Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
råttan III
Regndrottning
opus
MartinLindgren
F.I.S.T
Secrist
RedCloud
Dao
blueheaven
anders_b
Redvictory
enigma
16 posters

    Enigma komenterar Johan Norberg.

    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  enigma 2009-12-17, 11:06

    Enigma komenterar Johan Norberg. Johannorberg
    Johan Norberg, Sjournalist på tidningen metro.
    Enigma komenterar Johan Norbergs reportage.

    Långtidssjukskrivingar har halverats

    ”För några år sedan gick jag till akuten för att se om jag borde ta något när jag höll på att tappa rösten. Som svar fick jag en veckas sjukskrivning, vilket läkaren antog att jag egentligen var ute efter. ”

    -För några år sedan? Är det lika med att det var under förra regeringens mandat period ?
    Eller är det något du tror att det var eftersom du verkar sakna fast datum Ang tiden för sjukhusbesöket.


    ”Jag förklarade att jag formellt sett inte fick sjukskrivas för heshet eftersom mitt huvudsakliga jobb var att skriva. Då sa läkaren att jag kunde ta sjukskrivningen ändå och använda den om jag ändrade mig.”

    -Så Johan Norberg blev sjukskriven 2006 efter att ha gått till doktorn och förklarat att han höll på att tappa rösten. Vad var det som gjorde att du tappade rösten? Hade du t.ex. halsfluss eller något liknande? (i så fall kanske det var för att skydda dina kollegor som du sjukskrevs.) Om nu så inte var fallet, utan låt oss säga att du t.ex. hade gapat lite väl högt på en golftunering. Om så var fallet, så var du ju uppenbarligen ändå orolig för din rösts frånvaro. Läkarens arbete på gamla goda tiden var att göra människor som led av åkommor friska. Då fanns det ingen myndighet som kunde bestrida en Läkares kunskap och väga den mot ekonomi. Summan av kardemumman var nog troligen att Doktorn ansåg det bäst för dig med vila, för att snabbast och säkrast tillfriskna.
    Men det är Klart Johan Norberg gjorde samtidigt en egen bedömning av läget. Han kom fram till att han nog borde gå till arbetet trotts sin oro för vad som hänt hans röst. Läkarbesöket var mest för spännings skull. Inte litar man väl på en Doktors rekommendationer. Förövrigt Johan Norberg, så undrar jag syftet med att du tar upp detta läkarbesök först nu? Ingenting i frågan om hur Doktorer ska agera vid sjukfall är ju ändrat under er regerings ledarskap. Det är enbart en myndighet som getts order av er regering att strunta i vad Läkarna rekommenderar och själva avgöra om människor är sjuka eller ej.


    ”2006 var sjukskrivning svenskare än sill och nubbe. Sverige – objektivt sett ett av världens friskaste länder – var ett av världens mest sjukskrivna. Hela 770 000 svenskar var långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade. Varje dag avskrevs 140 personer i praktiken från arbetsmarknaden för resten av livet. ”

    -Då frågar jag dig Johan Norberg, eftersom Svenskar under denna tid ansågs som värdens friskaste folk av den globala värden utanför. Vad tror du det var som gjorde att vi var så friska? Det kan inte ha att göra med att vi satte människan framför pengarna? Att vi helt enkelt gjorde så de som var sjuka blev friska genom att få rätt diagnos och rätt vård? Eller har vi någon speciell gen som gjorde att vi var det friskaste folket på jorden?

    ”Bara till liten del av detta handlade det om reell ohälsa. Sjukskrivningen grasserade i de regioner där det var svårt att få jobb. Genom att arbetslösa slentrianmässigt dumpades i en ohälsokolumn såg det ut som att Sverige hade en lägre arbetslöshet. ”

    -Detta har du dokumenterad fakta på? Att Doktorer flyttade efter arbetslösa och sjukskrev dem? Att Läkarkåren arbetade under regeringen efter ett mål att mörka arbetslösheten. Om inte så tycker jag nog det är dags för en ordentlig ursäkt till svenska läkarkåren, efter ditt påstående om att de skulle vara statligt styrda lakejer. Jag tror de flesta som blir läkare har ett stort gemensamt mål, att bota sjuka.

