Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
Sniperace
F.I.S.T
womanlover
7 posters

    Religioner borde förbjudas

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-04, 19:47

    Sniperace skrev:men av många jämställs hjärntvätt med indoktrinering, och de flesta förstår nog vad olika människor menar med ordet hjärntvätt--

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Indoktrinering
    Till skillnad från annan undervisning går indoktrinering ut på att få eleven att omfatta en given doktrin utan att ifrågasätta den.

    Om du vill sätta likhetstecken mellan detta och "mind control" så står det dig fritt. Jag är av uppfattningen att du på så sätt endast snuddar vid "problemet", men tror mig då förstå varför du gör din jämförelse med politiska ismer.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-04, 20:15

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men av många jämställs hjärntvätt med indoktrinering, och de flesta förstår nog vad olika människor menar med ordet hjärntvätt--

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Indoktrinering
    Till skillnad från annan undervisning går indoktrinering ut på att få eleven att omfatta en given doktrin utan att ifrågasätta den.

    Om du vill sätta likhetstecken mellan detta och "mind control" så står det dig fritt. Jag är av uppfattningen att du på så sätt endast snuddar vid "problemet", men tror mig då förstå varför du gör din jämförelse med politiska ismer.

    men en del sekter indoktrinerar sina medlemmar, "man ska inte ifrågasätta guds ord" osv...

    på ett sätt är det de kallar hjärntvätt/indoktrinering.

    mind control har jag över huvudtaget aldrig reflekterat över, är det någon reell skillnad?

    men för de flesta är nog hjärntvätt och indoktrinering samma sak.
    ch vid sökning på Mind control omdirigeras man till hjärntvätt....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-04, 21:08

    Sniperace skrev:mind control har jag över huvudtaget aldrig reflekterat över, är det någon reell skillnad?
    Ett exempel på indoktrinering är "propangandan" i amerikanska media som får till följd att amerikanerna är övertygade om att det är de och endast de som står för friheten i världen. Andra exempel hittar du naturligtvis i gamla kommuniststater.

    Jämför detta med nedanstående från FRI, Föreningen Rädda Individen och se om du hittar några reella skillnader. OBS, jag ställer mig naturligtvis inte bakom allt i artikeln.


    Sedan urminnes tider har människor sökt svaren på de stora livsfrågorna. Lika länge har självutnämnda gurus lovat frälsning om massorna följt dem och lyssnat till deras visdomsord. Hur ska vi veta vilken guru som leder oss rätt och vilken som vilseleder oss? Hur kan vi lära oss se skillnaden mellan en "frälsare" och en "falsk profet"?
    Vissa stora ledare har etablerat sig och deras visdomsord har hållit i århundraden, ja, årtusenden. Andra har försvunnit i historiens mörker. Vi har sett många stora ljusa ledare som predikat kärleksbudskapet, t ex Jesus, Buddha och Mohammed. Vi har också sett många "mörka" ledare, t ex Hitler, Mussolini och Sadam Hussein. Vissa gurus lovar och predikar kärlek men konsekvenserna är mycket oklara. Andra lovar "himmel" men verkar skapar helvete för sina lärjungar. Dit hör vissa sekter. En sekt är vanligtvis en grupp människor som brutit sig ur en kyrka, ett samfund, ett parti eller en filosofisk skola och bildat sin egen rörelse. Gamla kända sekter är Mormonerna, Sjundedagsadventisterna, Kväkarna och Jehovas vittnen.

    Moderna sekter

    Under 60- och 70-talet vällde en våg av nya religiösa sekter fram över västvärlden. Exempel på sådana är Moonrörelsen, Hare Krishna, Scientologin, TM-rörelsen och Guds barn (Familjen). En sekt som under senare år ökat starkt är Trosrörelsen (Livets Ord, Fristaden, Ordet, Arken m.fl.). Enligt experter finns idag hundratals, kanske tusentals sekter över hela världen. Många av dessa har visat sig skapa oerhörda problem för sina anhängare och begreppet "destruktiv sekt" har skapats.

