Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
lazy
Sniperace
PE Dal
7 posters

    Religionens dilemma

    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Religionens dilemma Empty Religionens dilemma

    Inlägg  PE Dal 2011-01-26, 23:20

    Kommer de gamla Diktatoriska religionerna att överleva en alltmer vetenskapligt förklarbar framtidsvärld?

    Ja det är den intressanta frågan,,, hela samhällsbildningar baserar ju tyvärr fortfarande idag hela sin världsbild och kultur under total underdånighet, där mångtusenåriga gamla gulnade skrifter är samtidens definitiva rättesnöre och sanning.

    Det verkar allrahelst som medelvägen kanske är det rätta. Kommunismens ateismförespråkande levnadssätt skapade ju inte heller några som helst humana samhällsbildningar,,,"religion är ett opium för folket""".

    Den moderna framtidsintilligente Tellusmedborgaren kanske förhoppningsvis inser och lever efter Sin fantastiska förmåga till storsinnad upplevelse,,, Livet,,,En allrahelst besynnerlig gåta, där varken Jesus eller Mohammed har ett trovärdigt facitsvar.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-26, 23:31

    Håller med dig här trots att det kommit "undersökningar" som visar på att den som tror "lever längre"? Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om jag lever längre eller kortare tid p.g.a min "tro" Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-26, 23:31

    PE Dal skrev:Kommer de gamla Diktatoriska religionerna att överleva en alltmer vetenskapligt förklarbar framtidsvärld?

    Ja det är den intressanta frågan,,, hela samhällsbildningar baserar ju tyvärr fortfarande idag hela sin världsbild och kultur under total underdånighet, där mångtusenåriga gamla gulnade skrifter är samtidens definitiva rättesnöre och sanning.

    Det verkar allrahelst som medelvägen kanske är det rätta. Kommunismens ateismförespråkande levnadssätt skapade ju inte heller några som helst humana samhällsbildningar,,,"religion är ett opium för folket""".

    Den moderna framtidsintilligente Tellusmedborgaren kanske förhoppningsvis inser och lever efter Sin fantastiska förmåga till storsinnad upplevelse,,, Livet,,,En allrahelst besynnerlig gåta, där varken Jesus eller Mohammed har ett trovärdigt facitsvar.

    Alla religioner får gärna finnas, dock så måste deras utövare förhindras att med våld eller annat påtvinga andra sin tro, det ska vara fritt för alla att ha sin tro eller att INTE ha en sådan..., att utan hinder lämna en religion osv...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-26, 23:32

    lazy skrev:Håller med dig här trots att det kommit "undersökningar" som visar på att den som tror "lever längre"? Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om jag lever längre eller kortare tid p.g.a min "tro" Smile

    Men i vissa länder lever man inte länge om man inte tror....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-26, 23:44

    Sniperace skrev:
    lazy skrev:Håller med dig här trots att det kommit "undersökningar" som visar på att den som tror "lever längre"? Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om jag lever längre eller kortare tid p.g.a min "tro" Smile

    Men i vissa länder lever man inte länge om man inte tror....

    Så sant! Måste lägga in en länk apropå det. Laughing

    http://www.thedailyshow.com/watch/thu-january-20-2011/kambiz-hosseini---saman-arbabi

    Glömde att lägga in ett tack till Mattias på Nimas sida, tack för klippet.


    Senast ändrad av lazy den 2011-01-26, 23:56, ändrad totalt 1 gång
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Religionens dilemma Empty Långt liv?

    Inlägg  PE Dal 2011-01-26, 23:47

    """Men i vissa länder lever man inte länge om man inte tror....""""

    Jag TROR på ett intellektuellt högstående samhälle, så hur långlivat besvärlig kan Jag då bli?

    För att återgå till trådämnet, vilka länder har högst medellivslängd? Inte verkar det vara de landsändar som lever efter gamla oreflekterat Diktatoriska forntidslagar?

    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-27, 00:01

    Har för mig att det är Japan plus de nordiska länderna som har de som
    blir äldst. Wink Inga större fanatiker här inte.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Religionens dilemma Empty Tro

    Inlägg  Secrist 2011-01-27, 00:08

    Men i vissa länder lever man inte länge om man inte tror....

