Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Thrakath
Regndrottning
6 posters

    Har vi sann demokrati i Sverige?

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-05, 19:31

    Vi röstar vart fjärde år på en politik som skall företräda medborgarna.

    Men, däremellan har de styrande politikerna mandat att göra precis vad de vill UTAN att svenska folket får ha någon åsikt. (FRA)

    Då och då har vi folkomröstningar med politikerna är INTE bundna att följa omröstningens resultat.(Högertafiken)

    Politikerna kan ändra åsikt om den den allmänna opinionen starkt motsätter den förda politiken. Men, det är heller inte säkert att de gör.

    Så, jag undrar... Har vi en sann demokrati i landet eller bara en skendemokrati?

    Jag börjar luta åt det sistnämnda då politikerna tycks ha helt annan agenda än vad svenska folket har. Politikerna arbetar främst, vad jag har iaktagit, att stärka sina egna positioner och stifta lagar som begränsar våra positioner.

    Detta kan utvecklas i all oändlighet, misstänker jag.... Några tankar?


    queen
    Thrakath
    Thrakath


    Antal inlägg : 225
    Join date : 09-04-08
    Age : 50

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Thrakath 2009-12-06, 16:31

    NEJ!

    Vi har en parlamentarisk demokrati. Vi röstar på partier som vi tror representerar våra egna åsikter något så när, sen grundlurar våra folkvalda oss totalt.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-06, 17:43

    [quote="Regndrottning"]Vi röstar vart fjärde år på en politik som skall företräda medborgarna.

    Men, däremellan har de styrande politikerna mandat att göra precis vad de vill UTAN att svenska folket får ha någon åsikt. (FRA)

    Då och då har vi folkomröstningar med politikerna är INTE bundna att följa omröstningens resultat.(Högertafiken)

    Politikerna kan ändra åsikt om den den allmänna opinionen starkt motsätter den förda politiken. Men, det är heller inte säkert att de gör.

    Så, jag undrar... Har vi en sann demokrati i landet eller bara en skendemokrati?

    Jag börjar luta åt det sistnämnda då politikerna tycks ha helt annan agenda än vad svenska folket har. Politikerna arbetar främst, vad jag har iaktagit, att stärka sina egna positioner och stifta lagar som begränsar våra positioner.



    Detta kan utvecklas i all oändlighet, misstänker jag.... Några tankar?





    Håller med dig Regndrottning. Vi har en "skendemokrati". Jag tycker ofta att folket har en annan uppfattning mot våra folkvalda och så ska det inte vara. Tyvärr så verkar det som att för många av våra politiker är politiker på grund av att dom själva gynnas och inte pga att dom vill förändra Sverige och världen på så sätt som man skulle vilja att dom gör.

    I politiken behöver vi ha fler människor med verklighetsförankring än vad som verkar att finnas. Vi behöver ha folk med bred erfarenhet som sitter och bestämmer om viktiga frågor och tyvärr så verkar det finnas för få inom politiken som har "helikopterseende"(kan lite om mycket). Många politiker i dag verkar inte veta många gånger hur det är i verkligheten. Det är ute i verkligheten som "sanningen" till lösningar på politiken finns och inte i Riksdagshuset eller kommunhusen...


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2009-12-06, 17:45, ändrad totalt 1 gång
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Kakmonstret 2009-12-06, 17:44

    Schweiz har "sann" demokrati (eller direktdemokrati som det heter) men de fick de ju skit för.

    Vill du ha sann demokrati RD där allt kan avgöras i folkomröstningar, bara tillräckligt många skriver på för en folkomröstning?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-06, 17:50

    Då vill jag vidareutveckla den tanken..

    Tänk om vi kunde rösta in engagerade 'vanliga' mäniskor för att sköta politiken. Dessa människor skulle bestå av alla sorters människor, sjuka, arbetslös, pensionärer, vanliga knegare, företagare, miljonärer, etc. Då i förhållande till den övriga befolkningen. Består samhället av x antal miljonärer så skall det vara reprentativt antal. Dessa människor skulle veta hur det ser ut i samhället och kan utforma politiken därefter.

    Det som skulle dock behövas är en väl utbildad människa i ekonomi, samhällsvetenskap som finansminister. Denna finansminister skulle då vara politisk obunden.


    queen
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-06, 18:23

    Regndrottning skrev:Då vill jag vidareutveckla den tanken..

