Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
Thetaxpayer
SiP
Secrist
DirtyDog
R.O.F.L
lazy
redalert
RedCloud
ericTheDog
13 posters

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  ericTheDog 2011-07-07, 22:45

    Deras ekonomiske talesman hövdar att höjda bidrag till järnvägen och ännu högre bidrag till hyresrätter, is the shit.

    Tror de verkligen på det där själva. Bland mina 50 närmaste släkt och bekanta är det bara en som regelbundet åker tåg. De flesta åker aldrig någonsin tåg. Svårt att se järnvägen som en kioskvältare med mindre än att tåget spårar ur och träffar denna kiosk.

    Likaså vill den absoluta merparten genom ägande bestämma över sitt boende. Varför skulle den som betalar sitt eget boende vilja betala skatt till andras boende. Verkar horribelt korkat. Låt varje hyresgäst betala sin egen hyra. Vad är problemet.

    Näni sossar får nog tänka om - igen. (Butler i t-banan?)
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-08, 18:52

    När man trodde att Erics dumheter var uttömda.....

    SJs egna beräkningar säger att svenska järnvägsnätet behöver i storleksordningen 30-40 MILJARDER för att rustas upp för att BIBEHÅLLA dagens trafikflöde.

    Bland mina 50 närmaste släkt och bekanta är det bara en som regelbundet åker tåg.

    Woooav vilken källa. Stoppa pressarna.

    bounce bounce bounce

    Verkligheten: Järnvägsresandet ökar i landet, transporter på järnväg ger minst miljöbelastning osv...

    Låt varje hyresgäst betala sin egen hyra.

    så sker idag....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  redalert 2011-07-08, 19:08

    ericTheDog skrev:Deras ekonomiske talesman hövdar att höjda bidrag till järnvägen och ännu högre bidrag till hyresrätter, is the shit.

    Tror de verkligen på det där själva. Bland mina 50 närmaste släkt och bekanta är det bara en som regelbundet åker tåg. De flesta åker aldrig någonsin tåg. Svårt att se järnvägen som en kioskvältare med mindre än att tåget spårar ur och träffar denna kiosk.

    Likaså vill den absoluta merparten genom ägande bestämma över sitt boende. Varför skulle den som betalar sitt eget boende vilja betala skatt till andras boende. Verkar horribelt korkat. Låt varje hyresgäst betala sin egen hyra. Vad är problemet.

    Näni sossar får nog tänka om - igen. (Butler i t-banan?)

    Bland mina 50 närmaste släktingar är det likadant ingen åker tåg! affraid
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-08, 19:28

    Bland mina 50 närmaste släktingar är det likadant ingen åker tåg!

    bounce bounce bounce

    Stoppa pressarna.....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  redalert 2011-07-08, 19:46

    RedCloud skrev:
    Bland mina 50 närmaste släktingar är det likadant ingen åker tåg!

    bounce bounce bounce

    Stoppa pressarna.....

    Var inte pressarna stoppade redan?

    Vad gör du när näste man talar om att dennes 50 närmaste släktingar inte heller åker tåg? Laughing
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-08, 19:51

    Var inte pressarna stoppade redan?

    Jo fast du fortsätter ju dumheterna....

    Vad gör du när näste man talar om att dennes 50 närmaste släktingar inte heller åker tåg?

    Som källa har det ju inget som helst värde......jag får stoppa pressarna igen...

    bounce bounce bounce
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  lazy 2011-07-08, 20:49

    Jo, jag åker faktiskt tåg men inte mer än absolut nödvändigt, verkar inte så kul att åka med ngt som man inte vet kommer att nå ända fram s.a.s, antingen går de inte alls el. så stannar de någonstans i mitten av resan.

    Om jag köper en icke ombokningsbar resa (vilket är det enda jag som privatperson har råd med) så förväntar jag mig ändå att kunna nå slutmålet utan att ha suttit fast i timmar utan mat och vatten.

    Jag kan dra en jämförelse med Israel, där är varje tågresa en rysk roulette men alla är medvetna om det och väljer att åka ändå.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-08, 21:18

    lazy skrev:Jo, jag åker faktiskt tåg men inte mer än absolut nödvändigt, verkar inte så kul att åka med ngt som man inte vet kommer att nå ända fram s.a.s, antingen går de inte alls el. så stannar de någonstans i mitten av resan.

