad? Twisted Evil
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Money

    Inlägg  Secrist 2011-10-18, 07:52

    Jag tror inte ens att en undersköterska tjänar över 20 000/mån men det är väl för att hon ofta är kvinna...

    2008 var snittlönen 22200:- för en undersköterska.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  redalert 2011-10-18, 08:21

    Vercingetorix skrev:Med kvalificerat arbete avser jag yrken där högskoleexamina eller motsvarande är prerekvisit.

    Med okvalificerat arbete menar jag yrken där lägsta kompetenskrav är att man kan stå upprätt...

    "Tror knappast att ungdomar tycker att arbetslivets valmöjligheter står mellan, typ Truckförarutbildning/Akademisk utbildning på Högskola.??"

    Tala om för en nittonåring varför denne ska skuldsätta sig för att påbörja t ex en mångårig lärar- eller sjuksköterskeutbildning som i det långa loppet inte lönar sig, jämfört med att gå ut i arbetslivet direkt.

    Arbeten med höga akademiska kompetenskrav måste värderas mycket högre än arbeten som alla kan utföra.


    Men det är till syvende och sist efterfrågan på kompetensen och utbudet på densamma som sätter lönenivån inte den formella utbildningsgraden!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 09:14

    redalert skrev:
    Vercingetorix skrev:Med kvalificerat arbete avser jag yrken där högskoleexamina eller motsvarande är prerekvisit.

    Med okvalificerat arbete menar jag yrken där lägsta kompetenskrav är att man kan stå upprätt...

    "Tror knappast att ungdomar tycker att arbetslivets valmöjligheter står mellan, typ Truckförarutbildning/Akademisk utbildning på Högskola.??"

    Tala om för en nittonåring varför denne ska skuldsätta sig för att påbörja t ex en mångårig lärar- eller sjuksköterskeutbildning som i det långa loppet inte lönar sig, jämfört med att gå ut i arbetslivet direkt.

    Arbeten med höga akademiska kompetenskrav måste värderas mycket högre än arbeten som alla kan utföra.


    Men det är till syvende och sist efterfrågan på kompetensen och utbudet på densamma som sätter lönenivån inte den formella utbildningsgraden!

    Du glömmer att många yrken har höga kompetenskrav, men samtidigt så låg generell lönenivå, att ingen ens söker sig till utbildningarna. Som beskrivet tidigare: vi har idag lärarbrist i en del områden, och utbildningar till dessa läggs ner pga för få sökande. Det är, hur man än vrider på det ett stort problem.

    Problemet är inte de som läser vidare till genusvetare, konstvetare eller DOS-programmerare, där efterfrågan är liten, utan att det för flera (stora och eftertraktade) lönegrupper inte lönar sig att skaffa sig den akademiska utbildning som krävs.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Corven 2011-10-18, 11:08

    Jag måste hålla med PEDal och Dirty Dog här.

    Ni begår något av ett generalfel när ni tror att lönerna är det som motiverar folk till studier.
    Vi drivs i allmänhet av helt andra saker. Och i undersökning efter undersökning visas att det är trivseln på jobbet som är den största drivkraften.

    Verc t ex, varför byter inte du jobb och blir truckförare istället?

    Man ska helt enkelt trivas med det man gör. Vem som helst kan inte bli varken lärare eller läkare. Man måste ha ett intresse för yrket. Jag tror att den ständiga oron kring hur utbildning ska bedrivas är ett betydligt större hinder för lärarutbildningen, än vad lönesituationen är. När man hela tiden ska hålla på och ändra på villkoren för lärarnas arbetsmiljö, beroende på vilka som sitter vid makten, så minskar intresset. Vem vill utbilda sig till ett yrke där man inte vet från ena året till det andra hur man förväntas arbeta?

    Att köra truck, som det skrivits om tidigare, är trots allt ett ganska förutsägbart yrke. Det är tryggt, och man behöver inte oroa sig för att politiska beslut ska förändra ens arbetssituation.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  redalert 2011-10-18, 11:37

    Vercingetorix skrev:
    redalert skrev:
    Vercingetorix skrev:Med kvalificerat arbete avser jag yrken där högskoleexamina eller motsvarande är prerekvisit.