    Destruktiva sekter

    Under senare tid har vi hört om David Koresh-sekten som brände sig inne på sin gård i Waco i Texas, om den japanska sekten som spred giftig gas i Tokyo, om Domedagssekten i Ukraina, om Soltempelorden i Schweiz, om Charles Manson och hans grupp i Kalifornien, om Jim Jones som förledde sina efterföljare till kollektivt självmord i Guyana , m.fl.

    Fyra huvudtyper av sekter

    Steven Hassan är psykolog och rådgivare i sektfrågor i USA. Han har i många år forskat om destruktiva sekter och delar upp dem i fyra huvudtyper:

    1. Religiösa sekter är de som är mest kända och inriktade på en religiös lära.
    2. Politiska sekter kännetecknas av extremister och extremiströrelser. Ofta känner medlemmarna inte till att "mind control" (se nedan) utövas och att det är detta som skiljer dem från andra fanatiska politiska rörelser och grupper.1
    3. Psykoterapeutiska sekter "säljer" sina kunskaper för mycket pengar och lovar att alla som går deras kurser ska få denna kunskap och insikt.
    4. Kommersiella sekter tror på "girighetens lära". De lurar och manipulerar människor att arbeta gratis eller med liten lön och utlovar rikedom i framtiden.

    Vad kännetecknar en destruktiv sekt?

    Föreningen Rädda Individen (FRI)2 är en organisation som bildades 1984 av anhöriga, som "förlorat" en familjemedlem till scientologirörelsen. De fungerar som informationscentrum när det gäller sekter och ger stöd till anhöriga och avhoppare från sekter. FRI har namngivit ett 20-tal sekter på sin lista3 över "destruktiva sekter". Med det menar de att
    1. Sekten bedriver falsk varudeklaration, dvs ger vilseledande uppgifter om rörelsen.
    2. Man använder "manipulation" med psykologiska metoder, s.k. mind control (se nedan) vid värvning av medlemmar och som indoktrineringsmetod.
    3. Den destruktiva sekten har en enväldig ledare, som kräver fullständig underkastelse och påstår sig ha särskilda kunskaper och förmågor.
    4. Ideologin inom sekten kan inte ifrågasättas eller kritiseras. Tvivel är något ont och skall bekämpas.
    5. Verklighetsbilden är svart/vit - allt utanför rörelsen är ont och måste bekämpas medan sekten och dess medlemmar är goda.
    6. Meningsfull kontakt med familjemedlemmar och anhöriga upphör successivt, i synnerhet när de är kritiska mot rörelsen och dess ideologi.
    7. Utbildning och yrkesarbete avbryts i huvudsak p.g.a att man upplever att man vill leva för den vision, den ideologi som sekten predikar.
    8. Medlemmarna utnyttjas ekonomiskt.

    "Mind control"

    Robert Lifton (1961) studerande krigsfångar som återvände hem efter Koreakriget. Han fann att de fått en förändrad världsbild och en ny ideologi. Begreppet "hjärntvätt", vilket ibland används vid översättning av "mind control", användes första gången 1951 av en journalist, Edward Hunter, under Koreakriget. Han översatte en kinesisk term, hsi nao, "tvätta hjärna". Steven Hassan betonar dock att "mind control" och "hjärntvätt" är två helt olika fenomen. Hjärntvätt åstadkoms med tvång och våld och även tortyr. "Mind control" innebär inget eller lite fysiskt våld. Man har frivilligt gått in i en situation och man deltar frivilligt i processen. Så småningom internaliserar man ett nytt trossystem och utvecklar en ny personlighetsstruktur.

    Steven Hassans modell för "mind control" innefattar fyra komponenter:

