Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
SiP
R.O.F.L
Secrist
theward
RedCloud
Redvictory
MartinLindgren
Kakmonstret
Sniperace
Thrakath
Regndrottning
Susz X
16 posters

    Apropå svinflunsan...

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Redvictory 2009-11-15, 20:31

    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:Ena sekunden känns det som du Skriver Sniper upphausat och andra sekunden vill man ta vaccinet så fort som möjligt...

    Väldigt många blir ju lika sjuka av vaccinationen som de skulle blivit av själva influensan, andra blir SJUKARE.

    Läkarna lovar ju dessutom att denna influensa är eg inte värre än någon annan, och procenten som drabbas HÅRT lär vara mindre än den vanliga som faktiskt dödar ca 4000 om året...

    Jag misstänker STARKT att STÖRSTA skälet till att vaccinera sig är EKONOMISKT, det är nämligen inte bra för samhället att en väldig massa är hemma samtidigt, det påverkas ju hela samhället....

    och därför är de villiga att riskera de allvarliga neurologiska biverkningarna som ett fåtal får av denna vaccination

    Ja det ligger mycket i det du skriver sniper!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-15, 20:46

    Samtidigt så tillgodogör man sig ju vaccinering vare sig man gör det själv eller inte,
    För ju fler som vaccinerar sig desstom färre riskerar att insjukna i svininfluensa och samtidigt smitta andra,

    Därmed minskar ju risken att smittas även om man inte själv är vaccinerad, eller hur?

    Samtidigt så ökar ju utrymmet att få behövlig sjukvård om man som ovaccinerad blir sjuk,

    Så vare sig en del inte vill ha vaccin så är det bra för även dom ju fler andra som är vaccinerade,
    Det kan ju knappast någon kunna säga emot!

    Det håller ni väl med om båda två, Sniper och Redviktory? Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 21:01

    martin7lindgren skrev:Samtidigt så tillgodogör man sig ju vaccinering vare sig man gör det själv eller inte,
    För ju fler som vaccinerar sig desstom färre riskerar att insjukna i svininfluensa och samtidigt smitta andra,

    Därmed minskar ju risken att smittas även om man inte själv är vaccinerad, eller hur?

    Samtidigt så ökar ju utrymmet att få behövlig sjukvård om man som ovaccinerad blir sjuk,

    Så vare sig en del inte vill ha vaccin så är det bra för även dom ju fler andra som är vaccinerade,
    Det kan ju knappast någon kunna säga emot!

    Det håller ni väl med om båda två, Sniper och Redviktory? Wink

    Njaa, jag vet inte det, det visar ju sig med all önskvärd tydlighet att inom VÅRDEN är det en väldigt stor del av läkare, sjuksköterskor osv som VÄGRAR ta vaccinationen, och dessa är en mycket större del än de som tar den, man kan undra VARFÖR?

    i alla fallen kan man ÄNDÅ bära på smittan, vaccinationen gör inte någon smittfri, men den gör så att kroppens eget immunförsvar bekämpar och vinner över viruset, det är ju också så att det bara är en väldigt liten del av de smittade som behöver sjukhusvård, enligt källor har mer än 200.000 nu haft eller har flunsan, och ändå är sjukhusen inte överbelastade med sådana offer...

    Min dotter har varit HEMMA en vecka, med alla symptomen för denna sjuka, jag själv har känt likadant, min dotterson har haft det, för oss har det varit en bagatell, vilket det är för de flesta.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-15, 21:58

    Om du har lämnat prover så vet, du annars kanske det handlar om vanlig förkylning,

    Svininfluensan sägs ju ge hög feber med ledvärk, hosta minst en vecka,för dom som inte blir riktigt sjuka,

    Stämmer dom symptomen så har du väl gått igenom sjukdomen utan komplikationer,

    Fortfarande påstår jag att ju fler som vaccinerar sig så minskar risken för smitta även för dom som inte vill bli vaccinerade!