    ”Det var en kostsam och oerhört brutal politik eftersom folk blev sjuka och mådde allt sämre psykologiskt av att vara borträknade, obehövda, utanför arbetsgemenskapen. Vi måste komma ihåg det när vi i dag bedömer den borgerliga regeringens förändring av sjukförsäkringen. ”

    -Vad ska vi komma ihåg? Den borgerliga regeringen har inte gjort någonting för att påverka läkarnas syn på vem eller vilka som anses vara sjuka nog för att sjukskriva. Alltså kommer du troligen idag få samma prognos och ett läkarintyg från den läkare du säger dig ha besökt under förra regeringens mandatperiod. Skillnaden är att det idag finns en myndighet som har rätt att ignorera läkarens rekommendationer. Det har den nuvarande regeringen sett till.

    ”Regeringen har avskaffat den passiva förlängningen av sjukskrivningen och i stället prövas regelbundet om andra uppgifter eller yrken kan passa och ett ambitiöst system för rehabilitering är sjösatt. ”

    -Jag vet inte vad jag ska säga när jag hör dig påstå att ett seriöst rehabiliterings system införts? Jag kan bara säga att jag då inte vet vad du talar om. Jag har däremot sett ett grymt sätt att tvinga sjuka människor att fortsätta arbeta trots läkarnas rekommendationer att detta kan medföra än mer ohälsa för vederbörande.

    ”Sedan dess har långtidssjukskrivningarna halverats. Den insatsen hindrade i sista stund att arbetsmoralen och tron på allas förmåga bröt samman fullständigt i det här landet. ”

    -Vad jag vet så har samhällets tro på svensk trygghet för de behövande försvunnit. Om detta lett till någon form av ökad arbetsmoral, så¨är det nog inte bland arbetarna själva i alla fall. Snarare dess arbetsgivare.

    ”På vägen har regeringen också begått misstag, skapat förvirring om vad som gäller och skyllt ifrån sig på handläggare när det ett tag såg ut som att cancersjuka skulle tvingas arbeta. Det är illa och de förtjänar allt skäll de får för det. ”

    -Inget att motsäga här. Kanske är din kritik i mildaste laget. Hur många människor mår idag dåligt i vårt avlånga land, enbart till en följd av den häxjakt som bedrivigts mot dem?

    ”Men jag ser hellre att de begår några misstag när de släcker en brand än att de låter det brinna – eller häller på bensin, som den förra regeringen.”

    -Ditt sista inlägg är inte ens värt att kommentera. Det säger allt om din verklighetsuppfattning.
    Jo kanske en liten kommentar, detta var den värsta rappakalja jag läst i Metro sedan den utkommit.

    //Enigma 2009-12-17


    Johan Norbergs fulla artikel i metro hittar du här.
    http://www.metro.se/2009/12/16/69071/langtidssjukskrivingar-har-halverats/
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Redvictory 2009-12-17, 11:09

    enigma skrev:Enigma komenterar Johan Norberg. Johannorberg
    Johan Norberg, Sjournalist på tidningen metro.
    Enigma komenterar Johan Norbergs reportage.

    Långtidssjukskrivingar har halverats

    ”För några år sedan gick jag till akuten för att se om jag borde ta något när jag höll på att tappa rösten. Som svar fick jag en veckas sjukskrivning, vilket läkaren antog att jag egentligen var ute efter. ”

    -För några år sedan? Är det lika med att det var under förra regeringens mandat period ?
    Eller är det något du tror att det var eftersom du verkar sakna fast datum Ang tiden för sjukhusbesöket.


    ”Jag förklarade att jag formellt sett inte fick sjukskrivas för heshet eftersom mitt huvudsakliga jobb var att skriva. Då sa läkaren att jag kunde ta sjukskrivningen ändå och använda den om jag ändrade mig.”

