Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
marxisten
Regndrottning
theward
My Ass
Dao
Sniperace
Secrist
RedCloud
12 posters

    Sådan är kapitalismen....

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-17, 20:04

    En papperslös man från Sydamerika jobbade under delar av 2009 för ett bemanningsföretag som anlitats av Skanska. När mannen begärde att få ut sin lön hotade bemanningsföretaget att anmäla mannen till polisen. På onsdagsmorgonen genomförde fackförbundet Syndikalisterna en blockad mot Skanskas kontor i Solna för att försöka få dem att ta ansvar i frågan.

    Schysst att det finns fack som fortfarande inte gett upp.
    Oschysst hur arbetsköparna agerar.

    http://www.dn.se/sthlm/det-ar-logn-en-medveten-logn-1.1047194
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sådan är kapitalismen.... Empty Ansvar

    Inlägg  Secrist 2010-02-17, 20:11

    På onsdagsmorgonen genomförde fackförbundet Syndikalisterna en blockad mot Skanskas kontor i Solna för att försöka få dem att ta ansvar i frågan.

    Fast det är ju knappast Skanskas ansvar att betala lönen till underleverantörer.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-17, 20:12

    Fast det är ju knappast Skanskas ansvar att betala lönen till underleverantörer.

    ehhh, vem skulle betala istället menar du ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sådan är kapitalismen.... Empty Money

    Inlägg  Secrist 2010-02-17, 20:15

    ehhh, vem skulle betala istället menar du ?

    Skanska betalar fakturor från underleverantören. Underleverantören betalar lönen till sina anställda.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-17, 20:17

    Underleverantören betalar lönen till sina anställda.

    Tydligen gjorde dom inte det om du läser vidare, och av med F-skatt sedeln blev dom....

    Men det var kanske inte det som var poängen secrist, utan att AG hotar den papperslöse med polisen när han kräver sina pengar.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sådan är kapitalismen.... Empty Skräp

    Inlägg  Secrist 2010-02-17, 20:18

    Men det var kanske inte det som var poängen secrist, utan att AG hotar den papperslöse med polisen när han kräver sina pengar.

    Visst är de bedrövligt (hur mycket som nu stämmer) men det är fortfarande inte Skanskas ansvar.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-17, 20:20

    men det är fortfarande inte Skanskas ansvar

    En facklig blockad måste vara juridiskt korrekt förankrad, så jag tror SAC har på fötterna.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sådan är kapitalismen.... Empty Blockad

    Inlägg  Secrist 2010-02-17, 20:22

    En facklig blockad måste vara juridiskt korrekt förankrad, så jag tror SAC har på fötterna

    Fast SAC lägger ju blockad bara det blåser ute så den ger jag inte mycket för. Ni kommer väl ihåg Caféägaren i Gbg (salladsbar var det va?)?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  Sniperace 2010-02-17, 20:29

    med tanke på trådnamnet påminns jag om en gammal låt, vilka var det?

    "Sådan är kapitalismen, fyra spänn för en kondom, det är svårt att vara kille, det är svårt att va fantom." från mitten på sjuttiotalet?

    samma körde nog el låt som var såhär

    "gonnoré, gonnorre´, gonorreé, det finns inget som upprör dig som de, fast du är ju knappast ensam, inte heller onormal, blott ett offer för ett skönhetsideal!

    vilken jeffla musik man lyssnade på Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  Dao 2010-02-18, 02:32

    Överkörningar av individen i Mammons namn sker jämt ch ständigt överallt!

    Dagens nyliberala form av kapitalism bygger på egoism, eller också kallat "den starkes rätt"! Det innebär att den som är starkare alltid har rätt - vare sig det gäller internationell rätt eller arbetsrätt, och ner till individnivå med mobbing och liknande!

    Det är det stället vi människor valt att bygga upp!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-18, 08:53

    Fast SAC lägger ju blockad bara det blåser ute så den ger jag inte mycket för.

    Nej Secrist, nu ljuger du (igen)

    En blockad som inte är förankrad juridiskt utifrån arbetsmarknadslagarna är olaglig.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sådan är kapitalismen.... Empty Skanska

    Inlägg  Secrist 2010-02-18, 11:21

    En blockad som inte är förankrad juridiskt utifrån arbetsmarknadslagarna är olaglig.