    Om jag köper en icke ombokningsbar resa (vilket är det enda jag som privatperson har råd med) så förväntar jag mig ändå att kunna nå slutmålet utan att ha suttit fast i timmar utan mat och vatten.

    Jag kan dra en jämförelse med Israel, där är varje tågresa en rysk roulette men alla är medvetna om det och väljer att åka ändå.

    Som sagt det fattas 40 miljarder för järnvägen, dagens regering anser skattesänkningar viktigare....

    ******************************

    Själv åkte jag tåg nu i veckan, tre byten, alla tåg i tid, god service, trevlig personal....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  lazy 2011-07-08, 21:34

    RedCloud skrev:

    Som sagt det fattas 40 miljarder för järnvägen, dagens regering anser skattesänkningar viktigare....

    ******************************

    Själv åkte jag tåg nu i veckan, tre byten, alla tåg i tid, god service, trevlig personal....

    Du hade tur, du slapp sitta fast i värmen utan en möjlighet att ta dig ut. Wink

    När det gäller minuspengarna för järnvägen så är väl det ngt som samtliga politiker har struntat i?

    Liknelsen med Israel beror på att de har i flera år gjort samma sak, resultatet är flera olyckor ibland med dödlig utgång ngt jag antar att vi inte vill se här?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-08, 21:53

    När det gäller minuspengarna för järnvägen så är väl det ngt som samtliga politiker har struntat i?


    Fast det är ju inget försvar att INTE satsa på järnvägen idag ?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  lazy 2011-07-08, 22:26

    Det är väl jättebra att satsa på järnvägen förutsatt att folk har råd att åka på den och att tågen kommer att gå i tid, inte stanna på halva resan m.m otrevliga överraskningar.

    SJ har under flera år varit under isen och jag vet inte vad som skulle få upp dem. scratch
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  redalert 2011-07-08, 23:04

    lazy skrev:Det är väl jättebra att satsa på järnvägen förutsatt att folk har råd att åka på den och att tågen kommer att gå i tid, inte stanna på halva resan m.m otrevliga överraskningar.

    SJ har under flera år varit under isen och jag vet inte vad som skulle få upp dem. scratch

    Nej killen (rc) gillar att kasta pengar i sjön speciellt när det rör sig om andras pengar! Shocked
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  R.O.F.L 2011-07-09, 00:53

    Är ingen aktiv tågåkare, men mjölktågen är en katastrof. Inte ens restaurang vagn finns. Kaffeautomaten trasig osv,,,, Billigare och flyga till Bromma än att ta tåget och mkt snabbare.

    Antingen fixar man tågen eller sänk priset rejält. Frågan är vart alla pengar tar vägen som Sj drar in trots "kaoset"?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  DirtyDog 2011-07-09, 01:55

    R.O.F.L skrev:Frågan är vart alla pengar tar vägen som Sj drar in trots "kaoset"?
    När jag jobbade statligt i början på 80-talet så gick några av våra sämsta chefer över till höga positioner (det är mest inavel inom statliga bolag) inom SJ. Är inte förvånad om de bidragit till eländet.
    Det är rätt ovanligt att effektiv lönsam verksamhet uppstår om de som leder verksamheten har trygg anställning och höga löner utan krav på prestation. Att jobba statligt innebar tidigare ungefär samma sak som i Grekland. Du behövde i praktiken aldrig oroa dig för att bli av med jobbet oavsett prestation.
    När man tänker tillbaka så var det mycket som ett vuxendagis. Vi hade medarbetare som inte bara VAR alkisar utan som även såg ut som det och de fick REGELBUNDET skickas hem när de var för fulla för att jobba. Frågan är om de egentligen gjorde något överhuvudtaget. Såg bara att de gick omkring och snackade med andra medarbetare (som i många fall inte uträttade så mycket de heller). En tjej var borta från jobbet säkert drygt 50% av tiden.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Satsa

    Inlägg  Secrist 2011-07-09, 09:07

    Fast det är ju inget försvar att INTE satsa på järnvägen idag ?

