Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
GustavAnder
marxisten
lazy
råttan.
MartinLindgren
Regndrottning
Redvictory
Sossar-e-lata
12 posters

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:03

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5907785.ab

    Föräldrarna ska betala allt som deras skitungar ställer till med!!! varför skall någon annan betala det som ligistsnorungar ställer till med!!! helt rätt, hårdare krav på slöa förortsföräldrar.
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Vanligt folk verkar hålla med!

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:04

    tom Regndrottning ansåg förslaget bra!!! härligt tjejen! Undrar vad Red C tycker pig
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Redvictory 2009-10-05, 22:07

    Sossar-e-lata skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5907785.ab

    Föräldrarna ska betala allt som deras skitungar ställer till med!!! varför skall någon annan betala det som ligistsnorungar ställer till med!!! helt rätt, hårdare krav på slöa förortsföräldrar.

    Jaja det var inte längesen de påtända överklassbarnen satt eld på föräldrarnas villa i djursholm S-E-L! det lär väl vara sånt vi som har samma försäkringsbolag får bekosta! j-a överklass snortare! fy f-n vad äckliga de är! usch! fy! tvi!
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty En försäkring som med säkerhet den ansvarsfulle Djursholmspappan betalt för

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:10

    tillskillnad från Rosengårdsföräldrarna som bara kostar, men dem anser du har rätt att elda upp andras egendom! idiot!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Redvictory 2009-10-05, 22:15

    Sossar-e-lata skrev:tillskillnad från Rosengårdsföräldrarna som bara kostar, men dem anser du har rätt att elda upp andras egendom! idiot!

    Har du satt upp gardinerna än i din lilla etta i sumpan? Very Happy
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Nej jag gillar inte gardiner

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:17

    och jag har inga fönster
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Regndrottning 2009-10-05, 22:20

    Och vilken sida är jag på????

    Jävla pucko....
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Du ansåg förslaget bra skrev du

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:25

    bra sötnos Very Happy kan du inte lägga in en liten "pirrig" halvnakenbild på dig som förr..... affraid
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-10-05, 22:31

    Vad bygger du ditt påstående på,att du som högerväljare skulle bry dig mer om dina barn än vänsterväljare S-e-L?

    Nu har du kört i diket tycker jag!
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  råttan. 2009-10-05, 22:38

    Jag håller det helt klart för troligt att vi Alliansväljare tar bättre hand om våra barn än vänstermupparna. Rent generellt alltså. I de enskilda fallen är avvikelserna såklart stora.
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Så här ser det ut där Alliansare inte bor!!!!

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-05, 22:54

    Socialdemokraternas resultat av invandrarpolitik..........

    https://www.youtube.com/watch?v=4SHeOIgTRGI&feature=related


    Senast ändrad av Sossar-e-lata den 2009-10-05, 23:24, ändrad totalt 1 gång
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  lazy 2009-10-05, 23:11

    Jag är, trots att jag är höger, lite ambilavent till det här förslaget
    för vem kan vakta sina tonårsbarn 24/7 ? Nu kommer säkert ngn v-vän
    skriva att om mina barn gjorde ngt skit så ville jag slippa undan men
    så är det inte, jag bara undrar om det här verkligen gynnar ngn?
    Om s.k "rikas" barn får betala i form av deras föräldrar om de har gjort
    ngt skit så är det säkert bra men om ngn "fattig" förälder i ngn förort
    ska betala vad barnet har förstört, vem ska egentligen betala det?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Regndrottning 2009-10-05, 23:43

    lazy skrev:Jag är, trots att jag är höger, lite ambilavent till det här förslaget
    för vem kan vakta sina tonårsbarn 24/7 ? Nu kommer säkert ngn v-vän
    skriva att om mina barn gjorde ngt skit så ville jag slippa undan men
    så är det inte, jag bara undrar om det här verkligen gynnar ngn?
    Om s.k "rikas" barn får betala i form av deras föräldrar om de har gjort
    ngt skit så är det säkert bra men om ngn "fattig" förälder i ngn förort
    ska betala vad barnet har förstört, vem ska egentligen betala det?

    Den fattiga föräldern skall betala, så klart. Men en avbetalningsplan skall kunna göras.

    queen
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  råttan. 2009-10-05, 23:50

    Jag tror att förslaget om det genomförs på ett bra sätt kan minska skadegörelsen. Och det kraftigt. Det skulle gynna oss alla i form av lägre kostnad för skattebetalarna.

    Vi som lär våra barn skillnaden på mitt och ditt redan från början kommer aldrig få något problem med denna lag. Jag vill absolut inte övervaka mina barn. Jag litar helt enkelt på att de inte ställer till med skadegörelse.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 00:09

    Sossar-e-lata skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5907785.ab

    Föräldrarna ska betala allt som deras skitungar ställer till med!!! varför skall någon annan betala det som ligistsnorungar ställer till med!!! helt rätt, hårdare krav på slöa förortsföräldrar.