    1. Fysisk kontroll innebär att sekten kontrollerar hela den fysiska miljön, var man bor, vilka kläder man använder, vilken mat man äter, hur man sover osv. Många sekter har intensiva schemalagda arbetsdagar för medlemmarna. Det finns alltid något att göra, även på fritiden.
    2. Tankekontroll tränas upp och kan användas av medlemmen själv. När man tänker "otillåtna" tankar använder man ofta "tankestopptekniker". Sekten har ofta utvecklat ett eget språk som medlemmarna gör till sitt eget. Ord definieras om och får en annan innebörd, nya ord skapas. Hassan betonar att medlemmarna aldrig behöver tänka eftersom sekten gör det åt dem.
    3. Känslokontroll betyder att sekten försöker manipulera och begränsa en medlems känslor. Skuld och rädsla är viktiga ingredienser i "mind control". Rädsla fungerar som en stark sammanbindande kraft i en sekt.
    4. Informationskontroll blir konsekvensen av att sektmedlemmarna vanligtvis inte har tillgång till den information som kommer från TV, radio och tidningar. Den information sektmedlemmarna vanligtvis får ta del av är skrifter som sekten själv producerat eller valt ut. Det kan finnas inbyggt i läran att man inte får kritisera läran eller ledaren.
    Dessa fyra komponenter finns i större eller mindre utsträckning i alla destruktiva sekter och tar sig olika uttryck. Ett annat fenomen som ständigt återkommer är de "förförelsestrategier", s.k. love-bombing, som sekter utsätter presumtiva medlemmar för i inledningsskedet.

    "Avprogrammering"

    De studier som gjorts beträffande avhoppare visar att det vanligtvis finns fyra olika orsaker till avhopp (Langone, 1994):
    1. Ett avbrott i sektens sociala isolering, dvs att sektmedlemmen reser bort ett tag. Endast 4 av 12 sektmedlemmar återvände till sekten efter ett avbrott på 3 eller fler veckor.
    2. Kontakter mellan sektmedlemmar utan sektens kännedom, där man börjat diskutera sina tvivel eller sin kritik, leder ofta till att man lämnar sekten.
    3. Medlemmar lämnar ofta en sekt när man känner sig desillusionerad vad gäller sektens verksamhet eller efter felaktiga förutsägelser, t ex om jordens undergång.
    4. Medlemmar lämnar sekten när de får kunskap om sektens hyckleri eller omoraliska beteenden hos sektledaren.
    De psykiska besvären efter avhopp är omfattande. En studie på f.d. "bibelskoleelever", dvs elever vid Livets Ords bibelskola, visar att de nytillkomna psykiska problemen hos dem har en skrämmande omfattning (Swartling, 1991). 93% lider av ångest och skuldkänslor, 86% av mardrömmar och sömnbesvär, 75% av koncentrationssvårigheter, 63% av självmordstankar osv. Hela 23% har försökt begå självmord. Forskarna har jämfört med tiden före sekten. Försämringen på alla nivåer är avsevärd.

    Vad innebär uttrycken "destruktiv sekt" och "manipulativ sekt"?

    Hur destruktiva sekter arbetar för att styra sina medlemmar

    Informationen är hämtad från ett utbildningsmaterial som är framställt med stöd från Skolverket och grundar sig på erfarenheter från sekter som Hare Krishna, Scientologi-rörelsen, Moon-rörelsen, The People´s Tempel (Jone´s Kyrka), Livets Ord m fl.

    Studiehäftet heter "Mind Control - Mekanismen bakom mental styrning och tankekontroll", utgiven av FRI, Föreningen Rädda Individen, Svandammsvägen 10, 126 34 Hägersten, tel 08-709 00 77.

    Tankekontroll

    * Satsa allt; tid, pengar och tillit
    * Den enda vägen till räddning
    * De enda som har den absoluta sanningen
    * Språket; speciella ord och begrepp
    * Svart- vitt tänkande (vi - de, ont - gott, djävulskt - andligt)
    * Avskuren från yttervärlden och intellektuellt svältfödd
    * Förtränger sina egna logiska slutsatser
    * Kritik och angrepp utifrån bevisar att man har den rätta läran
    * Om man känner tvivel, döljer man det inför gruppen, och man tror att ingen känner samma misstro

    Fysisk kontroll

    * Idealet är ledarnas klädstil och yttre
    * En ny andlig människa född
    * Ödmjukhet = följa ledarna
    * Visa vilken lycklig människa man är
    * Missionera
    * Många samlingar, möten
    * Högt ställda prestationskrav
    * Först och främst utveckla sitt "andliga jag"
    * Skänka pengar
    * Hierarkisk uppbyggnad
    * Kvinnan står under mannen
    * Ledarna är självutnämnda och säger sig vara mer upplysta och kräver lydnad
    * Medlemmens liv är mindre värt än gruppens rykte