    Vi får väl se vem som får rätt.
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  My Ass 2010-02-18, 11:28

    SAC är en grupp anarkister och gangstrar som flera ggr utfört just olagliga blockader och blivit lagförda för det.

    Vet inte om de agerar av dumhet eller om de medvetet bara försöker sabotera , men de är de största fiender arbetarna har i Sverige, vid sidan om Vänsterpartiet kommunisterna.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-18, 11:33

    SAC är en grupp anarkister och gangstrar som flera ggr utfört just olagliga blockader och blivit lagförda för det.

    SAC är en fri och kämpande fackförening.

    Mata in den datan i din fantasigenerator....
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  My Ass 2010-02-18, 11:34

    En sak kan jag hålla med om, de är fria, fria från allt sunt förnuft och tänkande.

    En känsla som näsan säkert kan känna igen.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  theward 2010-02-18, 14:17

    högern verkar ju avsky allt vad fack och även arbetsrätt heter....
    lite konstigt då majoriteten av dem själva, då egentligen skjuter sig själva i foten
    Dessa "wannabemänniskor", som verkar tro att de hamnar lika högt upp och blir lika privilgerade som högerntoppen(de rikaste och de med mest makt, kanske 10% av befolkningen) är. Bara genom att rösta på högern.....
    Hur fel har de egentligen inte?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  Regndrottning 2010-02-18, 17:00

    theward skrev:högern verkar ju avsky allt vad fack och även arbetsrätt heter....
    lite konstigt då majoriteten av dem själva, då egentligen skjuter sig själva i foten
    Dessa "wannabemänniskor", som verkar tro att de hamnar lika högt upp och blir lika privilgerade som högerntoppen(de rikaste och de med mest makt, kanske 10% av befolkningen) är. Bara genom att rösta på högern.....
    Hur fel har de egentligen inte?

    Med tanke på att Reinfeldt talar sig varm om facken och arbetsrätten så kan man verkligen undra....

    queen
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  marxisten 2010-02-18, 17:12

    Secrist skrev:En facklig blockad måste vara juridiskt korrekt förankrad, så jag tror SAC har på fötterna

    Fast SAC lägger ju blockad bara det blåser ute så den ger jag inte mycket för. Ni kommer väl ihåg Caféägaren i Gbg (salladsbar var det va?)?

    Och den blockaden handlade inte om lön utan om annat som tillkommer via kollektivavtal. I kollektivavtalet är mycket riktigt löneföhandlingar, men här handlade det om annan sorts trygghet, ex. tryggheten att ej få sänkt lön under avtalsperiod. Det var något av de som facket reagera på, inte lönen i detta fallet. Jag minns dock ej exakt vad det var...

    I vilket fall så var det ju medlemmar som begärde blockaden och den lokala fackklubben... Facket åker inte bara till resturanger och blockerar utan att medlemmar vill... Säger de dig något? Att de anställda kanske inte hade det så bra och allt inte vat exakt som de stod i Sveriges nyliberala idiotmedia som är lika neutrala i frågan som reinfeldt skalle beväxt med hår framställer det!


    Senast ändrad av marxisten den 2010-02-18, 17:14, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  marxisten 2010-02-18, 17:13

    My Ass skrev:En sak kan jag hålla med om, de är fria, fria från allt sunt förnuft och tänkande.

    En känsla som näsan säkert kan känna igen.

    Nej, de är fria från LO-sosseriets lamhet...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  Regndrottning 2010-02-18, 17:17

    marxisten skrev:
    Secrist skrev:En facklig blockad måste vara juridiskt korrekt förankrad, så jag tror SAC har på fötterna

    Fast SAC lägger ju blockad bara det blåser ute så den ger jag inte mycket för. Ni kommer väl ihåg Caféägaren i Gbg (salladsbar var det va?)?

    Och den blockaden handlade inte om lön utan om annat som tillkommer via kollektivavtal. I kollektivavtalet är mycket riktigt löneföhandlingar, men här handlade det om annan sorts trygghet, ex. tryggheten att ej få sänkt lön under avtalsperiod. Det var något av de som facket reagera på, inte lönen i detta fallet. Jag minns dock ej exakt vad det var...

