Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
redalert
MartinLindgren
formsvackan
DMustaine
RedclownIII
Sniperace
Secrist
ericTheDog
Thetaxpayer
F.I.S.T
R.O.F.L
15 posters

    motprestation for socialbidrag

    Omröstning

    Bra eller Anus?

    [ 8 ]
    motprestation for socialbidrag Bar_left67%motprestation for socialbidrag Bar_right [67%] 
    [ 4 ]
    motprestation for socialbidrag Bar_left33%motprestation for socialbidrag Bar_right [33%] 

    Totalt antal röster: 12
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    motprestation for socialbidrag Empty motprestation for socialbidrag

    Inlägg  R.O.F.L 2011-09-21, 23:30

    Folkpartiet vill att dem med socialbidrag ska krävas på motprestationer för att få pengar. Kravet bör regleras i lag och därmed vara obligatoriskt för landets alla kommuner, anser partiet.



    Vilken arbetande och skattebetalande medborgare håller inte med om denna självklarhet?



    http://svt.se/2.22620/1.2541204/fp_krav_motprestation_for_socialbidrag
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-22, 00:08

    R.O.F.L skrev:Folkpartiet vill att dem med socialbidrag ska krävas på motprestationer för att få pengar. Kravet bör regleras i lag och därmed vara obligatoriskt för landets alla kommuner, anser partiet.



    Vilken arbetande och skattebetalande medborgare håller inte med om denna självklarhet?



    http://svt.se/2.22620/1.2541204/fp_krav_motprestation_for_socialbidrag

    "Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
    Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-22, 00:11

    F.I.S.T skrev:
    R.O.F.L skrev:Folkpartiet vill att dem med socialbidrag ska krävas på motprestationer för att få pengar. Kravet bör regleras i lag och därmed vara obligatoriskt för landets alla kommuner, anser partiet.



    Vilken arbetande och skattebetalande medborgare håller inte med om denna självklarhet?



    http://svt.se/2.22620/1.2541204/fp_krav_motprestation_for_socialbidrag

    "Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
    Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?




    Så att känna sig stolt över att man gör nytta är inget för dig? Kanske det är någon som blir kränkt över att behöva arbeta? Shocked Vem vet?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  ericTheDog 2011-09-22, 00:57

    Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-22, 00:58

    ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.



    Kan du utveckla?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  ericTheDog 2011-09-22, 01:04

    Thetaxpayer skrev:
    ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.



    Kan du utveckla?


    Självklart kan jag det. Tänk dig 100 socialbidragstagare. Det är inte precis någon homogen grupp vi talar om. Där finns allt från knarkare, uteliggare, kriminella samt bra folk som tillfälligt hamnat i ekonomisk knipa. Plus en massa andra grupper. Eftersom gruppen är så splittrad har jag svårt att se att man kan ställa samma krav på dem alla. Det är samhällets bottenskrap vi talar om. Flera av dessa är det inte ens någon som vill ha in på våra arbetsplatser. De är inte mogna för det.

    Dessutom. Vad gör vi med de som vägrar gå med på kraven? Om de inte får några pengar så måste de nog begå brott för att överleva. Det är inte en situation jag vill ha.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-09-22, 01:08

    ericTheDog skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.



    Kan du utveckla?


    Självklart kan jag det. Tänk dig 100 socialbidragstagare. Det är inte precis någon homogen grupp vi talar om. Där finns allt från knarkare, uteliggare, kriminella samt bra folk som tillfälligt hamnat i ekonomisk knipa. Plus en massa andra grupper. Eftersom gruppen är så splittrad har jag svårt att se att man kan ställa samma krav på dem alla. Det är samhällets bottenskrap vi talar om. Flera av dessa är det inte ens någon som vill ha in på våra arbetsplatser. De är inte mogna för det.

    Dessutom. Vad gör vi med de som vägrar gå med på kraven? Om de inte får några pengar så måste de nog begå brott för att överleva. Det är inte en situation jag vill ha.



