Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Ur en sjuks dagbok

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Ur en sjuks dagbok Empty Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  theward 2009-04-03, 09:15

    För alla som tror sig veta hur det fungerar att vara sjuk i dagens Sverige.

    November 08 : Börjar smärthanteringskurs...
    Som jag anmälde mig till frivilligt två månader innan.
    Då jag fick min diagnos
    Mår riktigt dåligt pga av ökad fysisk och mental belastning.
    Långa dagar10-11 timmar med bussresan(3 dar i veckan) motsvar arbete på minst 75%

    Får bidrag runt 14 november efter avbruten arbetsprövning.. 14 dagar a 631 kr före skatt.

    Tar reda på hur jag ska göra för att få sjukpenning(tror jag)
    FK ger mig fel information.

    December 08: inga pengar har dykit upp, ringer FK och då säger de att papper saknas. Så nu är det bråttom vill jag lova.
    Mår aningen bättre efter 4 veckor på kursen.
    Efter många papper hit o dit(många telefonsamtal),fick avslag på sjukpenningen, men blev beviljat förebyggande sjukpenning till slut,
    lyckas jag dan innan jul få pengar för en knapp månad....
    Då har jag fått varit helt utan pengar i nästan 3 veckor....

    december 08 : problemen fortsätter, eftersom bara förebyggande sjukpenning ges, måste jag trots att jag är jättedåligt, anmäla mig arbetslös under kursens 3 veckor långa juluppehåll.
    FK hotar med att de ska dra in den förebyggande sjukpenningen, om jag blir sjukskriven av läkaren under juluppehållet.

    Som tur är har jag en mkt bra o förstånde handläggare på AF så hon hjälper mig.Men alla dessa turer och stressmoment skänker ju inget direkt lugn och bollandet mellan olika ersättningar, ger givetvis förseningar.

    Får magsjuka och blir kraftigt förkyld, under uppehållet.
    Vilket istället för att putta upp min fysiska status några pinnhål, blir det en avgrundsdjup dipp.

    Jan 09 : börjar de sista veckorna på kursen, mår helt enkelt piss, dagarna är som en enda stor pina.
    Förbrukar maximal dos värkmedicin varje dag, för att öht orka röra mig och klara av att sova hjälpligt.
    "Sover" eller egentligen vilar mest hela tiden när jag inte är på kursen.
    Känner mig väldigt osocial och otillräckligt gentemot mina barn och min tjej.

    Jan 09: kursen är slut och teamet med läkare;sjukgymnaster, psykologer, arbetsterapeuter ger en slutbedömning.

    De kommer fram till att jag förnärvarande inte klarar av mer än 50% på någon arbetsmarknad eller arbete.
    Men de tror och hoppas liksom jag att med fortsatt rehab och en jämnare aktivitetsnivå. Att jag ska kuna klara 75%, vilket egentligen är mkt, för sådana med samma diagons som mig. Många är eller blir sjukpensionärer

    Jag tillhör de som gör för mkt, under mina "friska" perioder.
    Så jag måste lära mig slå i bromsen då helt enkelt.
    Annars fortsätter nedbrytningen hela tiden.

    jan 09: kursen är slut, hamnar i aktivitets och arbetsgarantin i 7 veckor.
    "Arbetslös", dvs har ingen aktivitet under denna tid. Förutom min rehab
    Sakta men säkert piggnar jag till och mår allt bättre.
    Nu kommer nästa smäll, jag har inte ansökt om sjukskrivning eller liknande med läkarna har lämnat in ett underlag för sjukskrivning.

    Det borde vara lugnt eftersom förra gången jag var sjuk och hade aktivitetstöd hände ingenting alls.
    Det är liksom samma pengar man får,från samma ställe.

    Men nu har det tydligen ändrats, dagen innan väntad utbetalning.
    Får jag en lapp som säger att ett intyg till måste in för jag öht ska få några pengar i fortsättning och att för de dagar som gått till dags datum, i normalfall är förlorade.

    Dvs 6 veckors bidrag upp i rök ?
    Sen undrar jag hur FK tänker, när de alltid skickar papper om komplettering någon dag innan man skulle haft pengar?