    Säger mannen som ser statskassan som en bottenlös brunn där man kan ösa obegränsade mängder ur.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 10:21

    Secrist skrev:Fast det är ju inget försvar att INTE satsa på järnvägen idag ?

    Säger mannen som ser statskassan som en bottenlös brunn där man kan ösa obegränsade mängder ur.

    Intressant att se secrist ånyo hitta på saker ur luften när argument saknas. Lågvatten....

    ***********************************************************************************************

    Herrar & damer högerkramare kanske inte vill kännas vid att det är fler aktörer än SJ på tågmarknaden numera ? Och att förseningar och inställda tåg ofta beror på nedsliten infrastruktur ?

    "El, flyg, järnväg, post och taxi har alla blivit dyrare sedan 1988. Bara telekom blev billigare.. Priserna på de avreglerade marknaderna har skenat i väg. Alla, förutom telesektorn, har ökat klart snabbare i pris än inflationen. Värst har utvecklingen varit på järnvägsresor som blivit 125 procent dyrare sedan liberaliseringen 1988."

    http://www.dn.se/ekonomi/avregleringar-hojde-priserna

    *********************************************************************************************

    Vi satsar på järnvägen
    Både resenärer och företag måste kunna lita på att tågen och järnvägstransporterna fungerar väl och går att lita på under hela året. Så har det tyvärr inte varit, speciellt inte under de senaste vintrarna. Därför föreslår nu regeringen en förstärkning av insatserna för drift och underhåll av järnvägen.
    http://www.sweden.gov.se/sb/d/14465/a/166040

    Man satsar 800 miljoner. När det i själva verket behövs 40 miljarder.

    **************************************************************************************************

    Det är nämligen så att Regeringen har bestämt sig från att minska underhållet för järnvägen med 700 miljoner per år till 2013.
    Sverige satsar minst i hela Europa på underhållet av tågnätet.
    http://www.visionerna.se/debatt/129

    **************************************************************************************************

    Högern älskar ju sina avregleringar, oavsett om det leder till högre priser, sämre tillgänglighet och sämre service.
    Sedan har de mage att klaga......ideologiskt förblindade som de är....

    Men lösningen finns ju alltid, vi sänker skatterna......så får vi MER pengar till samhällsservice...

    puke, dubbel puke....




    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  lazy 2011-07-09, 10:42

    DSB First Väst, som kör region- och pendeltåg i Västsverige, har ställt in runt 70 avgångar sedan klockan 14 i fredags, uppger Trafikverket. Ungefär 60 av de avgångarna beror på att lokförare gått på semester utan att det fanns ersättare.

    GP

    Här kan man ju faktiskt fundera på om det är tågtrafik de ska syssla med. Smile
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 10:45

    lazy skrev:DSB First Väst, som kör region- och pendeltåg i Västsverige, har ställt in runt 70 avgångar sedan klockan 14 i fredags, uppger Trafikverket. Ungefär 60 av de avgångarna beror på att lokförare gått på semester utan att det fanns ersättare.

    GP

    Här kan man ju faktiskt fundera på om det är tågtrafik de ska syssla med. Smile

    avd: "tänkte inte på det"
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  SiP 2011-07-09, 10:51

    Det behövs 40 miljarder basunerar Rc ut, ja men var skall man ta dessa pengar, var skall man skära för att få loss 40 miljarder?

    Och varför räcker inte skatteinkommsterna i detta land till allt längre?


    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:07

    SiP skrev:Det behövs 40 miljarder basunerar Rc ut, ja men var skall man ta dessa pengar, var skall man skära för att få loss 40 miljarder?

    Och varför räcker inte skatteinkommsterna i detta land till allt längre?



    Det är väldigt enkelt SiP, man kanske skulle struntat i de ideologiskt baserade skatteänkningarna, och ist satsat på tex infrastrukturen för järnväg.

    Man kan inte sänka skatterna och samtidigt tro att det finns resurser till samhällsservice.