    Vad snackar du om, självklart gör vaccinet att man inte angrips av viruset, vaccinet bygger ju upp immunförsvaret mot svininfluensan,
    Jag har länge följt det mesta som skrivs om svininfluensan,hitills har jag inte sett ett ord någonstans att vaccinerade ändå blivit smittbärare?

    Det skulle kanske vara om någon blivit vaccinerad precis v efter man blivit smittad så vaccinet inte hunnit verka,men det har jag inte heller hört något om, men inga regler utan undantag, dom fallen måste vara ovanliga?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Redvictory 2009-11-15, 22:10

    martin7lindgren skrev:Om du har lämnat prover så vet, du annars kanske det handlar om vanlig förkylning,

    Svininfluensan sägs ju ge hög feber med ledvärk, hosta minst en vecka,för dom som inte blir riktigt sjuka,

    Stämmer dom symptomen så har du väl gått igenom sjukdomen utan komplikationer,

    Fortfarande påstår jag att ju fler som vaccinerar sig så minskar risken för smitta även för dom som inte vill bli vaccinerade!

    Jag har haft detta så jag har nog klarat mig bra! lite frossa kvar bara! Very Happy
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Kakmonstret 2009-11-15, 22:17

    Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:Ena sekunden känns det som du Skriver Sniper upphausat och andra sekunden vill man ta vaccinet så fort som möjligt...

    Väldigt många blir ju lika sjuka av vaccinationen som de skulle blivit av själva influensan, andra blir SJUKARE.

    Läkarna lovar ju dessutom att denna influensa är eg inte värre än någon annan, och procenten som drabbas HÅRT lär vara mindre än den vanliga som faktiskt dödar ca 4000 om året...

    Jag misstänker STARKT att STÖRSTA skälet till att vaccinera sig är EKONOMISKT, det är nämligen inte bra för samhället att en väldig massa är hemma samtidigt, det påverkas ju hela samhället....

    och därför är de villiga att riskera de allvarliga neurologiska biverkningarna som ett fåtal får av denna vaccination

    Ja det ligger mycket i det du skriver sniper!

    Självklart är det ekonomiskt, annars har ju staten beställt 2 doser vaccin för hela befolkningen som annars bara kommer att kasseras Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 22:27

    martin7lindgren skrev:Om du har lämnat prover så vet, du annars kanske det handlar om vanlig förkylning,

    Svininfluensan sägs ju ge hög feber med ledvärk, hosta minst en vecka,för dom som inte blir riktigt sjuka,

    Stämmer dom symptomen så har du väl gått igenom sjukdomen utan komplikationer,

    Fortfarande påstår jag att ju fler som vaccinerar sig så minskar risken för smitta även för dom som inte vill bli vaccinerade!


    Vad snackar du om, självklart gör vaccinet att man inte angrips av viruset, vaccinet bygger ju upp immunförsvaret mot svininfluensan,
    Jag har länge följt det mesta som skrivs om svininfluensan,hitills har jag inte sett ett ord någonstans att vaccinerade ändå blivit smittbärare?

    Det skulle kanske vara om någon blivit vaccinerad precis v efter man blivit smittad så vaccinet inte hunnit verka,men det har jag inte heller hört något om, men inga regler utan undantag, dom fallen måste vara ovanliga?

    Ja, inte vet jag, jag hade 39,5 i feber, hosta, ledvärk, illamående och en släng av diarré, vårdcentralen anser att prov inte behövs, så inte på dottern eller dottersonen, som undersöktes, och fick hostmedicin, han hade 40 grader.... och som sagt en veckas smådålighet....

    och det att man inte angrips är fel, man angrips, men immunförsvaret gör att man inte blir sjuk, det tar död på viruset så att det inte bygger upp en stor stam, men det innebär inte att man är 100% smittfri. men självklart blir man det under en kortare tid eftersom man inte utvecklar sjukdomen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 22:29

    TMB skrev:
    Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:Ena sekunden känns det som du Skriver Sniper upphausat och andra sekunden vill man ta vaccinet så fort som möjligt...

    Väldigt många blir ju lika sjuka av vaccinationen som de skulle blivit av själva influensan, andra blir SJUKARE.