    De hade typ haft sex veckor på sig att öppna truten.
    Nu fick jag som tur var tag å en trevlig FK-tjänstman och hon tyckte, precis som jag, att FK gjort fel...igen och allt fixade sig på en dryg vecka.
    Fick de pengar jag skulle ha

    Feb 09 mår allt bättre, börjar få "vårkänslor".
    Var länge sen jag var så "pigg".
    Nä jag får lyssna på min kropp och portionera ut aktiviteterna precis efter eget huvud. Värken är mkt mindre, har halverat mitt medicinintag.
    Ser väldigt positivt på att jag snart ska börja arbeta igen.

    Mars 09: börjar att jobba på 50% lönebidragstjänst, känns jättekul.
    Tyvärr så strular det med pengar igen, eftersom jag avbryter aktivtetsstödet efter 2/3 av en utbetalningperiod. Så blir ersättning i mars väldig låg (14 dagar)...
    Någon annan ersättning får jag inte förrens i slutet på april och då är det bara säkert att "jobbdelen" kommer.
    Sjukpenningsdelen den kan ta tid den.

    Kroppen svarar dåligt på den ökade dagliga aktivitet, mår stadigt sämre, har mkt värk och orkar i stort sett bara med jobbet.
    Känns ganska meningslöst att må så här.
    Men hoppet är ju det sista som överger en, så jag hoppas ju att snart att det vänder uppåt, efter som jag verkligen vill jobba.
    Absolut de 50% jag gör nu, men jag satsar på minst 75%, fast just nu känns det som sagt inget vidare(milt uttryckt)

    April 09: får telefonsamtal från FK, de tycker att det senaste läkarintyget är ofullständigt och jag håller faktiskt med.
    Nu när jag är tillbaka till min vanlige läkare, som borde för patienternas skull gå i pension. Så räknar jag med mkt strul och oförstående.
    Så nu måste jag skicka in mera papper och läkaren skriva bättre intyg, nåt som han borde veta eftersom han jobbat mot FK i många år.

    Men han tror helt enkelt inte på vissa besvär, sjukdommar och åkommor.
    Kvacksalvare kan man ju kalla honom.
    Det tragikomiska är att min far hade honom som läkare(då var han hjärtläkare)
    Denne clown skrev i ett utlåtande att sprängning av kranskärlen ej va nödvändig, då det medfört en mkt liten vinst.
    Det hela slutade med att pappa dog i hjärtinfarkt ett tag efteråt.
    Åt mig sa läkaren att han trode jag skulle bli sjukare o jag fick reda på "vad som var fel på mig" och vägrade i princip remittera mig til smärtsektionen. Men jag stod på mig

    Dessutom tog han inte mig på allvar när jag hade ont i brösten.
    Jag var helt enkelt för ung, va då för ung?
    Hjärtproblem ligger i släkten och flera har haft infarkter i 40 års ålder

    April 09 nu försöker jag härda ut situation med mkt värk o trötthet och göra mina 20 timmar i veckan, ekonomin ligger i ruiner.
    Har räkningar för 4000 som jag ej klarat av att betala, hoppas bara sjukpenningen hinner komma innnan jag får betalningsanmärkningar.
    Nåt som jag aldrig haft förrut och jag vill inte få det bara för jag blivit sjuk heller


    Nu kommer vissa vfärd detta som gnäll, personligt gnäll.
    Men det bjuder jag isåfall på.
    Vill var personligt då många sjukas vardag ser ut precis som min gör och har gjort de senaste åren.

    Detta strul är inte alls unikt att ha, många har det mkt struligare än jag tex. Till fördel för mig är att jag står på mig och kan tala för mig.
    De som inte kan det och hamnar i samma skit är det riktigt synd om.

    Frågan är ska man som sjuk i dagens Sverige behöva stå ut med att ha det så här? Ska man inte kunna lägga 99% av sin energi på att blii friskare, istället för att merparten av tiden går åt till byrokrati och oro
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  RedCloud 2009-04-03, 09:27

    Modigt theWard, jag kan bara tänka mig vilka vidrigheter schakalhögern kommer att besvara ditt inlägg med.