    Med okvalificerat arbete menar jag yrken där lägsta kompetenskrav är att man kan stå upprätt...

    "Tror knappast att ungdomar tycker att arbetslivets valmöjligheter står mellan, typ Truckförarutbildning/Akademisk utbildning på Högskola.??"

    Tala om för en nittonåring varför denne ska skuldsätta sig för att påbörja t ex en mångårig lärar- eller sjuksköterskeutbildning som i det långa loppet inte lönar sig, jämfört med att gå ut i arbetslivet direkt.

    Arbeten med höga akademiska kompetenskrav måste värderas mycket högre än arbeten som alla kan utföra.


    Men det är till syvende och sist efterfrågan på kompetensen och utbudet på densamma som sätter lönenivån inte den formella utbildningsgraden!

    Du glömmer att många yrken har höga kompetenskrav, men samtidigt så låg generell lönenivå, att ingen ens söker sig till utbildningarna. Som beskrivet tidigare: vi har idag lärarbrist i en del områden, och utbildningar till dessa läggs ner pga för få sökande. Det är, hur man än vrider på det ett stort problem.

    Problemet är inte de som läser vidare till genusvetare, konstvetare eller DOS-programmerare, där efterfrågan är liten, utan att det för flera (stora och eftertraktade) lönegrupper inte lönar sig att skaffa sig den akademiska utbildning som krävs.

    Det är en stor tröghet i systemen framförallt i större och i offentliga sammanhang om det inte finns andra arbetsgivare att gå till som i de offentliga bolagen så kommer det att leda till nedpressade löner alternativet är ju bara att acceptera läget eller stå utanför.
    För att öka statusen inom sina områden vilket gynnar chefslönerna så försöker man i vissa fall att öka kompetensen genom att kräva högre utbildning vilket leder till mindre arbetskraftsutbud och marginella löneökningar och folk söker sig till andra branscher och utbildningar vilket i sin tur kommer till brist på utbildade.....
    Enda sättet att komma till bukt med detta är att släppa in konkurrens och bemanningföretagen vilket vänstern motarbetar till varje pris för de är nöjda med högre chefslöner och större politikermakt.

    Man kan alltså inte bara höja kravet på den formella utbildningen för att höja lönerna utan det måste uppstå en brist på kvalificerad arbetskraft och det måste finnas konkurrens på arbetkraftsköparna för att något skall hända.

    Så länge det finns folk som är beredda att ta jobben till dagens löner så gör man ju inget fel, problemet är att politiker styr både löner och företagen samt begränsar konkurrensen.

    Förstår inte riktigt vitsen med alldeles för höga utbildningskrav inom vissa områden man stänger ju bara i många fall ute väl lämpade personer exempelvis inom barnomsorgen genom att begära högskoleutbildning.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 12:12

    Corven skrev:Jag måste hålla med PEDal och Dirty Dog här.

    Ni begår något av ett generalfel när ni tror att lönerna är det som motiverar folk till studier.
    Vi drivs i allmänhet av helt andra saker. Och i undersökning efter undersökning visas att det är trivseln på jobbet som är den största drivkraften.

    Verc t ex, varför byter inte du jobb och blir truckförare istället?

    Man ska helt enkelt trivas med det man gör. Vem som helst kan inte bli varken lärare eller läkare. Man måste ha ett intresse för yrket. Jag tror att den ständiga oron kring hur utbildning ska bedrivas är ett betydligt större hinder för lärarutbildningen, än vad lönesituationen är. När man hela tiden ska hålla på och ändra på villkoren för lärarnas arbetsmiljö, beroende på vilka som sitter vid makten, så minskar intresset. Vem vill utbilda sig till ett yrke där man inte vet från ena året till det andra hur man förväntas arbeta?

    Att köra truck, som det skrivits om tidigare, är trots allt ett ganska förutsägbart yrke. Det är tryggt, och man behöver inte oroa sig för att politiska beslut ska förändra ens arbetssituation.