    Tänk om vi kunde rösta in engagerade 'vanliga' mäniskor för att sköta politiken. Dessa människor skulle bestå av alla sorters människor, sjuka, arbetslös, pensionärer, vanliga knegare, företagare, miljonärer, etc. Då i förhållande till den övriga befolkningen. Består samhället av x antal miljonärer så skall det vara reprentativt antal. Dessa människor skulle veta hur det ser ut i samhället och kan utforma politiken därefter.

    Det som skulle dock behövas är en väl utbildad människa i ekonomi, samhällsvetenskap som finansminister. Denna finansminister skulle då vara politisk obunden.


    queen



    Ja Regn D det låter som en jättebra lösning på kandidater!!! Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 18:30

    Vad är "sann" demokrati???

    Begreppet föddes i antika Grekland, där den knappast var utvecklad i det vi skulle kalla för demokrati.

    Sedan kom amerikanska självständighetsdeklarationen och franska revolutionen - med sina vackra ideal, men som i praktiken byggde upp nya tyrranier, både gamla beprövade diktatorer och andra nya i tiden, råkapitalismen.

    Vi i väst slår oss för bröstet med vår demokrati, och vill sprida den ut i världen - säger vi. I verkligheten bombar vi länder till underkastelser i demokratins namn, och väst har också huvudansvaret för att så få demokratier har kunnat växa upp i världen.

    För problemet ligger vid begreppet "sann"!!

    Vad händer när folket vill något annat än det makten vill, till exempel? Idag är det demokratiska i de flesta länder på väg bort, då makten förskjutits till icke folkvalda ekonomiska aktörer. De folkvalda politikerna har då i princip två vägar att gå - och det är att anpassa sig och följa strömmen, eller att motsätta sig detta och bli förklarad som skurk och besvärlig!

    Få politiker är starka nog att ta den striden som skulle bhövas.

    Men ges de folklgt stöd - så kommer det att ske till slut!!!

    En annan värld ÄR möjlig!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 18:35

    TMB skrev:Schweiz har "sann" demokrati (eller direktdemokrati som det heter) men de fick de ju skit för.

    Vill du ha sann demokrati RD där allt kan avgöras i folkomröstningar, bara tillräckligt många skriver på för en folkomröstning?

    Tar mig friheten att svara trots at frågan inte var riktad till mig!

    Folkomröstningar är ett utmärkt instrument, och borde utvecklas och användas mer!

    Men demokrati är inte bara rättigheter, utan också skyldigheter! I Schweiz folkomröstade de mot en folkgrupps mänskliga rättigheter. I en RIKTOG demokrati skall detta inte kunna ske. I en demokrati måste det finnas ett skydd för minoriteter och utsatta! Tas detta skydd bort, får vi vad man kallar för majoritetsdiktatur!

    En liknelse är att även om 7 av 10 personer tycker att Kalle skall mobbas, så får de inte göra detta - för det går emot en stark demokratisk princip!

    Demokrati är så mycket mer än val!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 18:38

    Regndrottning skrev:Då vill jag vidareutveckla den tanken..

    Tänk om vi kunde rösta in engagerade 'vanliga' mäniskor för att sköta politiken. Dessa människor skulle bestå av alla sorters människor, sjuka, arbetslös, pensionärer, vanliga knegare, företagare, miljonärer, etc. Då i förhållande till den övriga befolkningen. Består samhället av x antal miljonärer så skall det vara reprentativt antal. Dessa människor skulle veta hur det ser ut i samhället och kan utforma politiken därefter.

    Det som skulle dock behövas är en väl utbildad människa i ekonomi, samhällsvetenskap som finansminister. Denna finansminister skulle då vara politisk obunden.


    queen

    99.9% av alla dagens politiker är "vanliga" människor! De är frisörer, byggarbetare, lärare, städare, etc, etc... De är amatörpolitiker helt enkelt. Hela vårt politiska system är baserat på just detta!

    För att få vår demokrati att fungera bättre, borde vi lära oss att detta med att vara politiskt engagerad är lite av en förbannad skyldighet - och som borde stärkas i dagens samhälle!!!
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Kakmonstret 2009-12-06, 18:54

    Dao skrev:
    TMB skrev:Schweiz har "sann" demokrati (eller direktdemokrati som det heter) men de fick de ju skit för.

    Vill du ha sann demokrati RD där allt kan avgöras i folkomröstningar, bara tillräckligt många skriver på för en folkomröstning?

    Tar mig friheten att svara trots at frågan inte var riktad till mig!

    Folkomröstningar är ett utmärkt instrument, och borde utvecklas och användas mer!