    I Sverige måste man tydligen vara frisk för att vara sjuk.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-03, 09:29

    Jag förstår verkligen vad du säger the Ward,
    Själv uteblev min pension, förra juni, med enda förklaringen att FK:s utebetalningar havererat, No

    Vilket slutade med att jag inte fick någon pension efter åtskilliga samtal, med enda rådet gå till soc under tiden, vilket jag inte gjorde, No

    Lån och krediter blev lösningen, först i september började allt fungera igen, självklart retroaktivt men jag har inte kommit ikapp allting än, No

    Och då låter det som mina problem inte ens kommer i närheten av dina, och jag kan lova att mina var mer än tillräckligt, så jag förstår!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Ur en sjuks dagbok Empty ja kanske det, men detta är sanningen

    Inlägg  theward 2009-04-03, 09:31

    RedCloud skrev:Modigt theWard, jag kan bara tänka mig vilka vidrigheter schakalhögern kommer att besvara ditt inlägg med.

    I Sverige måste man tydligen vara frisk för att vara sjuk.

    Brukar ju ofta bli kallat hörsägen om berättar ur andra människors liv.
    Därför berättar jag ur mitt eget.

    Ingen borde tycka att det är rätt att det fungerar som det faktiskt gör...
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-03, 09:42

    Självklart är det åt helvete att man ska behöva oroas och lägga så mycket tid,
    Ovanpå allt annat, var man inte trasig innan så blir man, No
    Men räkna med att du blir förbannad efter hand när du ser och hör vilka attityder en del människor har, men det räknar du säkert med?
    Förstår ju också att gå och oroa sig innför en stor julhelg hur det ska bli med stålar, ända till sista dagen, när man har flera småbarn, är ju bara för mycket!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Ur en sjuks dagbok Empty ja visst är det så

    Inlägg  theward 2009-04-03, 09:46

    martin7lindgren skrev:Självklart är det åt helvete att man ska behöva oroas och lägga så mycket tid,
    Ovanpå allt annat, var man inte trasig innan så blir man, No
    Men räkna med att du blir förbannad efter hand när du ser och hör vilka attityder en del människor har, men det räknar du säkert med?
    Förstår ju också att gå och oroa sig innför en stor julhelg hur det ska bli med stålar, ända till sista dagen, när man har flera småbarn, är ju bara för mycket!

    Nu var ju julen en del av det hela, mera orolig för att hamna i obestånd..
    Än att överösa barnen med klappar.
    Kärlek är iaf gratis Smile

    Förutom dessa strul har jag simultant "processat" med FK om underhållsbidraget.
    Nu efter 3 månader drygt har jag även fått ordning på detta.
    Så nu är iaf det hotet ute ur bilden ett år till Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-03, 09:52

    Nu var det ju inte en massa julklappar jag tänkte på, snarare på farsans humör under barnens jul om han kämpat mot FK för sina pengar för tji, och tvingas gå in i helgen luspank!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Ur en sjuks dagbok Empty ok

    Inlägg  theward 2009-04-03, 09:56

    martin7lindgren skrev:Nu var det ju inte en massa julklappar jag tänkte på, snarare på farsans humör under barnens jul om han kämpat mot FK för sina pengar för tji, och tvingas gå in i helgen luspank!

    Nja jag låter väldig tsällan humöret påverka min omgivning.
    Barnen har ju inte gjort sig förtjänt av varken en ledesen eller arg pappa Wink

    Man försöker ju hålla skenet uppe helt enkelt.

    Samma gäller ju tex nu när jag mår pyton.
    På jobbet märks inte mkt av det, då har jag fasaden uppe.
    Sen när jag kommer hem då faller jag ihop fullständigt.
    Har inte ens orkat rehaba som jag skulle gjort den senaste veckan Shocked
    Men en å annan kort promenad har jag iaf tagit i vårsolen Very Happy
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  berralarzon 2010-09-17, 19:46

    Väldigt aktuell idag.
    //berra
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  berralarzon 2010-09-17, 19:49

    berralarzon skrev:Väldigt aktuell idag.
    //berra

    Så tragiskt att spammaren inte ens bryr sig, än en gång favvo i repris: psykiakrireformen vart fel det syns ju härinne.
    ds.

    Sponsored content


    Ur en sjuks dagbok Empty Sv: Ur en sjuks dagbok

    Inlägg  Sponsored content

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 11:40