    Nivån på trivseln ska inte vara en lönedämpande faktor. Det är kvalifikationsnivån på det som utförs som ska lönesättas.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 12:16

    "Man kan alltså inte bara höja kravet på den formella utbildningen för att höja lönerna utan det måste uppstå en brist på kvalificerad arbetskraft och det måste finnas konkurrens på arbetkraftsköparna för att något skall hända.

    Så länge det finns folk som är beredda att ta jobben till dagens löner så gör man ju inget fel, problemet är att politiker styr både löner och företagen samt begränsar konkurrensen."


    Uppstramningen av kompetenskraven inom t ex skolan har inget med lönerna och göra. De står fortfarande och stampar.
    Undersköterskor hoppar fortfarande av sjuksköterskeutbildningen eftersom utbildningen inte lönar sig i längden.
    Det råder lärarbrist i t ex NO-ämnena och lärarutbildningar läggs ner pga att lärarlönerna är för låga.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  redalert 2011-10-18, 12:53

    Vercingetorix skrev:"Man kan alltså inte bara höja kravet på den formella utbildningen för att höja lönerna utan det måste uppstå en brist på kvalificerad arbetskraft och det måste finnas konkurrens på arbetkraftsköparna för att något skall hända.

    Så länge det finns folk som är beredda att ta jobben till dagens löner så gör man ju inget fel, problemet är att politiker styr både löner och företagen samt begränsar konkurrensen."


    Uppstramningen av kompetenskraven inom t ex skolan har inget med lönerna och göra. De står fortfarande och stampar.
    Undersköterskor hoppar fortfarande av sjuksköterskeutbildningen eftersom utbildningen inte lönar sig i längden.
    Det råder lärarbrist i t ex NO-ämnena och lärarutbildningar läggs ner pga att lärarlönerna är för låga.

    Men kommer inte detta att leda till att lönerna då kommer att höjas när bristen slår igenom eller så finner marknaden en annan väg att gå eller hur?

    Som synes är höjningen av kompetensgrad inte det som höjer lönerna allena förutom möjligtvis enhetschefens.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Corven 2011-10-18, 16:18

    Vercingetorix skrev:

    Nivån på trivseln ska inte vara en lönedämpande faktor. Det är kvalifikationsnivån på det som utförs som ska lönesättas.


    Självklart inte. Men det är ändå inte lönen som är den stora drivkraften när folk ska studera. Pengar är sällan det viktigaste när man väljer att lägga ner x antal år på studier. I så fall skulle ingen studera de udda programmen, som t ex idéhistoria. (totalt meningslös utbildning i mitt tycke, 5 % av de som läst detta program får jobb inom det....)

    Du kan nog fråga vilken student som helst varför dom valt just den utbildning dom valt, och du kommer inte få många som svarar att det är för lönen inom yrket.

    Och som PE Dal skrev, många av de relativt högavlönade lo-yrkena, är yrken med stor andel arbetsskador, och även dödsfall. Att man är villig att utsätta sig för risker som krävs inom olika yrken är också viktigt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  lazy 2011-10-18, 18:53

    Corven skrev:

    Och som PE Dal skrev, många av de relativt högavlönade lo-yrkena, är yrken med stor andel arbetsskador, och även dödsfall. Att man är villig att utsätta sig för risker som krävs inom olika yrken är också viktigt.

    De här är i.a.f inte nöjda med lönen och det finns nog fler, hot och våld är vardag inom vården också numera.


    5 oktober 2011 kl 15:47, uppdaterad: 5 oktober 2011 kl 16:15

    Erfarenhet och arbetsglädje förloras.

    Poliser i Sveriges större städer protesterade på onsdagen mot låga löner genom att i samlad tropp leta bland lediga jobb på Arbetsförmedlingen.

    Den som börjar som polis i Stockholm i dag tjänar 21 300 kronor i månaden och får ut runt 17 000 inklusive ob-tillägg.