    Men demokrati är inte bara rättigheter, utan också skyldigheter! I Schweiz folkomröstade de mot en folkgrupps mänskliga rättigheter. I en RIKTOG demokrati skall detta inte kunna ske. I en demokrati måste det finnas ett skydd för minoriteter och utsatta! Tas detta skydd bort, får vi vad man kallar för majoritetsdiktatur!

    En liknelse är att även om 7 av 10 personer tycker att Kalle skall mobbas, så får de inte göra detta - för det går emot en stark demokratisk princip!

    Demokrati är så mycket mer än val!

    Det är inte folkomröstningen i sig som kritiker vänder sig emot, utan resultatet. Hade Schweizarna röstat Nej till minaretförbud hade liberal- och flumvänstermedia hyllat den Schweiziska modellen och demokratin som ett föredöme i västvärlden.
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Redclown 2009-12-06, 22:58

    Konstig "debattör" denne regndrottning, hon ställer frågor och när någon svarar negativt relativt rd så ger hon fan i att svara eller stänger av dem.
    Är regndrottning här för att debattera eller bara för att strykas medhårs?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 23:01

    TMB skrev:
    Dao skrev:
    TMB skrev:Schweiz har "sann" demokrati (eller direktdemokrati som det heter) men de fick de ju skit för.

    Vill du ha sann demokrati RD där allt kan avgöras i folkomröstningar, bara tillräckligt många skriver på för en folkomröstning?

    Tar mig friheten att svara trots at frågan inte var riktad till mig!

    Folkomröstningar är ett utmärkt instrument, och borde utvecklas och användas mer!

    Men demokrati är inte bara rättigheter, utan också skyldigheter! I Schweiz folkomröstade de mot en folkgrupps mänskliga rättigheter. I en RIKTOG demokrati skall detta inte kunna ske. I en demokrati måste det finnas ett skydd för minoriteter och utsatta! Tas detta skydd bort, får vi vad man kallar för majoritetsdiktatur!

    En liknelse är att även om 7 av 10 personer tycker att Kalle skall mobbas, så får de inte göra detta - för det går emot en stark demokratisk princip!

    Demokrati är så mycket mer än val!

    Det är inte folkomröstningen i sig som kritiker vänder sig emot, utan resultatet. Hade Schweizarna röstat Nej till minaretförbud hade liberal- och flumvänstermedia hyllat den Schweiziska modellen och demokratin som ett föredöme i västvärlden.

    Nu hittar du på! Kritiken mot folkomröstningen i sig hade funnits, men då den inte fick resultat hade den givetvis inte varit lika aktuell! Knappast hade någon sett landet då som ett föredömme...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 23:02

    Redclown skrev:Konstig "debattör" denne regndrottning, hon ställer frågor och när någon svarar negativt relativt rd så ger hon fan i att svara eller stänger av dem.
    Är regndrottning här för att debattera eller bara för att strykas medhårs?

    I sådana fall kan väl du vara ett föredömme!!??

    Jag ha väntat länge på att få reda på vilken litteratur du anser att man skall läsa, då det jag redovisat inte ansågs tillräckligt!

    Har du några tips nu då???
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Redclown 2009-12-06, 23:12

    Dao skrev:
    Redclown skrev:Konstig "debattör" denne regndrottning, hon ställer frågor och när någon svarar negativt relativt rd så ger hon fan i att svara eller stänger av dem.
    Är regndrottning här för att debattera eller bara för att strykas medhårs?

    I sådana fall kan väl du vara ett föredömme!!??

    Jag ha väntat länge på att få reda på vilken litteratur du anser att man skall läsa, då det jag redovisat inte ansågs tillräckligt!

    Har du några tips nu då???

    Varken vill eller kan bestämma vilken litteratur du skall läsa men läser man bara Chomsky så blir det ju en aning enformigt och enfaldigt tror du inte det, eller tror du att konspirationsteoretikern Chomsky är ende sanningsägaren?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-06, 23:22

    Redclown skrev:
    Dao skrev:
    Redclown skrev:Konstig "debattör" denne regndrottning, hon ställer frågor och när någon svarar negativt relativt rd så ger hon fan i att svara eller stänger av dem.
    Är regndrottning här för att debattera eller bara för att strykas medhårs?

    I sådana fall kan väl du vara ett föredömme!!??

    Jag ha väntat länge på att få reda på vilken litteratur du anser att man skall läsa, då det jag redovisat inte ansågs tillräckligt!

    Har du några tips nu då???

