Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Dao
SiP
6 posters

    R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    avatar
    Buldog
    Gäst


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Buldog 2009-12-15, 17:28

    Så nu har Kinesernra köppt gobitarna.
    Nu kommer Kineserna börja producera denna teknik, på hemmaplan.

    Allt Kina investerar i idag flyttas till Kina.
    Kina strävar efter att ge sitt folk arbete.

    Jag vill tacka Alliancen, då särskilt Mård Olofsson för att vi nu blir av med dessa arbetstillfällen. Tack Mård, jag skall aldrig glömma dig när jag i framtiden tvingas flytta från ett öde Trolhättan.

    Jag skall aldrig glömma dig det lovar jag. Hur skulle jag? jag kommer ju ha en stor skuld kvar efter att banken sålt mitt hus och jag tvingats flytta.
    Varje gång jag betalar av min skuld så ska jag tänka på dig.

    Det var du som fick banken att tvinga mig från mitt hem efter att jag blivigt av med mitt arbete och inkomst. Jag gav 2,3 miljoner för det, jag räknar med att få sålt det för 1,5 i bästa fall efter tvångsförsäljning.

    Kvar är alltså 800 tusen, fast jag nu inte äger någonting.

    Vår familj vill tacka Alliancen, Fredrik och Mård för att ni gjort vårt idyliska liv till ett rent helvete !

    Tack ska ni ha, jag ska aldrig glömma vad ni gjort för mig ioch min familj och alla i mils radie runt omkring oss.

    Hoppas du sover bättre än jag Mård.
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  SiP 2009-12-15, 17:53

    Detta är i sanning sorglig, hoppas det löser sig för dig och din familj, september 2010 visar vi vad vi tycker om alliansens politik och motar tillbaka dom till en tynade tillvaro på oppositionens bakgård!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Dao 2009-12-15, 23:08

    Oj! Ledsen att höra detta!!!

    Ja, det är tyvärr många som drabbas av alliansens cyniska syn på människor och människovärdet...

    Men ge inte upp!!! Alliansen kommer att vara historia efter nästa val... Kanske försent för dig, och för många andra, men det kan rädda en hel del andra, och öka chansen att rätta till hela situationen för alla som drabbats...
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Redclown 2009-12-15, 23:21

    Vad i allsin dar tror du sossarna hade gjort om de suttit vid makten, svingat trollspöt? scratch
    avatar
    Sara73
    Gäst


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Saab tack o hej

    Inlägg  Sara73 2009-12-16, 01:21

    Jag kan bara instämma fullt ut med vad Bulldog skrev.
    Jag kommer troligen hamna i samma sitts med min familj om ett tag. Fram till dess har jag och min man A-kassa. Vi håller sedan ett tag tillbaka redan på att försöka sälja våran lägenhet, men det verkar omöjligt. Vi har gått ned i pris 30% under vad vi köppte vår lägenhetför för 7 år sedan, men det verkar som intresset är iskallt. Vi likt du Bulldog är livrädda för den dag vi inte har någon inkomst mera. Socialbidrag kommer vi ju inte få heller så länge vi äger vår lägenhet. Det känns som vi sittier inlåsta i en sjunkande båt.
    Nu när Saab kommer läggas ner lär det ju inte bli lättare att få sålt lägenheten här. (Bor i närheten av Trollhätan, Lilla eded) Precis som du är vi jättebesvikna på vår regering. Det känns som ett stort svek alltihopa, allt de lovade för oss arbetare.

    Vi ska inte heller glömma vad du gjort för oss Maud Oloffson.
    Mvh Bitter svensk knegare.
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Redclown 2009-12-16, 01:24

    Nej det är inga avundsvärda sitsar men inte kan väl Maud eller sittande regering lastas för detta om man skall vara helt ärlig? Sad
    avatar
    John.W
    Gäst