    Känslokontroll

    * Församlingen står för alla goda känslor, handlingar och idéer
    * Världen utanför är ond och oren
    * Skuldkänslor: det är inte fel på läran, det är fel på mig
    * Skam: är inte tillräckligt andlig, sexualitet, dåliga resultat, lever inte upp till min förmåga
    * Rädsla för: avhoppare, straff från ledarna, straff från Gud. Kritik = ondska
    * Angiveri - ledarna håller sig väl informerade om medlemmarna
    * Allt utanför är farligt
    * Information utifrån är demonisk
    * Förbjudet att tala med avhoppare
    * Arbetar aktivt för att övertyga andra

    Informationskontroll

    * Bekännelse av synder
    * Hitta dem som är oroliga eller kritiska. Korrigera deras tankar med "sanningen"
    * Avskära kontakt med familj och vänner
    * Egen inre kontroll - allt utanför är farligt, djävulens angrepp
    * Om medlemmen hör något kritiskt, reagerar han med att blockera sig för informationen



    De farligaste sekterna i världen

    Scientologirörelsen
    Den raélska religionen
    Familjefederationen (f.d. Enighetskyrkan, Moonrörelsen)
    Familjen (f.d. Guds barn)
    Hare Krishna

    Destruktiva och självdestruktiva sekter

    Aum Shinri Kyo
    Folkets tempel
    Bransch Davidians
    Soltempelorden
    Det stora vita brödrskapet
    Heaven’s Gate (internetsekt)
    Ugandiska domedagssekten

    Österländska sekter

    Amanda Marga.
    Antroposofiska sällskapet och Kristensamfundet
    Bahaisamfundet
    Byakko Shinkokai (The White Light Association)
    Divine Light Mission (Elan Vital)
    Falun gong och Li Hongzhi
    Fokuangshan Buddhist Order
    Hare Krishna (ISKCON)
    Oshorörelsen (f.d. Bhagwanrörelsen)
    Sri Chinmoy
    Siddha Yoga
    Sathya Sal Baba
    Teosofiska samfundet
    Transcendental meditation ™️

    Filosofisk-psykologiska sekter

    Summit Lighthouse (Church Universal and Triumphant)
    Insight (Church of the Movement of Spiritual Awareness, MSIA)
    Institute of Self-realization (ISA)
    Landmark Education
    Linbufonden
    Scientologirörelsen
    Tvindimperiet – Rejsende Höyeskolen, UFF.
    Alexander J Markus.
    Martinus kosmologi.
    Ambres
    Emin
    Amosvännerna (Den långa vägen)
    Raélska religionen
    Livsfilosofiska föreningen DUGA

    Svart ockultism

    Dragon Rouge (The Order of the Black Diamond)
    The Church of Satan
    The Temple of Set

    Västerländska (Bibelbaserade) sekter

    Bible Speaks
    Brobyggarna
    Familjefederationen (f.d. Enighetskyrkan och Moonrörelsen)
    Familjen (f.d. Guds barn)
    Finlands förebedjare
    Hope of God (Guds hopp)
    Jehovas vittnen
    Kristadelfianerna …………
    Kristi församling (Boston Church of Christ)
    Krukmakarens hus
    Livets ord (Trosrörelsen)
    Mormonerna –Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga
    Maranata
    Pingströrelsen
    World Light Center

    Hedonistisk-kommersiella organisationer

    Nature’s Own och Amway

    Artiklar

    Läs mer:
    Karl-Erik Nylund bok "Att leka med elden – sekternas värld" (2004)
    Håkan Arlebrand: "Det okända" (2002)
    Ovanstående sammanställning bygger delvis på Karl-Erik Nylund bok "Att leka med elden – sekternas värld" (2004).
    De fem farligaste sekterna i världen:
    1. Scientologirörelsen
    2. Den raélska religionen
    3. Familjefederationen (f.d. Enighetskyrkan, Moonrörelsen)
    4. Familjen (före detta Guds barn)
    5. Hare Krishna

    De fem farligaste sekterna i Sverige:
    1. Scientologirörelsen
    2. Den raélska religionen
    3. Familjefederationen
    4. Kristi församling
    5. Linbufonden



    FRI (1995) Manipulering pågår . avslöjande erfarenheter från före detta sektmedlemmar.
    Stockholm: FRI och Verbum förlag
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Dao 2010-02-05, 01:39

    formsvackan skrev:
    Dao skrev:Hjärntvätt är ett påhittat begrepp, av USA från 1951 - för att (bort?)förklara de amerikanska krigsfångar i Nordkorea som helt plötsligt tog ställning för fienden (Nordkorea) under Koreakriget!