    Nu var det väl knappast fabriksarbete som kan vara aktuellt. eller annat kvalificerat arbete utan det måste ju vara jobb som behövs men inte blir gjort annars. Behöver ju knappast vara heltid heller. Jag tycker att ide'n verkar bra men det tål nog att tänkas på en del.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  ericTheDog 2011-09-22, 01:28

    För en del individer kan säkert fabriksarbete vara en alldeles utmärkt chans att komma in på arbetsmarknaden. Min invändning är eg. bara att kraven måste vara anpassade till individen. Socialbidragen är ju trots allt den sista utvägen när allt annat misslyckats. Jag känner mig skeptisk inför att villkora den sista livlinan,
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    motprestation for socialbidrag Empty Bidrag

    Inlägg  Secrist 2011-09-22, 07:50

    "Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
    Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?


    Tanken är inte att mata företag med socialfall utan att de som motprestation får utföra arbeten som behövs göras inom det kommunala men som det saknas pengar till. Fullt rimlig tanke.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Sniperace 2011-09-22, 08:18

    för ett antal skulle det kanske räcka med att bara vara tvingade att befinna sig på en plats 8 timmar per dag, där de kunde sitta och läsa eller lyssna på musik, samtala med varandra osv, så skulle det ge en social samvaro samtidigt som det belv att de då inte kan göra vad de vill under dagarna och ett incitament att fixa ett jobb, för tyvärr finns det en del som hellre går arbetsfria med lågt försörjningsbidrag där de kan göra precis som de vill under dagarna än att förnekas detta, är de då tvingade att befinn sig på en speciell plats de 8 timmarna blir det inte så "roligt" längre.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-22, 08:30

    Secrist skrev:"Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
    Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?


    Tanken är inte att mata företag med socialfall utan att de som motprestation får utföra arbeten som behövs göras inom det kommunala men som det saknas pengar till. Fullt rimlig tanke.

    Det håller jag inte med dig om, När du framställer det på det viset så ger du antingen ett dåligt värde på utfört arbete eller på vikten av att få arbetet utfört.
    Vidare om man gör på detta sätt så närmar du dig utnyttjande av arbetskraft utan att betala lön....'
    Återigen varför inte ge en regelrätt lön, om personen kan utföra arbetet, och det finns ett behov av att få arbetet utfört ??

    Låt mig gissa .... vi behöver pengarna till sänka skatten för de rika ??
    vi behöver pengarna för att höja Kungens socialbidrag ?
    Vi behöver pengarna för att kasta bort ytterligare miljarder på EU-byråkrati ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Sniperace 2011-09-22, 08:36

    eller också är det så att vänstern stoppar detta med aqnledningen att är det jobb med riktig lön ska det vara ansökningar om att få dem av ALLA arbetssökande.
    För enligt facken så får sådant INTE inkräkta på "de vanliga" arbetarna.

    Det är ju inte få fall där sådant protesterats mot, och då har det inte varit lönbenivån det rörde sig om utan att de arbetena skulle vara tillgängliga för ALLA, och då mer meriter osv som styr vem som ska få det.

    så då sket det sig ändå eller hur?
    RedclownIII
    RedclownIII


    Antal inlägg : 2772
    Join date : 11-02-20

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  RedclownIII 2011-09-22, 08:56

    Sniperace skrev:eller också är det så att vänstern stoppar detta med aqnledningen att är det jobb med riktig lön ska det vara ansökningar om att få dem av ALLA arbetssökande.
    För enligt facken så får sådant INTE inkräkta på "de vanliga" arbetarna.

    Det är ju inte få fall där sådant protesterats mot, och då har det inte varit lönbenivån det rörde sig om utan att de arbetena skulle vara tillgängliga för ALLA, och då mer meriter osv som styr vem som ska få det.

    så då sket det sig ändå eller hur?

    Razz
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    motprestation for socialbidrag Empty Money

    Inlägg  Secrist 2011-09-22, 09:01

    Återigen varför inte ge en regelrätt lön, om personen kan utföra arbetet, och det finns ett behov av att få arbetet utfört ??

    Låt mig gissa .... vi behöver pengarna till sänka skatten för de rika ??
    vi behöver pengarna för att höja Kungens socialbidrag ?
    Vi behöver pengarna för att kasta bort ytterligare miljarder på EU-byråkrati ?