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Vila i frid

    Inlägg  John.W 2009-12-16, 18:15

    Förlusten av arbetstillfällen kommer slå stenhårt mot Sverige. Inte bara mot områden runt omkring kring Saab fabriken. Många människor kommer kastas ut i kylan. Det är inga nya fotspår vi gör i snön, vi går i Amerikans politiks gamla fotspår. Jag är född i en medelstor stat i USA, och levde där i 27 år. Deras syn på rättvisa för sina landsmän kommer från djupet av deras plånböcker. När jag flyttade till Sverige i slutet av 70 talet så stormtrivdes jag här. Svenskarna var liksom så vänliga och oroade sig för varandras hälsa. Någonting jag aldrig upplevde i USA. Jag kom att arbeta för en underleverantör till Saab i början, men fick sedan ett arbete inom Saab koncernen. Jag måste säga att jag är förvånad över att Svenskarna givigt bort allt de fina de byggt upp så lättvindigt. Jag menar, för mig är det inget nytt att Sverige blivigt mer och mer Amerikaniserat. Något jag ständigt talat om med mina kollegor.
    Jag ville inte att USA skulle komma hit, till detta fina folk. Men det gjorde det. Det underliga är att Svenskar hela tiden tycks ha sett upp till USA. Trotts att det borde varit USA som såg upp till er.(oss, eftersom jag idag anser mig vara hundra procent Svensk.) Men vad händer när Amerika för första gången på mycket länge får en lovande president? En president som sneglade åt vårt gamla fina system. Jo då vänder Svenskarna USA ryggen för första gången på mycket länge. Nu blickar de åt Kina istället. Kina är en bra förebild plötsligt. Jag måste säga att det som är det värsta som kan hända ert (vårt) land är om vi annamar Kinas arbetspolitik. Speciellt nu efter 1998 när Hongkong öppnade upp kina för den fria marknaden. Nu svälter mästadelen av Kineserna mera än vad de gjort sedan innan första världskriget. Varför? Jo för att ett imperium av affärsmän sålt ut sitt folk som billig arbetskraft till resten av världen. Vinsten har de sedan investerat i sig själva och inte i Kina. Vet ni att Kina idag rustar upp sin militär för att kunna slå tillbaka mot sitt eget folk vid eventuella uppror. Alltså inte för att försvara sig mot främmande makt. I Kina finns inga rättigheter alls att få för arbetare eller sjuka och gamla. Varför talar jag om USA och Kina i denna tråd då? Jo för att det hänger ihop med vart vårt land är på väg. Vi avrustar våra sociala skyddsnät och privatiserar allt. Alltspå istället för att försöka hjälpa den Kinesiska staten att införa vårt fina system, så inför vi istället deras. Jag har mitt på det torra som ni säger, men för det vill jag inte att mina medmänniskor runt omkring mig ska riskera att lida. Min fråga är, vart tog Sverige som jag kom till i slutet av 70 talet och som blomstrade fram till början av 90 talet vägen? Vad hände? Hur kunde det bli så här? Varför gav Svenskarna bort allt de fina ni byggt upp? Till övriga skribenter i denna tråden Bulldogg, Sara, Dao så kan jag bara dela er oro.
    Sedan till trollen på tråden, Redclown etc så kan jag bara säga, jo jag dömer faktiskt vår regering för det som händer Saab. I övriga Europa så hade regeringen garanterat gått in och säkrat arbetsplatserna åt människor i denna Bransch. Hur stort bidrag tror du inte Kina som stat gått in och sponsrat denna affär? Du kan gapa protektionism etc, men det är ju för oss Maud och vår regering arbetar. Det är våra behov de ska skydda. Så om de inte var protektionister i denna fråga vad skulle de då vara? Just det, svikare precis som Maud faktiskt är.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  blueheaven 2009-12-16, 18:55

    --------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:07, ändrad totalt 2 gånger
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  enigma 2009-12-16, 22:33