    Idag finns begreppet kvar enbart som en konspirationsteori!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rntv%C3%A4tt

    Det finns en väsentlig skillnad mellan hjärntvätt och mind control. Den som utsätts för hjärntvätt vet att han är bland fiender och är på sin vakt. Vid mind control behövs inget synligt tvång, därför att förövarna betraktas som vänner och offret är inte på sin vakt. Kontrollen är fördold för den utsatte, indoktrineringen är smygande och vävs in i medvetandet och skapar en ny identitet. / FRI - Föreningen Rädda Individen

    OK, jag kan acceptera att hjärntvätt i den meningen kanske inte är allt för framgångsrik. Vad gäller ”mind control” har jag själv sett många människor förändras kapitalt som ett resultat av denna.

    Jag har själv sett en tidigare mycket ansvarskännare mor ge sin sexårige son en egen nyckel och uppmaningen att fr.o.m. nu själv ta ansvar för sitt eget liv.

    Det finns idag ingenting som kan få mig att acceptera ett existensberättigande för sådana ”församlingar” !

    Håller med dig! Men någon hjärntvätt, eller ens "mind controll" är det här - då de som gör så här måste ha en egen sjukdom som grund. Mentalt!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Dao 2010-02-05, 02:04

    Det finns många sekter, som inte är religiösa, och som håller på med samma form av indoktrinering (tack för ett bra ord, Sniper):

    Direktörssekten är väl mest känd. Golfsekten skall vi inte tala om. Allt handlar om indoktrinering...

    Jag var medlem i ett politiskt parti tidigare, som inte alls representerar mina åsikter. Jag gick med som ung för mina kompisar var med. Senare gick jag ur. Efteråt lade jag märke till att jag under mitt medlemskap hade jag anpassat mina åsikter, i det stora, med det partiets. Och i många frågor var det rakt motsatt till det jag egentligen tyckte...

    Hua... Det var hemskt att se hur indoktrinerad man blev!!!

    Kan tänka mig att det fungerar lite så i SD, faktiskt...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 10:31

    Hua... Det var hemskt att se hur indoktrinerad man blev!!!

    Kan tänka mig att det fungerar lite så i SD, faktiskt...

    Detta är något som sker i alla partier, speciellt ungdomsförbunden.
    det sker genom att skapa stämningar och rofyllda miljöer, tal med utvald bakgrundsmusik (ex suggestiv sådan)

    detta upplevde jag ex i min ungdom både i SSU och i Kfml(r),s ungdomsavdelning i min hemstad, men jag vet att vänner utsatts för samma sak i muf och fpu.

    Det känns som om de anser att det är ett BRA sätt att skapa okritiska politikerämnen.

    säger någon emot så har han hela samlingen mot sig som först fördömer och sedan försöker forma in igen, går inte detta så förskjuts denne och åker ut i kylan

    Precis på samma sätt som ex i jehovas vittnen och andra sekter.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Dao 2010-02-05, 11:22

    Jovisst finns det i de flesta, eller alla, politiska partier, Sniper. Detta visade mitt eget exempel också...

    Varför jag speciellt betonade SD var mer för deras isolering. Detta är en viktig företeelse för en riktig indoktrinering. Man skall inte ha riktig kontakt med andra partier eller ideologier... Detta gör man med ganska naiva men grova fördomar om sin omgivning, ex är alla vänster "kmmunister", och det är en "fruktansvärd" ideologi, och alla liberaler är mesar.