    Undersökningar visar att som troende så är man mindre påverkad av stressrelaterade sjukdomar och som min kusin (många år inom vården) kan vittna om, de som tror på något högre har inte samma dödsångest som ateister.
    Men det är upp till var och en vad man vill tro på så länge man inte försöker påtvinga andra sin tro.
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Religionens dilemma Empty Dåligt sa vänstern

    Inlägg  PE Dal 2011-01-27, 00:10

    Gott och väl att se/läsa från fler positiva framtidsmedborgare, lazy och Sniperace,,,då blir man ju dessutom alltmer postiv till den egna tillvarons förträfflighet , allrahelst efter långvarig konfrontationstillvaro, där vänsterdepressionens skuggtillvaro varit agendans övergripande realitet..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-27, 11:34

    Secrist skrev:Men i vissa länder lever man inte länge om man inte tror....

    Undersökningar visar att som troende så är man mindre påverkad av stressrelaterade sjukdomar och som min kusin (många år inom vården) kan vittna om, de som tror på något högre har inte samma dödsångest som ateister.
    Men det är upp till var och en vad man vill tro på så länge man inte försöker påtvinga andra sin tro.

    Tror säkert att detta kan stämma, frågan är då varför ateister oifta har större dödsångest, kan det vara tvivel på att de har haft rätt, och tankar gror att det kanske finns en gud, och att livet som ateist ger helvetet som straff?

    Eller kan det vara skräck inför att allt tar slut?
    Själv har jag varit en varmt troende kristen, men tappat tron, jag har varit nära döden några gånger i samband med operationer och jag kände inte någon dödsskräck, tvärtom, att få sluta kunde kännas skönt.

    De egna tankarna är att finns ingen gud, och inget liv efter detta så är det inte mer än att somna i en drömlös evig sömn där det inte finns något medvetande, skulle det trots allt finnas ett liv efter detta är det spännande och jag tror inte att om det finns en högre makt så skulle denna vara bestraffande och att helvetet skulle vara att man har känslan att ha gjort fel, men att straffas för att man INTE trott tror jag inte ett dugg på, att såfall känna ett helvete skulle istället vara ångern över att ha levt etrt ONT liv där man skadat andra.

    så vilket det än skulle bli så kommer döden oftast som en befriare när denna kommer naturligt.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Religionens dilemma Empty Död

    Inlägg  Secrist 2011-01-27, 16:36

    Tror inte att det är så mycket tankar om att man ska stekas i helvetet som gör att många känner dödsångest. Snarare är det väl så att om man inte tror på något så innebär ju döden ett definitivt slut. Over and out. Eveybody out of the pool.

    En troende ser döden som nästa steg på en resa. Nya upptäckter väntar runt hörnet och kanske återser man gamla släktingar och bekanta som redan lämnat det jordiska.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-27, 17:54

    Var under en period helt såld på idén om reinkarnation eftersom det
    verkade mest rimligt men ju äldre jag blev desto mer deprimerad
    blev jag över tanken att börja om från början igen. Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-27, 17:57

    Secrist skrev:Tror inte att det är så mycket tankar om att man ska stekas i helvetet som gör att många känner dödsångest. Snarare är det väl så att om man inte tror på något så innebär ju döden ett definitivt slut. Over and out. Eveybody out of the pool.

    En troende ser döden som nästa steg på en resa. Nya upptäckter väntar runt hörnet och kanske återser man gamla släktingar och bekanta som redan lämnat det jordiska.

    som jag ser det så vore det väl ändå inget att ortoa sig över om det bara är slut, utan några fortsatta l
    känslor eller medvetenhet,,,, en skön evig sömn utan störningar.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Vercingetorix 2011-01-27, 21:50

    Det är inte ateismen som är orsak till att kommunismen gick åt helvete. Däremot är ateismen ett försonande drag inom nämnda ideologi.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-27, 22:07

    Vercingetorix skrev:Det är inte ateismen som är orsak till att kommunismen gick åt helvete. Däremot är ateismen ett försonande drag inom nämnda ideologi.

    JAvisst, men det som inte är försonande var aggressiviteten mot religion, och den var lika illa som religioutövares aggressivitet mot icketroende, tänk om alla kunde rerspektera varandra utan hänsyn till tro eller icketro
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-27, 22:15

    Här är jag nog t.o.m tvungen att hålla med Dao, förbjud religionen och
    du får en hoper extremister sjukt nog.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-27, 22:41

    lazy skrev:Här är jag nog t.o.m tvungen att hålla med Dao, förbjud religionen och
    du får en hoper extremister sjukt nog.

    nej förbjuda en tro vore förödande för friheten, det är lika illa om inte värre än att förbjuda en politisk åsikt, och frågan är om det är en större skillnad, det som ska vara förbjdet ÄR tvbång att tillhöra en religion, eller tvång att INTE tillhöra någon, dvs det ska vara helt fritt för alla att välja eller neka att vara med i en religion, inget tvång åt något håll.
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Religionens dilemma Empty Pekå

    Inlägg  PE Dal 2011-01-28, 00:06

    """Här är jag nog t.o.m tvungen att hålla med Dao, förbjud religionen och
    du får en hoper extremister sjukt nog."