    Förslaget är dåligt därför att det är en principiell omöjlighet för en förälder att hålla koll på en tonåring 24/7 365. Det går inte. Om föräldrarna tar ett rimligt ansvar och försöker få ungen på rätt väg men det går inte, ska föräldern lastas för det? Barnet är en enskild individ som föräldern inte kan styra hur som helst. Det är så att även samhället har ett ansvar. Om föräldrarna behöver hjälp så ska samhället ingripa. Det funkar inte att slå på föräldern för att ungen beter sig som skit. Det blir inte ungen bättre av, förälderns ekonomiska situation däremot försämras avsevärt. Vill man få bukt med problemet måste man sätt in insatser på det plan där brottet begås. Dvs. på individen, i det här fallet en minderårig ungdom.

    Men detta förslaget styr som det brukar från högerhåll när det gäller ett brott. Någon måste bestraffas så hårt som möjligt, oavsett och det ger ett bra eller dåligt resultat. I det här fallet är inte straff bästa medicinen för att bli bukt med problemet, det är hjälp. Samhället måste snappa upp de som är på väg utför så fort som möjligt. Och dessa ungdomar är ofta på väg utför. Det kan handla om skolk eller mobbing som är en varningssignal. Därför har skolan en stor del av ansvaret i denna fråga att reagera och informera dels föräldrar och om de inte kan hjälpa även sociala myndigheter, Var skolan bättre på detta skulle mycket av skadegörelser kanske kunnat ha förhindrats. Men i borgarnas värld är det tydligen bara förälderns fel om barnet begår skadegörelse. Så är det inte i verkligheten. Att straffa föräldern löser inga problem, det skapar bara fler för föräldern i fråga. Det viktigaste är inte piska i detta läget. Det viktigaste är att hjälpa, och att göra så familjen får minimalt att leva på hjälper väl knappast.

    Men jag ska även ha sagt att om ens barn/ungdom begår skadegörelse och det är uppenbart att vårdnadshavaren inte fullgjort sina förpliktelser ska vårdnadshavaren få betala en del. Det har jag inga problem med. Dock så ska vårdnadshavaren gjort något fel för att straff ska utdömas. Men det ska inte vara ett tak på 8000 och vad det va. 8000 för en på akassa och en med chefslön är väldigt olika i plånboken. Om det ska utdelas ekonomisk kompensation för skadegörelse som ett sorts straff ska det vara efter familjens förmåga att betala. Det mest rättvisa då är dagsböter. Då får man betala efter förmåga och det drabbar alla lika. Det kan jag gå med på. Men bara straff hjälper inte SeL, samhället har ett väldigt stort ansvar för dessa personer. Samhället och främst skolan. Skolan om några, där tillbringar barnet större delen av dagarna i minst 9 år oftast 12 eller mer. Under tonåren så kan skolan påverka mer än föräldern vad barnet gör med sitt liv. Men på skolan dras det ner sen skylls allt på familjen. Satsa på skolan och en del av skadegörelse kanske slutar samtidigt som vi får mer kunskap i samhället. Det är bättre för alla barn/ungdomar och för hela samhället att få stopp på problemen innan de startar därför är det viktigare med förebyggande och att satsa på skola och fritidsgårdar än att straffa. Straff löser inga problem här, det skapar bara nya. Däremot ett förebyggande arbete kan lösa många problem till allas fördel dessutom genom bättre skola och utbildning.


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-06, 01:06, ändrad totalt 2 gånger
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  lazy 2009-10-06, 00:27

    råttan. skrev:Jag tror att förslaget om det genomförs på ett bra sätt kan minska skadegörelsen. Och det kraftigt. Det skulle gynna oss alla i form av lägre kostnad för skattebetalarna.

    Vi som lär våra barn skillnaden på mitt och ditt redan från början kommer aldrig få något problem med denna lag. Jag vill absolut inte övervaka mina barn. Jag litar helt enkelt på att de inte ställer till med skadegörelse.

    Jag har från början lärt mina barn skllnaden rätt/fel men det jag undrar över
    är OM det är så att föräldrar med s.k "god inkomst" ska betala vad deras
    barn eventuellt har åstadkommit p.g.a. graffiti m.m eller om de ska betala
    bränder o.dyl. Wink
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  råttan. 2009-10-06, 00:32

    Som jag ser det ska föräldrarna betala både grafitti och bilbränder som domstolen funnit att deras barn (Under 15 år) gjort sig skyldiga till. Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget.