    -Så Johan Norberg blev sjukskriven 2006 efter att ha gått till doktorn och förklarat att han höll på att tappa rösten. Vad var det som gjorde att du tappade rösten? Hade du t.ex. halsfluss eller något liknande? (i så fall kanske det var för att skydda dina kollegor som du sjukskrevs.) Om nu så inte var fallet, utan låt oss säga att du t.ex. hade gapat lite väl högt på en golftunering. Om så var fallet, så var du ju uppenbarligen ändå orolig för din rösts frånvaro. Läkarens arbete på gamla goda tiden var att göra människor som led av åkommor friska. Då fanns det ingen myndighet som kunde bestrida en Läkares kunskap och väga den mot ekonomi. Summan av kardemumman var nog troligen att Doktorn ansåg det bäst för dig med vila, för att snabbast och säkrast tillfriskna.
    Men det är Klart Johan Norberg gjorde samtidigt en egen bedömning av läget. Han kom fram till att han nog borde gå till arbetet trotts sin oro för vad som hänt hans röst. Läkarbesöket var mest för spännings skull. Inte litar man väl på en Doktors rekommendationer. Förövrigt Johan Norberg, så undrar jag syftet med att du tar upp detta läkarbesök först nu? Ingenting i frågan om hur Doktorer ska agera vid sjukfall är ju ändrat under er regerings ledarskap. Det är enbart en myndighet som getts order av er regering att strunta i vad Läkarna rekommenderar och själva avgöra om människor är sjuka eller ej.


    ”2006 var sjukskrivning svenskare än sill och nubbe. Sverige – objektivt sett ett av världens friskaste länder – var ett av världens mest sjukskrivna. Hela 770 000 svenskar var långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade. Varje dag avskrevs 140 personer i praktiken från arbetsmarknaden för resten av livet. ”

    -Då frågar jag dig Johan Norberg, eftersom Svenskar under denna tid ansågs som värdens friskaste folk av den globala värden utanför. Vad tror du det var som gjorde att vi var så friska? Det kan inte ha att göra med att vi satte människan framför pengarna? Att vi helt enkelt gjorde så de som var sjuka blev friska genom att få rätt diagnos och rätt vård? Eller har vi någon speciell gen som gjorde att vi var det friskaste folket på jorden?

    ”Bara till liten del av detta handlade det om reell ohälsa. Sjukskrivningen grasserade i de regioner där det var svårt att få jobb. Genom att arbetslösa slentrianmässigt dumpades i en ohälsokolumn såg det ut som att Sverige hade en lägre arbetslöshet. ”

    -Detta har du dokumenterad fakta på? Att Doktorer flyttade efter arbetslösa och sjukskrev dem? Att Läkarkåren arbetade under regeringen efter ett mål att mörka arbetslösheten. Om inte så tycker jag nog det är dags för en ordentlig ursäkt till svenska läkarkåren, efter ditt påstående om att de skulle vara statligt styrda lakejer. Jag tror de flesta som blir läkare har ett stort gemensamt mål, att bota sjuka.

    ”Det var en kostsam och oerhört brutal politik eftersom folk blev sjuka och mådde allt sämre psykologiskt av att vara borträknade, obehövda, utanför arbetsgemenskapen. Vi måste komma ihåg det när vi i dag bedömer den borgerliga regeringens förändring av sjukförsäkringen. ”

    -Vad ska vi komma ihåg? Den borgerliga regeringen har inte gjort någonting för att påverka läkarnas syn på vem eller vilka som anses vara sjuka nog för att sjukskriva. Alltså kommer du troligen idag få samma prognos och ett läkarintyg från den läkare du säger dig ha besökt under förra regeringens mandatperiod. Skillnaden är att det idag finns en myndighet som har rätt att ignorera läkarens rekommendationer. Det har den nuvarande regeringen sett till.

