Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
berralarzon
blueheaven
Regndrottning
lazy
Kakmonstret
marxisten
captaincodd
MartinLindgren
Secrist
x-medborgare
Dao
Blåfront
16 posters

    Nu accepterar S friskolor?

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  marxisten 2009-11-04, 01:30

    Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.

    Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....

    queen

    Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Religion

    Inlägg  Secrist 2009-11-04, 01:37

    Det bästa sättet att undvika krig är att vara ett demokratiskt land. Aldrig någonsin (mig veterligen) har två demokratier brakat samman.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  marxisten 2009-11-04, 01:52

    Secrist skrev:Det bästa sättet att undvika krig är att vara ett demokratiskt land. Aldrig någonsin (mig veterligen) har två demokratier brakat samman.

    Beror på hur du definierar demokrati tydligen. Fann en sida som diskuterar ämnet. Bedöm själv.
    Krig mellan demokratier

    Men även religion är ett bra sätt att undvika konflikter på. Jag kan komma på länder där det råder väpnade konflikter bl.a. pga. olika trosuppfattningar hos folket. Ett sådant ex. kan man ävl räkna Irak som, mellan grupperna Sunni och Shia. Även Hinduerna och Muslimerna i gränsen Indien-Pakistan är ju "religionskrig".
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  blueheaven 2009-11-04, 02:03

    marxisten skrev:
    Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.

    Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....

    queen

    Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.

    Skönt när man har religion och kapitalism att skylla på?

    P.S. du glömde kommunismen den störste banditen! Laughing
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  marxisten 2009-11-04, 02:05

    blueheaven skrev:
    marxisten skrev:
    Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.

    Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....

    queen

    Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.

    Skönt när man har religion och kapitalism att skylla på?

    P.S. du glömde kommunismen den störste banditen! Laughing

    Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?

    Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Krig

    Inlägg  Secrist 2009-11-04, 14:45

    Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?

    Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien..


    Krig verkar nedärvt i vårt DNA. Religionen är bara en behändig ursäkt för att genom att tillhöra ett kollektiv med gemensamma intressen och därmed en gemensam fiende skapa en vi-känsla. Att man är en del av något. På samma sätt som tex AFA har utsett kapitalismen som en fiende.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  marxisten 2009-11-04, 14:55

    Secrist skrev:Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?

    Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien..


    Krig verkar nedärvt i vårt DNA. Religionen är bara en behändig ursäkt för att genom att tillhöra ett kollektiv med gemensamma intressen och därmed en gemensam fiende skapa en vi-känsla. Att man är en del av något. På samma sätt som tex AFA har utsett kapitalismen som en fiende.

    Jag tänkte mest på att två olika religionerlätt leder till olika sorters konflikter, inte nödvändigtvis väpnad, men konflikter uppstår, liksom det gör i politiken. Skillnaden mellan politik och religion är att religion verkar ge "starkare" känslor på något sätt, det på något sätt verkar vara mer av ens personlighet än en politisk åsikt. Ungefär som om vissa troende tar det som kränkande om andra har en annan religiös åskådning. Sad

    Sedan att det finns de som har den som har den som ursäkt, det gör mig jävligt förbannad, det drabbar hela den religiösa gruppen. T.ex. islamistiska terrorister förstör för alla som tillhör religionen Islam. Men det jag syftade på var som sagt det starka känslor osm religion skapar hos troende.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Tro

    Inlägg  Secrist 2009-11-04, 16:25

    Men det jag syftade på var som sagt det starka känslor osm religion skapar hos troende.

    Fast det lär vara en mycket liten minoritet som är beredda att ta till våld för sin religion. De allra flesta vill bara ha sin tro i fred.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  Regndrottning 2009-11-04, 16:51

    marxisten skrev:
    blueheaven skrev:
    marxisten skrev:
    Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.

    Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....

    queen

    Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.

    Skönt när man har religion och kapitalism att skylla på?

    P.S. du glömde kommunismen den störste banditen! Laughing

    Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?

    Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien.

    Jag har bett dig nämna några bevis... vilket du inte har gjort.

    Jag hävdar att det är inte religionen som ger upphov till krig. Även om de olika kontrahenterna skulle vara av olika religiösa inriktiningar så är det inte av religiösa skäl de krigar!

    Krig är baserad på makt! Makt över resurser, landområden, ekonomi. Krig har förts av så simpla saker att 'jag har rätt och du har fel'.... Krig förekommer för att man inte kan låta andra leva ifred om motståndaren åsikt om fred och frihet skiljer sig från det 'jag' anser vara rätt.


    queen
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  marxisten 2009-11-04, 17:14

    Regndrottning skrev:
    marxisten skrev:
    blueheaven skrev:
    marxisten skrev:
    Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.

    Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....

    queen

    Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.

    Skönt när man har religion och kapitalism att skylla på?

    P.S. du glömde kommunismen den störste banditen! Laughing

    Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?

    Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien.

    Jag har bett dig nämna några bevis... vilket du inte har gjort.

    Jag hävdar att det är inte religionen som ger upphov till krig. Även om de olika kontrahenterna skulle vara av olika religiösa inriktiningar så är det inte av religiösa skäl de krigar!

    Krig är baserad på makt! Makt över resurser, landområden, ekonomi. Krig har förts av så simpla saker att 'jag har rätt och du har fel'.... Krig förekommer för att man inte kan låta andra leva ifred om motståndaren åsikt om fred och frihet skiljer sig från det 'jag' anser vara rätt.


    queen

    Religion skapar konflikter, tyvärr... Om inte direkt, så indirekt... Dyster sanning, men tyvärr är det på det viset.

    Hetsjakten på folk av judiskt ursprung i Europa under århundraden (inte under nazismen, medeltiden snarare) för de skulle ha dödat Jesus är väl ett typexempel. Asatron och dö i strid ett annat. Sen har det ju dödat via t.ex. offer till gudarna, men det gör väl ingen nuförtiden iaf.

    Ett nutida exempel är ju Nord Irland, Protestantism vs. katolicism. Som tur är verkar de lugnat sig nu iaf.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Konflikt

    Inlägg  Secrist 2009-11-04, 18:21

    Ett nutida exempel är ju Nord Irland, Protestantism vs. katolicism. Som tur är verkar de lugnat sig nu iaf.

    Fast det du missar är att religionen i sig bara är ett verktyg. Hade du inte haft religionen hade konflikten handlat om vita mot svarta, rika mot fattiga, inhemska mot utlänningar eller vad det nu kan vara.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  Regndrottning 2009-11-04, 19:20

    Secrist skrev:Ett nutida exempel är ju Nord Irland, Protestantism vs. katolicism. Som tur är verkar de lugnat sig nu iaf.

    Fast det du missar är att religionen i sig bara är ett verktyg. Hade du inte haft religionen hade konflikten handlat om vita mot svarta, rika mot fattiga, inhemska mot utlänningar eller vad det nu kan vara.

    Jag håller med dig, Secrist.

    Hade religionen inte funnits hade vi haft precis lika många krig under historien.... Det har alltid varit 'vi' mot 'dem' med alla möjliga 'ursäkter'. Religion startar inga krig.

    queen
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  Thors 2010-03-29, 11:05

    u

    Sponsored content


    Nu accepterar S friskolor? - Sida 4 Empty Sv: Nu accepterar S friskolor?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-16, 01:10