    Äta kakan o ha den kvar, du vet.....
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  SiP 2011-07-09, 11:18

    RedCloud skrev:
    SiP skrev:Det behövs 40 miljarder basunerar Rc ut, ja men var skall man ta dessa pengar, var skall man skära för att få loss 40 miljarder?

    Och varför räcker inte skatteinkommsterna i detta land till allt längre?



    Det är väldigt enkelt SiP, man kanske skulle struntat i de ideologiskt baserade skatteänkningarna, och ist satsat på tex infrastrukturen för järnväg.

    Man kan inte sänka skatterna och samtidigt tro att det finns resurser till samhällsservice.

    Äta kakan o ha den kvar, du vet.....

    Så du menar på fullt allvar att jobbskatteavdraget är den enda förklaringen till att det varit nedskärningar inom vård, skola och omsorg under 20 års tid, att vågarnas underhåll har åsidosatts sedan åttiotalet, att det som nu diskuteras, järnvägens behov har negligerats under två årtionden.

    Du får nog tänka ut en annan mattematik lärarn, för den du har nu håller inte...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:21

    Så du menar på fullt allvar att jobbskatteavdraget är den enda förklaringen till att det varit nedskärningar inom vård, skola och omsorg under 20 års tid, att vågarnas underhåll har åsidosatts sedan åttiotalet, att det som nu diskuteras, järnvägens behov har negligerats under två årtionden.

    Nej vad får du det ifrån ?
    Dock menar jag på fullt allvar att sänker man skatterna så kommer det in mindre till vård, skola och omsorg.

    Du får nog tänka ut en annan mattematik lärarn, för den du har nu håller inte...

    se ovan....

    Observera att jag inte skyller den nedslitna järnvägsinfrastrukturen på Alliansen.
    Dock är det de som regerar just nu, och har makten att göra något åt det.
    Men med vikande skatteintäkter blir det ju ganska svårt.....

    fotnot: jobbskatteavdragen minskar skatteintäkterna med ca 80 miljarder per år.....


    Senast ändrad av RedCloud den 2011-07-09, 11:26, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-07-09, 11:26

    RedCloud skrev:
    Så du menar på fullt allvar att jobbskatteavdraget är den enda förklaringen till att det varit nedskärningar inom vård, skola och omsorg under 20 års tid, att vågarnas underhåll har åsidosatts sedan åttiotalet, att det som nu diskuteras, järnvägens behov har negligerats under två årtionden.

    Nej vad får du det ifrån ?
    Dock menar jag på fullt allvar att sänker man skatterna så kommer det in mindre till vård, skola och omsorg.

    Du får nog tänka ut en annan mattematik lärarn, för den du har nu håller inte...

    se ovan....

    Observera att jag inte skyller den nedslitna järnvägsinfrastrukturen på Alliansen.
    Dock är det de som regerar just nu, och har makten att göra något åt det.
    Men med vikande skatteintäkter blir det ju ganska svårt.....



    Nu är vi där igen. Tror du att det finns någon gräns för hur mycket staten kan spendera?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:28

    Tror du att det finns någon gräns för hur mycket staten kan spendera?

    Javisst. (och nu kommer du att fråga var den gränsen går.....där svarar jag: vet ej)

    Men...jobbskatteavdragen beräknas kosta 80 MILJARDER per år i minskade skatteintäkter.
    En upprustning av järnvägsnätet: 40...

    Alltså, Svensson får någon tusenlapp över i plånboken till priset av ett havererat järnvägsnät (bla)
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  SiP 2011-07-09, 11:34

    RedCloud skrev:
    Tror du att det finns någon gräns för hur mycket staten kan spendera?

    Javisst. (och nu kommer du att fråga var den gränsen går.....där svarar jag: vet ej)

    Men...jobbskatteavdragen beräknas kosta 80 MILJARDER per år i minskade skatteintäkter.
    En upprustning av järnvägsnätet: 40...

    Alltså, Svensson får någon tusenlapp över i plånboken till priset av ett havererat järnvägsnät (bla)

    För tio år sedan kostade invandringen ca: 320 miljarder, i dag antagligen mycket mer, ska vi stänga gränserna och kasta ut alla som inte bidrar till skatteinkomsterna?

    Sponsored content


    Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 02:58