    Fast nu är ju detta kommunernas pengar och det är inte kommunerna som betalar kungen, det är inte kommunen som betalar eu, däremot är det kommunerna som betalar tex skolan. Så om du anser att man ska flytta pengar från skolan till full lön till människor med försörjningsstöd så får det stå för dig.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  DMustaine 2011-09-22, 09:56

    Jag tror Fist skiter ned sig nu när han ser detta förslag! Går det igenom tvingas ju fanskapet jobba!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  R.O.F.L 2011-09-22, 10:09

    Man får börja i rätt ände,

    Ta bort denna skit först:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4706449
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  formsvackan 2011-09-22, 10:54

    Enligt Ullenhag nämner parkarbete, som en typ av arbetsuppgifter som kan vara aktuella för dem med försörjningsstöd och arbetsförmåga. Arbetena ska utföras i arbetsförmedlingens och kommunernas regi.

    Lysande, hoppas bara att inga anställda inom dagens parkförvaltningar är fackligt anslutna. Very Happy

    Vad gäller reducerat bidrag är detta redan en verklighet för dem som inte ställer upp på socialsekreterarnas idéer om lämplig sysselsättning, i alla fall vad missbrukare beträffar.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-22, 13:53

    DMustaine skrev:Jag tror Fist skiter ned sig nu när han ser detta förslag! Går det igenom tvingas ju fanskapet jobba!

    Ja du Mustaine, känns mera som att du i vanlig ordning är utan argument och riktar in dig på att fantisera att andra skulle vara lika lata som du ....
    Laughing
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    motprestation for socialbidrag Empty Bra

    Inlägg  Secrist 2011-09-22, 14:40

    Att städa utmed vägar och på grönområden är andra bra sysselsättningar. Sedan kan jag ju tycka att de som ställer upp också får några kronor utöver socialbidraget.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-22, 15:16

    Secrist skrev:Att städa utmed vägar och på grönområden är andra bra sysselsättningar. Sedan kan jag ju tycka att de som ställer upp också får några kronor utöver socialbidraget.

    full lön tycker jag !
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    motprestation for socialbidrag Empty Lön

    Inlägg  Secrist 2011-09-22, 15:24

    full lön tycker jag !

    Jag vet att du tycker det. Men ska de ha full lön så räknas det också som en vanlig anställning och ska då annonseras ut i vanlig ordning och varför skulle just de få det då? Det kan ju vara någon "vanlig" arbetslös som får det då.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-22, 20:53

    Secrist skrev:full lön tycker jag !

    Jag vet att du tycker det. Men ska de ha full lön så räknas det också som en vanlig anställning och ska då annonseras ut i vanlig ordning och varför skulle just de få det då? Det kan ju vara någon "vanlig" arbetslös som får det då.

    Ja så krasst och cyniskt brukar blåa röstare se på människor. De skas enl dig klara sig själv oavsett fysiska eller psykiska funktionshinder... och konkurrera med friska om jobben, eller utnyttjas som billig arbetskraft
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Sniperace 2011-09-22, 21:02

    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:full lön tycker jag !

    Jag vet att du tycker det. Men ska de ha full lön så räknas det också som en vanlig anställning och ska då annonseras ut i vanlig ordning och varför skulle just de få det då? Det kan ju vara någon "vanlig" arbetslös som får det då.

    Ja så krasst och cyniskt brukar blåa röstare se på människor. De skas enl dig klara sig själv oavsett fysiska eller psykiska funktionshinder... och konkurrera med friska om jobben, eller utnyttjas som billig arbetskraft

    Ok, är facken BLÅ, det är DE som stoppar sådant!!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  MartinLindgren 2011-09-22, 21:09

    Finns det jobb till socbidragstagare så borde man inte vara bidragstagare, för arbetar man ska man ha en riktig lön Arrow
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Sniperace 2011-09-22, 21:22

    MartinLindgren skrev:Finns det jobb till socbidragstagare så borde man inte vara bidragstagare, för arbetar man ska man ha en riktig lön Arrow

    Men nu var det ju fråga om jobb sdom annars inte skulle bli gjorda, som gamla tiders beredskapsjobb där de grävde diken osv som annars inte skulle bli grävda, så frågan är hur mycket de behövdes Smile

    Sponsored content


    motprestation for socialbidrag Empty Sv: motprestation for socialbidrag

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 13:55