    I vilket fall så var det ju medlemmar som begärde blockaden och den lokala fackklubben... Facket åker inte bara till resturanger och blockerar utan att medlemmar vill... Säger de dig något? Att de anställda kanske inte hade det så bra och allt inte vat exakt som de stod i Sveriges nyliberala idiotmedia som är lika neutrala i frågan som reinfeldt skalle beväxt med hår framställer det!

    Då det gällde mitt fack så vet jag svaret.

    De anställda fick varken sjuk- eller semesterlön. De hade något högre än avtalslöner men fick inget för lagstadgat frånvaro. Därför satte facket företaget i blockad.

    queen
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  marxisten 2010-02-18, 17:25

    Regndrottning skrev:
    marxisten skrev:
    Secrist skrev:En facklig blockad måste vara juridiskt korrekt förankrad, så jag tror SAC har på fötterna

    Fast SAC lägger ju blockad bara det blåser ute så den ger jag inte mycket för. Ni kommer väl ihåg Caféägaren i Gbg (salladsbar var det va?)?

    Och den blockaden handlade inte om lön utan om annat som tillkommer via kollektivavtal. I kollektivavtalet är mycket riktigt löneföhandlingar, men här handlade det om annan sorts trygghet, ex. tryggheten att ej få sänkt lön under avtalsperiod. Det var något av de som facket reagera på, inte lönen i detta fallet. Jag minns dock ej exakt vad det var...

    I vilket fall så var det ju medlemmar som begärde blockaden och den lokala fackklubben... Facket åker inte bara till resturanger och blockerar utan att medlemmar vill... Säger de dig något? Att de anställda kanske inte hade det så bra och allt inte vat exakt som de stod i Sveriges nyliberala idiotmedia som är lika neutrala i frågan som reinfeldt skalle beväxt med hår framställer det!

    Då det gällde mitt fack så vet jag svaret.

    De anställda fick varken sjuk- eller semesterlön. De hade något högre än avtalslöner men fick inget för lagstadgat frånvaro. Därför satte facket företaget i blockad.

    queen

    Visst ja... Behöver fräscha upp minnet ibland. Very Happy

    Jag minns bara lite av de från en föreläsning med en fackrepresentant.
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  My Ass 2010-02-18, 17:33

    theward skrev:högern verkar ju avsky allt vad fack och även arbetsrätt heter....
    lite konstigt då majoriteten av dem själva, då egentligen skjuter sig själva i foten
    Dessa "wannabemänniskor", som verkar tro att de hamnar lika högt upp och blir lika privilgerade som högerntoppen(de rikaste och de med mest makt, kanske 10% av befolkningen) är. Bara genom att rösta på högern.....
    Hur fel har de egentligen inte?

    theward fabulerar vidare i sin sagovärld och försöker utmåla alla som inte är sektvänster som monster.

    SAC är väldigt väldigt långt ifrån den vanliga fackrörelsen , och nästan alltid ute på olagligheter hot våld och anarkism.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-18, 17:39

    SAC är väldigt väldigt långt ifrån den vanliga fackrörelsen

    grattis, ditt första rätt på det här forumet.

    nästan alltid ute på olagligheter hot våld och anarkism.

    och så kom hitte-pået när argumenten tröt.
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  My Ass 2010-02-18, 17:45

    RedCloud skrev:
    SAC är väldigt väldigt långt ifrån den vanliga fackrörelsen

    grattis, ditt första rätt på det här forumet.

    Så här har du skrivit ett otal ggr, vem vet snart så erkänner du väl också att du inte hade en aning om vad Subprime var för något.Smile

    nästan alltid ute på olagligheter hot våld och anarkism.

    och så kom hitte-pået när argumenten tröt.

    Knappast.
    Var och varannan gång SAC utför nån "blockad" eller "åtgärd" måste polis tillkallas och tillrättavisa dem och peka på lagen och sen blir de lagförda.




    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  RedCloud 2010-02-18, 17:47

    Så här har du skrivit ett otal ggr

    inte då det ÄR ditt första rätt här

    och sen blir de lagförda.

    nu ljuger du igen....

    Sponsored content


    Sådan är kapitalismen.... Empty Sv: Sådan är kapitalismen....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 19:09