    Varken vill eller kan bestämma vilken litteratur du skall läsa men läser man bara Chomsky så blir det ju en aning enformigt och enfaldigt tror du inte det, eller tror du att konspirationsteoretikern Chomsky är ende sanningsägaren?

    Tycker du at han är sanningssägare? Är det därför du ogillar honom???

    Det roliga är att jag nämnde Chomsky som källa EN GÅNG under det senaste halvåret, kanske även året - och högern blev alldeles till sig!!! Very Happy

    Helt plötsligt kommer konspirationsteorierna och skitsnacket som på löpande band. Helt klart har jag här lyckats trampa några på tårna här - vilket i sin tur betyder att Chomsky faktiskt har rätt i det mesta, då det är ju det som hgern vurmar för mest som han kritiserar!

    Ett av skitsnacket, som här från clownen, är att detta skulle vara min ENDA källa för information! Trots att jag oftare har nämnt ANDRA källor än Chomsky när jag debatterat!

    En annan anklagesle, som jag HELLER inte fått något svar om vad som menas, är attChomsky skulle ha något politisk ambition av något slag!

    Uppenbarligen har Chomsky, med mera, skakat om i grundvalarna för högernissarna - så pass att man åter börjar gå mot sina gamla traditioner med bokbål!

    Givetvis kan clownen inte heller komma med förslag på vad HAN anser vara bra läsning, och skyller detta på att han inte "vill eller kan bestämma vad [jag] skall läsa! Detta trots att jag BAD HONOM om tips!

    Jag BER återigen om TIPS om vad DU anser är RÄTT litteratur att läsa!! Du kritiserar det du anser att jag läser, och eftersom jag gärna tar till mig kritik, villjag givetvis veta hur jag skall korrigera mig, så att jag kan läsa något som du anser är bra!

    Jag VILL verkligen veta, för jag läser nästan allt om det jag är intresserad av, oavsett författare!

    Kom igen nu då!!!

    Eller är det lättare att snyfta över att Regndrottning inte gör det du själv inte vill göra???
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-06, 23:34

    Eller är det lättare att snyfta över att Regndrottning inte gör det du själv inte vill göra???


    Vad är det jag inte gör?

    queen
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-07, 00:53

    Regndrottning skrev:
    Eller är det lättare att snyfta över att Regndrottning inte gör det du själv inte vill göra???


    Vad är det jag inte gör?

    queen

    Förlåt! Det han HÄVDAR att du inte gör!!!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-07, 00:59

    Dao skrev:
    Regndrottning skrev:Då vill jag vidareutveckla den tanken..

    Tänk om vi kunde rösta in engagerade 'vanliga' mäniskor för att sköta politiken. Dessa människor skulle bestå av alla sorters människor, sjuka, arbetslös, pensionärer, vanliga knegare, företagare, miljonärer, etc. Då i förhållande till den övriga befolkningen. Består samhället av x antal miljonärer så skall det vara reprentativt antal. Dessa människor skulle veta hur det ser ut i samhället och kan utforma politiken därefter.

    Det som skulle dock behövas är en väl utbildad människa i ekonomi, samhällsvetenskap som finansminister. Denna finansminister skulle då vara politisk obunden.


    queen

    99.9% av alla dagens politiker är "vanliga" människor! De är frisörer, byggarbetare, lärare, städare, etc, etc... De är amatörpolitiker helt enkelt. Hela vårt politiska system är baserat på just detta!



    För att få vår demokrati att fungera bättre, borde vi lära oss att detta med att vara politiskt engagerad är lite av en förbannad skyldighet - och som borde stärkas i dagens samhälle!!!



    Håller med dig Dao i stället för att folk drar sig undan politiken... Vi behöver klart fler i Sverige som jobbar politiskt.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-07, 01:39

    Okej... Vad har jag inte gjort?

    F.ö. så har jag tänkt på riksdagspolitiker när jag skrev tråden, inte kommunalpolitiken.


    queen
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Dao 2009-12-07, 03:01

    Regndrottning skrev:Okej... Vad har jag inte gjort?

    F.ö. så har jag tänkt på riksdagspolitiker när jag skrev tråden, inte kommunalpolitiken.


    queen

    Glöm inte alla politiskt aktiva som inte har politiska uppdrag alls!

    Och även en hel del riksdagspolitiker är "vanligt folk" också - speciellt inom mp och v!

    Sponsored content


    Har vi sann demokrati i Sverige? Empty Sv: Har vi sann demokrati i Sverige?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 03:24