    Förbud och förbjud,,,???

    Naturligtvis är vårt förträffligt Liberala samhälle det högst utvecklade någonsin!

    Men vi medborgare är ju fortfarande de sk Sapiens, med den välutvecklade hjärna som trots allt genererar en slags åsikter även om dessa inte överenstämmmer till punkt och prick med vad som bör vara sanningen!!!







    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  lazy 2011-01-28, 00:25

    Pekå on tor jan 27, 2011 10:06 pm
    Naturligtvis är vårt förträffligt Liberala samhälle det högst utvecklade någonsin!

    Vem påstår det?
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Religionens dilemma Empty Hyvvaligen

    Inlägg  PE Dal 2011-01-28, 01:49

    """Vem påstår det?"""


    Svar: Jag
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Religionens dilemma Empty Muerte

    Inlägg  Secrist 2011-01-28, 08:40

    som jag ser det så vore det väl ändå inget att ortoa sig över om det bara är slut, utan några fortsatta l
    känslor eller medvetenhet,,,, en skön evig sömn utan störningar.


    Fast hur kul är det?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 10:28

    Secrist skrev:som jag ser det så vore det väl ändå inget att ortoa sig över om det bara är slut, utan några fortsatta l
    känslor eller medvetenhet,,,, en skön evig sömn utan störningar.


    Fast hur kul är det?

    Kul, det är väl mer ingenting, ingen känsla inget medvetande, utan ett SLUT...
    skönt för den gamle som slitit hårt och nu är en trött svag människa som kanske inte klarar av något själv, det kan vara att slippa smärta och lidande för den sjuke, hur kul är det att ligga i en säng och lida av svåra smärtor? hur kul är det att vara gammal och senil och beöva torkas i r*ven av en stressad underskötersk osv...
    I de fallen kommer oftast döden som en vän, en befriare, och i de flesta fallen tror jag dödsångest betsår av OVISSHETEN om vad döden verkligen innebär, tänk om det kanske, möjligen inte bara är slut, tänk om det blir en evig pina osv...

    så är det bara slut så är det helt ok för min del, då är det inte mycket at oroa sig för, är det inkarnation, så är jag säker på att jag då inte kommer veta att jag var sniperace i mitt förra liv utan en ny varelse med ett nytt medvetande... och kommer inte kunna jämföra med mitt förra liv Very Happy

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-28, 10:46

    lazy skrev:Här är jag nog t.o.m tvungen att hålla med Dao, förbjud religionen och
    du får en hoper extremister sjukt nog.

    Men det är ju precis tvärtom, i de länder där man starkast omhuldar religion härstammar flest extremister ifrån.


    Likväl som man förbjuder exstrema politiska strömmningar borde exstrem religion förbjudas.
    Den skadar ju andra.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 10:58

    RedMentalCase skrev:
    lazy skrev:Här är jag nog t.o.m tvungen att hålla med Dao, förbjud religionen och
    du får en hoper extremister sjukt nog.

    Men det är ju precis tvärtom, i de länder där man starkast omhuldar religion härstammar flest extremister ifrån.


    Likväl som man förbjuder exstrema politiska strömmningar borde exstrem religion förbjudas.
    Den skadar ju andra.

    Mmen nu är det ju så att i de länderna ÄR andra religioner i pricip förbjudna...

    vilka politiska strömningar är förbjudna i ex Sverige?
    jag anser inte att någon politik ska vara förbjuden, varken åt höger eller vänster, det är föärst när dessa använder våld och andra förbjudna saker man ska ingripa med lag...

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Religionens dilemma Empty Våld

    Inlägg  Secrist 2011-01-28, 13:37

    Likväl som man förbjuder exstrema politiska strömmningar borde exstrem religion förbjudas.
    Den skadar ju andra.


    Varför då? Det finns redan lagstiftning som täcker upp lagar mot våldsanvändning o dyl. För övrigt så vet jag inte riktigt vad du menar med extrema religioner. Vilka tänker du på då?

    Sponsored content


    Religionens dilemma Empty Sv: Religionens dilemma

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-16, 03:18