    Läkarna lovar ju dessutom att denna influensa är eg inte värre än någon annan, och procenten som drabbas HÅRT lär vara mindre än den vanliga som faktiskt dödar ca 4000 om året...

    Jag misstänker STARKT att STÖRSTA skälet till att vaccinera sig är EKONOMISKT, det är nämligen inte bra för samhället att en väldig massa är hemma samtidigt, det påverkas ju hela samhället....

    och därför är de villiga att riskera de allvarliga neurologiska biverkningarna som ett fåtal får av denna vaccination

    Ja det ligger mycket i det du skriver sniper!

    Självklart är det ekonomiskt, annars har ju staten beställt 2 doser vaccin för hela befolkningen som annars bara kommer att kasseras Smile

    Riktigt i den aspekten menade jag INTE, denna kostnad finns ju oavsett om den används eller ej, jag talar om samhällskostnaden med ett otal människor hemma från jobben som får samhället att stå still.....
    DET är kostsammare än hela vaccinatiosnkostnaden.... kan bli många gånger högre UTAN detta skydd
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-15, 22:58

    Dom som gått genom influensan behöver ingen vaccinering efteråt, då har kroppen byggt upp immunförsvaret mot flunsan!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 23:03

    martin7lindgren skrev:Dom som gått genom influensan behöver ingen vaccinering efteråt, då har kroppen byggt upp immunförsvaret mot flunsan!

    DET vet jag, en naturlig immunitet...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Vaccin

    Inlägg  Secrist 2009-11-15, 23:08

    DET vet jag, en naturlig immunitet...

    Tja, det funkar ju på samma sätt som när man får vaccin fast då i form av "döda" virus som kroppen kan skapa antikroppar emot.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 23:14

    Secrist skrev:DET vet jag, en naturlig immunitet...

    Tja, det funkar ju på samma sätt som när man får vaccin fast då i form av "döda" virus som kroppen kan skapa antikroppar emot.

    Men den man får av att ha blivit sjuk är mycket kraftigare, dessutom funkar denna mot närbesläktade virus, allt enligt läkaren på vårdcentralen Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  theward 2009-11-16, 23:27

    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:DET vet jag, en naturlig immunitet...

    Tja, det funkar ju på samma sätt som när man får vaccin fast då i form av "döda" virus som kroppen kan skapa antikroppar emot.

    Men den man får av att ha blivit sjuk är mycket kraftigare, dessutom funkar denna mot närbesläktade virus, allt enligt läkaren på vårdcentralen Very Happy

    helt rätt sniper...

    ps jag ska absolut inte ta detta vaccin Evil or Very Mad
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  lazy 2009-11-16, 23:55

    Jag har också efter mycket "hit och dit" bestämt mej för att inte ta
    vaccinet, speciellt nu när min äldsta son har tagit det och mått
    jättedåligt plus att han fått problem med balansen, olyckliga
    omständigheter? Kanske.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-17, 00:39

    Av någon anledning har dom 11 dödfallen hitills fördelats mellan små barn, och män i medelålder, inga kvinnor hitills beror bara på ren slump sägs det!

    I Norge ser det annorlunda ut,av 18 döda är 9 kvinnor i sina bästa år!

    Jag och tjejen har inte haft några biverkningar, ingen annan jag känner heller,
    Lazys son och balansen är det första jag hört talas om, men det sägs ju också att eventuella biverkningar släpper efter någon dag, hur är det med din son Lazy, när tog han sprutan?


    Här i Sthlm påstås ungefär 500.000 vara vaccinerade,men man läser inget om några biverkningar, men det kanske ingen vill snacka om, inte vet jag?
    Man säger ju också, får man biverkning så vet samtidigt att vaccinet fäste på!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  lazy 2009-11-17, 11:24

    Han tog sprutan på fredagen och har varit febrig och känt sej dålig
    ett par dagar och sedan kom det med balansen på söndagen och igår
    kände han sej riktigt orolig men det kan ju vara ngt annat, han får
    gå iväg och kolla upp det om det inte blir bättre.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-17, 11:40

    Susz X skrev:Virus KAN inte mutera utan att människan eller strålning gör att en gen manipuleras - rätt eller fel?