    ”Regeringen har avskaffat den passiva förlängningen av sjukskrivningen och i stället prövas regelbundet om andra uppgifter eller yrken kan passa och ett ambitiöst system för rehabilitering är sjösatt. ”

    -Jag vet inte vad jag ska säga när jag hör dig påstå att ett seriöst rehabiliterings system införts? Jag kan bara säga att jag då inte vet vad du talar om. Jag har däremot sett ett grymt sätt att tvinga sjuka människor att fortsätta arbeta trots läkarnas rekommendationer att detta kan medföra än mer ohälsa för vederbörande.

    ”Sedan dess har långtidssjukskrivningarna halverats. Den insatsen hindrade i sista stund att arbetsmoralen och tron på allas förmåga bröt samman fullständigt i det här landet. ”

    -Vad jag vet så har samhällets tro på svensk trygghet för de behövande försvunnit. Om detta lett till någon form av ökad arbetsmoral, så¨är det nog inte bland arbetarna själva i alla fall. Snarare dess arbetsgivare.

    ”På vägen har regeringen också begått misstag, skapat förvirring om vad som gäller och skyllt ifrån sig på handläggare när det ett tag såg ut som att cancersjuka skulle tvingas arbeta. Det är illa och de förtjänar allt skäll de får för det. ”

    -Inget att motsäga här. Kanske är din kritik i mildaste laget. Hur många människor mår idag dåligt i vårt avlånga land, enbart till en följd av den häxjakt som bedrivigts mot dem?

    ”Men jag ser hellre att de begår några misstag när de släcker en brand än att de låter det brinna – eller häller på bensin, som den förra regeringen.”

    -Ditt sista inlägg är inte ens värt att kommentera. Det säger allt om din verklighetsuppfattning.
    Jo kanske en liten kommentar, detta var den värsta rappakalja jag läst i Metro sedan den utkommit.

    //Enigma 2009-12-17


    Johan Norbergs fulla artikel i metro hittar du här.
    http://www.metro.se/2009/12/16/69071/langtidssjukskrivingar-har-halverats/

    Ett tips enigma! byt till gul text! Very Happy
    avatar
    anders_b


    Antal inlägg : 23
    Join date : 09-02-15

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Fy fan vad bra synat

    Inlägg  anders_b 2009-12-17, 11:28

    Detta var det bästa jag läst på mycket länge. Go Go Enigma.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  blueheaven 2009-12-17, 11:30

    enigma skrev:

    -Ditt sista inlägg är inte ens värt att kommentera. Det säger allt om din verklighetsuppfattning.
    Jo kanske en liten kommentar, detta var den värsta rappakalja jag läst i Metro sedan den utkommit.

    //Enigma 2009-12-17


    Johan Norbergs fulla artikel i metro hittar du här.
    http://www.metro.se/2009/12/16/69071/langtidssjukskrivingar-har-halverats/

    --------------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 01:17, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Dao 2009-12-17, 11:42

    Bra skrivet, enigma!

    Vi får inte glömma i denna fråga att Sverige ligger efter övriga västeuropa med arbetshälsa. Vi har halkat efter ganska rejält, vilket syns på sjukskrivningarna.

    Dagens politik kommer att lätta upp för utgifterna för sjukskrivningar, men öka markant vad gäller de mer otrygga och oerhört mer förnedrande socialbidragen!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  RedCloud 2009-12-17, 12:23

    Johan Norberg är mannen som satt en prislapp på lycka: 50.000:- påstår han är priset.
    Vilka tomtar det finns på högersidan....
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  blueheaven 2009-12-17, 12:47

    --------------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 01:17, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  RedCloud 2009-12-17, 12:50

    NollKoll skrev:Ja det finns bluffare!

    vi vet det, har vetat det länge, men det är fortfarande inget som helst skäl till att sparka på ALLA sjuka & arbetslösa. Eller hur ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Nä....