    Liknande går att se även i yttersta vänsterkanten, givetvis - men sd är den mest aktuella idag!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-05, 11:56

    Att sätta likhetstecken mellan politisk indoktrinering och den mind control som existerar i vissa religiösa sekter, är enligt min uppfattning att göra detsamma med äpplen och päron. Bägge är ju frukter. Eller om du så vill Snipern, mellan kaliber .177 och .45. Likvärdiga storheter. Den ena gör ont, den andra dödar.

    Försök att för ett kort ögonblick se till konsekvenserna för individen så kanske bilden blir annorlunda.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 12:41

    formsvackan skrev:Att sätta likhetstecken mellan politisk indoktrinering och den mind control som existerar i vissa religiösa sekter, är enligt min uppfattning att göra detsamma med äpplen och päron. Bägge är ju frukter. Eller om du så vill Snipern, mellan kaliber .177 och .45. Likvärdiga storheter. Den ena gör ont, den andra dödar.

    Försök att för ett kort ögonblick se till konsekvenserna för individen så kanske bilden blir annorlunda.


    det är ändå på ett sätt samma sak, de invaggar och indoktrinerar på ungefär samma sätt, det blir lika svårt att säga emot politiskt som religiöst osv...

    och jag lovar dig en .177 är dödande det finns höghastighetsammo i den kalibern...


    och som sagt konsekvenserna kan bli lika i både politisk indoktrinering och religiös, i båda fallen är det MÄNNISKOR som utövar denna, inte religionen eller politiken de klarar inget på egen hand utan en människa som styr och ställer.

    obs att nu talar jag inte om ex scientrologer som bygger på just sådant, det gör INTE våra gamla religioner.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-05, 12:55

    Sniperace skrev:och jag lovar dig en .177 är dödande det finns höghastighetsammo i den kalibern...
    OK då, jag tänkte på vanliga traditionella blåsrör.
    Sniperace skrev:obs att nu talar jag inte om ex scientrologer som bygger på just sådant, det gör INTE våra gamla religioner.
    Kanske det, men jag talar om sådana sekter, främst Trosrörelsen. Den svenska kyrkan som framlever sitt liv i tre kvarts takt är knappast ett problem.

    Vi lägger ner detta. Den som inte upplevt insidan, eller smakat på konsekvenserna har förmodligen mycket liten chans att förstå det elände som följer i spåren av dessa destruktiva sekter.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 12:59

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och jag lovar dig en .177 är dödande det finns höghastighetsammo i den kalibern...
    OK då, jag tänkte på vanliga traditionella blåsrör.
    Sniperace skrev:obs att nu talar jag inte om ex scientrologer som bygger på just sådant, det gör INTE våra gamla religioner.
    Kanske det, men jag talar om sådana sekter, främst Trosrörelsen. Den svenska kyrkan som framlever sitt liv i tre kvarts takt är knappast ett problem.

    Vi lägger ner detta. Den som inte upplevt insidan, eller smakat på konsekvenserna har förmodligen mycket liten chans att förstå det elände som följer i spåren av dessa destruktiva sekter.

    men det du tydligen inte vill förstå är att det är just SEKTEN, INTE religionen i sig som gör detta, utan istället lägger all skuld på religionen.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-05, 13:09

    Sniperace skrev:men det du tydligen inte vill förstå är att det är just SEKTEN, INTE religionen i sig som gör detta, utan istället lägger all skuld på religionen.
    Att göra den tolkningen står dig naturligtvis fritt.
    Det är inte "innehållet" i religionen jag fördömer, utan det hänsynslösa utnyttjande av människor som det organiserade utövandet ofta innebär.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 13:14

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men det du tydligen inte vill förstå är att det är just SEKTEN, INTE religionen i sig som gör detta, utan istället lägger all skuld på religionen.
    Att göra den tolkningen står dig naturligtvis fritt.
    Det är inte "innehållet" i religionen jag fördömer, utan det hänsynslösa utnyttjande av människor som det organiserade utövandet ofta innebär.


    men då fördömer vi ju samma sak, eller?
    för det ÄR ju människor som i maktlystnad utnyttjar religionen på ett felaktigt sätt
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-05, 13:16