    John.W skrev:Förlusten av arbetstillfällen kommer slå stenhårt mot Sverige. Inte bara mot områden runt omkring kring Saab fabriken. Många människor kommer kastas ut i kylan. Det är inga nya fotspår vi gör i snön, vi går i Amerikans politiks gamla fotspår. Jag är född i en medelstor stat i USA, och levde där i 27 år. Deras syn på rättvisa för sina landsmän kommer från djupet av deras plånböcker. När jag flyttade till Sverige i slutet av 70 talet så stormtrivdes jag här. Svenskarna var liksom så vänliga och oroade sig för varandras hälsa. Någonting jag aldrig upplevde i USA. Jag kom att arbeta för en underleverantör till Saab i början, men fick sedan ett arbete inom Saab koncernen. Jag måste säga att jag är förvånad över att Svenskarna givigt bort allt de fina de byggt upp så lättvindigt. Jag menar, för mig är det inget nytt att Sverige blivigt mer och mer Amerikaniserat. Något jag ständigt talat om med mina kollegor.
    Jag ville inte att USA skulle komma hit, till detta fina folk. Men det gjorde det. Det underliga är att Svenskar hela tiden tycks ha sett upp till USA. Trotts att det borde varit USA som såg upp till er.(oss, eftersom jag idag anser mig vara hundra procent Svensk.) Men vad händer när Amerika för första gången på mycket länge får en lovande president? En president som sneglade åt vårt gamla fina system. Jo då vänder Svenskarna USA ryggen för första gången på mycket länge. Nu blickar de åt Kina istället. Kina är en bra förebild plötsligt. Jag måste säga att det som är det värsta som kan hända ert (vårt) land är om vi annamar Kinas arbetspolitik. Speciellt nu efter 1998 när Hongkong öppnade upp kina för den fria marknaden. Nu svälter mästadelen av Kineserna mera än vad de gjort sedan innan första världskriget. Varför? Jo för att ett imperium av affärsmän sålt ut sitt folk som billig arbetskraft till resten av världen. Vinsten har de sedan investerat i sig själva och inte i Kina. Vet ni att Kina idag rustar upp sin militär för att kunna slå tillbaka mot sitt eget folk vid eventuella uppror. Alltså inte för att försvara sig mot främmande makt. I Kina finns inga rättigheter alls att få för arbetare eller sjuka och gamla. Varför talar jag om USA och Kina i denna tråd då? Jo för att det hänger ihop med vart vårt land är på väg. Vi avrustar våra sociala skyddsnät och privatiserar allt. Alltspå istället för att försöka hjälpa den Kinesiska staten att införa vårt fina system, så inför vi istället deras. Jag har mitt på det torra som ni säger, men för det vill jag inte att mina medmänniskor runt omkring mig ska riskera att lida. Min fråga är, vart tog Sverige som jag kom till i slutet av 70 talet och som blomstrade fram till början av 90 talet vägen? Vad hände? Hur kunde det bli så här? Varför gav Svenskarna bort allt de fina ni byggt upp? Till övriga skribenter i denna tråden Bulldogg, Sara, Dao så kan jag bara dela er oro.
    Sedan till trollen på tråden, Redclown etc så kan jag bara säga, jo jag dömer faktiskt vår regering för det som händer Saab. I övriga Europa så hade regeringen garanterat gått in och säkrat arbetsplatserna åt människor i denna Bransch. Hur stort bidrag tror du inte Kina som stat gått in och sponsrat denna affär? Du kan gapa protektionism etc, men det är ju för oss Maud och vår regering arbetar. Det är våra behov de ska skydda. Så om de inte var protektionister i denna fråga vad skulle de då vara? Just det, svikare precis som Maud faktiskt är.

    Mycket bra skrivet.
    det ända jag kan säga är att du inte är ensam om dessa tankar idag.

    Tyvär så har troligtvis Sveriges demokrati totalt kollapsat idag.
    Det skulle krävas en ordentlig utränsning av korupta lögnare innom såväl politiken, rättsväsendet och näringslivets toppar för att kunna rätta till det som idag är ett land i förfall.
    Jag vet inte innom vilket Europeskt land tålamodet kommer brista först, men att det kommer ske snart är jag övertygad om.
    Vi går i historiens fotspår också. När den fria marknaden ätigt upp allt som människor med hederligt syfte byggt upp, ja då smäller det nog snart.

    Maud Oloffson har gjort sitt val. Jag är övertygad om att det kommer finnas många i vårt land som aldrig kommer att glömma vad Maud oloffsson och Fredrik Reinfelth gjort mot vårt land och vårt folk.

    Det är våra pengar de höll inne med, inte deras, utan våra! Hela Svenska folkets. Nu kommer folket få kassta ut med ännu mera pengar för att försöka hitta lösningar på vart och hur dessa människor ska leva i framtiden. Sjukt och osmakligt.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  blueheaven 2009-12-17, 01:20

    -----------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:07, ändrad totalt 2 gånger
    avatar
    Nicklas
    Gäst


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Maud Olofsson ditt förbannade kräk!

    Inlägg  Nicklas 2009-12-18, 18:44

    Jävla as !

    Nu la GM ner SAAB! Hoppas ni är nöjda nu Alliansen!