    Inlägg  Secrist 2009-12-17, 13:09

    Inget som imponerade på mig. Mycket skrammel men lite innehåll. Samma gamla vänsterfloskler som bygger mer på känslor än fakta.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-17, 13:32

    blueheaven skrev:Vad sägs om denne bluffare?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6304454.ab

    Ja det finns bluffare! Shocked

    Vad intressant att du upprör dig över detta BH, för det gör nämligen ALLA vänsterdebattörer oxå. 8 )

    Men nu är vi äntligen inne på samma spår BH !. Kul att du förstått att det inte är sjuka som ska straffas genom att tvingad ut i arbete !!
    Kul att du förstått att det är polisens bedrägerirotel som skall åtgärda fusk, och inte "låtsas komma åt det" genom att försämra ekonomiskt för sjuka människor, undergräva vården genom sänkta skatter (skatter som är folkets finansiering till vård)
    .-... samt utförsäkra folk.
    Kul att du då kanske förstått att man gör alla utförsäkringar för att i valrörelsen 2010, ska kunna påstå "att antalet sjukförsäkringar" minskat.... Att man sedan inte gjort nåt för att få folk friska har man inget dåligt samvete över.
    Har du kanske oxå insett att när man tvingar folk som är sjuka, så kommer du öka det reeella sjuktalet, så kommer man plåga livet ur många som inte orkar, så kommer dödstalen i arbetslivet öka drastiskt, bara det att det kommer inte att föras till historien som arbetsrelaterad död.... det kommer inte framgå att arbetet dödade dem, utan man då lugnt hänvisa till sjukdomen....

    Jag tycker det är uppfriskande BH, att du länkade till den artikeln.... sånt fusk upprör mig och vänsterdebattörer, sjuka och humanister... kul att du oxå är upprör dig över fusket...
    Nästa steg blir då för BH att inse att regeringens politik inte leder till fler jobb.... för hur skulle fler sjuka, värre sjuka, kunna göra det
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-17, 14:27

    Hmmm...? scratch

    Menar Johan Norberg att hans heshet och en veckas sjukskrivning ska vara vägledande då det gäller alla dessa som blir utförsäkrade 2010?

    Törs påstå, att varenda en av dom förväntande 54.000 sjuka som blir utkastade från försäkringen nästa år skulle vara överlyckliga om det var heshet man led av!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Pension

    Inlägg  Secrist 2009-12-17, 23:56

    Törs påstå, att varenda en av dom förväntande 54.000 sjuka som blir utkastade från försäkringen nästa år skulle vara överlyckliga om det var heshet man led av!

    Martin förespråkar mer av den gamla hederliga sossepolitiken. Förtidspensionera hela högen så blir man av med dem! cheers
    avatar
    opus


    Antal inlägg : 8
    Join date : 09-12-17

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  opus 2009-12-18, 03:56

    enigma skrev:Enigma komenterar Johan Norberg. Johannorberg
    Johan Norberg, Sjournalist på tidningen metro.
    Enigma komenterar Johan Norbergs reportage.

    Långtidssjukskrivingar har halverats

    ”För några år sedan gick jag till akuten för att se om jag borde ta något när jag höll på att tappa rösten. Som svar fick jag en veckas sjukskrivning, vilket läkaren antog att jag egentligen var ute efter. ”

    -För några år sedan? Är det lika med att det var under förra regeringens mandat period ?
    Eller är det något du tror att det var eftersom du verkar sakna fast datum Ang tiden för sjukhusbesöket.


    ”Jag förklarade att jag formellt sett inte fick sjukskrivas för heshet eftersom mitt huvudsakliga jobb var att skriva. Då sa läkaren att jag kunde ta sjukskrivningen ändå och använda den om jag ändrade mig.”