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men det du tydligen inte vill förstå är att det är just SEKTEN, INTE religionen i sig som gör detta, utan istället lägger all skuld på religionen.
    Att göra den tolkningen står dig naturligtvis fritt.
    Det är inte "innehållet" i religionen jag fördömer, utan det hänsynslösa utnyttjande av människor som det organiserade utövandet ofta innebär.


    men då fördömer vi ju samma sak, eller?
    för det ÄR ju människor som i maktlystnad utnyttjar religionen på ett felaktigt sätt
    Dessutom hävdar jag med yttersta bestämdhet att den kristendom du förmodligen avser, har mycket litet att göra med den förkunnelse som återfinns inom trosrörelsen. Man har förändrat på ett antal betydelsefulla "grundstenar" för att lyckas få framgångsteologin att fungera. Livets Ord är definitivt inte en "församling" som predikar den kristendom jag tror att du hänvisar till.

    Nu skiter jag i det här och ägnar mig åt snöskottning ett par timmar.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 13:24

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men det du tydligen inte vill förstå är att det är just SEKTEN, INTE religionen i sig som gör detta, utan istället lägger all skuld på religionen.
    Att göra den tolkningen står dig naturligtvis fritt.
    Det är inte "innehållet" i religionen jag fördömer, utan det hänsynslösa utnyttjande av människor som det organiserade utövandet ofta innebär.


    men då fördömer vi ju samma sak, eller?
    för det ÄR ju människor som i maktlystnad utnyttjar religionen på ett felaktigt sätt
    Dessutom hävdar jag med yttersta bestämdhet att den kristendom du förmodligen avser, har mycket litet att göra med den förkunnelse som återfinns inom trosrörelsen. Man har förändrat på ett antal betydelsefulla "grundstenar" för att lyckas få framgångsteologin att fungera. Livets Ord är definitivt inte en "församling" som predikar den kristendom jag tror att du hänvisar till.

    Nu skiter jag i det här och ägnar mig åt snöskottning ett par timmar.

    DET kan jag hålla med om, men som sagt det är ju olika tolkningar av samma religion eller hur?

    därmed blir det människorna bak detta som ska fördömas...

    ingen människa ska leka gud och utdela straffen, ingen människa är den som ska döma osv, DET är en av grundstenarna i den kristna religionen om man läser om denna i bibeln, vad sedan MÄNNISKOR gör är en helt annan sak.

    fördöm SEKTEN som utnyttjar religionen, inte religionen i sig.

    det är precis samma med detta om Islam, här finns många (de flesta)väldigt bra omtänksamma människor, och sedan andra som är för djävliga och förtjänar utrotning eller hur?

    men hela tiden är det MÄNNISKOR som påtar sig rollen av en bestraffande gud.

    det är bara att acceptera FINNS GUD, så behöver han inte människan att utdela straff eller makt, den har han ju isåfall själv.
    då kommer straffet EFTER döden Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  formsvackan 2010-02-05, 15:30

    Sniperace skrev:fördöm SEKTEN som utnyttjar religionen, inte religionen i sig.
    I och för sig är det väl det jag gör. Det skulle vara intressant att se dig och några till på forumet göra detsamma avseende kommunismen Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sniperace 2010-02-05, 15:42

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:fördöm SEKTEN som utnyttjar religionen, inte religionen i sig.
    I och för sig är det väl det jag gör. Det skulle vara intressant att se dig och några till på forumet göra detsamma avseende kommunismen Very Happy


    Jag har många gånger uttalat att kommunismens grundidé är underbar, och att det är människor som misshandlar denna ism.

    Själv tror jag att det beror på att människan är egoist och girig och att makt korrumperar, att de människor som kommer upp sig förändras ju mer de får tillgång till.

    så även där är det inte ismen i sig som är ond, det är människan som sedan försöker driva denna som blir ond.

    Tyvärr tror jag inte vi har några bra exempel på människor som inte förförts av makt och pengar/ägodelar
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  x-medborgare 2010-02-20, 04:03

    Själv är jag ateist men förbjuda vet i fan..

    Sponsored content


    Religioner borde förbjudas - Sida 2 Empty Sv: Religioner borde förbjudas

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-26, 23:39