Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
lazy
MammaGuevara
6 posters

    Ragnsells i blåsväder

    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    Ragnsells i blåsväder Empty Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  MammaGuevara 2009-03-27, 21:44

    Transportföretaget Ragnsells stämms av facket för att de sparkat två medarbetare som vägrat använda företagets Alkoskåp. Vad säger ni?
    Personligen blev jag skitförbannad - på facket (pilutta er, alla ni som "visste" något om mig Wink )
    Vad är det att tjafsa om, antigen har man inte druckit innan man går till jobbet, och då går skåpet upp och man får nycklarna. Eller så har man druckit, och då får man fanimig ta konsekvenserna.

    Sätter man sig bakom ratten med alkohol i kroppen så är riskerna för allmänheten så stora att jag anser att den personliga integriteten ligger någonstans på 27:de plats.
    Rattonykterhet bör vara i ALLAS intresse att motverka, i synnerhet yrkeschaufförernas.

    Jag kan villigt erkänna att jag sett konsekvenserna av alkoholmissbruk på så väldigt nära håll att jag är benhård: vill personen ifråga sluta supa och är seriös i sina ansträngningar (som inte alltid går som på räls) så är det 110 % stöd som gäller.

    Om man däremot gnäller och vill hitta på anledningar till att supa, samtidigt som man ska suga musten ur nära och kära: dra åt helvete. Noll tolerans.

    Att ett transportföretag vill veta att deras chaufförer är nyktra när de sätter sig bakom ratten tycker jag tyder på seriositet, och en vilja att motverka det problem som rattonykterhet utgör. Ett sådant förhållningssätt ska hjälpas, inte stjälpas.
    Super man på ett sådant sätt att man är villig att riskera andra människor har man i mina ögon förverkat sin "personliga integritet".

    Skäms, Transport


    Senast ändrad av MammaGuevara den 2009-03-27, 22:19, ändrad totalt 1 gång
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  lazy 2009-03-27, 21:50

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 15:36, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-27, 22:01

    En av mina polare, hade ett av länstyrelsens alkolås i bilen, men det hjälpte inte, No Like a Star @ heaven
    Han var aldrig körbar, så jag körde åt honom under en lång tid förra året, han hatade låset, No Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Det var ett sånt där som började tjuta stup i ett under färden, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Men mig störde det inte ett dugg, det var bara blåsa på och åka vidare! Wink
    Ganska bra grej faktiskt, märkligt att många måste dömmas för rattfylla först, innan man använder alkolåset? Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-27, 22:09

    Borde vara standard på alla nya bilar, lika självklart som signal och blinker typ, Arrow

    Skulle alla bilar ha det skulle rattfylleri minimeras, blåser man alkohol tre gånger så man inte får igång bilen, måste den bärgas till verkstad för att låsas upp! Arrow
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  Susz X 2009-03-27, 23:47

    MammaGuevara skrev:Transportföretaget Ragnsells stämms av facket för att de sparkat två medarbetare som vägrat använda företagets Alkoskåp. Vad säger ni?
    Personligen blev jag skitförbannad - på facket (pilutta er, alla ni som "visste" något om mig Wink )
    Vad är det att tjafsa om, antigen har man inte druckit innan man går till jobbet, och då går skåpet upp och man får nycklarna. Eller så har man druckit, och då får man fanimig ta konsekvenserna.

    Sätter man sig bakom ratten med alkohol i kroppen så är riskerna för allmänheten så stora att jag anser att den personliga integriteten ligger någonstans på 27:de plats.
    Rattonykterhet bör vara i ALLAS intresse att motverka, i synnerhet yrkeschaufförernas.

    Jag kan villigt erkänna att jag sett konsekvenserna av alkoholmissbruk på så väldigt nära håll att jag är benhård: vill personen ifråga sluta supa och är seriös i sina ansträngningar (som inte alltid går som på räls) så är det 110 % stöd som gäller.

    Om man däremot gnäller och vill hitta på anledningar till att supa, samtidigt som man ska suga musten ur nära och kära: dra åt helvete. Noll tolerans.

    Att ett transportföretag vill veta att deras chaufförer är nyktra när de sätter sig bakom ratten tycker jag tyder på seriositet, och en vilja att motverka det problem som rattonykterhet utgör. Ett sådant förhållningssätt ska hjälpas, inte stjälpas.
    Super man på ett sådant sätt att man är villig att riskera andra människor har man i mina ögon förverkat sin "personliga integritet".