    SvD
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 18:54

    redalert skrev:
    Vercingetorix skrev:"Man kan alltså inte bara höja kravet på den formella utbildningen för att höja lönerna utan det måste uppstå en brist på kvalificerad arbetskraft och det måste finnas konkurrens på arbetkraftsköparna för att något skall hända.

    Så länge det finns folk som är beredda att ta jobben till dagens löner så gör man ju inget fel, problemet är att politiker styr både löner och företagen samt begränsar konkurrensen."


    Uppstramningen av kompetenskraven inom t ex skolan har inget med lönerna och göra. De står fortfarande och stampar.
    Undersköterskor hoppar fortfarande av sjuksköterskeutbildningen eftersom utbildningen inte lönar sig i längden.
    Det råder lärarbrist i t ex NO-ämnena och lärarutbildningar läggs ner pga att lärarlönerna är för låga.

    Men kommer inte detta att leda till att lönerna då kommer att höjas när bristen slår igenom eller så finner marknaden en annan väg att gå eller hur?

    Som synes är höjningen av kompetensgrad inte det som höjer lönerna allena förutom möjligtvis enhetschefens.

    Förhoppningsvis, men vi har en eftersläpning på åtminstone fem år, vilket gör att väldigt många årskurser hinner bli drabbade negativt av t ex bristen på Ma/No-lärare, vilket i sin tur får till följd att den vikande trenden av matematikkunskaper sjunker ytterligare för svenska studenter. Samtidigt lider skolan av väldigt många pensionsavgångar (40-talisterna, remember?), vilket gör att behoven idag är än större än normalt.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Vercingetorix 2011-10-18, 18:57

    Corven skrev:
    Vercingetorix skrev:

    Nivån på trivseln ska inte vara en lönedämpande faktor. Det är kvalifikationsnivån på det som utförs som ska lönesättas.


    Självklart inte. Men det är ändå inte lönen som är den stora drivkraften när folk ska studera. Pengar är sällan det viktigaste när man väljer att lägga ner x antal år på studier. I så fall skulle ingen studera de udda programmen, som t ex idéhistoria. (totalt meningslös utbildning i mitt tycke, 5 % av de som läst detta program får jobb inom det....)

    Du kan nog fråga vilken student som helst varför dom valt just den utbildning dom valt, och du kommer inte få många som svarar att det är för lönen inom yrket.

    Och som PE Dal skrev, många av de relativt högavlönade lo-yrkena, är yrken med stor andel arbetsskador, och även dödsfall. Att man är villig att utsätta sig för risker som krävs inom olika yrken är också viktigt.

    Hur man ställer en fråga är viktigt. Om du istället frågar hur många som valt bort läraryrket pga löneläget blir svaret ett annat.
    (Läraryrket är inte helt riskfritt, det heller, om vi nu ska diskutera riskmoment. Fråga valfri högstadielärare i t ex Rosengård, Alby eller Hammarkullen...)
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-10-18, 18:58

    Corven skrev:
    Vercingetorix skrev:

    Nivån på trivseln ska inte vara en lönedämpande faktor. Det är kvalifikationsnivån på det som utförs som ska lönesättas.


    Självklart inte. Men det är ändå inte lönen som är den stora drivkraften när folk ska studera. Pengar är sällan det viktigaste när man väljer att lägga ner x antal år på studier. I så fall skulle ingen studera de udda programmen, som t ex idéhistoria. (totalt meningslös utbildning i mitt tycke, 5 % av de som läst detta program får jobb inom det....)

    Du kan nog fråga vilken student som helst varför dom valt just den utbildning dom valt, och du kommer inte få många som svarar att det är för lönen inom yrket.

    Och som PE Dal skrev, många av de relativt högavlönade lo-yrkena, är yrken med stor andel arbetsskador, och även dödsfall. Att man är villig att utsätta sig för risker som krävs inom olika yrken är också viktigt.