    -Så Johan Norberg blev sjukskriven 2006 efter att ha gått till doktorn och förklarat att han höll på att tappa rösten. Vad var det som gjorde att du tappade rösten? Hade du t.ex. halsfluss eller något liknande? (i så fall kanske det var för att skydda dina kollegor som du sjukskrevs.) Om nu så inte var fallet, utan låt oss säga att du t.ex. hade gapat lite väl högt på en golftunering. Om så var fallet, så var du ju uppenbarligen ändå orolig för din rösts frånvaro. Läkarens arbete på gamla goda tiden var att göra människor som led av åkommor friska. Då fanns det ingen myndighet som kunde bestrida en Läkares kunskap och väga den mot ekonomi. Summan av kardemumman var nog troligen att Doktorn ansåg det bäst för dig med vila, för att snabbast och säkrast tillfriskna.
    Men det är Klart Johan Norberg gjorde samtidigt en egen bedömning av läget. Han kom fram till att han nog borde gå till arbetet trotts sin oro för vad som hänt hans röst. Läkarbesöket var mest för spännings skull. Inte litar man väl på en Doktors rekommendationer. Förövrigt Johan Norberg, så undrar jag syftet med att du tar upp detta läkarbesök först nu? Ingenting i frågan om hur Doktorer ska agera vid sjukfall är ju ändrat under er regerings ledarskap. Det är enbart en myndighet som getts order av er regering att strunta i vad Läkarna rekommenderar och själva avgöra om människor är sjuka eller ej.


    ”2006 var sjukskrivning svenskare än sill och nubbe. Sverige – objektivt sett ett av världens friskaste länder – var ett av världens mest sjukskrivna. Hela 770 000 svenskar var långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade. Varje dag avskrevs 140 personer i praktiken från arbetsmarknaden för resten av livet. ”

    -Då frågar jag dig Johan Norberg, eftersom Svenskar under denna tid ansågs som värdens friskaste folk av den globala värden utanför. Vad tror du det var som gjorde att vi var så friska? Det kan inte ha att göra med att vi satte människan framför pengarna? Att vi helt enkelt gjorde så de som var sjuka blev friska genom att få rätt diagnos och rätt vård? Eller har vi någon speciell gen som gjorde att vi var det friskaste folket på jorden?

    ”Bara till liten del av detta handlade det om reell ohälsa. Sjukskrivningen grasserade i de regioner där det var svårt att få jobb. Genom att arbetslösa slentrianmässigt dumpades i en ohälsokolumn såg det ut som att Sverige hade en lägre arbetslöshet. ”

    -Detta har du dokumenterad fakta på? Att Doktorer flyttade efter arbetslösa och sjukskrev dem? Att Läkarkåren arbetade under regeringen efter ett mål att mörka arbetslösheten. Om inte så tycker jag nog det är dags för en ordentlig ursäkt till svenska läkarkåren, efter ditt påstående om att de skulle vara statligt styrda lakejer. Jag tror de flesta som blir läkare har ett stort gemensamt mål, att bota sjuka.

    ”Det var en kostsam och oerhört brutal politik eftersom folk blev sjuka och mådde allt sämre psykologiskt av att vara borträknade, obehövda, utanför arbetsgemenskapen. Vi måste komma ihåg det när vi i dag bedömer den borgerliga regeringens förändring av sjukförsäkringen. ”

    -Vad ska vi komma ihåg? Den borgerliga regeringen har inte gjort någonting för att påverka läkarnas syn på vem eller vilka som anses vara sjuka nog för att sjukskriva. Alltså kommer du troligen idag få samma prognos och ett läkarintyg från den läkare du säger dig ha besökt under förra regeringens mandatperiod. Skillnaden är att det idag finns en myndighet som har rätt att ignorera läkarens rekommendationer. Det har den nuvarande regeringen sett till.

    ”Regeringen har avskaffat den passiva förlängningen av sjukskrivningen och i stället prövas regelbundet om andra uppgifter eller yrken kan passa och ett ambitiöst system för rehabilitering är sjösatt. ”

    -Jag vet inte vad jag ska säga när jag hör dig påstå att ett seriöst rehabiliterings system införts? Jag kan bara säga att jag då inte vet vad du talar om. Jag har däremot sett ett grymt sätt att tvinga sjuka människor att fortsätta arbeta trots läkarnas rekommendationer att detta kan medföra än mer ohälsa för vederbörande.