    Skäms, Transport

    Japp- självklart har du helt rätt MamaG..
    Undrar hur i h-e transport tänker här egentligen...eller är det personer som går i någon typ av självförsvar kan man undra?
    För övrigt tycker jag att alkoskåp borde vara obligatoriskt på de flesta jobb- med hänsyn till omgivning och medarbetare. Dessutom kan det ju vara till hjälp på sikt för missbrukaren oxå....
    Inte vore det fel med något som synliggör övrig drogpåverkan oxå.
    För inte så längesedan togs en busschaufför av polisen i Boråstrakten- han var på väg till jobbet, drogpåverkad..för vilken gång i ordningen vet ingen- men rena turen att ingen olycka med resenärer ännu ägt rum...
    Otäckt- hade inte poliskontrollen varit där just då och vinkat in just honom
    - hade det varirt fritt fram att fortsätta vågspelet- med andra människors liv i sina händer. Otäckt- men så är verkligheten..Är det rimligt?
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Ragnsells i blåsväder Empty Instämmer

    Inlägg  Jollan 2009-03-28, 02:36

    Instämmer med er allihopa eftersom alla än så länge är eniga om nyttan med alkolås/alkoskåp och att man kan stå ut med den kontrollen för att bespara oss från onödigt lidande.
    En sak som fastnade och fick mig att grubbla var MG´s näst sista rad:
    "Super man på ett sådant sätt att man är villig att riskera andra människor har man i mina ögon förverkat sin "personliga integritet"."
    Att man kan förverka sin personliga integritet genom att utföra en brottslig handling har länge varit min åsikt.
    Har man förverkat den genom att grovt kränka nån annan kan man inte kräva att någon ska respektera den egna.

    Den personliga integriteten är ju en av vårat samhälles heliga kossor, att den inte får kränkas är ju ett stående argument mot alla förslag som kan hjälpa polisen att ta fast brottslingar av alla sorter. Många har en otrolig tolerans mot allt möjligt bara man skyddar den personliga integriteten. Att några blir misshandlade, rånade, våldtagna... Det är ju tråkigt men något får man tåla bara inte den personliga integriteten rubbas. Fartkameror, telefonavlyssning, övervakningskameror.. Aldrig!

    Konstigt bara att så många är ense om att vi glatt kan låta oss alkotestas både i trafikkontroller och med alkolås i bilen för att få en tryggare trafikmiljö men absolut inte kan acceptera en övervakningskamera på bussen, taxin, torget, skolan etc för att få en tryggare tillvaro där.

    Lite konstigt tycker jag.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-28, 11:05

    Konstigt bara att så många är ense om att vi glatt kan låta oss alkotestas både i trafikkontroller och med alkolås i bilen för att få en tryggare trafikmiljö men absolut inte kan acceptera en övervakningskamera på bussen, taxin, torget, skolan etc för att få en tryggare tillvaro där.

    Alkolås i bilar trycks det vara stort motstånd mot. 'Alla' tycker det är en bra sak samtidigt som ingen vill ha det. Trots att det borde vara lika självklart som säkerhetsbälte. (Fast det var motstånd mot det i början).

    Kameror på gator och torg, etc måste jag tyvärr tycka är en bra idé. Inte för att dessa hotar min personliga integritet utan för att de kan skydda det kollektiva integriteten.

    FRA, Ipred är hot mot min personliga integritet. Där har lagstiftarna gjort det möjligt att 'komma hem till mig' och rota genom min dator när de får lust. Det är intrång i mitt privata sfär och får inte tolereras. Det är nästan lika illa som att ha övervakningskameror i hemmet.


    queen
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-28, 11:51

    Man besparar inte bara andra onödigt lidande om rattfylleriet leder till svåra olyckor, No
    Man besparar sig själv också risken att ställa till elände för andra!
    Men att kostnaden för att få ett alkolås är 60.000, främjar inte säkerheten,
    Det ger bara dom med feta plånböcker möjligheten att köra vidare,
    För hur många "vanliga" människor har dom pengarna?

    Sponsored content


    Ragnsells i blåsväder Empty Sv: Ragnsells i blåsväder

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 14:32