    Undersköterskerna/sjuksköterskorna lever ofta farligt med förslitningsskador,hot mm de borde ha mer betalt för just att det är riskfyllda jobb.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  redalert 2011-10-18, 19:41

    Vercingetorix skrev:
    redalert skrev:
    Vercingetorix skrev:"Man kan alltså inte bara höja kravet på den formella utbildningen för att höja lönerna utan det måste uppstå en brist på kvalificerad arbetskraft och det måste finnas konkurrens på arbetkraftsköparna för att något skall hända.

    Så länge det finns folk som är beredda att ta jobben till dagens löner så gör man ju inget fel, problemet är att politiker styr både löner och företagen samt begränsar konkurrensen."


    Uppstramningen av kompetenskraven inom t ex skolan har inget med lönerna och göra. De står fortfarande och stampar.
    Undersköterskor hoppar fortfarande av sjuksköterskeutbildningen eftersom utbildningen inte lönar sig i längden.
    Det råder lärarbrist i t ex NO-ämnena och lärarutbildningar läggs ner pga att lärarlönerna är för låga.

    Men kommer inte detta att leda till att lönerna då kommer att höjas när bristen slår igenom eller så finner marknaden en annan väg att gå eller hur?

    Som synes är höjningen av kompetensgrad inte det som höjer lönerna allena förutom möjligtvis enhetschefens.

    Förhoppningsvis, men vi har en eftersläpning på åtminstone fem år, vilket gör att väldigt många årskurser hinner bli drabbade negativt av t ex bristen på Ma/No-lärare, vilket i sin tur får till följd att den vikande trenden av matematikkunskaper sjunker ytterligare för svenska studenter. Samtidigt lider skolan av väldigt många pensionsavgångar (40-talisterna, remember?), vilket gör att behoven idag är än större än normalt.

    Lite dumt att i det läget gå ut med licens-krav eller behörighetskrav kan man tycka.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Corven 2011-10-19, 07:10

    ANNA2LINK skrev:

    Undersköterskerna/sjuksköterskorna lever ofta farligt med förslitningsskador,hot mm de borde ha mer betalt för just att det är riskfyllda jobb.


    M, men dom lever med att ha valt ett klassiskt kvinnoyrke, och har en svag fackförening. Det såg vi ju under sköterskestrejken 2007. Alla ville strida, för att få igenom sina krav, utom just facket, som vek ner sig.

    Jag anser ju att deras löner borde ligga betydligt högre, men där finns ytterligare ett problem, och det är den enorma byråkrati som finns inom kommuner och landsting, som kostar massor, och därigenom inte kan komma vårdpersonalen till dels.

    Byggnads, som väl är den högst betalda gruppen, har haft en stark fackförening, som har lyckats med sitt lönearbete.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Corven 2011-10-19, 07:23

    Vercingetorix skrev:
    Hur man ställer en fråga är viktigt. Om du istället frågar hur många som valt bort läraryrket pga löneläget blir svaret ett annat.
    (Läraryrket är inte helt riskfritt, det heller, om vi nu ska diskutera riskmoment. Fråga valfri högstadielärare i t ex Rosengård, Alby eller Hammarkullen...)

    Absolut, som man frågar får man svar, det är ju väl känt.

    Men jag tror ändå att just läraryrket brottas med andra problem när det gäller intresse för att utbilda sig till just lärare, som är större orsak till att folk väljer bort det.

    Som jag skrev tidigare, dessa ständiga förändringar i hur man ska arbeta verkar avskräckande. Om du utbildar dig till ingenjör, så vet du att det kommer teknisk utveckling, som kommer förändra ditt arbetssätt, men det är något positivt.

    Som lärare, så kommer det politiska beslut, som tvingar dig att förändra ditt arbetssätt, och det är nog en mer tongivande orsak till att folk undviker att utbilda sig när man är ung. Det anses helt enkelt för osäkert.

    Men om man har ett lärarhjärta, och klarar av att studera, så utbildar man sig till lärare senare i livet. Det vet jag flera som har gjort.

    Sponsored content


    Klassamhällets nödvändighet. - Sida 3 Empty Sv: Klassamhällets nödvändighet.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 09:30