    ”Sedan dess har långtidssjukskrivningarna halverats. Den insatsen hindrade i sista stund att arbetsmoralen och tron på allas förmåga bröt samman fullständigt i det här landet. ”

    -Vad jag vet så har samhällets tro på svensk trygghet för de behövande försvunnit. Om detta lett till någon form av ökad arbetsmoral, så¨är det nog inte bland arbetarna själva i alla fall. Snarare dess arbetsgivare.

    ”På vägen har regeringen också begått misstag, skapat förvirring om vad som gäller och skyllt ifrån sig på handläggare när det ett tag såg ut som att cancersjuka skulle tvingas arbeta. Det är illa och de förtjänar allt skäll de får för det. ”

    -Inget att motsäga här. Kanske är din kritik i mildaste laget. Hur många människor mår idag dåligt i vårt avlånga land, enbart till en följd av den häxjakt som bedrivigts mot dem?

    ”Men jag ser hellre att de begår några misstag när de släcker en brand än att de låter det brinna – eller häller på bensin, som den förra regeringen.”

    -Ditt sista inlägg är inte ens värt att kommentera. Det säger allt om din verklighetsuppfattning.
    Jo kanske en liten kommentar, detta var den värsta rappakalja jag läst i Metro sedan den utkommit.

    //Enigma 2009-12-17


    Johan Norbergs fulla artikel i metro hittar du här.
    http://www.metro.se/2009/12/16/69071/langtidssjukskrivingar-har-halverats/



    Finns det någonting Enigma tycker är bra med Alliansens politik? Eller är slentrianmässig sjukskrivning alltid att föredra?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Illa

    Inlägg  Secrist 2009-12-18, 07:49

    Finns det någonting Enigma tycker är bra med Alliansens politik? Eller är slentrianmässig sjukskrivning alltid att föredra?

    Nä, Enigma gillar inte alliansen. Punkt slut. Så allt är deras fel. Och det som inte är fel idag kommer säkert att bli fel förr eller senare. Rolling Eyes
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Dao 2009-12-18, 08:01

    Secrist skrev:Finns det någonting Enigma tycker är bra med Alliansens politik? Eller är slentrianmässig sjukskrivning alltid att föredra?

    Nä, Enigma gillar inte alliansen. Punkt slut. Så allt är deras fel. Och det som inte är fel idag kommer säkert att bli fel förr eller senare. Rolling Eyes

    Måste allt vara svart eller vitt för dig? scratch
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Svart

    Inlägg  Secrist 2009-12-18, 09:14

    Måste allt vara svart eller vitt för dig?

    Inte för mig men uppenbarligen för Enigma, eller kan du ge exempel på där hon skrivit något positivt om alliansen?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-18, 11:52

    Secrist skrev:Måste allt vara svart eller vitt för dig?

    Inte för mig men uppenbarligen för Enigma, eller kan du ge exempel på där hon skrivit något positivt om alliansen?

    Till Enigmas försvar så kan jag själv säga att jag skulle inte starta trådar om vad som är bra med alliansen, jag skulle peka på vad jag anser vara fel hos dem.

    Däremot om någon skriver om något bra som alliansen har gjort så kan jag instämma i det jag anser bra. T.ex. en hel del av deras skolpolitik.

    Det är så det går till... Ni höger statar anti oppositionstrådar, vi vänster försvarar. Vi vänster startar anti-allianstrådar, ni höger försvarar....

    Jag ser inget fel i detta
    .

    queen
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  enigma 2009-12-18, 12:07

    Secrist skrev:Måste allt vara svart eller vitt för dig?

    Inte för mig men uppenbarligen för Enigma, eller kan du ge exempel på där hon skrivit något positivt om alliansen?

    Nej du har helt rätt i att jag inte skrivigt någonting positivt om Alliansen.
    Jag har väldigt svårt att finna någonting positivt i ett ledarskap som gång på gång medvetet ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet om sina politiska motiv.

    Arbetslinjen = Slavdrivarlinjen.

    Övervintra = Svälta ut välfärden.

    Nya lagen om arbetsgivarens rätt att dela ut uppehållstillstånd i Sverige till importerad arbetskraft. = En licens att fördriva slavhandel.