    Rimligen bör ju också föräldrar till hopplösa ungdomar ha någonstns att vända sig när de känner att de tappat kontrollen. Den förälder som tar det ansvaret bör inte bötfällas.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 00:33

    lazy skrev:
    råttan. skrev:Jag tror att förslaget om det genomförs på ett bra sätt kan minska skadegörelsen. Och det kraftigt. Det skulle gynna oss alla i form av lägre kostnad för skattebetalarna.

    Vi som lär våra barn skillnaden på mitt och ditt redan från början kommer aldrig få något problem med denna lag. Jag vill absolut inte övervaka mina barn. Jag litar helt enkelt på att de inte ställer till med skadegörelse.

    Jag har från början lärt mina barn skllnaden rätt/fel men det jag undrar över
    är OM det är så att föräldrar med s.k "god inkomst" ska betala vad deras
    barn eventuellt har åstadkommit p.g.a. graffiti m.m eller om de ska betala
    bränder o.dyl. Wink

    Det har inte regeringen tänkt på hur ekonomin ser ut för olika personer bevisligen, eller vill de straffa fattiga föräldrar med stökiga barn på ett brutalt sett. Måste vara något av dessa två. Men det enklaste för att få rätsida på ditt problem med fattiga föräldrar som inte kan betala och rika som betalar utan att knappt märka det själv och dessutom får det så rättvist som möjligt måste väl vara att utdöma dagsböter till föräldrarna. Rika betalar mer, fattiga mindre. Alla efter sin egen förmåga, det kostar lika mycket i plånboken för alla. Ett rättvist straff enligt mig, om man nu ska ha böter som straff gällande skadegörelse.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 00:36

    råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..

    Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  lazy 2009-10-06, 00:45

    Får nog med vissa tveksamheter ändå hålla med marxisten här.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 00:46

    lazy skrev:Får nog med vissa tveksamheter ändå hålla med marxisten här.

    Okej, ursäkta men jag måste bara fråga. Vilka tveksamheter syftar du på? Shocked Laughing
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  lazy 2009-10-06, 01:00

    Det med dagsböter, vilket säkert är som du påpekade, det mest rättvisa
    men i olika undersökningar har det visat sej att de böterna aldrig
    kommer in p.g.a "exsistensminimum" så då kvarstår faktum, VEM ska betala?
    Jag tycker fortfarande inte att föräldrar ska göra det p.g.a det finns
    inte en chans att bevaka dem 24/7 OM inte våra regler ändras så att vi kan
    "låsa in" våra barn utan att bli åtalade. Wink
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 01:03

    lazy skrev:Det med dagsböter, vilket säkert är som du påpekade, det mest rättvisa
    men i olika undersökningar har det visat sej att de böterna aldrig
    kommer in p.g.a "exsistensminimum" så då kvarstår faktum, VEM ska betala?
    Jag tycker fortfarande inte att föräldrar ska göra det p.g.a det finns
    inte en chans att bevaka dem 24/7 OM inte våra regler ändras så att vi kan
    "låsa in" våra barn utan att bli åtalade. Wink

    Precis min åsikt, men ifall det nu ska vara ekonomiskt straff så ska det vara så rättvist som möjligt. Personligen så är jag emot straff vilket du märker i mitt första inlägg, anser det är bättre med förebyggande åtgärder istället. Däremot så ett mindre belopp ifall föräldern rent uppenbart har skitigt i sina förpliktelser som vårdnadshavare kan utdömas. Men helst inte. Men om de ska straffas ska det ske via dagsbot om något.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty svårt

    Inlägg  GustavAnder 2009-10-06, 01:09

    marxisten skrev:
    råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..

    Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.

    Det lär bli svårt att utdöma dagsböter för ett brott någon annan begått...
    Men du försökte tänka, marx.Smile
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  marxisten 2009-10-06, 01:19

    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..

    Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.

    Det lär bli svårt att utdöma dagsböter för ett brott någon annan begått...
    Men du försökte tänka, marx.Smile

    Ni sa föräldrarna har ansvar och ska betala här. Om de ska betala och har ansvar för barn inte gör brottet, så är det väl deras ansvar också att det begås enligt er logik. Jag gillar inte ert förslag men om nu föräldrarna ska betala, ska det kosta lika mycket för alla föräldrar, rik som fattig och då är faktiskt dagsböter bästa lösningen vad jag vet om. Du kanske har nån annan ekonomiskt kompensationsmodell som är rättvisare? Det är ju ert förslag att nån annan ska betala för att barnet gör något dumt! Så säg inte till mig att tänka, säg till den som kom på iden att göra det istället. Det är Ask som är ansvarig minister, säg till henne att tänka istället.

    PS: Enligt min åsikt är det bara korkat att begära föräldrarna på att de ska betala. Bättre att satsa på förebyggande åtgärder då. Meno m de nu ska betala ska det ksota lika för alla, rik som fattig.


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-06, 01:22, ändrad totalt 1 gång

    Sponsored content


    Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 23:49