    ALL DNA muterar förr eller senare, såväl hos virus som hos en-/flercelliga organismer. Det är det som driver evolutionen framåt. Både du och jag är resultatet av ett otal muteringar genom evolutionens gång, där de dåliga förkastats av naturen, och de goda spridit sig i populationen. (Just vad som är bra resp. dåliga muteringar är avhängigt omgivningen.)

    Vad gäller sammansmältning av DNA finns det t ex forskare som anser att våra mitokondrier i cellerna i själva verket är virus (mitokondrier har en egen typ av DNA) som sammansmälte med encelligaorganismer i evolutionens början för miljarder år sedan. Mitokondrie-DNA används särskilt vid avgörande av släktskap långt tillbaka i tiden, då mitokondrie-DNA ärvs i stort sett oförändrat från mor-dotter. Sädescellernas mitokondrier sitter i spermiens svans, som kastas av vid befruktningen. Därav kommer inga mitokondrier från fadern. Genom detta har man t ex fastslagit att dagens homo sapiens alla härstammar från endast åtta afrikanska kvinnor. (Vi var bra jävla nära utrotning ett tag.)

    Intressant litteratur: "The sefish gene" av Richard Dawkins, evolutionsbiolog vid Oxford University.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-17, 12:03

    Inte kul när man tappar balansen,hoppas den snart är återställd, för är det något jag vet en hel del om så är det balansen,

    Men i mitt fall beror det inte på vaccin, det beror på alla bortklippta tår?
    Något jag får dras med resten av livet,

    Är det en biverkan på vaccinet för din son,så är det säkert snart över?
    jag har fått många balans prioblem,varje gång jag sätter mig ner eller ställer mig upp,

    För att inte tala om trottoarkanter, som i bland känns som rena bergsbestigningen,

    Trösklarna här hemma blev som höjdhopp,men dom är borta nu, t.o.m nästan så jag snubblar på ett gruskorn om det vill sig illa,
    Ärligt talat upptäcker jag nya balansproblem nästan varje dag!

    så vi får hoppas att din son snart slipper sitt balansproblem,jag gör det aldrig!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty balans

    Inlägg  Secrist 2009-11-17, 12:40

    Inte kul när man tappar balansen,hoppas den snart är återställd, för är det något jag vet en hel del om så är det balansen,

    Men i mitt fall beror det inte på vaccin, det beror på alla bortklippta tår?
    Något jag får dras med resten av livet,

    Är det en biverkan på vaccinet för din son,så är det säkert snart över?
    jag har fått många balans prioblem,varje gång jag sätter mig ner eller ställer mig upp,

    För att inte tala om trottoarkanter, som i bland känns som rena bergsbestigningen,

    Trösklarna här hemma blev som höjdhopp,men dom är borta nu, t.o.m nästan så jag snubblar på ett gruskorn om det vill sig illa,
    Ärligt talat upptäcker jag nya balansproblem nästan varje dag!

    så vi får hoppas att din son snart slipper sitt balansproblem,jag gör det aldrig!

    Här var det mycket självömkan från martin.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-17, 12:59

    Självömkan,nu har ditt pekfinger skenat iväg secrist,
    har jag brytit mot någon regel när jag svarar Lazy på att jag vet att det inte är roligt med balansproblem?

    Jag är fan inte ute efter något medlidande, jag är djävligt glad att jag kan gå och inte blev av med benen, för det var hårfint?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-18, 13:42

    Sorgligt och tragiskt,nu har sverige fått första kvinnliga dödsfallet i
    svininfluensan här i sverige, nu är vi uppe i 12 avlidna!

    Då är ändå ca 3.000000 vaccinerade redan?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Peka

    Inlägg  Secrist 2009-11-18, 13:55

    Självömkan,nu har ditt pekfinger skenat iväg secrist,

    He, he...och detta utan att ha fått en enda bidragskrona för arbetet.

    Sponsored content


    Apropå svinflunsan... - Sida 4 Empty Sv: Apropå svinflunsan...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 15:35