    Utförsäljning av allmänna medel = Häleri av svenskars gemensamt ägda egendomar. (t.ex Fru Reinfelths försäljning av ett visst gymnasium till en sponsor för "Rösta Reinfelth kampanjen) Som tur är kommer detta gå till rätten om ett regeringsskifte sker.

    Arbetslöshets siffror, Rapport om förkortade vårdköer etc. = Toppstyrd manipulerad statistik.

    Listan kan göras oändligt lång. Tyvärr finner jag ingenting gott i allians regeringens sätt att styra ett land genom att ljuga för dess invånare.

    En positiv sak som kanske skulle få dig att le är dock, Att Företaget som Fredrik Reinfelth innan valet var delägare i men som nu enbart ägs av Mor-Reinfelth. Gör ett bra jobb i att lära ut hur ledare ska kunna ljuga och samtidigt verka trovärdiga. Det är ju väldigt positivt, för detta bolag har ju trotts allt blomstrat enormt sedan statliga pengar pumpats in i det efter att Fredrik Reinfelth blev Statsminister i Sverige.

    Jag menar, det hade ju inte sett bra ut om de skattepengar vi betalar för att lära våra topp politiker att se trovärdiga ut, inte gett bra resultat.

    Fredriks Reinfelths före detta bolag blomstrar tack vare detta. Synd att han inte längre är ägare. Men vem vet, det är ju trotts allt hans mor som äger bolaget nu, så kanske får han tillbaka sin andel när han lämnar politiken?

    För övrigt så är det väll inte min personlighet och mina värderingar som vi ska debattera? Det är väl sakfrågor, eller?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 12:44

    Jag kan faktiskt komma på en (1) sak som Alliansen gjort bra.

    Man godkände industrihampa som energigröda. Vilket ger bönderna bättre vilkor för att odla.

    Fast hade SAP vunnit 2006 hade man gjort samma sak.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Dao 2009-12-18, 13:59

    Secrist skrev:Måste allt vara svart eller vitt för dig?

    Inte för mig men uppenbarligen för Enigma, eller kan du ge exempel på där hon skrivit något positivt om alliansen?

    Varför måste man skriva positivt om andra sidan för? Att välja sida i vilken kamp som helst, är INTE att se världen svart och vit! Det är att fokusera på att argumentera för det man tror på!

    Det är självklart att för en politiskt intresserad, så är gränserna inte skarpa mellan partier och block!
    avatar
    opus


    Antal inlägg : 8
    Join date : 09-12-17

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  opus 2009-12-18, 20:43

    Nej man behöver inte skriva positivt om andra sidan. Man kan t.ex skriva att Alliansen behandlar sjuka som häxor. Det verkar mer seriöst.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-18, 20:59

    Alliansen har gjort EN bra sak......, men allt elände de ställt till med har jag tappat räkningen på...

    Det som var bra, var att sjukskrivna får pröva på jobb utan att riskera tappa sjukersättning....
    Men det verkade ju bara vara politisk kosmetika, för nu försäkras ju folk ut oavsett detta.....
    avatar
    opus


    Antal inlägg : 8
    Join date : 09-12-17

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  opus 2009-12-18, 21:44

    Har alliansen bränt sjuka på bål?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Svart

    Inlägg  Secrist 2009-12-19, 02:28

    Varför måste man skriva positivt om andra sidan för? Att välja sida i vilken kamp som helst, är INTE att se världen svart och vit! Det är att fokusera på att argumentera för det man tror på!

    Fast om man inte kan se någonting bra med "de andra" då börjar det likna fanatism och enkelspårighet.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  RedCloud 2009-12-19, 12:29

    Fast om man inte kan se någonting bra med "de andra" då börjar det likna fanatism och enkelspårighet.

    Vad ser Secrist för bra med tex vänsterpartiet ?

    Sponsored content


    Enigma komenterar Johan Norberg. Empty Sv: Enigma komenterar Johan Norberg.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 12:10