    Förbannade jävla svin!
    Det är vad ni i Regeringen är!
    Maud din förbannade böld till padda! Fattar du vad du har gjort? Vet du hur många i Sverige som kommer bli drabbade nu! Saab fick just ett besked om fullständig nerläggning!! Är du glad nu din förbannade jävla subba! Fan vad sur jag är.Hoppas någon i Sverige är lika våglig som som killen i Italien var.
    Hur i helvete kunde jag vara så dum och rösta på Fp? Vad har ni gjort för oss väljare? Ni har gått i koppel till Maud och maffia barnet Fredrik.
    IDIOTER!
    avatar
    Toby
    Gäst


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Toby 2009-12-18, 20:30

    Jag är glad att jag såg redan för tjuge år sen att det skulle gå åt helvete för Sverige och därför flyttade till staterna,går inte att bygga en framtid i Sverige men det kunde vart på rätt väg nu me alliansen.
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Om eller inte Om.

    Inlägg  enigma 2009-12-19, 14:14

    Om Staten räddat Saab.

    1. Staten betalar för arbetare inte för arbetslösa. (dvs. de som annars skulle blivit utan arbete)

    2. Staten får in skatt från Saabs anställda.

    3. De som har arbetet kvar konsumerar. Företag kan fortsätta sälja sina varor till dessa.
    (Företag slipper nedskärningar.)

    4. En möjlighet för Saab att återhämta sig efter den globala krisen.

    5. Människor med arbete kan bo kvar i sina hus/lägenheter.
    (Inget ras på bostadspriserna)

    6. Sverige återhämtar sig från den globala krisen. Staten har räddat många företag och invånare från att gå under.
    __________________________________________________

    När staten valde att inte rädda Saab.
    1. Staten slapp lägga ut pengar till Saab för att rädda arbetstillfällen.

    2. Staten betalar för arbetslösas leverbröd. (Socialbidrag efter a-kassan) Detta eftersom Saab läggs ner. Saab och dess underleverantörer säger upp sina anställda.

    3. Företag mister konsumenter i och med att arbetslösa inte konsumerar lika mycket som arbetare. (Saab och dess underleverantörers anställda slutar konsumera när de blivigt uppsagda.)

    4. Företag som fått minskad vinst till följd av minskad försäljning tvingas skära i personalkostnader. (deras tidigare konsumenter var arbetande på Saab och på dess underleverantörer.) Företag tvingas att varsla anställda.

    5. Ytterligare potentiella konsumenter försvinner efter att fler blir varslade. (Domino effekten är i full gång) Folk tvingas sälja sina bostäder efter att a-kassan tagit slut.

    6. Bostadsbrist uppstår i brist på hyreslägenheter. Ingen får socialbidrag då den äger bil/hus/lägenhet.

    7. Den som är rik kan nu investera i tvångsförsålda fastigheter/lägenheter till rekordlåga priser. (Den som har kapital, kan nu investera) På bekostnad av andras elände kan dessa nu utvidga sina förmögenheter.

    8. Arbetsgivare kan nu tvinga ner lönerna för sina anställda. Detta eftersom arbetslösa finns överallt att vraka bland. Utslagna människor som för bara några år sedan var friska och fullt arbetande.

    9. Ny bankkris uppstår då bankernas säkerheter tappat allt värde. (Hus/Lägenher rasat i värde) I Sverige uppstår en ny kris (en kris som inte drabbar övriga världen)


    ______________________________________________________________________________
    Nya varsel, nya konkurser kommer till följd av krisen som uppstått. Orsaken är Sveriges regerings politik att inte från början skydda arbetstillfällen tillräkligt.
    _____________________________________________________________________________
    Jag vill tacka vår regering för att de inte var protektionister gentemot sitt folk. Hur hade det sett ut om Svenska folkvalda politiker skyddade sina väljare och landets invånare likt övriga europeiska stater gjorde? De övriga staterna var hemska protektionister. (Beskyddare av sina väljare och sitt folk.)
    Nej tacka vet jag Fredrik Reinfeldt som varit motsatsen. Han har sålt ut våra gemensamma ägor (statliga företag, skolor, vård) till sina personliga vänner och bekanta. (Sponsorer av rösta Reinfeldt kampanjen) Jag älskar att vara beroende av vinstdrivande vård och skola. (Privata sådana) Jag älskar att jag nu är enormt stimulerad till att inte bli sjuk. Eftersom det skulle innebära svält och elände. Så nu arbetar jag med halsfluss, något som jag inte visste jag var kapabel till att klara av innan. Ja jag är även tacksam till den nya lagändring som Fredrik Reinfeldt på begäran av organisationen ”Svenskt näringsliv” genomförde. (Svenskt näringsliv en av de organisationer som bekostat Alliansens valkampanj.) Lagändringen som ger arbetsgivare rätt att utlåta uppehållstillstånd till arbetare utifrån att komma hit och konkurera med oss. Nu kommer Kineserna hit och konkurerar om mitt arbete. Det kommer stimulera mig enormt. Kineser arbetar för ca 250 dollar i månaden. Då arbetar de 10 timmar om dagen sju dagar i veckan. Jag är så glad att inte vi försökte pracka på Kineserna vårt omoraliska system, med rättigheter som LAS, Sjukförsäkringar, Arbetslöshetskassa, rätten till semester etc. Tänk vad slöa kineserna hade blivigt då. Nä mycket bättre att vi kopierar kinas system.

    Jag vill tacka Maud Olofsson för att du ratade Saab inför hela värden och fick ett etablerat varumärke att gå under redan innan förhandlingarna började. Få politiker tror jag skulle klara av detta. Kanske Husmark Persson då möjligtvis. Jag vill tacka dig Maud för det otroliga tillfälle jag nu fått att vidga mina vyer. Jag är längre inte bunden vid Saab och mitt fasta arbete utan kan nu utvecklas. Jag tror det blir Socialbidragstagare eller raketbyggare. Får se, allt är ju möjligt eftersom jag innehar en ohygglig kompetens efter att ha arbetat på Saab-bandet som bilmontör. Tusen tack även från mina barn och min fru, som nu kommer att få se mera av resten av landet då vår bostad tvångsförsäljs av en desperat bank.

    Jag vill tacka Otto Littorin för att han visat sådana otroliga känslor. Jag ser framför mig när han sprang ut från en debatt efter att ha ertappats med en lögn. Gråtande sprang han hem och twittrade med sin sambo. I övrigt kan jag inte minnas att jag sett han överhuvudtaget under hans tid i regeringen. Jo det stämmer, en gång på TV. Då sa han att allt var fördjävligt, att Sverige hade riktiga skitår framför sig. Tänk vad rätt han hade. Han är ju nästan en modern Nostradamus.

    Jag vill tacka den oerhört kompetenta Sjukförsäkringsministern, Kristina Husmark Persson. Hon har minskat Svenska folkets medel livslängd från 81 år till 67 på bara tre år. Tänk hur mycket pensionspengar vi sparar på detta!
    ____________________________________
    Som tråden säger, R.I.P
    Äntligen kan man lägga sig ner och dö!
    ______________________________________________________________________________
    Jag vill tacka ACBLADET för en plats att tala fritt. Det är ibland lite rörigt och en del verkar inte lika seriösa som resten, men det är ändå en plats att tala fritt på. En plats som inte riskerar att sålla bort sanningen.
    Kopiera gärna innehållet i detta inlägg och sprid det som ett kedjebrev till alla ni känner. Uppmana fler att besöka ACBLADET och diskutera fritt.
    https://acbladet.swedishforum.se/forum.htm
    ______________________________________________________________________________
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 22:01

    Varför Saab lades ner?
    Uppenbarligen för att ingen ville köpa skiten...
    Att regeringen skulle vara skyldig till att Saab går i putten är bara pinsamt. Egentligen är väl skulden isf arbetarnas i större utsträckning, som inte kunde skruva ihop en bil som folk ville köpa, och som företaget därmed gjorde förlust större delen av sin livstid. Lika mycket utvecklarnas fel, ingenjörernas, analytikernas, underleverantörernas, montörernas, säljarnas och fan vet icke allt. Regeringen kan säkert lastas för mycket, men inte för att folk inte ville köpa en marginaliserad och konstig liten bil från Trollhättan.
    Att SAAB dragits med miljardförluster under flera decennier är inget nytt, så varför SAAB-anställda inte sökte nytt jobb när det fanns tid till det är en gåta. Det är klart att det är sorgligt att bli uppsagd, men att frivilligt under flera år vara anställd som länspumpare på ett fartyg som läcker mer än Titanic är på gränsen till hjärndött...

    Sponsored content


    R.I.P SAAB      R.I.P Sweden Empty Sv: R.I.P SAAB R.I.P Sweden

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 02:05